REKLAMA

Za 50 lat 3 na 4 samochody będą miały silniki niskoemisyjne? Przyszłość elektromobilności to nie tylko auta na prąd

Data emisji:
2019-10-03 09:30
Audycja:
Podcast specjalny
Czas trwania:
13:18 min.
Udostępnij:

Jakie są przeszkody w rozwoju elektromobilności? Czy ładowanie samochodu na prąd jest tańsze niż tankowanie auta spalinowego? Czy elektropojazdy są niebezpieczne i bardziej narażone na ryzyko pożaru? I wreszcie: co z autami na wodór? Rozwiń »
Jakub Baliński rozmawia z Łukaszem Blichewiczem, prezesem zarządu Grupy Assay.
Partnerem podcastu jest Grupa Assay Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dzień dobry jak Baliński TOK FM ze mną w studiu jest pan Łukasz Billewicz prezes zarządu grupy ASSA dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu czy będą przyjmowani Łukasz z kilkoma informacjami na temat powiedzmy pełnego bukietu elektromobilności, które w Polsce, ale pojawiło się średnie, a czym przyjechałem to jeszcze spalinowym niestety tutaj jest tylko nowym praktyka właśnie tych większych wielkogabarytowych nazwijmy to, bo taki samochód Rozwiń » osobiście kwalifikuje pojazdów na jeszcze nie pozwala głównie z uwagi na to sytuacja infrastrukturalną stron się w Polsce spotykamy na sprawne poruszanie się szczególnie między miastami estymą dosyć dużo do czynienia w związku z tym, że gdzieś jestem skazany na ten model no tak zastanawiając się to ta to niby mówi dużo się mówi w Polsce tej rewolucji elektromobilności, a ona się to czy, ale tak bardzo powoli w zasadzie tak i stąd, że chce wybiec trochę przyszłości rozmawiać o tym jak te polskie ulice mogą wyglądać 1015 lat czy uważa pan się przedstawimy całkowicie elektryki tak krótkim okresie czy to będzie tak dłuższa perspektywa absolutnie to będzie dłuższa perspektywa dzisiaj jesteśmy na takim etapie jako jako kraj że, gdy zaczęliśmy coś w tym też mieliśmy okazję swój udział od gabarytów mniejszych, czyli od rowerów elektrycznych od hulajnogi od skuterów, czyli od tego co do poruszania się wymaga trochę mniej pojemności baterii z główną przeszkodą technologiczną tak naprawdę, jeżeli chodzi o same pojazdy natomiast jest łatwiejsze, jeżeli chodzi o budowę infrastruktury, bo tak naprawdę do tych pojazdów mało gabarytowych infrastruktura zmianę zbędna to są pojazdy, które jesteśmy w stanie skutecznie dosyć szybko ładować po prostu domowego czy też firmowego nioska no nie zajmuje jakieś abstrakcyjne ilości czasu jednak samochód waży o wiele więcej ma większe opory powietrza w związku z tym o pojemności baterii, żeby szybko ładować, czyli tzw. czy tak jak poparcia żonami testy tzw . czy w ogóle szybkimi ładowarkami wymagają budowy infrastruktury, która jest zarówno wyzwaniem logistycznym, jakim kosztem, który muszą ponieść ci, którzy gotowi do walki chcą u siebie umieścić właśnie, jakby się wracając do samych tych samochodów one są obecnie moim zdaniem horrendalnie drogi oglądałem, jakie samochody elektryczne takie spełnienie hybrydy tylko pełne elektryki w takim segmencie powiedzmy sedanów to trzeba szykować na wydatek rzędu 200  000 zł tak naprawdę, żeby nabyć taki samochód w pełni elektryczne uważa pan, że on kiedyś staną tańsze to pierwsze pytanie drugie czy ta rewolucja elektromobilności przyniesie bardziej to, że przestaniemy mieć samochód w swoim posiadaniu tylko w pełni przestawimy się na jakiś car-sharing wypożyczalnie, żeby w pełni odpowiedź na to pytanie trzeba było zacząć od początku łańcucha dosta w, czyli tego tak jak, skąd bierze się to cena mianowicie cena oczywiście nie bierze się z tego, że samochód elektryczny konstrukcyjnie jest jakiś bardziej skomplikowane niż spalinowy ba wręcz przeciwnie jest o wiele prostsze to znaczy sama konstrukcja silników brak wielu elementów takich jak jak wydech jak miski olejowe najprostsze najprostsze rzeczy one są po prostu pomijane cena samochodów elektrycznych bardzo dużym stopniu dyktują ceny baterii czy pakietów baterii i przede wszystkim ogni w litowo-jonowych w tej chwili, które stanowią główny udziałowiec w rynku baterii do pojazdów w ogóle nie w związku z tym mamy do czynienia z sytuacją, że ta cena ogni w dyktuje ceny samochodów, ponieważ mówi się dużo o tym, że zasoby surowców potrzebnych do produkcji tych ogniw czy też ilość producentów jest jest bardzo mała to ceny nieszczególnie nam czasem spadają no i stąd biorą też to ceny tych samochodów to ma mniejsze znaczenie przy tych mniejszych baletowych pojazdach typu czy rowery elektryczne skutery czy hulajnogi znacznie większa, jeżeli chodzi o baterię pojemności przekraczającej 100 kilowatogodzin, czyli tak jak pan powiedział większe większe modele samochodów no to się pan przez to ceny, które tak jak sam mówi nie nie nieprędko spadną bardziej może się opłacać filmu wprowadzać samochody po prostu w tej ofercie rynkowej wypożyczania na minuty na godziny na dni to rzeczywiście opłaca natomiast tutaj też jest kwestia tego w jaki sposób podchodzimy do samochodu jako własności to w Polsce jeszcze troszeczkę znajdujemy się w sytuacji takiej kulturowej, która mówi o tym, że samochód z pewnym symbolem czy statusu czy czy też taką własnością, którą dbamy o prawie, że jako ubranie nie wiemy, którzy jako żony jak tak można tak powiedzieć natomiast rzeczywiście jest czymś co chcemy zobaczyć co chcemy mieć na wyłączność znaczenie chcemy, żeby ktoś inny nam do tego samochodu siadał niektórzy nawet mają problem z tym, żeby znajomemu pozwolić poprowadzić samochód co dopiero obcym ludziom często systemy księgowe oczywiście w Polsce idą nieco wolniej niż ma to miejsce na Zachodzie, gdzie ta sytuacja się już powoli zmienia natomiast w kwestii samochodów jako takich to ten rynek rozwijał się będzie dlatego, że jeżeli chodzi o koszty zakupu nasienia jak zwracają w zależności od przebiegu w kosztach eksploatacji, bo pamiętajmy o tym, że jednak przejechanie tych tradycyjnych 100 km samochodem elektrycznym z punktu widzenia ładowania nawet z domu nie posiadając ogni w fotowoltaicznych tylko normalnie świeci są kilkukrotnie tańsze niż tankowanie natomiast no oczywiście, żeby coś budować to trzeba do tego infrastruktury nie dla wszystkich jest akceptowalny to, że muszą ładować samochód całą noc, więc przyłącza, które są w polskich domach tak nawet, które mają po 20 kilka kilowatów no biorąc pod uwagę wspomniane przeze mnie to lub więcej kilowatogodziny pojemności baterii wymagają wielu godzin ładowania, bo to całego przyłącza domowego nie możemy dedykować do tego, by ładować samochód no bo krótko mówiąc nam się lodówka wyłączył, więc to no właśnie jak to w przyszłości będzie wyglądać wg pana z tradycyjne stacje benzynowe znikną zastąpią nie tylko te stacje ładowania samochodów elektrycznych przede wszystkim co w domu czy nasze garaże też trzeba będzie dostosowywać do tego, żeby właśnie ładować samochody to jest wieloletnia droga, dlatego że cały łańcuch dosta w w ogóle energii elektrycznej tak jakby gdzieś tam startuje powiedzmy w przemyśle wydobył niczym takim w Polsce wiadomo, że jesteśmy bogaci Węgier mówi się, że gaz natomiast niekoniecznie winne surowce typu typu ropa naftowa nie posiadamy w zasadzie elektrowni atomowych, więc możliwość dostarczania prądu także pierwsza, bo dzisiaj, jeżeli nawet chcemy sobie znacząco zwiększyć dostępność czy też przyłącza powiedzmy z domu to bywają z tym problemy tak to nie jest takie proste, żeby powiedzieć, że dzisiaj mam 20 kW przyłącza chciałby mieć to, żeby sobie zamontować szybką ładowarkę, więc to jest pierwsza oczywiście element łańcucha tak drugi to jest infrastruktura przesyłowa trzeci to sama infrastruktura ładowania jednak jedziemy w trasę tak gdzieś po Polsce jeździmy Polska nie jest Czechami Słowacją, które są w miarę niewielkimi krajami, gdzie przejazd każdego miasta do stanu taką powiedzmy jasno na większą baterię bez problemu można można pokonać, więc to bardzo długi łańcuch i absolutnie horyzont pięcio dziesięcioletnie nie doprowadzi ani do wyeliminowania pojazdów spalinowych ani do zastąpienia tradycyjnych dystrybutorów czy benzyny czy Europy ładowarkami to jest w tej chwili jeszcze niestety mówi niestety z uwagi na czyta efektywność energetyczną tak chociażby spalania tego paliwa elektrowni versus to co się dzieje w silniku samochodu co ma wpływ oczywiście na ekologię jest jest długą długą drogą to jest droga sięgająca na pewno kilkudziesięciu latanie, a nie kilku jeszcze wracając do tych baterii to jest element tak jak pan mówił jest to powszechna wiedza najdroższy w całym tym samochodzie uważa pan, że dojdziemy dojdzie do tego, że będziemy mieli jakieś specjalne alarmy na te akumulatory w obawie przed kradzieżą czy np. będziemy wyjmować i nosić do domu jak w zamierzchłych czasach to 1 kwestia druga kwestia czy taki akumulator taka bateria w samochodzie nie jest nie sprawia, że ten nasz pojazd trochę bardziej podatne na ogień, że jest trochę bardziej łatwopalny, bo to jest tak panie redaktorze to pytanie dwu składowych, więc najpier w powstaną odpowiedź na pierwsze oznacza kradzież akumulatorów samochodu i znacznie trudniejsza niż kradzież całego samochodu, dlatego że jak sobie popatrzymy na największe modele, ponieważ Tesla model x i t d. to są modele, gdzie praktycznie nie ma większości, ale blisko połowę masy pojazdu stanowią właśnie ogniwa wymontowanie ich byłoby znacznie trudniejsza niż po prostu wzięcie całego samochodu na lawetę i gdzieś na rozmontowanie tego tego w garażu co jest de facto tożsame z kradzieżą samochodu spalinowego, więc tutaj w zasadzie byłoby to zrobić nawet nawet trudniej niż nic ukraść samochód spalinowy wymontowanie ogniw nie jest czymś jest możliwe są reguły montowane w podłodze, więc trudno sobie dzisiaj przynajmniej wyobrazić narzędzia na pewno jeszcze niema NATO rynku, a jeżeli chodzi o nazwijmy go czarne scenariusze kryminalne żeby, żeby warto było w narzędzia nawet w tym segmencie inwestować, odpowiadając na na notą drugą część pytania dobrze zarządzane bateria, czyli posiadające dobrze zarządzane systemy zarządzania bateriami czy tzw. SMS-y one nie wybuchają to jest różnica w stosunku do samochodów spalinowych, które w skrajnym przykładzie, kiedy benzyna po prostu wypłynie ma możliwość uchronienia się jest w stanie wybuchnąć oczywiście nie jest tak jak na filmach, że ktoś tam strzeli baki mamy eksplozja natomiast ma ten potencjał wybuchowy o tyle bateria litowo-jonowa, żeby doprowadzić do ich zapłonu naprawdę musi zajść dosyć skomplikowana reakcja chemiczna, żeby to reakcja zaszła, pomijając jakieś pojedyncze przypadki, które oczywiście są najgłośniejszy mi doniesieniami medialnymi to samo mamy w samochodach autonomicznych samochody na gaz też był taki taka taka chodziła obiegowa opinia żony są dużo bardziej bezpieczny ktoś uderzy w butle oraz wybuch reguł jest także, nawet jeżeli takie baterie miałyby się zapalić no to szczerze mówiąc z naszych z naszych doświadczeń z tego co co mamy z badań z rozmaitych naprawdę uczelni to ktoś ma dobre 10 minut, żeby wyszła z tego samochodu, zanim do takiego rzeczywistego zapewne dojdzie, bo to polega po prostu na tym, że ktoś rozszczelnił bateriach nawet przy wypadku to temperatura stopniowo wzrasta co więcej to pakiety są tworzone w taki sposób, żeby jednak zgłoszenie zajęło drugiego, więc to następuje bardzo stopniowo oczywiście, że punkt krytyczny, kiedy całość pakietu może zapalić natomiast to są bardzo rzadkie sytuacje wiadomo, że medialne, bo to jest jednak nowy wynalazek, więc chcielibyśmy, żeby był w pełni bezpieczne natomiast nie nazwałbym tego zdecydowanie czymś mniej bezpieczne niższe niż samochody spalinowe to przenieśmy się w takim razie nie mówił pan w 1015 lat kilkudziesięciu lat kilka dziś jesteśmy kilkadziesiąt lat do przodu na polskich drogach, jakie pojazdy dominują elektryczne samochody jednak hulajnogi jakieś elektryczne deskorolki i głębię jak polskie ulice mogą wyglądać już, gdy w pełni rewolucji elektromobilności się za dzieje byłbym spokojny o to, że rozwiną się to systemy szeregowe, o których wspomnieliśmy to zarówno, jeżeli chodzi o małe pojazdy jaki, jakie to większa na pewno ilość samochodów elektrycznych stanowczo wzrośnie i to w zasadzie z potencjalnie w stosunku do tego co co obserwujemy dzisiaj natomiast na pewno pojawią się też pojazdy na ogniwa wodorowe, czyli coś co jeszcze kolejnym krokiem, gdzie problem jest jeszcze inny to znaczy problem jest w tej chwili dużym wyzwaniem technologicznym po prostu otrzymywania paliwa tak, czyli koszt utrzymania wodoru i budowa infrastruktury do tego, żeby ten odór po prostu na stacjach przechowywać, więc to jest jeszcze krok za lekko mobilnością taką w ujęciu klasycznym natomiast nie ma tych dysproporcji, jeżeli chodzi o zasięgi nie ma tych problemów z czasem tankowania w przypadku ogni w wodorowych to też jest technologia, którą dosyć mocno rozpoznajemy, ale to jest coś co za kilkanaście kilkadziesiąt lat zacznie się pojawiać w ujęciu konsumenckim w tej chwili Skandynawii można znaleźć trochę stacji, gdzie tankowanie wodoru jest możliwa tutaj pionierem była Toyota np. czy Toyota tzw. miraż, która była pierwszym tak tak szeroko prezentowanym samochodem na ogniwa wodorowe natomiast tutaj problem infrastrukturalny o wiele większe, gdyby miał odpowiedzieć na to pytanie bezpośrednio myślę, że w perspektywie 50 lat jesteśmy w stanie osiągnąć pułap takiej, gdzie to samochody niskoemisyjne osiągnął minimum 34 całej Floty, o ile wcześniej oczywiście ustawodawca w ogóle nie zabroni użytkowania tych pojazdów wysoko emisyjnych szczególnie w tym segmencie konsumenckim najtrudniejszy oczywiście segment tranzytu, gdzie elektromobilność jest o tyle ciężka rzeczywiście koszt tira, który byłby w stanie przejechać jeszcze szybko się naładować się tyle ile przejeżdża w ciągu w ciągu dnia tak ogromnym ładunkiem liczonym w tak w tonach i to takich większych ilościach to niż samochodów osobowych no musimy być gotowi na to, że to nastąpi nieco później niż ta rewolucja w samochodach osobowych bardzo dziękuję za rozmowę ze mną był pan Łukasz Blikle Which prezes zarządu grupy asy bardzo dziękuję jako Baliński TOK FM do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PODCAST SPECJALNY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!