REKLAMA

Co dzieje się w narodowych instytucjach kultury?

Data emisji:
2019-09-26 14:40
Audycja:
Andymateria
Czas trwania:
14:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Andymateria nóżka pani nie boli panią do boli boli mamy jeszcze nie dziwi wcale takie kilometry w weekend zrobić to muszka ma prawo boleć mnie też, bo jeśli chce pani wiedzieć, gdzie nie mówiłem mimo mniej ofiar jest też zgłębia bóle nóg to jest audycja nie tylko burzono, ale i bólu głowy do czego dojdziemy później zaczynamy od bólu nóg, ponieważ nogi zostały lekko nadużycia podczas Warszawskiego weekendu galeryj innego, który jeszcze trwa, bo w wielu galeriach Rozwiń » prace, których wernisaże odbywały się w piątek czy sobotę czy w czwartek może nawet już niektórzy wystartowali są do oglądania jeszcze przez kilka tygodni faktycznie udało nam się nasze ciekawskie nosy tu i ówdzie wetknąć zobaczyć co się dzieje spotkać parę osób zobaczyć prace uznanych artystów no i nieznanych też to jest bardzo przyjemne, że galerie jednak odważają pokazywanie nowych twarzy czy też nowych nazwisk nowych ocen polskiej sztuki i nie tylko polskiej, że warszawski, a warszawski galeryjnych weekend robi się bać coraz bardziej międzynarodowy przyjeżdżają ludzie ze świata, a nie tylko krytycy artyści, ale też należy jeszcze oczywiście, więc mimo, że zespół jesteśmy odsuwani od Europy to jednak mamy poczucie, że przejmie w takich momentach mniej nadal jesteśmy to jest miłe, bo to powoli zaczyna się robić jakiś rodzaj enklawy albo ekskluzywnej sytuacji, w której jeszcze możemy się tą częścią Europy czuć dla porządku dodam, że Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki jest w studiu, że to jest program Andy materia, ale faktycznie jest tak, że sztuka kultura to jest taki obszar, którego pacyfikowania i władzy to jednak nie tak łatwo jak pacyfikowania innych obszarów szeroko pojętego życia społecznego pani wie nawet nie wiem czy to działanie metodyczne czy też to jest po prostu nie umiejętność, bo nie zakładam, że założeniem aktualnego ministra kultury jest zniszczenie polskiej sztuki, ale skąd moim zdaniem jego założeniem jest wydobycie prawdziwej polsko polskiej sztuki z odmętów zapomnienia i pozbycie się tej całej awangardy nie prawi najlepsze wieże, z których na razie jedynie przyzwyczajony zwiedził z większym natknąć na jakiegoś banana dajmy NATO w w muzeum rozpocznie Warszawy bardzo chętnie powiem gdzie trzymanego przez kogo, bo przecież, gdyby troszeczkę chciał wyciągać wnioski z historii toby wiedział, że przegra w historię pani Wanda na polskiej historii, ale że historia uczy, że ludzie nie wyciągają wniosków z historii no to prawda nie wszyscy wyciągają niektórzy tak, niemniej no wygląda na to, że ich jakiś programowe działanie zmierzające do przynajmniej zlikwidowanie całego dorobku dotychczasowego wielu instytucji wielu, dlatego że przez zaniechanie przez zaniechanie nazywam nie obsadzenie stanowiska dyrektorskiego muzeum Narodowym w Gdańsku, gdzie były dyrektor pełni obowiązki, ale nie wygrał konkurs nie dostał nominacji no znamy przypadki takich co wygrali konkurs nie dostali nadal pomijam sprawę Polin prawda żenującą, bo ona zna na całym świecie już w tej chwili, ale nieobsadzone stanowiska dyrektorskie muzeum Narodowym w Poznaniu ja nie chcę powiedzieć, że to muszą bardzo prężnie działało przez ostatnie 15 lat, bo nie działało, ale skoro dyrektor odszedł na emeryturę to można, by zrobić coś w tej sprawie jakiś konkurs powód albo stworzyć albo powołać byłego zastępcę, który jest obecnie pełniącym obowiązki dyrektora, a wybitnym znawcą co prawda średniowiecza, ale ciurkiem otwartym i mogącym chyba zacząć jakoś działać wypłynąć na szersze wody, ale ktoś jest pełniący obowiązki to ma związane ręce prawda mamy 2 narodowe instytucję 1 w Warszawie druga poza Warszawą, w których już widać co się będzie działo na przyszłość jedno centrum sztuki współczesnej to też już głośna sprawa, której go dyrektorka już wie, a my, a zatem inny wszyscy, że nie będziemy przedłużonego kontraktu co jest prawem ministra prawem ministra jest nieprzedłużenie kontraktu prawem ministra jest też zorganizowanie konkursu co nie jest zapowiedziane to znaczy my nie wiemy, jaki będzie tryb powołania następcy dyrektorki obecnej centrum sztuki współczesnej zamku Ujazdowskim nie mamy pojęcia pan minister po prostu powiedział, że pani już tutaj dłużej nie będzie pracować na tym zakończył, czyli nie wiemy, jakie są środowisko nie wie, jakie będą losy bardzo ważnej instytucji artystycznej w cent stolic to nie do no błagam przecież to jest minister kultury to chyba wiadomo, kto ma się tylko tutaj przystosować nie rozumiem pani nie rozumie takich prostych zasad nie rozumie pan władza pamięta pan takie powiem, ale wie pan na władzę w trakcie w trakcie festiwalu filmów, gdy w Gdyni próg telewizja Polska pływa ocenzurować 1 z filmów, a jak jej nie udało tego nie wpuściła do konkursu, a potem zmieniła zdanie pod naporem środowiska jednak więc ja na miejscu ministra bym się liczyła z tym środowiskiem tylko, że być może jest tak, że to co ja myślę Mal to co ja mam namyśli mówiąc środowisko jest kompletnie innym niż to co pan minister ma namyśli, a ja myślę, że do tego jeszcze dochodzą nieprzekraczalne, jakby to powiedzieć uwarunkowania charakterologiczne, które czynnie w niemożliwym do realizacji cechy osobowe niewiary obstawała przy pojęcie środowiska, dlatego że świadczy o tym, przypadek torowiska kolejnej instytucji kultury podległy bezpośrednio ministrowi centrum rzeźby polskiej w Orońsku, które od 10 lat przez ostatnie 10 lat nareszcie stało się czymś co ma jakiekolwiek związki na współczesnym rozumieniem sztuki ze współczesnym rozumieniem wymiany międzynarodowej, bo nie wiem czy pani wie, że to było centrum powołane za schyłkowego PRL -u i stało się takim peerelowskim folwarkiem do produkcji rzesz, jaki będzie znów peerelowskim folwarkiem do środy peerelowski folwark, z którego korzystali ulubieńcy PRL-u, żeby produkować swoje rzeźb i tak trwało przez jakiś czas do końca lat osiemdziesiątych, a potem przejęły to post peerelowskiej, czyli postkomunistyczne leży tak powiem pieszczochem jakieś, a które w dalszym ciągu traktowały jako swój folwark do produkcji rzesz i to właśnie była taka tabliczka, do której znajomi dyrektora i znajomi paru funkcyjnych działaczy mogli sobie przyjechać i odlać lub inny sposób wyprodukować swoją nazwijmy to rzeźby tam też bardzo wiele osób magazynowa mało o swoje produkty, bo wynajęcie magazynu kosztuje w Orońsku wszystko za darmo i to było tak troszkę powiedziałabym zaściankowe instytucja, który zaczęto od gruzu wyrywać z takim umownym sensie 10 lat temu mniej więcej na umorzenie cały także pojawić dyrektor konkursu, który zaczął robić wystawy, bo w międzyczasie dobudowano budynek do ekspozycji, więc zaczęły się pojawiać wystawy tematyczne ciekawe za ostatnie dyrektorki, czyli euro lider tarnowskiej, która też wygrała konkurs zaczęły się pojawiać międzynarodowe wystawy nie tylko znalazła partnerstwo na świecie to partnerstwo z centrami rzeźby m. in. mura, ale też nie tylko sprowadzała zagranicznych twórcze zagranicznych klasyków rzeźby, ale też wysyłała, czyli no robiła to co każde porządne muzeum czy centrum sztuki w świecie robi nasi słuchacze akurat to bardzo dobrze wiedzą, bo kilka razy zdarzyło nam się zachwalać zachęcać państwa do wizyty w Orońsku tam jest porządek zostały wyczyszczone te magazyny z zalegającej produkcji z poprzednich okresów odbywają się tam dyskusje w jest bardzo dużo zwiedzających i nagle Eulalia do nas też wydział właśnie, że już dziękujemy wojny prężnie działające miejsce, które będzie, ale różnie w związku Roddicka troszkę inaczej o jeśli chodzi o inne instytucje, gdzie jest pat i nie wiadomo, kto otrzyma nominację to w Orońsku już wiadomo nie tylko kto otrzyma, kto otrzymał nie znam osobę rzeźbiarze jakiegoś, który jest działaczem ma przejąć Orońsko nominacja trafia trafiła do jego do jego rąk parę dni temu jeszcze za kadencji aktualnej dyrektorki to znaczy jeszcze jest dyrektorka do grudnia, ale już we wrześniu nowy dyrektor otrzymuje papier i właściwie na może zacząć rządzić teoretycznie, chociaż ma przejść 1 stycznia czy też w tym rodzaju programy tego dyrektora jest powrót do tradycji, czyli znowu będzie to folwark dla kolegów dyrektora, którzy tam też będą odlewać czy też inny sposób produkować swoje rzeźby no, jeżeli mówimy o powrocie do tradycji pewnie o wzmacnianie różnych nowych trendów w rzeźbie takich widać bardzo dobrze na placu Piłsudskiego w Warszawie już bardzo łatwo sobie jestem w stanie wyobrazić co tam będzie stało teraz z tym Orońsko Tuska nie chodzi o to co ma stać prezydent tej jesieni będzie działalność ekspozycyjnych bazie będzie wystawa poplenerowa tylko jak mówię znowu będzie powrót do produkcji krótko mówiąc ułatwianie życia, ale dom po fachu i panią Jandą nie wiadomo może nas ta produkcja zachwyci możemy dzięki temu zyskamy sławę na całym świecie ja widziałem ten było produkowane w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych chce pani powiedzieć, że jest pani osobą małej wiary w tej sprawnie zdarzały się jakieś przyzwoite dzieło zdarzały się, ale nie mogę powiedzieć, że to była norma to były wyjątki pan jadą właściwie pozostaje nam cieszyć się, że np. nominacji tej nie otrzymał no dajmy na to szef Najwyższej Izby Kontroli, bo wtedy bym się obawiał o to jaki rodzaj działalności mógłby się rodzicami jest działać tam jest dworek Brandta są pozwolenia daliśmy tętno w USA na akta klimat są pokoje gościnne też bo, bo to była też miejsce też do rezydencji, bo to sama pani rozumie, że tak jest nieźle też byli optymistycznie, ale jako jedno drugiemu nie przeszkadza pewnie na o jeszcze sztukę w zasięgu wzroku, czyli doznania duchowe i mniej duchowy Alleluja mnie to nie śmieszy panią no mnie strasznie szkoda tego wszystkiego tego numer tego marnowania czyjegoś wysiłku energii i nakładów finansowych naprawdę bardzo trudno było zbudować pewność stworzyć pewne regulacje, które doprowadziły do powiedziałbym bardziej otwartej czy bardziej profesjonalnej działalności to wszystko dzisiejsze topi no naprawdę żyjemy w czasach dyktatu miernoty to nie jest pierwszy raz wiem tylko czemu tak się zawsze musi zdarzyć i tym filozoficznym pytaniem było się z państwem pożegnamy, żeby było jasne pewnie do mnie to też śmieszy miota się cieszy, chociaż z tego doprawdy nie wiem jak to zrobić, żeby państwo zachęcić do wysłuchania następujący materii nie zawsze będzie tak smutno w każdym razie nie zniechęca się państwo sztuka nie przestanie istnieć sztuka przetrwała naprawdę ciężki czas spotkamy się za tydzień po czternasty 40 w radiu TOK, a ten Anda Rottenberg i nawet człowieka na głosy to w chórze też może będziemy śpiewać antymateria Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!