REKLAMA

Ks. Michalczyk: "Wasze dzieci będą umierać na raka. Na tydzień powietrze zrobiło się czystsze"

Data emisji:
2019-10-10 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
36:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

wczoraj państwowym kości jest ksiądz Grzegorz Michalczyk, który w krajowym duszpasterzem środowisk twórczych i rektorem kościoła pod wezwaniem Świętego Andrzeja Apostoła Świętego Alberta Chmielowskiego w Warszawie dzień dobry dzień dobry bardzo się ucieszyłem, kiedy okazało się przed chwilą rozmawiałem z księdzem Grzegorzem Michalczykiem, że nie jak to nazwać chyba sens inwestycji to się tak jak nazwa, że ksiądz Grzegorz Michalczyk także odlot po podglądać Rozwiń » ogląda izraelskie seriale tak bardzo interesujące myślę, dlatego że w po głowie chodzi o zakończenie serialu nasi chłopcy mówiącego tak bardzo trudnym bolesnym tragicznym wydarzeniu, gdzie najpier w stronie izraelskiej zginęła trójka młodych chłopców w akcji odwetowej zostały zamordowane palestyński chłopak i film z takim poziomie trochę izraelskim kanonie czekanie izraelskiego kina telewizji bardzo wnikliwie przygląda się skutkom, które te wydarzenia miały na różnych uczestników bardzo blisko i bardzo daleko i na społeczeństwo na na rodziców i wszystko pomiędzy to tak ja trochę znam te konteksty często w Izraelu bywam muszę powiedzieć, że ten film nie po prostu ciągle niesamowicie buda chowane przez telewizję tak po 1 co tydzień po 1 odcinku w związku z tym to napięcie też już narastało Fin, który właściwie praktycznie nie ma takiej dynamiki filmowej to nie jest film jest jakaś akcja, gdyż gonią, ścigając strzelają rozpocząć się bowiem od początku jak skończonym sensie właśnie taki trochę teatr telewizji jakby, ale wciągający niesamowicie, bo pokazujący złożoność tego konfliktu i to taką złożoność nie tylko na płaszczyźnie politycznej oczywiście polityka jest również obecna, ale przede wszystkim pokazujący i to moim zdaniem w sposób bardzo obiektywne to nie jest film, który można zaszufladkować jako film propalestyńskich albo pro izraelski zespół, który po prostu pokazuje ten dramat relacji międzyludzkich dramat rodzin także pokazuje jak ta nienawiść, która się nawarstwia wraz z każdym takim aktem przemocy oczywiście tam nie ma symetrii Mono można powiedzieć, że jeśli chodzi o siły NATO oczywiście siła Izraela militarna siła zdecydowanie większa natomiast jeśli chodzi o pewne emocje i takie działania, które gdzieś tam są w no w kontekście terrorystycznymi działaniami otoczył się po tej drugiej stronie też nie brakuje energii, ale jest to film, który jest tak wielowarstwowy, że pewnie długo długo można było mówić o każdym z wątków bardzo ciekawe jest to pokazane genialnie zagrany czy jestem pełen podziwu dla tych aktorów również młodych dla tych chłopaków ortodoksyjnych n p . którzy tego Mohameda Palestyńczyka zamordowali bardzo się bardzo dobry film aktorów tak tak, ale temat naszego spotkania musimy być jest to tylko takie takiej taka króciutka Intelu do poziomu serialowa, ale tematem naszego spotkania jest cykl encyklika papieża Franciszka, żeby było śmieszniej nie jest to kilka nowa, bo ona jest sprzed 4 lat 2015 roku, więc można powiedzieć co właściwie po co sięgać po dokumenty, które pojawiło się jakiś czas temu, ale chyba warto ponieść sięgnąć także, dlatego że tematyka, którą ta encyklika porusza tematy z każdym rokiem, żeby dzieci z każdym miesiącem teraz Sojusz z każdym tygodniem przed dniem staje się coraz bardziej aktualne, czyli tematy ekologiczne tak ja się, że warto też sięgnąć po encyklikę laudatosi, dlatego że ona w ogóle nie była w Polsce dostrzeżono praktycznie czy oprócz programu Owczarek oprócz programu Owczarek Bruno na czym Episkopat wydał taki krótki list również ekologiczne, ale on też nie był w kościołach odczytywanej właściwie przeszedł bez Echa natomiast aktualność encykliki właściwie potwierdza każdy z dni kolejnych, bo to co się dzieje dzisiaj w świecie to w jaki sposób możemy obserwować jakąś potworną destrukcję rzeczywistości, w której żyjemy co zresztą potwierdza też trwająca aktualnie od kilku dni synod dla Amazonii wiemy co nam się dzieje to są tematy, które również powracają te dni, że to jest po prostu bardzo dobra lektura taka lektura, która pokazuje, że papież i że kościół ma swoje zdanie na temat ekologii i wbre w temu co się sądzi nie jest to zdanie negatywne często także te ruchy ekologiczne frakcji zielonych politycznej tak dalej są utożsamiane z taką rzeczywistością wyłącznie politycznie lewicową i katolicy właściwie tego powinien trzymać z daleka, bo to jest wszystko podejrzane prawda gdzieś tu się kryje i socjalizm i lewactwo i t d. Otóż ta encyklika 12 do tej pory papieskich także jest to taki dokument o wysokiej rangi właśnie najwyższej ran dziś lewacka encyklika niektórzy tak mówią, dlaczego ona myślę, że jeżeli spotkała się z jakimś żywym odzewem to był to bardzo często odzew krytyczny ze strony środowisk, które w, jakiej mierze są odpowiedzialne za destrukcję świata czy za tych środowisk, które są środowiskami popierającymi przemysł są środowiskami, o których tutaj encyklika, mówi że na przemyskim gonił za zyskiem tak środowiskami, które zamykają oczy na ten odwieczny dług, który ma tak naprawdę wobec bogatej wobec biednej po biednego południa bogata północ w stanach Zjednoczonych encyklika nie była chętnie przyjęta tak była bardzo krytykowana u nas na debacie nie mówi, gdybyśmy zaczęli dokładniej wchodzić w logikę toby się okazało nagle, że nasze paliwa kopalne, których używamy no też powinny być tematem głębokiej refleksji węgiel węgiel pojawia się w encyklice pojawia się węgiel pojawia się węgiel taki pojawia się jako problem generalnie oczywiście to nie jest także tutaj kościół ma ich więcej liz jest to podane konkretne praktyczne rozwiązania jak rozwiązać ten problem natomiast inspiruje do tego, żeby na ten temat myśleć w tej instytucji bojowe takie pojęcie, które nie spędził w jakiej mierze nowym czy wcześniej ono się w takiej formie nie pojawiało mianowicie Franciszek pisze tzw. ekologii integralnej, czyli pokazuje, że kwestia problemu ekologicznego to nie jest jego problem ochrony środowiska tylko wraz z problemem ochrony środowiska i troski oświaty pojawia się problemy pojawią się problemy gospodarcze i rowery społecznej problemy kulturowe czy ta ekologia integralna w tej wersji, jakiej ją prezentujący klika to jest troska o środowisko gospodarcze społeczne to jest ekologia kulturowa czyli jakby troska o to, żeby nie utracić, zwłaszcza na tych terenach, gdzie bardzo mocno wchodzimy ze swoimi koncepcjami im kultura innymi nie utracić tego jest bogactwem lokalnych społeczności mowę też o ekologii życia codziennego do tej, gdy do tego ataku właśnie tego wątku powrócimy, ale także cały encykliki po informacjach Radia TOK FM informacji o godzinie 1120 dzisiaj o encyklice laudatosi encyklika sprzed 4 lat, ale coraz bardziej coraz bardziej aktualna, a też dobry moment, żeby w ogóle nie rozmawiać, bo trochę przeszło bez Echa państwa moim gościem jest ksiądz Grzegorz Michalczyk krajowy duszpasterz środowisk twórczych rektor kościoła pod wezwaniem świętej nadzieja powstała Świętego Alberta Chmielowskiego w Warszawie informację o 1120 wczoraj państwo moim gościem jest ksiądz Grzegorz Michalczyk krajowy duszpasterz środowisk twórczych i rektor kościoła pod wezwaniem Świętego Andrzeja Apostoła Świętego Alberta Chmielowskiego w Warszawie rozmawiamy o encyklice papieża Franciszka z roku 2015 encyklika laudatosi dotycząca ekologii do tego za odpowiedzialności człowieka myślę że ta relacja pomiędzy człowiekiem, a środowiskiem człowiekiem, a światem zwierzętami przyrodą właściwie pojawia się już na samym początku starego testamentu i od interpretacji zależy jak tę relację rozumiemy pojawia się wątek dotyczący planowania panowania czynienia sobie ziemi poddaną no i teraz co to co to oznacza czy to oznacza relację, która ma być relacją atrakcyjna dla obydwu stron czy ma być to relacja pana i podwładnego czy pana niewolnika czy pana źródła zasobów, które można po prostu wyczerpać Press żadnej odpowiedzialności właśnie warto zwrócić uwagę na to, bo ten werset księgi rodzaju jest tak naprawdę wersety, na które powołują się bardzo często ci, którzy w tym świecie czynią wiele szkody ekologicznej to czy uważają, że panowanie nad ziemią oznacza absolutną własność wobec niej tak, jeżeli Bóg daje człowiekowi tę ziemię, a opis księgi rodzaju to sugeruje jednoznacznie to co znaczy konkretnie tak czy to znaczy, że można te ziemie bezkarnie eksploatować taki sposób w jaki chce czy to znaczy, że te ziemie otrzymuje się w jaki sposób pod opiekę jest kilka zdecydowanie opowiada się za to drugą opcją ta ziemia jest nam dana to zresztą też fragment księgi rodzaju byśmy uprawiali oni się troszczyli papież rozwija tę myśl, krytykując wszystkie te koncepcje które, bazując właśnie na wersety mówiące o czynieniu sobie ziemi poddaną uciekają kompletnie od tej opcji troska ta troska uprawa to znaczy troszczyć się to znaczy wziąć tę ziemię nie tyle jako swoją prywatną własność, ale jako rzeczywistość, którą trzeba przekazywać następnym pokoleniom i patrzeć na nią pewnej Solidarności z całym stworzeniem mam wrażenie, że my będąc jesteśmy często w ocenie rzeczywistości przyrody niesamowicie antropolog and ręcznik czy zapominam o tym, że oprócz nas jest jeszcze cała inna rzeczywistość tworzenia wychodząc z perspektywy religijnej to przecież doskonale widać w opisie stworzenia widać harmonię tak pierwszego pierwszych ludzi dziś to są symboliczne mityczne opisy, ale niosące w sobie tę prawdę rzeczywistą tak człowiek jest częścią tego stworzenia nie jest jedynym stworzeniem i nawet jeżeli przyjmiemy, że w tym świecie stworzeń materialnych jest najdoskonalszym stworzeniem to jednak nie znaczy to, że ma zerwać więzi harmonii innymi stworzeniami zdanie ośmiornicy są idealne, dlaczego ośmiornica krachu, jaki jest intelekt no tak ośmiornicę moim zdaniem są wielokrotnie bardziej inteligentna ludzi jakoś nie próbujemy się z nimi dogadać mam wrażenie, bo one nie bardzo są z nami gadać ale gdy ten zachwyt nad stworzeniem jesteś czymś co, więc Giza jest bardzo piękny papież odwołuje nieraz do Świętego Franciszka tak myślę sobie, że Święty Franciszek mówił o świecie takim językiem, który dzisiaj przez wielu może takich konserwatywnie patrzących chrześcijan uznany byłby za język nie to logiczne, bo jeżeli nazywa ziemie matką albo siostrą, jeżeli przyrody w ogóle traktuje jako jak rzeczywistość rodziny relacji rodzinnych NATO w tym momencie pojawia się taki pojawia się jakiś problem czy czasami nie jest jakaś forma pan teizmu tak czy to nie jest także ten Bóg we wszystkim jest obecny w taki sposób, który teologię, na który teologię na nie pozwala tak zawsze zawsze obawa czy determinacją doktryna jest tutaj zachowana, ale Franciszek genialny jestem w zachwycie nad nad stworzeniem pierwszą rzeczywiście widzi całej przyrodzie Boga mam częsty przed oczami jak Franciszek mówi kazania do kwiatów, traktując je jak swoich braci siostry albo to chyba Bonawentura przypomina jak Franciszek w ogrodzie klasztornym zawsze kazał zostawiać część ziemi uprawianej, żeby tamta przyroda bujnie rozwijają dziki sposobem na wnioski o to, żeby ci, którzy chcą kontemplować wspaniałość przyrody mogli też w tym ogrodzie mieć trochę tej dzikiej przyrody mnie się je czytając encyklikę się zapali różne takie światełka, bo oczywiście te kierunki, które porusza papież Franciszek nie jakiś taki powiedziałbym oskarżycielski konkretny sposób tylko raczej mówiącą rzeczy na Krymie warto się zastanowić warto się zastanowić nad tym co robimy dla zysku tak i w jaki sposób oddziałuje na nasze środowisko wspomniał ksiądz o protestach czy też jakiś dawania odporu ten cykl IC przez różnego rodzaju przedstawicieli biznesu, który doprowadzi taką ratunkową gospodarkę to jest naturalne skojarzenie, że jeżeli tak Nc encyklika jest przeciwko czyimś interesom to bardzo łatwo zrozumieć, że ma dochodzi tutaj do spięcia napięcia i konfliktu no ale co ze z zauważeniem Belki we własnym oku to znaczy, czyli kościół rozumiany jest nie tylko jako wspólnota wiernych, ale brakowało jako pewna organizacja, która jest posiadaczem ziemskim w, która jest także inwestorem, która jest także przedsiębiorcom i w jaki sposób kościół, zanim będzie pokazywał te to źdźbło, który już uraziłem nie jest to zauważy belkę we własnym oku czy zauważył i czy ksiądz widzi też Belg nie miał wizy widzę problem oczywiście, bo jeżeli w tym wszystkim co jest jakąś działalnością gospodarczą inspirowaną wykonywaną przez kościół odkrywamy problemy tego typu właśnie na to, że kościół wieżowiec ochrona zwierząt na środku miasta, które jest ogarnięte smogiem no wieżowiec w środku miasta ogarniętego mogę chyba nie jest problemem problem taki czy tam się wieżowce buduje jest to wszystko zgodne z prawem tak, ale nie jest to właśnie pamiętać, że wydają się mówi więcej, bo to czy jest rzeczą w remizie nie to jest jedno, ale Shrek, mówi że trzeba się zatrzymać nad Maltą czy jesteśmy i to dotyczy również kościoła czy będzie maleć rosną nieznacznie przegrała szczelnych encyklika jest również solą wokół nie ma żadnej wątpliwości zresztą no mówię sam fakt pomijania jej nie nie mienie kontynuowania tych tematów, które tutaj papież wyraźnie wyraźnie dał jako jako zadanie jest tego świadkiem, bo jak papież mówił nam dokończyć, bo chodzi właśnie o Belka kontra źdźbło tak czy być może wieżowiec w środku miasta prawnie jest okay, ale to nie to jest przedmiotem wieżowca pytanie jest takie w jaki sposób wpływa na zagęszczenie ruchu zagęszczenie ruchu wpływa na korki korki wpływają na środowisko czy teraz czy jesteśmy odpowiedzialni mówiąc no przecież wszystko jest lege Artis jest w ogóle nie dotyczy czy relacja przyjaźń miłość tronu i ołtarza w Polsce, czyli kościoła zaangażowanego w pewną opcję polityczną, która to lansuje Polskę stojącą węglem w jaki sposób to się wpisuje tę encyklikę, czyli innymi słowy kościół, który prawie bezpośrednio, a na pewno bardzo pośrednio popiera Polskę opartą na węglu nagle pytanie to jest odpowiedzialność tylko mówimy o mądrych słowach i zielonych ideach czy też realizujemy właśnie realizujemy to jest problem czy również w kościele nie realizujemy nie ma co do tego żadnej wątpliwości już abstrahuję od tego wirusa w ogóle to jest ten wątek ekologii integralnej, której mówiliśmy przed jego życia co, gdzie właśnie jest mowa o tej od ekologii takie ludzkiej ekologii życia codziennego, gdzie kwestia nóż nie tylko budowania jakiś wieżowców na nic nie unikniemy prawdopodobnie budowania wieżowców wielkich miastach, ale możemy uniknąć np. tam na ten temat zmowa używania samochodów tam, gdzie niema takiej potrzeby prawda to w Polsce myślę tak jest czy nie jest to problem, aby Polska jest co zresztą przypomnieli ciekawe to jest biskupi w tym liście ekologicznym, który był dokładnie rok temu na na październik na święto Świętego Franciszka wydany, że wśród 50 najbardziej zanieczyszczonych miast jeśli chodzi o powietrze 33 mówi Europie znajdują się w Polsce czy mamy 3350 ta dążymy do 44 i na pewno nam się do uda osiągnąć w niedługim czasie no dobrze może nie jest problem jeśli chodzi o samochody w Polsce tak tak bolesne jak np. byłem w Libanie ostatnio tam w wielu miejscach nie ma w ogóle chodników można wszędzie ludzie jeżdżą samochodami jak mają 100 m do do przejścia to jeżdżą samochodami nie ma chodników poboczy zawsze jest miejsce to jest gorsze niż u nas też że, wdrażając mechanizm myślenia naprawiła żadna pociecha mam wrażenie, że ta świadomość ekologiczna jest no i jest zadaniem które, które wciąż przed nami stoi zresztą ta encyklika też ukrywa takie pojęcie nawrócenia ekologicznego dla chrześcijanina to nawrócenie ekologiczne związanie właśnie z odkrywaniem pewnego zamysł Boga wobec świata tak tak jak to rozumiemy w sensie Teologicznym zamysł Boga wobec tego świata, który no jest światem w danym nam, ale również danym następnym pokoleniom to też zresztą ciekawy wątek tej encykliki takim się przypomina ta młoda świadka, która już znane jest na całym świecie to tak i która właśnie przez wiele środowisk paradoksalnie również chrześcijańskich środowisk straszliwie krytykowana robi się z niej trochę tego nadpobudliwe wariatki, która gdzieś tam jeździ inspirowana oczywiście przez złe siły wygłasza swoje zdanie stoi to za nią stoi to jest odwieczne pytanie w teorii spiskowej natomiast o nasze po prostu mam wrażenie upomina o to co jej jej pokoleniu słusznie należy w encyklice jest bardzo duży passus mówiący właśnie o tym co będzie co będzie następnymi pokoleniami, które są tak naprawdę przez nas dorosłych ograbiony z tego co co mają utrzymać tak, jeżeli ci młodzi ludzie czasami mądrzejsi pewnie niż dorośli oto się upominają co mają do tego nie tylko święte prawo ale, ale mają wystarczająco dużo powodów, żeby to właśnie robić w Polsce interesujące, bo to jest 1 z tych przypadków, kiedy encyklika papieża wzbudza mieszane uczucia i odczucia wśród osób, które właściwie powinny wydawałoby się prawda chłonąć każde słowo mówiąc doskonale tak papież świetnie to zdiagnozowała tymczasem okazuje się, że nie tylko osoby, które ma konflikt interesów, ale właśnie nawet ci, którzy powinni papieża słuchać i bezkrytycznie przyjmować mówiono dobrze co to w ogóle znaczy czy to nie jest zbyt od Hanny czy to nie jest zbyt takie nie na temat, dlaczego w ogóle papież zajmuje się tymi sprawami sprawami przecież to nie jest nie powinno być jego troska powinien się zajmować raczej drogą do do nieba swoich współbraci w wierze tak pouczać ich teologicznie wskazywać kierunki, a on tutaj się nagle stało jakimś ekologiem przedziwnym razie właśnie pokazuje pełną integralność spojrzenia mam wrażenie, że jeżeli będziemy odgrywali doktrynę również doktrynę teologiczną od rzeczywistości świata, w którym żyjemy to patologia stanie się to robią z laboratorium teologia powinna być teologię, która idzie wraz z ludem tak, która jest nie tylko styczna, ale która jeszcze przenika tę rzeczywistość, jakiej ludzie żyją tu nie chodzi o pustą doktrynę papież wydaje się to podkreśla bardzo mocno szczególnie taki wątek, który dla mnie jako bliskich w tej encyklice to jest to ujmowanie się papieża za ubogimi tej ziemi on wręcz, mówi że nie tylko ziemia krzyczy to ubodzy krzyczą i właśnie w konia czystej ekologii integralnej dostrzeżenie, że ten problem to jest również problem społeczny, że to jest problem ogromnej ilości ludzi miliardów ludzi, którzy w tym świecie są ubodzy to jest problem tego w jaki sposób traktujemy tych, którzy już i ci, którzy są imigrantami ci, którzy są, choć sami ci, którzy żyją w slamsach, które są przecież nikt niczym innym jak owocem fatalnie rozwijające się listu industrializacji nie wszyscy ubodzy mają głos nie wszyscy ubodzy zasiądą może być, że papież właściwie za nich, a zabiera, a jednocześnie proszę zwrócić uwagę, że trochę mówimy o ubogich jako o pewnej ma się tak takiej Mela się jednak to jest zbiór osób to zbiór ludzi, z których każdy ma godność wrócimy do encykliki i do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o 1140 już za kilka minut państwa moim gościem ksiądz Grzegorz Michalczyk krajowy duszpasterz środowisk twórczych i rektor kościoła pod wezwaniem Świętego Andrzeja Apostoła Świętego Alberta Chmielowskiego w Warszawie informacje po informacjach wracamy, bo wczoraj w studiu ksiądz Grzegorz Michalczyk krajowy duszpasterz środowisk twórczych i rektor kościoła pod wezwaniem Świętego Andrzeja Apostoła Świętego Alberta Chmielowskiego w Warszawie rozmawiamy o papieskiej encyklice laudatosi encyklika sprzed 4 lat, ale wciąż aktualna dotyczy spra w ekologicznych dotyczy ekologii i relacji człowieka i środowiska człowieka i natury zostawia się czy oprócz kontrowersji, które ta encyklika wzbudziła nie tylko wśród osób poza kościół katolicki czy też osób, które może lżej podchodzą do kwestii teologicznych, ale także wewnątrz czy ekologia jest tematem, który jest obecny wśród księży przy tak doświadczenia księdza to jest coś, o czym rozmawiać czy na tapecie jest jednak już walka z tęczową zarazą no stoczy pewnie ludzkie obsesje dochodzą nieraz do głosu nawet na ambonie, ale ta usprawiedliwiona obsesja, bo tu akurat trzeba było naprawdę, o czym mówić głośno chyba chyba niestety nie występuje ja się spotkałem nieraz z tym, że kiedy jakiś wątek ekologiczny splotły interpretacje Angeliną trudno też wątków ekologicznych nie wplatać, kiedy czyta się Ewangelii o Jezusie, który idzie mówi o roślinach o drzewa, które królestwo Boże porównuje do do przyrody, który używa bardzo wielu metafor analogii wziętych z przyrody widać, że Jezus żyje w symbiozie z przyrodą także, że jakby cząstką tej przyrody jako człowiek trudno o tym nie mówi, zwłaszcza w kontekście dzisiejszego świata ale, ale mam wrażenie, że to jest temat, który o, który nie Gościna, bo nazbyt często, bo ostatnio mówiłem kazanie nawet w czasie uroczystości Świętego Franciszka właśnie m. in. encyklice laudatosi potem doszły takie głosy, że było osoby, które w ogóle 0101 . raz słyszały, żeby z ambony ksiądz mówił coś na temat ekologii tak mówił o ochronie środowiska jeszcze, powołując się na dokumenty kościoła no proboszcz Świętego Franciszka w Warszawie parafii płatna świetny pomysł kupił wiele encyklik, rozdając je ludziom zachęcając, by czytali i to jest właśnie to myślę co należy dzisiaj robić czy należy po prostu o tym, mówić należy uwrażliwiać się nawzajem na NATO co co ta encyklika nazywa globalną niesprawiedliwością oczywiście ta globalna niesprawiedliwość ma również swój wymiar wewnątrz Polski to nie jest tylko kwestia innych krajów biednych u nas też są ludzie ubodzy też są biedni u nas też jest problem otwartości na ludzi z zewnątrz na choćby na uchodźców czy na tych, którzy tutaj szukają schronienia i nie uciekniemy przed tym to są to są jakieś problemy, których zostaniemy ludzie wierzący czynami powinni na to patrzeć w tej perspektywie rozliczeni przez przez Boga na sądzie ostatecznym no byłem głodny daliście jeść byłem spragniony daliście mi pić byłem obcy sen z tak przyjęliście mnie to kiedyś usłyszymy te słowa albo nie przyjęliście wtedy konsekwencje tego są również w tym kontekście dramatyczne czy cała ta kwestia trochę jednak też nie pokazuje tego kryzysu, jaki jest kościół, czyli poziom ma małego przykładania się nauczania na życie codzienne wiernych tak, bo to są podstawowe rzeczy, czyli miłość bliźniego tak tak, a z drugiej strony mamy sondaże, które pokazują, że Polacy raczej obcy u siebie nie chcą, więc coś nie zadziałało, że być może akcenty hierarchów kościoła katolickiego w Polsce zostały w niewłaściwy rozłożone, że może jednakowoż nie byli obecni na tych wykładach dotyczących ubóstwa, a raczej dzieła wrażenie, że akurat jeśli chodzi o kwestie otwartości na uchodźców to kościół w Polsce bardzo jasno tutaj wypowiedział zresztą wypowie się dokładnie wg Świętego Franciszka inspirowane zresztą Świętego przez papieża Franciszka przepraszam, a PiS badano również natomiast jest pytanie co się stało przez 1 z tych podstawowych elementów naszej otwartości, bo tu nie chodzi o otwartość na zasadzie otwórzmy granice nie każdy tutaj przyjedzie, ale jest pewna formuła, która doskonale się sprawdza jeśli chodzi o otwartość na uchodźców tą formą są wypracowane przez wspólnotę Sant Egidio we włoszech i wdrażane od od wielu lat korytarze humanitarne i ta formuła była bardzo mocno lansowana przez Polski Episkopat była presja nawet pewna wobec wobec rządu niestety z tej propozycji nic nie wyszło tak ona została odrzucona można powiedzieć to zresztą się w wypowiedziach biskupów pojawiało, że wciąż czekamy czekamy czekamy, ale jakoś nie widać konsekwencji no ta encyklika, a propos ambonę i tego co głosimy mam wrażenie, że jest też niesamowitą szansą, bo ona pozwala dotrzeć do ludzi, którzy no nie utożsamiają się z kościołem czy ona mówi o rzeczach, które są istotne nie tylko dla ludzi wierzących, którzy patrzą na świat z perspektywy chrześcijańskiej wizji stworzenia ona jest punktem stycznym z tymi wszystkimi, którzy być może przychodzą zupełnie innych tradycji albo są ludźmi niewierzącymi, dlatego że porusza kwestie, które są uniwersalne, czyli można powiedzieć, że ona jest pewnym pomostem, a my tych mało bardzo mało mamy takich pomostów jeśli chodzi o kościół ze światem, by robić razem coś co ma sens tak co służy naszemu dobru i dobru przyszłych pokoleń i dobro tych biednych ludzi również tak którzy, którzy świecie żyją, którzy powinny być u nas wciąż wyzwaniem zastanawia się, gdyby ksiądz miał przewidywać albo prognozować to jak ksiądz oceniłbym szanse, że tańce encyklika albo kwestie ekologiczne pojawią się w kazaniach i homiliach przed 13 października kontra temat na kogo głosować i dlaczego napis mam nadzieję, że w najbliższą niedzielę, w którą są wybory nie pojawią się żadne tematy na kogo głosować, dlatego że nadzieja matką dlatego lasku choćby, dlatego że cisza wyborcza, jeżeli nie ma rozsądku, bo nie do przychodni cisza wyborcza wita nas mobilizować do tego to dotyczy kościoła dotyczy wszystkich prawo ludzkie dotyczy kościołach miejmy nadzieję, że dotyczy natomiast encyklika wciąż będzie aktualna będzie aktualna także dlatego pamiętam byłem przez 2 lata proboszcza 1 z podwarszawskich miejscowości w las w Laskach tak pamiętam, że kiedyś, kiedy też może nie było tak modne tematy ekologiczne poruszyłem z prostej przyczyny po prostu nie dało się wieczorem oddychać na przełomie jesieni zimy, dlatego że w piecach okolicznych ludzi niektórzy z nich to są ubodzy ludzie, więc też jest pytanie, jaką mogą mieć pomoc jak zaradzić temu, ale no spalane były materiały chyba w wszelkiej wszelkiej maści i to czym się oddychało tańcem wtedy na, bo nie powiedziałem Słuchajcie wasze dzieci będą umierać na raka za parę lat przez to co dzisiaj robić tak Otóż nie chodzi o mnie i innych dorosłych, ale chodzi też dzieci przyszłe pokolenia i trzeba gdzieś na tydzień się zrobiło wtedy częściej w powietrzu, ale potem znów wszystko wróciło do normy to jest właśnie ta ekologia integralna tak to ekologia codzienności ekologia życia codziennego, czyli będę używał wielu torebek plastikowych czy nie może to jest coś w skali mikro może to jest detal, ale jeżeli tak to skalę mikro dołożymy ziarnko do ziarnka nagle okazuje się to naprawdę jest jest poważny problem no i trzeba by naprawdę raz jeszcze do tej encykliki laudatosi sięgnąć, zwłaszcza zachęca osoby wierzące, bo to jest dla nas magisterium kościoła na krótko mówiąc to jest to, o czym trzeba dzisiaj mówić na czym trzeba się zastanawiać jest piękna modlitwa na końcu encykliki taka modlitwa ani zarząd wybrał się pomodlili za zachęcam dobrze mówi Grzegorz Warszawy ja przeczytam teraz temu, ale dodaje mogę siedzieć nie będzie proszę się dzieci powinny nawet może to jednak tak modlitwa za naszą ziemię to nie jest modlitwa tylko dla chrześcijan jest modlitwa dla wszystkich którzy, którzy uznają Boga Wszechmogący Boże, który jest w całym świecie oraz w najmniejszym swoich stworzeń, które otacza swą czułością wszystko co istnieje zeszli na nas moc swej miłości, żebyśmy zatroszczyli się życie i piękno napełnił spokojem, abyśmy żyli jak bracia siostry i nikomu nie wyrządzali krzywdy ojca ubogich Pomóż nam uratować opuszczonych zapomnianych tej ziemi, którzy znaczą tak wiele twoich oczach uleczy nasze życie byśmy strzegli świata ani łupili go byśmy rozpływali piękno ani skażenie zniszczenie dotknie serca tych, którzy szukają jedynie zysków kosztem ubogich i ziemi nauczy nas odkrywania wartości każdej rzeczy kontemplowania zdziwieniu uznania, że jesteśmy głęboko Zjednoczeni z każdym stworzeniem w naszej pielgrzymce ku swej nieskończonej światłości dziękujemy, że jest z nami każdego dnia wspiera nas prosimy naszych zmaganiach na rzecz sprawiedliwości miłości i pokoju bardzo piękna jednocześnie aż taka wydają się głęboka krytyka Episkopatu polskiego czy myślę, że krytyka w ogóle wszystkich tych posta w, które zobaczyć na świat, którego piękno i teraz rozglądamy się dookoła przez tę architekturę także sakralną, która zniszczyła na zawsze to piękna no niestety ma pan rację ubolewam nad tym, bo mam wrażenie w architekturze sakralnej, zwłaszcza tej współczesnej, które oczywiście są perełki są perełki są genialni architekci naprawdę no na miarę Gaudiego mamy pana Niemczyka świętej pamięci właśnie polskiego Gaudiego bardzo skromnego człowieka, który się nie nie szukał rozgłosu, ale mam nad mam nadzieję, że jego dzieła, a jest kilka to będzie coś na czym będziemy mogli z fascynacją się nieraz zastanawiać, ale to prawda jest jakiś dramat jest taki zgrzyt potworny jeśli chodzi o tę estetykę związaną z z naszą wiarą z tym w jaki sposób ją wyznajemy czy jakiś dramat zalewu kiczu który, który jest zresztą się mówi jestem w radzie Episkopatu ds. kultury i od wczoraj żeśmy siedzieli też z biskupem za to odpowiedzialny biskupem Jan Sochoń na ten temat też była mowa także do niej także tego się nie widzi tylko straszliwie trudno jest to przełożyć na język konkretów właśnie, dlaczego tak trudno w końcu leży ich robot zbiory oraz na kościół i ten kościół środków wyposaża to robi to, bazując najczęściej niestety na swoich gustach na swoich gustach estetycznych no i efekty tego właśnie w naszych kościołach widać, nawet jeżeli są wytyczne Episkopatu, jeżeli są komisje dotyczą, które powinny czuwać nad tym to praktyka jest taka, że no na zagrodzie to się człowiek czuje równy wojewodzie no i tak to wygląda no może fascynujące, że tak łatwo jest, gdyby jednoczyć przeciwko mówi o biskupach n p . tak tak łatwe biskupom jednoczyć przeciwko wykluczać tak członków wspólnoty społeczeństwa wypowiadać homilie przeciwko jakimś grupom atak trudno jest np. zadbać o estetykę w ogóle wrażenie, że problem jest taki, że my bardzo często trochę dobrej Nowiny, którą jest Ewangelia robimy złą nowinę to znaczy że, że mówimy w kontekście negatywnym zamiast ukazywać co jest dobre to co cenne to jest wartością naprawdę można znaleźć również bardzo wiele jak i elementów i właśnie wspólnych z ludźmi, którzy do kościoła nie należą albo są wobec niego zrażeni do ta pozytywna to pozytywny przekaz to właśnie to ten sposób w jaki jakie robił to Jezus, głosząc Ewangelię Królestwa ksiądz Grzegorz Michalczyk krajowy duszpasterz środowisk twórczych i rektor kościoła pod wezwaniem Andrzeja Świętego Andrzeja Apostoła Świętego Alberta Chmielowskiego Warszawie był państwa moim gościem wszystkiego dobrego informację już za kilka minut po godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością czuwał Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!