REKLAMA

Nicość – od Parmenidesa do Jarosława z Warszawy

Data emisji:
2019-10-08 23:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Tomasz Stawiszyński przy mikrofonie studio dr hab. Jacek Dobrowolski dobry wieczór dobry wieczór Tomku filozof Uniwersytet warszawski stały gość tego programu no cóż dziś specyficzne, bo ten właśnie dzięki komu to jest pytanie kurcze ktoś tym wszystkim na widuje być może, a może właśnie nic mnie na widuje i o tym, będziemy dzisiaj poniekąd rozmawiali, ale zacząłbym od cytatu, który krąży po infoafery już od pewnego czasu takiego cytatu, który elektryzował Rozwiń » część opinii publicznej 1 nie powiem, że z najwybitniejszych, bo to była nieprawda, ale niewątpliwie najbardziej wpływowy dziś Polski myśliciel Jarosław Kaczyński powiedział Niechcę w powiedział niedawno, że poza kościołem katolickim jest nie tylko nihilizm, czyli nic właściwie, czyli jakiś rodzaj doktryny zbudowanej nicość aksjologiczna nic hak, która pochłania nas wszystkich i co nagram to skomentować na jestem przeciwnego zdania, jeżeli gdzieś nicość aksjologiczną bym widział w dzisiejszym świecie to raczej własne po stronie tych formacji, która reprezentuje albo wspiera własne myślenie takie jak pan prezes w zaprezentowało, więc taki jest mój komentarz, choć chyba nie zaskakują mnie zaskakujący muszę powiedzieć, że nie spodziewałem się jakieś inne egzegezy na dobrze będziemy rozmawiali o nicości przeczytałem twój esej jak rozmieszczenie publikowane, a jeździ którymi którymi przesłała przed tą rozmową, w którym daje taki właśnie przegląd historia tej idei od filozofii starożytnej aż po niczego i frajda na tym się na tym się tak skończy to zapytam w ogóle po co dzisiaj się jeszcze nicością filozofii zajmować ci co mam właśnie ta kategoria daje oprócz tego, że ona jest takim rekwizytem właśnie z historii idei, kto dzisiaj jeszcze w ogóle nicości rozmyśla mówi po co bardzo dobre pytania dziękuję bardzo oczywiście wprost nicości być może już nikt nie rozmyśla ale kiedy realnie rozmyślam ostatnio doszedłem do wniosku, że może ona nawet wtedy, kiedy nie wprost Myśla na być jakimś takim marzenie rekwizytem cala, ale pewnego rodzaju Kretem na mocno mówiąc warunkiem możliwości myślę na w ogóle, chociaż to jest ryzykowna oczywiście teza ale, pamiętając o tym, że, o czym tutaj właściwie w ogóle mówimy, kiedy mówimy o nicość MLI zasadnicze pytanie oczywiście niczym, ale czym dokładnie jest to nie jest szczyt, jaki ma ono sens mogą się wydawać, że skoro to nic na to nie ma żadnego sensu, więc w tym sensie też nie należy w ogóle o tym, mówić, bo nie ma o czym mówić, bo to właśnie nic nagle powiedział 1 z bohaterów swojego eseju, a zarazem człowiek, który wedle n p . Martina Heideggera zdefiniował na dobrą sprawę całą zachodnią filozofia czy w każdym razie ten paradygmat, w którym zachowane filozofia tak pracowałam na myśli pan Mendesa, by byt jest tanie, by tu nie ma no ido widzenia Naidoo wydana właśnie, ale jednocześnie co ciekawe paradoksalnym faktem tego barmani gdańskiego obwieszczenia, żeby nie Bytomia ma był taki i Troll pierwszy historyk filozof więcej znaną w wale w latach lewy pas wprowadzamy ma w centrali, które z PL com swego z tego Parma lider owego pozornie niewinnego pozornie oczywistego stwierdzana wyprowadził radykalny wniosek w związku z tym nic nic nie rusza nie ma ruchu nie ma zmiany w ogóle nie zachodzi rajdowcy znana, ale i absolutnie jeśli państwo nie znają tego widział tego Trolla one są dostępne jak państwo to regulują to słynna parada Gorzów Artego Achilles nigdy nie będzie w stanie przegonić strzała, która stoi strzała, która wystrzelona zło nigdy nie dotrze do celu, bo zasady coraz wolniej, lecz dlatego aż nie zwalnia nieskończoności nigdy do tego, że doleci tak dalej, tak więc te paradoksy, które przed oczywiście zdrowemu rozsądkowi powszechnemu doświadczeniu prowadzi Zuzanna nie ma tutaj tłumaczył dokładnie jak jak to z tego wynika, ale to wynika z tego właśnie rolę tylko jest Bethanie Bytomia ma miasto, w którym ponieważ jednak wniosek, że nic nie ma ruchu za nie zachodzi żaden ruch żadna zmiana żadne stawanie się jest bardzo radykalne to już Platon poniekąd kontynuator Armani CASA doszedł do wniosku, że po końca to nic jednak zasięgnąć trochę do roboty nie można tak po prostu wyrzucić na śmietnik jak Parma Nida z tylko tak trochę milcząco, chociaż niekoniecznie, bo on tej kategorii też używa wprost wymieniła się w dialogu barmani oraz, ale nawet nie tam jest to najważniejsze jej najważniejsza robota, którą nicością Platona wykonujemy najważniejszą robotą jest właśnie to, że ona tłumaczy samo stawanie się samą zmianę sam ruch jak wiadomo polega na powstawaniu ginięcie ma to być coś mogło zginąć NATO musi to być wyjaśnione, dlaczego to ginie, dlaczego rozpada, gdyby było częstym bytem no dobrze nie mogła spaść więc, żeby wytłumaczyć, dlaczego te byty empiryczne byty, których doświadczamy byty, których oni też sami jesteśmy różnymi nasze ciała zagada się rozpada takie, że czegoś brakuje po prostu aż brakuje im bytu, jeżeli brakuje, by to co znaczyły właśnie pracuje w nich niezbyt można, by rzec nawet tutaj mamy ten pierwszy taki pierwszą praca wielką wielką pracę, jaką nie bez wykonuje bycia po prostu pani w sensie tłumaczy to coś w ogóle się dzieje bo gdyby nie było tak działo, że nic byłoby po prostu czysta puste trwania samo istnienie, a o to nie o to chodzi na niewątpliwy, więc musi być zakaże musiałem negatywną ość, która ich hierarchia, która ta jednocześnie oczywiście tak ta negatywna co tłumaczy hierarchia no bo dzięki temu, że zamiast z, a domyślaliśmy tak jak Platon właśnie zrobił domyślaliśmy nie będą beton to tym samym mamy hierarchia Bytów pod względem tego jak bardzo blisko są one tego czystego bytu bądź na odwrót tak jak bardzo zbliżają się do niebytu właśnie, czyli do nicości skoczymy do wczesnego średniowiecza na moment, ale trzeba go do czegoś innego odda ile pełno niesamowitą analogie pomiędzy tym tą teorią metafizyczna ontologiczną, a taką sprawą współczesna fizyka czy astrofizyce związaną z takimi pojęciami jak ciemna energia i ciemna materia tak, która to pojęcia te są na swój sposób można je interpretować, jako że takie pojęcia często negatywne, zwłaszcza ciemna energia, która mówiąc w dużym skrócie tłumaczyć maturze wszak świat ulega Nieustającej ekspansji to przyspieszające jest dla obserwacje pokazują, że im dalej coś od nas jestem szybciej od nas oddala, więc te mat Boeing no bo właściwie, dlaczego Stanach to czy Grawitacja to powinno otrzymać prawda kosza, a to się coraz szybciej oddala, więc tutaj działa więc, że ta teoria ciemnej energii, która właśnie ma rzekomo ujemne ciśnienie i działa jako anty Grawitacja jako od jako siła odpychająca jednak drugiego, czyli sprzeciwia się do grawitacji, która powiedziała ma taki on to logiczne sam zagęszczania, więc pewnego stanie się tak go bytowania bytu nicości czy gdyby to wada niebytu nicości być może nic się nieskończoną rzadkością to była też pewnym zagęszczeniem widać, więc jest Grawitacja właśnie powoduje to zagęszczanie związane z taką siłą, by to twórczą także nad natomiast ante Grawitacja ciemnej energii byłaby właśnie taką siłą nica, stawiając są, rozważając są zresztą na horyzoncie działania jest absolutna rozbudzania wszystkiego na i ale ciekawe, ale jednocześnie ona jakby zasiał, a jeszcze mamy ciemną ciemną mas ciemną materię, która w ogóle tłumacze jeszcze nie są raczej negatywna strona ciemna materia dla tłumaczy jeszcze inne zjawiska we wszechświecie, ale jeszcze bardziej pokazuje, że ten ten negatywny wymiar to jakieś takie właśnie antymaterii czegoś takiego jednocześnie tłumaczy, że to wszystko trzyma roku właśnie tylko ja nie jestem Tęczy czy fizyk zdefiniował, by te kategorie kategoria negatywne w tym sensie, bo n p . w odniesieniu do ciemnej materii mamy do czynienia z czymś co jest ewidentnie uchwyty walne wodza działu zagram i tak Wej nota, ale poprawia jak mawia wykrywamy Comme tego nie nagrywamy staje obok jest jeszcze w ogóle jakimś innym tutaj kwestia ta daje natomiast już ciemna energia, która właśnie tak władzami taką siłą rozgrywającą się też sprawa interpretacja w ogóle fizyk Pogoń potrzebuje tych kategoriach Betty niezbyt dysponuje myślę ale gdyby chciał, aby ten tak po rozmyślać w ten sposób właśnie metafizyczna filozoficzne to to można tę kategorię zastosować tak mi się wydaje, że to jest ciekawa analogia się z tym platońskiej stawanie się takiego dostawania się ze świata się okazuje, że możliwe i jakby nie okazuje jakimś procesem spójnym i no i jakoś tam właśnie koherentne także wszystkie wyrównają niewiadoma wychodzą jednak dobrze dzięki temu, że musimy do tego równania właśnie wstawić jakieś ważne takie elementy, które na razie mogą wspominać nam nic coś na swój sposób, bo właśnie ciemna materia tak nie obserwowali na jakieś coś co oddziałuje też się trochę tak jak ta nicość Platona gorzelnie widać nie mniej nie widzimy tego nie obserwowali oczywiście, ale jednocześnie to jakoś tam tłumaczy charakter tego co jest obserwowałem na ja chciałem przeskoczyć do wczesnego średniowiecza do do Świętego Augustyna oczywiście, które jest takim Platona po chrześcijańsku czy przynajmniej w każdym razie sporo z tego Platona bierze do swojej filozofii też w tym pisał w swoim tekście o tej kategorii prywatnie Boni, czyli rozmów jako braku dobra to bardzo jest popularna idea, która później obejrzała oraz nicość realne tak właśnie tygodniu pojawią się tu oczywiście wszystkie sprawy związane z upadkiem człowieka z pewnym deficytem, który towarzyszy istnieniu bytu ludzkiego jest tłumaczone właśnie tym rodzajem braku, bo oczywiście dobremu absolutnemu kochające mu wszechmocna Emu wszak dobremu Bogu nie można przypisać żadnej negatywną ości bon z definicji jest negatywna ości pozbawione ale w jaki sposób, żeby uniknąć zarazem substancja wizowa Ania zła substancja wizowa Ania wszystkich tych przypadłości, które które, które wiążą się z konsekwencjami upadku na stosuje się ten ciekawy wybieg w postaci właśnie definiowania tego wszystkiego jako antycznego brak, ale w ogóle wcale głębsza zagadnienia związane też oczywiście z Platonem czy spytana co się wywodząca w związku z tym także Parma wygasa, a mianowicie jednak on to aksjologia tradycyjna on tak psychologa Zachodu, która po prostu łączy sam byt dla pojęć chodzi o to onkologa to być akcja to wartości i w tym pojęciu platoński Najwyższego bytu, która jest zawsze najwyższym dobrano, jakby zlewa jedno, a także to źródło oby to Testa na absolutne ten właśnie absolutne byt najwyższy jednocześnie jest charakteryzowane jako nakładać wyższe dobro i w pewnym sensie właśnie dobro jest jakby tym centrum Beto takim właśnie słońcem, które świeci nowski strony bez tak właśnie oświetla swoim swoim dobrym prezesem prezesów można w tobie wszystko kojarzy i ta on to aksjologia, której właśnie założeniem jest pewnego rodzaju takiej źródłowe pierwotna, a priori rzeczne oczywiście też zrównanie bytu do bram kontynuowana jest właśnie przez chrześcijaństwo ja nazywam, bo o nich mam onkologicznym nagrobek jest dobra jako taki ta myśl, żeby jak dobrami oczywiście właśnie oznacza tym samym, że zło jest nie beta i że właśnie wszelkie zło możemy tłumaczyć jedynie nie tyle jako jakąś właśnie skutek oddziaływania jakiegoś jakichś złych dla czynników tylko po prostu jako niedostatek jako dostatek dobra także właśnie naziści nie byli źli tylko by nie dość dobrze nam w w latach od 3 w interpretacji, bo już raczej z tego wynikało prawda, że nie tyle należy uważać za złych szuka własnej dostatecznie do złych nie w sensie substancja martwa tutaj jako teolog katolicki występować, ale na pewno do i wynika to właśnie z tego, że nie możemy zło przypisano, by to w choroby jest dobrem tak go, tak więc być po prostu polega właśnie na jakieś tam braku czegoś tak na listonoszkę brakowało po prostu sumienia o armatę polegała ich było przykładami były wykonywane w porządku tylko brakowało im w sumie DAF w ważnych sprawach tak nie ma wszystkich, bo np. kwestii praw zwierząt byli bardzo sumienny no ale tutaj można powiedzieć postulat zabrakło oś zabrakło pewnej masz jakieś dobre cechy, ale ogólnie poza tym byli właśnie OKL tak no ale to tutaj jak na świat tak karkołomnej interpretacji bardzo doceniam oczywiście, bo ona jest upiornie karykaturalne jeśli będzie to myślenie katolickie czy charakterystyczne dla teologii katolickiej co oczywiście ma pewne wartości estetyczne ogromne na wyjazd na wyjazd tu oczywiście broniłby tego myślenia w tym sensie to jest jednak poważny zabieg mający na celu uratowanie całego tego systemu, który nie przecież strzeże poważna, że sprawa się Maps oraz absurdalne konsekwencje za boja w tym co powiedziałem nie było nic nie skandalicznego to tak jakby konsekwencja w celu myślę, że ta tak nie uważam odnowili uważam, że na liście byli źli, ale nie byli mniejszym dobrem, bo jak teoria mniejszego dobra tak czy maszyn barem czy w ogóle żadnym dobrem nie byli byli właśnie w aktywny sposób na unicestwienie mający Nergala zastawą spał nago ale, ale może na gruncie Augusty Augustyn musiałby jednak na wskazać jakieś dobro, które oni też wnosili jedynie pokazać, że to co zrobiłaby długo niedostatkiem tak dobrana i t d. więc ale, żeby nie dawali za bardzo może te rozważania, a teologiczną moralne w zasadzie tak, jakby nam, dlatego że prowadzi ta teoria bytu jako dobra dlatego ja osobiście skłaniam się dodaliby jako taki jest neutralny tak nie jest dobre, ale nie jest złe ale, toteż jest wcale nie taka łatwa do otrzymania teoria być może najwięcej wskazuje na to, że to co pan HR miał rację i w ogóle wielu spra w, które w pewnej interpretacji i może być uznany za wasze takiego anty Boni lista mego może być od pierwszego w ogóle na Zachodzie w zachodniej filozofii myśliciela, który doszedł do wniosku za byt jako taki, że nie jest dobra dla kozła i i bycie jest ten jest zawsze pewnego rodzaju właśnie złem, które jedynie można zmniejszać i wszelkie dobro jest 1 ze zmniejszaniem zła można, by rzec z ta interpretacja odwrotnie niż August tak dlatego potem się pan hałas chyba do zarządu zagonić słusznie uznał, że pan oraz nihilista chodzonego też wyszedł z tych podobnych przesłanek lokale niż doszedł do wniosku tak tak właśnie jest właśnie nowego należy to filmowa Super Super fajne hutach z kolei do szata ta pojechała jako pesymista, a taki na mnie wasz radykalne i mniej cha do przodu niż Znicza uznał to jednak powód do pesymizmu powód do no właśnie poszukiwania, a na ile może poszukiwania pomostu powód do tego, że przede wszystkim współczuć, a być empatyczny, żeby to zło powszechna byłoby to nie prowadziło do jakich nihilista ręcznych moralnie czy moralisty ręcznych wnioskować wręcz przeciwnie ważne Schopenhauer doradzał współ cierpienia pomocy tak dalej na niczym właśnie uważa odwrotnie tak tak to będą przesłanki, że zgadzają dług wnioski moralne trzeba wyciągnąć radykalnie innym na znalezienie jako zło, by to w pewnym sensie afirmować jak to robić proponował, by na, bo przez uznanie egoizmu za pewnego rodzaju cnota tak egoizm, który właśnie byśmy tradycyjnie, że zgodnie z chrześcijańską Azoty Tarnów moralnością analiza uznali za wadę moralną coś negatywnego tak coś prowadzącego do demoralizacji i właśnie nihilizmu aksjologicznego nica uznał, że to jest najwyższa wartość mają w ten sposób odwraca wszystkie wartości na jej no i wychodzi w z tego, że właśnie dobra to dobra to być to będzie egoistą egoistą to znaczy kimś takim gościem co tam za bardzo nieprzyjemnych nie podzieli się kanapką np. tak dalej właśnie jak rozdzielnice jak już przechodzi do szczegółów to oczywiście gubi się w nich totalnie wskazuje rozmywa takich metafora ach, więc to nie jest takie proste dla chodzi o to, żeby w takim razie nie podzieli kanapką być może nawet nic by uznał za najbardziej skrajne skrajne zwyrodnienie albo zwrot dał jakąś interpretację prawdziwego egoizmu często też nie podzieli kanapką mówi też o cnocie dążącej za ratusz, więc niżański ideału moralnym wolno nie polega jakimś skąpstwo takim egoizmy kimś takim na każdym banalnym sensie tego słowa, ale na czym dokładnie w ten niebanalny sens egoizmu niżańskiego polega też do końca nie wiadomo być może właśnie tropem właściwym miasta cnota ważąca, ale morza, ale umorzenia wiadomo, ale tak nas odwiodła od rana główne tematy oczywiście podczas gdy może warto byłoby jeszcze wspomnieć o handlu bardzo proszę o zmodernizowanym Platon jak PiS bardzo się potem Choto zagra HAGA to zmodernizowany Platon Arystoteles staż Platon Arystoteles razem, chociaż w tym wypadku bardziej równo latania na, bo handel podejmuje ten ten ten moty w faktury mówiliśmy na początku tego wymieszania bytu nie był tam ucha lata w niebyt pełni rola nie jest czymś absolutnie pozbawionym sensu kompletnym kompletnie nieistotnym zarządu na swoją nicość, a więc i nie nie nieobecnym tak elementem, ale właśnie zaczyna się Gilowska filozofia właściwie od takiego dość mocnego stwierdzenia, że obecnie jest nicością są bardzo intuicyjne w bardzo intuicyjne, a więc takie drogę, że coś jest bez litości SB tam tak i to tak brzmi trochę buddyjska rozważa moglibyśmy za taką mantra Drawicz byty nicością nicość Alberta jest całością, ale o to chodzi o to chodzi o ważne ile, gdybyśmy zabili z tego mam też byśmy z tego nie weszli byśmy się jako o takiej skali być może dla tak jest, ale owalnej radna zeznania elektryka z tak dialektyka nie prowadzi do tego, że te pojęcia bytuje nicości tylko na początku wyprawę potem, że zasadzenia zamienia jako takie nie takiej czysto abstrakcyjne postaci natomiast właśnie ta intuicyjna czy mniej intuicyjna myślę, że media nicością wynika z tego właśnie HAGA powiada najwyżej weźmy pojęcie czystego bytu bez żadnych dalszych określeń to na zasadzie postęp zupełnie pojęciem pozbawionym sensu i właśnie znaczy tyle samo co nic, a więc właśnie byt jest nicością tak samo nicość z kolei jego zdaniem, jeżeli weźmiemy ją jako pojęcie to się czymś, a więc, żeby tam nawet bardzo prosta w gruncie rzeczy przejść takie tutaj pokazuje, ale tego mu wynika, że ani 1 ani drogi ani Betanii coś nie jest właściwym opisem właśnie taka trochę po platoński wasze wszystko to sens pomiędzy absolutnym bezruchem zbytu absolutnym bezruchem nicości to właśnie Scotta co jest tak naprawdę, czyli stawanie się czy ruch dynamika ucha dla nich w zasadę nie stoi w miejscu dlatego pojęcia co z tego, by tu zwłaszcza, by więcej nie używa tak to pojawia się na początku w pierwszym akapicie potem znika na zawsze w zasadzie w tym stawanie się, ale właśnie dzięki dzięki pobytowi, który ma Rehhagel explicite, ale cały w nauce logiki taki na kilkanaście stron jest wspaniały wykład o nicości wydawałoby się dogadać się nicości dla napisać, ale uda się i Hagi może wyraźnie pisze o tym, że nic się z pewnego rodzaju pozytywną ością i że właśnie takie należy traktować nie można traktować jako wyłącznie jako takiego czystego braku czystej nieobecności czegoś co nie żaden sposób nie oddziałuje kraje na pewną stroną tak pewnym ważnym elementem metody wprowadza się do pojęcia negatywną ości po prostu tak co, do którego Fart z kolei np. pytał zastanawia nad taką oto kwestią czy negatywna dość taka nazwijmy to taka gramatyczna o Samanthy etyczna jak na razie funkcja językowa zasadza się na jakieś onkologicznej nicości i czy to właśnie przeciwnie wydaje nam się tanich zawistny był właśnie w naszym języku istnieje to funkcja zaprzeczenia negatywną dość znana to tutaj jakby ta przyczyną, czego sald uważa uzależnia to pierwsza tak musi być jakaś onkologiczna musi być także ontologiczne źródło negatywna, że nie może być tylko w gramatyce zakorzenionego gdzieś głębiej właśnie w jakimś bycie zaczęła się w niebycie, a więc w tym sensie ale, ponieważ trudno, ale obaj jakikolwiek język bez funkcji zaprzeczania lata tym samym mówimy tylko dzięki temu, że jest jakiś niezbyt, gdyby nie istniał albo gdyby nie nie istniał nie nawet gdyby bardzo pięknie miało wejść do paradoksu wydania było ważne było albo gdyby nie byt naprawdę wyłącznie nie był to wtedy nie mogliby mnie w ogóle mówić nic byśmy powiedzieli być może z tego wynika, więc w tym sensie okazuje się, że ta kategoria nicości w terenie, jakim rekwizytem z lamusa z takim archaicznym historycznym pojęciem, które zajmować może tylko fanatyków historii i filozofii, ale jest drzewem drzewem warunkiem myślenia część cały czas w tym myśleniu obecnym są właśnie może należy przemyśleć w mitu jeszcze 1 postać schodzi do głowy, która jest w dwudziestym wieku chyba powiedziałem apostołem nicości wręcz filozofii, ale to postać nie oczywista taka specyficzna bardzo, czyli pamięcią ram, który jest czekiem czyniącym z nicości 1 z głównych tematów swojej tworzą realny jest czczona kontynuuje czy kontynuuje albo, jeżeli nie kontynuuje to gazu, a ja należę do tej samej linii muszą pracować osoba jechała do tej linii, którą nazwał mali mam w przeciwieństwie do Bonina no tak mali zmęczyli przekonania, że za byt jest zła co do zasady, że nie byt jest dobrami i najlepiej jest nie istnieć to właśnie wczoraj to też gnoza po prostu antyczna prawda są też jakieś wcielenia agnostycyzm trochę Schopenhauer jeszcze ma domieszkę wpływów wjechali w oczy ich od bardzo silną zresztą wczoraj też uważa za kimś kogo w rodzaju Bud gesty Zachodniego, który nie jest wszakże sprawach w ogóle ile zarabia tylko jest dobrem ogólnie zachodnią idea banku właśnie nazwijmy to dostał Exatel mam intelektualnym ta nie mieści się w gruncie rzeczy w naszej tradycji czy to chrześcijańskiej czy nowoczesna, która w tym sensie jest po chrześcijańska jednak nowoczesności też jednak zbyt cenimy, chociaż oczywiście nauka właśnie nauki ścisłe Broda pokazują nam Robert jest neutralny nie jest żadną tam wartością dodatnią czy ujemną po prostu jest to w zasadzie już David Hume nam to po kraju właściwie tak tak to właściwie już wtedy, który rozdziela 2 porządki takie zdecydowane działania starali plan i od tej pory nigdy już aksjologia i antologia nie będą mogły, by pozostać w transzy zostały rozdzielone zawsze to właśnie, bo to jest wieś ciekawe to przenikanie się wpływów wschodnich zachodnich i to, że w zasadzie tego typu kategoria czy tego typu negacja bytu, jaka występuje w gnostycyzm czy później czy właśnie w rozmaitych religiach wschodnie zresztą agnostycyzm to też są wpływy orientalne takie czy inne to jest bardzo ciekawe z uwagi na aktualną popularność buddyzmu różnych wierzeń wschodnich na Zachodzie jest potężna ekspansja tego rodzaju Religi, które wprowadzają w gruncie rzeczy kategorie umysłowości zachodniej głęboko obca to jest wasze ciekawe, bo wydają po pod podejrzewam, że większość zachodnich but gestów niekoniecznie nawet musi sobie zdawać sprawę z tej takiej onkologicznej podbudowy, która toczyła się on to aksjologicznej podbudowy która, która zakłada de facto bycie nie jest dobra tak i i co jeszcze prowadzi do rozmaitych konsekwencji w razie moralnie mogą być bardzo ciekawa fascynująca sprawiają, że buddyzm fascynująca wykład wyciąga z konsekwencji z tego, bo ona żaden sposób nie napawają nas jakąś pesymizmem właściwie są to takie raczej nauki i kojąco on tak przynosząca ulga w tym wobec tej prawdy obecnie jako w pierwszym kroku poznajemy, więc to są takie, jakby tran chwili stojące czy uspokajająca myśli idee, które poniekąd właśnie mają łagodzić ten ból pierwotne tak zresztą dość podobnie Schopenhauer też myślał i kombinował ze swoją etyką się w tym samym celu właśnie takim paliatywnej no, łagodząc o takim właśnie Tranquillo żyjącym i t d. to była dla niego jedyna jedyne wybawienia no właśnie spokój i wyzbycie się pragnień kontemplacja sztuki bezinteresowna takie były jego porady na ból istnienia w tym w tym sensie to jest bardzo bardzo podobne zasady taki właśnie Zachodniego zmodernizowanego właśnie ze strony niezawodnego buddyzmu, które ma bardzo wiele jest taki Chopin Horowski kontemplacja może po prostu się pan hałas był pierwszym które, których ten ruch rozpoczął tak także wszyscy dzisiejsi zachodni propagatorzy bo gdy muszą tak długo dziećmi nie zmierza pan chała który, który pierwszy to wymyślił natomiast, dlaczego to jest ciekawe na czy też dlatego moczy się do może być niesłychanie ciekawe symptom życia naszych czasach, która na jak już niejednokrotnie to obwieszczał w twoim w swoim programie podszedł są głębokim lękiem przed nicością właśnie przed upadkiem przed przed katastrofą właśnie kosz fatalnie nie określani są totalnie nieokreśloną apokalipsą 2 zasady nie wiadomo na tym do końca będzie nawet polegała, więc w tym takim pozbawionym, jakby obrażania, a to znaczy rozwiązana rada po hali przez zimnowojennych tra wiadomo było jak będzie wyglądało mnóstwo takich grzybów atomowych nad Hiroszimę tak wygląda wszyscy wiedzieli jak był to jak osoby można wyobrazić pełna, a teraz w ogóle nie jesteśmy w stanie żadnego obrazu tej apokalipsy przedstawić po jakimś takim bardzo określonym Niemki poza w pożary pustynie, a proces gotowania na lata są tak określone rzeczy trudne do do uchwycenia opowiedzieć o tym, że czas był realnie słuchaj ostatnio Lech Nijakowski tutaj rozmawiać dzieł ważnych lista takich lokali od apokalipsy i rozmawialiśmy właśnie o obrazach apokalipsy klimatycznej w kulturze popularnej nie tylko w kulturze popularnej literaturze taki sens fiction z prawdziwego zdarzenia i okazuje się, że całkiem sporo jest bardzo precyzyjnych wizji tego co się może zdarzyć w tym także takich opartych o bardzo szczegółowo oblicze, a rozumiem rozumiem, ale nie stanie autor jest ważna tak, by hipotetyczne 1 kawa naturalna natomiast tak to wiadomo było bardzo bez pudła jak to będzie wyglądało na jedno tak oczywiście to są te są na podstawie różnych zapisów podstawowych pamiętam lekcję lekcję jak nam opowiada jak to będzie wyglądało dokładne są trzeba robić takie też pamiętam jeszcze miałem liceum takie pamiętam instruktażu na wypadek ataku tam można teraz nie ma takich instruktażu własnym już nie za SOS prawda co prawda tamte instruktażu też chyba będzie dobrze zasadniczo nie przydały znaczy ta informacja o tym, żeby wejść pod stół raczej źle wyglądało, że może wynikało, że można równie dobrze nic nie robi chwytać podobnie jak teraz na być może podobne jak teraz jest w każdym razie taki autor science fiction, którego nazwisko niezwykle się podoba, które specjalizują właśnie w konstruowaniu takich bardzo precyzyjnej wizji apokalipsy klimatycznej Paolo Paciga lub ich tak się nazywa ją kilka książek po polsku wydanych ją bardzo dokładnie opisuje co się stanie na oczywiście jest to bardzo ciekawa, bo ma małe domysłów fantazji spekulacji hipotez i t d. ale tak czy warto pozostaje się w krainie jak i domysłów tak i w tym sensie bierze ten lęk przed nicością, którym powiedziałem tak bardzo silne, bo to jest jak rozumiem coś takiego co właśnie pracuje gdzieś spod spodu to znaczy co 2 jak któż lub powraca w różnych znajdą tak ważnej sprawie mamy co najmniej 2 szkoły szkoła uniwersalną szkołę historyczną skała uniwersalna powiedziała pewnie rzeczowe zawsze miał lęk przed nicością chociażby objawiające się w lęku przed śmiercią nawiasem mówiąc też pojęcie nicości jest bardzo pożyteczne, jeżeli nie właśnie w sprawach onkologicznych to właśnie w sprawach egzystencjalnych jest o tym, bardzo dobra książka takiego autora który, którego świętej pamięci Krzysztofa kopie nazywał Hajdo grę dla ubogich, czyli Paula licha, która nazywa, ale to było z życzliwością dużą określenie, bo licha kapie na swoich brawurowych zajęciach zawsze zalecał do czytania jest taka książka męstwo bycia licha kury czy Tobina znana po angielsku no właśnie raczej odwaga męstwo bycia, ale przez tłumaczenie tej 1 z cnót jako jako męstwo po po w Polskim tak to się na wejście rezyduje patriarchalny odbywają w tym tłumaczeniu, ale tam jest bardzo ciekawa analiza egzystencjalna właśnie w kontekście nicości i lęku przed nicością przez Klicha poprowadzona, gdzie pokazuje rozmaite warianty tego lęku na przestrzeni różnych epok historycznych no i też bardzo starała się mała stacja mogłaby postawić stalowe w ogóle kultura walka, zwłaszcza w jej aspekcie religijnym jest nieustanną pracą zamazywania nicości czy też zasłaniania nicości, która nas czeka nowa zagadywała daje żąda za czarowanie, a zaklinania egzorcyzm chowania ganiania naj wreszcie zapominania o tym o tym co każdy wie każdy czuje no właśnie to szkoła Universal, że otacza go dla wszystkich stron z tyłu i z przodu tak w przeszłości, które już niema zez nich coś z tą z przyszłości, które jeszcze nie ma, więc także nicością proszę państwa prosimy nie próbować tego w domu, a szkoła historyczna na zgoła uniwersalne władz koła uniwersalna tak jak specjalizują, a szkoła historyczna powierza w epokach kryzysu w epokach niepewności w epokach aksjologicznego zamętu i upadku autorytetów nicość czy też właśnie nieokreślony lęk przed jakimś właśnie nie wiadomo czym jakąś negatywną ością właśnie tak, która zdaje się właśnie mimo wszelkich wysiłków rozumu dobrej woli ludzi dobrego serca cały czas naraz siać tak, mimo że cały czas staramy się o wydanie papież ciągle modli się o pokój to jednak ten pokój nadchodzi daje coraz gorzej jeszcze strat więcej wojen można powiedzieć mimo tych ciągłych naszych starań i i prób czy to właśnie symbolicznych czy materialnych realnych czy politycznych, tak więc wydaje się, że ta praca negatywną ości i trwa jest jakimś takim nieodzownym elementem, jakim takim cieniem, który towarzyszy wszystkiemu to co oświetlonej pozytywne także im większy postęp tym większy regres im bardziej jesteśmy bliski bliscy doskonałości w tym jedno to jest nie dali się od niej na i t d. nad własnym państwa zostawimy dzisiaj, ale myślę mamy bardzo dziękuję dr hab. Jacek Dobrowolski dziękuję bardzo złe dla nas dla wozów Uniwersytet warszawski był państwa gościem i kończymy ten program Karolina Kaczyńska wydawała się nazwa Tomasz Stawiszyński dobrej nocy życia i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!