REKLAMA

Boeing oszczędzał na bezpieczeństwie

Połączenie
Data emisji:
2019-10-03 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
połączenie trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia Eryk Kłopotowski dzień dobry dzień dobry witam państwa będziemy mówić o kłopotach Boeinga związanych z katastrofą mają w Etiopii katastrofą, która wydarzyła się już dobrych parę miesięcy temu, ale wcale nie oznacza, że kwestia, aby sięga 737 Max, czyli tego samolotu tego typu samolotu, który rozbił w Etiopii jest rozwiązana, a nawet przeciwnie wydaje się, że tutaj sprawa zaczęta w Rozwiń » najnowszych informacjach takich leczonych trochę przez swoją przepraszam przez niego Times słyszymy o tym, że w ringu w samym ringu o tej sprawie wiedziano, że był pracownik, który próbował informować o tym w jaki sposób zaniedbuje się ten system bezpieczeństwa czy to co nawaliło koniec końców w rozwoju tego projektu i okazuje się jak rozumiem, że ten głos jednak został zlekceważony przez samo firm tutaj jest sporo pytanie przede wszystkim wiarygodność przede wszystkim o to jak potoczą losy czy to jest tylko wyłącznie historia, która pojawiła się w mediach i na tym się skończyć zostanie pociągnięty przez prokuraturę myślę, że tak naprawdę dużo więcej będziemy wiedzieć na koniec miesiąca, bo 30 października przed komisją senacką Stanów zjednoczonych staje się Boeinga i tam będzie musiał odpowiedzieć bardzo szczerze na m. in . to pytanie do tej pory trudno mi do tamtego wydarzenia trudno mi zgadywać czy rzeczywiście będzie się rozwijało myślę, że to jest też taka trochę tak trochę efekt mediowy że, że znajdzie się parę osób, które będą chciały zaistnieć powiedzieć ja wiedziałem i nikt nie słuchał także trudno zgadywać ile w tym jest wiarygodności, ale na pewno Boeing stoi pod ścianą trochę, bo już teraz się opóźnia przesyłanie danych tego systemu no ale ale PR-owe próbuje to jakoś tam łagodzić rozgrywać, ale już się wydaje, że instytucja amerykańskiej jednak będą chciały zbadać sprawę już proszą Inga o to, żeby im przekazał, jakby kontakt do tego konkretnego człowieka czy wydaje się, że to nie jest tylko taka kaczka dziennikarska, która przeleci wszyscy o nich zapomną, że to rzeczywiście będzie dochodzenie w sprawie samych zaniedbań samej samej konkretnej firmy i tej konkretnej korporacji to tak trochę przypomina wczoraj o tym, rozmawialiśmy o sprawie, która zaczyna się przed sądem w Brunszwiku tu w Europie dotyczącej volkswagena i wydaje się to sprawa może być jakoś podobna to znaczy korporacja, która w imię maksymalizacji zysków imię przyspieszenia prac nad konkretnym projektem jednak zaczyna no wprowadzać trochę samą siebie w błąd przede wszystkim poprawa wprowadzać w błąd samych użytkowników końcowych, czyli w tym wypadku akurat czają myślę, że tutaj ta ta sytuacja jest trochę gorszy niż sprawa pod uwagę, bo tu zginęli ludzie jak na tak dokładnie nie mówimy o śmierci kilkuset osób rzeczywiście, jeżeli doszło do takiego zaniedbania jak i jakim byłoby nie posłuchali inżynierów i zignorowanie ich uwag to mówimy o bardzo bardzo poważnej kryminalnej sytuacji już dzisiaj mówić o tym, że powinny zostać postawione zarzuty tylko pytanie oczywiście w takiej sytuacji komu no i że nie będzie tej osoby czy osoba nie przedstawi wyraźnych dowodów to to przy tak dużej korporacji jest ryzyko że, że coś rzeczywiście rozmyje natomiast dzisiaj Boeing próbuje robić wszystko co co w jego mocy żeby, żeby wyjść z trudnej sytuacji, bo mówimy o sytuacji, w której tracą nie tylko akcjonariusze nie tylko sami pracownicy nie tylko linie lotnicze, bo lot zamówił kilkanaście takich samolotów Franza za zamówił ponad 130 takich samolotów, więc na to wpły w na cały rynek lotniczy który, który nagle zwalnia nawet im też trochę powiedzmy, używając terminologii medycznej słupki niczym ciosem dostają dostawcy Boeinga, którzy mają podpisane kontrakty w ten sposób, że pieniądze będą wtedy jak my dostarczymy samolot do klienta tych samolotów w tej chwili nikt nie odbiera to ich prawie 300 na parkingu pod fabryką redukowana jest redukowana jest tempo produkcji no i to powoduje coraz coraz większy kryzys na pytanie czy ten kryzys będzie się dalej rozwijał czy jednak w którymś momencie uda się podnieść ziemi te samoloty, a i tak naprawdę jak szybko to zależy w dużej mierze od samej firmy, a czy będzie można się spodziewać, że razem z rozstrzygnięciem, które właśnie jest coraz bliżej coraz bardziej widać, że faktycznie Beim zaniedbał prace nad 737 Max można się spodziewać pozwów ze strony linii lotniczych myślę, że tak to znaczy pierwszy taki moment to jest myślę koniec tego miesiąca, kiedy zaczną się sygnały od linii lotniczych czy ufają, bo ligowi czy też nie, bo nie wchodzimy termin, kiedy kończy się ten ta karencja odbiorów, czyli już teraz linie lotnicze będą mogły naciskać formalnie bardzo Boeinga nie tylko nieformalnie, ale bardzo formalnie mówiąc minął termin dostawy minął termin kontraktowy zabezpieczający was przed tym, że są opóźnienia no i teraz wyciągam już prawdziwe konsekwencje, czyli np. zrywamy kontrakt bez żadnych kar umownych tak, ale to z drugiej strony inne pytanie co znaczy co zrobić w sytuacji, kiedy linia lotnicza dostarczyła wadliwy produkt, który został uziemiony, który przestał latać, który naraził linię lotniczą na przed oczy, gdy producent nie linia lotnicza, kiedy producent dostarczył wadliwy produkt, kiedy się potem okazało, że Dolina lotnicza musi ograniczać swoją wydajność właśnie, dlatego że niema czym, bo dzięki nagrody jeśli też o tym, myśli już kilka miesięcy temu przeznaczył w budżecie kwotę kilku miliardów dolarów na to, żeby właśnie dr wypłacać odszkodowania myślę, że ta kwota musi się zmienić większość wielokrotnie jest to jakiś tam krok w stronę linii lotniczych, żeby powiedzieć słuchać, zwłaszcza nie mart w się my będziemy mieli zabezpieczone pieniądze na to, żeby rekompensować wam te opóźnienia, ale na pewno mówimy o bardzo bardzo dużych kwotach kwotach, które da się wyliczyć bardzo łatwo, bo biorąc przykład lotu, którego samoloty zamówione stoją w barze i nie latają lot musi ponosić dodatkowe koszty w postaci wynajmu samolotu krótkoterminowego, który jest bardzo drogi czasami wraz załogami i to są bardzo konkretne pieniądze plus do tego taki koszt wizerunkowy no latam LOT -em kupuje bilet polskich linii lotniczych, a wsiadam do samolotu pod inną marką z załogą, która nie mówi po polsku np. tak takie sytuacje się zdarzają na lot wtedy może powiedzieć obniżać wartość naszej firmy oczekujemy jeszcze większego wynagrodzenia co więcej tutaj problemy się nie kończą wcale na liniach lotniczych inna ewentualnych karach dla samej firmy także kontraktach, które zostały zrealizowane tutaj jeszcze kwestia pozwów ze strony ofiar już słyszymy, że została zawarta ugoda dotycząca 1117 roszczeń rodzin ofiar katastrofy Boeinga Max mają Air i że każda z tych rodzin otrzyma 1  200  000 USD za każdą ofiarę czy widzimy jak gigantyczne koszty znaczek identyczne z biznesem to właśnie relatywne prawda nie ma tego żaden sposób jak jak nominalnie określić co jest dużo to jest mało nominalnie 1  200  000 bardzo duża to jest wystarczająco za za to, żeby ponieść tak dużą stratę ekstra tak bliskiego to jest wystarczająco dotkliwe dla firmy, która zarabiała wciąż zrobiła w ciągu ostatnich 5 lat po 50 miliardów dolarów tak no to jest to jest oczywiście pytanie do rzeczywistej toru 50 miliardów czy to co jest kilkadziesiąt miliardów w ciągu ostatnich z ostatnich paru lat to ten komu laty na zysk jest naprawdę imponująca dlatego ja trochę nie wierzę w to, że Boeing może się przewrócić, bo rzeczywiście ten ten zapas to poduszka ma teraz jestem dosyć mocno wypchane, więc tutaj o to nie boję to jest taki trochę też firma którą, która jest na rynku 1 z 2 firm dostarczających samoloty i drugą ważną jest Airbus, a Gdański no i myślę, że rząd Stanów zjednoczonych nigdy sobie nie pozwolił na to, żeby Boeing upadł mówimy dzisiaj takim kolejnym tematem wokół Boeinga pojawiają się już sprawy ceł dzisiaj wprowadzone zostały cła na produkty importowane z Unii Europejskiej w stanach Zjednoczonych mówi się o tym, że znowu pojawią się cła na samoloty ze Stanów zjednoczonych co n p . oznacza dla takiego trenera czy lotu dodatkowe koszty no i i tutaj jest bowiem ciągle w grze ich jako 1 z tych sztandarowych flagowych produktów wspieranych przez rząd Stanów zjednoczonych myślę, że rząd nie pozwoli sobie na to, żeby ta gigantyczna fabryka dająca tyle tysięcy 3 tysięcy miejsc pracy po prostu zniknęła to jest oczywiście pytanie co by to oznaczało dla całej masy linii lotniczych na świecie, które mają swoich w swojej Flocie te samoloty byłaby to po prostu gigantyczna katastralnych DART jest tak taki czysto hipotetyczne tylko scenariusz który, który po prostu się nie wydarzy, ale niewątpliwie to jest gigantyczny problem wizerunkowy też prawda na czele firmy, która była właściwie utożsamiana z postępem w dziedzinie awiacji jest taką doskonałością jeśli chodzi o zarządzanie jeśli chodzi o jakość produktu przeżywa taki często właściwie można, by porównać tylko z tym, czego onegdaj doświadczały iły rosyjskie tak rzeczywiście to jest bardzo trudny moment, bo walczy z rynkiem trochę jest mi przed przeciwnościami w na koniec września wprowadził kilkunastu punktowy program naprawczy, który m. in. oprócz tego, że stawia oczywiście na bezpieczeństwo ustawa na to, żeby pokazywać szefa pilotów, który opowiada na wideo o tym, że to są Max są najbezpieczniejszym samolotami jakim, jakimi lata wprowadza cykle szkoleń wprowadza sposób komunikacji dotyczący poprawy jakości wprowadza cały szereg zmian wizerunku również filmy tutaj te działania firma już podejmuje natomiast jeszcze myśleć do momentu, kiedy eseje i inne służby nie pozwolą latać Maksowi to będzie to będzie nadal firma w bardzo dużym kryzysie, ale no jak pokazuje Boeing no firma stara się rzeczywiście doprowadzić do tego, żeby już nie na skróty, żeby już teraz nawet wydłużyć trochę ten okres dostawy po to, żeby upewnić i siebie i świat szeroko rozumianej branży pasażerów o tym, że są to bezpieczne samoloty tej firmie nadal można ufać czy są już korzyści dla airbusa myśl zauważa takie zauważalne w dużym stopniu nie myślę, że dba też w trudnej sytuacji, bo też nie może powiedzieć Słuchajcie no to, choć wszyscy do nas, bo to takie, że to tak nie działa po pierwsze, firma, by się zatkała po drugie w momencie, kiedy jakakolwiek katastrofa lotnicza jakiekolwiek zdarzenie lotnicze kole incydent miałby miejsce z airbusem Airbus traciłby podwójnie wiarygodności, a różnie różnie bywa, więc Airbus też za bardzo nie wychyla są jednostkowe przypadki, że rzeczywiście kilka linii lotniczych odmówiło samolotom Boeinga czy mówi o zamówieniu samolotów Boeinga i przeszło, że tak pełne airbusy, ale to są jeszcze niezauważalne jeśli chodzi o skalę zakupów na świecie przypadki, bo to jest potężna i gigantyczna zmiana logistyczna w ogóle w funkcjonowaniu firmy to takie proste związać się od 1 dostawcy dokładnie to, o czym to, o czym mówimy, jeżeli chodzi o problem Boeinga, czyli np. to, że zbyt szybko wprowadził samolot nie, zapewniając odpowiedniego szkolenia pilotów to tutaj wiązałoby się to z przeszkoleniem całkowity zmianę zmianę szkoleń wszystkich, którzy mają do czynienia z daną maszyną i techników przetarg części i t d. transportować bez dziękuję bardzo Eryk Kłopotowski państwa moim gościem 1355 za chwilę informacji dziękuję serdecznie łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!