REKLAMA

Dlaczego niektóre traciły głowy, a innym żuchwy wymieniano na końskie?

Data emisji:
2019-10-07 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
33:11 min.
Udostępnij:

Czterdzieści procent odkrytych zwłok gockich kobiet było rozczłonkowanych. O gockich kobietach, sposobie traktowania ich zwłok oraz innych gockich historiach niesamowitych opowiadał prof. Andrzej Kokowski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry dla państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj wydanie z Lublina studio prof. Andrzej Kokowski badacz dziejów gotów Wandalów i Sarmatów z Instytutu archeologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie dzień do końca serdecznie panie profesorze co z tymi kotami, dlaczego oni są tak fascynujące to strasznie dawno temu wszystko działo, ale mam wrażenie, że oni są niezwykle ważne szczególnie dla nas Rozwiń » tutaj naszym pięknym miejscu zgromadzone dla Lubelszczyzny są ważni, ponieważ do tej pory do niedawna nikt nie myślał, że i tak byli także środka tutaj, bo rzeczywiście takim wstrząsem dla archeologów historyków, ale z punktu widzenia takiego przeciętnego słuchacza Radia godzi są w fascynującą kulturą chociażby z tego co dostarczają wykopaliskach mnóstwa biżuterii, która sama do siebie przemawia ludzie oglądają z przyjemnością na wystawach z racji historii ich dziejów, bo przecież, a wielka droga, którą od Skandynawii zaczęli ja skończyli na Zachodzie Europy to jest też coś godnego uwagi 1 czy można było ten temat nakręcić poza tym stworzyli kulturę ja nazwałbym cywilizacją, która spowodowała, że w okresie od końca drugiego do połowy piątego wieku na terenie wschodniej Lubelszczyzny w Kotlinie hrubieszowskiej było prawdziwe eldorado kulturowe ekonomiczne i polityczne taka Szwajcaria to żywności, gdzie koncentrowały się wszystkie szlaki handlowe, gdzie koncentrowały się wszystkie emocje kulturowe gastarbeiterzy z każdej strony Europy, czyli być popracować tam polepszyć swoje swoje życie, gdzie też budowano niesamowite rytuały i wyznawaną religię, który bardzo niewiele Jana nakazywała między nimi katalogowanie zwłok przed złożeniem do grobu czuć się takim medialnym elementem historii gotów, ale takim, który też przykuwa uwagę każdego, kto chce świata rozpoczęła, a propos tego Kałkowa to wiem coś więcej dlaczego, czego to wynikało po prostu wiemy, że tak było i wiemy, że albo zakładamy, że być może chodziło o jakieś religijne nakazy i zachodnią to jest także archeolog coś odkrywa zaskakuje go to potem szuka panicznie tegoż wytłumaczenia dla zjawiska, które spod łopaty wyszło oczywiście w Łodzi po różnych obszarach mitologii starożytnej nie tylko tej związanej z ludami barbarzyńskim również taką ziemię prawdziwą teologią Grecją grecką rzymską nawet jeszcze odleglejsze niż tam z bliskiego Wschodu składa te cegiełki już sobie odpowiedź na osobę pytanie jak to się stało, że lud, który w kręgu cywilizacji taka technologiczna chociażby stała na poziomie wyrastającym ponad Europy barbarzyńską, która z łatwością przyswajają nowinki technologiczne nowinki filozoficzne czy też poszły takie strategiczne polityczne wymyśliła sobie zwyczaj, który nakazywał przed złożeniem zmarłego się zmarłej kobiety do grobu pokazał chować albo złożyć tylko jej część albo uszczknąć coś z korpusu tej zmarłej i oczywiście, czyli to w całym kolażu należnej i uwagi szacunku to nam się wydaje z perspektywy tych 1,51000 lat, że to powinno być coś barbarzyńskiego odrażającego, ale od siłowni to utkwiło w ich filozofii życia, ale wiesz to co i postrzegania tego świata, do którego każdy z nas zdążyli uważali to za rzecz absolutnie normalną i częstość, jaką obserwujemy tego rodzaju zjawiska na cmentarzyskach gockich Lewskim w Kotlinie hrubieszowskiej to, dlatego że tam są kapitalne warunki do odczytywania tam są kości tak zakonserwowane, że z łatwością potrafi rozstrzygnąć, którą część z tego truchła osiągnięto i dziś wyniesiono, a którą postawiono złoży do grup, czyli te sensacyjne czy może ten powie sensacji co się pojawia trochę wynika tylko z tego, że zmieniliśmy swoje jako społeczeństwo czy jako różne kultury różnych miejscach podejście do zwłok czy podejście do tego, jakie są sporo zrobić trzeba coś dojdzie oczywiście jesteśmy obarczeni takim to poseł chrześcijańskim prawda już wiem jak składamy zmarłego do grobu i z wielkim trudem przyjmujemy inną możliwość każda inna możliwość się wydaje nie cywilizacyjna albo niepasująca przynajmniej do naszego wyobrażenia o szacunku dla zwłok to jest ten ten sam próg, który musimy przekroczyć, żeby zrozumieć istotę myślenia innych społeczności innego ludu tak bardzo odległego od nas i wtedy jesteśmy skłonni takich prostych rozwiązań wtedy, kiedy słyszymy, że kobietą ciemną głowę przed złożeniem do grobu albo też powiedzmy odcinano jej ręce czy w górną część tułowia i szkoda tylko dolną nie wiem co robiono górną to pierwsze skojarzenie barbarzyńcy w 2 zapominamy o tym, całym o tej całej otoczki kulturowej, która towarzyszyła goto o tym, szacunku politycznym, który mieli w świecie antycznym nie tylko ze strony barbarzyńców, którzy otaczali barbarzyńskich plemion również wiemy o misjach dyplomatycznych rzymskich, które docierały do tych gotów wiemy o tym jak uważnie byli obserwowani przez Greków nad morzem czarnym czy z samych Rzymian w samym Rzymie to wszystko bardzo trudno ułożyć wszystko bardzo trudno nam zrozumieć natomiast kiedy zaczynamy szperać w dziejach ludzkich zaś okazuje się nie tak dawno, bo w czasie międzywojennym na terenie dzisiejszej Mołdawii stosunkowo powszechnym takich zapadłych miasteczkach był zwyczaj, że po pogrzebie bez takiego padre Familia czy tak nagle takie głowy szanowanej głowy rodu nomen omen AGL tak tak dokonywano otwarcia grobu wyjmowano kości to jest w domu jeszcze raz wniesiono do cerkwi po ponawiane pogrzeb w tym czasie rodzina, bo po prostu draniu skradła malutkie kości, bo one miały przynieść jej szczęście i przedmiotach powtórzę jeszcze raz ten zwyczaj poszły jest to jakaś taka próba porównania tego co robić godzi się swoimi zmarłymi do tego co się działo niedawno archeologia jest zubożona oto, że nie jest w stanie przyjrzeć tym ludziom twarzą twarz nie stanie z nim porozmawiać, ale też nie ma źródeł pisanych, które pozwalają nam kontrolować pewien sposób myślenia tych ludzi składane rzeczywistość starożytności z takich wykopalisk ja nigdy nie zapomnę, kiedy byłem młody arogancki niedouczony wiele dziesiątki lat temu odkopaliśmy pierwszy grób, w którym nie było głowy klub kobiecy to pomyślałem, że jest to głupi kawał którymi studenci zrobili i 6 awanturował nowe kopie wtedy 1 z takich dzisiejszych żona, ale szef, a przecież myśmy tutaj odkrywali trochę wyżej spalone kości albo, że są kości czaszki, że są kości czaszki tej kobiety, gdy pierwsze pierwsza warstwa czarnych okularów spadła z oczu zaczęliśmy kombinować najdziwniejsze zupy jak to wygląda na to, że oni odcięli głowę kobiecie spalili ją w głowę, a zostały korpus pochowali normalnie, informując go w ziemi to mamy chyba jakiś nowy zwyczaj pamiętam, kiedy ogłosiłem to te swoje relacje z takim kongresie, gdzie były wszystkie słabe archeologiczne polskie to widziałem takie ironiczne spojrzenie co ten młody wyczynia co on tam wie o tym jak to wygląda się to nie mogło tak być, ale pewne reguły poznawania Archeologicznego wyprasza wyraźnie po rozwiązaniu, ale później systemy systematyczność naszych badań metoda, którą stosowaliśmy sposób dokumentowania pokazały, że te dość powszechne zjawisko, że prawie 40 % kobiet podlegało on jakimś tam wałkowania po śmierci nie wszystkie to jest ciekawa 40 %, a to chowano tylko nogi to pochowano tego stopy dłonie, a to pochowano tylko samą klatkę piersiową brata wymieniano żuchwę kobiety na żuchwy konia albo górną część kobiety na górną część młodej krowy jest ta ilość sposobów traktowania zwłok osób przestała nas w sensie rozumienia tego wszystkiego nie było reguły dla nas do dzisiaj nie wiemy, jaka była reguła, która nakazywała wobec jakiż to część tej społeczności gąski wymyślać tego rodzaju historie, a nie wymyślą to po prostu każdy grób jest inny tak stara, a pochowano kobiety na inny sposób to gotów wrócić panie profesorze po informacjach Radia TOK FM informacji o dziesiątej 20 już za kilka minut państwa i moim gościem ze studia Radia TOK FM w Lublinie jest pan prof. Andrzej Kokowski badacz dziejów gotów Wandalów i Sarmatów z Instytutu archeologii Uniwersytetu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie informację o informację wracamy, bo wczoraj państwa i moim gościem jest prof. Andrzej Kokowski badacz dziejów gotów Wandalów i Sarmatów z Instytutu archeologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie piękna pogoda w Lublinie leciutko reszcie kraju Ależ wszystko się dobrze skończyło myślę sobie, że godzi być może też doceniali uroki Lubelszczyzny to musieli inaczej by tutaj się nie pojawili myślę, że oni znakomicie przygotowali się do przyjścia na Lubelszczyznę znakomicie rozpoznali obrad teren i punktowo bezbłędnie dotarli do kluczowego punktu geograficznego, jakim jest Kotlina hrubieszowska, która ma walory również dzisiaj cenione znakomite gleby świetne stosunki wodne kapitalne naturalne położenie, które to tworzy tak taką otoczkę ochronną, bo wokół tej godziny no i klimat klimat taki Kontynentalny, czyli jasno określony, który powoduje, że są tam znakomite warunki do życia i czas, by spojrzeć na mapę tak odcina hrubieszowski leży to łatwo każdy rozszyfrowuje, jeżeli ktoś rozsądny chciał się przemieszczać z południa na północ czy ze Wschodu na zachód albo też odwrotnie to musi przejść przez Putina również, skąd inaczej po prostu jego podróż byłaby straszna uciążliwa niewygodna to ci wiedzieli i godzi rozpoznawali Kotlina hrubieszowska już mniej więcej od połowy drugiego wieku po Narodzeniu Chrystusa wysyłali tam swoich taktyki zwiadowców my nazywamy bardzo elegancko eksplorator jest tuż po prostu ustawiali się 2 posła pytania czy ktoś mieszka, jeżeli mieszka taka siła czy trzeba zwalczyć uda się namówić do jak już projekt ekonomicznego albo politycznego moi kolejne pytanie czysto rzeczywiście będzie można łatwiej dotrze do tych rynków południowych bardzo atrakcyjnych dla społeczności barbarzyńskich, kiedy wrócili do siebie do domu na Pomorze opowiedzieli jak to wszystko wygląda na to właściwie pozostało nic innego jak spakować manatki i ze środkowego Pomorza Północnego Pomorza z północnej Wielkopolski wyruszyć w kierunku południowo-wschodnim i znakomita część tych wędrujących rodzin dotarła do Kotliny hrubieszowskiej dlatego nie żałował no tak, ale tak myśli to znaczy, że pomiędzy pomożemy również nowe niezależnie, więc rozumiem to oczywiście my sobie ciągle naiwnie wyobrażamy, że to taka wędrówka gotów to odbyła się na gwizdek prawda przywódca gotów wyszedł przed chałupę podział drogie kochane jutro jutro pakujemy manatki idzie o czasie może tak jutro idziemy docieramy do punktu x oczywiście musiałoby jakieś większe zorganizowane grupy, które boja wiem miały bardzo odważne plany ale kiedy wchodziły informacja rzeczywiście jest tam dobrze to tutaj poszczególne rodziny na własną rękę zupełnie niezależni, omijając skupiska ludzi przedzierały się na ten południowy wschód i część po drodze jak to zwykle bywa zobaczyła szczere Piaski Mazowsza i tamtejsze stocznie powiada a dlaczego nie tutaj jeszcze inni podzielono godzina wioska jest fajna pójdziemy dalej na południe może będzie lepiej rzeczywiście tam było lepiej także to jest bardzo złożony proces, który dopiero zaczynamy rozumieć w związku z tym ci godzi się tak rozproszyli po ojca po południowo-wschodniej Europy oraz 800 km 800 km to jest straszne kawał drogi do 57 godzin sprawdziłem po co wydarzy jeszcze nie mieli głównie wcale tak tak Szwedzi przebadali taki eksperyment, jakby można było łodziami dotrzeć z zatoki gdańskiej do morza czarnego nie do końca to się udało, bo to było w czasach, kiedy przez Białoruś trudno było się przedostać, ale ze zdumieniem stwierdziliśmy, że wyprawa Łodzią taką wiosłować 32 słowa, jaką mieli godzi to wymaga prawie 2 tygodni, żeby dotrzeć od zatoki gdańskiej na wysokości Hrubieszowa to coś niesamowitego oczyścić powiemy, że są psie nosy, bo są tam prawda takie różne historie, ale wtedy też, by różne przeszkody, które stawały na drodze, więc o tym, że mogły być nieprzyjazna sytuację miejscowi mogli się buntować, gdy projekt zatrzymać taką wyprawę sposób strasznie złożone problemy, które my usiłujemy sobie wyobrazić jak one rzutowały na rytm tej wędrówki czy też poszły na zasięg tej wędrówki czy skalę wspomniał pan panie profesorze zwyczaje odcinania głów albo kawał chowania zwłok, ale sporo pan panie profesorze, że to dotyczy jakiegoś odsetka ludności tak tak no i rozważa w takich momentach pojawia się pytanie to co było tym decydującym czynnikiem o stawiamy to pytanie właściwie od 40 lat i nie znajdujemy odpowiedzi spekuluje my uważamy, że być może już go tak tak były plany, które miały jakieś inne prawa filozoficzne prawda do eksponowania swojej pozycji społecznej albo też, że te te zasady, które kierowały obrzędowością grze banalną ograniczały prostu dość tych pochówków niezależnie od klanu, z którego pochodziła dana kobieta to przede wszystkim kobiety dotyczyło i być może punktem honoru było tamtejszych społeczności dobić się do tej grupy, która zasługuje na pokonał Kowa nie zwłoki zupełnie inne potraktowanie zmarłych to są niesamowicie psychologicznej istotnie są liczne istotne problemy ja ostatnio spędzam dużo czasu właśnie dyskutują z psychologami socjologami, żeby spróbować zrozumieć mentalność tamtej społeczności jest to w ogóle możliwe niemożliwe wydaje mi się, chociaż oczywiście ci moi koledzy są bardziej optymistycznie ja uważają, że można modelować jakiś tam zachowania ludzkie, ale sceptycyzm taki naukowy Kazań jak być bardzo ostrożny wobec wobec tego jak mogę wyobrazić sytuację, że np. no osada Massu meczu największa, jaka jest stroną jednorazowo mogło zamieszkiwać na 5000 osób z gości, którzy tam przychodzili i wieźć, gdzie po wsi no i babcia, która mieszka, a przed ostatnim obiegł właśnie jeszcze metrów kwadratowych na krańcu południowym naszej osady zmarła zbiera się to tak konsylium związkowe administracja nazwijmy to i teraz co z babcią robimy rodzina oczywiście ma swoje interesy mówił, że czynność bardzo prosili, żeby pokazał Kołacz może, chociaż nie prawda odciąć głowę albo jak wyszło to gdzieś tam górną część odciąć i schowany dolną część i teraz następuje tutaj właśnie ważenie argumentów przystajemy na tę propozycję czy też je można to panie profesorze odwrócić powiedzieć, że rodzina się z wracającym do administracji może oczywiście w całości pochowali, bo my byśmy tak oczywiście przed nie zasłużyła nie oczywiście myśmy próbowali rozstrzygnąć tę kwestię również badaniami genetycznymi sią one trwają czy n p . da się genetycznie ustalić, że o osoby pochowane po kawałku zwane mają jakąś bliskość rodzinną także bliskość nie to jest naprawdę wszystko rozrzucone tak jakby losowość jak tam tam funkcjonowała, więc to jest problem, który nam spędza sen z powiek i który ciągle dyskutujemy powoduje, że te zaś, który gotów żyje prawda, bo szukamy rozwiązań, ale również te poszukiwania nie są prowadzone tylko krótko to jest jakaś próba korelacji w ogóle róż oczywiście oczywiście, kiedy wybucha sensacja po kawałku zwanych zwłok gotów Kotliny hrubieszowskiej kobiet bez głów, bo takie hasło się udało medialne ukłuć, które wędruje przez media całego świata na okrągło właściwie ciągle wraca do 1 ten problem to również koledzy z innych obszarów badań zaczęli przyglądać się swoim wykopalisko zaczęli podglądać nasze metody zaczęli podglądać nasz sposób postępowania z tą substancją, która w ziemi jest jak się okazało, że na Ukrainie są również pochówki po kawałku danych zwłok, które dzięki doskonałej metodzie był uznawany jako groby wyrobom dane albo groby naruszone przez traktor albo groby, w których warunki naturalne zadziałały tak źle, że nie wszystkie kości zachowały najprostsze rozwiązania szukano dopiero ta akurat nosi nasza i sposób obserwacji tego co się w nim dzieci każde warstewka ma swoje znaczenie akurat w tych cudownych warunkach lub środki potrafimy odczytać każdy ruch łopaty którymi miał tam miejsce to ona zmierzyć łopaty którymi oni kopali groby to wyostrza uwagę i dzisiaj koledzy z Rumunii meldują że, a wie pan co, bo u nas też już Teresa, czyli inaczej Kopacz cmentarzysko gockie my mamy takie pochówki, jaką ów pan i potem okazało, że ten, że ten wątek gotycki zadziała również na badaczy innych kultur i badaczy kultury romantycznych sarmackich np. zaczęli meldować mamy odosobnione przypadki pochówków cząstkowych albo badaczy tych kultur germańskich takich pełno tego słowa znaczeniu Germanów, którzy mieszkali między Odrą a, a Renem, a Odrą 0 też bardziej takie adekwatne też chcieli mi nagle meldować ją lansowaniu profesorze, ale myśmy zaczęli analizować stare materiały tam dość konsekwentnie powtarza się, że w niektórych pochówkach brakuje części szkieletu myśmy toczył się traktowali w na zasadzie takiej nie ma kiedy ma się czym zastanawia nas to przede wszystkim zabytki, które tam są także to jest problem, który dzięki archeologii lubelskiej wybuchu, ale też rozlał się na całą archeologię Europejską i właściwie powstał taki dział wręcz badawczy w odpowiedzi na pytanie, dlaczego te kobiety traktowano w taki przedziwny sposób właśnie również wygląd wykluczyli taką tezę, że być może to niebyła to nie być nakazy religijne albo zwyczaj tylko jakiś rodzaj kary my mamy konkrety mamy konkrety to nam się uda ustalić np. mieliśmy Group, w której kobiety pochowano 3 × 1 kobietę chowano czy żona zmarła przy porodzie już pochowano ją w tym z tym w tym poselskim nowo narodzonym o poselskim pech chciał, że w niedługim czasie po tym fakcie zmarło dziecko w wieku 2 lat trują godzi przychodzą na grób matki odkupują ten pojemnik, w którym ona jest złożona do grobu wyjmują z tego pojemnika górną część zwłok robią w grobie piętro układają tą górną część jej zwłok, które musiały jakoś tam trzymać czy to kładą dziecko, ale pech dotknął rodzinę dalej zmarło dziecko w wieku 4 lat co oglądać wracają do tego samego miejsca odkopują tą górną część wyciągają ramiona głowy matki robią na kawałki wkładają do skrzynki robią, jakby trzeci pochówek do tych pochówków i do pięter powrócimy po informacjach panie profesorze informacje dziesiątym 40 prof. Andrzej Kokowski z Instytutu archeologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie państwa ma gościa chciane wracamy do gotów Szanowni państwo studio Radia TOK FM w Lublinie pan prof. Andrzej Kokowski badacz dziejów gotów Wandalów Sarmatów z Instytutu archeologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie rozmawialiśmy o przed informacjami o kobiecie gocki, który jak została jako powołana 3 × tak tak no to dowód na to jednak nasza bezradność nie jest taka jak to podziała na samym początku, że jednak wydamy nitki, które prowadzą nas do odpowiedzi na pytanie, dlaczego kawałków no to zwłoki takim kolejnym ważnym odkryciem jest to, że wielu grobach dzieci znajdujemy pojedyncze kości osobników dorosłych najczęściej duże kość udową albo kości ramieniowej niekiedy czaszkę tutaj badania dna pokazały, że to jest bardzo bliskie pokrewieństwo między tymi zmarłymi, więc może również tak, że ta te cząstkowe pochówki wynikają z tego, że było wyjąć kości włożyć do grobu tego dziecka znowu taki argument, który pomaga nam zrozumieć całą filozofię patrzenia na życie pozagrobowe, ale w ogóle uważam, że najciekawsze jest to, iż odkryliśmy, że go ci obiecali się płytami wykonanymi z kości ludzkich mieliśmy panią, która na pierwszy miał woreczek z kompletem zębów mężczyzny z kompletem zębów mężczyzna wcześniej wybiła mu ich przy śniadaniu czy przy obiedzie tylko prawdopodobnie, kiedy zmarł wyjęto po prostu te zęby ona z nimi chodziła bardzo często jako Mela amuletu używano taki płytki pomiędzy kręgami trasie wzrasta z trzonem kręgu około szesnastego osiemnastego roku życia więcej zakończy wiedzieli, kiedy następuje wiedzieli, kiedy sięgnąć do takiego grobu, żeby taką płytkę pozyskać już ze swoją sytuacją absolutnie i dla studentów wstrząsem było do klisz grób kobiety, która w postaci amuletu miała kość udową mężczyzna teraz wyobrazić, że np. przez nasz piękny Lublin, gdzie pani z kością udową na pierwszy to co by ją spotkało od przechodniów do Sejmu trafił wyobrazić, a w tamtym świecie musiał mieć jakiś jakiś zupełnie inne znaczenie jako zupełnie inną wymowę być może również zupełnie inną rangę określał tej osoby, która paradowała z takim amulety to są oczywiście takie kawałeczki mozaiki z tego płuc historycznego, który sobie układamy w odpowiedzi na pytanie, dlaczego takie zwyczaje funkcjonowały gotów daleko jest rozstrzygnięcie jakoś udawało zamocowana ona miała ona miała przy wiercony nią to część przy główce brzegu wczesne ustawowej, kiedy zrobiliśmy analizy otworu to się okazało, że prawdopodobnie był to ziemi, na którym wisiało powstałoby święcona, ale nie wytarte ten otwór został nie wystarczy, więc no na jakim Rzemień osobie ta pani nosiła kość jakiegoś drobnego mężczyzny bardzo bolały twierdzą, że 1 z wyższych mężczyzn społeczności gockiej, jakiego znaleźć ona została pochowana łączy bez głowy został pochowany w całości została pochowana w całości nie podawał Kowa no i właśnie zdumienie nasze wzbudził ten amulet, który miała na wieś duża wielkie takie o kościół mężczyzny to jest tam 40 cm, czyli paradować z czymś tak takim chyba nie jest łatwo pytań, bo pod odzieżą czy na czyj to były tego my nie wiemy tego nie wiemy, chociaż możemy przypuszczać, że raczej na, ponieważ pod tą kością w elementy naszyjnika czy ta kość leżała na naszyjniku, który był przypięty do szat tej zmarłej pani oczy się kolejne pytanie czy właśnie paradowała po Hrubieszowie Lublinie czy jest także w momencie śmierci tak tego tego my też nie wiemy, ale z kolei właśnie to świecenia krawędzi od czworga wskazują na to, że stosunkowo często zakładała naszej takoż musiał poruszać na tym na tym, że zmieni ona powodowałaby świecenie krawędzi tego co rusz na drzewie się też obawy, że trzeba budować poziom tutaj każdą stronę to jest rzeczywiście ogromnie dużo możliwości natomiast ponieść koszty męska to wiemy to jest inne pytanie na cmentarzyskach prawie nie mamy mężczyzn mamy niemal same kobiety i dzieci mężczyźni, jeżeli są to tz w ruina gatunku albo możemy za tak, ale dowództwo AK albo albo osobnicy bardzo starzy albo potwornie schorowani, którzy w sposób szczególny byli chowani często jako ofiary leżących niżej i kobietą to stawia pytanie co było z mężczyznami 60 dochować prawda musiał się dziś na ziemi rośliny no nie no nie wszyscy przecież nie wszyscy opowieść o małżonkach gdzieś tam tkwi nam z tym głowy butem, żeby to państwo kobiet tak spojrzeć z góry na wyniki naszego państwa mamy kobiety mamy 10 mamy państwa ma za początki feminizmu w Polsce sięgają czasem gotów przynajmniej tak, ale my jesteśmy w stanie obyć przykład mężczyzny wychowany w zupełnie inny sposób taki, który nie pozostawia szans archeologom odkrycie takiego pochówku n p . bardzo prosty stosowany w wielu kulturach jeszcze do niedawna Platformy budowane w lesie, gdzie składano zwłoki mężczyzny to przecież archeolog nie natrafi na taki pochówek, bo się szybciej zniszczy zwierzęta ściągnął kości nie ma śladu albo też mogli palić te zwłoki w życie zaczną drożeć inne, ale proszone były na powierzchni to one szybciej uległy zniszczeniu niż te, które zostały przykryte przez ten, że ten cudowny balsam dla nas, jakim jest Lech, który kapitalnie konserwuje kości, więc tutaj jesteśmy bezradni, gdzie te chłopy jak to miejscowi ciągle pytali nas, kiedy ogłoszono jak już tak media, żeby same kobiety od kupujemy to przed sklepem miejscowym mężczyźni po prostu się zbuntowali podzieli panowie tak nie może być, gdzie te chłopy i kazali nam szukać mężczyzn bardzo trudne, bo wytłumaczyć, że zwyczaj rytuał religia filozofia eliminowały ich z tej przestrzeni cmentarnej na 1 nie zaprosił na cmentarz lokalnych przeliczeniowych paszportami tutaj więcej myślę, że niż kobiety przy nie mogą być inaczej w tamtych czasach także tam się to kalka cywilizacji jest bardzo trudna do akceptacji prawda i i borykamy z tym w jaki sposób, czyli poszukuje mężczyzny poszukuje również my, że takie same poszukujemy tych brakujących czaszek prawda tych tych 700 ileż czaszek, które w, których nie znaleźliśmy też jestem w stanie wyobrazić, że gdzieś jest takim miejscu daleko cmentarza cmentarzyska tego greckie jak w dół, którym te brakujące kawałki zwłok zostały zdeponowane odkupienie trafimy trafi na to miejsce to jest też takie oczekiwania archeologiczne taktyka taka łatwość wytłumaczenia, że przyjdziesz to jest obok nas musimy do tego trafić archeologia jest nieustającą zagadką prawdę ruch łopaty może zmienić w ogóle kompletnie teorie, jakie budowano przez 3 lata to jest piękno tej tej nauki, a więc może gdzieś te czaszki czekają nas kobiece czaszki i faceci to facet myśli wracać i faceci naprawdę jest, że duża część z nich brał udział w tego rodzaju awanturach na południu Europy prawda, że te gorzkie wyprawy wojenne został opisany bardzo szczegółowa, ale tu jest znowuż 1 kontra argument wiemy, że za tymi wojownikami ciągnęły całe rodziny i także szła armia może do kochanki myślę, a może klęskę to jest zbyt łatwy wytłumaczenie zbyt zależy od zbyt naiwne, ale kreowali zieleń dużo godzin przyprowadzali sobie tutaj piękne kobiety ze stepów ukraińskich sarmacki, które chodziły w ogóle za ideał kobiety starożytności jeżeli rzymska babcia chciała wnuczka swoją w jaki sposób dowartościować się bierze piękna jak jak armatka sama kiedyś takim wzorem kobiecości, ponieważ one były wierne mężczyzną nieprawdopodobny sposób trafił urodzić na koniec głosi legenda potrafił dołożyć mężczyźnie w każdy najgorszej sytuacji wojennej, więc któregoś dnia czekające na powrót mężczyzn gocki Kotliny hrubieszowskiej stojące na skarpie Bogu patrzą idą wracają, ale z nimi jakieś takie kolorowe ptaki jakieś takie kolorowo ubrane kobiety, a co tu piękne sarmacki prawda, które zaakceptowano i może wtedy stracił głowę po prostu one one nosiły swoje ludowe stroje, które różnią się absolutnie tych gorzkich wychowały dzieci na wzór sarmacki grzebały dzieci na wzór sarmackich takich grobach niszowy się wypowiedzieć na wzór sarmackiej z wszystkimi regułami przynależnymi kulturze sarmackiej czy na pewno było, że obecne z koniem na pewno był obeznany z inną eksploracją przyrody jest oczywiście domniemanie pomysł to wychowanie sarmacki widzimy tylko poprzez grup, które temu dziecku zafundowano strój, który nosiło dotąd to dziecko prawda, ale za tym idzie wiele innych elementów być może kuchnia nawet była inna prawda zresztą jesteśmy w stanie stwierdzić, ale są w stanie wyobrazić, że ten sarmacki komentuje sarmackie kobiety przyniosły coś takiego jak Włosi, którzy przyjeżdżają do nas nadal otwierają knajpy z pizzą pani tak jak pierwsza dama wręcza przywiozłem pizze to gospodarz, a przecież tego tknąć on takiego płaskiego placka, który śmierdzi nie będzie do ust brał, więc to są zderzenie cywilizacyjne takie czasy to są te zdarzenia cywilizacyjne, które muszą dotykać również gotów, aby jak powiedziałam było to miejsce, do którego dążyli wszyscy wszystkich stron świata w Bałtowie Dakowicz Wandalowie wszyscy ci być tylko gdyby śląskich korzystać z tego eldorado, więc musieli przecież gdzieś coś co tam ciekawi tych ludzi, czyli pytań wiele i rozmiarze czekamy na kolejne odkrycia, aby udzielić odpowiedzi oczywiście oczywistą musi wystarczyć fantazję musi wyznaczyć to, że kobiety traciły głowy i to mężczyźni zawsze słuchają z żywnością pan prof. Andrzej Kokowski badacz dziejów gotów Wandalów informator z Instytutu archeologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie był państwa moim gościem bardzo dziękuję panie profesorze dziękuję bardzo idą do szerzenia informacji za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu Owczarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!