REKLAMA

Twórczość Lutosławskiego z muzyką ukraińską, czyli 5. Dni Muzyki Ukraińskiej w Warszawie!

Data emisji:
2019-10-09 15:40
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
08:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz teraz mamy dla państwa zaproszenie, dlatego że dużymi krokami zbliża się piąte zbliżają się piąte dni muzyki ukraińskiej w Warszawie to jest taki festiwal, który odbywa się co kilka lat jego pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym jest Roman rynkowi też dyr dzień dobry dobry wita medycznych i od razu państwu powiem, że radio taka sama jest patronem tegoż festiwalu co m. in. wiąże się z tym, że możemy mieć dla państwa Rozwiń » podwójne zaproszenia na każdy z koncertów dla was małpa to kropkę FM to jest ten adres, na które możecie państwo pisać, jeżeli zainteresuje was to, o czym zaraz opowiemy o tak w 2 słowach był pan o koncepcji powiecie w przemyskim chcemy pokazać muzykę ukraińską w Polsce, który nie ma jeśli ktoś sprawdzi strony internetowe naszych muzycznej instytucji Filharmonii teatrów operowych to tam określiła rektor się nie uświadczy od dawna o tym, mówi, że jest to bardzo istotne nie tylko zresztą muzycznej cóż teatr również tam się zjawiają rzadko ale, ale medal czasem literaturą, ale właśnie takich wizyt w tym lepiej nieobecność wysokiej kultury ukraińskiej w Polsce już to umowa może kogoś graniczyć z jakich wysokiej formie tak, ale wielu niewysokiej powtórzy nieobecność wysokiej kultury ukraińskiej w Polsce skutkuje tym, że ta przestrzeń publiczna jest zalana minus słowo informacją negatywną historyczną tak, ale po chwili wiemy to dotyczy zawarte z tą współczesną nie niedobrą także prawda znam dobre, że praca stwarza, ale pobito kogoś tam tak wywieziono jadą do lasu i umarł przewożą o tym, mówi pan Nitras dalej jeszcze ja tak to widzę nieobecność tej kultury w firmom dniach teatrach skutkuje tym, że ten element ukraiński od wieków słaby w naszym kontekście jest ciągle słaby, więc my próbujemy przełamać te dni, jakby temu trochę służą mamy przykład muzyczne na zachętę no właśnie posłuchajmy w tej chwili utworu ważny fragment utworu oczywiście, który zakończył nasz trzeci koncert, a jest to fragment pięknego utworu, ale taki wy Symfonia kameralna Tosię nazywa na głos i o 800 siódmy kameralną do pięknych tekstów kogóż, by inne innego jak nie Tarasa Szewczenki posłuchajmy słuchaliśmy symfonii kameralnej leżaki wy na głos i orkiestrę kameralną w wykonaniu takich kultowej śpiewaczki 1 ukraińskiej Niny Matt Bianco z towarzyszeniem orkiestry kilka Camerata tej orkiestry, która przyjedzie do Warszawy wykona ten utwór właśnie 23 października w studiu koncertowym imienia lub włoskiego na ulicy morskiej 1009 posła mają państwo słyszą państwo też głos Romana rybakowi, który m. in. dyrektorem artystycznym festiwalu piątego już dni muzyki ukraińskiej w Warszawie to będą 3 takie koncerty osiemnastego 2001 . 23 października jak państwo mówiłam też kilka zaproszeń dla państwa mamy, ale też przygotowałam się do tej zdecydowałam, że poważnie onieśmielona, bo nie rozpoznaje tych twórców słabo też znam, o czym pan zresztą bardzo dobrze mówił oni też te utwory, które będziecie państwo mogli usłyszeć nawiązują do takich najważniejszych kanonicznych niemalże twórców ukraińskich jak Szewczenko jak Wasyl Stus jak i teraz wylicza Iwan Franko one w tym wszystkim będzie takie klasyki pieśni i właśnie do jego tekstów jest najsłynniejszym twórcą muzycznym dziś rusza na świecie takim nr 1 to jest Valentin sylwestrów to jest kompozytor już ponad osiemdziesięcioletni jego utwory zjawiają się na pierwszych miejscach świata nie bardzo często, ale jednak i prawdę mówiąc jest to jedyny twórca muzyczny z Ukrainy, który MON ma taką taką rangę powiedzmy w kontekście światowej muzyki nie ochroni tylko on, bo jest wielu innych twórców się mechanizm dojścia do uwagi świata są nie prostej tak dalej, ale jest, ale pół peryferyjnego nowym zwane również trudno jeszcze tak oczywiście tak nasze domy o świecie w Polsce muzyka istnieje, a my próbujemy przybliżyć tę muzykę naszym słuchaczom zachęcamy naszych luminarzy na dyrektorów harmonii i teatrów operowych do tego, żeby się tym interesowali Japończyk łożyć wg mnie także badania, jakie prowadzimy intensywne, ale na moje wyczucie to żaden Polski teatr operowy za w ciągu całej historii nie wystawił ani 1 operowego utworu chińskiego nie ma tu dużo repertuaru, ale coś jest i gdyby chcieli to można, by znaleźć w zaryzykuję to pytanie, ale jest zada, a rozumiem, że twórca, którą pan wspomniał będzie na gitarze jego ludzi jak utwory będą zresztą bardzo dobrze opowiada jego utwory wykonane na drugim koncercie dwudziestego 3 października i akurat ten koncert będzie takim połączeniem 2 gigantów moim zdaniem, czyli Sylwestrowi Lutosławski, bo to je szacować, że pewne innowacje wprowadza w tym roku chciał ich kontekst dla muzyki ukraińskiej wyznaczyć i jeśli był kontekst oczywiście najwyższej miary próby, a dla mnie taką miarą najwyższą górą jest muzyka Lutosławskiego to bardzo cenię lubię to nie na tym rozwodzić, ale właśnie ten koncert drugi 25 października pokaże zesta w muzykę sylwestrowa i Lutosławskiego no już w ocenie słuchaczy, gdyby poddaje, ale trafne zestawienie czy nie, ale będzie najwyższa w całej części pierwszej i tam będą jego późne utwory to trzeba o nim poniżony następującą treść może mały szkic do muzyki ukraińskiej czasy sowieckie były odpowiednie wiemy wiemy co tam jakiś tam panował, jaka estetyka, ale właśnie sylwestrów Chudzicki Chabowski paru innych twórców młodych myślę o początku lat sześćdziesiątych totalnie się wymóg wyłamywali z tego kontekstu realnego socjalizmu i robili swoje zrobili no właśnie dziwne jak to było źle jak mam w domu zrobić wszystko i kameralnych gronach może ograć jednak każdy muzyk już dość, bo 30 tak także dzisiaj mamy takie pojęcia jak Award and Mary Kijowska z tych czasów muzyka niezwykle taka trudna bardzo atrakcyjna bardzo, jakby swoją złożonością buntując się wobec tej banalnej oczywistości realnego socjalizmu tak, ale teraz dali coś bardzo istotne jak ten system Miękus jak te powiedzmy to skomplikowanie muzyczne można było wprowadzać do swojej twórczości coraz więcej twórców, którzy kiedyś może byli bardziej druki paszami tymczasem auta to znaczący rozwój na baczność jest to taki twórca jak sylwestrów zupełnie język nie tylko on, bo to była czas zmiany języka Pendereckiego Góreckiego i też Józefacki miał swój język ze wschodnich twórców jak uczelnie, które zmarły kilka dni temu czy Arvo part no może ktoś, chociaż znane nazwiska to byli twórcy, który zmieniali swój język muzyczny z tego bardzo przez innego na język, a gromadzić do słuchania no i taki but wielki ukłon do przeszłości zresztą sylwestra już ten późny mówi taką taką ma dewizę, że najpiękniejsza muzyka już powstała dzisiaj co możemy zrobić to być tylko odbiciem tego Pięta, który kiedyś zaistniało mamy na końcu na koniec jeszcze nasze obawy, bo krótki fragment chciał, żeby ludzie zaś miał zabić, bo to będzie przykład właśnie muzyki sylwestrowa tego późnego zbioru, który takim Hubertem dwudziestego wieku tak określić, a opowiadał państwu i zapowiadał to wszystko Roman trwa mówi dyrektor artystyczny festiwalu piątek już dni muzyki ukraińskiej przypomnę państwu już niedługo w październiku pierwszy koncert 18 października mamy też kilka zaproszeń dla was małpa to kropkę FM, a teraz słuchamy, a jeszcze pełnej formacji naszej stronie internetowej www pm fao org pl zapraszamy walce sylwestrów fragment pieśni do słów Iwana franki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!