REKLAMA

Czy biebrzańskie bagna przetnie autostrada?

Data emisji:
2019-10-05 19:00
Audycja:
Weekend Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
50:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dobry wieczór państwu Ewa Podolska witam jest państwem ponownie przed nami 2 godziny programu zielono mi później zapraszam państwa na program cyklu Opowiedz mi swoją historię najważniejsze filmy polskie przepraszam o pełni swoją historię tak jest 3 × miesiąc, a nie jedyny raz zawsze pierwszą sobotę to oczywiście program cyklu poszukaj siebie na tym zdjęciu nie więcej niż kino rozmawiamy o najważniejszych filmach polskich rozmawia z panią Bożeną niską krytykiem filmowym Rozwiń » i tym razem chcemy państwu przypomnieć naszą rozmowę sprzed kilku lat o filmie wesele Andrzeja Wajdy, a to z tej przyczyny, że niedługo będzie dwudziesta rocznica, gdy ten film przed ekrany aż trudno uwierzyć, że to było w dziewięćdziesiątym dziewiątym roku znowu się pomyliła, bo nie wesele tylko pan Tadeusz wesele wyszło o wiele o wiele wcześniej, jeżeli zobaczyłam zdziwionym ich gestii to dlatego, ale już przedstawię ale zanim przedstawię powiem, o czym będzie ten problem Otóż program ten będzie pewnym projekcie to jest jeszcze jest we wczesnym etapie planowania tak to nazwała na szczęście nie realizacji, a mianowicie w ramach tworzenia nowych pięknych dróg przez Polskę powstał pomysł nie drogi via Carpathia no plan wspaniały ma łączyć południe Polski w południe Europy z północą Europy w takie drogi są ważne budowane potrzebne ale dlaczego my o tym, będziemy rozmawiać Otóż, dlatego że może tak się stać, że ta autostrada przetnie teren Biebrzańskiego parku Narodowego i właśnie stamtąd nad Biebrzę przyjechały do nas 2 panie pani Małgorzata Stanek dobry wieczór dobry wieczór państwu i pani Małgorzata Górska dobry wieczór dziękuję bardzo, że zechciała pani się samochód i przyjechać, choć teraz się troszkę szybciej jedzie niż kilka lat temu, ale jednak kawałek drogi jest pani tam mieszkają pracują czy mogą państwo przedstawić więcej coś o sobie powiedzieć witam Małgorzata Stanek mieszkam na Podlasiu od paru lat pracuje żyje to mam przyjaciół to mam już teraz rodzina a w jaki miejscowości państw to jest miejscowość wizyta dolny basen Doliny Biebrzy tak wypytuję, ponieważ jeżdżę już słuchać coś co jest zawsze opowiada 1 program zrobiłem zresztą z stamtąd i stan jest podobizna coś mi mówi i pani Małgorzata Górska z jestem mieszkanką gminy Trzcianne powiat moniecki także temat tej drogi dotyczy mnie z la z racji na miejsce zamieszkania natomiast mienie nie za moim płotem ma ta droga przebiegać pracowała w Biebrzańskim parku Narodowym zajmują się ochroną przyrody zawodowo 20 lat zajmuje się również Eco turystyką na bagnach biebrzańskich kocham to miejsce jest moje miejsce życia droga pierwszy ma nazwać via Carpathia, czyli przez Karpaty łączymy Europę południe północ co prospekt powiedzieć, dlaczego właśnie no bo gdy spojrzy na mapę prawda, by to na północ południe w różnych miejscach ma nadwyżkę przesuwać na wschód można na zachód na czym ona przez Polskę jest tak wytyczona, czyli warianty są tak wytyczone, że czy żona musi przez Biebrzański park Narodowy państwo pani redaktor naszym zdaniem wcale nie musi i dlatego też skorzystaliśmy z zaproszenia do Radia, żeby móc słuchaczy poinformować o tym, żona wcale nie musi tamtędy biec niektórzy pewnie przepraszam, że strony niektórzy pewnie ze słuchaczy dowiedzieli się, że w z dowiedzieli się w tej chwili, że mogę taka druga planowana my jako mieszkańcy sami byliśmy zaskoczeni, bo się dowiedzieliśmy dopiero w tym roku o planowanej budowie to był maj 2019 roku w momencie, kiedy były zorganizowane 2 spotkania informacyjne organizowane przez Itakę ptaka czyli, czyli Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad mamy się odbyły w Knyszynie w Grajewie o tyle byliśmy zaskoczeni, bo nikt wcześniej słyszał takie planowanej inwestycji ona ma przebiegać od Knyszyna do Ełku jest to trasa, która ma więcej ma liczyć 70 km, ale proszę powiedzieć, bo generalna dyrekcja dróg krajowych autostrad to nie jest podmiot, który tak sobie planuje jakąś drogę i ten jest mu wizję mówi nagle jakaś autostrada, bo plany tej drogi, mimo że pani mówią, że tutaj dowiedziałyśmy się, że rzecz ma być realizowana danych byłego istniały wcześniej i kto inny podjął decyzję ani generalna dyrekcja dróg krajowych autostrad rada ministrów przyjęła taki dokument, który się nazywa plan rozwoju dróg krajowych 1 to był bodajże 2015 teraz i co ważne w tym dokumencie nie było tej drogi, której dzisiaj mówimy przez Biebrzański park Narodowy natomiast właśnie ten odcinek kontrowersyjny pojawił się parę lat później jako taka wrzutka, ale za droga była narysowana to było puste między 1 znalazła generalnie o drodze via Carpatia natomiast na mapy nie uwzględniały szczegółowych informacji, ale też na mapach były narysowane tak będzie Marek dziura pośrodku była na tej naszej drogi tam po prostu nie było oczywiście inny przebieg miał na funkcjonowanie ZUS nie może być ona jak ja miałbym uczonego dlatego bardziej dla podlegała przez górę na współ nocą rzeczy, jeżeli ma lekarz była noc do domu, aby był przebiegnie nie było takiego przez Jacka w ciekawy temat, bo my uważamy że, że właśnie, planując tak długo inwestycję długo mówiono, bo to przechodzi przez całą Polskę od południa na północ warto się temu przyjrzeć strategicznie i taka inwestycja po prostu powinna być przeanalizowana pod kątem wszelkich możliwych przebiegów i tego też oczekujemy od od ministerstwa infrastruktury generalnej Dyrekcji dróg krajowych to się nie stało no i w tej chwili jest właśnie tzw. plastikowa nie na na na kawałki na krótkie odcinki przebiegu tej drogi dziś zajmujemy odcinkiem długości 70 km, gdzie mamy pośrodku park Narodowy no to jest naprawdę trudno szukać alternatywy taki, żeby nie przebiega przez park, a większej perspektywie długości tej trasy szerszej perspektywie geograficznej gołym okiem widać, że jest to możliwe czy chce pani powiedzieć, gdy spojrzymy w szerszym planie na przebieg tej drogi możemy tak ją wytyczyć, by w ogóle nie przebiega przez Biebrzański park Narodowy nawiasem mówiąc po Małgorzata co z CEZ obie panie mówią, że była kiedyś mapa na mapie w ogóle nie było tej drogi to wydaje, że to straszliwie dziedzinę tego odcinka, że nie było to było coś co planuje plan przyjęty przez urząd rady ministrów i jest mapa i coś znaleźć Valencii w środku ta dziura w najmniej dziwną należy, że zabrał się spojrzy na tego ma natomiast wracając do tego czy pani za na czym pani zakończyła, jeżeli spojrzymy w tej chwili na południowy miejsce, gdzie ta droga, o którym panie mówią 70 km startuje dziczy, gdzie się zaczyna ona łączyć co naszym, gdyż sens równym żyli z tego co wynika z tego paliwa wynika, żeby naraz jak jest zniesienie euro to się nie da, żeby i nie przez nie przez nie nie przechodziła przez Biebrzański park nad bardzo koszt około musiał czy, czyli musiałaby nie omijać, gdyż nie omijać Ełk tak, żeby w ogóle ją przesunąć jest to problem, bo jednak Biebrzański park Narodowy rozciąga się, o ile się niemal na długości około 160 stół km dróg jak ona miałaby inaczej wyglądać, gdyby miała omijać z jakiej miejscowości miałby biec, przez które teraz nie biegnie tak musielibyśmy takie tutaj koleżanka powiedziała rozpatrywać to szerszej perspektywie oznacza się, jeżeli trasa idzie od Rzeszowa przez Lublin omija Warszawę na wschód mógłby spokojnie wbijać się w ósemkę innym zespołem jak dołączyć co Warszawy z Białymstokiem w Ostrowi Mazowieckiej i tam przez Łomżę łączyć Szczuczyn Grajewo i tak dobić do Ełku i w tym momencie na obecny stan naszej wiedzy i też nasze przekonanie tam istnieje już infrastrukturę drogową w całkiem dobrym stanie, ale przede wszystkim tam nie ma parku Narodowego tam też nie ma obszarów natury 2000 więc, że tak powiem kolokwialnie chodzi nam z głowy wszelkie problemy związane z problemami prawnymi instytucjami też europejskimi i przede wszystkim też ochroną parku Narodowego, a czy proces proces planowania, a może już nawet więcej niż planowanie jeśli idzie o przebieg, który jest pokazywany w tej chwili, a w związku są te kilka wariantów, który pomógł były chodzi o te odcinki poniżej i powyżej tego 70 km już jest zdecydowanie zaawansowane niekoniecznie, dlatego że cała via Carpatia jest realizowana właśnie odcinkami w tej chwili inwestycje są zaawansowane do Lublina od południa trwają procesy przygotowywania decyzji właśnie na na te odcinki pomiędzy Lublinem Białymstokiem, ale to wszystko jest jeszcze do do zmiany to jest tak poważna inwestycja po prostu wymaga poważnego potraktowania przyjrzenia się strategicznie, kto będzie mamy robić zobaczy środki własne czy cieszyły no via Carpatia jest korytarzem europejskim, więc zapewne Polska liczy na środki unijne i tak naprawdę to jest dobra okoliczność zła okoliczność dobra jest taka, że na będzie to kasa na budowę infrastruktury drogowej, a zła jest taka zła efekt zależy dla kogo zła jest taka, że mamy obszary natura 2000 i Biebrzański park Narodowy oczywiście jest włączone do Europejskiej sieci ekologicznej natura 2000 i to już zderzamy z bardzo wymagającymi restrykcyjnymi przepisami wymagającymi ochrony takich obszarów w tym szukania rozwiązań alternatywnych, jeżeli one istnieją to po prostu realizowania inwestycji wg takiego planu, który będzie obszar natura 2000 umieją dobrze czy któryś z wariantów, który teraz powstał, przechodząc przez Biebrzański park Narodowy może jednak omijać obszar natura 2000 dnia nie zawsze zahaczy o albo będzie przynajmniej w najbliższym sąsiedztwie wszystkie przecinają przecinają i park Narodowy i przycinają ostoje natura 2000 mamy do czynienia z 2 obszarami natura 2001 służy ochronie ptaków te dyrektywy ptasiej unijnej, a drugi to jest Ostoja siedliskowa, która chroni właśnie siedliska przyrodnicze rośliny i inne gatunki zwierząt niż niż taki dodatkowo jeszcze mamy czwartą taką formę, bo Wieczyński park Narodowy został też uznane jako obszary mokradło we o znaczeniu globalnym dla ochrony ptaków także naprawdę mamy mamy do czynienia z obszarem absolutnie wyjątkowym przyrodniczo uznany jako taki podlegającym szczególnym rygorom ochrony no dobrze, ale zawsze w budżecie, a co szukamy o tym wiemy tylko my tacy mądrzy jesteśmy za ci co planuje wydać głupie są że, że tak planują, bo tak panie mówią takie oczywiste narusza przechodzi prawo i t d. zgłasza nowe powiem szczerze, że my jesteśmy jako mieszkańcy okolic Biebrzańskiego parku Narodowego też no szczerze mówiąc zdziwieni, dlatego że gdzie jak nie pot na Podlasiu mamy przecież doświadczenia z tematu via Baltica to jest taka to w podobnej rangi czy tej samej rangi korytarz transportowy drogowy, który miał Podlasie przecinać wiele lat temu też były batalię o ochronę Doliny Rospudy Puszczy augustowskiej żeńskiej i t d . i my wiemy w tej chwili, jakie błędy były wtedy popełnione co znaczy, że przyroda nie była wzięta pod uwagę jest to wymagane my oczekujemy, że w tej chwili będzie proces ten zakłada proces słuchacze, którzy postawili via Baltica w końcu, czyj interes zwyciężył przyrody czy inwestora jednych drugich po prostu udało się znaleźć takie rozwiązanie, które godzi wszystkie potrzeby, czyli droga powstaje i omija obszar celny przewodniczą da się proszę państwa za chwilkę wracam na sobotę o weekend Radia TOK FM już jesteśmy na antenie Małgorzata Stanek Małgorzata Górska mieszkają na Podlasiu przyjechały dzisiaj do nas specjalnie, aby porozmawiać o planach o planach fragmentu drogi via Carpatia, który ma prowadzić z Grecji tak w zakresie zdrowia Irlandii do Finlandii czy ważny Europejski trakt łączący południe z północą ma przebiegać przynajmniej takie warianty pokazano wiele wariantów pokazano w tej chwili tam jest kilka takich meandrów mających kresek natomiast mowa jest 3 w porywach do 4 miejsc przecięcia Biebrzańskiego parku Narodowego czy przez Biebrzański park Narodowy no i tutaj zaczęliśmy trochę już o tym, rozmawiać, ale podróż my dalej na ten temat Biebrzański park Narodowy ktoś powie tak drogi no co na drogi dobrze przejścia dla zwierząt drogi są potrzebne drogi można tak budować w ogóle nie biegną w ziemi można je puszczać estakadami prawda dlaczego, dlaczego taki opór tej drogi tam nie było przede wszystkim chwyćmy od tego, że jest to teren unikatowym to jest park Narodowy jest to miejsce niesamowicie pięknej unikalnej przyrody to mamy łosie jelenie przyloty ptaków wiosną i odloty jesienią żurawie gęsi mamy też wielki mamy nawet Rysia, który był z zakonem zarejestrowany on 1 z rozwiązań w ramach młode rodzą, ale mamy już w Polsce co najmniej rodzina z niesamowicie piękne przestrzenie do kontemplacji również to jest wymarzone miejsce dla fotografów dla dla ludzi, którzy po prostu cenią sobie cisza piękne widoki, ale przepraszam bardzo widzą te łosie wilki i ptaki znikną jak tam drogę urzędnik państwowy spróbuje wyobrazić, że teraz mamy drogę ekspresową czteropasmową, przez którą codziennie przyjeżdża od kilkunastu nawet kilkudziesięciu tysięcy pojazdów i to nie tylko są pojazdy osobowe to przede wszystkim są to są pojazdy transportowe to jest po pierwsze, zanieczyszczenie hałasem zanieczyszczenia światłem zanieczyszczenie spalinami to jest również zagrożenie np. katastrofą ekologiczną załóżmy, jeżeli taka ciężarówka przewożąca jakieś chemikalia np. ulegnie wypadkowi na 1 z odcinków trasy, które przebiega przez Biebrzański park w ogóle przez dolinę Biebrzy mamy skażenie ekologiczne proszę sobie wyobrazić teraz ludzi również zwierzęta, które mają egzystować okolicy w najbliższym sąsiedztwie taką drogą, bo moim zdaniem uważam, że nawet ekrany, które mają chronić przed hałasem tak naprawdę niewiele się tutaj na niewiele się zdadzą pamiętajmy, że jest to teren podmokły także nośność dźwięku będzie roznosić na dobre parę kilometrów i teraz pytanie oczywiście, że wszędzie można poprowadzić drogi można w takim razie przy takiej argumentacji obalić każdy racjonalny argument pytanie dla mnie przynajmniej dla nas dla naszej lokalnej społeczności podstawowe pytanie takie czy naprawdę przez park Narodowy przez unikalne środowisko czy musi prowadzić taką drogę, jeżeli jest możliwość poprowadzenia inną istniejącą już infrastrukturą, dlaczego nie rozbudowywać nie jest doinwestować też miejscowości takich jak n p . Ostrovia Łomża Szczuczyn Grajewo, gdzie wtedy z punktu widzenia ekonomicznego taka droga ma rację bytu, bo wtedy faktycznie tam będzie można wokół budować hurtownie firmy będą mogły inwestować i pani powie, jaki sens budowania drogi ekspresowej na terenach bagiennych będzie co ma powstać jakieś hangary nie wiem hurtownie stację benzynową Magdy, ale droga ekspresowa powstaje po też był szybki tranzyt przez Polskę no tak, ale szybki transport odbywa się z punktu ADO punktu ba no ja też zadaję takie retoryczne pytanie nic, jakby co z tego będziemy mieli poza kosztami społecznymi ekonomicznymi przyrodniczym czy panie reprezentują tych, które uważają, że plusy istnienia takiej drogi absolutnie nie przeważają minusów tylko, które przyniosą, które oznaczają konsekwencje postępu techniki dokładnie panie reprezentują domyślam się jednak tylko część zdecydowała się tam część czyli, czyli mogliby tak samo za się ci, którzy mówią uważamy, że ta droga na plusy takiego czy w społeczeństwo podzielone czy jest podzielone, a władze samorządowe mówią chcemy drogi tak co władze samorządowe pani Małgorzata Górska z tego co co słyszeliśmy wypowiedzi przedstawicieli samorządów tam okolice no to większość z nich chce tej drogi, ponieważ uważa, że jest szansa rozwoju ekonomicznego, a my słyszymy o tym, że dzięki tej drodze będą jakieś nowe miejsca pracy jakieś nie wiem inwestycje zakłady i t d . i t d. natomiast nie jest poparte żadnymi konkretami my się my pytaliśmy zadawaliśmy pytanie, gdzie powstanie dla kogo, kto będzie z tego korzystał proszę pamiętać, że większość społeczeństwa na tym obszarze to są rolnicy są rolnicy, którzy mają gospodarstwa rolne, którzy żyją z produkcji mleka głównie, więc oni zapewne nie porzucą swoich rodzinnych gospodarst w na rzecz pracy w hurtowni swoją drogą fachowcy mówią, że przeróżne centra spedycyjne i hurtownie powstają jednak przy dużych ośrodkach, więc pewnie przy białym stoku, a nie przy Monika Grajewie czy noszenia są, więc wolne są jakieś szacunki ile osób się, by zmienić swoje miejsce zamieszkania i lider już niemal nie ma natomiast zadania ma jeszcze wybranego wariantu to prawda natomiast na te wszystkie warianty są gdzieś tam w okolicy Osowca twierdzy Goniądza klimacie nic natomiast my my, wyrażając nasze obawy mówimy o tym, czego my się boimy, ponieważ w Dolinie Biebrzy oprócz tego rolnictwa rozwija się też bardzo prężnie turystyka turystyka oparta właśnie unikalne walory przyrodnicze Doliny Biebrzy tam jest szeroka rzesza przewodników turystycznych właścicieli kwater agroturystycznych pensjonatów hoteli to również przewoźnicy, którzy oferują usługi to są restauracje bary co więcej również ochrona przyrody właśnie tej bezcennej przyrody Biebrzański też daje miejsca pracy mówi Gdański park Narodowy jest największym pracodawcą w regionie badania naukowe też tam kwitną ktoś robi to są naukowcy, którzy po prostu mają przy tym robotę na rzecz rolników pracują też doradcą rolnośrodowiskowym, którzy przygotowują specjalistyczne dokumenty po to, żeby rolnicy mogli brać wysokie płatności właśnie do obszarów cennych przyrodniczo wierzę w może paść argument interes mi mieszkanie w lokalu, gdzie również jest zarazem uwagę całej Polski cementu, czyli droga będzie służyć o niej nie do końca, dlatego że przyroda Biebrzańskiego parku Narodowego służy całej społeczności polskiej, bo mamy do czynienia z parkiem Narodowym jest nasze wspólne dziedzictwo przyrodnicze turyści, którzy przyjeżdżają przecież tysiącami zobaczyć to miejsce przyjeżdżają tam nie, dlatego że jest dobre dobre połączenie szybką drogą tylko, dlatego że jest fantastyczna i absolutnie unikalna przyroda to jest ten magnes to jest nasza duma narodowa czy ci, którzy nas słyszą, a chcieliby jak przyłączyć się do państwa jak mogą to zrobić co znaczy wyrazić swoje zdanie nie podpisać coś to gdzie powinni wejść, na jaką strony w takim razie serdecznie zapraszamy zachęcamy słuchaczy, żeby zechcieli nas wesprzeć i podpisać petycję, którą obecnie jest dostępna na stronie w ww via Carpathia kropkę Info PL również na Facebooku założyliśmy fanpage nie dla 16 przez dolinę Biebrza, gdzie zamieszczamy informacje dotyczące tego co się właśnie dzieje w kwestii uzgodnionej dokumentacji czy też zmiany planów czy też mamy też teraz w planie, żeby pokazywać piękno przyrody biebrzańskie wrzucać zdjęcia pokazywać ludziom jak cudowne miejsce stąd, że warto przyjechać zobaczyć wesprzeć nas w tych działaniach proszę jeszcze raz te adresy konkretnych podań w ww via Carpathia przepisane przez FAU Krupka Info kropki PL oraz fanpage nie dla 16 przez dolinę Wieprza to także teraz porozmawiajmy o tym na jakim etapie cała rzecz się w tej chwili ma co już zostało ustalone, jakie decyzje zostały podjęte na pewno została podjęta decyzja budujemy Polska buduje swój odcinek drogi zwanej via Carpatia tak, a myśmy zaczęli tematowi przyglądać teraz na wiosnę tego roku, kiedy właśnie został ogłoszony kiedy, kiedy został rozstrzygnięty przetarg dotyczący tego odcinka przez park Narodowy to wtedy nam włosy na głowie stanęły, bo wcześniej nikt w ogóle nie wiedział tak absurdalnym pomyśle zostało zlecone to się fachowo nazywa studium techniczne ekonomiczne środowiskowe to jest taki dokument, który analizuje kilka mam lubiących kresek, które w 3 miejscach przecinają Biebrzański park Narodowy no właśnie pod tymi 3 względami no na tej podstawie za około 30 miesięcy ma ją powstać dokumenty, które posłużą do decyzji, który z wariantów jest najlepiej dobrze, ale wczesne bardzo, ale państwo mówią za 1 z tych 4 wariantów tak nam nie odpowiada ta decyzja, która mówi 4 warianty nie ma żadnej możliwości ona już zapadła, bo tu się wtedy robi rodzicom, żeby po ptokach to znaczy ludzie my nie chcemy żadnych usterek, a druga strona mówi, ale nie będziemy rozpatrywać niczego innego mamy tu 4 warianty i zwiedzimy, które najlepiej dlatego mamy problem, bo no, bo w tej chwili właśnie ta ekspertyza została zlecona dla dla bardzo krótkiego odcinka i w jego ramach nie ma żadnego wariantu, który umiał park Narodowy dlatego nasz apel do ministra na rozliczenie jest, by połączyć w salonie desy tak to jest krótki odcinek, mówi że trzeba patrzeć szerzej skoro jest droga odkryć z Grecji do Finlandii to bez przesady ona nie musi przechodzić przez park Narodowy, więc jeżeli popatrzymy trochę szerzej nawet w perspektywie województwa podlaskiego czy, zahaczając o Mazowieckie spokojnie można tę drogę poprowadzić od zachodniej strony zamknięciem parku Narodowego to jest nasz postulat do ministra infrastruktury no i co z tym postulatem korzyści z tym postulatem do ministra, bo byliśmy dla poszliśmy z tym postulatem do ministra infrastruktury minister nam bardzo ładnie odpisał na nasze pismo, że to nie jest w jego kompetencjach i czy gazowce tak wskazał regionalna dyrekcja ochrony środowiska w Białymstoku, która nie ma podjąć decyzję w procesie, który jeszcze w ogóle nie został zapoczątkowany także, że tak powiem zbył nas, ale mam już tak powiem nie poddamy się, bo bo, bo wiemy, o co walczymy i no i poczekamy po prostu na wybory wrócimy do tych baców po oraz prezes NIK pyta decyzja, gdzie waszym zdaniem pana pierwsza decyzja taka przebieg ma być taki, żeby połączyć 2 pkt 1 na północy drugi na południu, czyli Knyszyn ze całkiem dobrze powiedział tak to dajmy takie 4 warianty musiałaby być inna decyzja nie patrzymy jednak naszym i Ełk tylko w ogóle patrzymy się na dłuższy odcinek i inaczej w ogóle drogę prowadzimy, kto ma, kto miałby to zmienić, gdzie są w Polsce ministerstwo infrastruktury z rodziną, że tak za rozwój infrastruktury transportowej jednakże Okaj oficjalnie papiery sygnuje rada ministrów, ale wniosek propozycję wychodzącą z ministerstwa infrastruktury no tak też drugi sensu pani mówi poczekamy bardzo ostro wdrożenie infrastruktury stwierdził, że nie w jego kompetencjach jest rozpatrywanie naszych postulatów, ale cóż w i odesłał do jak panią, gdzie drogi krajowej regionalnej Dyrekcji ochrony środowiska, a Ministerstwo Środowiska cokolwiek w tej sprawie opowiadało póki co nie póki są też nie wystosowaliśmy żadnego zapytania czy też pisma no bo jednak sądzimy, że jest w gestii ministerstwa infrastruktury czy czy środowisko naukowe w tej kwestii wypowiadało chodzi tu wartości tamtejszej przyrody tak swoje stanowisko wystosowała rada zgłasza rada naukowa Biebrzańskiego parku Narodowego, która zdecydowanie negatywnie wypowiedziała, że poprowadzenie takiej drogi ekspresowej przez dolinę Biebrzy przez teren Biebrzańskiego parku Narodowego jest zdecydowanie niekorzystna dla przyrody i społeczeństwa i dokładnie też poparła ten nasz postulat o szersze spojrzenie w szerszej perspektywie przestrzennej i poszukanie drogi, która pozwoli na ominięcie parku Narodowego są rozwiązania alternatywnego czy samorządy zajęły jednoznaczne stanowisko za takim przebiegiem za 1 z tych 4 wariantów za to, że Okaj biegnie ten droga, że jeżeli pani pyta się samorząd to konkretnie o pytam się samorządy gmin, przy którym droga jest na tym odcinku 70 km to znaczy jak na obecny stan naszej wiedzy nie wiem czy starostwa przyjęły jakieś rozporządzenia nie mam jakiś, uchwalając jeśli spotkania były mocno wypowiadam ze tylko ogólna opinia że, że samorządy oczekują po tej drodze, że nagle będzie to jakieś eldorado bazujące właśnie na na tej drodze i pozwala sobie na taki osobisty komentarz, że naprawdę z niecierpliwością czekam, kiedy samorządy zaczną rozwijać nasze regiony w oparciu o na ten potencjał, który mamy w regionie mamy unikalne i absolutnie wyjątkowy potencjał przyrodniczy i czekanie na to, że jakaś droga, a może nie wiem może za moment słyszymy, że Monti żądają dostępu do morza, bo tylko port pełnomorski pozwoli nam się rozwinąć albo do Tatr, bo chcemy być kurortem narciarskim to jest fikcja to jest bazowanie na czymś, czego nie mamy na ziemi ornej osiągają one drogę osiąga pasjonatów rozumiem, że park Narodowy mamy mamy to przyrodę naprawdę unikalną, którą zachwycają się ludzie z całej Polski Europy świata to jest absolutny ewenement samorządy wciąż nie chce tego docenić i uważają, że to jest jedynie przeszkoda to jest zasadniczy błąd my mieszkańcy to doceniamy widzimy potencjał natomiast się też rozumiem władze lokalne, bo w końcu to w ich gestii leży rozwój okolicy rozumiem argumenty podawane zarówno przez starostów czy też wojewodów czy burmistrzów jednak tutaj koleżanka powiedziała w przypadku Rospudy udało się osiągnąć porozumienie i ugodę, że tak powiem wstęp tej sytuacji obydwie strony wyszły zwycięską i jemu szczerą nadzieję, że w tej sytuacji udało się, ale haniebnie nie udało, gdyby nie na dzień z Unii Europejskiej, a potem zła zmiana ministra zgadza się również w tej sytuacji liczymy na to, że ta informacja te plany odnośnie budowy z 16 Szcze przebiegającej przez teren Doliny Biebrzy Biebrzański park Narodowy również osiągną status dyskusji ogólnokrajowe tak, żeby wszyscy mieszkańcy Polski mówi się dowiedzieć, że taki problem zaistniał podobnie jak z puszczą Białowieską czy wcześniej z rozpadu, bo uważam, że każdy obywatel ma prawo wypowiedzieć się w tej kwestii, jeżeli chodzi o dobro narodowe, a taką takim dobrem jest park Narodowy także władze lokalne mam nadzieję, że wyrażą chęć do współpracy do dyskusji ze środowiskiem naukowców ze środowiskiem przyrodniczym również ze środowiskiem lokalnej społeczności przykłady pokazują, że za wypowiedzieć się coś można wypowiadać, ale to co naprawdę wpływa na zmiany decyzji to znaczy z Unii Europejskiej niestety takiego zarządzenia pani redaktor ważne Puszczę Białowieską za te przepychanki 2 lata temu i t d. pani redaktor szykuje się zastanawiać czym zawsze musimy się rozbijać Unię Europejską czy naprawdę nie potrafimy rozmawiać podkreślam rozmawiać dyskutować wysłuchiwać wzajemnych argumentów, ale druga stanowi rozmawiamy wysłuchaliśmy państwa i t d . i t d . ale proszę państwa za rzeczy ważne i ważniejsze i ważniejsze, żeby poszła tędy droga niż to co państwo mówicie są też ważne i zrobimy wszystko, żeby zminimalizować złe skutki dla przyrody pani redaktor my oczekujemy, że zostaną zmieni za zminimalizowane złe skutki radykalnie co znaczy, że ta droga po prostu park Narodowy ominie, a pamiętajmy, że naprawdę informację od naukowców są tak alarmujące odnośnie tego co się dzieje z przyrodą na świecie nie tylko w Polsce z klimatem im się widujemy to dyskusje czy państwa po informacjach czekamy na państwa telefony 224444044, a teraz zapraszam na skrót informacji Małgorzata Stanek Małgorzata Górska obie panie przyjechały z Podlasia i obie reprezentują tę grupę mieszkańców właśnie, by Biebrzy i kolizji to tak nazwy, która przeciwstawia się planowanemu przebiegowi drogi via Carpathia nie jest istnieją 4 panie powiedziały warianty, ale każdy z nich przechodzi przez Biebrzański park Narodowy czy państwo słyszeli od tych planach mogą państwo więcej dowiedzieć się wchodząc na stronę jako w ww via Carpathia Krupka Info krok kapel lub też na fanpage na Facebooku nie dla 16 przez dolinę Biebrzy, więc zbierać jakieś podpisy jakoś jakiś petycję coś czyszczę tak właśnie na stronie via Carpatia Kruka INF -U Kruka PL jest zamieszczona elektroniczna petycja, pod którą można się podpisać poprzeć nasz wniosek, by nie budować tej trasy w Dolinie Biebrzy ja przypomnę nasz numer telefonu 224444044 można do nas zadzwonić i zadać pytanie tylko jestem ilu naszych słuchaczy było na 2 drzemie w każdym z bardzo państwa zamawiam, odkąd odkryłam ją już ponad 9 lat temu ISD tam dosyć regularnie kiedyś usłyszałam takie zdanie nie ma ona jest prawdziwe co m. in. stanowi o zaletach Biebrzy, chociaż rzekł mi mówi mój znajomy nie opowiada przez radę jak to jest fajnym będą tabuny ludzi jeździłem przestanie być takie stanowić mianowicie usłyszanych informację, że w ciągu całego sezonu nad Biebrzą załóżmy w okresie wiosennym letnim jest tam mniej osób niż odwiedzających niż w ciągu 1 dnia w tatrzańskim parku Narodowym nie wiem czy możliwe jak to zrobić też zwroty stygną wylicza tylko proszę pamiętać, że Biebrzański park Narodowy jest największym polskim parkiem Narodowym naprawdę mamy tam przeogromną przestrzeń mamy tam kilkaset kilometrów szlaków turystycznych dla wszystkich państwa jest to miejsce bardzo serdecznie zapraszamy jest co przyjeżdżać jest praca przy to jak mówią bagna wciągają w Stegnie trwają jesienne przeloty ptaków po prostu tysięczne stada żurawi powietrza jest przy przesycone Klan golem to są zjawiskowe spektakle natury 224444044 to nasz numer telefonu powiedziały panie, że rzeczy jeszcze na bardzo wczesnym etapie na szczęście nawet planowania czy następny etap to co następny etap to co będzie no mamy nadzieję, że do następnego etapu nie dojdzie w nasz postulat znaki, żeby to co w tej chwili się dzieje, czyli wydawanie 4 pół 1 000 000 publicznych pieniędzy na studia techniczne ekonomiczne środowiskowe, że po prostu to powinno być zatrzymane, bo wojsko bez sensu powstanie jakaś dokumentacja, która głęboko wierzymy do niczego się nie przyda my apelujemy o to, żeby tej drodze się przyjrzeć w szerszej perspektywy były ostrzegają, że ma badać te 4 Waleriana, ale nawet po czwarty to jest taka kreska na mapie, która w bardzo tajemniczych okolicznościach pojawiła się w połowie września niewiele na ten temat wiemy, ale zaraz do tego wrócę, bo tak też jest bardzo bardzo ciekawy wątek taki dla detektywa w każdym razie nam ta wycena oraz dokumentacja teoretycznie służy do tego, żeby została wydana decyzja środowiskowa, który z tych wariantów jest najlepszy to wydaje decyzję regionalna dyrekcja ochrony środowiska w Białymstoku, ale jeszcze prowadzone jest dobra, ale weźmy choćby uzmysłowić naszym słuchaczom jak wygląda taki proces i owa decyzja środowiskowa pozytywna to oznacza, że regionalna dyrekcja ochrony środowiska, czyli organ stojący na straży przyrody mówi tak mówi ten wariant n p . jest do zaakceptowania pod warunkiem, że się do takie ataki działania kompensacyjne będą tak tak Maciej zadaje takie zielone światło teoretycznie tak tylko, że dyrekcja będzie musiała się poruszać w obrębie tych wariantów, które zostanie na stół, czyli wszystkich, które przebiegają przez park Narodowy, więc teoretycznie będzie musiał wybrać najmniejsze zło jak bardzo panie proszę o słuchawki tak jest z nami przypomniał numer telefonu 224444044 pan Wiktor z Otwocka halo dobry wieczór ja bardzo chciałem wszystkim bardzo podziękować paniom z Podlasia, które się fatygował to jest strasznie mocne, że my musimy po raz kolejny rozmawiać o rzeczach oczywistych i udało się park Biebrzański uratować w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych, chociaż część bagien została susza to prawa widzę, że po prostu jest apetyt na następną na następną część to jest po prostu przerażające w tym, że tak powiem naszym współczesnym świecie w ogóle takie myślenie więcej nic nie powie dziękuję panu bardzo panu dziękuję panie, którzy bardzo przypomniał może rzecz nieznana szerszemu ogółowi, że kiedy zmeliorowanych masowo prawda tam też bagna i dlaczego przestaną tolerować to sprzeci w pani na pewno wie pani, że to co jest naprawdę bardzo ciekawa historia, bo były takie plany w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych, żeby bagna biebrzańskie przerobić na wielki kombinat SEK oraz językowe, a także papieroski i fantastycznie się złożyło, że naukowcy wybłagać Ali wtedy władze, żeby zezwolono im na przeprowadzenie szeroko zakrojonych badań naukowych, zanim wdrożone zostaną melioracja osuszanie bagien no i te badania po prostu pokazały jak absolutnie nieprawdopodobnie bogata jest to system na podstawie tych dokumentów udało się powołać parki narodowe 224444044 pani Hanna z Wrocławia halo dobry dzień dobry nie tak duże poruszenie audycja jutro słucham bardzo chciałam podziękować a gdy wjeżdża za głos pani nie widziała takim projekcie no powiem mojej strony Wrocławia wszystko zrobić, żeby bardzo dziękujemy bardzo dziękujemy wszelkie wsparcie naprawdę jest potrzebne, bo to jest absurdalny projekt, tym bardziej że drogę można zbudować poza parkiem Narodowym ikonę wydaje się, że jest to absurdalne, ale jednak taka nasza rzeczywistość przyroda ekologia nie mają dużego znaczenia jak one bardziej, że pani walczyć dla dziękujemy bardzo zapraszamy też do do współpracy zapraszamy do podpisywania petycji do ministra Infra infrastrukturę na część zagrożeń przypomni via Carpatia kropkę Info kropki PL zapraszamy też na nasz fanpage na Facebooku ja powiem więcej te 2 telefony one pokazują jak bardzo przyroda jest dla Polaków ważna to jest kolejny dowód po Puszczy Białowieskiej jak bardzo ludzie się zaangażowali jak w tej chwili też wiele osób angażuje w ochronę polskich rzek Wisły przed absurdalnymi pomysłami budowy kolejnej tamy czy przekop Mierzei Wiślanej czy kurorty narciarskie w górach i t d . i t d . Polacy mówią wprost jak bardzo kochają przyrodę, że będą bronić bardzo dziękuję następny słuchać pan Piotr z Gdańska halo halo witam witamy witamy w niebo jest trudno sprostać zszokowany jest to park Narodowy przynajmniej szkole jeszcze dawno dawno temu uczono, że coś się nad parkiem Narodowym jest ściśle chronione, czyli budowanie drogi przez park Narodowy jest jakąś aberracją umysłową tak sądzę i w ogóle się dziwię takim pomysłom, jeżeli chcemy pokazywać, że Polska jest krajem racjonalnym działaniem racjonalnie, czyli niezaprzeczalnych sobie, kiedy mówimy, że tworzymy park Narodowy po to, żeby chronić na okolicę, żeby właśnie pokazywać jak przyroda wspaniale może się prezentować tak byłem nad Biebrzą parę razy też pozostać cudownego, a potem, jakbyśmy nagle dostali 9 lub od mózgu z brali jak Targ kiedyś prawda określali zdrowe i tutaj nie wyglądały to jest prostu absurd śmietnik myślowy, a na naprawdę Polacy są racjonalni myślę, że parę osób jeszcze w tym rządzie może w tej wojewódzki regionalnym wojewódzkim środowiskowym w Białymstoku oddziale ludzie po rozum do głowy powie koniec z takimi pomysłami tyle rzeczy jego dnia gratuluję paniom w kobietach siła my dziękuję bardzo bardzo dziękujemy pani przecież szczerze powiedziawszy, gdy pierwszy raz o tym, usłyszałam coś pomyślę, że takie nieprawdopodobne 2 słowa pozwala słuchać wejdzie dziękuję bardzo się odnieść do tego się niezmiernie cieszy, że uświadamiają sobie co my w Polsce posiadamy co Europa zachodnia już niestety straciła także pamiętajmy o tym, że przyroda też jest naszym walorem naszą siłą jest pan Zbignie w z Krakowa halo dzień dobry pani dzień dobry mają jest pewne jest też problem ten wstyd tak, gdyż to wiedzą mianowicie przez siebie, że idzie droga przez co jakby tych uprawnień przez całe to dolinę Biebrzy jest szeroka szeroki pas drogi aktorem i dobrą drogę bat mana myśli taką drogę też droga wojewódzka, ale ma taki duży wiaduktami, gdzie prawda droga krajowa 65 tez realizującego projekt wnosząc, czyli z tą drogą krajową giełdę, jeżeli rozmowa Dan i droga Champagne ona była brana pod uwagę jako wariant przed laty jeszcze i teraz nie wiem czy jest rozważana czy nie w każdym razie, ponieważ droga nowa, która była proponowana miała zdecydowanie lepsze parametry środowiska więzieniu istniejąca wówczas mam ręce opinie były u EW pracował we powiedział, że uważa, że ta nowa droga powinna tam pójść, dlatego że poprawi warunki środowiskowe panie na rzeczy powiem szczerze, że kompletnie nie wiem, o czym pan mówi w tej chwili istnieje faktycznie droga krajowa nr 65, która przechodzi przez bierze na razie te analizy środowiskowe, o których mówimy są w powijakach nie ma żadnych jeszcze dokumentów mówiących przesądzających, który wariant byłby lepszy, który gorszy, ale pan w jakimś wcześniejszym dokumencie Uwe sprzed lat dla momentów było, a może droga działaniom rangę dziesiątych model dla nabrania, o czym uzasadnienia rozmawiałem z miejscowymi prawda architektami rozmawiają również latami policja planuje różne warianty co powiedzmy 4 lecie następuje następna następne 500 latach 20042006 tys te odwołują się wypowiedzi, ale może chodzić z kolejną inwestycję prawdopodobnie chodziło via Baltica to zupełnie jest inna nagrodzimy, a to jest dla innych ograniczeń wieku inna droga i nie chodzi o to drogę, która idzie w kierunku centrum Polski tylko niewielki efekt tak, a nam chodzi o nam chodzi o drogerii, która wychodzi z południa na północ ma łączyć Grecję z Finlandią i nosi nazwę via Carpatia, ale via Baltica miała być częścią via Carpathia 2 nie to zupełnie inny korytarze transportowe i fajnie, że pan do tego nawiązał, bo wtedy też były bardzo burzliwe dyskusje na temat przyrodnicze jak pogodzić budowę tej drogi właśnie via Baltica i z koniecznością ochrony własnych błędów, które właśnie tam dokładnie tak była tam była też Rospuda dyskusji i udało się tak zaplanować drogę via Baltica, żeby została zbudowana, żeby obszary chronione zostały pominięte i my liczymy na to samo w przypadku drogi via Carpatia dziękuję bardzo panie Zbigniewie chciałbym, żeby jeszcze weszła przynajmniej osoba pan Grzegorz czarnej białostockiej dobrze mówię, ale tak dokładnie jedno relację dobry wieczór dobry tych chciałam się tylko, ponieważ nie zacząłem słuchać samego początku chciał się tylko dowiedzieć, jakim odcinku omówimy mówimy ten, który ma przebiegać przez Biebrzę, ponieważ ja bardzo chętnie wesprę petycję pani ma młody sympatyczny głosy natomiast ja chciałbym pani wsparł moją sprawę jako człowieka mieszkającego w czarnej białostockiej, żeby droga i 19, która będzie częścią via Carpatii szła po staro grozi od Kuźnicy białostockiej do Białegostoku nie przez Korycin 40 km dłużej dużo drożej i byłaby to droga, którą nikt nie jest, ponieważ nigdy nie odkładał tylu kilometrów działem, że to jest kwestia tego czy gdyby pan argumenty no jasne pełne wybrzmiewają tak, choć ruch lokalny natomiast my mówimy o korytarzach międzynarodowych służący transportowi daleko się różne od dużego zasięgu prawda i tak międzynarodowy, bo to jest tak dalej niż wszystkich zwolnień z 19 zgadza się ona tam do końca w tej chwili w kierunku na na Białoruś natomiast myślę, że to jest podobna kwestia, jaka dotyczy naszego tego gdańskiego regionu, bo fachowcy mówią, że nawet, jeżeli zostanie zbudowana droga międzynarodowa w parametrach szybkiej drogi ekspresowej ruch lokalny i tak zostanie na drodze istniejącej dzisiaj to jedno jezdniowych zwykłej takiej prawda, którą mamy dzisiaj, więc to są trochę z perspektywy potrzeb lokalnych inne inwestycje nam zostanie dołożona droga ekspresowa droga krajowa i tak zostanie w pensjach nie, chcąc nie sprawa petycji natomiast kiedy będzie rozstrzygana powiedzmy do tych środowiskowa, ponieważ obecnie wciąż obowiązuje droga Kuźnica Korycin Białystok, kiedy będzie się decydowała decyzja środowiskowa puszczenia rodzi postawę grozili, że pani zespołu akurat tą piątą panie Grzegorzu, że pasy dłużej porozmawiać z naszymi gośćmi to proszę zostawić swój numer telefonu czy teraz się nie rozłączy, acz natomiast chciałbym, by jeszcze na antenę wszedł pan Piotr Gdańska halo nawet dobry wieczór dobry wieczór, w czym tej przypomnieć bym kwestie, jeżeli chodzi o jak wypadki, które ma znaczenie, bo może mi znaczenie w przypadku ataku racji na Polskę czy też całe NATO, że przez Karpackie byłaby możliwość zwrotu wojsk frontu na ziemi to białoruskiego i między Jarosławem Kaczyńskim zależności od pamiętam perypetie ataku i to również może mieć prawda znaczenia wydaje się, że taki taka jest nie padło w tej dyskusji szczerze mówiąc pod kątem wojskowymi obronnym nie rozpatrywaliśmy nie było, by nie była brana dyskutowano, aczkolwiek na spotkaniach informacyjnych podnoszono kwestię lokalizacji jednostki wojskowej na wysokości owcą twierdzy nieopodal mamy może już, gdzie jest poligon NATO zdaje się coś o coś bardziej, że wpły w globalnego chce chodzi panu naszemu słuchaczowi domyślam się tylko drogi europejskie powodują to, że łatwo się dostać 1 granica Europy na drugi to co pan pewność i wojsko też ładnie wojsku chodzi o to po prostu, że mamy rok może być kluczowy w przypadku tutaj ataku liczniejszym przeciwnikiem chodu i dlatego marną przerzucanie wojsk możliwej pozwoli nam obronić Warszawę, a oddaliśmy cały front wzorem może być ciekawy argument bardzo ważne jest, żeby tak droga po prostu powstała jestem modelarzem również nadzieję, że ministerstwo obrony też coś takiego pod uwagę na razie nie wierzę dziękuję bardzo gwar remizy dziękuję bardzo panu panie Piotrze panie proszę na zakończenie jeszcze raz przypomnienie tym wszystkim naszym słuchaczom, którzy chcieliby się, a czegoś więcej dowiedzieć, by dołączyć do grona tych, którzy mówią wszelkie informacje zaproszono fani fanpage na Facebooku nie dla 16 przez dolinę Biebrzy, jeżeli państwo zechcą poprzeć nas w naszej petycji zapraszamy na stronę www Krupka via Carpathia kropkę Info kropkę PL bardzo serdecznie panie dziękuję dziękuję za rozwiązujemy obecne były pani Małgorzata Górska i pani Małgorzata Stanek obie panie przyjechały do nas dzisiaj z Podlasia we wielu słuchaczom powiedzieć o tych planach przekonaliśmy się niektórzy usłyszeli po raz pierwszy ja zapraszam na programy z cyklu energia dla klimatu, a po nim dwudziestej pierwszej powtórka programu poszuka się na tym zdjęciu najważniejsze filmy polskie, a rozmawiać będziemy o panu Tadeuszu Andrzeja Wajdy rozmowa z panią Bożeną Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!