REKLAMA

Dwóch kandydatów wykluczonych, kiepskie wystąpienie Wojciechowskiego - niefortunna Komisja Europejska

Połączenie
Data emisji:
2019-10-02 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
noszenie trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio Łukasz Wójcik z tygodnika polityka dzień dobry dzień dobry przez skarb Agata Gostyńska ekspert brytyjskiego think-tanku Center realizację reform dzień dobry dzień dobry witam serdecznie na początek oczywiście zaczniemy od naszego ukochanego brexitu myślę, że cała trójka to tutaj z nas uwielbia ten temat najbardziej Agata Gostyńska ten od niej zaczniemy bary są dzisiaj przemawiał powiedział, że wielka Rozwiń » Brytania wyjdzie tak kolokwialnie mówiąc upraszczając wyjdzie z Unii Europejskiej choćby nie wiem co 31 października dziwna ta deklaracja, zważywszy na tę ustawę parlamentu, która właściwie zakazuje mu, jeżeli nie będzie umowy zakazuje takiego ruchu, którzy od dzisiaj zapowiedział tak jest to bardzo niepokojąca deklaracja co prawda Boris Johnson nie mówi wprost, że nie zawaha się złamać obowiązującego prawa, ale jednocześnie daje do zrozumienia, że no nie czuje jako bardzo zobowiązana ustawą, którą parlament przyjął zresztą z w tym samym wystąpieniu na jego początku bardzo niepochlebnie wypowiadał się o parlamencie brytyjskim co de facto wskazuje, że chyba oni jakoś już niespecjalnie stara się pozyskać większość parlamentarną dla porozumienia, które przynajmniej na tym poziomem poziomie deklaratywnym wciąż chce z tej Brukseli przywieźć także no myślę, że mamy powody do do niepokoju z tą ustawą o wydanie broni się troszkę dużo troszkę zamieszania prawnego znaczona ewidentnie jak nawet sam rząd brytyjski wskazujemy kilka dziur, bo przecież na koniec końców to decyzja o przedłużeniu będzie musiała podjąć rada Europejska za zamkniętymi drzwiami i nawet taki proces takie taka propozycja, która w pewnym momencie padła, że parlament też rząd zobowiąże jakiegoś urzędnika, żeby napisał ten wniosek o przedłużenie może być nieskuteczny, bo potem za zamkniętymi drzwiami Borys powie swoim kolegom niestety przedłużenia i wyobrażam sobie taki sposób mieliby wtedy za rękę złapać w sensie prawnym nie powiedzieć no tak nie nie chciała się tego przedłożenia, mimo że zmusiliśmy do tego prawnie wydaje się że Boris Johnson to nie jest polityk z mojej bajki natomiast ja starał stał się zrozumieć jego motywacje to jakiś w jaki sposób ograniczony w swoich działaniach wydaje mi się, że to utrzymywanie groźby brexitu bez umowy, chociaż oczywiście karkołomnej bardzo szkodliwe w przyszłości dla Wielkiej Brytanii po części mężczyzna Unii Europejskiej jest jakimś logicznym elementem negocjacyjnym to znaczy może to nie powie oczywiście bardzo dużo ryzykuje, ale z drugiej strony wykluczenia takiego rozwiązania moim zdaniem w tym argumencie, że wykluczenie takiego jego wiek owego argumencie, że wykluczenie takiego rozwiązania zostawia go pod ścianami chodzi o negocjacje z Unią Europejską czy mogą wejść w aktach 22 uwagi z pierwszą uwagą pana pana redaktora nie do końca mogę się zgodzić znaczy rzeczywiście spekuluje się i o tym, rozpisuje się prasa brytyjska także Borys Johnson mógłby spróbować znaleźć dziurę prawną i de facto nie podporządkować się tej ustawie zresztą sam John May dziur na wystąpieniu, które zorganizował zorganizowała moja organizacja, czyli cer mówił również o podobnych podobnych rozwiązaniach ja osobiście nie wyobrażam sobie takiego scenariusza nawet gdyby Boris Johnson próbował nie podporządkować ustawie, która mówi bardzo jasno o tym, że musi poprosić liderów zgromadzonych na radzie Europejskiej jeśli o przedłużenie jeśli do 19 października takiego porozumienia nie ma w momencie, kiedy Boris Johnson uchyla się tego zobowiązania widzę momentalnie zaskarżenie tego działania w sądach, a wiemy już, jakie zdanie na temat na temat ostatnich działań Borysa Johnsona i ogólnie władzy wykonawczej ma m. in . Sąd Najwyższy pełna zgoda ta decyzja o przedłużeniu musi nastąpić musi być jednomyślna za porozumieniem z państwem, które wychodzi z Unii Europejskiej natomiast tak jak mówiłam nie wyobrażam sobie sytuacji, w której Borys Johnson może ominąć ominąć ustawę to co może zrobić ja osobiście uważam ten scenariusz za prawdopodobne może w tym momencie podać się do dymisji tak, bo rzeczywiście zgadzam się tutaj z panem redaktorem wydaje mi się, że z punktu widzenia Borysa, który już się szykuje w zasadzie już już jest nastroju takim bardzo wyborczym lepiej jest utrzymać swojego zobowiązania nawet kosztem wyjścia bez porozumienia niż tego zobowiązania o tym, że wielka Brytania widzieć 31 października nie dotrzymać czytając taka sytuacja, że wyda słowo, że ciągle może zdaje sobie sprawę z tego, że ruchy nie jest po jego stronie tak do końca to jest taki wjeżdżanie właśnie na okoliczność kampanii mieszkanie faceta, który przegrał właściwie wszystkich strawy po prostu leży na łopatkach i to zarówno jeśli chodzi o jego środowiska partyjne jak i o wszystkie działania, które podjął także jej zawiązaniu do tego wyroku Sądu Najwyższego tak tak czy wydaje się to, czego Boris Johnson jego doradca być może do końca nie przewidzieli to, że partia pracy nie połknie haczyka i nie będzie domagała się wyborów wcześniej tak to znaczy stanowisko partii pracy jest obecnie takie, że rzeczywiście chce ona wyborów, ale dopiero po zapewnieniu, jakby przedłużenia negocjacji tym samym po zapobiegnie przynajmniej chwilowym, bo nie da się całkowicie wykluczyć tego ryzyka w dłuższej perspektywie wyjścia bez porozumienia swoją drogą paradoksalne, że premier Wielkiej Brytanii, który tak krótko jest na stanowisku tak bardzo chce przyspieszonych wyborów, ale może ostatni ostatnie słowo i oddaj głos panom to co, że rzeczywiście wyobrażam sobie scenariusz, w którym dochodzi do dymisji premiera jego rządu i próby powołania takiego rządu być może jedności narodowej w przeciągu 2 tygodni, bo tyle czasu partie opozycyjne będą na to miały i wtedy taki premier tymczasowy musiałby zgłosić pewnie nie musiał w sensie zgłosiłby od razu prośbą o przedłużenie negocjacji ja osobiście nadal uważam, że postawiona przed tego typu pytanie rady Europejskiej poszczególni liderzy no nie odmówiłby takiej prośbie, bo oni chcieliby być obwiniani za wyjście bez porozumienia oczywiście ostatnia kwestia ja coraz bardziej przyczyniał, jakby skłaniam się do stwierdzenia, że w sumie Boris Johnson chyba tego porozumienia nie chce ja pozwolę się pozwolę sobie zostać przy swoim zdaniu uważam że, że zakłada, że nie możemy zakładać, że ten człowiek jest pozbawiony rozumu to znaczy rząd ma jednak jakieś kalkulacje, że ta umowa jednak docelowe moc wyjściowa jest jego zamierzeniem, szczególnie że na obecne rozwiązanie tak jak było ono wynegocjowane przez po przed poprzednim premiera Borysa Johnsona nie ma większości w parlamencie i być może nawet po powtórzonych wyborach tej większości, by nie było jak wiemy cały ten problem wokół umowy wyjściowej rozwija się bez stop i nie jest to zupełnie nie jest oczywiście wyimaginowany przez Brytyjczyków problem bowiem strony argumenty są sensowne po stronie Unii Europejskiej, ale też posta w się w roli roli w pozycji Brytyjczyków, którzy zostają warunek taki, że część czy też w tej w ramach tej umowy stron Theresa May wynegocjował w zasadzie cała wielka Brytania zostaje w pewnej o pewnym obszarze regulacyjnym, którego nie ma wpływu i to przez określony okres czasu z tego powodu nie dziwię się, że tej większości nie udało się dotychczas zdobyć w parlamencie nowy nawet nowy rząd nowy układ nawet jeśli zdobył większość tym parlamencie wydaje się, że nie nie byłoby to jednoznaczne z tym, że znalazła się większość, aby poprzez takie rozwiązanie spółki stąd wydaje się, że interesujące jest to propozycja, którą być może dzisiaj zgłosi Boris Johnson w Brukseli aby, aby ten tekst tak zmodyfikować, żeby de facto wyłączyć Irlandię północną uczynić z Irlandii północnej w rodzaju specjalnej strefy ekonomicznej pod zarządem brak w Brukseli i Londynu oczywiście nadal jest sprzeczny z takim takim klasycznym pojmowaniem suwerenności państwa, bo de facto tworzyłoby na terenie Zjednoczonego Królestwa 2 obszary celne, o czym sam, bo są wielokrotnie mówił, ale z drugiej strony to chyba jest z perspektywy Londynu lepszy niż, gdyby cała wielka Brytania miała być w tym w tej strefie i w tym sensie udają, że takie rozwiązanie, gdyby było zaakceptowane przez przez Brukselę była byłoby również łatwiejszy dla zaakceptowania dla dla parlamentu i mógł wtedy dojść do wejścia mogłoby dojść do wyjścia bez nas umową wyjściową nie bez umowy czy mam jeszcze czas mogę bardzo proszę o 3 Chryste oczywiście musimy poczekać i zapoznać się szczegółowo z propozycją Borisa Johnsona natomiast na dzień dzisiejszy no to co wiemy to głównie wyciekł do prasy i taki dość szczegółowa artykuł o PIT trafi teraz Telegraph, który opisał propozycję Wielkiej Brytanii de facto o idące idąc za tymi propozycjami doszłoby w sumie nawet nie tylko do 1 granicy, ale 2 granic po pierwsze, 1 granicy regulacyjnej pomiędzy wielką Brytanią, a Irlandią północną, bo Irlandia Północna zostałaby pewnych aspektach w obszarze regulacyjnym Unii Europejskiej, ale są ważniejsze doszłoby również do granicy celnej co prawda odsunięte od samej granicy, czyli tych punktów celnych na samej wyspie Irlandii to jest de facto aspekty oczywiście po pewnie szczegółowym przy czytaniu dowiemy się o jak w większych aspektach natomiast to jest coś co bardzo niepokoi m. in. architektów porozumienia wielkopiątkowego tak wydaje mi się, że na dzień dzisiejszy ta propozycja stanowi krok wstecz nie krok do przodu stąd też mówi o tym, że Boris Johnson z tym swoim planem moim zdaniem wskazuje, że nie do końca poważnie myśli o porozumieniu zgadzam się z panem redaktorem co do tego nikt nie kwestionuje sprytu Borisa Johnsona natomiast moim zdaniem jego rozumie jego spryt i to, że chce je bardzo przejść do historii niejako najkrócej rządzący premier, jakby skłania go jednak do działań, które ostatecznie mąż mogą wyborcy poprzeć w wyborach, czyli bardzo kategorycznych działań tak w tym przypadku jeśli Unia Europejska nie zgodzi się na zaproponowane propozycję, a wydaje się, że będzie miał z nimi problem jednak obcowanie za wyjściem bez porozumienia biorąc pod uwagę, że społeczeństwo jest bardzo podzielone i dość duża jednak grupa wyborców jest za radykalnym rozwiązaniem brexitu Borys może osiągnąć sukcesji również pokonać się Brexit partii, czyli partia Nigela Farage, która też bardzo dobrze w tych rankingach wypada jeszcze do tej do tej logiki wyborczej, by nawiązać mogę wydaje się, że jeśli tak rozpatrujemy sprawę to znaczy, że jeśli Boris Johnson tak naprawdę nastawiać na przyspieszone wybory oczywiście trudno sobie wyobrazić rządzenie w takich warunkach w parlamencie, jakie ma dzisiaj na liście zakładamy taką perspektywę wyborczą to wydaje mi się, że też znów zakładając, że te wybory nie nie odbyły się wcześniej niż pod koniec listopada jako w listopadzie to musi też brać pod uwagę, że umowa bez wyjścia skutkowałaby no kryzysem na granicach z pewnością logistycznym organizacyjnym w pierwszych tygodniach po takim brak życia bez umownym ewidentnym wpływem na wynik wyborów no to de facto ten rząd ponosi odpowiedzialność za taki unijny przebieg wydarzeń wydają się między, że z tego punktu widzenia ten tą nowe to wyjście bez bez umowy jest nieracjonalne z punktu widzenia Borysa, ale żadnych informacji do dymisji jest dla tego rozwiązania siły ani za chwilę wrócimy do rozmowy z 13361342 Jakub Janiszewski przy mikrofonie za studia Łukasz Wójcika przez Skype Agata Gostyńska rozmawiajmy o brexicie zostaw może ten temat, bo strasznie dużo jest pisania rozmaitych scenariuszy alternatywnych równoległych i w ogóle trochę takiego błądzenia mamy obraz tego trochę dosyć bardzo ciekawe rzeczy dzieją się tymczasem w parlamencie europejskim, który rewiduje kandydatów na komisarzy już mamy taką informację, że kandydaci z Rumunii Węgier nie będą mogli pełnić funkcji w komisji Europejskiej tutaj parlament Europejski dość twardo stoi na tym stanowisku nie wiadomo co się natomiast zdarzy kandydatem Polski z kandydatką ze Szwecji tutaj też są znaki zapytania chciałbym, żebyśmy zadaje pytanie czy takie sytuacje miały miejsce przy poprzednich propozycjach komisji składu komisji Europejskiej chyba nigdy nie było także 2 kandydatów zostało wykluczonych na tym wstępnym procesie trzeba może nawet 4 może nawet 4 natomiast do mamy też zupełnie inną sytuację polityczną jest ewidentny konflikt między komisją Europejską parlamentem europejskim w zasadzie między stolicami, a parlamentem w związku z tym jak została potraktowana zasada szpicy kandydat jak ten dobór szefowej komisji został spełniony jeszcze dodatkowo jak przypominał w lipcu nowa szefowa komisji przeszła 9 głosami w całym parlamencie, więc ta cała koalicja składająca się z 3 podmiotów jest bardzo niestabilna w i jest kilka kilka ugrupowań też kilka frakcji, które mają mają za złe n p . prezydentowi Francji tak jak inne rozwiązanie i część przynajmniej z tych akcji związanych, z czym przesłuchiwanie kandydatów na komisarzy trzeba też rozpatrywać w Cannes w kategorii taki trochę zemsty politycznej wydaje mi się i jak rozumiem tym takim nowym elementem w procedurze przesłuchań kandydatów na komisarzy jest stan ta procedura w zasadzie przedwstępna, której przed chwilą pan Łukasz wspomniał, czyli dość duży wpływ duża rola komisji ds. prawnych, która analizuje wszystkich kandydatów decyduje czy oni mogą ogólnie przystąpić do procesu przesłuchań tak także ta kandydatka z Rumunii i kandydat Węgier przepadli w zasadzie bieg można powiedzieć przebiegać dokładnie wyjął ją pan to to słowo ZUS, więc to jest nowy nowy element, który może powodować, że ci parlamentarzyści, którzy gdzieś tam ostrzyli sobie zęby, a nie należą do komisji prawnej osobie myślą no my nie mieliśmy jeszcze swojej szansy, tak więc ja spodziewam się osobiście dość ciekawego tygodnia pamiętajmy, że to dopiero 2 dni i rzeczywiście już komisarz kandydat na kami komisarza rolnictwa ds. rolnictwa Janusz Wojciechowski został odesłany poproszony o dodatkowe wyjaśnienia pisemne przy założeniu, że będzie musiał najprawdopodobniej stawić się jeszcze raz przed komisją takich sytuacji pewnie będziemy mieli więcej jest to związane z kilkoma aspektami parlament zawsze wykorzystywał ten proces przesłuchań, żeby wywrzeć wpły w la komisję różnych obszarach tak parlament stoi na stanowisku, że ponieważ, ponieważ akceptuje całe Kolegium no to musi dobrze poznać kandydatów musi sprawdzić czy są oni kompetentnymi osobami i tym samym próbuje wywrzeć jak jeszcze czy pozyskać jakieś koncesje od pani przewodniczącej w tym przypadku to co słusznie zauważył pan redaktor to rzeczywiście sytuacja Sunderland sobie być trudniejsza od poprzedników, bo przeszła ona przez proces głosowania większością łącznie 9 głosów, więc z niej priorytetem nr 1 jest zapewnienie większej, jakby bardziej stabilnej większości przy procesie zatwierdzania com zatwierdzania całego Kolegium co oznacza, że nie są moim zdaniem bardziej wrażliwa na wszelkie sugestie parlamentu Europejskiego i parlamentarzyści to wiedzą będą chcieli to wykorzystać oczywiście fakt, że mamy kilka grup ten parlament jest bardziej taki fragment rysował sny powoduje, że będzie dochodziło również do takich zagrywek politycznych tak jeśli utrącić kandydata z Europejskiej partii ludowej to spodziewajmy się, że zostanie również trącony kandydat z innej partii zresztą co ciekawe do dzisiaj bardzo interesujące przesłuchanie, które właśnie się zaczyna na kandydatki z Francji tak pani Sylvie Goulard, która jest bardzo kompetentną osobą natomiast rzeczywiście ktoś powie spodziewają się tak słusznie zauważył pan redaktor Wójcik, że będzie próba ze strony parlamentarzystów zakwestionowania jej przyszłości w komisji w związku z tym, że ono jest ona namaszczona przez Macrona, który no de facto zabił proces szpicy kandydatem wszystko redaktor Wojciech słusznie zauważa kwestię przesłuchań lekarz również żona polecamy marynarzami ofiara wniosek o przesłuchanie pani dolat w ciągu godziny ciszy rozpocznie się będzie bardzo interesujące, bo to nie tylko rzeczywiście zemsta na samym chroniona rzeczywiście nim pod wieloma względami budzi kontrowersje też od strony prawnej tam wyciągnięto i różne sprawy dotyczące fałszywych etatów w biurze i t d . tak dalej w tym kontekście wydaje mi się jednak, że poddanie wątpliwość Janusza Wojciechowskiego jest pewnym zaskoczeniem, ale może tutaj rozróżnienie, że ten tego nie zrobiła komisja prawna kary mówi Agata gospodarka w euro komisja ds. rolnictwa i Śląsk oraz takie w budowie nic w tym w tym w tym sensie wydaje mi się, że taka zgodnie z przed przesłuchań przed tak jak były zapowiedzi przed przesłuchaniami, że no, że co najmniej 2 kandydatów zostanie utraconych w tym sensie to pokazywanie swojej pozycji przez parlament zostały wyczerpane przy tej łące i przy i przy Węgrzech to jednak w przypadku Wojciechowskiego można mówić o pewnym zaskoczeniu, które wydają się wynika po części z tego na nią nie został jeszcze skreślony na tyle wynika jednak z tego, że z tego, że ten proces przesłuchań stał się wysoce transparentne, że wszyscy mogli obejrzeć i rzeczywiście komisarz przybył przyszły komisarz ma nadzieję tak jak Polski rząd ma nadzieję wypadł słabo na tym przesłuchaniu i też w tym sensie obie komisje bronią swojej wiarygodności na trochę nie mogą inaczej postąpić wszak tutaj jeśli mogę wejść w słowo rzeczywiście tak doprecyzowujące rozumie, że mamy do czynienia z sytuacją jednak odmienną, że te kandydatury trącony to są kandydatury, do których były zastrzeżenia prawne są zastrzeżenia polityczne tym wręcz merytoryczne merytoryczne merytoryczne przede wszystkim zaskoczenie mi rzeczywiście jest to, że ogólnie kandydat Wojciechowski uchodził za osobę, która na mniej lub więcej znasz się na kwestie rolnictwa co więcej sam Wojciechowski był przewodniczącym czy bar wiceprzewodniczący tak przepraszam wiceprzewodniczącym d s . komisji właśnie rolnictwa do 2000 bodajże szesnastego roku proszę nie poprawić jeśli się mylę stąd duże zaskoczenie na plus jak rozumiem przekazów medialnych, bo sama nie oglądałam tego przesłuchania dość kiepska znajomość języka angielskiego noc są oni niektórzy zaczęli wręcz sugerować, że być może ktoś podpowiedział Wojciechowskiemu, żeby uchylał się do odpowiedzi napytania aż trudno było sobie wyobrazić, że jego wiedza na ten temat byłaby aż tak pobieżna natomiast natomiast komisje czy przedstawiciele poszczególnych komisji jasno zadeklarowali, że nota decyzję taką poproszeni o dodatkowe wyjaśnienia nie jest związana z problemami, z którymi boryka się państwo, z którego pochodzi sam Wojciechowski tak tylko rzeczywiście kwestie merytoryczne odegrały tutaj decydujące znaczenie myślę, że parlament tutaj przyjął taką pozycję wyjściową to znaczy trudno było się spodziewać, że Polski rząd takie unijny wystawi kandydata, który będzie innej frakcji to musiał być ktoś jednak, które ktoś powiązany z prawem sprawiedliwością jest w tym sensie Wojciechowski jest naturalnym nie ma takiej 3 wytłumaczenia zdają się na to dlaczego tak słabo wypadł na rzeczy jak tak jak pani Agata zwrócił uwagę wydają się żem mógł ktoś podpowiedzieć taką strategię co może mi ciężko związkiem z tym związek z tym, że jednak jego pozycja hierarchii komisarzy tego w jaki sposób będzie realizowana polityka rolna przez najbliższe 4 lata jednak jest stosunkowo mniejsza niż jego poprzedników, aby w ogóle mniejsza niż inni komisarze to znaczy warto przypomnieć sobie, że że, że Unia Europejska w trakcie wielkiej reformy wspólnej polityki rolnej na miała swój początek za poprzedniej komisji przy obecnej komisji ale jakby odchodzącej komisji ten projekt, który wyszedł z komisji on może być oczywiście zmienione, ale wymaga tego wymagała zgody wymagałoby zgody całej komisji, więc też mam wrażenie, że Wojciechowski jako człowiek, który od lat w tej Brukseli siedzi w 2, jakimi problemami się w najbliższym czasie spotka żadne obietnice, które dzisiaj powiem mogą być, że te obietnice, które mógłby mu wydać na przesłuchaniu, bo są poza jego zasięgiem druga opcja może być taka trochę może bardziej złośliwe to znaczy nie odpowiadał tak sensownie na pytanie, bo przedstawiciele obecnego obozu władzy odzwyczaili od odpowiadania na krytyczne pytania, bo po nikim w obronie posiadają, bo nie muszą prawda mogą się tutaj w zderzeniu z parlamentem europejskim wypadło słabo 1 z rozmów sugeruje, że myślę, że to jest formalność z pułku, ale pamiętajmy, że Wojciechowski nie był na scenie krajowej przez ostatnie lata, więc być może jednak nie został zarażony jeszcze pewną tendencją, której panowie panowie mówią, bo jednak pełni tę funkcję tak europejskie, więc ja bym raczej nie nie zwiększała się do tego trochę złośliwość dla niewątpliwie, ale inny nie, jakby konkludując, wydaje się najbardziej pro pod prawdopodobna opcja jest taka rząd jako człowiek, który jednak siedzi w tym w tej Brukseli od dawna sobie zdaje sprawę jak bardzo związane ręce w pewnych sprawach, chociaż z drugiej strony niektórzy komentatorzy po tym, przesłuchaniu, mówi że po tak słabym wystąpieniu, by odpadł już dziś już wczoraj, gdyby nie tak jest takie dziwne stwierdzenie na jego pytania odpowiedział, a to pytanie dotyczące tego czy ta reforma, którą jak jest w trybach unijnych ta reforma wspólnej polityki rolnej czczona jest do zmienienia do zmiany on odpowiedzieć na zasadzie takiej, że ta reforma to nie jest Biblia wszystko można zmienić to było tak i jest taki chwyt, który uratował jego przedłużył mu szansę na pozostanie w grze w grze trzeba jednak dodać, że to nie jest jedyny kandydat, do którego zastrzeżenia ma komisja konkretnie merytoryczna komisja zajmująca się, kto tym obszarem swe wypadku kandydatki świeckiej również zastrzeżenia i 2 Johansson również nie została zielonego światła od koordynatorów komisji wolności obywatelskich miała być kandydat komisarzem ds. wewnętrznych są też zastrzeżenia, ale to już mówimy chyba innym razem, bo skończy się nam czas 1354 za mną studia był Łukasz Wójcik przez Skype Agata Gostyńska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA