REKLAMA

"Turysta może być zdenerwowany, że jego wycieczka się nie odbyła, ale nie zostanie na lodzie". Ekspert o bankructwie biur podróży

Data emisji:
2019-09-26 13:20
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
14:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie wracamy do sprawy związane z biurem podróży Thomas szkół, a właściwie z firmą na Herman, ponieważ to głównie przy pomocy tej firmy polscy turyści wyjeżdżali na wakacje chciałem zacząć tę rozmowę od krótkiego przypomnienia postaci Thomasa Cooka, bo to znakomity brytyjski przedsiębiorca, który stworzył pierwsze biuro podróży jeszcze w dziewiętnastym wieku i był rzeczywiście tutaj no pionierem, kiedy zmarły 18 lipca 1800 Rozwiń » dziewięćdziesiątego drugiego roku pochowano go Lester na cmentarzu All for Road i na nagrobku umieszczono napis człowiek, który uczynił podróżowanie łatwiejszym dzisiaj na pewno część osób w miałaby inne zdanie, choć oczywiście Thomas Cook nic do tego co się wydarzyło nie ma, ale wracam do tej historii m. in . dlatego że kiedy w Polsce były takie wakacje, gdzie coś dużo małych firm turystycznych opadało słyszeliśmy rady nie kupujmy wycieczki w małym mało znanym biurze podróży kupujemy od tych operatorów, którzy działają od wielu lat są duzi mają wielkie firmy wielkie zaplecze i t d . a wtedy wszystko będzie bezpieczne i okazuje się, że nie jest, więc ta rada dzisiaj jest mało aktualna czym zatem się kierować może tego pytania zacznę rozmowy z naszym gościem jest pan dr Piotr Cybula radca prawny ekspert prawa turystycznego pan doktor w naszym studiu w Krakowie dzień dobry wita państwa serdecznie generalnie wydaje się, że na pewno trzeba zachować pewien spokój, bo pojawienie się niewypłacalnego biura podróży nawet dużego nie jest jakąś rzeczą nadzwyczajną tutaj generalnie chodzi o wskazówki, które można przekazać klientom to po powiedział może bez zmian tutaj trudno cokolwiek przewidzieć, że małe średnie czy duże biuro podróży upadnie dotychczas upadały w polskich warunkach każdego rodzaju biura podróży mieliśmy rok 2012, które jak sądzę pan redaktor miał namyśli to wtedy padały zarówno niewielkie biuro podróży, jaki te też takie największe w Polsce przypomnę, że wówczas Sky Club np. ogłoszenie opłacalność, który wówczas bodajże był największy w Polsce biuro podróży także metody powstają bez zmian siedzimy to co ludzie piszą w internecie o danym hotelu, ale dużo podróży warto czasami też różnego rodzaju rankingi biuro podróży przeczytać no i niestety zawsze trzeba wkalkulować pewnego rodzaju ryzyko, które może wystąpić, ale jak pan wytłumaczy fakt przepraszam wejdę słowo może po pierwsze to rzeczywiście firma nas ze światową renomą i właśnie nas ponad stuletnią tradycją, ale przede wszystkim no jak mogło dojść do sytuacji, w której ludzie w trakcie urlopu albo nawet niektórzy mówiło się w samolotach dowiedzieli, że nie lecą ruchu Łasztowni, a także ze specyfiki działalności tego tej branży prawda, gdzie te usługi są świadczone non stop prawda, że mamy duże biuro podróży to biuro podróży no nie wysyła nie był tylko wakacje ferie swoich klientów tylko te usługi świadczy cały czas druga sprawa, jaka jest to kwestia podjęcia samej decyzji o niewypłacalności, które jak i które wiadomo jest decyzją bardzo trudno, a poza tym no tutaj w przypadku polskich warunków nie tyle wydaje się zaważyła sprawa stabilności finansowej Neckermann Polska tylko przede wszystkim to co stało się tutaj ze spółką zagraniczną prawda z uwagi na te powiązania to niewypłacalność spółki zagranicznej pociągnęła niewypłacalność zgłoszenie nieopłacalności przez polskie biuro podróży, ale też trzeba powiedzieć proszę państwa, że obecnie na szczęście ta sytuacja klientów niewypłacalnych biur podróży jest dużo lepsza niż to było jeszcze kilka lat temu no właśnie, bo to warto teraz zwrócić uwagę na to kiedy już się stało to co się stało, żebyśmy tych prawach porozmawiali bardzo wielu naszych pasażerów, ale takich, którzy po prostu kupują bilety na samolot widzą dzisiaj na lotniskach informacje link na stronę internetową pamiętaj prawa pasażerów samolotów są chronione prawem unijnym masz prawo do różnych, a to zwrotów w ogóle kosztów, a to do częściowego zwrotu kosztów i t d . czy tak czy to również dotyczy szerzej i właśnie wszyscy wszystkich, którzy wykupili wycieczki w biurach podróży to dotyczy osób, które wykupiły imprezy turystyczne lub tzw. powiązane usługi turystyczne to nie chciałbym wchodzić bardzo szczegóły, ponieważ sama definicja tych tych produktów w ustawie zajmuje około strony generalnie chodzi o takie połączenia co najmniej 2 usług turystycznych, jeżeli teraz mamy taki pakiet ten turysta powinien być chroniony w przypadku niewypłacalności biura podróży i otacza wyraźnie powiedzieć to jest pewnego rodzaju atut ze strony branży, ponieważ wielu innych obszarach działalności tego rodzaju ochrony nie ma tutaj turysta oczywiście może być zdenerwowany tym, że jego wycieczka nie odbędzie się albo została przerwana, ale on jest chroniony tym szczególnym zabezpieczeniem i oczywiście co powie, że ten system, który my mamy, które będzie teraz sprawdzane on jest owocem problemów biur podróży, które były wcześniej mianowicie polskie prawo było po prostu niezgodne z prawem unijnym wielokrotnie było także klienci wpłacali np. 1015   000 do biura podróży i potem uzyskiwali 3050200 zł niecałą tak dopiero przerwane procesy przez skarb państwa wobec w imieniu tych turystów poszkodowanych spowodowały to można przypuszczać, że ostatecznie nasz ustawodawca wprowadził ten drugi filar ochronny to przepisy wyglądają w tym momencie dużo lepiej i to, ale proszę mi wyjaśnić, bo akurat trochę tymi sprawami unijnymi zajmuje, jeżeli i, przechodząc całą ścieżkę, która jest w unii Europejskiej potrzebna, czyli komisja ma propozycję parlament rada jeśli potrzebny tylko wszystko jedno ostateczne głosowanie dyrektywa staje się prawem unijnymi jest ewentualnie tylko wskazane średnio to jest około 2 lat, że państwo członkowskie musi przyjąć to prawo do swojego porządku prawnego to znaczy, że u nas ktoś po prostu no nie przyjął prawa, które powinien przyjąć po spełnieniu tak nagłym pierwsza dyrektywa pochodzi z roku pięćdziesiątego my mamy rok 2004 Polska staje się członkiem Unii Europejskiej wówczas te przepisy dotyczące zabezpieczenia finansowego powinno być już z nami wtedy dostosowane one nie były przez szereg lat przez szereg lat można powiedzieć do 2015 roku to były dziurawe przepisy w stosunku, do których tak naprawdę władze nie chciało się podjąć takiej decyzji, które w odpowiedni sposób chroniłyby obywateli piętnastym roku wchodzi nowa dyrektywa, która tam to jego uzupełnia to niezwiązanego z tą nową dyrektywą państwo cały czas opłacało ten system i ta sytuacja pojawiła się tak naprawdę polepszyła się już w momencie, gdy pod koniec obowiązywania poprzedniej ustawy dyrektywy tak mówi dla mnie przede wszystkim było to wynikiem tego właśnie, że państwo polskie przegrywało procesy odszkodowawcze wobec klientów łapało w różny sposób to było ciągłe łatanie ciągu łatanie, ale ciągle przedsiębiorcy jakoś tam omijali to coś spowodowali, że klienci odzyskiwali tych środków w tych procesach odszkodowawczych akurat to reprezentowałem klientów za w przypadku niewypłacalności biur podróży, które ogłosiły, o którym był w latach 20102015 czy nawet mamy biuro podróży, które głoszą nieopłacalność 2015 roku i klienci wówczas otrzymali zwrotu pełnych środków reformy były tak tak tak konstruowane, że w momencie, kiedy np. komisja Europejska pierwszy raz się sprawą zainteresował 2009 roku to wówczas zmiany, które były wprowadzone w Polsce 2010 były prowadzone z takim takiej narracji to przepisy będą wystarczające, żeby chronić klientów okazało się, że nie były wystarczające komisja uznała, że jest inaczej, ale w 200212 prawdą ten rok pokazał, że mieliśmy kilkanaście przypadków nieopłacalności biur podróży teraz roszczenia klientów wyraźnie podkreślić one są lepiej chronione z powodu, dlatego że są ochronę na poziomie wymaganym przez prawo unijne prawda, jakby nie ma takiej sytuacji, że płaci 10  000 otrzymuje 500 zł powinien otrzymać całość 10  000 tak mówi pan w uproszczeniu druga sytuacja co należy też wyraźnie podkreślić znacznie została uproszczona zmieniona procedura samych wypłat wtedy mieliśmy swego rodzaju Pink punk n p . jeżeli dobrze pamiętam Sky Club ogłosił niewypłacalność w lipcu 2014 wypłaty dla klientów były prawie po 2 latach dlatego, że to napięcia było zliczyć wszystko do tych funduszy zgłosi potem marszałek to wysyła do gwaranta potem gwarant znowu do marszałka, bo było coś źle policzone i to właśnie było prawie 2 lata w tym momencie są wyraźne terminy podstawowy termin to 30 dni na weryfikację roszczenia klienta i potem 30 dni na wypłatę do mamy ten drugi filar w postaci turystycznego funduszu Gwarancyjnego, który chroni też tych klientów odpowiedni sposób na ten sam tylko jedno pytanie, bo oczywiście w prawie jak wiemy wszystko łatwo jest zapisać, ale niektóre sformułowania nie są precyzyjne, o ile znalazła właściwy dokument mówię tutaj w ustawie naszej z listopada siedemnastego roku no bo jak wiadomo jak jest dyrektywa unijna to zawsze potem parlament krajowy musi ona ktoś mówi implementować w do porządku prawnego danego kraju w tych dodatkowych elementach, które dołączono do poprzedniej dyrektywy pojawia się właśnie po, że podróżny otrzymuje pełny zwrot kosztów, o czym pan powiedział i przysługuje mu powrót do kraju w razie niewypłacalności przedsiębiorcy i teraz właśnie to pytanie, bo już też są pytania do urzędów marszałkowskich, ale przysługuje mu powrót do kraju przysługuje pełny zwrot kosztów tylko to ma za to zapłacić skoro biuro zbankrutowało to rozumiem, że nie ma pieniędzy jeszcze miałaby opłacić powrót do kraju po po czyjej stronie to jest do kogo my zwracamy na ten zwrot kosztów na wybrany jest tak to jest zabezpieczenie finansowe na tym w pierwszej kolejności czuwa marszałek województwa najczęściej występują zabezpieczenia finansowe w postaci gwarancji ubezpieczeniowej to ten pierwszy filar, a drugi filar to jest to turystyczny fundusz gwarancyjny, jeżeli gwarancja jest wystarczająca to wtedy ten ten drugi etap nie wchodzimy w tym momencie procedura jest różna w zależności od tego czy postaramy się o zapewnienie powrotu czy też o zwrot tych przedpłat, jeżeli chodzi o zapewnienie powrotu zwracamy się to pierwsze kolejności do do marszałka województwa marszałek jak jest odpowiedzialny za zapewnienie tego powrotu lub kontynuacji tej imprezy, a z drugiej strony, jeżeli w ogóle nie wyjechaliśmy następnie z z ustępujemy generalnie to zwrot tych przed w całości lub części występujemy już bezpośrednio do gwaranta to też jest nową starczy skracamy ten czas na rozpatrywanie wniosku, bo nie występujemy do marszałka województwa, a następnie do gwaranta tylko raz do gwaranta w tym przypadku zostały nam 2 minutki, więc chciałbym jeszcze pana już nie wyjaśni 1 sprawy, a jeśli ktoś zrobił przedpłatę kartą kredytową jeszcze nie wyjechał no i w tej chwili już wie że, że nie wyjedzie jednocześnie ta karta jego jakoś tam obciążona przynajmniej jest tam zablokowana jakaś kwota to może tutaj odzyskać zwrot również w jaki sposób mamy taką instytucję jak chargeback, która też płacze bardzo popularna w przypadku niewypłacalności biur podróży i w tym przypadku, jeżeli klient nie otrzymał usługi to wówczas może co do zasady wystąpić do takiej instytucji o zwroty kwot, aczkolwiek no to młodzi w całości tak to co, jeżeli w ogóle nie wychodzą w całości tak takiego takiej kwocie generalnie tylko problemy taki, że tak naprawdę pierwszy raz mamy taką większą opłacalność kiedy, kiedy możemy przypuszczać, że ta ochrona jest w pełni tutaj pytanie czy te podmioty będą zainteresowane tym, żeby od razu dokonać zwrotu tych kwot tak czy coś powiedzą klientowi drogi kliencie, ale ty jesteś chroniony w sposób szczególny ma zabezpieczenie finansowe w związku z tym najpierw skorzystać z tej procedury dopiero wówczas, jeżeli ta procedura okazała się niewystarczająca no to wówczas będziemy tutaj dokonywać wypłat, jeżeli twoje roszczenie będzie zasadne tak natomiast tutaj też spotkają się to jest bardzo ciekawa sytuacja szybko zakupami grupowymi, bo teraz ta forma jest mniej popularne, ale warto warto pamiętać o tym, że co do zasady w przypadku zakupów grupowych, jeżeli kupiliśmy taką wycieczkę to też klienci odpowiedni sposób są chronieni tak pan dr Piotr Cybula radca prawny ekspert prawa turystycznego był z nami studia w Krakowie bardzo panu dziękuję za te uspokajające wyjaśnienia w Czechach pięknie no i nawet jeżeli jesteśmy wściekli, bo nam się popsuły plany wakacyjne no to pamiętajmy, że nie jest to sytuacja bez wyjścia, choć trzeba będzie trochę powalczyć informacje w TOK FM w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!