łączenie 146 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio Andrzej Kublik z gazety wyborczej dzień projekt dzień dobry panu dzień dobry państwo w poniedziałek wyższym sądzie w Brunszwiku 470 klientów 480460 000 przepraszam klientów volkswagena rozpoczęło proces batalię sądową przeciwko wytwórcy tych aut co dokładnie tutaj chodzi to są ludzie, którzy byli posiadaczami posiadają nadal samochody volkswagena wyposażone w silnik diesla ten czterocylindrowy 189 produkowany
Rozwiń »
od końca zeszłej dekady do połowy tej dekady, które jak to właściwie wiemy już od 4 lat został zmanipulowany, dlatego że zainstalowano w nim takie wyrafinowane oprogramowanie, które wykrywa testy emisji spalin i fałszuje, zaniżając zawartość w tą realną w spalinach szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu to wykryli Amerykanie volkswagen się do tego przyznał Amerykanie zajmowali się pół 1 000 000 takich samochodów sprzedanych na ich własnym rynku volkswagen przyznał się do manipulowania około 12 000 000 samochodów sprzedanych na całym świecie z czego na Europę przypada 8 000 000, o co chodzi o to mniej więcej chodzi chodzi o pieniądze tak, bo w stanach Zjednoczonych o rozwagę, gdy został złapany prawda na tym oszustwie no to musiał zapłacić wiele różnych odszkodowań różnym instytucjom i kartach zapłacił rządowi Stanów zjednoczonych kary za złamanie ustawy za za podziałem ukończenie postępowania karnego cywilnego w tej sprawie zawarto ugodę z amerykańskimi kierowcami właścicielami tych samochodów, którzy dostali zarówno prawo do zobowiązań w środku niemiecki koncern odkupić te samochody od klientów w stanach w ocenie sprzed ujawnienia tego skandalu, czyli po godziwej cenie plus przyznawał im odszkodowania po to jest po kilka tysięcy dolarów w zależności od modelu i czasu użytkowania takiego samochodu no, a w Europie nie mamy nic w Europie volkswagen twierdzi, że niema takiego różnica prawna nie ma takiego obowiązku i że został zobowiązany przez władze Niemiec taki niemiecki urząd motoryzacyjny Niemcy mają też nazwa kraju 2 desant do naprawy tych samochodów, czyli do tego, żeby wykonać takiej czynności, żeby samochody spełniały normy toksyczności spalin euro 5 jak to było jak i jakie powinny były spełniać tak należy właściwie nad na tym sprawa kończy tak urocze w Niemczech znacznie tylko w Niemczech w wielu państwach Europy klienci nie byli zadowoleni z takiego traktowania komisja Europejska próbowała coś zrobić nakłonić volkswagena do jakichś rekompensat także w Europie bez skutku no i w Niemczech to właśnie ciekawa seria w Niemczech takich procesów było sporo, ale to były do tej pory procesy prowadzone indywidualnie, bo do tej pory nie było możliwości właściwie w Niemczech prowadzenia procesu postępowanie z pozwów zbiorowych tak jak w tym przypadku to już zupełnie inna sytuacja, kiedy przed ktoś reprezentuje niejedną osobę nie 10 tylko setki tysięcy prawda, a więc siła argumentów jesteś ważniejsza Niemcy zmienili prawo proces jest precedensem, jeżeli chodzi o skalę i też sprawy są tak, bo po raz chyba ten pierwszy taki proces na pewno pierwszy takiej skali po zmianie przepisów wprowadzonych w Niemczech w zeszłym roku, które zezwoliły na takiej trochę inne procesy pozwy zbiorowe znaczy w tym przypadku to nie tyle sami kierowcy siebie reprezentują oni są reprezentowani przez federację konsumencką organizacji taki związek organizacji konsumenckich notabene finansowany przez rząd Niemiec, który też jest kluczowym akcjonariuszem volkswagena, więc na jakiś tam powiedziałbym płaszczyźnie jest to spór pomiędzy niemieckimi konsumentami, a państwo spółkach, ale co czuje, jakby głównym zarzutem czy to, że w ich wagę sprowadził tych kierowców w błonach tak tak to znaczy tutaj jest wprowadzenie kwestia wprowadzenia w błąd i to świadomie czy pozywający organizacja twierdzi, że volkswagen celowo zmanipulował samochody, żeby odnieść z tego korzyść sprzedawał takie zafałszowane wciskał podziałem w Lipce towar ludziom po prostu o to, żeby mieć świadomie co robił, aby dziś swoją korzyść czy da się wykazać, że to było marketingowo rozegrane to znaczy, że akurat stworzenie wizji samochodu, który bardziej ekologiczny miało zadziałać na potencjalnych kupcach to jest choćby najmniejszy problem chyba w tej sprawie, ponieważ te postępowania, które również naszym nasz UOKiK prowadzi też w tej sprawie są takie kwestie dotyczące oszukania klientów poprzez fałszywe reklamy, jeżeli się zapewnia prawda, że samochód na przed emituje mniej szkodliwych czynników spalin w reklamach to już oszustwo może być większe oszustwo prawda to znaczy, że to jakaś jest nie pamiętam czy w Polsce była tego typu reklama nie jestem pewien czy w Niemczech, ale w stanach przed samochody volkswagena korzystały z takich przepisów dla na ulgi i dofinansowania z budżetu federalnego Stanów zjednoczonych dla samochodów, które emitują mało mają niską emisję co z tego ekologiczne cechy tak powiedzmy sobie no, więc ta, ale rozumiem, że poza faktem tego tych emisji tym silnikom faktycznie było na czym w, że on działa nie były bardziej awaryjne nie zepsuły się tak, ale to to nie jest takie proste, bo z 1 strony to jest także na ulicach pojawiło się setki tysięcy samochodów, które wypuszczają psują powiedziałbym powietrze faktycznie tak to się one, jeżeli mamy przepisy to jeszcze są przepisy unijne n p . tak jak w tym przypadku, które mówią, że samochód może emitować nie więcej niż jakoś tę prawdę powinien powinna być w tych granicach pomimo trzymają się może ułomność unijnych przepisów w stosunku do amerykańskich przepisów, które są o niebo lepsze no to, jeżeli ktoś wrzuca nam powiedziałbym tego brudu i też takiego brudu, który jest szkodliwy właśnie dla zdrowia to już mamy powody do niepokoju właściciel samochodu może też powiedziałbym domniemywać zastanawiać się czy nie został on na jego nie tylko komfort życiowy, ale zdrowie nie zostało narażone na szwank przez to, że on musiał korzystać z takiego samochodu tak, ale przede wszystkim te oszustwa mówiono nam, że to jest samochód, który spełnia jakieś wymogi nie spełnia i to jest to, że jest to świadomy zabieg też nie ulega system taka zbrodnia z premedytacją to też nie ulega wątpliwości to nie jest tak prosto zaprojektować samochód i programowa te, które panie, które by nie tylko kłamał, ale w tryby oszukiwał ukrywało orzekła tak ten samochód takie programowanie, że wykrywał wykrywał, że on jest poddawany testowi emisji spalin tak, bo to odpowiednie procedury Janta wykrywa w tym momencie komputer zmienia, jakby ustawienia sterujące pracą silnika steruje pracą silnika w taki sposób, żeby wszystko było zgodne z normą jak już jedziemy prawda same stanowiska badawczego wszystko działa inaczej to, że nie jest takie proste to jeszcze jest także takich procesów jest na świecie bywa dużo niedawno z kolei ugody volkswagen za zawarł w sprawie jest zmanipulowanych samochodów w Australii no wiemy o postępowaniach wcześniej były w Korei Południowej i to jest także we wszystkich tych państwach akurat w tych są inne procedury badawcze czasami inne normy pomiarów metod badania tej toksyczności spalin te to znaczy życia tutaj było jednak zaprojektować takie urządzenie, które mogłoby działać na różnych rynkach świata przy różnych metodach badawczych mer tych pomiarowych to już jest po prostu olbrzymi zabieg, który wymaga zarówno wielkich nakładów i wysiłków dla zaprojektowania takiego urządzenia przetestowania go i wdrożenia do produkcji także to to tylko właściwie jest także może właściwie w Europie przemknęło patrzy przez pary przez palce na tę samą aferę Alone cały czas jest wielką aferą i jakieś takie głosy prawda w Niemczech swego czasu były, że to gdzieś jakiś podrzędny pracownicy czy wyrok prokurator decyzję prokurator niemieckich, które skarb nakazywały spółką z Żagania zapłacisz karę za niedostateczny nadzór nad wdrażaniem przez takich przepisów o emisji spalin to są śmieszne to jest zbrodnia z premedytacją teścia zbrodnia, dlatego że ona też wywołała jej skutki choćby wstrząsnęły całym rynkiem europejskim co spowodowały to, że ludzie masowo odchodzą od samochodu z silnikami diesla przesiadają się na co samochody z silnikami benzynowymi i za chwilę już mamy powoli ten taki problem, a co z polityką klimatyczną Europy tak, by emisje co diesel ma mniejszą emisję co 2 benzynowy ma większe, więc emisję c 2 czy szkodliwego gazu jak klimatu oraz no i teraz zobaczymy co się będzie dalej z tym procesem działo się dopiero rozpoczęto potrwa latami musimy kończyć dziękuję bardzo Andrzej Kublik z gazety wyborczej był ze mną w studiu 1417 za chwilę informacji o włączenie ich EKG ekonomia kapitał
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE
-
07:47 W studio: Marcin Przychodniak
-
11:43 W studio: Katarzyna Szymielewicz
-
10:16 W studio: dr Damian Szacawa
-
22:47 W studio: Michał Broniatowski , Piotr Andrusieczko
-
REKLAMA
POPULARNE
-
-
18.05.2017 14:00 Połączenie10:48 W studio: Draginja Nadażdin
-
-
29.01.2018 13:00 Połączenie12:39 W studio: Konrad Siemaszko
-
12.03.2018 13:00 Połączenie26:15 W studio: prof. Adriana Łukaszewicz
-
23.02.2018 14:00 Połączenie24:26 W studio: dr Dominik Héjj
-
-
20.02.2018 13:00 Połączenie24:05 W studio: Anna Łabuszewska , dr hab. Radosław Rybkowski
-
-
29.03.2018 13:00 Połączenie25:42 W studio: dr hab. Łukasz Fyderek
-
14.03.2018 13:20 Połączenie15:06 W studio: prof. Krzysztof Kozłowski
-
16.08.2017 14:00 Połączenie22:30 W studio: dr Patrycja Sasnal
-
30.01.2018 14:00 Połączenie23:23 W studio: dr Agnieszka Bryc
-
29.01.2018 13:20 Połączenie16:28 W studio: prof. Marcin Czyżniewski , Tomasz Maćkowiak
-
29.10.2020 14:20 Połączenie11:36 W studio: mec. Mirosław Wróblewski
-
29.08.2022 13:00 Połączenie24:38 W studio: dr Ludwika Włodek
-
06.11.2020 14:20 Połączenie11:36 W studio: Jakub Krupa
-
28.10.2020 13:40 Połączenie24:14 W studio: prof. Anna Giza-Poleszczuk , prof. Klaus Bachmann
-
29.10.2020 13:00 Połączenie25:38 W studio: prof. Agata Skowron-Nalborczyk , Piotr Moszyński
-
20.11.2020 13:00 Połączenie09:34 W studio: Małgorzata Solecka
-
27.10.2020 13:20 Połączenie12:26 W studio: dr Sebastian Duda
-
23.09.2022 13:20 Połączenie13:57 W studio: Konrad Muzyka
-
28.10.2020 13:00 Połączenie09:45 W studio: dr Sylwia Urbańska
-
07.01.2021 13:20 Połączenie27:59 W studio: dr Tomasz Makarewicz
-
04.10.2022 14:00 Połączenie22:32 W studio: dr Maria Domańska
-
07.12.2020 13:20 Połączenie24:25 W studio: Marcin Przychodniak
-
16.09.2022 13:00 Połączenie22:06 W studio: Michał Bogusz
-
-
22.09.2022 13:20 Połączenie11:58 W studio: Masza Makarowa
-
03.11.2020 13:20 Połączenie14:39 W studio: Beata Chmiel
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL