REKLAMA

Kolejne zwycięstwo w walce ze smogiem w...sądzie

A teraz na poważnie
Data emisji:
2019-10-02 12:20
Audycja:
A teraz na poważnie
Prowadzący:
Czas trwania:
10:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znane studio Wojciech Klicki z fundacji Panoptykon dzień dobry dzień dobry współautor raportu osiągać Pegaza przestrzeganie praw obywatelskich w działalności służb specjalnych założenia reformy tak to brzmi tak brzmi taki tytuł założenia reformy a kto miałby tę reformę realizować tak Sagan to jest projekt, który jest adresowany do wszystkich opcji politycznych wszystkich ludzi, którzy zajmują tematem służb i nie jest to Rozwiń » temat projekt, który go w realizacji spodziewam się w ciągu najbliższych tygodni, a nawet miesięcy jest takie pójście krok wstecz zatrzymanie się i zamiast komentowania powracających co miesiąc co 2 miesiące, a kolejnych związanych z inwigilacją jakimiś nowymi technologiami zaproponowanie czegoś konstruktywnego po to, ze strony osób, które się tymi tym tematem zajmują po to, żeby ci, którzy podejmują decyzje polityczne mieli, chociaż punkt odniesienia w jaki sposób mogą rozwiązać problem systemowego braku kontroli nad służbami specjalnymi powiew w gronie autorów poza obecnym znalazł się Rzecznik Praw Obywatelskich obecnie urzędujący były minister spra w wewnętrznych wiceminister spra w wewnętrznych specjaliści prawa Uniwersytetu Warszawskiego w rosyjskiej fundacji praw człowieka zgrana, które pewnie z tą problematyką jakoś oswojone natomiast chodzi oto grono to bym chciał zwrócić uwagę nie na konkretne nazwiska tylko na to, że to była dość taka dajmy się wybuchowa pierwszy rzut oka mieszanka, bo inny stan był tam ludzie, którzy zajmują się obroną praw człowieka pra w do prywatności, ale z drugiej strony był tam między nimi były koordynator ds. służb specjalnych były funkcjonariusz agencji spieszę z wewnętrznego, czyli i były komendant główny policji, a więc osoby, które znają tą samą tematykę uzupełnienie perspektywy dla jak pracował to myślę, że to był to była my mieliśmy serię spotkań, które na, które ma wejść na konkretne tematy to wobec tak inspirujące bo, ale czy można powiedzieć na kartę perspektywy tak jak zawsze przepuszczane są mocno, żeby rozjechane nasze jest karą nawet nie są paralelne rozjeżdżają się w sytuacji braku chęci dialogu z tu bardzo często do czynienia w sytuacji, w której obrońcy praw człowieka mówią kontrola nad służbami, a ze strony funkcjonariuszy czy polityków, którzy się tym zajmują słyszą nie może być żadnej kontroli, bo bezpieczeństwo natomiast w tym zespole byli ludzie, którzy spotkali się ze swojej diagnozie tego, że jest jakiś problem, a właśnie np. jeżeli spojrzeć na tych, którzy już mieli do czynienia z tymi resortami z tymi służbami to co mówili, gdzie oni widzieli to niebezpieczeństwo oni wzięli na bezpieczeństwo w tym, że oczyść, używając takich sformułowań, ale w dziedzinie bezpieczeństwa w tym, że służby są poniekąd państwo w państwie i w tym, że wewnątrz służby mogą podejmować mogą zapaść decyzje, które wchodzą obywatelom ich praw ich sprawą i że jednocześnie można skonstruować taki mechanizm, który zapewni wymienić nadużycia, a z drugiej strony i to też byłoby bardzo oni mocno podkreślali zapewni cały czas możliwy skutek nowelizacji zadań przez służby jest naprawdę te prace były bardzo ciekawe, bo różnie zdarzało się tam 2 perspektywy wprowadzą kontrolę, ale taką kontrolę, która nie będzie rozwiązywała służby i by to jest moim zdaniem największy atut tego argumentu, bo nie można tego dokumentu w tym zmiany, bo nie można mu zarzucić, że to są pomysły pięknoduchów, którzy w ogóle nie wiedzą na czym ta praca polega no wśród nas, by ludzie, którzy naprawdę tym się zajmowali w związku z tym co dodaje wagi tego temu dokumentowi, a jeżeli mielibyśmy sobie wyobrazić kontrolę w jaki sposób ona miałaby być realizowane z 2 filarem tej naszej opozycji 1 filar jest proces instytucjonalnej do indywidualnych instytucjonalnych taki, żeby jednak powołać niezależne zaś instytucje dedykowaną kontroli nad służbami specjalnymi przyczyn to nie jest tak, że to jest nasz jakiś oryginalny wymysł tak instytucje funkcjonują 22 udaje się 201 spośród państ w unijnych i to, aby instytucja tak, żeby słuchacz mógł sobie wyobrazić trochę na kształt Najwyższa Izba Kontroli natomiast zajmująca się wyłącznie służbami policyjnymi specjalnymi w tym zakresie w jakim one ingerują w prywatność osób mogą przeprowadzać kontrole rozpatrywały skargi mogłaby wejść do służby w sytuacji podejrzeń, że coś jest nie tak dla przykładu kilka tygodni temu rozmawialiśmy o publiczna dyskusja była na temat tego czy CBA używa oprogramowania o nazwie gazu z, którzy tutaj jestem śmiała się do swego rozjemca gorsza tak, gdyż do do nazwy naszego dokumentu no i aby z 1 strony padły zarzuty, że to nie zgodnie z prawem, że widzi to tak na masowa inwigilacja, a z drugiej strony ludzie związani ze służbami wojewodów usta dyskusja się tam trochę po słowach podsumowała opinia publiczna poszła sobie, gdzie indziej, a ten organ mógłby być taką instytucją, która w takiej sytuacji może nie następnego dnia, ale po tygodniu po miesiącu opublikuje wyniki kontroli i powie tak informacje przez dziennikarzy były prawdziwe i doszło do złamania prawa albo nie wszystko HOKEJ tylko że, żeby taki raport tak taki komunikat był wiarygodny, że ta instytucja musi mieć zapewnioną niezależność, bo jeżeliby to powiedziały osoby, które nie mają tego przymiotu niezależności to nikt by nikt, by znowu to nie zaufał skutki to jest kwestia tego, żeby jak najwyższym stopniu zagwarantować niezależność tego organu pomysł jest taki właśnie składał z 6 osób, które bardzo takie są wyśrubowane wymogi i oczywiście zdaje sprawę z tego, że natychmiast rodzi to takie skojarzenia z tym, że wyśrubowane wymogi są także względem wśród sędziów Trybunału Konstytucyjnego tak dalej chyba już nie reforma z innych formalnie i my formalnie chcę, że te wymogi były wysokie natomiast cały pomysł jest napisany na państwo demokratyczne, które na rozmach dobry czas ze względu na takie pytanie co jeszcze istnieje na razie, a teraz na koniec chciał, żebyśmy Porto już ponad jedno 11 ten okres 12 nogą tej reformy to jest dla mnie szalenie istotne jest to, żeby w największym skrócie, bo osoby, które są przedmiotem zainteresowań ze strony służb miały uzyskiwały na temat informacji oczywiście nie w trakcie podsłuchu jest podsłuchiwany jest podsłuchiwany tylko w odpowiednim czasie po odpowiednim czasie, kiedy ktoś nie będzie uniemożliwiało służby realizacji zadań, bo to jest coś co pozwoli osobom, które są instalowane na ochronę praw, a jednocześnie funkcjonariuszem taką świadomość nie rób czegoś co jest może niezgodne z prawem, bo ostatecznie osobą William o tym, dowie może poczynić pewne koszty będą dla siebie funkcję już jakimś kłopotem czy to nie jest także my wchodzimy w taki moment, kiedy właściwie w ogóle być może ten obszar refleksji nad prawami człowieka powinien się bardziej zająć kwestiami inwigilacji rozmaitej wcale niekoniecznie przez same służby specjalne, które są specyficznym tworem i w pewnym sensie są to, żeby inwigilowały nie ma co oszukiwać natomiast my żyjemy w czasach, kiedy właściwie dane ona zbiera 1002 tysiące podmiotów od Gazy, które czytamy przez Niewiem przedmioty, których używane przedmioty codziennego różnicę w Młodocinie historia ze szczoteczką, która wysyłała jakieś dane do zębów nie tam szczoteczką nie do końca sierpnia na tego nie wszystkich tych wydatków nastolatek resorowania ważne sprawy test jest trochę taka sytuacja już Krakowska więc, chociaż żyjemy w czasach kapitalizmu opartego na danych na nadzorze i Real Kapital znana, bo dokładnie, czego nawiązuje też i kapitalizm czyni działania oparty przede wszystkim widzą przez prywatne firmy natomiast po pierwsze jest 1 uwaga, aby to wcale ta diagnoza, które absolutnie zgadzam nie anuluje wagi problemu związanego ze służbami nadużyć w oczywiście właściciel szczoteczki, że nie właściciel się też jest jesteśmy, ale efekty tych władz państwowych moje szczoteczkę moja szczoteczka przekazuje dane komuś innemu ten ktoś może te dane trzeba wykorzystać, ale tutaj, że sprzeda też, że komuś innemu taka będzie tworzył profil i t d . tak, ale takiej oferty mamy pewne narzędzia, które w, jaki sposób służą do kontrolowania tej sytuacji natomiast one być ona rzeczywiście się wymyka wymyka kontroli, bo coś tak, że cena była poziom tak musimy państ w to powiem tylko tyle w ostatni test na płeć albo się staje tak nadały jej stan płyta fundacji Panoptykon zajmuje się nadzorem zarówno państwo jak i prywatne i można w tym wspierać o stanie pożegnali dziękuję bardzo Wojciech Klicki z góry Panoptykon 31 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!