REKLAMA bnp

Bank przyjmie matematyka i informatyka. A już niedługo w cenie będzie praktyka w obsłudze klienta

Data emisji:
2019-09-27 17:20
Audycja:
Przyszłość na bank
Czas trwania:
20:48 min.
Udostępnij:

Jak zmiana pokoleniowa wpływa na zarządzanie bankami? Jak zmienia się postrzeganie pracy w banku u młodych pracowników? Dlaczego tak mało osób pracę w banku zaczyna od stażu? Rozwiń »
Z dr. Mariuszem Zygierewiczem, dyrektorem Zespołu Ekonomiczno-Regulacyjnego w Związku Banków Polskich rozmawia Dorota Zakrzewska.
Partnerem podcastu jest BNP Paribas Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

partnerem audycji jest bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla firm liderem dawał tę książkę przy mikrofonie, a ze mną jest dr Mariusz Zygierewicz dyrektor zespołu Ekonomiczno regulacyjnego ze związku banków polskich dzień dobry dzień dobry dzień będziemy rozmawiać o zmianie pokoleniowej i zarządzaniu w bankach pierwszy pytanie jest takie czy tak naprawdę w bankach w ogóle widać taką zmianę pokoleniową pracownicy coraz młodsi czy kadra zarządzająca to jest Rozwiń » dalej tak stereotypowo patrząc składająca się z osób jednak już doświadczonych i właśnie te służby powiedzmy właściwym w cudzysłowie wieku po pięćdziesiątce tak mi się zazwyczaj kojarzy tak tak szczyci się kojarzy Ależ jest zupełnie w rzeczywistości inaczej to znaczy ten obraz, który był i mamy w głowie, że mamy starego bankiera jeszcze często z cygarem i który ma jest nobliwy i wieku odpowiednim faktycznie czy nie występuje mogę powiedzieć tak, ponieważ właśnie skończyliśmy przygotować badaniu na temat kadry w polskich bankach komercyjnych i to badaniem objęliśmy 30 % całego sektora bankowego, a więc całkiem znacznym populację i wyniki, które zostały przedstawione w tym materiale są także dla nas pewnego stopnia zaskakujące mianowicie, że w sektorze bankowym pracuje coraz więcej młodych ludzi, a nie starszych ludzi osób do czterdziestego roku życia, a nie powyżej trzydziestego roku życia to samo tyczy kadry zarządzającej oczywiście możemy mieć kadra zarządzająca może na różnych szczeblach na szczeblu niższym wyższym i jakby spotykamy czy widzimy często prezes banku to są osoby w wieku średnim, ale w osoby, które są dyrektorami oddziałów dyrektorami placówek dyrektorami działów to są często bardzo młody jak powiedziałem w wieku do 40 lat, dlaczego mamy następuje zmiana pokoleniowa trochę trochę następuje ludzi jest z racji naturalnego odpływu ludzi starszych ludzie przychodzą młodsi z nowym doświadczeniem z nowymi zdrowymi spojrzeniem na świat i tych ludzie coraz bardziej potrzeba takich ludzi, a więc w bankowości podszedł, dlaczego proszę zwrócić uwagę jak bardzo zmieniają się banki w chwili obecnej coraz więcej usług ma charakter usług uniwersalnych usług świadczonych zdalnie usług bez konieczności wizyty klienta banku to oznacza, że automatycznie jeśli jest taki sposób jest wciąż co na usługi to także i pracownicy banków muszą być odpowiednio inni to znaczy to muszą być znane są pracownicy aresztu więcej elementów poświęcają doradztwo mniej mniej bezpośrednio działalności lodowej, ale to wymaga także otwartości to wymaga dużej wiedzy, a więc takich osób w wieku do 40 lat, którzy są na najbardziej adekwatnie do potrzeb klienta i druga sprawa to zmiana technologiczna dużym stopniu banki stają się prawie jak fintechy, a więc firm firmy informatyczne w związku z tym, żeby nadążyć za postępem technologicznym tym nowym rzucają świadczenia usług dla klientów banków ta zmiana następnie musi też następować i to zwróciliśmy uwagę w tym badania, które było urodzone ostatnio torze udział generalnie pracowników powyżej czterdziestego roku życia w naszym sektorze bankowym wynosi około 10 % podczas gdy w całej populacji w całym sile roboczej w kraju też dobrze ponad 20 %, a więc to co byśmy, gdzie jest ta tradycyjnie, że sektor bankowy jest oceniany, że to są ludzie starsi dodatkowo może być jeszcze 1 element bardzo często mówi się prawda, że dla młodych pracowni ludzi ten pracę w banku nie jest aż tak interesujące, bo to się wiąże z gorsetem z garniturem jest z takim bardzo tradycyjnym podejściem do UE do ubioru też przedstawić aktualne w związku z tym faktycznie nawet sami się zdziwiliśmy jak ogromna zmiana, zwłaszcza w zakresie pracowników banku jej struktury pod względem struktury wiekowej i płci i doświadczenia w ciągu ostatnich 5 lat osoby, które są odpowiedzialne za kadry mówią, że te badania, które mają z tym zrobiono robione poprzednio, a poprzednio, bo robiono 5 lat temu jest są wynikami kompletnie nie porównywalnymi trochę nam wynikającego z faktu, że inni są ludzie inna zmiana pokoleniowa przychodzi inni pracownicy przychodzą, a druga sprawa jest taka, że także banki strasznie zmieniły na skutek tego się ogromnie zmieniły banki to także zapotrzebowanie na określone rodzaje osób jest zupełnie inny dzisiaj np. obserwujemy coraz więcej osób z potrzeby zresztą technicznym kiedyś to była relatywnie niewielka część otrzymaliśmy ekonomistów finansistów dzisiaj coraz większym stopniu potrzebuje osoby, które mają oceny techniczne, a do tego jeszcze, że jest bardzo trudne ale, ale też oczywiście możliwe jedne są wykształcenie techniczne, ale też takie z taką wrażliwością społeczną zarówno spółki Azja wiedzy o tym, o tym społecznych, ale także empatii tolerancji dolar do relacji z innymi ludźmi, bo mówi pan doktor o osobach z wykształceniem technicznym tutaj mamy namyśli absolwentów Politechniki co oni mogą robić w banku tak mówimy o o absolwentach wydziałów technicznych Politechnice, kto oczywiście wiadomo informatycy niepoddanie się dyskusji, ale nie tylko, bo oprócz informatyków bardzo dużym zapotrzebowaniu sektorze bankowym mamy naszych matematyków no tak kiedyś wydawało się, że matematyka jak też studia matematyka to tylko potem, że pracować w szkole prawda faktycznie zakres możliwości były relatywnie ograniczony dzisiaj w sektorze bankowym wykonuje tylko wykorzystujemy ogromną ilość różnych modeli do ocenia się ryzyka kredytowego do oceny innych ryzyk, których mamy ogromną ilość w sektorze bankowym i ponieważ skala zjawiska jest tak duża, że nie sposób tego robić idealnie w odniesieniu do każdego z każdej transakcji każdy każdego idealnego klienta w związku z tym w wielu przypadkach robi to na co dzień pewnych cech ma charakter globalny charakter bardziej złożony, odnosząc się do grupy klientów do portfela klientów do portfela transakcji jest podjęcie transakcji na podstawie analizy danych indywidualnych można wyciągnąć wnioski dotyczące zdarzeń w całej populacji i odwrotnie niż związki są populacje mogą być przenoszone na informację o poszczególnych klientach z tej racji zakres różnych modeli wzorów matematycznych, które są wykorzystywane w bankowości przy ogromnej i rośnie z każdym rokiem, ponieważ faktycznie ten poziom skomplikowania usług finansowych powoduje, że zakres oddziaływania nauk matematycznych rośnie z każdym rokiem, a człowiek jest specjalne działy bankowości, które wybierają młodzi ludzie najchętniej czegoś tak szczególnie garnął do niektórych tutaj nie mamy takich rzeczy dokładnych informacji natomiast co chcę powiedzieć może 3, jakie zapotrzebowanie funkcja banków obserwujemy zmianę proporcji zatrudnienia, ale tym samym także i gdzie są za potrzeby dla potencjalny pracownik banku mianowicie kiedyś było nad rzeczą naturalną syna zdecydowana większość ludzi pracował w oddziałach banków dzisiaj okazuje się zdecydowanie większe emocje w centralach w związku z tym ta z tej racji, że wiele rzeczy zostało zautomatyzowanych oni już nie są pod potrzebni bezpośrednio do obsługi klientów oczywiście są potrzebni, bo przychodzą klienci wiemy działa też pracują pracownicy banków i przychodzą często klienci część, żeby wykonać jeśli jeszcze nadal podstawowe czynności inni, żeby się ze do uzyskać doradztwo w tym w sprawach tureckich interesuje, ale z racji rosnących obowiązków także sprawozdawczych informacyjnych dla wszystkich instytucji jak komisja nadzoru finansowego Narodowy Bank Polski bankowy fundusz gwarancyjny ogromną ilość rośnie ilość zapotrzebowania na pracę wykonywaną z tych, jakby tego czy klient nie widzi, a ilość zatrudnionych pracowników rośnie w tym zakresie znacząco oczywiście wszystko zależy od predyspozycji potencjalnych pracowników inni jedni wolą bardziej kontakt z klientem będą bardziej zadowoleni z faktu mogą przydzielanie klienci mogą z nim nawiązać relacje w znaczeniu, że kontakty międzyludzkie natomiast poznanymi osobami jest dla nich cenny inni tez, które szykują sobie relacja w mniejszych zespołach w banku będą mówili, że oni wolą pracować w tej części tzw. BackOffice owe czy nie na bezpośrednim kontakcie klienta z klientem tylko bardziej w tej części z zamkniętej i tam tworzyć modele i zostaną wiecie, jaki jest rozwiązaniem będzie idealne z punktu dnia bezpiecznego funkcjonowania banku, a czy banki wprowadzają jakieś specjalne programy albo możecie specjalnie otwierają na osoby 40 plus, aby zachęcić do do tak nawet do składania aplikacji do do zatrudniania w bankach, jeżeli nie miały wcześniejsze doświadczenia bankowości zakładam, że to młode osoby, które mogą mieć doświadczenia, a aplikują do banków czy osoby starsze też są powiedzmy mile widziane jako to tak i nasze badania pokazały jeszcze 1 rzecz mianowicie, że fluktuacja kadr jest wysoka to pokazuje z 1 strony, że przy i to fluktuacja jest przecież inaczej ta fluktuacja kadr jest o tyle interesująca żona następuje nie tylko między bankami, ale także spoza sektora bankowego do banków i od banków do instytucji bankowych, a więc dzisiaj już nie jest tak jak było kilkanaście lat temu kilka kilkadziesiąt lat temu, że ktoś pracował w danej profesji to prace wykonuje ten zawód przez wiele lat tylko dzisiaj widać coraz większe szczególnie młodych ludzi poszukuje nowych wyzwań nowych kierunków nowych miejsc pracy i dla nich już niema tak silnego przywiązania, że ktoś pracuje w banku to powinien czy chce pracować w tym sektorze przez następne 2030 lat, a więc widzimy coraz większą tutaj rotację coraz większą zmianę w tym zakresie mas jeśli chodzi o kwestie osób starszych to nie oznacza, że te osoby są wypychane w jaki sposób sektora bankowego nie jak widzimy sporo osób też pracuje w w wieku średnim więcej niż średnim w sektorze bankowym natomiast czy to pani zapytała pani czy faktycznie to dla tych osób będą programy powiem tak dzisiaj być może jeszcze niema, ale za kilka lat jak zmiany demograficzne będą następować to będzie niósł do miast nieodzowne prostu nie wyobrażam sobie, żebyśmy tylko właśnie opierają się na osobach młodych z relatywnie krótkim doświadczeniem natomiast biorąc pod uwagę zmiany demograficzne na pewno będzie zapotrzebowanie na osoby, które mają większe doświadczenie spokojniejsze podejście do życia bardziej racjonalne i bardziej także niekiedy pożyjemy oś ostrożne zarządzanie ryzykiem, bo to będzie gwarantowało, że ten bank będzie stabilny i będzie wiarygodna instytucja finansowa na rynku w związku z tym na pewno będziemy dzisiaj, że jest Butryn taki, że te firmy stają się troszeczkę jak podziała jak fintech jak firmy informatyczne takie młode wilki, które zatrudniają młode osoby, żeby podać nowe produkty i żeby rozwijać najbardziej nowoczesne usługi dla klientów, ale z drugiej strony na pewno pewne elementy istotne rozwagi zbilansowania zbalansowania działalności będą wymagały także, żeby nad tym działalnością zwrócić uwagę jak wygląda ryzyko instytucji finansowej, żeby to ryzyko było oceniane także przez osoby w wieku 7 oczywiście i to jest też 1 element rent, który z natury warto zwrócić uwagę to jest coś co może zastanawia także nasz w związku banków polskich relatywnie niedużo osób jest przyjmowanych do pracy w bankach na podstawie starzy i praktyk, czyli bardziej sektor bankowy zasysa czy po pod zachęca ludzi do pracy w bankach na podstawie już tego, że te osoby mają uzyskały będą świadczenia w innych instytucjach niż to jest system po szkole po uczelni pierwsza praca prawdopodobnie wiąże się z tym, że w ostatnich latach banki bardzo drastycznie cięły koszty i w związku z tym także w odniesieniu do tych osób mówią nawet się nie płacić ogromnego wynagrodzenia dla tych osób to koszty oprzyrządowania koszty wyposażenia w komputer wy już wszystkie niezbędne środki jest na tyle wysoki, że on nie zachęca sektora bankowego do większego penetracji tego rynku 2 ma pomóc naszym też wrażenie, że być może tak jest tak, że poziom absolwentów jest trochę niższy i on nie daje satysfakcji w wielu bankach, bo w obserwujemy, że takie praktyki się odbywają w bankach to faktycznie po praktykach z takich czy innych powodów zostaje zatrudniony tylko około 1520 % osób faktycznie na okres dłuższy natomiast nie jest tak i duża liczba to, która powodowała, że warto na dzień dzisiejszy z tego źródła korzystać w sposób masowy być może też faktu tego, o czym rozmawialiśmy wcześniej to znaczy, że proporce proporcjonalnie udział młodych ludzie na tyle duży, że banki nie czują tak silnej potrzeby rozwijania bardzo silnie akcji staży praktyk natomiast w przypadku osób starszych lot jeśli osoby te nie mają z doświadczenia w pracę w banku Noto może to być problem, dlaczego no, bo to jednak wymaga troszeczkę dłuższego przygotowania to jest pewna poziom wiedzy specjalistycznej i brak miedzianych firmy stają się coraz bardziej firmami technologicznymi coraz bardziej idą w kierunku bardziej zaawansowanego zarządzania ryzykiem to może być pewnego rodzaju bariera dla osób, które wcześniej miały doświadczenia w zakresie działalności banku specyfiki to jest bank w samym Poznaniu nawet to jest bank, jakie są różne obszary działalności banku to już zajmuje trochę czasu, a jeszcze tego posiadania to jest taki jest bardziej specjalistycznej wiedzy wydaje mi się, że to może być pewnego rodzaju bariera myślę, że na pewno będziemy jako sektor bankowy poszukiwać tych osób, bo naturalną koleją rzeczy będzie fluktuacja i dostosowanie kadr do do także do do do klientów i prosić uwagę na jeszcze dojrzeć mianowicie tych osób starszych szczególnie może mieć w przyszłości potrzebować na stanowiskach obsługi klientów, dlaczego te osoby najczęściej NIK czy mniejszym stopniu korzystają z usług nowoczesnej bankowości elektronicznej te osoby przychodzą częściej to banków i dobrze też jest jeśli do banku przychodzi starsza osoba starszy klient jednocześnie po drugiej stronie ma osoby, która nie to, że dużo młodsza, ale że jest osobą w podobnym jak już trochę gorszą, ale jednocześnie mówi podobnym językiem, bo jeśli ta bariera będzie taka, że różnica między klientem, a pracownikiem banku będzie wynosiła 40 proc 4 lat to w takiej sytuacji istnieje pewna bariera, że tej komunikacji nie będzie w sposób prawidłowy czy prędkość wymieniania myśli między obydwoma stronami w Będzinie adekwatne związku z tym sądzę, że także nie tylko z racji zmian demograficznych na rynku pracy, ale także z racji zmiany struktury klientów, które rozpoczęły się generalnie starzejemy myślę, że także będzie coraz większe zapotrzebowanie, żeby zatrudniać osoby starsze także w zakresie obsługi z klientem bezpośrednio wspomniał pan o komunikacji jak komunikacja i zarządzanie tak twarde wygląda też teraz w momencie, kiedy te kadry są z 1 strony młodszy, ale mamy też pracowników właśnie po czterdziestce i też z tego co słyszałam np. ciężko się odnaleźć, kiedy dochodzi do połączenia banków, kiedy przychodzi bank zagraniczny wprowadza swoje zasady, że np. wszyscy mówimy sobie od tej pory maty i podobno właśnie starsi pracownicy mają z tym niekiedy problem są jeszcze jakieś inne tego typu rzeczy, które mogą powodować problemy wiadomo każda zmiana szczególnie połączenia 2 banków jest stresogenne to nie podlega dyskusji, że podaje, że także stresogenne dla pracowników, ponieważ bardzo często jeśli 2 banki łączą się ze sobą są 2 takie same stanowiska w 2 bankach i na końcu jeśli to ma być jakiś element pozytywny dla banku ma być rozwojowy mają także oszczędność kosztów nie potrzeba 2 pracownik sam stanowisku tylko wystarczy prawdopodobnie 1 to oznacza, że to na pewno jest sytuacja trochę ciężka i stresogenne oczywiście kultura tzw. kultura korporacyjna w każdej firmie inna prawda rzeczywiście może być także dziś trochę się czy dziwi, że nagle sąd zarząd dwudziestolatek mówi o sobie w prawie 10 letnie na ty i bo mamy takie podejście do funkcjonowania w zespole nie każdy się w tym musi odnaleźć rzeczywiście nie tylko z racji tego, że ktoś jest osoba starsza wymaga większego szacunku, ale po prostu nie poprzez wiele lat przez Jana z takiej funkcji formy funkcjonowania i też nie akceptuje tego proszę Magda tylko o tym, że w sektorze bankowym mamy różne banki, bo są banki komercyjne banki państwowe i banki spółdzielcze w związku z tym jeśli taka osoba nie odnajduje się pracy w 1 banku myślę, że zapotrzebowanie na dzisiejszy rotacja na tyle duża czy nie ma większy problem oczywiście w pewnych szczegółach tak, ale generalnie nie ma z problemu zależy mi znalezienie miejsca pracy w innym banku, bo mówimy, że sektor bankowy zmniejszy zatrudnienie faktycznie zmniejszy zatory zmniejszają jego strukturę oczy mogliśmy wcześniej, ale z drugiej strony w skali masowej jeśli mówimy o liczbie zatrudnionych osób 370  000 zatrudnionych w całym sektorze bankowym jeśli nawet następuje zmniejszenie zatrudnia 1000 osób to nie jest aż tak duża ilość spółki za zmiany naturalnych, gdy następują większe zmiany niż w tym zakresie i to może być rzeczywiście taka zmiana kultury procent może być trudna dla niektórych osób 2 też może być zupełnie inne podejście biznesowe dawniej w banku przyjmowanym z jakich powodów ten bardzo dobrze i został przyjęty być może to były w gorszej wydajności pracy ta praca mogłaby ona zupełnie inaczej niż w tym banku, który jest bankiem przejmującym do natomiast też musi zdać sobie jeszcze 1 rzeczy oczywiście przy całej różnorodności ta kultura pracy trochę się wyrównuje 3 to co pani na pytanie czy jest bank zagraniczny przejmuje bank krajowy praktycznie dziś obserwuję zjawisko odwrotne to najczęściej banki krajowe przejmują banki zagraniczne w związku z tym jeśli nawet to niejedyna zmiana tępią innym kierunku i jeśli mam mogę w razie wykonania toczy się ten przykład pani podała na pewno jest wiarygodny i pokazuje, jakie mogą być z tego tytułu problemy natomiast nie jest do końca reprezentacyjny w tym znaczeniu czy reprezentatywny w tym znaczeniu, że w większości banków podejście za ból po ulega raczej ujednoliceniu niż zróżnicowanie czy niema szczególnych różnic między zarządzaniem bankami we Francji dajmy NATO, a w Polsce raczej wszystko się wyrównuje na poziomie europejskim ja myślę, że także to, że to ulega wyrównaniu oczywiście inna skala działalności prawda, bo też proszę zwrócić uwagę, że uwagę, że mamy zupełnie ucznia z innymi bankami u nas relatywnie jest duża liczba banków to znaczy się, że udział poszczególnego banku na rynku stosunkowo niewielki nawet największe nasze banki mają 1520 % udziału w rynku w wielu krajach takich jak n p . we Francji czy we włoszech czy Hiszpanii mamy banki są 34 banki działające na rynku cała reszta co już bankami praktycznie o marginalnym czyni bardzo niewielkim znaczeniu w związku z tym co jest inne podejście do tego te banki w tamtych krajach są bankami o charakterze globalnym międzynarodowym, które mają ekspozycję czy mają działalność będą działać praktycznie 2040 krajach nie tylko w Europie, że we wszystkich krajach prawie wszystkich krajach Unii Europejskiej, ale także w Azji dla nich wiele rynkiem to jest rynek chiński indyjski i krajach Ameryki Łacińskiej i w bardzo często dla takich decydentów to jest rynek ważniejszy licznych przykładowo Polski, który relatywnie mniej i duży, ale nie aż tak duży w porównaniu z tymi których, które wymieniłem przed chwilą, a więc to by to oczywiście ma znaczenie funkcja zarządzania natomiast chciał powiedzieć, że na pewno poziom polskich kadr zarządzających jest bardzo dobry bardzo wysoki przy tych o ograniczenia regulacyjne, które funkcjonują, które często funkcjonują w bankach w Polsce większym stopniu niż w bankach zagranicznych osiąganie tak dobrych wyników jest bardzo dobrym rezultatem ja powiem więcej te banki, które są częścią grup międzynarodowych jako banki w Polsce one mają niewielki udział w całości aktywów i działalności banków, a jeśli mówimy o wielkości dochodów zysków wypracowanych przez ten banki są w Polsce to on jest 1 z wyższych w całości grup międzyrządowy kapitałowych, a miasto na pewno nie nie miał nie należy tego wstydzić, a myślę, że w ocenie tych menedżerów polskich banków to jest może z powodu domy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZYSZŁOŚĆ NA BANK

Więcej podcastów tej audycji

bnp

POPULARNE

bnp
REKLAMA bnp
Przedłuż dostęp Premium taniej!