REKLAMA

„Zabierz głos, bo go stracisz” – kształt parlamentu zależy tylko od nas

Data emisji:
2019-10-05 08:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:08 min.
Udostępnij:

O tym, że każdy głos ma znaczenie, mówią: Rozwiń »
Chris Niedenthal, fotograf oraz dr Adam Gendźwiłł, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, ekspert Fundacji Batorego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

weekendowe poranek Maciej Zakrocki dzień dobry państwu raz jeszcze zaprasza na drugą godzinę weekendowego poranka teraz rozmawiamy trochę wyborach, ale mniej politycznie bardziej powiedziałbym Obywatelską porozmawiamy o różnego rodzaju akcjach dotyczących dobrej frekwencji w wyborach, bo ciągle uważamy, że w wyborach trzeba wziąć udział nie tylko dlatego też obywatelski obowiązek, ale też właśnie o to, żeby potem nie biadolić, że jacy fatalnie sądzić za nami Rozwiń » rządzą albo ci co są opozycja, więc zabierze głos, bo go stracisz no właśnie to jest hasło kampanii, od której zaczynamy naszą rozmowę studio pan Chris Niedenthal fotograf dobre no i to dr Adam Gendźwiłł wydział geografii studiów regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego ekspert fundacji Batorego dzień dobry dzień dobry, dlaczego istnieje renta jest dzisiaj w studiu, kiedy mówimy o akcji, która zachęca do głosowania w wyborach parlamentarnych tak jakby nie pasuje do drugiej złożyli rozmiarach polityk politolog to rozumiem fotograf fotograf co to trochę rozbite, bo właśnie z Instytutu Batorego to, że ktoś myśli właśnie do takich taką kampanię raczej dużo takiej kampanii Villarreal jedno chyba poważniejszych lepszych wyraziły każda dobra, żeby zachęcić ludzi do do głosowania zachęcić proszę powiedzieć, że słuchać głosujcie, bo inaczej będziecie potem biadolić jeśli dojdzie do tego są co mogłoby dojść, więc jak już dostał zaproszenie, żeby brać udział w tym, czyli fotografować różnych ciekawych i fajnych ludzi bardzo prosty sposób ale, ale o to, żeby właśnie patrzysz to zdjęcie reklam taką czerwoną ramką właśnie ze słowami zabierz głos spocie biorą też się zgodziłem, bo jestem za tym, żeby wszyscy głosowali i muszą głosować w i jest jeszcze pani Zuza Krajewska Tadeusz Rolke Jacek Kołodziejski jako fotografka jednak to oczywiście jakoś umawiali się, żeby to było niewiele da się mówi, żeby było spójne np. listy tak samo macie kadrować tak samo świecić albo co kamienie to był raczej na szczęście dla mnie bronili świadczenia ani ani pani marszałek Waldemar dla wielu Azja jest naturalne światło i wolno zrobić w pionie poziomie zdjęcia, a tutaj, gdzie raczyć taboru i poziomie, żeby właśnie sposób wyciąć ten kogo, gdzie będzie będzie i postaci i IT czerwone pudełeczko, ale nie do niewoli jak rozbito było to rząd po prostu powiedział że, że jest taki pomysł liczy już Batory się do mnie zgłosił i podrażnienie zgłosili się, po czym pociął zgłosili się i poprosili myślałem, że w tym również udział w bardzo bardzo chętnie psów wpadł już zapory dr Adam Gendźwiłł Fundacja Batorego to pan właśnie chodził zachęcał w upoważnienie chodzi o winie zachęcałem, chociaż jak uważa, że nie trzeba chyba specjalnie zachęcanie szczególnie i tak jak chyba częściej występuje w takiej roli eksperta, który ma powiedzieć, że każdy nawet 1 pojedynczy głos ma znaczenie to jest coś co chcemy się staramy przy okazji wszystkich kampanii profesor wprost sekwencyjnych powtarzać to znaczy, że to jest ziarenko do ziarenka i w tym takim wyborczym mechanizmie nam się czasem wydaje, że jesteśmy drobną cząstką masie milionach ludzi, którzy są uprawnieni do głosowania, ale prawda jest taka, że to jest właśnie taki typowy dylemat zbiorowego działania, że jeżeli pojedyncze osoby będą 7 mobilizować to właśnie ten sam mechanizm będzie dotyczyć większej grupy osób myślę, że niezależnie od różnych kalkulacji komu wyższa frekwencja służy komu szkodzi moim zdaniem one są oparte na bardzo kruchych podstawach w interesie nas wszystkich jest to, żebyśmy jako obywatele, kiedy nas instytucja wyborów pyta zabierali głos to jest chyba sens wszystkich akcji program preferencyjnych, więc ja też staram się przy każdej okazji przypominać że, że to jest podstawowy mechanizm demokracji jak jaki mamy i z szacunku dla wartości też tych, które sami wyznajemy powinniśmy dawać świadectwo, głosując i nie mówimy w tej kampanii nic o tym jakie preferencje mają nasi bohaterowie, jakie preferencje mają adresaci naszych kampanii, chociaż z różnych badań wiemy, że w nawet kampania preferencyjna i niezależnie od instytucji jak prowadzi kampanię frekwencyjną mobilizuje elektoraty różnych ugrupowań, więc to jest chyba właśnie sedno tej sprawy wszyscy jako obywatele powinniśmy zabrać głos w po jak przez przez obiektyw patrzył na naszą historię ostatnich 40 lat myślę, że rozumiem, bo ja nie patrzyłem może przez obiekty w ale, ale też patrzyłem i myślę, że dla dużej części naszego pokolenia jakaś taka aktywność Obywatelska właśnie branie udziału w wyborach jest czymś naturalnym, ale jak to właśnie jest, że szczególnie w państwie takich doświadczeniach historycznych bogacza robić kampanię preferencyjną trzeba ludziom mówić, o czym mówił pan doktorze każdy głos licz, bo się jakoś nie są już na różne na wybory, jeżeli rzeczywiście w osiemdziesiątym dziewiątym roku poszło rekordowa ilość ale, ale tylko 62 % czy ileś tam no to już to już bardzo źle oświadczył się, że tak wtedy, kiedy wasz, więc wszystko do do do wygrania to tylko tyle osób poszło głosować to to jest dosyć Anita i do tych zwolnień nie potrafili nawet tyle tyle uzyskać tyle osób głosujących, a dzisiaj mamy właśnie to jest ta różnica poziomu ostatnio również w wywiadzie Bydgoszcz że, że wtedy zaś mieć wszystko to wy do wygrania dzisiaj mamy wszystko do stracenia to jest właśnie to bardzo proste różnica tym co się dzieje dzisiaj mam cichą nadzieję, że będzie jednak więcej głosów głosujących może dzięki właśnie tym kampaniom, ale także ze stron, kiedy słyszałem taką teorię, że właśnie w tych pierwszych wyborach kontraktowych do Sejmu kontraktowego osiemdziesiątym dziewiątym roku zaskakująca dla wielu ludzi poszło nie niewielu Polaków to słyszałem, bo nareszcie poczuli się wolni 1 z 1 z wartości wolności jest to, że nie musi chodzić na wybory, bo w PRL -u kazano chodzić albo sprawdzano obecność można było mieć kłopoty może to przewrotna teza, ale jak pan właśnie z tym swoim bagażem doświadczeń ostatniego półwiecza sobie tłumaczy, skąd się do wieży jak żywność demokracja raczej prawdziwa demokracja polega na tym właśnie, że każdy powinien wie o tym, że powinien go powinien głosować, a nie to, że ono nie może głosować, bo właśnie to jest demokracja i mogę robić co chce to właśnie takim projekcie demokracji właśnie, że każdy myśli, że może robić co chce, ale to niezupełnie tak tak sprawdzają się, że demokracja polega na tym, że życia trochę mądrzej do tego trzeba podchodzić i nie robić wszyscy ale, ale jednak mądrze wzrostu stać się one pójść wcześniej głosować i jest namawia wszystkich innych głosowali to jest to jest oczywiście są smutne, że prostu ludzie tego nie myślą w ten sposób w jak ja też jestem za tym wiedzą, że odzież za PRL -u faktycznie było to, że trzeba było głosować, ale jednak minister wedrzeć się za tym, że na dzisiaj powinno się były inne oddziały obowiązkiem każdego także paliwo do rodzin i Szwajcarii czy też, że są kary zatrudni pójdzie może niewielki, ale są, więc to może może jest to metoda właśnie może może też demokracja na tym polega że, że jednak musisz to dorobić, bo to jest demokratyczny obowiązek, a co takim pomyśle skoro nie mówimy o sądzie ekspert z obowiązku głosowania rzeczywiście są na świecie kraje, w których w, których głosowanie jest obowiązkowe i sankcjami są różnego rodzaju grzywny najczęściej, chociaż oczywiście też jest wiele wyjątków od tych od tych reguł i w Belgii, które pewnie tak najbliższym przykładem też też ta frekwencja jest około 80 % w różnych wyborach to oczywiście dużo dużo dużo więcej zastanawiają, dlaczego nie jest to procent skoro obowiązek, ale po, dlatego że kara nie jest taka wysoka, bo to jest tam kilkadziesiąt, ale herbata, a poza tym też oczywiście zgadzam się 2, że pan niektórzy wyborcy mogą już korzystać powiedzmy tak jest tego tego zwolnienia z obowiązku z racji na wiek choroby wliczają się do elektoratu, ale jeśli nie pójdą do głosowania nie jest to nie jest przewinieniem mi się wydaje, że jednak mimo wszystko jak ja uważam, że takim wzorcem jest raczej Obywatelska aktywność i raczej patrzyłbym bardziej w kierunku państ w skandynawskich, w których oczywiście to jest dni pewnie w tej kwestii jakiś ideał, do którego do, którego moglibyśmy dążyć ale gdzie bez sankcji administracyjnych istnieje rzeczywiście nawyk głosowania data socjalizacja do tego, że obowiązkiem obywatela jest zabrać głos wtedy, kiedy jest pytany, że obowiązkiem obywatela jest wybrać swoich reprezentantów i to od najniższego poziomu, żeby rządzili gminą, żeby rządzili, lecz brali udział w zgromadzeniach przedstawicielskich na szczeblu gminnym na szczeblu krajowym i to mi się wydaje dużo trwalsze i dużo na solidniejszych podstawach zbudowane nie wszystkie badania pokazują, że frekwencja jest tak ta jednak frekwencja wyborcza jest najlepsza tam, gdzie odbywa przez długie lata socjalizacja do głosowania, gdzie dzieci chodzą z rodzicami do wyborów widzą, że jest to wydarzenie również jakoś tam zaznaczone w życiu rodziny, gdzie po raz pierwszy, kiedy uzyskują prawo wyborcze, kiedy są tymi właśnie młodymi 1819 latkami, kiedy po raz pierwszy mogą pójść do głosowania to robią i poprzednie głosowanie zawsze dyrektorem tego że, że będziesz głosować następny raz w teraz będą informacje w TOK FM, ale pani wracamy do naszej rozmowy weekendowy poranek już jesteśmy chyba na antenie no właśnie tutaj rozgadany jesteśmy w sprawach politycznych w, a to, dlatego że bardzo chcemy również ten nasz entuzjazm zapał przerzucić na na słuchaczy przypomina studio kryzysy nie Dental fotograf dr Adam Gendźwiłł Fundacja Batorego i Uniwersytet warszawski no właśnie przenieśmy trochę tego naszego temperamentu z przerwy na informacje na słuchaczy zaczną jeszcze pytania do pana Niedenthala jak dla pana, żeby opisać troszkę tę kampanię, w której bierze pan udział ten pomysł już konkretnie na ten rodzaj zdjęcia z wykorzystaniem cen konkretnych ludzi czy pan się czuje tu bardziej wykonawcą uważa pan z punktu widzenia fotografa, że to jest właściwy sposób i narzędzie właśnie do poprawiania tej mobilizacji wyborczej jako fotograf uważa, że fotografia jest dobrym narzędziem do do takiej kampanii i tyle właśnie na to po prostu jest dobry pomysł, bo niektórzy robią silniki albo coś takiego ale, ale fakt, że może fotografia zatrzymuje wzrok i jest mocniejsza przekaże się takim jednorazowym, więc to ten pomysł rośnie fotograf i to, że to jest taki reporterski styl nie o jakość mocno święcone studyjne czy druga Blues gdzieś na ulicy gdzieś w domu czy jakiś, jakiej scenerii jakiegoś, jakim się z parku czy coś taki naturalny liczba wariantów naturalnych liczby mogę też nie 5 rocznie nadzieję, że źródłem są byli prawdziwi naturalni ludzie, którzy mają jakiś autorytet w róż, że już ze sposobów autorytetu mają i uważnie osiedla młodych, tym bardziej bo to są to to jest reakcja cała ta też bardziej w prezesie, że kierowana na mu na młodych ludzi, żeby młodzi prostu poszli głosować, bo podobno jest przynajmniej najbardziej leniwi są właśnie tacy młodzi, którzy mogliby pójść do złożenia buzują tu wiele zbudowanych pytamy aktora na ten temat, ale do pytań pan mówi no to powiedzmy kilka nazwisk Adam Strzembosz m. in. Wanda stawkę tak to dla nas trochę starsi no właśnie no ale osoby to tutaj nawiązuję do tego trzeba mówi właśnie z widocznym autorytetem, ale też pojawiają się właśnie takie osoby jak Dawid Podsiadło 3 Mateusz Damięcki, a więc osoby z szeroko rozumianej kultury i tutaj mam pytanie czy to jest taki mechanizm trochę jak przy kampanii reklamowej, że jeżeli pokażemy znaną ogólnie postać i powiemy, że ta postać nie wiem akurat lubi takie mleko to chcemy w ten sposób powiedzieć, że na to jak ty chcesz być taki fajny jak ta postać, toteż powinieneś pić mleko czy to jest ten sam mechanizm przy tak tak tak tak tak dużo bardziej może nie tylko kryteria ale, ale subtelnie zdobione ta jest jest oczywiście ten sam mechanizm, gdy zdjęcia są obecne w tym okresie kampanii, gdzie jak żyć bardziej w mediach elektronicznych imprez na Facebooku czy czy gdzieś tam kraju i poza tym, iż jest to, że każdy może sobie dopasować do swojego zdjęcia to czerwoną ramkę i proszę się puścić oko jako duży ruch na tym nie panujemy to robi ale kto występuje, ale każdy może sobie taką czerwoną ramkę wkleić swoje zdjęcia i występować właśnie tej kampanii już po swojemu, a coraz to to nie jest to nie jest druku to jest raczej wszystko aż papierowym druku wszystko raczej elektroniczny będzie dzisiaj tak jednak nowym, bo sprawa kosztów czy czy w ogóle czegokolwiek to po prostu najlepsze najszybsza metoda no to do pana zapytania, bo to właśnie tych młodych czy rzeczywiście wszystkie dane pokazują, że w tej całej grupie osób biorących udział w wyborach młodzi stanowią albo włożyć najmłodsi jakąś udaną najmniejszą reprezentację mają tak, bo nawet w właśnie w świetle tych oczekiwań tego co mówiłem, że ta socjalizacja do głosowania powinna się 2 czy rzeczywiście jest taki to jest wzorzec powtarzane od lat w różnych typach wyborów najmłodsi najstarsi przy czym najmłodsi nawet bardziej są zdemobilizowane rzadziej biorą udział w wyborach tak i celem też kampanię preferencyjnej tej konkretnie rzeczywiście dotarcie do teraz modnie mówimy o tym, baniek informacyjnych, czyli tych grup ludzi, które nie kojarzą się leczy, które nie szukają w internecie informacji stricte politycznych nie nie interesują się bardzo mocno polityką wyborami, żeby przypomnieli sobie choćby tuż przed wyborami, ale jednako o tym, że są również obywatelami są również wyborcami, że mają prawo zagłosować rzeczywiście te media społecznościowe to jak ta kampania się rozprzestrzenia w mediach społecznościowych, zwłaszcza wśród najmłodszych ludzi to jest oczywiście zaskakujące z całym szacunkiem do wszystkich kolegów komentatorów też do polityków też do mediów, które mówią o polityce nasze zasięgi w porównaniu z księgami tzw . Lifestyle owych profili w internecie są umiarkowane i trafiają zupełnie w innym zupełnie w innym kierunku, więc jeszcze bardzo cieszy, że udało się dzięki tej kampanii też dotrzeć do ludzi, którzy nie są na co dzień bardzo mocno zaabsorbowani polityką druga ważna sprawa ważna którymi się wydaje też i też istotna w kontekście właśnie mobilizacji w to w sytuacji, w której mamy rosnącą polaryzację polityczną też taki taką większą temperaturę konfliktu też takie zjawisko, że wypadają nam elektoratu mniej mniejszy udział w elektoracie mają i demobilizująco się ludzie umiarkowane umiarkowanych poglądach i myślę, że to niezależnie od tego po jakiej stronie lokujemy swoje sympatie to brakujące centrum na dłuższą metę szkodzi polityce szkodzi temu jak wygląda obieg naszych publicznych spraw, więc jeśli mamy szansę trafić do do ludzi też o umiarkowanych poglądach ludzi, którzy też nie żyją na co dzień temperatura sporu politycznego właśnie dzięki temu tt tym komunikatom to też myślę będzie duży duży sukcesji osiągnięcie tej kampanii pana koleżanka pani Zuza Krajewska mówi koleżanka w sensie, że też na fotografiach, które bierze udział w tej akcji pytana właśnie no co ona myśli o tym wszystkim powiedziała tak nawet jeśli my nie interesujemy się polityką ona interesuje się nami bycie społecznym zaangażowany w politykę to temat w Polsce zaniedbany Polacy są zniechęceni do udziału w wyborach, bo wydaje im się to jałowe nie wierzymy politykom nie ufamy im fajnie byłoby, gdybyśmy wszyscy mieli świadomość jak wielki mamy wpły w na naszą wspólną przyszłość i zagłosowali tylko właśnie pytanie czy kampania jakakolwiek już w tej chwili mówi, ale również ta, którą pan się zaangażował się ona może rzeczywiście przekonać ludzi, którzy się nie interesują polityką albo wręcz są z nią zniesmaczeni nie lubią klasy politycznej, a na co dzień, bo to jest chyba kluczowy właśnie nie odczuwają tego wpływu polityki na własne życie czy cokolwiek może ich zachęcić na często słyszę nie obchodzi mnie nie interesuje mnie to Niewiem wprowadza np. jakiś tam średni biznes idzie nieźle zajęty jestem tą pracą i rozwojem tego swojego przedsiębiorstwa na razie ta polityka do tej firmy nie weszła w tym sensie, że to jest dobra koniunktura gospodarcza wszystko się kręci dobrze do czasu aż do czasu to jest coś jak zawsze jednak Małopolskę jednak to do centrum cechę, że z tą polityką to jednak, że sami dużo ingerować w nasze nasze sprawy i tak się dzisiejsza młodzież może świetnie czuła cieszy, ale może to uczucie grać po prostu wyłączać telefony komórkowe czy internet trzeba cenzurować internet wtedy mogą morze mogą budzić już za późno się, ale też widzimy to, że my właściwie, że Polacy jako ci starsi w moim wieku bardziej pamiętające PRL to rzeczywiście nie mieliśmy nigdy zaufania do polityków i nadal chyba zostaje, że właściwie zastraszył nadal mamy problem z zaufaniem natomiast, czego młodzież, bo nie ma tego tego zaufania, bo oni przeżyli PRL -u nie wiedzą co to było nie pamiętają tych polityków dawnych czasów, dlaczego oni też, gdyby nie może pozbyć tego braku zaufania czy rozwodu w ogóle nie myślałem to jest to jest problem może też wtedy zdjęcia i tak w kampanii ta kampania w szczególności może może trochę otworzy oczy mam nadzieję, ale to dziś wydaje się tutaj jest jest ważnym, bo pamiętam takie badania zresztą to było elementem mojej pracy przy wieczorem w wyborczych czy za wszystkim tzw. badaniu exit Pol, czyli badanie robione w dniu wyborów właśnie przy wyjściu z lokalu wyborczego pojawia się wiele kategorii w tym właśnie tej kategorii taka ta kategoria wiekowa i zwracaliśmy uwagę jak chętnie do wyboru idą ci najmłodsi wyborcy, dla których przynajmniej dla znakomitej części te 2 pierwsze głosowanie w życiu teraz można, by się Wola już sam fakt, że już mogę jestem dorosły wziąć udział w wyborach powinien być jakimś dodatkowym motywatorem, a tego też raczej się nie nie widziała do tej pory i dlatego 2 z 3 do przyszłości, bo chciałem teraz pana dr Gendźwiłł zapytać czy sam pan wspomniał na początku od lat prowadzimy kampanie pro frekwencji czy to nie jest tak, że jednak inne czynniki jakiś rodzaj wysokiej temperatury politycznej w efekcie powoduje podniesienie frekwencji wyborczej, a jednak skuteczność tych kampanii próg frekwencyjny przynajmniej w przyszłości była niewielka oczywiście kampania preferencyjna nie jest czarodziejską różdżką, która sprawi, że 34 albo więcej społeczeństwa pójdzie głosować i oczywiście prawdą jest też to, że spór polityczny ludzi mobilizuje to co się działo w wyborach 2007 roku to co prawdopodobnie będzie również w tych wyborach czy jest duża szansa, że teraz frekwencja też przekroczy być może 55 % co jak na nasze warunki wyborach parlamentarnych będzie całkiem przyzwoity wynik drugi po osiemdziesiątym dziewiątym roku ale, toteż nie o to chodzi, żebyśmy ścigali się tam podbijanie tych numerków z 1 na drugi cykl wyborczy, ale też o sposób w jaki mobilizujemy wyborców czy żeby, żeby tym komunikatem mobilizującym wyborców była odpowiedzialność raczej właśnie, a nie strach, a nie taka właśnie plemienna chęć wyrażenia swoich identyfikacji wydaje się, że duże kampanie frekwencyjne odróżniają się trochę od tego co teraz robią intensywnie komitety wyborcze politycy oni przekonującego, że rzecz, że należy głosować tutaj bardzo konkretnie z bardzo konkretną treścią mamy w kampaniach preferencyjnych próbujemy przypomnieć obywatelom macie szansę nie straci weźcie udział w wyborach nawet jeśli wam się teraz wydaje, że jesteście tylko 1 głosem z milionów wystarczy przypomnieć, że krajobraz polityczny w tej kończącej się kadencji w Polsce byłby kompletnie inne, gdyby u jak tysiące głosów zdecydowały o tym jak to wyglądało, gdyby inni inaczej ułożyły się wyniki partii, które znalazły się tuż pod progiem wyborczym, czyli lewicowej koalicji i Korwina to okazałoby się, że krajobraz w sejmie byłby zupełnie inny nie byłby możliwy w ogóle jednopartyjny rząd to były po pół procenta ćwierć procenta to są też tego tych głosów oddanych są to są liczby ludzi to jest liczba ludzi, która by się zmieściła na stadionie Narodowym, a więc w tej perspektywie, kiedy to jeszcze przeliczymy sobie, że to jest tak naprawdę 1000 albo kilkaset osób w skali naszej najmniejszej społeczności to zaczyna to już robić inne wrażenie później jakaś masa miliony tylko tylko te są to są liczby które, które są wydaje się zupełnie w zasięgu taki właśnie mobilizacji, więc to nie jest także Polacy są jakoś kompletnie zdemobilizowani wręcz przeciwnie teraz jak na nasze warunki ta mobilizacja wygląda wygląda całkiem całkiem nieźle, ale nam chodzi o coś zupełnie innego chodzi o to, żeby to nie podgrzewanie palnika politycznego było czymś co ludzi wyciąga z domu do do lokali wyborczych, ale właśnie Obywatelska odpowiedzialność w jeziorze wyszło tak zresztą, że ta kampania właśnie Batorego jest pozytywną kampanię to jesteśmy na na natak, a nie oni nie antycznego w Polsce jest to przekaz polityczny pozytywne i to to już może zaś zadziała w jakimś pozytywnym rzesze, jakiego jeszcze zostawiano co prawda niecałe 2 minutki zostały na temat morze jest obszerny, że jednak tym problemem Domino de mogli żyjącym czynnikiem mobilizującym szczególnie dla młodego pokolenia jest to czy to co też często słyszymy, bo my nie mamy na kogo głosować, bo wszyscy już byli wszyscy są jako zgrani właściwe do każdego można się przyczepić, że coś tam, a z drugiej strony doświadczenie ostatnich może 20 lat pokazuje, że się pojawiały jakieś takie w partii, które trochę w sposób szokujący wchodziły na scenę polityczną, a przez pewnego rodzaju, a to osobowość lidera to jakoś nawet prowokację powiedziałbym medialną taką czy inną to uzyskiwały duże poparcie, ale potem w trakcie kadencji okazywał się, że one też się nie sprawdzają albo wręcz rozpadają przestają istnieć czy to też nie jest trochę jednak w Nowinach po stronie tej klasy politycznej że, że ta oferta jest właśnie tak mało przekonujący czy oczywiście trzeba pamiętać, że głos składa się z tak naprawdę z 2 elementów głosujemy na partię czy komitet, ale też głosujemy na konkretnych ludzi obywatele mają też wpły w na to kto w obrębie listy dostanie tych głosów więcej, kto dostanie mandat to nie jest tylko tak oczywiście ranking tych ludzi na liście ma znaczenia, ale to nie jest tak, że to jest ostatecznie przesądzające sprawa, więc wydaje się, że to jest, że to jest ważne, żeby poświęcić trochę czasu na przejrzenie tych list w Polsce mamy grupę kilka tysięcy kandydatów myślę, że ciągle jest kim wybierać nie musimy wysyłać do Sejmu aniołów wystarczy, że wyślemy kandydatów wystarczająco dobrych bardzo dziękuję Chris Niedenthal dr Adam Gendźwiłł byli gośćmi weekendowego Baran oraz dziękuję za rozmowę teraz informacje stokach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!