REKLAMA

"Takiego zaangażowania nie ma w żadnej innej orkiestrze, w której gram"

Data emisji:
2019-09-30 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
36:42 min.
Udostępnij:

Jurek Dybał w audycji OFF Czarek z okazji 25. sezonu Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

studio pojawił się bez tortu bez prezentów, chociaż mówiący zapewne o urodzinach Jurek Dybał dyrektor orkiestry stołecznego Królewskiego miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia dzień dobrze, gdyby ten serdecznie, dlaczego bez tortu bez prezentów, bo tort prezenty będą 9 listopada w Krakowie w centrum Kongresowym, gdzie będzie się to ważne wielki jubileusz na wielkiej gali jubileuszowej wszystko wielkie przez duże z Martinem Group liderem obłędne musi tylko pianistą, a Rozwiń » który wykona zamieciona Kordiana, a będziemy świętować dwudziestopięciolecie zespołu Sinfonietta Cracovia, który taką właśnie dumną nazwę stołeczną królewską nasi 25 lat ten zespół już już na życie się męczymy się dokładnie 5 lat męczą się pod moją dyrekcją przedtem robił to Robert Baran, a jeszcze poprzedzającym Społem byli młodzi kameraliści krakowscy pani Elżbieta Penderecka prezes endecy państwem Grecy wsparli inicjatywę i ta orkiestra tamtych czasach lat dziewięćdziesiątych stała się stała się orkiestrą miejską także także taki ewenement właściwie na pewno tamtych tamtych latach środki są etatową miejską rozwija się od 5 lat pod pod pod moją dyrekcją wydaje się jeszcze jeszcze prężniej udaje nam się zdobywać rynki zagraniczne wybieram się teraz na tournée azjatyckie do do do Korei do Chin właśnie taki jubileuszowe tournée dwudziestopięciolecia, ale też podkreślające nawiązania stosunków dyplomatycznych z oboma tymi krajami trzydziestolecie skórę i 70 Dariusz z Chinami, a wczoraj wspaniałe zaproszenia od dyrektora Janusza tarnowskiego na szalone dni muzyki, żeby tutaj w Warszawie świętować również nasz nasz jubileusz 35 lecia na tej na tej świetne imprezy aż 2 koncerty ze wspaniałymi solistami wielkie wielkie fajne wydarzenie dla nas jeszcze serdeczne podziękowania dla Janusza, który złożyłem piękne życzenia były kwiaty także na tort zapraszam wszystkich do do Krakowa dla słuchaczy TOK FM na pewno będą jakieś, jakie atrakcje specjalne zaproszenia no wspomniał pan orkiestry Sinfonia Varsovia to ja też wspomnę o różnych pojedynkach, które Sinfonietta Cracovia Sinfonia Varsovia podejmowały ten chyba z czerwca zeszłego roku niektórzy mówią zakończył się remisem, ale ten w Krakowie moim zdaniem zakończy się wyraźnym zwycięstwem Sinfonii Varsovii im pytanie czy po 25 latach po 5 pod pana dyrekcją nie może być także Sinfonietta Cracovia wygra jakiś, chociaż pojedynek wiele znaczy my mamy zupełnie innej formacja tamtego pojedynku i ja byłem na tak był tam bardzo wyraźny zwycięzca i była to muzyka także muzyka zawsze wygrywa, a no trudno się zgłębić tę starszą siostrą na 16 zlote ile potrzeba, żeby równać oni Varsovie zależy via na jakim polu boju, jakby muzyki muzyki oczywiście muzyki szeroko rozumianej natomiast dzisiejszych czasach jak wszystkich branżach coraz bardziej specjalizujemy się pewnego rodzaju rzeczach Sinfonia poszła i w większe składy mimo wszystko jest orkiestrą która, która się bardzo zbudowała Sinfonietta oczywiście gramy o 50 % koncert w składzie symfonicznym krem z muzyki współczesnej oczywiście co też nas łączy pod pod pod dyrekcją i idzie prezes Pendereckiego, ale również muzyki filmowej wiele projektów tras rowerowych wiele wiele projektów z tzw. offu, ale również pozostajemy wierni temu składowi kameralne temu zabytkowemu i staramy się wykonywać muzykę muzykę dawną muzykę klasyczną czy też barokową na współczesnych instrumentach sposób mimo wszystko zgodne z zaleceniami wykonawstwa muzyki dawnej gminy wiele wiele fajnych i w inicjatywy wychodzimy do do społeczeństwa jest górnolotnie dom do mieszkańców miast no i intensyfikujemy też tą tą tą działalność zagraniczną, które dzięki też moje mojej współpracy i moi tej wiedeńskiej od odnowy tutaj bardzo bardzo prężnie się rozwija ten ten kontakt właśnie z Wiedniem też bardzo rozbudowujemy w sobie miasto Kraków płaci za to, żebyście grali za granicą nie jest nie zostanie rozwinięta ilość nie nie Wiedeń do nas często przyjeżdża 1 wyjeżdżają przyjeżdżają soliści, którzy oczywiście oprócz życie publiczność rozwijają też napęd podnoszą poziom artystyczny zespołu, sprzedając swój kno w how randze kontradmirała wiedeńskiej również w ramach działań w ramach rady nie zastosuje się będą Ochał cały czas stosujemy rozwijamy krytycy bardzo doceniają doceniają też właśnie zagraniczni organizatorzy zapraszają nas na koncerty nierzadko właśnie z ziemi tymi wspaniałymi solisty solistami ze wskazaniem Intesa od zamiarem pieszym i rencistom w Wiedniu wiedeńczyków, który również jest spanie solisty nagrywa dla Sony Classical z nim nagraliśmy płyty płyty, które niedługo wyjdzie dla samych racji również dzieła Pendereckiego Sinfonietta z klarnetem nr 2, który nie pojawia pojawi się Daniel dwukrotnie mieliśmy możliwość wystąpienia w Wiedniu znana na zaproszenie mówił wczoraj oraz zaproszenie koncert gazu, a oczywiście miasto Kraków w ramach promocji miasta w ramach promocji marki wspierania talentu wspieranie muzyki polskiej w dni nierzadko wspiera wyjazdy szczególnie oczywiście są, więc takie większe, jakiego Szczecin Kraków szacuje, że Chiny Korea za co jesteśmy jesteśmy oczywiście bardzo wdzięczni jest to praktyka stosowana na całym świecie cieszy się cieszy także, że w Polsce to zmieni też się też jest zastała go sobie pan o tym, wspomniał pan to, że Sinfonietta Cracovia, gdyby stara się w różnych nurtach muzycznych działacz nie crossovery i muzyka dawna i t d . tak dalej zostawia się co to robi czy to działa pozytywnie czy negatywnie muzykom członkom orkiestry tak czy czy to, że właśnie dzisiaj crossowe jutro muzyka dawna pojutrze w jakiś pan kręci kwartecie, a za chwileczkę jeszcze muzyka filmowa to jest coś co dla muzyka jest raczej rozwijające czy wręcz przeciwnie, bo oczywiście bardzo bardzo ciekawe uzasadnia pytanie i oczywiście mój zespół więc, więc wiadomo, że swoje dzieci się fali, ale jest bowiem wyjątkowy zespół pod tym względem ten nurt już zespół składa się z muzyków tak dokładnie temu, więc on już w i przed moim przyjściem nieco tak tak pozycjonowany natomiast gdyby rozwinąłem to wszystko przede wszystkim co wydaje się udał się we współpracy z muzykami, że wszystko co robimy również przekonaniem, że jeżeli chodzi z Chorzowa nie robimy tego nie wiem, bo prostu ktoś zapłacił nam za za występ lub warto to zrobić, bo jest telewizja prawda także wszystko robimy zaangażowanie staramy się zgłębić też meandry wykonawstwa tej muzyki prawda jest także, grając muzykę w n p . na festiwalu muzyki żydowskiej jest wspaniałym Izrael izraelskim wykonawcą staramy się dostosować do tego jak grana Szkocja muzykę klezmerską zagra muzykę rozrywkową popową nasze wykonawstwo to jest niezwykle rozwijające i zaangażowanie muzyków i ogromne jak mężczyzna czasami zazdroszczę mają za co wszystkim firmom wiedeńskiej gramy Brucknera Mahlera Brucknera Mahlera Brucknera Mahlera Brahmsa Beethovena, że oni i od czasu oczywiście od wielkiego Dworzysko nabyła może tych wszystkich nabył firmę, gdzie zawsze oprócz wielkiego dzwonu jest po prostu rzeczy są trzynastego takiego call z repertuaru muzyki muzyki klasycznej, że można robić to taki fajny sposób spotykam się dyrygując gościnnie z innym podejściem do tego rodzaju muzyki właśnie gdzieś wzorki symfoniczny, który prawdę czasu czasu mają projekty bardziej rozrywkowe Janoszka sam, z którymi współpracuje bardzo blisko z wieloma różnymi orkiestrami na całym świecie od 2 do dom przez Czechy Austrię i oczywiście też mają moją ukochaną symfonie tą najmniej powiedzieć to zaangażowanie tutaj może narażę się wszystkim innym orkiestra, który zaprosił, ale symfonicy bez porównania i i to jest również odczuć właśnie tych muzyków tych wielkich muzyków czy czy jazzowych czy, ale także zaangażowanie jest piekło wybrukowane, bo zaangażowanie to jednak porównanie cen jasne i know-howi podejść jak jak to robimy np. w ramach projektu mamy wiele wiele osób, które np. część właśnie my wspaniały koncert Maciej Lulek, który świetnie np. improwizacji barokowej się odnajduje i proponuje zawsze ornamenty obieg Niki w trakcie w trakcie koncertów na kolei pieszy rencista Marcie Kaczyńskiej równie wspaniałym naprawdę rewelacyjnym pianistą jazzowym w ramach np. clubbingu kameralnego ostatnio imprezy robi informacji nie ten festiwal dorocznie zakończyliśmy clubbing wiem, gdzie muzycy klasyczni grali z muzykami jazzowymi i z muzykami popowymi wstęp był o absolutnie otwarty, w którym momencie przez zespół, który grał na rynku głównym ktoś przyszedł z knajpy był też była Monika ósmy przyjmować z bardzo jak należy brać także i wszystko staramy się wtedy robić, a z kolei John Axel ROD wspaniały amerykański okazało się, że wspaniale śpiewa improwizuje, który był z nami absolutnie poważnym amerykańskim repertuarze to, że wrócimy do tego pytania mam wrażenie, że pan od niego ucieka po informacjach Radia TOK FM informacji wiemy od 1120 Jurek Dybał dyrektor orkiestry stołecznego Królewskiego miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia państwa moim gościem 25 lat orkiestry urodziny w tym roku w listopadzie informacje o informację wracamy, bo wczoraj dwudzieste piąte urodziny obchodzi stołeczna królewska orkiestra miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją rocznie dwudziesty piąte, ale od 5 lat pod zarządem Jurka Dybała, który z państwa i moim gościem świetlana przyszłość koncerty na całym świecie różne projekty jeszcze wrócą tego pytania, bo pan jesteś aktywnym muzykiem, określając zarządza dyryguje we Wiedniu można pana usłyszeć rozumie, że teraz coraz rzadziej będzie się to zdarzało, jeżeli będzie pan podróżował no ale jako aktywny muzyk zastanawiam się czy to jest coś już abstrahując od tego zapału i różnych ekonomicznych zalet i wad różnych projektów, które będą z punktu widzenia muzyka czy właśnie to n p . pan gra wszystkich komputerów AB Foods Moller, ale rozum też Wernera zamiast tak, że jednostka muzyk gra i przygotowuje się do programu klasycznego to czy rozwijające czy dekoncentrują paczka dla muzyka jest to, że no teraz musi zagrać jakąś aranżacje klasyczną utworu w pop owego czy disco polowego czy krokowego tu jesteśmy konserwatywną zyska polskiego rządu popowego nie wiem rockowego albo z właśnie, że nagle musi i jazzowo coś czy Papowo cokolwiek, że właśnie, że jest, gdyby na pytania tylko sam koncert, ale rozumiem, że kwestia przygotowania wielu ćwiczenia w domu nagle tak dalej to jest coś co rozwija to jest coś co sprawia, że na jej mamy jakieś utwory szczególnie trudne np. wykonawca muzyki dawnej, gdzie trzeba ślęczeć i tygodniami, że może to ładnie wybrzmiało teraz takie to, że w poniedziałek ćwiczy to, ale we wtorek, gdy w innym kierunku o to, żeby w środę improwizować na jazzowo w czwartek znowu wracam, ale w piątek mam koncert to to pomaga czy rozwija czy może też utrudnia zdecydowane tak pomaga rozwija rozwija umiejętności jest instrumentalne muzyków rozwija wyobraźnię muzyczną rozbił rozwija wiedzę na temat muzyki interpretacji elastycznie najbardziej tak oczywiście ten faktor, który o, którym pan wspomniał jest bardzo ważnym, czyli odpowiedniego zarządzania, a przede wszystkim wydają się balansu procentowego, czyli oczywiście są przede wszystkim z orkiestrą wcześniejszy program muzyki klasycznej no wydają się, że w 67 % muzyki klasycznej najbardziej tak, aczkolwiek zawsze podawany jest świeży sposób fajny otwarty tak wydaje koncerty staram się, jeżeli drugie jak prowadzić jeżeli, gdy tym artyści często też zagraniczni proszę ich opieki wstępne wprowadzenie, ale takiego nie wiem ciekawe fajne rzeczy artysty i muzykę także staramy się robić prezentować tę muzykę w takim klasycznym wykonaniu, ale jakiś fajny ciekawy sposób także tutaj jak najbardziej zdecydowane tak, a są projekty my tak troszeczkę sztucznie dzielimy cały czas muzykę właśnie nie wiem popową rozrywkową współczesną jazzową rosyjski będzie pani zdanie nie ma dobrej złej muzyki jest tylko dobra i nudna oszust nie robić nudno, że leży rozległa rana na tę natomiast to bardzo ciekawe powiedzenia i Michała Hanka bardzo często prezes związku firm po to, powtarzał na temat Gershwina, który ciągle jeszcze wiadomo w różnych kręgach jest postrzegany jako muzyka lżejsza tak jak tak również również poczyni poczyni wspominał on ona bardzo bliskich kontaktach albo na Berga i zlecił nam o wymianie zdań niestety panowie spotykali rozmawiali na temat muzyki na temat rozwoju także jak wiele można można np. przeciwko wiedeńskiej odnaleźć wpływu jazzu i wpływu kompozytorów właśnie tych, którzy poszli tą datą tą linią brzegową także te podziały myślę że, że z testu tu się pan redaktor nie zgodzi, które dzieją się coraz jakoś mocniej koloryzujące wpływają na nasze życie społeczne polityczne przykłada się w nim muzyka jest zupełnie niepotrzebnie to jest nie to jest zgadza się z panem, że oczywiście są zalety pewnej uniwersalności, ale są też wady i kiedy słucha się orkiestry różnych no to czasami też byli nawet nie wiemy, jeżeli ktoś słucha wystarczająco dużo to nawet nie widząc, kto gra może rozpoznać, kto gra tak albo jest powód, dla którego mówi się, że nie najlepsza to trudno uchwycić czasem, ale znaczka jedno 100 nowych orkiestr jest taka Itaka, a te są specyfiki brzmieniowej tu się i teraz pytanie tę specyfikę brzmieniową uzyskujemy w jaki sposób, że upadkiem nie taki sposób, że się dużo ćwiczy i zeszli dużo ćwiczy właśnie tej muzyki, w której uzyskujemy mistrzostwo i tak i tak to dokładnie robi wszystkim życzymy dużo czy dużo wszystkiego, a tutaj Sinfonietta wydaje się, że przepisał nam się zawsze miała swój specyficzny charakter, ale teraz przedstawić naprawdę udało się bardzo specyficzny styl pracy wypracować, który jest określany przez krytyków i przez przez ludzi, którzy przychodzą na koncerty i przez muzyków innych orkiestr do tego stopnia nawet jak czasami mam zgodę gazowanych i mówią jest były świetnie przygotowany na koncertach muzyki Pendereckiego muzyki współczesnej kinowej której, której się jednak specjalizujemy to znaczy byty ciągły działalności mówi miałem nuty ćwiczyłem słuchałem nagrań i przychodzę i nagle nie wiem co się dzieje, a wszyscy dookoła wiedzą i grają specyficzny sposób, bo muzyka oczywiście nie wszystko zapisanej w nutach i ta wiedza interpretacyjna to wszystko cały czas pogłębianie medytację nad torami np. powtórzy już Pendereckiego nacji nie tam wszystkimi 3 bardzo często grywamy, ale nie na zasadzie oko powtarzam robimy zawsze to samo tylko cały czas szukamy wspólnie ja szukam bardzo dużo zależy od dyrygenta nie tylko ode mnie dlatego staram się z też proszę bardzo dobry dyrygentów, którzy wypracowują indywidualny styl jeśli są to mądre osoby tak szybko Rafael Czaja, który jest od 2 lat już gwiazda naprawdę światowego formatu wychowanek słynnej el Sistema tak jak Gustavo Dudamel od 2 lat jest naszym honorowym dyrygentem gościnnym pojawia się często w tym sezonie będzie będzie trzeba nasz kolega honorowo ość, że pozostali są jego rodzinie on jest honorowym dyrygenci to jest po prostu, jakby w, jakim sensie najbardziej na miejscu stowarzyszone dyrygent stąd jego honorowo szczerze, że w kontrakcie nie mamy zapisanego n p . mamy mamy oczywiście minimalną minimalną liczbę w trakcie trwania kontraktu natomiast nie jest nie jest to przy nowym zawsze w tych okresach i t d. i za studia do takiego formatu, że dla nas ogromny zaszczyt w ogóle się w San Diego Symphony Orchestra dyryguje takimi orkiestrami wieku naprawdę wnosi w młodym jak jak wiedeńscy filharmonicy jak ja jak ja jak sędzia, lecz i t d. także to jest absolutny wielki przyjaciel, ale też osoba, która bardzo zbliżyła się zmieni ten pierwszy udało się go zaprosić na taki koleżeński warunkach słucha bardzo proszę rozwija orkiestry to będzie wspaniały dla nich przyjechał zrobił Schumanna czy kontynuować cykl i był tak zachwycona orkiestrą, że rzecz, że sam zaproponuje legną w raz w sezonie mogę mogę pewnie przyjazność znaleźć czas udało nam się zrobić tego jeszcze więcej w tym sezonie trzykrotnie, otwierając jubileuszowy sezon honorowy dyrygent jest jakoś bardziej drogi niż niehonorowe rasa jest wysoka dużo wcześniej szczegółów zdradzać, ale jest jest dużo tańszy niż normalnie, bo z tego względu ma zrozumienie pochodzi z kraju, który przeżywa teraz straszą Tajlandia tych jest to do wcześniej na ten tutaj jest czy mają klauzulę pewności czy dostęp jest regulowane polskim prawem ale, ale są to jest jakby wszyscy w odpowiedni odpowiednim trybie czy też zachwyceni dyrygenta przekłada się też na niższą stawkę jego bardzo często, jeżeli oczywiście, gdyby nie był zachwycony tą wypowiedzią chce 3 × tyle na przykładzie zarzuconej zaraz za bardzo często hektarze oraz zniżki bardzo często lub więcej bardzo często jak to wygląda również przypadku w przypadku solistów, bo ciągle jeszcze wy wy tak to jest większość artystów naprawdę się muzyce sztuce i to dlań najważniejsze, czyli ten rozwój współpracy z fajnymi ludźmi to, że może też mieć kontakt polską muzyką nową zespołem, który zna się na wykonawstwo muzyki współczesnej tak Sinfonietta gdzie, gdzie na koncercie otwierającym w Krakowie jubileusz, gdyż bardzo wymagającą muzykę z wyższym w felietonach Pendereckiego Straussa metamorfozy to jest tak naprawdę dla znawców pełna sala czy nie niech nikt nie da się tego słuchać nie da się tego zła, jeżeli ktoś nie wie co zrobić powiem dokładnie tak ja mam tę wiedzę, jakby z Wiednia jest muzyka, który w, którą tam się czuje słucha gra jest popularna, więc starać przekazać muzyką natomiast taka osobowość Grasia Lech przyjeżdża dodaje temu wszystkiemu blasku blichtru i wspaniała też wycofana taka skromna skromna osoba to jest wspaniały kontakt dla muzyków i to tak wielkim światem procent tego do tej przestrzeni ekonomicznej wielu autorów na świecie podkreśla, że z 1 strony stawiamy muzykę klasyczną na wysokim poziomie, jeżeli chodzi o poziom pewną hierarchię wartości w kulturze, ale jeżeli chodzi o wynagradzanie muzyków orkiestrowych jasne no to tutaj niestety poprzeczka jest bardzo Nisko zawieszona jak najbardziej tak też zawsze tylko tylko można cały czas narzekać linię i prosić natomiast jej jedyną drogą nie narzekam proszę oczywiście tak natomiast staram się od od od od przejęcia jest zadbać również od strefy i to zarówno jeśli chodzi o wynagrodzenie podstawowe, które udało się no powiem od czasu przyjęcia, gdyby absurdalnie niskim poziomie w tym internecie to to jest wzrost prawie 50 %o we, ale również koncerty dodatkowe, które czasem są już jakąś formą wynagradzania dodatkowego muzyków, ale myślę że, że to jest problem nie tylko w Polsce tak nauczyli mnie nie tylko nauczyliśmy się dokładnie tym trochę mówi Polsce na Zachodzie wrócę tu 1 Arka lepiej bowiem tutaj kontrowersyjnie nie jest lepiej oczywiście tych topowych orkiestr ja mam wielki części czy też wiewiórki, które winno wynagradzać godziwie pracę muzyka, aczkolwiek wielu muzyków często się dziwi pytają mnie, budując postać z rynku pracy tam prace się strasznie dużo normy są absolutnie wyśrubowane wynajęłam czy 13 przedstawień operowych w miesiącu to są normy, które są absolutnie porównywalne z polskimi normami także wiek, jeżeli porównać z 20 dni pracy muzyka Wiednia 20 muzykę prasę w Polsce to nikt więcej zarabia natomiast oczywiście ważne jest to pewnie ten muzyk w różnych instytucjach w Polsce chętnie, by zęby tracą więcej, żeby wyborcy więcej zarobić jak najbardziej tak to jest skomplikowana sytuacja ciągle mamy jeszcze w Polsce ten ten 50 %owe koszty uzyskania oby to zostało byłoby były utrzymane, bo to jest coś co jeszcze syn pomaga nam jakoś tutaj funkcjonować także najbardziej tak ta strefa bardzo ważna też ośrodki badania dowodzą jakich otoczenie pracuje pracownik jak jak jak zarabia, jakie warunki tak tak tak tak to co daje za zwrotnie muzyk ma się zająć muzyką prawda nie nie nie sprawdzenie czy starczy mu do pierwszego i o to staram się dbać o wszystkim oczywiście cudotwórcą nie jestem jak nowe, ale też zrozumie, że dużo projektów oznacza, że nie ma czasu na sprawdzenie czy starczy do pierwszego z nich tak, gdy coś z tym jest natomiast również te lata to zaplecze socjalne tutaj tutaj coś ty taki taki sukces, którym muszę pochwalić to oczywiście w oczekiwaniu na powstanie centrum muzyki zobaczymy Ostrowskiego wynik, ale również wszyscy wiedzą dobrze, ale to mamy udało nam się znaleźć miejsce, gdzie mamy taką z prawdziwego zdarzenia sale prób przystosowana akustycznie jesteśmy przed przeprowadzeniem oczywiście zawsze urządzamy z dobrze my spełniającymi wymogi wszystkich formalne biurami udało nam się zrobić takiej kwoty Sinfonietty świetnie zrobiony akustycznie salą prób zaplecze socjalne pokoju dyrygenta w Krakowie także to jest, że możecie ćwiczyć dobrych warunkach, żeby ci w Watykanie czy mieszkańcy Krakowa mogą słuchać muzyki w dobrym zdrowiem jest jasna nie może się na razie wielu osobom narażenie firmy w najbliższej przyszłości też nie to są bardzo bardzo zawiłe sprawy i nie wiem jak ja jednak na czym stoi teraz nauczyć jak te informacje mam natomiast chwilę chwilę jest dziś znowu na temat centrum centrum muzyki po po po w tym rozstrzygniętym konkursie, który w budzi wiele kontrowersji jest dalszym mamy oczekiwania ma tutaj na tle innych innych miast w Polsce, które na wspomnianych tych już w sąsiedzkich Katowic czy też czy też nawet oczywiście Warszawy, która powie się na tradycyjne, ale jak Armani czy teatr i mam nadzieję budujące się trzymamy kciuki wszyscy w Krakowie może taka rzadka przyjazny Kraków z Warszawą znaczenia im nie trzymamy kciuki żeby, żeby tutaj powstały życzymy sobie żeby, żeby ten 0201. nawet tych naprawdę nie dochodzi po prostu ów musimy zrobić z ograniczymy wrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już kilka minut po godzinie jedenastej 4025 lat obchodzi orkiestra stołecznego Królewskiego miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia studio pan Jurek Dybał dyrektor tej orkiestry w informacji o 1140 informacja wracamy do programu off czarek wczoraj studio pan Jurek Dybał dyrektor orkiestry stołecznego Królewskiego miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, która w tym roku w listopadzie obchodzi dwudziestopięciolecie istnienia z czego 5 lat pod zarządem dyrektora Dybała ze takie okrągłe rocznice to okazja, żeby spojrzeć wstecz i zobaczyć, gdzie byliśmy co się dało zrobić coś udało osiągnąć, ale też spojrzeć w przyszłości wyznaczyć jakiś plan na najbliższe 510 może 25 lat, żeby zastanowić się, gdzie muzycy, gdzie zarząd chciałby, żeby Dyrekcji, żeby orkiestra była za ileś tam lat czy to walczy pan ma jak najbardziej tak czy to przemyślane tak jak najbardziej to jest nawet wiązane sprecyzowane, jakby po pierwszych 3 latach oczywiście też w ramach konkursu na dyrektora trzeba stworzyć taką koncepcję i po czym jej wizję jak ubiegać się przedłużenie o o 5 lat co uzyskałem też trzeba było złożyć taką koncepcję rozwoju orkiestry wszystkiego bardzo poważny moc dokumentu PN jak składają tę pierwszą konkursową propozycję oczywiście troszeczkę troszeczkę w ciemno no bo zawsze wiadomo można już plany może być pomysł, a potem rozbija rzeczywistością, a i powiem szczerze, że sam byłem zaskoczony, że udało się właściwie zrealizować wszystko co coś co sobie założyłem włącznie z festiwalem inwestora, który odbywa się w muzeum Narodowym w Krakowie, czyli oczywiście przepiękne sale Sukiennic festiwal letni efemerycznych powiedziałbym dziękuję bardzo chętnie reżyser się pojawia możecie też tutaj też tak odbierałem szczególnie tych zmian w wieczornych wieczornych nastrojach dla krakowskiego rynku krakowskich rozumiem, że ten festiwal jest taką właściwie święto muzyków właśnie rozumiem że, gdyby to nie bez kozery on się odbywa wtedy, kiedy odbywa, bo zdaje się pan też rodziny no dokładnie w tej chwili lepiej, żeby połączyć z aczkolwiek, by była tak jest w przypadku natomiast święto muzyków świętej wszyscy się, więc siebie nawzajem troszeczkę jest stanem naszej oczywiście Hiszpania wyjmiemy mózg zagranicznych ale, którzy występują w specjalnych programach nie przyjeżdżają tak jak rozumieć wykazują wyjeżdżają grają to zwykle będzie jakieś kompozytor Abel kasują tylko przyjeżdżają są wyciśnięte jak cytryna za za to okazują grająca muzykę kameralną gra jako soliści, prowadząc orkiestrę zapraszam innych jest mi na pojedynki z wieloma krakowską naszą też z zaprzyjaźnioną od tego czasu od czasu pojedynku orkiestra Capella Cracoviensis z rodzin z Wrocławia no i naszą naszą starszą siostrą Sonią bardzo na ten ten tutaj w oczach redaktora przegrany, bo jeżeli radna, ale z honorem to trzeba to trzeba przyznać jak wiele wyczytać jak cytryna rozwiązuje się już nie wraca do gry w tym co daje im czekać zgodnie z zasadami tego rynku także rok rok 2, po czym wracają udało się przede wszystkim zorganizować mi też w ramach koncepcji cykl muzyki cykl prezentujący muzykę nową bardzo wydaje się ciekawy sposób muzyka bez poklasku i jest dosłownie pomiędzy utworami nie można klaskać ani ich zakończeniu to jest bardzo rygorystyczni oceniamy muzyka jak dzieło sztuki współczesnej to musi być ładne to nie są bardzo małe są towarem nieregularnych zwrotnie rozmawiamy pomiędzy też artyści prowadzący to absolutnie specjaliści w dziedzinie wykonał na jeszcze się komitet szefów ówczesnej na tym naczyń nigdy pękł ani nikt nie próbował nic nie zabrania bowiem tak poza oczywiście dziećmi które, które absolutnie nie można mówić inaczej uważa, że może odmłodzi natomiast muzyka bez poklasku jest raczej taką formę właśnie dla dla innych i troszeczkę dla intelektualistów, ale też, gdy bardzo duży mamy młodzież, która szuka czegoś innego, że tak powiem największym elementem dla mnie zrobiliśmy muzykę bez bez bez pokazu zresztą pracuję tutaj z mocą kim tam też do odbywa, gdzie w krakowskim muzeum sztuki współczesnej żytnie świetnie się z prowadzonymi Instytut właśnie, by odbieramy tę sztukę nie, oceniając jej, ale rozmawiając ona ma pomóc w dzień poznajemy nurty muzyki muzyki współczesnej dzięki tej formule ludzi naprawdę garną do tego i i zmysłem tamten jednostka jest koncert przyszedł do mnie pracowni panie dyrektorze co robić bo, bo jej na zewnątrz jest, by pan, który oferuje chce sprzedaje bilety w roli takiego konika, że tak powiem nielegalnie i wyznaczyliśmy czasowe poprosić o odejście natomiast było to największy komplement na cykl z muzyką współczesną konik sprzedaje bilety, których zabrakło wcześniej ani dawać z Miechowa już, dlaczego syn pan pani sprzedająca to jedno, ale istnienie za nim jest także pan na gorącym uczynku to stąd stan ty także ten cykle muzyki współczesny, który by uczyć, żeby przyjrzeć naprawdę specjaliści Rene Star Kovacić staży, które się na tym znają po prostu oczywiście te zagadnienia z 2 Bielsko rozwiąże ona na muzyce współczesnej na tym i do podszewki jak przedstawić opowiedzieć o kontroli często są długie często są bardzo, że tak powiem i intelektualne, aczkolwiek mamy też zaprzyjaźnione siostry zakonne uwielbiam ten cykl i chodzą właśnie na ten cel muzyki muzyki muzyki współczesnej PAP siostra zakonna każdy cykl byłoby, chyba że także tak, że to jest bardzo bardzo fajne jest to, że uda oczywiście, a może to jest klucz, żeby nasz Chińczyk dla sióstr zakonnych dla koników zwierzętom ściągał za intelektualistów o ten czas przez żaden nazwany w ten sposób żaden krakowski SLD, a teraz dziwi mnie od 2 lata odmówiłby sobie wszyscy jesteśmy jest miejską pociągami i szczerze do tego poczuwamy gramy dla wszystkich wszystkich zapraszamy szukamy różnych grup odbiorców, bo każdy przyzna wszystko są na różne cykle gwiazdy symfoniczną dla tych, którzy lubią zimy zagranicznych solistów wywiązanie się ma naiwniaków dane, jaka ilość zleceń już wiadomo, że chcą, a może właśnie na zasadzie takiego buntu przez wiele osób na publicznych nie możemy narzekać to jest 1 z moich zależy mu przez publiczność nie może nas, że tego co jest ważne, że publiczność oczywiście zasiedzieć listy coś znajdzie natomiast naszego feedback od publiczności, który mamy mamy bardzo bardzo zwinięte stronę facebookową konstytucji zaprasza miejsce g i t d. więc tam tam na reguły stajnia pojawia się komentarze negatywne od na początku to co zrozumiałe używania zablokował jeszcze absolutnie nigdy takiej takich praktyk wystosujemy, a ich nie było takiej potrzeby oczywiście jeśliby miał miejsce obrażanie kogokolwiek nie też prezydent oczywiście pojawia się konstruktywna krytyka odpowiadamy my bardzo czego bardzo wysoką rozpoznawalność nie przypomina systemu jest ostatnio aż takie negatywne, ale raczej wie pan, dlaczego już już zabrakło biletów czy liczy, dlaczego my wyborcy zostały przyznane mamy naprawdę w stosunku do tego jak i od sytuacji zastanej uczelni działa w innych winnej formie wtedy 9 krajów winnym kraju już jak przyjdzie też był inny kraj i kilkuset procentowy wzrost mieliśmy mieli mieć sprzedaży w ogólne wszystkie wszystkie gaźniki dotyczące sprzedaży dotarcia i tak toczy się mamy tak jak najbardziej w grupie czujemy się tego wstydzić mamy mamy młodzież mamy grupę mamy mamy wykluczone grupy społeczne z rynku pracy inspektorzy zespół z fundacjami zapraszamy na normalne koncerty no i też moje oczko w głowie im Ponitka z koncertów, lecz teraz robi się to wszędzie i Super i nie ma się czym chwalić się mu, że każdy instytucja kultury czy czy też fundacje powinny takie rzeczy robić natomiast tezy, którą myśleć o dzieciach myślę, że to zresztą wprowadzimy rolnicze myślę, że troszeczkę co nas wyróżnia to tam naprawdę duży spontan właśnie, że nie próbujemy na zasadzie takiej dzieciaki, które ładnie dzieci, ale już bądź cicho i teraz Słuchajcie tego mocarstwa, a za chwilę będą malowanki tylko dzieci na film być może klasę no właśnie dlatego dzieci naprawdę mogą robić co chcą na tych koncertach dorośli są dyskryminowani nie mogą robić absolutnie nie są teraz często staram się bardziej pilnować rodzice nawet niż my dziś, jako że przeszkadzają zawsze mówimy, że to ma być na taki fajny udziały rzeczy, gdy dziecko nie może dokończyć siedzenie, jeżeli można się podrapać wstrzymuje się karze początek chodzenia koncerty wykłady o sobie i taktem już do muzyki przebiła, ale tego nie trzeba, choć mamy symfoników chór dziecięcy z tych dzieciaków taki spontaniczny zaraz chodził niedługo płyta sen z bezpiecznikami in dzień złapią bakcyla to przekaże głosy się zmienią IT sny zostaną zmiażdżone nie to nie jest tego typu chór unieważnienie w niej nie w ten sposób to jest właśnie coś co ma być fajną fajną fajną zabawą i od razu możliwością występu nie musi być absolutnie się na wyśrubowanym jakimś, jakim panią poziomie tylko tylko tylko w radości muzykowania i przyswajanie muzyki, bo n p . na tym programach i płyt, które niedługo wyjdzie są wystawiane utwory Lutosławskiego Pendereckiego, ale też Wasowskiego i spór z melodie ludowe, które w zeszłym dyrektora Solskiego budzi dokładnie tak, aczkolwiek do dużo się, że pan rozwiązać w moją robić, a kolej kończy na Litwie na tych utworach bliski utraty dzieci zasną są dość przerażające opery dziecięcej, która zresztą jest chyba w Sosnowcu zostały wystawione w teatr w teatrze z tego co pamiętam też się naszym zamiarem jest taki utwór najdzielniejszych rycerzy profesora licem młodzieńczy dla dla dzieci właśnie i 22 utwory stoję przy drodze na 1 nodze i i w lesie za górami za lasami przepraszam są tak przerażające, że ta na pewno nic nie zaśnie przed panem, który da się na czas dzieci dziadkowie dzieci wspaniale po co do muzyki współczesnej, żebyśmy się na projekt dzieci rysowały partytury rysowały co mamy zagrać około 200 rysunków niektóre, którym miały pisać nuty można rezultat naszej stronie internetowej zobaczyć w INFOR PL lub na Facebooku dziś poszukać partytury rysowane pisane przez dzieci tak, żeby to był proces współcześnie zinterpretowany przez muzyków Sinfonietty, a pan, gdzie chciałby, żeby nic nie ta Cracovia była za lat 25 lat 25 miast z salą koncertową z prawdziwego zdarzenia można było oczywiście powiększyć zespół artystyczny oto, żeby muzycy muzycy agenci, którzy bardzo często potrzebują wielu projektów od klasyki do muzyki przez muzykę współczesną mózgi filmowej, żebyśmy mogli mieć trzon zespołu ze swojego podstawowego to wyposażanie tutaj swoje tak jak dla córki z góry dyrektorzy robią, ale mówię szczerze tutaj od przez 5 lat naprawdę nie mogę narzekać i dziękuję cieszę się, że wsparcie miasta Krakowa i które nam umożliwia rozwój w miarę możliwości to systematyczny, ale cały czas jesteśmy jak wyszedł nam naprawdę nie było nic i dziś śmieją się do drukarki i był był jak to działa już wreszcie na turecki dywan troszkę takim zrywem i zaangażowanie muzyków wszyscy pomagali hurra taka taka Polska aktorka no i wiatr, lecz już niestety się zaraziłem niemiecką organizacją i staram się zachować entuzjasta spontan to wszystko, ale wprowadził m. in. no no i no to się udaje, ale oczywiście sam nie był w stanie tego zrobić oczywiście pracujemy bardzo dużą część naszego budżetu w sprawie praw drugie tyle natomiast na wsparcie miasta tutaj i zrozumienie potrzeb, ale systematyczne tu jest walka każdy grosz to jest wszystko podporządkowane wydawaniu tych pieniędzy co nie jest łatwo też prawda, ale udaje się to dziś, gdy kiedyś takie hasła Unii Europejskiej także była renowacja do potrzeb tak do potrzeb możliwości i tym tropem udaje się to robić, ale się też taki zrównoważony rozwój taki trochę Polski wydawałoby się może mógłby stereotypowo, ale udaje się robić i jeżeli w ciągu 5 lat udało się właśnie usystematyzować pracy orkiestry udało się zwiększyć liczbę koncertów z około 1216 w tych gorszych latach zobaczymy też podkreślić, że przejął PiS, w jakich latach zapaści zapaści powód po wspaniałej przeszłości także udało się przywrócić też najpier w, a potem pójść jeszcze dalej do do 7080 koncertów rocznie, które gramy teraz czekać aż tyle z tego w Polsce gramy około 4045 koncertów, a pozostałe to są to są to, o czym każdy różne ta różni się stanie tournée koncertowe po Niemczech 20 koncertów znowu są zaproszeni są to zawsze świadczą oraz zespołu jesteśmy ponownie zaproszeni 2002 . bo tak to te kontrakty z Niemcami mamy już podpisany kontrakt na tournée koncertowe teraz idziemy do Chin udało się po raz pierwszy trafia do Chin, którzy teraz już po raz 0301. raz pieszy do Korei po raz po raz pierwszy zagrajmy w Paryżu targową w Holandii Finlandii także tych debiutów zagranicznych też udało się bardzo wiele, a mój wielki marzeniem jest odnośnie przyszłości sam zjednoczonej i trasa tamtym najbardziej najtrudniejszym rynku, które weszły przeżywa troszeczkę taką zapaść jeśli chodzi o muzykę klasyczną Jurek Dybał dyrektor orkiestry stołecznego Królewskiego miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia do państwa mają goście bardzo dziękuję dziękuję również wszystkiego najlepszego z okazji dwudziestopięciolecia orkiestry, a zapraszam do Krakowa na naszych biletów kontra 9 listopada informacje już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!