REKLAMA

Ruch a choroby układu nerwowego

Data emisji:
2019-10-11 13:50
Audycja:
Przewodnik TOK FM Na Zdrowie
Prowadzący:
Czas trwania:
02:10 min.
Udostępnij:

Naukowcy są już pewni, że aktywność fizyczna odgrywa ważną rolę w prewencji pierwotnej i wtórnej chorób układu nerwowego, takich jak choroba Alzheimera, udar mózgu, choroba Parkinsona czy stwardnienie rozsiane. Rozwiń »

Prewencja pierwotna oznacza, że ruch może zmniejszać ryzyko zachorowania na wyżej wymienione choroby. Prewencja wtórna – że w sytuacji gdy choroba już nas dosięgła, ruch może spowolnić jej rozwój, zmniejszyć lub odsunąć w czasie ewentualne powikłania, które towarzyszą danej chorobie. A czasem do nich nie dopuścić.
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca dla grupy wiekowej powyżej 65 lat co najmniej 150 minut aerobowej aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności lub co najmniej 75 minut intensywnej aerobowej aktywności fizycznej w ciągu tygodnia.
Najlepsze są: szybki marsz lub jogging, jazda na rowerze, ćwiczenia fizyczne, pływanie. A co to znaczy: umiarkowana intensywność wysiłku ? Są to ćwiczenia w których tętno rośnie do 60-75 proc. tętna maksymalnego. A tętno maksymalne oblicza się, odejmując od 220 swój wiek. Czas trwania ćwiczeń to od 20 do 60 minut, średnio 40 min. Ćwiczenia oporowe powinny stanowić 10-15 proc. ćwiczeń ogółem.
Umiarkowana aktywność fizyczna to: spacery, gimnastyka, taniec, golf, kręgle, jazda konna i praca w ogrodzie. Aktywność intensywna to z kolei: wspinaczka, tenis, pływanie, jazda na rowerze, jogging, aerobik i piłka ręczna lub badminton i squash.
Są to zalecenia dla osoby zdrowej. W przypadku osoby chorej zalecenia mogą się one trochę zmienić np ze względu stan pacjenta i choroby towarzyszące. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Wodnik TOK FM na zdrowie w dzień dobry Ewa Podolska naukowcy są już pewni, że aktywność fizyczna odgrywa ważną rolę prewencji pierwotnej wtórnej chorób układu nerwowego takich jak choroba Alzheimera udar mózgu choroba Parkinsona czy ostatnie grosze prewencja pierwotna oznacza, że ruch może zmniejszyć ryzyko zachorowania na wyżej wymienione choroby prewencja wtórna, że w sytuacji, gdy choroba nas dosięgła ruch może spowolnić rozwój choroby zmniejszyć lub odsunąć w Rozwiń » czasie ewentualne powikłania, które jej towarzysz sąd, a czasem do nich nie dopuścili światowa organizacja zdrowia zaleca dla grupy wiekowej powyżej sześćdziesiątego piątego roku życia co najmniej 150 minut euro Bobowej aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności lub co najmniej 75 minut intensywnej aktywności fizycznej w ciągu tygodnia najlepsze są szybki marsz lub drogi jazda na rowerze ćwiczenia fizyczne wpływa, a co to znaczy umiarkowana intensywność wysiłku są ćwiczenia, w których tętno rośnie do 6075 % tętna maksymalnego, a tętno maksymalne oblicza się odejmując od 220 swój wiek czas trwania ćwiczeń to od 20 do 60 minut średnio 40 ćwiczenia oporowe powinny stanowić 10 do 15 % ćwiczeń ogółem umiarkowana aktywność fizyczna to spacery gimnastyka taniec gol w kręgle jazdy konnej pracę w ogrodzie aktywność intensywna z kolei wspinaczka TENIS pływanie jazda na rowerze jogging aerobik i piłka ręczna lud Wellington squash są zalecenia dla osoby zdrowej w przypadku osoby chorej mogą się one trochę zmienić ze względu na stan pacjenta i choroby towarzyszące przewodnik TOK FM na zdrowie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEWODNIK TOK FM NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA