REKLAMA

Krótka historia no wave cinema

Data emisji:
2019-10-11 11:20
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
27:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

wczoraj no dobrze nagrody Nobla przyznane pokojowa nagroda Nobla powędrowała do Etiopii w tym roku, a studio gość dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca filmowiec wykładowca gdyńskiej szkoły filmowej oraz Uniwersytetu gdańskiego dzień dobry dzień dobry, ale też na gościnnych wykładach w różnych innych miejscach w Polsce na świecie m. in . w Instytucie sztuki Polskiej Akademii Nauk w tak w minioną sobotę dziś państwa, którzy byli to pewnie cieszą się, że Rozwiń » było interesująco mam nadzieję, że nie nudziłem przypomina pan bardzo interesujące okresy nowojorskie może nie swoje do końca, bo te nowe jak pan jako siedzi siedzi we mnie bardzo głęboko nie wiem, dlaczego tak się zdarzyło mi się, że siedzi we mnie od dzieciństwa, ponieważ pomimo tego, że jakoś nie jestem związany z Nowym Jorkiem fascynujące miejsce z pewnością im myślę, że z racji zmian dotyczących wjazdu do stanu Zjednoczonych pewnie wkrótce się wejdą w życie tak w sensie praktycznym oczywiście wielu Polaków wybierze się do nowego Jorku i zachwyci się tym miastem, bo jest czyste dobrze zorganizowane są pewność bezpieczne ci, którzy będą nowego Jorku pojechali lat temu 30 pewnie inaczej by to miasto postrzegali, a ci, którzy do nowego Jorku wybraliby się pod koniec lat sześćdziesiątych na początku lat siedemdziesiątych byliby przerażeni myślę, że byliby przerażeni tym miastem mniej więcej od połowy lat siedemdziesiątych do prawie końca lat osiemdziesiątych tak naprawdę, ponieważ to miasto w panno dużych zmian, jakie w tamtym czasie przechodziło no było miastem przede wszystkim niebezpiecznym ja sprawdziłem, jaka była statystyka najcięższych przestępst w w tamtym czasie to tak w połowie lat siedemdziesiątych notowano około 1600 zabójstw rocznie, a pod koniec lat osiemdziesiątych było tych zabójst w w 1000 więcej pomimo tego, iż Rudolf Giuliani ani najpier w jako prokuratora później jako burmistrz próbował coś z tym zrobić jest oczywiście rzeczywiście udało mu się pokonać mafijne rodziny, które rządziły miastem przez przez ponad dekadę natomiast rzeczywiście w latach siedemdziesiątych miasto było niebezpieczne miasto było, ale miasto boty seksowne i przyciągało artystów niczym magnes ten aspekt bycia napadniętym n p . po wyjściu z domu był istotny ale, ale to nie wystarczało żeby, żeby nie chcieć przejść do nowego Jorku szukać swoich szans jako młody aspirujący artysta n p . Jim Jarmusch n p . z działalnością podobnie jak wszyscy którzy, którzy przyjechali do nowego Jorku próbował swoich sił w przeciwieństwie do innych moich bohaterów Jim Jarmusch był filmowcem, który skończył szkołę filmową reszta moich bohaterów takich reżyserów jak i rozpoczęli męczący dzień jest to są artyści, którzy nie nie kończyli szkół przemieni kończyli szkół filmowych, więc teraz perspektywy patrząc na na tej historii nowojorskiej na na ten aspekt kinematografii tego co się w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych w kulturze undergroundowej nowego Jorku działa można powiedzieć, że jednak warto było pójść do szkoły, ponieważ tak było po prostu łatwiej potem zrobić karierę dziś Dariusz był pierwszym, który skonsumował to co się wam gram w nowojorskim wydarzyło skonsumował w ten sposób stał się po prostu sławne na świecie, aczkolwiek jego pierwszym filmie prominent jakiejś się z recenzentów napisał, że 1 kompetencję, jaką wykazał było skompletowanie wyjątkowo beznadziejny obsady tym niemniej ta aura, jaka w tym filmie jest to przypomnę państwu tam jest to taka jest chory chłopak, który tak się snuje bez sensu w tym mieście w zasadzie sam nie wie, czego chce im też nie bardzo wiemy, o co chodzi nie bardzo nie bardzo wiemy na czym polega to jego uniwersum tego miasta to to było przeniesienie tego jak jak Acta ten aspekt egzystencjalnym młodego człowieka w nowym Jorku powielać w drugi powielacz siedemdziesiątym mógł wyglądać pojawiały się ostrzeżenia albo też może takie powiedziałbym poradniki jak przeżyć w nowym Jorku tak tak pojawiały się one mają trochę charakteru takiego pamfletu trochę są prowokacją, ale opublikowano z tego coś się swego czasu taki przewodnik jak przetrwać w nowym Jorku tam jest szereg porad m. in. 1 z nich, mówi że nie należy korzystać z transportu publicznego, bo rzeczywiście tak było, że w latach siedemdziesiątych najbardziej niebezpiecznym miejscem w mieście było metro, które nazwano Magier Express, czyli bandycki ekspresy tam rzeczywiście można było wpakować się w kłopot tym niemniej to to ta podróż metrem była codziennym doświadczeniem milionów nowojorczyków, którzy po prostu musi dojechać wrócić z pracy nie wychodzi z domu po godzinie osiemnastej, jeżeli ktoś korzysta z hotelu to najlepiej nie zostawiać w pokoju żadnych kosztowności niczego zasad, ale też nie zabieraj ze sobą mało tego nie korzystać z sejfów hotelowych dlatego artyści, którzy przeszli do nowego Jorku opowiada 70 po prostu niczego nie mieli, więc nie mogli zostać okradzeni na to, że przyjechali do nowego Jorku przyczyną tego był kryzys na rynku nieruchomości, który skutkował tym, że w mieście pojawiło się całe mnóstwo rozmaitych pustostanów deweloperzy przez właścicieli nieruchomości nie mogli ich wynająć, więc były one nielegalnie albo pół legalnie zasiedlane m. in . przez przez artystów, ale także rozmaite mniejszości czy imigrantów, a więc takich ludzi bez bez perspekty w i jest z tego z Zet z tej przyczyny narodził się najpier w nowojorski bank potem potem rozmaite ruchy artystyczne także także kinematograficznych, które czasami nazywa się termin nowej synowa, czyli kino nie tłumacząc, ale raczej, opisując kino, którego nie da się umorzenia, które trudno oglądać ja nie wiem czy do firmy są aż takie trudne na pewno są specyficzne one są były realizowane z pogwałceniem podstawowych zasad kinematografii mężczyzna wpadł w ocenie zasad warsztatowych, ale 1 z legend nowojorskich o tym jak to się zaczęło, mówi że było to jakiś dżentelmen, którego nazwano Freddie Defense, czyli fretek paser, który w niejasnych okolicznościach wszedł w posiadanie skrzyni z Novity takimi kamerami standardu Super 8 mm były kamery, które umożliwiały symultaniczne zapis obrazu dźwięku, a więc nie było potem problemu z prostą edycję filmu wystarczy nacisnąć przyciski rejestrowaliśmy ujęcie, który był jednocześnie udźwiękowienie no i ten kredek nie sprzedawał tych kamer tylko je wynajmował innej bardzo wielu filmowców korzystał z tego czytanych do tej sprawdziła czy nie nie ma żadnego znaczenia, ponieważ mniej więcej tak to właśnie wyglądało, że wraz z duchem bankowej idei Zróbto sam dojdzie ACo filmowcy zaczęli robić filmy czy ci, którzy chcieli być filmowcami słyszeli zaczęli kręcić film wystarczy mieć kamerę, żeby być reżyserem wystarczał mieć jakikolwiek instrument nie trzeba, bo ona nie umie grać, żeby można było grać w zespole, jeżeli ktoś chciał być malarzem to również musiał malować wystarczyło, że po prostu zaczął coś robić to piękny piękny czas bardzo romantyczne, aczkolwiek też w pełnym sensie trudne, bo historię życiorysy tych artystów w bardzo wielu przypadkach nie napawają optymizmem bo, bo to nie są historie pewne papierem do dekoracji tragiczne opowieści o ludziach, którzy po prostu nie potrafili robić niczego poza tworzeniem sztuki w zasadzie była to 1 jedyna droga często zakończona tragicznie albo albo albo napaścią albo albo działa to w czasach wybuchu epidemii AIDS tak dalej, tak więc to nie wyglądał nie nie wyglądało dobrze z dzisiejszej perspektywy jest to fascynujące, ale zapominamy, że miejsca, w których działa się akcja tych zdarzeń to te są niebezpieczne łatwiej było tam kupić prawdopodobnie narkotyki niż cokolwiek do jedzenia te miejsca nie nadawały się do życia, bo nie miały np. żadnych podstawowych podstawowych mediów jak woda elektryczność po trzecim jest gdzieś tam gotowali i miejscami, w których mogli się spotykać, by kluby które, gdyby ten generowały cały ten potencjał nowojorskiej bohemy tamtego czasu także tak to wygląda też z perspektywy czysto życiowej a dlaczego pana interesuje co jestem do pana właśnie dlatego, że to jest dosyć wyjątkowy czas w historii undergroundu nowojorskiego wyjątkowy właśnie ze względu na to, iż wynikający nie tyle nie tylko z pewnej ewolucyjnej drogi, jaką Awangarda Underground przechodzi, ale także wywołany czynnikami zewnętrznymi w ogromnym stopniu tak trochę marksistowską bowiem że, że ten byt, który na, który skazani byli ci twórcy określił świadomość i dlatego jest to dla mnie fascynujące, bo potem się to nie powtórzyło, kiedy pisałem książkę anioły nie znają Instytut rozgrywki nowego Jorku to podobne wydarzenia zaczęły mieć miejsce w Detroit Detroit zbankrutowało jak wiadomo podobnie bankrutem był w połowie lat siedemdziesiątych nowy Jork i pomyślałem o zobaczymy co się wydarzy nitro ciekawe czy nastąpi dokładnie jakaś analogia analogiczna sytuacja do tego co było w nowym Jorku i rzeczywiście przez moment wydawało się, że to miasto dryfuje w tym samym kierunku, że nagle pojawili się tam artyści próbowali coś tworzyć, ale ten potencjał wygasł myślę, że było to spowodowane tym, że nowy Jork to jednak nowy Jork Detroit nie jest, a z drugiej strony nie ma takiego potencjału i tylko graficznym również zobaczyć także nie liczą i mamy między w Kanadzie więcej gdyby, a panowie trochę jest chętnie w próżni tak, ale trochę jest, gdyby dokładnie poza tym nowy Jork ma jednak jest bardzo ściśle osadzone w w kulturze, a więc rozmaite więc, więc tutaj takie proste przeniesienia nie mogą mieć miejsca, niemniej widać było, że wielu artystów próbuje coś tam próbował coś tam robić, ale z mizernym skutkiem rewolucji nie było rewolucji nie było wrócimy do rewolucji albo braku rewolucji po informacjach Radia TOK FM informacje już kilka minut po godzinie jedenastej 40 studio dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca pisarz autor ach, wykładowca gdyńskiej szkoły filmowej oraz Uniwersytetu gdańskiego dzisiaj o no i synem o nowej wsi na atak oblężenie mniejszym takim taki utwór był zatytułowany tak napisany przez 1 z gwiazd tamtego czasu Ryszarda hala będzie Norris ND Wojdy Wojda jest wojna jest w 1140 to czas informacji informacja wracamy do programu Owczarek wczoraj studio dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca filmowiec autor pisarz wykładowca gdyńskiej szkoły filmowej oraz Uniwersytetu gdańskiego rozmawiamy o błędzie najmniejszym, czyli o Nowym Jorku lat siedemdziesiątych pomocnym pokoleń o pustym pokoleniu i o nowej w Cinema, czyli o kinie no taki właśnie to bez przydziału takim kinie tak zdecydowanie kino bez przydziału, ponieważ o tym, kinie do niedawna w ogóle nikt nie pisał nikt nie mówiły MON, gdyż funkcjonowało zawieszone w czasie nie budzą zainteresowania ani badaczy ani filmoznawców niektóre nazwisko jak Jima Jarmuscha to oczywiste czy MO SA po były znane natomiast nikt nie wiedział, że z tego środowiska wywodzi się np. z busami, więc Gallo Kathryn Bigelow Sary Driver i wielu wielu innych artystów nie tylko ze świata filmowego, ale generalnie z szeroko rozumianego świata artystycznego, ale co się zmienia i okazuje się, że ten temat zaczyna być dla badaczy w różnych częściach świata w Izraelu SA oznaczonych we Francji w Australii interesującej to są takie właśnie takie wyspy osób, które pojedynczych osób, które są w jaki sposób zafascynowany właśnie małe w sytuacji sam termin też nie jest terminem tamtego czasu wywodzi się od od no GI, czyli taki estetyki muzycznej, która była w końcu do do pan krok, a w latach siedemdziesiątych i na początku osiemdziesiątych i stąd też te firmy są też w kontrze do do tego czym i kino było w ogóle w tamtym czasie jednocześnie cały ten nurt w moim przekonaniu był, a wizową amerykański kino niezależne i te są to są to jest 1 z korzeni amerykańskiego kina niezależnego stąd wydaje się niezwykle istotne wystarczające, gdyby zobaczyć co się dzieje, kiedy nie ma granic tak z 1 strony wszystko może tak ekspresowo, ale z drugiej strony są granice rozumiane granice ekonomiczne, czyli czy też progi wejścia nocami świadomość, że ci artyści nie mieli żadnych szans na to, żeby filmy dajmy na to były pokazywane w kinach z wielu powodów owych 1 Wood był banalny powód technologiczne nikt żaden dystrybutor nie nie pokazałby filmu nakręconego w standardzie Super 8 mm nawet 16 mm też 16 milimetrowa nie była standardem kinowym poza tym te filmy nie przechodziły procedurę cenzorskich, która w stan znaczą zobowiązujemy się świetnie po dziś dzień więc, żeby film mógł być dopuszczone do dystrybucji musiało zostać ocenzurowane musiała przyznana zostać mu jakaś kategoria wiekowa od k, od którego wieku film jest dozwolone do oglądania zatem artyści byli skazani na samych samych siebie i te filmy były pokazywane w alternatywnych przestrzeniach oni musieli stworzyć pewien obiekt kultury zrobi go samemu, aby móc prezentować swoje dzieła tymi sami by kluby skłoty jakiś tam opuszczone miejsca nawet nie galeria sztuki, ponieważ galeria sztuki w latach siedemdziesiątych w nowym Jorku było opanowane przez konceptu listów, z którymi ci artyści związani z nowej Cinema raczej polemizowali nie były to był to był innego rodzaju establishment artystyczny, który nie był zainteresowany tym co się dzieje na ulicy nie jest nie był zainteresowany tą witalnością sztuki ulicy, która w nowym Jorku w tamtym czasie po prostu bazowała, bo rozwiązanie tego stroną muzyczną, ale w ogóle szeroko rozumiane są warte sztuki alternatywnej no tak to tak tak to wyglądało oczyści zaś wkrótce potem pojawiły się gwiazdy no z wężami oba świat jest taką najbardziej koni są postaci tych postaci znacznie więcej przed David Wojnarowicz, który kojarzony jest bardziej z taką następne w następnym pokoleniem, które doszło po małe firmy Macy z nowojorskim kinem transgresji oni w ogóle ktoś mówi kolokwialnie brali jeńców i zaczęli używać wizualnej przemocy w celu zasypywania piachu w tryby maszyny napędzane napędzające establishment do Wojnarowicza firma w w nowym Jorku status absolutnej gwiazdy wiele lat po śmierci też był autorem kilka lat temu wielki skandal, kiedy jego praca filmowa została wycofana z naszym portret galerii w Waszyngtonie co spowodowało, że ludzie wyszli na ulicy z transparentami to było wspaniałe, kiedy oglądałem tego okazało się, że z ktoś jest w stanie wyjść i protestować w imię sztuki to to pocieszające dzisiejszych czasach a w jaki sposób widzi pan, jeżeli pan widzi jakiś połączenie jakąś nić pomiędzy nowej sceny ma, a manifestem Dogma 95 lat ma ich losy internetu właściciel ma manifest Dogma 95 był manifestem świadomych artystów filmowców, którzy odrzucili pewne narzeczeni są pewne ramy estetyczne, aby zbliżyć się filmem do czegoś co można nazwać prawdą o opisywanym świecie opisywanych zjawiskach natomiast artyści związani znowu w Cinema niem, a ich twórczość była samym życiem taka różnica tutaj była formalna próba zbliżenia się do życia poprzez narzucenie sobie ramy, a odrzucenie pewnych estetyzacji natomiast ci artyści nowojorscy po prostu to była część życia czy transgresja jako część jako jako pewien to pewna konieczność życiowa i inaczej się nie da po prostu dr Marcin Borchardt poleca 3 filmy nowe sceny ma, które co zobaczy trzeba zobaczyć i dlaczego dobrze polecam Andrzej Dec to jest debiut fabularny nie zasłane łóżka Niezasłane łóżka debiut fabularny MOS pu to jest film o tyle ważne, że zainspirował Jima Jarmuscha do zrobienia Permane wykreślić całej tej i rozpraw rozpropagowania całej tej nowojorskiej estetyki tam też mamy bohatera niejakiego Ricka, który tak włóczy fotografem, który włóczy się po Nowym Jorku który, ale nowy Jork jest nowy Jork tylko z Paryżem co ciekawe jest Paryżem, ponieważ most był zafascynowany francuską nową falą chciał przenieść francuską nową falę do nowego Jorku, jakkolwiek absurdalnie to brzmi jest absurdalne to w tym filmie działa na film jest może nie najlepszy może lepiej skonstruowana, ale ma kilka świetnych scen i i dobrze pokazuje też świat połowy drugiej połowy lat siedemdziesiątych siedemdziesiąty szósty rok tak drugiej połowy lat siedemdziesiątych tego tego nowojorskiego raczej takich marzeń i pewnych oniryczne wizje bardziej niż rzeczywistość także polecam ten film największą największym przebojem z kolei na US Cinema, aby firma nie robić zrealizowane przez dobę goli w roku osiemdziesiątym pierwszym oni bardziej znany w tej chwili jako Danutę i ułan to jest film, w którym wystąpiła cała plejada nowojorskich artystów zarówno reprezentujących scenę muzyczną, jaki każdą inną na ten film opowiada historię zdarzało mi się Ela Basquiata, którego gra on sam, czyli artysty, który nie ma zostaje wyrzucony z domów na ulice z próbuje z zarobić jakiekolwiek pieniądze, żeby nie spać na ulicy poznaje dziewczynę w taki wątek na wnioski pewnej trochę melodramatyczny miłości pomiędzy nimi, ale generalnie to co cenne we wszystkich zresztą tych filmach to mu nie tyle ten aspekt popularności co pewien ja traktuję film jako pewne teksty kultury, z których można wyczytać bardzo wiele o czasach dawno minionych ponoszone są bezpośrednio umiejscowione miejscu czasie i grane przez twórców których, którzy tworzyli wtedy to środowisko tworzy to sztuka ten miał ogromnego pecha, ponieważ w osiemdziesiątym pierwszym roku nie doczekał się premiery mało tego część taśmy zginęła i dopiero wiele lat później w dziewięćdziesiątym dziewiątym roku został pokazany w Cannes ale bo taśmy się znalazły nie wszystkie jednak nie znalazło się ścieżkę dźwiękową większa, bo ten ten film dźwiękowi należą się już nie żył od 10 lat, więc Soły jam raper nowojorski poeta raper w tej kolejności podłożył wcielił się euro w rolę żony sala i film pokazano w Cannes i on przepadł, a wydaje mi się, że jest bardzo ciekawy i serdecznie państwu polecam Danuta i Piła tak nazywa także o niej rozbić albo nie robi także te 2 filmy polecam serdecznie jeszcze 1 tak to jeszcze 1 tylko dodam ja tylko dodam, że Andrzej Dec jest dostępny w trybie tak tak także, jeżeli miałbym wskazać jeszcze 1 to chciałbym wskazać wideoklip może bardziej niż pełnometrażowy film polecam państwu widoki do utworu Orhan zespół PIN GSM Jack z to jest taki sąd kwoty kolarz złożony z materiałów przedstawiających przemoc zniszczenie śmierci brutalność w rozmaitych postaciach i ten utwór wyśpiewany przez Lidię lancy z takim hymnem no way fakt ten film może stanowić też pewien manifest estetyczny ma formę sprzeciwu przeciwko światu, jaki jaki, jaki wtedy jak wtedy, jaki wtedy był i jakim mieli musi zmagać się artyści, tak więc te 3 filmy sam podnoszę poleca ma te widoki jest w moim przekonaniu jest najlepszy widok był w ogóle RR RR tak tak tak ze względu na swoją specyfikę ze względu na na NATO, że złożone z materiału w tzw. znalezionych, czyli w rozmaity sposób pozyskanych przez przez twórców no i to nagranie się wyjątkowym bardzo zbuntowane bardzo niepokorny to to rzadkość w dzisiejszych czasach festiwal szalone takie utwory kwestią FF jest są zresztą czerpanie z materiałów znalezionych tzw. istnieje jest jest 1 z dróg dla artystów, którzy próbują opowiadać historie mają ograniczony budżet w Koninie proszę badanie to wręcz przeciwnie to jest piekielnie drogi, ponieważ Mietek rzuca pozyskać prawa też co mi właśnie budżet, żeby je, żeby te materiały kupić i proszę wierzyć, że zakup i nawet drobnych fragmentów niektórych ujęć, zwłaszcza znanych i wymaga naprawdę bogatego mecenat mecenas albo bogatego producenta, więc to nie jest tak, ale wtedy artyści się nie przejmowali brali po prostu co popadło, a jeżeli nie mieli, skąd to po prostu nagrywali kamerą ekran telewizora i też też tak też tak działał można było rozmontować i efekt był piorunujący dlatego niektóre z tych filmów nie można obejrzeć ze względu na właśnie na naruszenie praw autorskich to straszne, kiedy prawo jest typem kontr kulturowe albo anty kulturowej docent myślę, że ci twórcy w ogóle nie mniej przejmowali po prostu przyjmowali to przy przyjmowali to po prostu i zawsze podobało się co powiedział swego swego czasu Barbara Rubin, a też twórczyni filmów awangardowych mało znana w Polsce dekadę wcześniej w latach sześćdziesiątych dobrze, że jeżeli nie chcą pokazywać naszych filmów to będziemy wyświetlali na ścianach budynków, by wywołać rewolucja wtedy takie było myślenie, więc kolejne rewolucje ktoś nie zdarzyło nagiego trochę się wydarzyła, ponieważ rewolucja nie wydarza się trochę, bo wydawało, że nie wydarzy dawców wydaje się, że jednak to, o czym mówię było było rewolucją, bo rewolucja na pewno estetyce i cieszy mnie to, że gdzieś tam po latach jednak powraca bardzo dziękuję dr Marcin Borchardt wykładowca gdyńskiej szkoły filmowej oraz Uniwersytetu gdańskiego państwa moim gościem bardzo dziękuję informacje Radia TOK FM już za kilka minut po godzinie albo o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy przyjął program notował Paweł Ziętara nad realizacją i jakością czuwał Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!