REKLAMA

POMNIKOMANIA: przestrzenne formatowanie historii

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2019-10-05 11:20
Audycja:
Magazyn Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
15:09 min.
Udostępnij:

Gośćmi Agnieszki Lichnerowicz byli Szymon Maliborski i Łukasz Zaremba, kuratorzy tegorocznej 11nastej edycji festiwalu Warszawa w Budowie: POMNIKOMANIA.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz teraz będziemy proszę państwa rozmawiać o pomnik manii, bo taki jest hasło taki jest pomysł na tegoroczną odsłonę festiwalu Warszawa w budowie, który zaczyna się dziś 5 października zakończy 3 listopada tutaj w studiu Radia tak, owszem, są kuratorzy Szymon malborski Łukasz Zaremba dzień dobry czy w dobre właśnie pomnikami się zajmujecie w tym roku, dlaczego zajmujecie pomnikami czy my cały czas w przeszłości już dosyć niektórzy mają pomniki Rozwiń » pomniki nas mylą mówiąc czy, podając się za takie komunikaty o przyszłości pomniki są przede wszystkim o tym co mamy do dyspozycji dzisiaj i z czego będziemy budowali przyszłość jest wiele takich zachowań naszych w Warszawie w Polsce i nie tylko na całym świecie wobec pomników tego medium, jakoby przestarzałego ciężkiego jakieś innej epoki, które wskazują na to, że w takim, a w takiej epoce swobodnie przesyłanych modyfikowanych obrazów, które za chwilę giną i pojawia się następne to ciężkie obecne w przestrzeni publicznej wobec nas wszystkich media pamięci zyskują ponownie lub zyskują po raz pierwszy nowe dodatkowe znaczenia kontestują jakieś koszty energii i konflikty społeczne w najwyższym chcieli po pierwsze, temu przejrzeć co to są co to są za energię społeczną są za konflikty, a po drugie, zaproponować jakiś konkurencyjny wobec tego co w tej chwili istnieje zesta w pomników, bo Warszawa w budowie to właśnie taki festiwal, który o mieście opowiada było m. in. reprywatyzację miejskim planowaniu raczej jego braku czy gentryfikacja teraz będzie o pomnikach festiwal jest stołeczny warszawski, więc przyglądaliśmy się w ogóle Śródmieściu Warszawy, ale wydaje się to proszę was o opinię, że to są trendy ogólnopolskie, a nawet może ogólno bym powiedział światowe, dlatego że wasze kwerendy tych ponad 300 ponad 100 pomników w Śródmieściu wynika, że większość to są mężczyźni i najczęstsze wyposażeniem bohaterów pomników jest broń, bo to 13 pomników ma broń co tam ciekawe odkrycie w naszym laboratorium rzeczywiście włoski, bo śródmiejscy to też ten trend myślenia o tym, czym jest krajobraz pomnika w Warszawie jest w gruncie rzeczy do ogólnie na wszystkie dzielnice w pewnych różnicach proporcji takich zaczęła 13 figur na postumentach nosi broń szable butelki benzyna granaty pistolety słowo pisane 7 % instrumentach 3 % i krucyfiks 2 % tak, jeżeli popatrzymy na to co oczywiście wśród miejsc na 104 pomniki pojęte jak bardzo konserwatywny jako formy na postumentach dzień wręczaliśmy tablic kamieni no na tych 104 pomniki 9 to są kobiet tak przy czym są tam również figury mitologiczne z rezerw Energie kobiety w tym syreny pyta czy to prawda połowa połowa tych kobiet uważa Monika SA, a 2 syreny PSD zyskują zostają nam 4 kobiety 4 % pomników Śródmieściu to kobiety, a nawet wtedy, kiedy to są kobiety to one zajmują takie miejsce miejsce genewski jako wyjątki prawda miejsce tej jednostki, która jakoś prowadzi odkrywa zmienia bieg historii byśmy chcieli pomyśleć o historii trochę inaczej akcja będzie tak taka była historia taki mieliśmy społeczeństwo patriarchalne, że wyrządzili wojował Ali odkrywali i wpływali mężczyzny teraz pytanie czy tak ma wyglądać system bliższej w związku, z czym ten nasz gest zajęcia się pomnikami którymi świat sztuki też zespołem czas chyba nie chce się zajmować na poważnie albo zajmował się nimi, krytykując je to nasza stawka jest taka próba myślenia o innych możliwych alternaty w tak zawsze nam wyboru wojnę i figury ginie często co chcemy, żeby stać nas czeka ratujemy tak czy niema nic innego co jest bliższe bardziej przyległy do życia niż ten zesta w wydarzeń i wartości wydają się żołnierze rzeczywiście to nie jest to co z czasem wybierać chcemy wybierać z większej ilości innych form innych historii tak ironicznie Ventera specja w sumie to nie jest takie Super ważne, dlatego że waszej kwerendy wynika też pomnik ma średnio 50 lat 4 ponad 40 % pomnik powstał po osiemdziesiątym dziewiątym roku, więc jak budujecie te swoje zbudujemy nowy pomnik to i tak też Sobali znani w Polsce dziś trwałość tych pomników w ogóle trwałość pamięci jest bardzo krótka tak mamy rewolucyjne pamięć tak też, o czym wspominał dobrze pokazuje naszą metodę znaczymy najpier w przyjrzeliśmy się kilku kontrowersyjnym pomnikom z pracy Piłsudskiego tylko ogółowi pomników, żeby zobaczyć jak on naprawdę działają teraz bardzo często mówi się o pomnikach żonę w gruncie rzeczy nie działają nie działają, ponieważ nie działają jak książki historyczne czy nie uczymy się z nich faktów przekonujemy, że nawet wtedy, kiedy nie wiemy, kto stoi na postumencie ten postument pomniki figura z kamienia lub odle w jednak działa, zwyciężając służą pomniki jako miejsce spotkań, gdyż tak wynika z akt tak w ogóle to jest bardzo ciekawe w jaki sposób praktykujemy pomniki w jaki sposób pomniki zmieniają wtedy, kiedy wpisujemy w niej historie lokalne historie prywatne, jakie znaczenie dla ludzi mają pomniki przy czym to, że nie wiemy, kto stoi na postumencie wiele z nas nie wie ile pomników dziś minęło w drodze do pracy szkoły w lub domu nie znaczy, że one działają one gdzieś w tle naszej codzienności jednak przesądzają swoje wartości takie jak np. dominacja mężczyzn w krajobrazie dominacja władzy autorytarnej dominacja takiej wizji przez sfery publicznej, w której idziemy za przywódcą takiej wizji historii myślenia w ogóle o postępie przemianach, w której który, w których mieszczą się tylko punkt zwrotny nie ma procesu mieszczą się tylko jednostki nie ma go nie ma starań i wystawianie wielkiej grupy bardzo wartościowe oparte na samo organizacji nie kończy się spektakularnym wydarzeniem to nie istnieje w naszej wersji wersji historii chcemy przywracać te inne czemu chcecie przewracać, bo one wydają się jak mówił Szymon potrzebne do budowania współczesnej sfery publicznej potrzebujemy innych wzorców jak społeczeństwo budujemy w oparciu o nawet najbardziej heroiczne dokonania wojenne i co postawiliście czy jest już postawiliście swoje 7 pomników czy dzisiaj dzisiaj otwieramy, więc już stoją stają dziś częstość otwarcie no i te 7 pomników jak nie widziałam, ale rozumiem, że to są uwaga uwaga czy słuchaczy już serce chwyci ofiary kapitalizmu tak rzeczywiście wątek pracy przy reprezentacji pracy, ale też pracy relegowany do sfery prywatnej pracy, które nie jest heroiczna pracy bardzo często z tymi zwanej to jest 1 z tematów, które staram się wynieść na postument tak albo może inaczej staram się zastanowić, jaką formę pomnika można było stworzyć, aby ten temat reprezentować w przestrzeni publicznej, że pan zdaje się w kołach w pewnym sensie nie wymyślać znaczy tak jak w niektórych miastach można znaleźć czy w Europie chyba głównie w Europie to taki pomnik nazwalibyśmy to dziś mózgiem zwykłego człowieka czy pomnik jakiejś postaci ważnych w naszym życiu codziennym, pełniąc jakąś ważną rolę w społeczeństwie, ale nie, dlatego że z premierem albo dowódcą jest czymś nadzwyczajnym bardzo bardzo ciekawe dla takich obrońców język takie odkrywanie w ogóle przestrzegł też pomniki zwykłego człowieka pomnik studenta pomnik przechodnia Robak zagra one one służą takie alibi wyjątki pytamy my stawiamy 7 pomników w Śródmieściu w Śródmieściu istnieje też kilka pomników na 7 w tym obraz 1 poważnie zmienia proporcje tak my chcemy się go zapchać z tymi innymi tematami z innymi wersjami historii z innymi wzorcami z innymi emocjami, które tam proponujemy 2 na stałe pomnik liczone są one czas tutaj wystawy festiwalu mam nadzieję, że część z nich funkcjonuje na dłużej przestrzeń publiczną Warszawy i nie ukrywam, że dziś już prowadzimy pewne rozmowy na ten temat czy nasze prototypy placu przed pawilonem Zodiak nie mogą tak określony czas staną w innych punktach miasta tak naprawdę, dlatego że większość nie widziała jeszcze tych pomników tak jak pani to wyjaśni mam nadzieję podczas trwania sprawy, ale tak liczymy na to, że są to propozycje na serio też tak jak my na serio myśleliśmy o tym, że są to prototypy pomników, które mogą funkcjonować poza Kora sztuki ramach festiwalu, która musi wspierać ja muszę przyznać jestem zachwycona, bo ja bardzo uznaje za bardzo ciekawe opowiadanie też historii czy obserwowanie auto prezentacji różnych państ w narodów poprzez pomniki właśnie choćby z Ukrainy pamiętamy przecież rewolucje pomnikową w ostatnich latach, jakie jeszcze, w jakich bohaterów chcecie prócz bohaterki wprowadzić z przygotowanych mapach oprócz pracy poświęcony jest zarówno 1, stojąc na placu pomnik malutka nieżyjący już byśmy tak, że takiej nazwy jest pomnik, który wychodzi od pewnej tradycji prezentacji pracy pyta o to jak dzisiaj zmieniły się formy pracy, gdy dzisiaj jestem Mazovii ten konflikt dokładnie w tym miejscu tak czy czy też ten ten właśnie MAK zdaje się przepisać na pracę niewidzialną pracę komunikacji pracę wykraczającą poza fabrykę wchodzącą czas prywatny tak dalej zastanawiamy się nad formą przepisania pomnika religijnego pomiędzy wdzięcznością za uratowanie c i pytamy o to co dziś znaczy gatunek zastanawiamy się nad transformacją i rozwoju wzajemnego ratowania się nieszczęście oni wzajemnego ratowania się w nieszczęściach to z kolei o przypomnienie o tradycji odbudowy Warszawy i pewnym wzorcu, który w, którym ona mogłaby być dzisiaj być wzorce samoorganizacji, ale też jak się okazało wzorce myślenia ekologicznego czy wzorce poszukiwania rozwiązań, które nazwalibyśmy dzisiaj Sejm ligę albo DIY, które wówczas posłużyły całemu miastu do tego do tego, żeby podnieść się z gruzów tego co z pewnością powinniśmy być wdzięczni znowu zwołać tradycyjną emocje pomnikową wdzięczność taką jest, ponieważ poruszamy się tymi ulicami chodzimy do urzędów w tych budynkach, a jednak odbudowa Warszawy swoich pomników swoich pomników nie ma jak jest wasz pomysł na licznik długu dla tych, którzy słabiej znają Warszawę to już od lat wisi samymi sercu zawieszony przez fundację prof. Leszka Balcerowicza licznik długu, który się nabija i stresuje jak bardzo wszyscy się zadłużamy coraz bardziej tak wraz z Łukaszem surowcem jest autorem tej pracy wykonujemy 2 gest po pierwsze, sprowadzamy liczy na ziemie czy jest to rzucę licznik rzucone pod nasze nogi na poziom placu tak, aby ściągnąć abstrakcyjne pędzące liczby z taktyki wysokiego pozostało po drugie, licznik dopowiada to, czego nie odpowiada tam cennik jak pokazuje relację jak pragnienie obniżenie długu publicznego napędza długi prywatne, ale ten gest Łukasza surowca jest o tyle przewrotne, że w państwie wszystkie statystyki, które są na licznych będą cofane on wraz z końcem festiwalu można to nic płacić długi ekspiacji eksmisje czy taka utopia raju to jest raczej sprawa tego, że potrzebujemy przestrzeni publicznej artykulacji innych możliwości myślenia ekonomi niż ekonomia liberalna, do której odsyła na licznik, który sam w sobie jest już archaicznej, którego dni tak jak dzisiaj wiemy chyba są policzone, ale też za 30 tak jest to tak samo nie oczywiste działanie jak kierowanie sterowanie życiem społeczeństwa przez nich tak taki 1 wskaźnik jak dług publiczny właśnie oraz przede wszystkim przekonanie rząd powinien być niski w w tej relacji dług publiczny długu prywatnego, którą ujawnia licznik Łukasza surowca pokazujemy, że państwo się wycofuje czy zmniejsza dług prywatny to wówczas zadłużają się obywatele, żeby te najbardziej podstawowe usługi sobie zapewne rząd, bo jak licznik na ostatnim ekologiczne, bo nierówności równie dobrze powiedział mi szczęścia albo nie wiem służb ochrony zdrowia kości, ale jak bardzo to są takie bardzo konceptualne dzieła takie charakterystyczne dla pokazywanej z tych typie sztuki współczesnej po prostu bardzo trudno zrozumieć bez przeczytania 2 książek i nie wiadomo, czego jeszcze jak bardzo to jest myślicie o tym, że jako wyzwaniu tak testu wyzwanie zawsze ze sztuką, żeby ona sama się realizowała czy dokonywał ekspresy, ale jednak jakiś formach, które nie ba są szersze gremium łatwiejsze czy łatwy test niż właśnie chyba popełniamy też myślę, że stawia żadnych z tym, że stawką tego wyzwania nie jest tylko wyłącznie w sejmowej formy pomników, ale tak naprawdę długoterminowo przeformowanie w sferze publicznej sposobu myślenia historii to, że pewne pomniki, które stoją dzisiaj w przestrzeni publicznej zaś rozpoznaje jako oczywiste my tego, że nie wiemy nie mamy kompletnie pojęcia, kto stoi z wypływa z takiego myślenia i 4, że na pomnikach zawsze są figury wielkim jak na parkany oddanego w brodzie mężczyzny po, dlatego że nie wiem kim jest wiem, że pewnie geniuszem najczęściej przywódcą wojskowym w związku z tym inne formy pomników w przestrzeni publicznej, które proponuje inny sposób myślenia historii rzeczywiście nie mają łatwo starcie, bo nasze myślenie o tym jak kształtuje się właśnie nasza wspólna przeszłość jako punkt zwrotny wybitne jednostki nie pozwala na pierwszy od ruchu na rozpoznanie intuicyjnie tego sądu pomniki, ale co miesiąc będzie, żeby o tym, rozmawiać w ramach festiwalu Warszawa w budowie dziś otwarcie jutro 1630 zwami tak pierwszą trasę z 30 wprowadzamy później, gdy dyskutujemy o tym jak wygląda spiżowy krajobraz Warszawy tych punktów dyskusyjnych i oprowadzania jest znacznie więcej to znajdziecie państwo na stronie festiwalu Warszawy Warszawa w budowie pomnikom Ania to jest tegoroczna edycja, która właśnie zaczyna Szymon malborski Łukasz Zaremba kuratorzy festiwalu byli państwa Kośmi za co Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!