REKLAMA

Czy "Joker" pokazuje "komiksowego psychola" w zbyt pozytywnym świetle? Właśnie wchodzi do kin

Popkultura wyrwana z kontekstu
Data emisji:
2019-10-06 22:00
Audycja:
Popkultura wyrwana z kontekstu
Czas trwania:
15:06 min.
Udostępnij:

Ten film oburzył wielu widzów, nawet tych, którzy go jeszcze nie widzieli. Dzisiaj wchodzi na ekrany, więc zobaczcie go koniecznie, bo ważniejszej popkulturowej premiery nie będzie, przynajmniej do czasu, kiedy gotowa będzie kolejna część "Gwiezdnych wojen". "Ten film jest mocno prowokacyjny, ale zachęty do przemocy w nim nie widzę, raczej ostrzeżenie. Tak czy inaczej - to mistrzowskie kino" - komentuje w podcaście "Popkultura: wyrwane z kontekstu" Jakub Demiańczuk i zastanawia się, czy odtwórca tytułowej roli może liczyć na Oskara.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ten film zdążył wywołać ferment oburzył wielu widzów, a część z nich nawet goście nie widziała tych oburzonych dzisiaj wchodzi na ekrany, więc zobaczcie koniecznie, bo ważniejsze popkulturowej premiery kinowej nie będzie przynajmniej do czasu, gdy do kin wejdą nowe Gwiezdne wojny chyba jasne, że dziś porozmawiamy o Jokerze nazywam się Jakub Demiańczuk to jest podcast popkultura wyrwane z kontekstu i kultura to nie tylko czysta rozrywka filmy seriale komiksy literatura Rozwiń » gatunkowa często mówią o świecie więcej niż może się na pierwszy rzut oka wydawać reagują na społeczne zmiany polityczne zawirowania technologiczna rewolucja w jaki sposób kultura popularna opisuje świat nas samych o tym, właśnie jest ten podcast popkultura wyrwane z kontekstu podcast jest obywatelem w kulturze popularnej wydaje się, że nikt nie ma wątpliwości, że superbohaterowie to dziś jedno z najbardziej dochodowych gałęzi rozrywki najnowsze Avengers zdetronizowali wreszcie Avatara na liście najbardziej dochodowych filmów w historii kina kolejne superprodukcje sygnowane logiem wydawnictw, gdyż komiks albo Marvel są gwarantami kasowego sukcesu nie wszystkie zdarzają się potknięcia tak jak eks męża Wrocław i nikt, ale co do zasady udziału masz herosa w obcisłym kostiumie, abyście lepiej kilku może zarobek liczyć w setkach milionów dolarów może rynek komiksowy aż tak dochodowy nie jest, ale wciąż trzyma się całkiem nieźle -li w Polsce również mamy kilku wydawców, którzy co miesiąc publikują nowe albumy o superbohaterach do tego coraz liczniejsze seriale gry komputerowe gadżety, a nawet powieści jeśli przy ślubie historia o superbohaterach żyje w całkiem niezły w czasach, gdy kilka lat temu istniejący już brytyjski magazyn komik Ross zrobił zestawienie najlepszych Super herosów bezapelacyjnie wygrał Batman w analogicznym zestawieniu najbardziej koniecznych złoczyńców wygrał no jasne okna Nemezis mrocznego rycerza psychopatycznych krainą białej twarzy krwiście czerwonych ustach zielonych włosach ucieleśnienie chaosu i pozbawionej motywu przemocy w komiksach debiutował niewiele później niż ba pan, bo w 1940 roku i w pierwszym swoim występie giną, a przynajmniej taki był pomysł redaktor wydawnictwa, gdy przeczytał tę historyjkę kazał szybko rysować kadr, w którym okazuje się, że uśmiercony dżoker jednak żyje i ten redaktor trzeba przyznać miał niezłego nosa, bo stworzył też nie stworzył ocalił postać, który miał stać 1 z najlepiej rozpoznawanych antybohaterów w historii komiksu w 2 Joker miał wiele twarzy najpier w był wyrafinowany przestępcą potem, gdy w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych komiksy były lekturą przeznaczoną przede wszystkim dla małoletnich Czytelników nieco złagodniał i wciąż był Arce drugim Batmana, ale takim, który raczej uprzykrza życie niż stanowi prawdziwe zagrożenie dla mieszkańców goto CIT w latach siedemdziesiątych opowieści o bohaterskim nieco spoważniał i wrócił wtedy dżoker psychopatyczny zabójca skłonny do najbardziej nieprzewidywalnych aktów przemocy agresji na potem w latach osiemdziesiątych powstały komiksy, które zdefiniowały postać tak jak znamy dzisiaj i ugruntowały ten wizerunek człowieka, który jest ucieleśnieniem wszelkiego zła w kinie grało kilku aktorów w latach sześćdziesiątych i zaczął rok w serialu filmie pełnometrażowym Batmanie to produkcja raczej pełna humoru brawurowej akcji, ale niespecjalnie poważna potem była oczywiście kreacja Jacka Nicholsona oraz nagrodzona niestety pośmiertnym Oscarem rola Chin, ale zaraz mrocznym rycerzu najmu jeszcze niedawno całkiem Żary lato w Legionie samobójców wytatuowany niczym gangster ze slamsów moi pamiętajmy Mark Hamill, czyli legendarnym twórcy lub roli luka Skywalkera Hamill dopingować Jokera w kilku filmach animowanych kierownica naprawdę doskonale no i psychopatycznym klaun wciąż wraca wraca, bo wiadomo nie ma Batmana Jokera nie ma dżokera bez Batmana jak i Yang, a wtedy wjeżdża łaskim Filiks z całym biało no dobrze technicznie rzecz biorąc są setki komiksów i parę filmów o Batmanie bez Jokera sporo historii lekarze bez Batmana, ale chodziło mi pewną zasadę jest idealna para antagonistów Grant Morrison wybitny Szkocki scenarzysta komiksowy porównywał do Sherlocka Holmsa profesorem jakiego, a nawet do Jezusa Szatan doskonała symetria i to najlepiej pokazywał prawdopodobnie komiks zabójczy żart słynny album z końca lat osiemdziesiątych kilka razy wydawane także w Polsce to na marginesie lektura obowiązkowa dla wszystkich, którzy interesują się popkulturą i celowo tym razem mówi popkulturą ci, którzy interesują się na serio komiksem ten album znają się do, ale wróćmy wreszcie do nowego filmu o karze reżyser Todd Phillips udowodnił, że można zrobić o nim film bez udziału Batmana ba można w ogóle zrezygnować ze wszelkich elementów charakterystycznych dla Super bohaterskich komiksów Philips zostawił co prawda dekorację zwanego tam Citi szpital psychiatryczny Arkę mamy rodziny Ułanów, z której pochodzi Rusłan, czyli Batman oczywiście nie zostały też posępny klimat znany z najlepszych komiksów, ale opowiada zupełnie nową historię jest to historia niejakiego Arthura flag komika pracującego w agencji klaunów i to takich drugorzędnych klaunów, którzy nie występują cyrkowych arenach, ale n p . wymachują tablicami reklamowymi, stojąc na ulicy przed sklepem Artur samotnikiem, który mieszka z wiecznie z rządzącą matką skrycie podkochuje się ślicznej sąsiadce, ale oczywiście nie jest w stanie zrobić niczego, żeby spróbować chociażby mówi się z nią na randkę na dodatek cierpi na niekontrolowane napady histerycznego śmiechu psychiatrii nazywa się to nie trzymaniem efektu no i te napady śmiechu po prostu zrażają do niego innych ludzi jest jeszcze 1 rzecz bardzo marzy o karierze ten rapera ćwiczy monologi wymyśla żarty, ale niestety kompletnie pozbawiony charyzmy nie ma poczucia humoru nie ma osobowości scenicznej, ale raz dostaje szansę występu na scenie wychodzi przed publiczności ponosi klęskę i ta klęska na dodatek na głoszone jest potem w popularnym telewizyjnym programie no i ten jest Artur taką grywać zaczął się stać się po równi pochyłej i na dodatek pogrąża się narastającym szaleństwie w końcu przekroczy granicy, którą od końca, która już niema powrotu do normalnego życia, ale jednocześnie po 1 ze swoich czynów nie chce zdradzać jakim, bo z pewnością coś was dopiero się wybierze nosi ten Arthur Flex staje się symbolem oporu wobec elit i to takich elit, które żyją na wysokim poziomie nie patrzą na pogłębiające nierówności społeczne nie zwracają uwagi na otaczających ich ludzi, którzy potrzebują pomocy wsparcia albo, chociaż tego, żeby ktoś zainteresował się ich losem, bo dżoker to trzeba powiedzieć stop bardzo mroczna posępna gorzka opowieść wczoraj z jednostki, ale to jednocześnie krytyczne spojrzenie nowoczesne społeczeństwo i w ogóle nie zwracać uwagi na to, że akcja dzieje się w latach osiemdziesiątych tam jest mnóstwo odniesień do współczesności będziecie oglądać na wsi z pewnością złapiecie bez trudu w stanach Zjednoczonych pojawił się od razu mocno krytyczne głosy, które sugerują, że dżoker pokazuje komiksowego psycholog zbyt pozytywnym świetle Artur Rojek, zanim stanie się tym tytułowym dżokerem jest bowiem w równej mierze ofiarą własnych urojeń sławie wielkości, ale też ofiarą bezdusznego systemu, który porzuca na pastwę losu ludzi wymagających wsparcia część krytyków widziała drukarze apoteozy inceli, czyli subkultury w ogóle nie wiem czy można tak nazwać interesów kulturą ale, a potem z celi młodych samotnych białych mężczyzn skrajnie konserwatywnych poglądach skłonne do przemocy najczęściej formalnej, ale nie tylko Amerykanie obawiają się, że premiera dżokera zachwala zachęci tych niestabilnych emocjonalnie ludzi do agresji być może do ataków zużyciem broni pojawiają się w internecie kolejne informacje o wzmożonej obstawia policyjne niektórych pokazu filmu te informacje są niektóre potwierdzane inne demontowany, ale wciąż są nowe i to jasne Amerykanie mają w pamięci tragiczne wydarzenia sprzed paru lat, gdy podczas przedpremierowego pokazu filmu mroczny rycerz powstaje w kinie w mieście Aurora w Teksasie psychopatyczny zabójca otworzył ogień do widzów zabił wtedy kilkanaście osób, a po całym tym wydarzeniu pojawiają się plotki, że zabójca identyfikował się jako dżokera plotki nie zostały potwierdzone oczywiście okazało się, że był fanem komiksów zbierał związany z komiksami gadżety, ale robią tak miliony ludzi, z których większość jakoś nie porywa się na czyny pełne Gres, ale kultura jest zawsze Stanach Zjednoczonych łatwym obiektem ataków po niemal każdym zamachu pojawią się oskarżenia o to, że kultura popularna, ale też czuje przemoc, że zabójca oglądał brutalne filmy grał w Counter-Strike nie wiem słucha melinę Mysona jak ten temat miał przykryć poważniejszy problem przykład takie problemy kwestia ograniczenia dostępu do broni albo zwiększenia nakładów na opiekę psychiatryczną zresztą niedawno Łacińskiej, z którym OKS gra tytułową rolę oczywiście wyszedł 1 z wywiadów, gdy padło w nim pytanie czy dżoker może zainspirować kolejne strzelaniny w stanach Zjednoczonych ja w każdym razie drukarze zachęty do przemocy nie widzę widzę raczej ostrzeżenie, owszem, film Todda Philipsa jest mocno prowokacyjnej chwilami balansuje na granicy pewnego ryzyka, bo np. w scenie, w której główny bohater sięga po broń po raz pierwszy trudno mu kibicować, ale otrzeźwienie przychodzi dosyć szybko i nawet jeśli Arthur Flex zwołuje może nie sympatie, ale swego rodzaju litość to na pewno, gdy staje się karę, gdy chodzi ta przemiana to wtedy budzi wyłącznie przerażenie na poza wszystkim to jest po prostu mistrzowsko zrealizowane kino z precyzyjnie poprowadzone rolą znakomitą fizyczną budzącą podskórny niepokój rolą kina nikt czy dostanie za nią Oscara pojawiają się już takie spekulacje, bo nazwisko trafiło na listy aktorów, którzy będą prawdopodobnie brani pod uwagę przy rozdzielaniu nominacji później wręczaniu statuetek, ale na taki pewny stwierdzenie jeszcze za wcześnie, gdyby się udało to byłby drugim po chwile, że aktorem, który zdobył rolę za rolę czy kara nagroda Akademii byłby to ciekawe, ale zobaczymy czy rzeczywiście filmowi Todda Phillipsa nie zaszkodzi to negatywna kampania, która stała się coraz głośniejsze bliżej, bo premier ja myślę, że dżoker wzbudził kontrowersje przede wszystkim, dlatego że jest postrzegany jako kino czysto rozrywkowym w końcu komiksowy rodowód pierwowzór komiksowy wciąż widzimy jako taką czystą ska fizyczną rozrywkę, ale Todd Philips przenosi się od tego odcinają się odcina tego nurtu albo można powiedzieć z pełną premedytacją poszerza jego granic jeśli dżoker film to jest w ogóle komiksem to jest komiks inscenizowane w duchu filmów Martina Scorsese bliżej do taksówkarza niż do opowieści o Batmanie no i bez przyczyny 1 najważniejszą rolę drugoplanową w tej chwili gra Robert DeNiro 1 z ulubieńców Kusy czy ta premiera oznacza jakąś jakościową zmianę w filmach Super bohaterskich może tak, chociaż niekoniecznie mroczny rycerz czy Logan z pewnością dotychczas najambitniejszych najpoważniejszej najbardziej mroczne adaptacji komiksów o superbohaterach również nie zmieniły tego nurtu, ale udowodniły, że w tym gatunku można powiedzieć więcej i mądrzej niż do tej pory wydawał złoty le w na festiwalu w Wenecji, którego zdobył Joker i to był złoty le w po raz pierwszy przyznany filmowi komiksowym rodowodzie potwierdza, że film Todda Philipsa jest głosem osobnym wyrazisty potrzebnym no, a że prowokacyjnym sztuka powinna prowokować, chociaż widzowie krytycy pewnie wciąż nie przywykli do myśli, że kino komiksowym rodowodzie może być sztuką w pokazie zresztą nieprzypadkowo pojawia się scena, w której bogaczy zgodnie z CIT i oglądają klasyczny film Charliego Chaplina dzisiejsze czasy to jest ten film, w którym Charlie jest zatrudniony w fabryce wkręca się w tryby wielkiej maszyny na pewno doskonale pamiętacie ta aluzja nie tylko uzasadnienie jako swego rodzaju komentarz do filmowych wydarzeń wydaje się, że Philips chciałby umieścić dżokera w tej samej filmowej szufladzie kina popularnego, które nie jest wyłącznie rozrywką nie jest czystą rozrywką, ale ważnym społecznym komentarzem jakoś pogłębioną refleksją na temat współczesnego świata i mocnym oskarżeniem skierowanym wobec elit i rzecz jasna dzisiejsze czasy i dżoker w tym obrębie leżały w przeciwnych swej skali to po 1 stronie mamy zabawną komedię Chaplina po drugiej kryminał przygnębiający mrocznej duszy, ale w gruncie rzeczy dziś na plakatach obu tych filmów mogą znaleźć to samo hasło reklamowe hasło, które zresztą pojawia się na transparentach manifestantów w 1 ze scen Joker i to hasło brzmi Interii zjada bogatych nazywam się Jakub Demiańczuk to był podcast popkultura wyrwane z kontekstu, w którym zastanawiamy się jak kultura popularna opisuje współczesny świat wszystkie odcinki dostępne są na stronie to po popkultura wyrwane z kontekstu podcast Jakub Demiańczuk zawsze w piątek na tokfm PL Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPKULTURA WYRWANA Z KONTEKSTU

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!