Z tragedii w Tatrach nie wyciągnęliśmy żadnych wniosków

Magazyn Radia TOK FM
2019-09-29 11:00

Przemysław Sobczyk – zakopiańczyk, biegacz, przewodnik tatrzański – ocenia, że już zapomnieliśmy o tragedii w górach. Świadomość turystów się nie zmieniła, nie wprowadzono też nowych zarządzeń czy zmian w finansowaniu ratownictwa górskiego.

magazyn TOK FM zaprasza Przemysław Iwańczyk państwo w imieniu swoim także Batumi pogranicznego, który z wydawcą tego programu nie jako Lewskim wizyt realizator co dziś większej części w naszym mieście będą ludzie z Zakopanego będziemy rozmawiać o tym jakie wyciągnęliśmy wnioski i czy wyciągnąć wnioski po tragedii na Giewoncie zajmiemy się także kontuzjami urazami w górach, a także od niej bezpiecznie podróżować na szlakach stały nasze cykle to również jak z Rozwiń » dzieckiem dziś powiemy festiwalu planowania swojej kariery będziemy także gościć Cezarego pazury to w ramach cudownych lat także zdradzimy kilka tajników dyplomację jak to wygląda zza kulis sztuka życia i Hanna Zielińska po godzinie 1440 o godzinie 1520 strefa szefa po godzinie 16 u TOKtora już zaczynam Zofia pierwszym moim gościem w niedzielny magazyn Radia TOK FM jest Przemysław Sobczyk zakopiańczyk człowiek gór także trudno jakikolwiek sposób zdefiniować siebie człowieka, który codziennie w góry wybiega, ale zacznijmy od tego co wydarzyło kilka tygodni temu w Zakopanem wówczas wystąpi jeszcze w naszym radiu, opowiadając o tragedii na Giewoncie zmieniła się coś od tego czasu jeśli chodzi o turystów ich świadomości i tego w jaki sposób do gór podchodzą czy zwiększy się ten respekt też tych, którzy się wysokie góry wybierają witam serdecznie wszystkim państwa czy wyszynku dziękuję za zaproszenie czy coś zmieni Unii myślę, że chyba zapomnieliśmy szybko zapominam się szybko żyjemy szybko zapominamy i tak naprawdę już nikt nie pamięta na Giewoncie już 3 śladów nie ma jest otwarty nowy nowe kotwice podbijane na wykład łańcuchów dłuższe łańcuchy bezpieczniej myślę, że zapomnieliśmy już o tym, znaczenie w razie zapomnieliśmy zbyt szybko jednak ta świadomość powinna być wyższa jednak informacji, które uchylałyby, zwłaszcza tych, którzy jedno g mają na co dzień do czynienia powinny być szersze i zwiększa intensywność budowane przede wszystkim powinniśmy wyciągnąć wnioski i wedle tych wniosków powinniśmy dalej postępować z tego co obserwuję teraz nie wyciągnęliśmy żadnych wniosków skupiliśmy się na rzeczach takich jak pan związanych z tym z tą tragedią, ale powiem wprost na pomocy finansowej ratownikom TOPR -u jestem za tym powinny zarabiać godnie tak jak wszyscy jak każdy, który ciężko pracuje na razie swoje życie natomiast poszła akcja o tym nie zastanawialiśmy się na tym jak zwiększyć możliwość ewakuacji z tego Giewontu w razie zagrożenia, jaki sposób informować może więcej informacji medialnych może więcej informacji na stronach są media czy czytać geo parku Narodowego nie ma tu nic nic w tym kierunku się nie zrobił może też, dlatego że sezon burzowy minął i odłożyliśmy do następnego sezonu zobaczymy może ktoś nad tym pracuje i wyciągnie wnioski w jaki sposób, który poprowadzi poprowadził taką kampanię, która miałaby uświadamiać wszystkich tych, którzy równo w góry co się wydarzyło są piękne góry kuszą góry są wyzwaniem są wyzwaniem oczywiście my wiemy o tym, że to byli turyści nieświadomi tak, czyli tacy przypadkowi tak jak już rozmawialiśmy naszej ulicy natomiast na do nich trzeba dotrzeć do nich nie dotrzemy za pomocą strony internetowej tylko w oczy Kaczyńskiego parku Narodowego, bo podejrzewam, że nawet nie wiedzą, że taka jest jak, więc takie się to uciekł do nich trzeba to trzeba po prostu bardziej bezpośrednio tak to wszystkich turystów Zakopanego czy przejść do Zakopanego trzeba niestety uświadomić co się może w tych górach stać turyści nawet, którzy są przypadkowi nie czytają regulaminu Tatrzańskiego parku Narodowego dopiero tym, że może burza może być burza może zabić to już w ogóle jest nie do pomyślenia dla nich, a wiemy, że jest coraz więcej no to wczoraj zostało opublikowane wyniki czy jest to kolejny rekordowy sezon wakacyjny tak tyle osób przyjeżdża, ale teraz strzelać nie pamiętam to jest naprawdę gruba kwota gruba gruba ilość ludzi i no i te ta tragedia pokazuje, że niestety to to są turyści, którzy nie mają pojęcia o tym co siedzi w górach co może czekać w górach wyobraźmy sobie, że spotyka się ze wszystkimi tymi, którzy w góry się wybiera jesteś też przewodnikiem górskich wycieczek biegaczy także, którzy decydują się na to by by uprawiać sport właśnie pod Tatrami są twoim zdaniem należy wdrożyć takie elementarne rzeczy należy posiąść, by wyż ze świadomością zaczynamy pracę od podsta w zaczynamy pracę od podsta w z młodzieżą szkolną, którą chodzimy stąd te nawet był zakup taki, gdzie dyrektorzy biur podróży oczywiście nie są kursy przewodnictwo Tatrzańskie, które obowiązkowe dla grup szkolnych chcieli zlikwidować to chcieli, żeby dzieci i młodzież prowadzili piloci, bo wiadomo piloci są sławie o opłacaniu to też my są mniej wyszkoleni na terenie parku Narodowego, bo sprawa w sądzie na szczęście przegrali dyrektor Henia nie ugiął i oni już chcieli zaburzyć tą edukację memy my edukujemy dzieci, ale to też jest problem bardziej rodziców opiekunów nawet nauczycieli ich trzeba bardziej edukować przede wszystkim trzeba im wytłumaczyć 1 rzecz papier wszystko przyjmie, a praktyka w po zupełnie inaczej wypada po tej tragedii miałem kilka grup i kilka jeszcze następne się zapowiadało i nauczyciele Super, bo coś z tego jakieś wnioski wyciągnęli tutaj nie ma problemu bardziej się martwią się takiego turystę indywidualnego turysty przypadkowego, który często gęsto wyjedzie jeszcze tak jak dzisiaj wczoraj mieliśmy, bo przez cały Mariusz pogody rano halny bardzo silny wiatr po południu wyszło piękne słońce i teraz znowu pada deszcz, więc się zmienia 33 porę roku w ciągu 1 dnia czy turyści często jeżdżę koleją na Kasprowy, gdzie w Kuźnicach jesteśmy + 10 miary pogoda Okaj, a już na Kasprowym zaczyna się psuć i idą graniu w kierunku właśnie Giewontu i potem robi problem, bo stamtąd nie da się bezpiecznie ewakuować szybko dużej grupy ludzi najbardziej kuriozalnym przypadkiem spotkał w swojej karierze mnóstwo mnóstwo jest takich takich przypadków i mnóstwo takich osób no no nie będę powtarzał tego co co wiemy wszyscy co obserwujemy na na portalach społecznościowych tworzą się mamy tak dalej, czyli to są mecze to jest to jest prawda znam życie pisze mamy tak my tylko dopisujemy tam jeszcze jakiś swój własny komentarz, bo często zastanawiam, bo w tej chwili jest też trochę przesady w tym przechowujemy ludziom, którzy przebierają w górach ubieramy szpilki tam się w ogóle czerwonej sukni kobiety ubierają i przechowujemy wychodzimy tam prawda takimi reklamówkami natomiast kto się zdarza to się zdarza też naturalnie ludzie takiego, bo zdaje sobie z tego sprawy nie muszę ją obuwiu czy w ogóle czymkolwiek w plecaku czy nawet od naładowany telefon, gdzie w razie czego możemy zadzwonić po pomoc takich przypadków jest mnóstwo no pytania w Kuźnicach, które dna Morskiego oko no nawet takie to tacy ludzie są przeszczepienie w ogóle z innego świata w ogóle nie widzą, gdzie chcą mieć są w ogóle nieprzygotowani nie wiedzą w jakim rejonie Zakopanego się znajdują ani w górach zupełnie gdzieś indziej chcą jeść na inne niestety potem są bolesne lekcje, ale nie brakuje też turystów świadomych i oczywiście, że ta wystarczy popatrzeć teraz we wrześniu wrzesień październik to nie jest także, że idą tylko ci turyści przypadkowi musimy wiedzieć 1 rzecz w górach ogromnym magnesem są schroniska bufety szczyty typu Giewont, gdzie jest krzyż, gdzie jest są łańcuchy, gdzie bezpiecznie, ale łatwo szybko można się dostać tam generuje się analizuje się ten ruch taki przypadkowy tak czy morskie oko czytelna Kościeliska Chochołowska Kasprowy Wierch, bo kolejka prawda Świnica, ale też wielu jest turystów bardzo zaawansowanych widać w pozostałych częściach gór jak są weryfikowani jak są przygotowani dzisiaj nie ma problemu, żeby schodząc we wrześniu październiku po Tatrach i wszyscy dokładnie z prawej strony każdy się mienie 1 drugi musiał uśmiechniętych są proste rzeczy, ale od razu widać, że człowiek wie, o co chodzi wie, gdzie jest potrafi docenić piękno nie ma głośnika nastawionego na maksa z muzyką w środku lasu czy na polanie, choć czasem wykaż się zdarza oczywiście, więc to jest turysta, który wie po co tam przejść się ładnie widać, kiedy kolejka nieczynna, bo trwa długi remont bardzo długi remont jest pusto jest wieś dużo zwierza nie ma ludzi na Kasprowym na Świnicy ja jestem co drugi dzień teraz na Świnicę akurat tak się składa spotykam 23 osoby jak działa kolejka o godzinie dziewiątej rano już 2030, bo jadą do góry łatwo się idzie, a jest przypomną święta jest bardzo niebezpieczna powiedz czy potrzeba dużych nakładów finansowych moim zdaniem, żeby prewencję wdrożyć normy pomijam kwestię ratowników TOPR -u mówiło tylko akcjach świadomością owych snu myślę, że i, że nie są takie wielkie pieniądze wielkiej kampanii i t d. dużo więcej, że tak powiem tracimy na na zupełnie bzdurne kampanie może nie bzdurne, bo one są również potrzebny, żeby świat myśli turystom lekarzowi nie chodzi po zmroku po Tatrach wyplata towar w tym wszystkim tylko nie w ten sposób nie tak oznakowane, bo ludzie nie świeć przykładem ludzie nie wiedzą w ogóle, o co chodzi bije do kampanii teraz nowej to panu zamiast tak 1 kampanii myślę, że ja kim Krzeptowski Sabała, by trzeba było porozmawiać on jest bardziej te tematy wszystkie właśnie wolontariackiej takich programów właśnie dla ludzi bardziej zorientowany dokładną kwotę myślę, że byłby w stanie podać jaka, jakoby to była, żeby uświadomić poza tym nie podoba się też przy wejściach Tatrzańskiego parku Narodowego nie podoba się 1 rzecz n p . przy Dolinie Goryczkowej u wylotu Doliny Bystrej mamy prawie 30 różnych tablic, a to niedźwiedzie to zagrożenie lawinowe to kierunkowskazy szlaków, a to nie śmieć to żmije nikt nawet na to nie spojrzy, bo jest za dużo informacji w tym 1 miejscu trzeba było się zastanowić jak poprowadzić kompanię ja nie jestem szkolonych w ten sposób są ludzie, którzy doskonale wiedzą jak to zrobić, żeby przykuć uwagę 1 konkretną informację, a jeżeli ktoś się w ciągu ta informacja to będzie wiedział jak poszukać, żeby poszukać dalej w końcu do kłębka Przemysław Sobczyk był moim państwo gości, ale to nie koniec przewóz osób czy będzie można także podchodzą dzieci przy niedzieli w sporcie przypomnę między siedemnastą, a godziną dziewiętnastą to tyle jeśli chodzi o te rozbiegają się tej części niedzielnego magazynu Radia TOK FM w większości z Zakopanego dziś zapraszam państwa na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!