REKLAMA

Janusz Wojciechowski zostanie komisarzem do spraw rolnictwa

Data emisji:
2019-10-08 13:40
Audycja:
Połączenie
Prowadzący:
Czas trwania:
12:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

połączenie trzynasta 43 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia prof. Agnieszka cięcia oraz Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry Güntera udało się przepchnąć kandydatura Janusza Wojciechowskiego na komisarza Unii Europejskiej ds. rolnictwa takie mamy wieści czy należy się opierać przy swoim takie wnioski no tak drugie drugie przesłuchania albo drugie głosowanie okazuje się, że w 1 przypadku na 2 się sprawca rad trochę żartuję Rozwiń » oczywiście to jest zupełnie inna sprawa i trudno porównywać rzecz jasna z ze sprawą Beaty Szydło jej dość nieszczęśliwego kandydowanie na przewodniczącą komisji, ale wydaje się, że te doniesienia dosyć różne, które były także szansę Wojciechowskiego są spore potem, że są minimalne potem, że znowu są spore tak myślę, że generowały sporo emocji, ale tak jeśli spojrzymy na szerszy obraz to wydaje mi się, że one od początku były dość duża to znaczy wynika to z kilku z kilku kwestii po pierwsze z ogólnego przekonania, że parlament Europejski troszkę swoją rolę spełnił to znaczy na wstępie komisja ds. prawnych zakwestionowała 2 kandydatów zgłosiła istotne wątpliwości względem kilku kolejnych w tym względem Janusza Wojciechowskiego i a francuski regula co podkreślam dlatego, że to kompletnie wywraca narrację dosyć popularną na polskiej prawicy Janusz Wojciechowski jest oczywiście ofiarom aktor Andy polskich i antyreklama naszego regionu sentymentów to jest kompletnie nieprawda, bo wyraźnie widać, że bardzo poważne wątpliwości właściwie analogiczne zarówno w kwestiach merytorycznych jak w kwestiach związanych z konfliktami interesów były kierowane względem Francuzki kandydatki merytorycznych też względem Sylvie Goulard tak, ale trochę w innym trochę w innym sensie w tym względzie, że problem był problem, który był realizowany przez dużą część parlamentarzystów dotyczył tego, że port folio jest ogromne, bo to rzeczywiście jest tak, że pod tym wspólnym rynkiem polityką przemysłową kryje się bardzo dużo właściwie prawie 3 dyrekcje generalne jak to tam razem te wszystkie służby komisji zliczyć, że to jest ogromne portfolio co rodzi 2 problemy pierwszy problem jest taki czy ona sobie z tym raczy niż ona tylko czy realnie ma to sens, żeby dawać 1 osobie, dlatego że część tego tej teki pewne sprawy będą siłą rzeczy zaniedbane, bo nie jest możliwe, żeby się zająć wszystkim, a priorytety Francji jeszcze są, jakie są głównie dotyczą jednak polityki przemysłowej w większym stopniu niż n p . w kwestii audiowizualnych tego typu rzeczy, więc to było to była 1 kwestia nas też przejrzeć swoje słowa, ale wydaje się tutaj jest istotne też to, żeby to była osoba koncyliacyjne, bo to jest dużo tych pól wspólnych z innymi komisarzami oczywiście rekruta czy kluczowe kluczowa na pewno byłaby i będzie współpraca z komisarz ds. polityki konkurencji, czyli martwe z tego natomiast sama akcja, więc co do zasady można uznać, że pod siebie pod względem politycznym powinny się panie dogadać natomiast też inne problemy związane nie tyle ze sprawą fikcyjnych asystentów jakiś tam ewentualnej defraudacji środków publicznych pracy dla amerykańskiego dokładnie tak czyli, czyli funkcję think-tanku ma tak naprawdę chodziło zarzuty o mobilność Stanów zjednoczonych na sytuacji los tego co się dzieje na świecie tego, że priorytetem tej komisji Europejskiej ma być twarda twardo bronili interesów gospodarczych interesów handlowych Unii Europejskiej wobec Chin, ale również wobec Stanów zjednoczonych to taki zarzut jest poważnym zarzutem więc, więc tutaj wyraźnie widać, że te zarzuty parlamentarzystów były merytoryczne i były kierowane zarówno do komisarzy ze starej Unii z nowej Unii z tych, którzy teoretycznie rządzą Unią z tych tych, którzy twierdzą, że są pomijani więc, jakby tutaj tutaj to dosyć dosyć jasno widać nawet wrócić do Janusza Wojciechowskiego dlaczego, dlaczego no nie wydawało się od początku niezależnie od tych doniesień, że oni jednak potem grillowaniu przejdzie w ogóle myślę, że tak to co mówiłam, czyli parlament Europejski pokazał już Pazura są pewne granice tak parlament Europejski musi się wykazać wykazał się już przy samej Ursuli von der Leyen w lipcu, więc chciał się też wykazać przy komisarza to jest kwestia pewnej gry sił między instytucjonalnej do tradycyjnej tutaj wykazał się bardziej niż w poprzednich kadencjach, bo widać wyraźnie, że apetyt na pokazywania pazurków jest przez poszczególne frakcje dużo większe rozczarował natomiast, że schował, bo to jest kwestia pewnej stabilności takie pytanie, żeby posunąć się za daleko chodziło też chodzi też o to, żeby nowa komisja jednak zaczęła urzędowanie możliwie szybko sobie taki, że miało to miejsce 1 listopada i teraz żądanie kolejnego kandydata oczywiście zagrażałoby temu terminowi zagrażałoby pewnej takiej stabilności tej procedury instytucjonalnej no i powiedzmy sobie szczerze jest przekonanie wśród europejskich decydentów, że po 13 października w Polsce wiele się nie zmieni więc, że obecna partia rządząca będzie rządzić najbardziej negatywnym dla niej samej scenariuszu współrządzić w związku z tym nadzieja na to, że komisarza po 13 października mógłby zaproponować zaproponować mogłaby zaproponować opozycja jest była raczej żadna, a jeśli tak no to dowód nadzieja na to, że Polski rząd zaproponuje kogoś, kto byłby lepszy na to stanowisko, bo warto podkreślić, że na tym etapie już niema możliwości ruszania, jakby tej tych tych tak, tak więc tutaj już nie było szans na to, żeby myśleć o zmianie teki, więc chodzi ewentualnie chodziło o to, żeby to inny kandydat na stanowisko komisarza ds. Unii stanowią wiara w to że, że rząd przedstawi lepszego kandydata myślę, że nie była zbyt silna w związku z tym no w sytuacji, w której jasne było, że jednak Janusz Wojciechowski uczynił pewien wysiłek dostrzegalne w kontekście tych pisemnych odpowiedzi napytania europosłów to, że raczej sprawa jest już w tym momencie w tym momencie przesądzona oczywiście też kwestia dotyczyła chociażby tego, że mamy już to jesteś pewien takie tak to znaczy mieliśmy też innych kandydatów na komisarzy, którzy nie wypadli też jakoś rewelacyjnie pod względem merytorycznym, a zostali zatwierdzeni mamy właśnie sprawę z 2 Gula, więc to jest taki troszeczkę też pakiet pakiet rozwiązań, które ostatecznie myślę, że dobre nie do szczęśliwego końca zarówno z Januszem Wojciechowskim, jaki Sylvie Goulard na pokładzie no ale żeby nie było za wesoło, że tutaj nam się tak wszystko zaczyna pomału układać zaczynam im już tak jak zwał tak zwał mamy kolejną odsłonę kłopotów brexitowych nie tylko nie ma porozumienia, które na, które liczył bardzo gorąco no bo wątpliwe, ale no i możliwość wydania jest takie czy liczył no chyba jakoś tam liczono, by pamiętać te groźby weekendu, gdzie mówił o tym, że Nigela Farage maśle na komisję Europejską, że zawetuje budżet, jeżeli Unia Europejska zostanie z tej Unii Europejskiej czy tak jakby trochę próbował straszyć to nie, żeby ona nie chciał Wielkiej Brytanii jak dąży zaraz za wszystkich sił do brexitu bezumownego Ryś zastanawiam czy czy rzeczywiście bardzo widzę stanowi to tylko się na stronę, bo żyje się stanem niema większego znaczenia czy najbliższe większe znaczenie większe znaczenie ma odbiór ze strony decydentów unijnych zresztą Donald Tusk nawet napisał jakiś systemu tweeta na temat tego, że Boris Johnson uprawia byle GM czyli, czyli takiego kim ping-ponga zwalania winy, kto będzie odpowiedzialny za tę katastrofę czy tak i ale to nie jest to nie jest tylko przekonanie Donalda Tuska natomiast jest to przekonanie dosyć powszechne wśród europejskich dyplomatów i urzędników co do tego, żeby Johnson przedstawił propozycję, żeby móc wrócić do domu i powiedzieć no ja zrobiłem wszystko co się dało zaproponowałem kontrolnie chce i to taki kompromis, który na pewno będzie miał szansę przejść przez izbę gmin jest to wyłącznie wina Unii Europejskiej, a ja zrobiłem co mogłem jest wyłącznie gra gra krajowa pod pod kolejne wybory i pod dalszą politykę krajową, która po brexicie jeśli będzie twarde no będzie nie będzie usłana różami eufemistycznie mówiąc, bo wielka Brytania niezależnie od tego czy interpretujemy to, że sama sobie na siebie sprowadza czy przy wydatnej pomocy Unii Europejskiej no będzie się mierzyć z wyzwaniami, które no są nie do końca chyba wyobrażalne w każdym razie nie dla zwykłego szarego człowieka myślę, że dla wielu polityków brytyjskich również również nie, bo to, że rząd brytyjski rozumiany jako jako agendy poszczególne ministerstwa oczywiście ma ma wiedzę odnośnie tego co będzie można zrobić żeby, żeby sytuację ratować to nie znaczy, że w polityce czy czy obywatele mają tego świadomość, więc będzie bardzo ciężko, więc oczywiste jest to, że bardzo związany będzie chciał pozostać u sterów rządów i sterów partii konserwatywnej będzie musiał ten kapitał polityczne gromadzić już usiłuje go gromadzić poprzez poprzez tego typu grę erozja licealnej spada jak to zakupy do Londynu to teraz prawo ją, że ja myślę, że po 1 listopada będzie będzie spięcie tylko lepiej trochę, chociaż nie wiem jak wtedy wyraźniej nie jestem przekonana czy jak to jak to będzie na granicach no w każdym razie problem oczywiście polega na tym, że wyjście bez umowy to jest taki slogan, który kompletnie nie ma pokrycia w rzeczywistości, dlatego że po tym, wyjściu bez umowy jeśli ono nastąpi to nastąpi cała seria dość dramatycznych prób zawierania cząstkowych umów po to, żeby ratować się prowizorium tak jest i to i to będzie to będzie koszmar to będzie koszmar dla Brytyjczyków to będzie w jakim sensie też koszmar oczywiście dla instytucji unijnych, ale one one już do tego się przygotowują też od dłuższego czasu i deleguje delegują odpowiednią liczbę ludzi, którzy się będą tym zajmować natomiast to nie jest tak, że wyjdziemy bez umowy i kwestia negocjacji żmudnych trudnych negocjacji z nożem na gardle się skończy nie dopiero się zacząć dopiero się zacznie wtedy zaczną wychodzić kłopoty, które są te sprawy, które są uregulowane, które w tym momencie są przykre Wielkiej Brytanii przy zależy nam mnóstwo spraw ważną najmniej na od takich no może w nich wydaje się najważniejszy, ale Wielkiej Brytanii kluczowych mówi o tym, bo to moja bajka, czyli europejskich funduszy na badania naukowe wielka Brytania była głównym beneficjentem i tak naprawdę takie uczelnie jak Oxford Cambridge w dużej mierze żyją z europejskich grantów, a więc, więc w wielkiej Brytanii wybitnie zależało na tym i to byłyby jasno zostało odzwierciedlone w porozumieniu, a o wyjściu i deklaracji politycznej Wielkiej Brytanii wybitnie zależało na tym, żeby pozostać pełnoprawnym uczestnikiem Europejskiego obszaru badawczego, bo to są gigantyczne pieniądze, które pozwalają utrzymać Wielkiej Brytanii rolę lidera światowego i też powiedzmy to szczytowy wiesz lepiej, że jeśli chodzi o będzie tak ogólnie traktowanie to brytyjskie uniwersytety zawsze miały fory z unijnych instytucjach funduszach i dotyczy bardzo absolutnie świetnie się odnajdywały tak jak czasami politycy brytyjscy urzędnicy brytyjscy nie do końca się odnajdywali w unii Europejskiej tak uniwersytety brytyjskie niewątpliwie odnajdywał się bardzo dobrze co jest oczywiście związane też z czynnikami obiektywnymi tak językowymi, ale też też polityką polityką szkolnictwa wyższego, które Wielkiej Brytanii prowadzona, która bardzo dobrze odpowiadała jednocześnie kształtowała Europejski obszar badawczy dziękuję bardzo prof. Agnieszka Cianciara z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk była ze mną studio 135 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!