REKLAMA

„Zły dotyk. NIE” – jak mówić dzieciom o niebezpieczeństwu

Data emisji:
2019-10-06 12:40
Audycja:
Jak z dzieckiem
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
16:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

niedzielny magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłania się państwu chciałbym zaprosić na nasz stały cykl jak z dzieckiem, witając panią Dorotę Inter dzień dobry dzień dobry psycholog dzieci młodzieży to będzie trudne to będzie trudna tematyka biorąc pod uwagę, że dotychczasowe audycje raczej staraliśmy się poruszać tematy, które są miłe przyjemne dla dzieci dla rodziców dziś pretekstem do naszych naszej rozmowy jest książka książka p t. zły dotyk nie i Rozwiń » szczerze mówiąc wciąż myślę jest to konsekwencja społecznego podejścia do do tej bardzo trudnej kwestii nie wiadomo jak zabrać do tego tematu myślę, że pani z racji wykonywanego zawodu też być może powie nam jak dorosłym powinno być łatwiej mówić o sprawach związanych z dziećmi niebezpieczeństwach, jakie na nie czyhają ze strony osób dorosłych właśnie dzień dobry witam myślę, że pierwszy problem, jakim się stykam stykają rodzice to jest takie znalezienie balansu między przygotowaniem dzieci na radzenie sobie z trudną sytuacją zagrażającą sytuacją, a jednocześnie nie wzbudzanie w nich nadmiernego lęku tak, bo to też o to chodzi, żeby dzieci nagle stały się zamknięte w sobie nie rozmawiając z nikim nie się nie cieszące się życiem myślę, że to jest taka umiejętność wymagająca dojrzałości padło niedawno Unię w gabinecie pytanie, kiedy można zacząć rozmawiać z dziećmi o takich poważnych tematach ja myślę, że właściwie od bardzo małego wieku, bo jeżeli np. obserwujemy małe dziecko, które nie ma ochoty dać buzi trzeci Krysi skądinąd miłą zabawną kobietą to nie zmuszają go do tego, żeby dawał buzi tak my mamy taki obyczaj w Polsce, że mówi się daje ci buzi ówcześni tam przytul się do wujka, a czasami dzieci nie chcą nie, dlatego że osoba zagraża tylko, że nie lubią dotyku osób takich mniej znanych, że ktoś nie bardzo przyjemnie pachnie, więc jeżeli obserwujemy swoje dziecko i widzimy jakąś jego reakcję negatywną w takiej sytuacji kontaktu z dorosłym to stanie po jego stronie powiedzmy kreślił Michał nie lubić Mikołaj nie lubi dawać buziaka osoby, którym nie zna, jeżeli będziemy się w ten sposób zachowywać to dziecko będzie miało takie poczucie, że po pierwsze, zawsze stajemy po jego stronie w sytuacjach takich dla niego trudnych, ale też nie musi do każdego dorosłego podchodzić z takim pełnym otwarciem to jest jasne, że nie wszystkie dzieci lubią relacje z osobami dorosłymi sobie ze znajomymi natomiast ten poradnik ma ewidentnie wydźwięk podtekst seksualny tutaj zwracane są uwagę też na zjawiska, które mogą to być bardzo niebezpieczne dla dzieci są podzielone są te historie kina na świat dziecka nie ma w obrębie zajęć sportowych w obrębie najbliższego sąsiedztwa kogoś bliskiego naszych z kolei znajomych czy też internetowe zagrożenia, ale ten podtekst okręt przed chwilą powiedziałem powoduje trudność rozmowy nad tym o tym na to niebagatelną sprawą, która jest też w jaki sposób znakiem naszych czasów myślę, że rozmowa o tym jest znakiem naszych czasów, a temat problem był zawsze z pewną swoją dziecka dziecko z cielesnością takim poznawaniem własnego ciała, ale też z taką cielesność dorosłych, czyli mamy taty warto mówić o tym, że z jego intymność jego ciało nie mówię tutaj tylko wyłącznie z tych strefach takich powszechnie uważanych za związane z seksualnością, ale też plecy ręce to jest jego to jest jego prywatność i nie ma powodu, żeby osoby w sytuacjach np. sportowych zbliżały się do niego nadmiernie tak myślę, że też takim sposobem na przygotowanie dziecka na uniknięcie niepotrzebnie niebezpiecznych traumatycznych sytuacji jest przygotowany przygotowanie go do tego, że on nie powinien być sam na sam z osobami dorosłymi, które nie są takie znane i akceptowane na pewno większym problemem jest sytuacja taka, kiedy taką samą zagrażającym ktoś bliski, czyli ktoś to bywa w domu ktoś to jest z rodziny jest tutaj pozostaje nam bardzo takie baczną obserwowanie zarówno zachowań dorosłych, ale też jakichkolwiek drobnych nawet zmian w zachowaniu dziecka tak książka jest konsekwencją tego co ukazuje się na rynkach europejskich generalnie kategorii o poradników podręczników, które mają pomagać dzieciom rodzicom pytanie czy są uniwersalne rady, które nie biorą pod uwagę tego kontekstu kulturą społecznego jednak czym innym jest relacja dziecko dorosły oczywiście przy zachowaniu wszelkich granic w Polsce czym innym Stanach Zjednoczonych czy innym pewnie jeszcze innym kraju dość odległym nam wielu powodów myślę, że tak na pewno powinniśmy brać pod uwagę różnice kulturowe, czyli to, że w Polsce jest więcej takich takiego przyzwolenia do kontaktu cielesnego bez kontaktu seksualnego musi przed kulami dajemy sobie buzie w policzek, witając się z bliskimi na pewno nie we wszystkich kulturach to jest tutaj też trzeba wyważyć to, o czym pan wspomniał natomiast myślę, że pewne rzeczy są ogólne dla wszystkich kultur, czyli to, że jeżeli dbamy o relacje z dzieckiem rozmowy z nim od początku, że spędzamy z nimi czas obserwujemy widzimy jego zachowanie i zmiany w tych zachowaniach to jest chyba uniwersalne, czyli takie zachowanie dziecka, które nagle rozmowna dość zabawne ego stało się zamknięte w sobie unikający kontaktu chowający się w swoim pokoju niech odmawiającym zabawy z rówieśnikami nie, chcąc się przytulić do mamy do taty na dobranoc to są zachowania, które mogą pojawić w każdej kulturze tutaj na pewno możemy mówić o pewnym uniwersalizm to są zachowania, które powinny wzbudzać niepokój rodziców czy, żebyśmy dotknęli też sfery tych trudnych relacji na linii dzieci dorośli abstrahując od związków rodzinnych, które to kontakty powodują odwrotu 11 z naszych gości będą ostatnie programy powiedział pewnym zjawisku, które z tym spotkał się ostatnimi czasy mianowicie doszło do zdarzenia, w którym jadące na rowerku dziewczynka przewróciła się przechodzący obok mężczyzna najpier w w odruchu pomocy wyrwał idąc z żoną, żeby pomóc, a następnie się wycofał bo, bo coraz częściej będą z uwrażliwić innym stopniu najwyższym, by ta relacja obcy dziecko nie była zbyt intymna wycofał się nie, chcąc być później być może oskarżony motorze, że posunął się zbyt daleko już pani wie, o co chodzi tu realną chodzi o wylewanie dziecka zgodnie jednak mówią wprost teraz jak te granice stawek, jakie komunikować tak, by nie było z tym problemu by zachowania, które niegdyś uchodziły za normalne nie budziły wątpliwości nawet osób dorosłych już nie mówiąc dzieci myślę, że to może być wręcz niebezpieczne, jeżeli nie będziemy chcieli udzielić pomocy dziecku, bojąc się być posądzonym o właśnie zły dotyk ja myślę, że wystarczyłoby żyje, żeby ten pan, aby każdy inny mężczyzna chcący pomóc małemu dziecku powiedział Nigel głośno słuchaj biegnąć z pomocą przewróciły się upadłej skaleczył się biedne ci z pomocą zobaczymy czy nic nie stał w tym konkretnym przypadku jeszcze pozwoli pani uzupełnia nie było raczej problemem w jaki sposób dziecko odbierze oferowaną pomoc w chwili, kiedy poczuł się zagrożonego w jaki sposób za reagują inni dorośli, a przede wszystkim najbliżsi dziewczynki które, którzy byli dziś oddaleni o oddalenie nieco dalej to jest obawa pan na to myślę, że czasami nakręcamy pewien temat też państwo w mediach, ale też szliśmy psychologowie i właśnie tak pan podział wylewamy dziecko z kąpielą, ale może tych czasach jakich żyjemy ten pan powinien krzyknąć do idący gdzieś tam w oddaleniu rodziców pomaga mi się podnieść tak to tak jak pewnie w wielu sytuacjach takie za komunikowanie tego co robię głośne myślę, że będzie bezpieczne dla wszystkich, ale to takie to to co pan opisywał z drugiej strony niepokojące, bo mogą sobie też wyobrazić taką sytuację, że z lęku o tak i posądzenia zły dotyk osoby, które do tej pory n p . się przytulały, bo pocieszały kogoś albo się przytulać, bo się cieszyły witały nagle zaczną unikać takich gestów nie chcę być posądzonym o zły dotyk myślę, że tutaj nie powinniśmy zabrać za daleko, bo wtedy też dzieci będą nieszczęśliwe, bo nie będą czuły bliskości osób, które są dla nich ważne a kto powinien wziąć na siebie ten krzyż ten ciężar uświadamiania wychowania właściwego w jeśli idzie o te o te relacje szkoła czy czy przede wszystkim osoby najbliższe, czyli rodzice pan jest zwornikiem tego, że jak ktoś chce mieć dzieci odpowiada za wychowanie i za kształtowanie, ale oczywiście nie zawsze rodzice sobie z tym radzą i warto szukać pomocy szkole takich ludzi jak ja może właśnie bardziej szukaj szukać rozmowy takiej, która będzie polegała na rozmowie z kimś, kto ma większą wiedzę większe doświadczenie, a niekoniecznie tylko na szukaniu, więc w internecie, chociaż ta książka, która jest pretekstem do dzisiejszego spotkania daje dokładne takie precyzyjne podpowiedzi jak się zachować co zrobić też podpowiada jak rozmawiać z dzieckiem jak przygotować na takie zachowania, które nie są właściwe ze strony dorosłych jesteś także to zachowanie wobec kilkulatka może nie może pojawić nie tylko kosz bardzo dorosłego, ale np. siedemnastolatka tak to dla 6 dziesięcioletniego jak już też osoba dorosła i dużo starsza też to trzeba o tym, pamięta przyznam, że będąc rodzicem, który chciałby skorzystać z tego poradnika w procesie wychowania swojego dziecka zastanawiałbym się czy czy sam powinien przełamać pewnych barier w sobie, bo mówienie o seksualności człowieka już niegdyś było takim tematem tabu, z którym co, do którego musieliśmy przełamywać jak osoby dorosłe Invest jest m. in. mały słownik słów niewesołych wśród tych słów jest agresja seksualna zły dotyk molestowanie kazirodztwo także prawo i myślę, że tutaj dzieci mogą popaść w konfuzję mało powiedziane, słysząc o tych terminali znając i pozbawiając ich znaczenie, poznając przy tym znaczenia jest i ogólna zasada rozmowy z dzieckiem na każdy temat, że musimy mówić jego językiem musimy poruszać się w jego obszarze pojęciowym czy taka złota właśnie zasada, że podążamy za dzieckiem czy nie możemy mówić mu o rzeczach, które są dla niego abstrakcyjny nie zrozumiał, ale dobra rzecz pan poruszył, że to my musimy pokonać pewną barierę, więc może warto najpier w zacząć rozmawiać z partnerem partnerką o tym, słuchaj jestem do przerobienia musimy zacząć o tym, rozmawiać, bo wysyłamy np. naszego Kajtka na treningi albo dziś bywa sam no bo w pierwszych pewnie 3 latach życia to dziecko jest nieustająco z nami, więc najpier w może przykładają sobie razem z taką książkę lub wiele jest kilka takich jeszcze książek na rynku poruszających tę tematykę może być warto żyć z partnerem przegadać zastanowić się w jakiej sytuacji o tym wszystkim rozmawiać też, żeby nie było i wyrwane z kontekstu, że odnosi się takiej sytuacji może warto poszukać jakichś filmów, które też by, które będą pokazywały te problemy no pan taki kulturowej naszym wychowaniu dziś pojawia się królowa śniegu nie, która dotknęła przez Jacka Śnieżka i zamieniła podważone umarła to są to są takie trochę też kody, których możemy szukać w bajkach uważa pani, że jednak powinniśmy my dorośli kontynuuje właściwie ten wątek, który sama pani ruszyła zastanowić nad tym, jakie tematy przynosi nam cywilizacja myślę o zdobyczach choćby takich jak internet, które też są osoby zagrożenie, że powinna nastąpić pewna weryfikacja zachowań, które mogą okazać niebezpieczne dla Azji i dla dziecka, że od tego też należałoby zacząć się na nowo definiować wszystkie zagrożenia zdecydowanie tak będąc świadomym rodzice też warto śledzić co się dzieje w internecie jak przez rodziców przychodzących do mnie do gabinetu pytam np. czy wiedzą, jakie dziecko ma aplikacja w swoim smartfonie albo w ogóle znają aplikacja czy sami sobie ściągnęli chodzi o to, żeby być trochę zanurzonym w środowisku, którym przebywa dziecko, ale myślę, że my sami mamy też do zrobienia trochę pracy domowej, bo byliśmy wychowani w takich czasach, że pewne zachowania były tolerowane tak nawet młode mamy, które mają 30 kilka lat wyrastały w takim środowisku, gdzie bardziej było dopuszczalne dowcipy na temat seksualności, gdzie złapanie czy poklepanie po pupie było tylko wybuchem śmiechu ani niosło za sobą jakiegoś dziś nagany, tak więc myślę, że my sami też muszę przerobić to co nas spotkało w życiu, jakie sytuacje z perspektywy bycia dorosłym jak odbieramy w latach jako zagrażający z czasów, kiedy byliśmy dziećmi to lepiej zrozumiemy sytuacje, których może się znaleźć dziecko i lepiej będziemy w stanie o nich z nim rozmawiać dziękuję pani bardzo za rozmowę pani Dorota Minta psycholog dziecięcy młodzieży była naszym gościem rozmawialiśmy o złym dotyku i o tym, mówić o niej też na jakiej sytuacji zwraca uwagę tak z perspektywy dziecka przede wszystkim jak jak i rodzica, który winien jest dziecko uwrażliwić na wszystkie przedłużające się historii, które budzą wątpliwości po po obu stronach dziękuję bardzo, ale to jeszcze nie koniec mamy dla państwa kilka egzemplarzy książki zły dotyk nie proszę pisać do nas na adres dla nas mało, a to kropkę FM dla małp to kropkę oraz informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!