REKLAMA

Gdzie podział się obiecywany milion samochodów elektrycznych?

Data emisji:
2019-09-26 09:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:04 min.
Udostępnij:

- Kiedy kilka lat temu polski rząd ogłosił, że do 2025r. będzie milion samochodów elektrycznych, było wiadomo, że nie trzeba tego brać dosłownie. Sama intencja była pokazaniem kierunku. Ale deklaracja była na wyrost, to było oczywiste dla ludzi z branży - mówiła w Magazynie EKG Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes-Benz Polska   Rozwiń »

Dyskutowali: Ewa Łabno-Falęcka, Dominika Bettman i Adam Czerniak Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

AG ekonomia kapitał gospodarka 2 i teraz mamy drugą część magazynu EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś w naszym studio od mojej lewej będę przedstawiał gości pani domu Dominika Bettman Siemens Polska dzień dobry dzień dobry długopis musimy zrobić pan Adam Czerniak polityka Said szkoła główna handlowa w Warszawie dzień dobry dzień dobry państwo pani Ewa Łabno-Falęcka Mercedes Benz Polska dzień dobry witam państwa jesteśmy w Sopocie w Sopocie odbyła się dziewiąta Rozwiń » edycja Europejskiego forum nowych idei ma taki fajny tytuł co będzie jutro piątek będzie to wiemy, ale państwo, jaką mają odpowiedź co będzie jutro skoro tutaj tutaj prawda nam narzucono taki temat co będzie jutro to proszę bardzo proszę też nie wiemy aktywistka panierowane jutro mam swój panel, który prowadzą rolnictwo przyszłości, więc rolnictwo przyszłości 2 jutra w takim razie w tym zawierają 800 koni to Stronnictwa przyszłości rolnictwo przyszłości również w przyszłości tak naprawdę temat, w którym musimy zastanowić nad tym jak produkować, żeby zaspokoić rosnące potrzeby żywieniowe ludności równocześnie, niszcząc przy tym planety, bo nie wiem czy sobie nasi słuchacze uświadamiają ary, ale rolnictwo odpowiada za 70 % cały całe wycinki lasów na świecie i blisko 30 % całej emisji gazów cieplarnianych, gdyby zebrać wszystkie krowy świata razem w 1 miejscu nowy budżet państwa to wówczas to państwo emitował, by tyle gazów cieplarnianych w rankingu państw bardzo się na czwartym miejscu ja myślę, że obecnie w naszej audycji przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego są zachwyceni jak słyszą, że rolnictwo i t d. nie te dane są oddajemy wam spokój oraz złego, że ten panel klimat, który międzynarodowe przy ONZ się to gdzieś tam wyliczył natomiast w czasie uderzyć w piersi powiedzieć, że w ogólnym rozrachunku transport ziemny powietrzne wodne jest odpowiedzialny za między 1014 % natomiast w dużych aglomeracjach takich jak Warszawa no to jest 6070 % także tutaj tak to wygląda, a dla mnie kolejnym ich już rok co panel o kompetencjach przyszłość kompetencje, czyli o tym, że tradycyjna edukacja oparta na wiedzy w zasadzie staje się z 1 strony warunkiem koniecznym do tego, żeby istnieć w społeczeństwie z drugiej strony zaś dewaluuje się, tyle że potrzebne są przede wszystkim te tzw. umiejętności miękkie, czyli to proszę udał się kompetencje przyszłości to przede wszystkim umiejętność rozwiązywania złożonych problemów praca zespołowa rozwiązywanie trudnych zadań kreatywność, a więc to wszystko co sprawia, że tak naprawdę dziedzina, w której się specjalizujemy nie jest tak ważna, a bardzo ważne staje się to, jaką postawę przyjmujemy wżyciu to ja chciałem szukać czegoś nie trzeba będzie uczyć, ale już dobrze, ale oddaje gaśnie lampa zgoda wynikało 200 % ja mam dzisiaj panel na ten temat, gdzie będziemy mówić jak w sytuacji niżu demograficznego i rynku pracownika znaleźć zatrzymać talenty i będą moja teza jest taka, że ludzie typu ani tańczy Bill Gates rodzą się raz na 100 lat albo raz na dekadę natomiast pytanie jest dla pracodawcy obecnie jak z tzw. normalnych ludzi zrobić organizacja, która osiąga ponadprzeciętne wyniki także zapraszamy do nas ludzi tak pani powiedziano prawdę w normalnych ludzi ludzi, czyli no dobrze normalnie ludzie nadal będą się uczyć wszystkiego tego, czego się uczyli tyle tylko, że w inny sposób inaczej będą tę wiedzę wykorzystywać muszą się uczyć szybciej i na pewno drodzy państwo goście magazynu EKG nie mówić o jakichś abstrakcyjnych rzeczach tylko po to, żeby właśnie zapytał jakiś konkret nie możemy w komplecie mówimy np. o powstających już firmach działających zespołami tzw. w innych, czyli takich, które po prostu działają poza strukturami firmy, które jednocześnie dostają takie same cele jak cała firma to jest możliwe to się dzieje także nie mówimy o odległej przyszłości czytuje spektrum pana do myślenia nowego, a które możemy stosować, który też stoi na EFNI obecne to jemu z kolei podał przykład dzisiejszego poranka, gdy np. rano na technicznej była sesja z tzw. mają formę z innego sposobu myślenia które, które ma charakter właśnie kreatywny otwarty na nocne z tego znika szybko szybkie uczenie się z tego wszystko, o czym mówimy, a może tak nie wezmę tego co ja mówię tylko z tego co mówimy w mojej ocenie z tego wynika to, że mamy bardzo dużo nowych różnych sposobów uczenia się i ludzie pełni też korzystać dzieci i dokładnie samo co Ewa mówiła wcześniej po prostu w ten sposób powinny firmy dobierać tych ludzi po to, żeby generował jak największe efekty synergii w sensie współdziałanie ludzi, których tak mówimy dobierani, na której to my jesteśmy wszyscy to my jesteśmy też tutaj widzę z 11 TC zmarł w oczach pana redaktora i chciał może nic co można oddać, że oczywiście, jeżeli jest stanowisko nie wiem operatora maszyn CNC, czyli maszyn cyfrowych to muszą być jakieś podstawowe umiejętności natomiast objętość pracy w zespole takie myślenie trochę szerszej rozwiązywanie problemów interdyscyplinarnych dzisiaj wszystko jest interdyscyplinarne w zespole ludzi ten tzw . Team Spirit no takie czasy zrobiły, że to jest za to jest zadanie pracodawcy, bo pracodawca nie może czekać założonymi rękami na taką gotowego pracownika, który ma i umiejętności założymy konto kompetencje techniczne i tzw interpersonalnej tak dalej no zakładamy, że człowiek, który człowiek pracownik, który przychodzi do nas ma podstawowe kompetencje nie będzie mówić o edukacji dzisiaj, bo to, by po prostu rozsadziło nasz naszą audycję, ale niestety po to stać niestety po stronie pracodawcy jest uwalniać potencjał i powodować, że ten projekt zespole umie znaleźć to jest dla po Polsce chyba ogromny problem praca zespołowa bardzo chciałbym powtórzyć, zwłaszcza egzotyczne co pani rozprawie płacimy i powiem jeszcze 1 rzecz mają to konflikt z ideą jest ponieść czytam ostatnio, że tylko 14 praktyk w Polsce płatna 14 to znaczy, że 75 % młodych ludzi przychodzących do firm jest pracuje za darmo mojej firmie wszystkie praktyki są po mojej żony wszystkie praktyki są płatne i to może niezręczne jesteśmy na EFNI mamy wielu pracodawców szerzą, więc rozmawiamy z paroma osobami które, jakby nie były świadome tak bardzo tego gorącego problemu myślę że, gdyby pracodawcy powiedzieli płacimy za praktyki nie ma bezpłatnych praktyk to byłoby to duży krok np. coś dodamy do tego na końcowe trochę do tego co pan redaktor powiedział, bo w znacz nie powiedziało tak naprawdę zadaniem było to pytanie było z tezą w z na kontrze do tego odrobinę, że najmłodsze pokolenie taki, który wchodzi na rynek pracy ono ma też trochę inny sposób postrzegania wynagrodzenia dla nich wynagrodzenie oczywiście ważne podstawowej praktyki płatne w pełni zgoda powinny być natomiast do mnie młodzi ludzie, którzy się zgłaszają do pracy pytają się o szkolenia i o to co jest w stanie zaoferować poza tym podstawę wynagrodzenia w jaki sposób jestem w stanie budować kompetencje w ramach tego jak oni pracują w polityce więcej i to z kolei jest bardzo projekt Vive w tej chwili w rękach pracownika jest również zdecydowanie jego karierze, czyli to wszystko, o czym mówiła Ewa to jest absolutnie niezbędny wkład ze strony pracodawcy natomiast ważne jest też, aby tę odpowiedzialność za swoją karierę dużo bardziej niż w przeszłości brał także sam pracownik w takim sensie, że chce się szkolić chce się rozwijać chce zmieniać miejsce w firmie i to wszystko musi wiedzieć sam musi znać ten swój kierunek warto szukać tak tak to jest to jest postęp notabene ludzie chcą po prostu się nie uzależniać od 1 firmy tylko mieć dużo większą elastyczność możliwości zatrudnienia urodzenia 1 nazwiska na drugie z 1 przedsiębiorstwa do drugiego a, a jesteście państwo przekonani, że my pracownicy będziemy zawsze potrzebni no przecież wszyscy zajmujecie się tą postępem technologicznym pani tutaj patrząc na panią prezydent ma już na pewno w tym segmencie to tam nie wiem składać jakoś tak, żeby tam tego człowieka nie było jak najmniej to co możemy nie będziemy potrzebni tak opowiadać tę piękną historię skądinąd niezwykle interesująco, bo to jest takie zderzenie z rzeczywistością, o czym moglibyśmy dyskutować nie tylko święta na co dzień, o czym naprawdę w Polsce dyskutuje się w takiej poważnej debacie publicznej umownie poważny co czujemy to zjawisko to państwo zarządu to zależy od tego czy będziemy się przez całe życie uczyć, dlatego że ten czas, kiedy dane kompetencje zdefiniowane n p . na początku umowy o pracę są potrzebne w danej korporacji ten okres skraca i stąd ta potrzeba Nieustającej edukacji nieustającego dryfowania w różnych kierunkach i tutaj właśnie chodzi też łączenie tych kompetencji twardych z kompetencjami miękkimi chodzi o to, żeby rozumieć, że podejście zero-jedynkowy ono się sprawdza tylko określonych sytuacjach tak naprawdę tych bardziej złożonych i w tych trudnych strukturach, których biznes się porusza no to potrzebna jest kreatywność także odpowiedź jest taka będziemy potrzebni jeśli będziemy się rozwijać jeśli będziemy wkładać dużo energii to, żeby śledzić to co dzieje się dookoła jeśli będziemy uważnie na zmiany, które nas otaczają wtedy z pewnością tak wtedy będziemy potrzebni tak ja chciałem dać przykład takiej nie branże ani budowy maszyn ani nie z branży samochodowej panie na pewno znacie państwo się posługuje się swojej pracy my kładziemy w 3 językach polskim niemieckim angielskim, więc sprawa np. tłumaczeń w takiej dużej firmie to zawsze był duży koszt duży nakład pracy tak dalej w tej chwili, kiedy mamy Google translator albo jeszcze lepiej jeep PL z moją ulubioną system na czym polega praca powiedzmy takiej asystentki ona już nie siada i nie tłumaczy, typując komputer tekst tylko wrzuca sobie wersję polską w IPN wyskakuje jej albo jemu wersja angielska i teraz zadaniem pracownika jest tylko zobaczy czy to jest sensowne poprawić błędy, czyli jest to jakby taki etap wyżej redagować tego jest, że panie redaktorze zredagować i to już niema tej pracy to jest dobry przykład pokazujący do czego będziemy potrzebni zapomniany zawód dobrze teraz będą informacje w radiu tokfm trwa magazynek magia rozmawialiśmy co będzie jutro umownie jutro na części trzeciej audycji to tak staram się sprowadzić państwa naszych gości na ziemię będzie dziś rozmawiać to jest magazynu EKG w radiu TOK FM już za chwilę informacji jest dziewiąta 43 w radiu tokfm trwa magazyny kadzie Maciej Głogowski dzień dobry dziś jesteśmy na europejskim forum nowych idei dziewiąta edycja tego spotkania organizowanego przez Konfederację Lewiatan to jest w Sopocie studio pani Ewa Łabno-Falęcka pani Dominika Bettman pan Adam Czerniak, zanim zapytam o zdziwienia lub zadam inne pytania to krótki przegląd informacji rynkowych jak zawsze euro 4 zł 37 gr dolar 3 zł 99 funt 493 frank 4 złj 2 gr coś państwa dziwi jeszcze nic aż tak dobrze mam np. kilka zdjęć, ale jeśli państwa nic nie dziwi to tom to to w porządku to ja się od dziwi mnie np. jakoś stanowiło, że ogłosili tę przerwę w obradach starego Sejmu wznowią go po wyborach, ale komisja odpowiedzialności, a publiczne jako nasze nazywa zbiera się za chwila, by opiniować odwołanie wiceprezesa NBP jakoś nie przeszkadza tym posłom się zabrać, mimo że kampania wyborcza to wszystko szybko zmienia naprawdę tak raz 2 rwą się wątki tych publicznych sprawach, ale jak rozumiem to państwa drzwi to proszę bardzo może może zdziwi państwa naszych gości to miał być 1 000 000 aut elektrycznych do 2025 roku będzie 600   000 do 2030 no chciałbym zapytać pytam co się stało no co się stało pani Ewa Łabno-Falęcka jak to jak pan tak, kiedy była kilka lat temu Polski rząd ogłosił, że będzie 1 000 000 aut to dwudziestego do 2025 to chyba nie trzeba go tego było brać dosłownie natomiast sama intencja ja rozumiem i to wspieram to tak jak ona dla mnie nie to takie pokazanie kierunku to było na wyrost dla mas ludzi z branży było wiadome natomiast było takie pokazanie, że to jest jakaś droga jakiś kierunek, w którym chcemy ich, czyli elektryfikacja o to, żeby zlikwidować smog pyły zawieszone i t d . tak dalej wiemy, że tych samochodów elektrycznych w Polsce niedużo wystarczy zobaczyć na stronę PZPN ta jest taki licznik elektromobilności i w tym momencie jest tam powiedzmy trochę ponad 1 tysięcy samochodów koło teraz rzecznicy, jakby dać państwu perspektywę jadła ostatnio w Berlinie, siedząc w metrze przeczytam informację z 6726872 no, więc w samym Berlinie w ciągu miesiąca w ciągu sierpnia zarejestrowano połowę tego co w Polsce dotychczas to znaczy trochę ponad 3000 samochodów natomiast na te 660  000 000 samo przez rząd trochę mniej o 50 samochodów jeździ po niemieckich drogach to jest poniżej 1 % to bardzo mało ja chcę przez to powiedzieć, że nawet taka potęga jak Niemcy straszą swoim stwarzają gospodarką swoją gospodarką, która 5 × większa polskiej można trochę więcej też to tempo nie jest takie duże natomiast wszystkich państwa zapraszam przed hotelem Sheraton tutaj na EFNI mamy bez raka wystawione samochody można zobaczyć te samochody elektryczne stoją a, a też jeżdżą, czyli to nie jest walka o żelaznym wilku poza niezbędną pomoc po powolnym hotelu nie pre CE immanentną tego typu procesów jest to, że przede wszystkim musi być dostosowana infrastruktura i co najważniejsze chyba, o czym często zapominamy infrastruktura mamy 888 stacji ładowania elektrycznych aut w Polsce ile znalezienie nowych dużo więcej powiedzą różniące się do zwalczania, tak więc to jest po prostu szokująca dysproporcja i ta infrastruktura oczywiście będzie przerastała, ale w określonym tempie i tu od początku tego projektu wiadomo było, że tak ogromne przyspieszenie instalacji ładowarek i sprzedaży samochodów elektrycznych nie będzie w tym tempie możliwe poza tym tej całej zmianie towarzyszy także w ogóle podejście do mobilności, czyli to w jakim stopniu jesteśmy skłoni do korzystania z transportów publicznych miejskich przede wszystkim na ile w ogóle Polacy Polki są w stanie się przestawić na model używania samochodów elektrycznych to jest jednak zupełnie inna jazda i myślę, że te elementy także wpływają ogromnie na spowolnienie tej zmiany, ale zacznę z kolei od samych zdziwień ważne nie trochę smucić, że my się nie dziwimy ani dziwimy się tym, że posłowi na urlop później wracają im smucą się też tym, że nie dziwi nas to, że rząd obiecał coś później z tego wycofuje też na to nie dziwi specjalnie jeśli raz dziwi, bo ostatnio była mowa, że tej wiarygodności no dobrze nie agresywny paliwa w tej jeszcze wytłumaczy czemu nie to nie dziwi też 1 000 000 aut nie będzie też w pełni zgadzam paniami natomiast jeszcze dodał 1 rzecz zróżnicowanie regionalne tego problemu, bo mówimy o 880 stacjach ładowania oka, gdyby one były w miarę równo rozłożone po kraju, a toby nawet może jeszcze zdawał egzamin natomiast my tej firmy w polityce Insights ankietę miast przyjaznych elektromobilności mamy 810 pytań dokładnie pamiętam, w których pytamy właśnie o to jak wspierają rozwój elektromobilności u siebie no i są miasta, które po prostu odsyłają same zera, że nie ma nic ale jakie miasta dotację jeszcze nie będę mówił publikujemy ankietę między nie będę zdradzał natomiast zadłużone czy wszystkie duże zadbają natomiast chodzi o mniejsze miasta naprawach powiatu, które po prostu nie mają, więc nie mają infrastruktury i no jazda samochodem jest taka, że chcielibyśmy móc pojechać gdziekolwiek pojedziemy gdzieś elektrykiem i co i co dalej jak pojedziemy Warszawy na wschód dalej to wytwórcom stworzono, które będą mogły dłuższy dystans pokonał to ja zaraz bardzo będzie mogła o tym, powiedzieć natomiast, podsumowując to co na Wołyniu, gdzie są takie 3 elementy, które powodują, że ciągle jeszcze ta mobilność elektryczna nie jest takim tempem, jakim powinna iść spójrzmy z punktu widzenia klientów tak dla klienta są 3 elementy czy cena pojazdu, która uczciwie powiedzmy sobie, że ciągle jeszcze jest wyższa 25 % 13 ale, ponieważ konwencjonalnego nowe normy dotyczące tych wymogów związanych z przyjemnością dla środowiska w przyszłym roku ceny od tych tradycyjnych będą wyższa i ta różnica się zmniejsza także oczywiście o 2021 dla producentów średnia konsumpcja średnia emisja gazów średnia emisja co 2 Ts 95 g na kilometr dlatego np. moja firma całą rodzinę Marta przedstawiła już dokona elektryki, ale chciałam jeszcze do to to powiedzieć te 3 elementy z punktu widzenia klienta mamy cenę mamy zasięg auta te samochody, które lek. Sheraton to już nie jest zasięg 100 km to jest deklarowany zasięg 480 km są takie auta to ważne one panie redaktorze stają przed naszym hotelem dzisiaj i ostatnia, że w naszych słuchaczy tutaj wszystkich nie ma chyba jednak, ale do matury samochody już już będą też salonach dilerskich tak dalej i ostatnia rzecz to jest mówiliśmy o stacjach ładowania o infrastrukturze ładowania to, że ich jest 800 to jeszcze pół biedy, ale z tego tylko niewielki ułamek to są tzw. Super fast Czarże, czyli te szybko ładujących natomiast te normalne to jest kilka godzin oczywiście dla żonami auta można mieć taki albo w domu i ładować przez noc natomiast tutaj też no na tzw . Zachodzie koncerny nie czekają tylko same budują stacje benzynowe moja firma zleciła dilerom 40 paru w Polsce i każdy z nich ma obowiązek budować stacje ładowania na razie gratisowo być może inni producenci też będą musieli niewątpliwie ostatnią rolę w tym pocieszeniem jest tutaj za własną sprzedaż elektrycznych prawda, które akurat w Polsce jest coraz więcej Monar 200 już w tej chwili na tu widać, że w tej infrastrukturze miejskiej dla celów komunikacji miejskiej wykorzystanie autobusów elektrycznych bardzo dobrze się sprawca no to się coś jeszcze państwa dziwi może właściwie nie ma nawet 6, żeby tak jeszcze jedno zdziwienie tutaj zmieścimy dyskutowaliśmy tu przez panie Marku Thomasa Cooka no właśnie to jest o to jest coś namacalnego znowu zdziwienie zdziwienie, bo niestety trochę mnie to nie dziwi mimo, że to jest firma z ponad stuletnią tradycją, a to jednak biorąc pod uwagę sposób funkcjonowania i to w jaki sposób ona prowadziła swój biznes nie mówię tu tylko o tym, co, o czym dyskutować przewiduje bardzo słusznie pani zauważyły o tym, że na turystykę weszła w epokę cyfrową Thomas Cook zatem nie nadążył, a ja się także o kwestie integracji tej firmy ona miała taki charakter trochę w czesne dwudziestowiecznych znaczy zintegrowania zakup samolotu w zakup wszystkich, by wszystko było wewnątrz tej działalności w dzisiejszym elastyczną świecie to są mówiliśmy sam początku bardzo ciężko prowadzić bardzo elastycznie dużą firmę, gdzie wszystko jest wewnątrz firmy mamy świat, że należy to wszystko niestety odstresować po też być bardziej mobilne, a wszystko zgoda właściciela z dnia co zamiast należeli tłumaczymy, że firma, która ma największe najwięcej miejsc powiedzmy hotelowa mieszkaniowych, czyli airbnb firma, która ma najwięcej kierowców i właśnie nie ma pośredniczy we nie ma w ogóle samochodów to znaczy, że tylko tzw. otwarte Platformy mają szansę tak i ten biedny Thomas Cook, który w poradniach to nawet jest ponadto powstała w 1008400 pierwszym roku to była taka firma absolutna ikona, jeżeli chodzi o turystykę przespali tradycyjny tak mnie jednak oczywiście można przesłać ten transformacja cyfrowa w samochodach przez wałki oczywiście, ale na liście po polskim rynku mamy doskonały przykład również biura turystycznego, czyli taki, która nawet dokonała rebrandingu na nową Itakę w momencie, kiedy przedstawiła się nieomal wyłącznie na obsługę klientów poprzez Platformy internetowe, czyli można krótko mówiąc cyfryzacja digitalizacja, bo będziemy wykluczeni to nadal bardzo dziękuję to co prawda być może dzisiaj mniej ważniejszym tak najbardziej praktycznym praktyczną częścią tego tematu, a Ackermanna jest upadek to, że klienci muszą sobie z tym poradzić, ale to co państwo mówili od tej strony biznesowej też było niezwykle interesującej warto na to zwrócić uwagę kończymy dzisiejsze wydanie magazynu takie pani Dominika Bettman Siemens Polska dziękuję bardzo panie Ewa Łabno-Falęcka Mercedes Benz Polska bardzo dziękuję dobrego dnia i pan Adam Czerniak polityka Said szkoła główna handlowa w Warszawie bardzo dziękuję dziękuję do usłyszenia no właśnie do usłyszenia tak ale zanim jeszcze zakończymy to magazyn EKG przygotowała, a ulga ta Majewska realizowały Lidia Prądzyńska Jana cech bardzo dziękuję informacje w radiu TOK FM o godzinie dziesiątej jest dziewiąta 55 po informacjach po dziesiątej audycja Owczarek i Cezary łasiczka kolejne wydanie magazynu EKG Sopotu Europejskiego forum nowych idei już jutro po dziewiątej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

Patron

POPULARNE

Patron

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!