REKLAMA

KOPIPOL, czyli "ZAiKS" dla naukowców. "Serwery organizacji padły w czasie audycji"

Data emisji:
2019-10-08 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
34:13 min.
Udostępnij:

Ponad 5 mln zł od importerów sprzętu kopiującego, skanerów czy papieru ksero jako rekompensata za bezumowne kopiowanie (kserowanie) utworów prac naukowych i technicznych. Ja je zdobyć i dlaczego są pobierane wyjaśnia prof. Grzegorz Tylec. Rozwiń »

Więcej: http://www.kopipol.pl/ Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

co zapaśniczka program off czarek dzień dobry wita państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie w studiu gość pan prof. Grzegorz tylec z Instytutu dziennikarstwa i zarządzania katolickiego Uniwersytetu lubelskiego Jana Pawła II dzień dobry panie profesorze dzień dobry witam państwa piękna pogoda też nie pada mroźnie, ale tak lekko różnie i słoneczko świetnie się na rozmowę, a powód rozmowy chyba też jest pozytywne, bo oto Szanowni państwo od razu dodam, Rozwiń » że nie dla wszystkich, ale jest do wzięcia ponad 5  000 000 zł, a te pieniądze może się wydać prawie 9000 autorów, czyli pieniądze z pewnie z braku lepszego porównania z takiej instytucji, która przypomina ZAiKS, ale dla autorów naukowych tak jest, czyli KOPIPOL koszmar, o co chodzi o niczym lub kim jest kopii Pol i skąd pieniądze tak to w uważam, że to jest świetna informacja początek roku akademickiego środowisko uniwersyteckie stałą informację, że organizacja zbiorowego zarządzania, która skąpi Paul Stowarzyszenie siedzibą jest Stowarzyszenie dokonało podliczenia środków zebranych z rynku Stowarzyszenie siedzibą w Kielcach ustaliło, że na jej kontach jest ponad 5  000 000 zł do podziału dla autorów twórców dzieł naukowych i technicznych, którzy mieli to szczęście i ich dzieła były najczęściej kopiowane najczęściej kserowane z te pieniądze są na kontach autorów i trzeba ponieść głosić trzeba złożyć stosowny wniosek do podziału jest myślę, że więcej niż 5  000 000, ponieważ oczekują także pieniądze nie pobrane przez autorów w latach poprzednich powiem tutaj od 2007 roku Stowarzyszenie KOPIPOL zebrało z rynku już ponad 25  000 000 zł złotych i znaczna część tych pieniędzy nie jest pobrana przez autorów przez środowisko akademickie, więc mam nadzieję, że ta audycja dzisiaj skłoni przedstawicieli nauki do tego, żeby wejść na stronę kopii polu wpisać swoje imię nazwisko wyszukiwarka i sprawdzić czy należą się jakieś pieniądze być może za rok osiemnasta być może za lata wcześniejsza sprawdziła panie profesorze nawet grozić, że nie należy niestety mogą być 2 powody pierwszy powód jest taki, że nie publikował pan żadnych artykułów naukowych monografii naukowych czek drugi powód może być tak, gdyby nawet pan publikował to nie miałby pan może takiego szczęścia i nie znalazłby się pan w gronie takich wydawnict w, które były najczęściej kopiowane, czyli oferowane akcje oferowane do rozrostu jak to sprawdza czy jakiś przedstawiciel KOPIPOL przy każdej właśnie sterujących w Polsce stoi patrzy to badania dotyczących sterowania są przeprowadzane przez zresztą firma, która prowadzi badania statystyczne i po pierwsze, wykonuje się takiej oceny, jakie utwory są w ogóle kserowane, więc wydziela się utwory kserowane, które są utworami naukowymi oddziela się od utworów muzycznych sterowane są przecież także loty w tym zakresie pieniądze z tego tytułu powinny trafić do ZAIKS-u kserowane są także dzieła plastyczne działa fotograficzne i ta część jest przekazywana dla organizacji zbiorowego zarządu, które reprezentują twórców dzieł plastycznych czy fotograficznych wiadomo, że najczęściej w praktyce kserowane są utwory naukowo techniczne oferowane przez studentów, które oferowane przez naukowców bez są prowadzone badania statystyczne, które określają to są to co tam tajne badania Tax zostałem jak to wygląda czy koszty, więc trzeba czy tak z tego z tego co, więc tych informacji, które są podane na stronie internetowej kupi polu można przeczytać, że są losowane miasta uniwersyteckie i te badania przeprowadzane są w okolicach siedziby uniwersytetów z tych badań wyłania się pewien obraz, jakie wydawnictwa, jakie materiały są najczęściej kopiowane i w stosunku do tych wyników oblicza się udział wydawców wydawnict w naukowych w rynku kopiowania takim punktem odcięcia jest 1 %, więc jeżeli jakieś wydawnictwo ma udział w rynku kopiowania mniejszy niż 1 % to ci autorzy nie dostaną pieniążków po prostu koszty repartycji byłyby zbyt duże i te kwoty, które dostawali autorzy byłyby zbyt małe jakiekolwiek czynności podejmować było to byłoby to parę złotych można w systemie, który promuje tych największych promuje tych, którzy są najczęściej sterowani z doświadczenia wiem, że są to często publikacje z zakresu medycyny, ponieważ książki medyczne są drogie, więc studenci medycyny często kserują to był ciekawy temat na badania, które wydawnictwa, dlaczego mogę mogę tylko, że doświadczenia wiem, że zazwyczaj ta lista tych wydawnictw to jest to około 10 do 15 wydawnictw, które mieszczą się w tym progu wyższy niż 1 % w ramach tych wydarzeń, których udział w rynku kopiowanie jest wyższy niż 1 % dzielimy pieniądze zebrane z rynku stosownie do ich udziału potem ustalamy, jakie były opublikowane książki publikacje przyznane wydawnictwo i te pieniądze należące się danemu wydawnictwa są dzielone pomiędzy te publikacje, jeżeli publikacja była stworzona przez 1 autora, więc ta cała kwota przysługuje 1 natomiast, jeżeli była to publikacja współautorka lub dzieło zbiorowe w kat monografia konferencyjna to ta kwota jest dzielona równo pomiędzy wszystkie osoby, które stworzy wydaną publikację tak to czarna magia panie profesorze, bo tak myślę, że teraz, gdyby ktoś chciał czerpać korzyści to właściwie powinien wydawać swoje prace w 1 z tych wydawnict w ogólnie troszczą się to wspaniała uwaga, ale troszeczkę tak powiem nie koniecznie pozytywna pod adresem KOPIPOL stwarzamy system, gdzie właściwie może lepsze wyniki osiągniemy, jeżeli weźmiemy tarcze postawił na ścianie będziemy rzucać lotkami zobaczymy, które do dziś potrafimy ta lista tych wydawnict w nasze zmienia, ale różna ja, bo obserwuję to już na przestrzeni kilku lat mógłbym wskazać 3 lub 4, które bym obstawiał żonę za zwyczaj się znajdują na tej liście cóż autorzy decydują kim zawierają umowy rynek wydawniczy szczególnie rynek naukowy jest bardzo trudny w zasadzie autorzy środowiska naukowego nie uzyskują wynagrodzeń autorskich tzw. honorariów autorskich, a jeżeli uzyskują to czym to tym bardziej myślę, że system, który opiera się na ochronie praw autorskich tych autorów powinien działać w taki sposób, żeby jednak no i precyzyjnie określać, kto w, jaki sposób, bo te pieniądze rozumie to są pieniądze, które właśnie, skąd pieniądze to może o tym rozmawiamy po informacjach Radia TOK FM były informacje zbliżają się nieuchronnie państwa mają gości jest pan Grzegorz tylec z Instytutu dziennikarstwa i zarządzania katolickiego Uniwersytetu lubelskiego Jana Pawła II zagramy kopii polu czy organizacji, która reprezentuje naukowców podobnie jak ZAiKS reprezentuje np. muzyków i pobiera opłaty od importerów sprzętu kopiącego IT opłaty następnie są dystrybuowane w jaki sposób i komu te pieniądze należą od będziemy rozmawiać także po informacjach w każdym razie ponad 5  000 000 zł czeka informację o 220 wczoraj państwa moim gościem jest pan prof. Grzegorz tylec z Instytutu dziennikarstwa i zarządzania katolickiego Uniwersytetu lubelskiego Jana Pawła drugiego rozmawiamy o organizację KOPIPOL i o pieniądze, które są dostępne dla autorów, którzy być może o tym jeszcze nie wiedzą te pieniądze to są opłaty, które są pobierane od importer od importerów sprzętu kopiującego, czyli wszelkiego rodzaju kserokopiarki skanery, ale także rozumie papier ksero to jest rekompensata za kopiowanie utworów bez umowne także, że właśnie np. studenci, którzy kopią kopią różne rzeczy te pieniądze, które są zebrane z rynku są następnie dzielone i wypłacane tym naukowcom, którzy się zgłoszą, żeby się zgłosić nazwę na stronę kopii polu, czyli KOPIPOL kapel i tam odnaleźć się w wyszukiwarce tak trzeba wpisać swoje imię nazwisko sprawdzić czy widnieje ono na liście osób uprawnionych następnie trzeba złożyć oświadczenie o tym, że potwierdzamy, iż utwory wyszukane przez wyszukiwarkę są stworzone przez nas, czyli musimy potwierdzić autorstwo bywały sytuacje wiadomo kilka osób o tym samym nazwisku może być przypisane do tego samego utworu trzeba złożyć dokument, który oświadczył my jesteśmy autorem dodatkowo koniecznie trzeba podać dane, które pozwala na dokonanie rozliczenia podatkowego kibol od tych pieniędzy, które wypłaca zobowiązany jest odliczyć zaliczkę na podatek dochodowy, więc trzeba podać dane do rozliczenia podatkowego oraz numer konta, na które te pieniądze mają być przekazane myślę, że warto tutaj jeszcze wskazać na podstawy, ponieważ wiele osób nie zgłasza się jeśli nawet gdzieś tam dotarła do nich informacja o tym, że takie pieniądze się należy ja prowadziłem szereg szkoleń w środowiskach uniwersyteckich mówią o tym, rozwiązaniu i by do naukowców nie udziela informacji nie nie widzą podstaw, dlaczego z, jakiego tytułu te pieniądze mieliby pobierać warto tutaj 2 słowa więcej na ten temat powiedzieć już zasadą prawa autorskiego oczywiście to chroniona twórczość chroni prawa osobiste majątkowe twórcy z tą zasadą ogólną, której ustawodawca nie tylko Polski, ale także ustawodawca unijny przewidział szereg wyjątków takiemu wyjątkiem jest m. in . przepis art. 23 ustawy o prawie autorskim, który pozwala nam na tzw. dozwolony użytek osobisty, a więc możemy do celów prywatnych niezawodowych niekomercyjnych korzystać z utworów poczułem korzystać na studia są takim są takim przykładem korzystania, a więc wtedy, kiedy nie zarabiamy możemy skserować książkę fragment książki artykuł naukowy zrobić kopię płyty CD skopiować kilka plików MP 3 i pożyczyć te pliki mojemu koledze ustawa mówi o korzystaniu w ramach tzw. związku osobistego pomiędzy osobami, które pozostają w rodzinie dzięki temu przepisowi możemy legalnie zaprosić rodzinę i odtworzyć film w szerszym gronie rodzinnym możemy książkę pożyczyć przyjacielowi mamie tacie, więc ustawodawca chciał być racjonalny wiedział, że takie bardzo ograniczone sposoby korzystania nie nie mogłyby być zrealizowany, więc w rozwoju należy wtedy chyba nie, żeby było powiedzieć, że ustawodawca racjonalny dokonali dochodzimy do absurdu to absurd, ale wciąż pytanie, które obecne czyli, nabywając np. film czy książkę czy płytę co właściwie nabywamy czy nagrane byłam idąc do sklepu kupując książkę nabywamy rzecz ruchomą zawiera umowę kupna-sprzedaży kupuje rzecz ruchomą nie nabywa praw autorskich, jeżeli kupuje obraz, ale i to kupuje rzecz nie mam praw autorskich ustawa wyraźnie stanowi, że nabycie rzeczy nośnika jest na nośnikach w Bangkoku mechaniką, którym ucieleśnione jest byt niematerialny, którym jest utwór jest bytem duchowym niematerialnym dobrze teraz, czyli właściwie co kupuje papier papier zadrukowany farbą drukarską i zadrukowany jakimś kodem, który dzięki zdolności percepcyjnych naszego rozumu umiemy odczytać działa na naszą wyobraźnią wiemy co te czarne znaczki na białych kartkach znaczą ekscytujemy się tym odczytywanie tego kodu, jeżeli zatem można tak i teraz, jeżeli mam ten ten nośnik z tym kodem wczesnego właścicielem jestem właścicielem rzeczy art. 20 niczego do papieru papieru tak papieru i farby drukarskiej już nie farby drukarskiej też dokładki wszystkiego co odróżnia go na świętej rzeczy rozmowie z tą rzeczą chce zrobić coś się żywnie podoba często właściciele artykuł starzeją kodeksu zwracają się z nią całym światem, rzucając na świat na stronę internetową to się i w tym zakresie w tym zakresie stały światem ustawodawca ogranicza pozwala nam dzielić się coś co kupuje kupując książkę naukową możliwość korzystania z tej książki możliwość czytania eksploatowania w zakresie dozwolonego użytku osobistego i w zakresie innego użytku publicznego pozostałym zakresie natomiast musi zawrzeć umowę z twórcą, który na eksploatację poza tymi wyjątkami przewidzianymi w ustawie musi wyrazić zgody może taką zgodę wyrazić odpłatnie może żądać wynagrodzenia, ale praca do Capitolu te pieniądze mają stanowić rekompensatę za to, że ustawodawca wprowadził ten art. 23, który pozwala nam w celach prywatnych niezawodowych kserować kopiować utwory z ustawodawca zauważył, że ten przepis będzie powodował pewne straty w zakresie sfery majątkowej twórców chce im zrekompensować trudno jest jednoznacznie powiedzieć, kto kopiował to sterował wprowadzono pewne rozwiązania, które w, jakim zakresie mają tę rekompensatę uczynić tak z punktu widzenia np. koszty takiego systemu czy nie sądzi pan profesorze dużo lepszym rozwiązaniem byłoby kompensowania autorów na samym początku tego procesu, ale taki sposób w jaki pracujemy innych twórców np. twórców instalacji hydraulicznej w naszym domu umawiamy się na pewien projekt, kiedy projekty skończone wypłacamy pieniądze podajmy sobie ręce się już nigdy więcej nie widzimy ten model funkcjonował przychodzi pani mówi napisałem książkę albo ją pan zamówiłem dobrze ile pan się za tę książkę albo jest w stanie zaoferować panu 100  000 bardzo dziękuję za 100  000 proszę pisać kolejne już nie obciążać systemu prawa autorskie zbudowane na wzór systemu prawa własności punktem wyjścia są rozwiązania znane sprawa życiowego, ale wszyscy mówiliśmy, że właściwie kupując coś nie kupuję tego kupuje rzecz nie natomiast eksploatować rzeczy materialne mogę już na zasadach opisanych w ustawie o prawie autorskim, czyli jestem ograniczony w korzystaniu z tej mojej własności gruntu pan zauważył natomiast rozwiązania, których pan mówi on funkcjonował, kiedy prawo polskie tworzyło pod koniec dziewiętnastego wieku na początku dwudziestego wieku powstał za ich jako pierwsze danie zbiorowego zarządzania, bo twórcy zauważyli, że te klasyczne konstrukcje tzw. honorarium autorskie wypłacane na tej zasadzie, które pan mówi jest niewystarczające to znaczy to znaczy, że akty eksploatacji tych utworów są tak różne w tak wielu sferach, że pozwala to twórcą domagać dodatkowego wynagrodzenia to jednak źle zabezpieczono też takie, że twórca tworzycie mówi za mało zrobiłem chce więcej państwo mówi osób to stwórzmy prawo, które umowy, dlaczego nie stosujemy tylko tego do innych to Niewiem pensja minimalna nauczyciele mówią no uczymy dzieci ta nasza wiedza ta nasza inwestycja później przełoży się do 14 PKB za mało zarabiamy chcemy więcej państwo mówi czy słyszeli państwo Okazaki Wiciu to mamy dla państwa taką odpowiedź być może, dlatego że przy eksploatacji utworów możemy jasno wskazać, jeżeli w radiu ktoś odtwarza moją muzykę to ja potrafię dokładnie powiedzieć ile o zarobił na tej muzyce i to wynagrodzenie zasady zdrowego rozsądku zaakceptowane przez ustawodawcę nie pamięta na całym świecie słynny pojedynek ZAIKS -u z fryzjerem ta potrzeba wzrośnie dokładnie pokazał, że nie da się obliczyć tego ile ktoś zrobi no, jeżeli pan oczywiście powiąże wszystkie dochody Radia to z tym utworem no to czemu nie, ale przecież to jest troszeczkę choćby na inne połączenia w procesach, które do rady nie zarabia, dlatego że Puszcza ten konkretny utwór być może z innych powodów ludzie słuchają Radia tak jest to pewien problem, który dziś to na salach sądowych jest roztrząsanie generalnie, jeżeli dochodzi do tego rodzaju procesów, w których ktoś używał jakiegoś utworu, a i należy ustalić, jakie korzyści odniósł często porównuje się sytuacje, kiedy dany przedsiębiorca nie używał danego rozwiązania utworu sytuacje, kiedy teraz to rozwiązanie było dużo, ale porównuje się korzyści i oceniać np. czysto teoretycznie takim okazuje się, że oto mamy radiostację x, które emituje muzykę i porównujemy dochód tej radiostacji w okresie, a w okresie UB, jeżeli w okresie AB np. dochód radiostacji spada to oznacza, że wybór muzyki sprawił, że radiostacja traciła pieniądze czy w takim wypadku, a artyści powinien rekompensować straty czy dopłacać tak no bo przez emisję tych utworów radiostacja zarobiła mniej tajemnic zaufanie wyborców to działo w obie strony, a myślę, że myślę, że to z punktu widzenia nadawcy opery ciekawe rozwiązanie, ale myślę, że jest nie do zrealizowania, a czuje pan, że to jest sprawiedliwy system i system arbitralnego oceniania, że jak ich wynagradzania jestem prawnikiem bycie prawnikiem polega na tym, że moim celem jest poszukiwanie tego co dobre sprawiedliwe, więc ja zajmuje się naukowo prawem autorskim i szukam sprawiedliwych mądrych rozwiązań prawa autorskie prawa autorskiego nie znajdzie profesora się to jest celem mojej pracy wiadomo, że to jest jakiś nieosiągalny, ale do tego momentu nie znalazłem się postarać o paniach, ale stara się to zrobić ustawodawca Polski ustawodawca unijny chodzi o wyważenie pewnych interesów wyważenie zbudowanie systemu prawa autorskiego tak, żeby użytkownicy, czyli my wszyscy korzystamy z dóbr intelektualnych i twórcy mogli mówić o jakiś pewnej równowadze, żeby te wynagrodzenia dla twórców były na tyle zachęcające do dalszej pracy, aby stymulować rozwój oraz zdają sobie sprawę panie profesorze to jest piękna teoria, która nie ma nic wspólnego z praktyką, bo tak naprawdę jesteśmy w sytuacji, gdzie ten, kto ma większą siłę logistyczną forsuje rozwiązania, które są dla niego korzystne i dzisiaj żyjemy w Europie na świecie, gdzie to organizacje zarządzania zbiorowego zarządzania prawami mają siłę i to one dyktują warunki i to one tworzą prawa, więc o, jakie równo bardzo panie profesorze zgadzał się z panem, ale trzeba patrzeć na różne sytuacje to do tych różnych sytuacji powrócimy po informacjach, jeżeli pan profesor pozwoli na państwa mają gości jest pan prof. Grzegorz tylec z Instytutu dziennikarstwa i zarządzania katolickiego Uniwersytetu lubelskiego Jana Pawła II po informacjach, które już za chwilę dziesiąty 40 wracamy do naszej rozmowy, bo wczoraj wracamy do naszych rozmów o prawie autorskim pieniądze państwo mają właśnie jest prof. Grzegorz tylec Instytut dziennikarstwa i zarządzania katolicki Uniwersytet lubelski Jana Pawła drugiego wydaje mi się panie profesorze że, gdyby kopii Pol części środków zainwestował np. lepsze serwery to nie mieliśmy sytuacji, jaką mamy do czynienia, bo to mamy informacje od kilku słuchacze też zweryfikowałem, że strona Capitolu padła serwery nie wytrzymały już nie działają w rozwoju w czasie naszej rozmowy zainteresowanie jest tak olbrzymie, że strona kopii polu nie wytrzymała, ale Powróćmy do różnych modeli w jaki w, jaki modeli, jakie działają na rynku i właśnie mówił pan wyważeniu pewnej pewnej równowadze mnie się wydaje, że tej równowagi nie ma, że na poszkodowanym czy tym frajerem, który płaci za ten, który ma na mniejszą siłę przebicia, jeżeli chodzi o punkty tworzenie prawa doświadczeń muszę się z panem zgodzić, ale to nie jest stwierdzenie, na którym trzeba poprzestać ustawodawca m. in . Polski już dawno zauważył, że zawsze najsłabszą stroną kontraktów autorskich autor jak chciał pomóc stworzył ustawę, która zawiera szereg przepisów różnego rodzaju domniemania albo przepisy imperatywne, które wchodzą zastosowanie wtedy, kiedy strony czegoś nie ustala nie nie ustaliły w sposób jasny, a więc szereg domniemań rozstrzygnięć, które mają na celu chronić prawa strony słabszej istnieje założenie, że tą stroną słabszą zaś autor jest chociażby w ten sposób prawo autorskie jest instrumentem polityki państwa polityki w zakresie dostępu do informacji ochrony dóbr kultury oczywiście jest ono wynikiem pewnego nacisku na rzecz grup torów konsumentów on wygląda tak jak wygląda jest takim wynikiem swego rodzaju konsensusu porozumienia cały czas się zmienia zmienia się sytuacja na rynku technologii nowa dyrektywa Unii Europejskiej szeroko komentowana został m. in. wprowadzono, dlatego że ustawodawca unijny zobaczyć nastąpiła ogromna zmiana w zakresie technologii trzeba, więc zmienić regulacje prawa autorskiego były szeroko komentowane Polska zaskarżyła art. 17 do Trybunału prawdziwości Unii Europejskiej twierdzi, że ten art. 17 w zbyt szerokim zakresie ingeruje ingeruje wprawo do wolności wypowiedzi niedługo będziemy mieli rozstrzygnięcie złe dowiemy się jak do tego argumentu niż są pytają słuchacze, a co z e-bookami co z wersjami elektronicznymi bardzo bardzo ciekawe pytanie ten system, którym mówimy o partycji KOPIPOL on dotyczy kserowania utworów analogowych papierowych wiemy o tym, że znaczna część lotniska naukowego publikuje w wersji elektronicznej czasopisma działają tylko wersjach elektronicznych studenci czy sami naukowcy ściągają wersji pdf artykuł nigdy nie drukują nigdy go nie chorują czytają i pozostaje w formie cyfrowej co wtedy Otóż dzisiaj system rekompensaty w obszarze nie funkcjonuje, ale jest światełko w tunelu mianowicie Nova zielone czerwone wydaje się, że zielone zobaczymy zobaczymy na właścicieli dla twórców dla naukowców, bo tuż nowa dyrektywa nazywana przez krytyków mianem niesłusznie zdaniem Acta 2, ale nasi kojarzy pod tą nazwą, więc wiemy czy mówimy wprowadza możliwość możliwość, aby ustawodawca krajowy, a więc ustawodawca Polski wprowadził takie regulacje prawne, które umożliwią rekompensatę także za korzystanie z utworów w wersji elektronicznej dla użytku edukacyjnego naukowego, a więc Polski ustawodawca ma taką możliwość dyrektywa daje taką możliwość czy z niego skorzysta nie wiemy, kto miał wtedy płacić, kto miał ponosić ciężary, kto miał korzystać generalnie korzystać mieliby twórcy dzieł naukowych nie wiemy czy ta kwestia zostanie zrealizowana uważam, że powinna być prowadzona tego typu rekompensata, ponieważ czasem ten rynek kopiowania dzieł analogowych papieru będzie się kurczył rynek holowania dział elektronicznych eksploatacja dozwolony użytek osobisty w zakresie użytku udział elektroniki będzie się rozszerzał więc, aby mówić o tej możliwości trzeba było wprowadzić te systemy rekompensaty także nadziała zdigitalizowane użył eksploatowane tylko w sieci internetu tego dzisiaj nie ma to jest przyszłość mam nadzieję, że taki model zostanie wprowadzony no tak, ale to to są różne rzeczy sprawiedliwości taki może to są 2 różne rzeczy cały czas mówimy o monopolu o praktykach monopolistycznych, które chronią jedno grupy użytkownicy w ogóle nie są brani pod uwagę no bo pobieranie opłaty za to, że się napisał dzieło rozumiem, że mówimy o udzielenie naukowym wtedy można powiedzieć no jest jakaś przestrzeń taka nie doprecyzowana, ale nie zderzyli się strukturą naukową to teraz jak odpowiedzialność takiego autora np. jeżeli okaże się, że jego tezy są nieprawdziwe to co powinien zwrócić prawo autorskie chroni każdy utwór bezwzględnego warto, że nie każde bez względu na jego wzrost również panie profesorze pan doskonale ustawa ustawa wprowadza jasne kryteria, jeżeli działo ma charakter twórczy podlega ustawie to niema znaczenia, że są tam nieprawdziwe tezy, że rozprawa naukowej całkowicie błędna nieprzydatna prawa autorskie chroni także fałszywe rozprawy naukowe tandetne dzieła Kiki także podlega ochronie praw prawno autorskiej ustawodawca słusznie nie chciał ingerować w ocenie estetyczne, ale się zmieniają jest jest, iż jest to przeja w działalności twórczej o indywidualnym charakterze mówi art. 1 tego typu dzieło podlega ochronie praw autorskich twórcom prawa majątkowe do splata, a nie czuje pan panie profesorze jednakowoż takim rozumowaniem podejście takie jak pan prezentuje pewien problem nową rozumiem, że studenci, o których mówiliśmy, którzy kopiują apotem z racji jego kopiowania autor jest wynagradzany nie poszukują utworów, których zachwyci tylko poszukują raczej źródła wiedzy i jako takie źródło wiedzy powinno spełniać oczekiwania mam nadzieję czy gdyby wynagrodzenie autora nie powinno wynikać tylko z faktu, że napisał dzieło tylko rozbudziło powinno być jeszcze przydatne, a więc myślę, że w, jaki odpowiedzialność autora tutaj w ogóle nie pojawia myślę, że taki sposób wolny rynek rozstrzyga kwestii, o których mówimy, bo jeżeli, ale i należy, że rano prawa autorskie nie chce pan pozostawić wolnemu rynkowi do końca nie do końca nie należy, że rzecz, że rzecz, że wolny rynek dlatego pytam to nierówność rozumiem, że są równi równiejsi nie do końca rozumiem co co ma namyśli mówiąc również równiejsze, dlaczego śpi pra w w kwestii praw autorskich nie regulować przy pomocy wolnego rynku, dlatego że w w ten sposób w ten sposób obrót praw autorskich funkcjonował na początek to nie jest argument dwudziestego wieku i stwierdzono, że nie są to dobre rozwiązania ale kto stwierdził, bo stwierdzono, że tak jest od dawcy we wszystkich krajach począwszy od Stanów zjednoczonych poprzez Europę doprowadzono do stworzenia pewnych standardów międzynarodowych, ale międzynarodowe ustawodawcy reprezentują suwerena suweren patrząc np. korzystanie z różnego rodzaju serwisów np. rentowych raczej nie popiera takich rozwiązań no, więc trochę ustawodawcy działają przeciwko suwerenowi w tej kwestii dla ochrony rozumiem określonych grup jak mamy, jakie mamy już mówił o ochronie określonych grup to zawsze źle kojarzy, aby mówiło o ochronie pewnych wartości, ale o wolność ochronie pewnych ekonomicznych wartością dla mnie na na mówiąc o prawie autorskim jest system, który będzie promował rozwój naukowy i rozwój artystyczny przepisy muszą być tak skonstruować żadnego żalili się chciało pisać następną książkę niemożliwe za wynagrodzeniem miało żadnej korelacji pomiędzy tym proszę zobaczyć największe dzieła, które zachwycają i powody, dla których autorzy tworzyli tak, ale musimy zabezpieczyć jakiekolwiek środki umożliwiające wypłatę wynagrodzenia, gdyby nie było takiego modelu myślę, że wie, dlaczego kolejowej grupy, dlaczego autorów nie, dlaczego n p . wszyscy by nie zasługiwali na jakiekolwiek środki do życia swoje panie profesorze środki nie chcę się wstawać dzisiaj z łóżka może, by pan zabezpieczy, jakie środki, żeby w ogóle w ogóle stały tutaj przyszedł przecież co pani powie panie znające pan pracę przecież przecież mówimy o wysiłku intelektualnym o pracy intelektualnej ten kraj profesorze pan podejmuje teraz rozmawiając ze mną, a ja rozmawiając z panem czy należą się z tego powodu jakieś dodatkowe pieniądze w myśl ustawy o prawie autorskim uważa, że pomylono się można powiedzieć, że nasza dyskusja jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego i z tego tytułu radio czerpie korzyści eksploatując nasz wysiłek intelektualny radio emituje, jakbyśmy tego tylko tytuł, gdybyśmy nawet w czasie rozmowy tym nasze rozmowy prowadzili na ulicy przed studiem tutaj na placu Wolności nie byłoby reklam nie byłoby korzyści majątkowych nie byłoby, czyli wysiłek tysięcy myśliwych, którzy lekką realny wysiłek Inter intelektualnych tylko powinien być wg pana tylko wtedy premiowany, kiedy z tego tytułu są, jakie zarobki czy, jeżeli autor pisze książkę tak no to właściwie pojawiał tylko ze wspaniałą książkę, która wychodzi taniej kupić no właśnie nikt nie zapłaci autor nie dostanie wynagrodzenia jest ktoś tę książkę musi kupić co z tego, że ja jestem wspaniałym artystą muzykiem pisze naprawdę wspaniałe piosenki ale jaki jest słuchać nikt za to nie będzie płacił, więc to konsumenci decydują czy kupują to konsumenci decydują czy kserują taki czy inny artykuł, licząc tej w tym badaniu KOPIPOL będzie miał wyższy czy niższy wskaźnik gdzieś na końcu jest ten rynek, ale on działa zgodnie z zasadami określonymi w ustawie tak widzę o równowagę prawa autorskiego, czyli nie wartość ale jakby popularnych popularność pełnym zakresie natomiast są ciekawe rozwiązania związane n p . z licencjami twierdzi kom, kiedy twórca jest młody nikomu nieznany zdaje sobie sprawę z tego, że jego utworów, jakie będzie kupował Bogu po prostu nie zna, więc ma możliwość publikowania utworów licencji Creative com warto dodać panie profesorze, że także bardzo dobrze znani autorzy decydują się swoje utwory rozpowszechniać przy użyciu tej tak licencję korzystanie z własności intelektualnej może rodzić wiele różnych korzyści takim podstawowym pierwotnym jest trzeci honorarium autorskie, ale twórca oprogramowania zauważyli, że w sytuacji, kiedy umożliwiają darmowe korzystanie z jakich rozwiązań informatycznych korzystają n p . na sprzedaży szkoleń do tych programów bardzo dziękuję pani profesor, żeby czas nam się kończy, a temat jak rzeka, ale mam nadzieję, że wrócimy jeszcze tego tematu w przyszłości państwa moim gościem był pan prof. Grzegorz tylec z Instytutu dziennikarstwa zarządzania katolickiego Uniwersytetu lubelskiego Jana Pawła drugiego sprawdzam tylko szybko czy KOPIPOL PL no znowu można sprawdzać serwery uratowane informację o jedenastej po informacje wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!