ludzie znani od nieznanej strony ludzie nieznani, których trzeba poznać Rigamonti + 1 zaprasza Magdalena Rigamonti jedno państwo Magdalena Rigamonti to jest program Rigamonti + 1 o tym pierwszym jedynym gościem dzisiaj jest pan prof. Wojciech Malajkat rektor Akademii teatralnej aktor profesor reżyser dyrektor teatrów teatru teatru Syrena tak, ale już, ale już nie rusza, by został pan rektorem zrezygnował pan z bycia dyrektorem w złotych funkcji udało się połączyć z powodów
Rozwiń »
czasowych no tak to dużo zadań panie profesorze będziemy rodzi się o teatrze, ale trochę innej perspektywy o sztuce trochę innej perspektywy widzę, że pan się ja się obok tej rozmowy pan pan wzdycha pan pan wzdycha, bo to trudny temat in 3 pytania kierowane są to czy jest coś, o czym pan przez lata milczą w tym w tym zawodzie nie nie nie to trwanie Seni do zarzucenia w momencie, kiedy usłyszałem, że jest wciąż szkole no to tak się do tego zabrałem jak tylko mogłem jakiem mem do tego narzędzia i co mogą z tym zrobić to to zrobiłem coś co dzieje się w szkole, czyli profesor źle zachowuje się wobec swoich studentów wielu pokoleń studentów to jest to coś się też coś czasem się tak zdarza ja na szczęście o nie sądzę, żeby to był, żeby to był jakiś, że mieli do czynienia z górą lodową i której wierzchołek sterczy ja uważam, że to jest, że tych parę incydentalnych zupełnie naprawdę przypadków taktu tak to czytam i wg mojej orientacji to tak wygląda no ale jest no to jest problem tak 40 % studentów i studentek wszystkich studentów i studentek doświadczyło molestowania seksualnego to mówi raport rzecznika praw studenta i studentów wszystkich kierunków wśród szkół to one 40 % panie profesorze to jest to oszałamiająca liczba dużą prawie pani po tak no ale ja biorę odpowiedzialność za studentów szkoły artystycznej, jaką jest Akademia teatralna i tam z pewnością nie mamy do czynienia z taką ilością kłopotów jakich tu, ale dzisiaj mówić np. jestem tego pewien, bo przemoc seksualną to jest 1 sprawa przemoc w ogóle o szkolnictwie artystycznym to jest jeszcze oddzielna oddzielną sprawą no przemoc to jest w ogóle sprawa tak czy ona jest intelektualna czy czy fizyczne czy czy też seksualną to jest to jest źle jeśli do niej dochodzi tak tyle w Warszawie trwa konferencja zmiana teraz 2 dni w teatrze ochoty artyści pedagodzy studenci i to z całego świata obradują na temat co trzeba zmienić w szkolnictwie artystycznym, że do przemocy nie dochodziło pan rozmawiał pan studentami pana kolegami uczelni z aktorami, których pan uczył przez lata to wszyscy mówią Malajkat jest takim przepraszam słońce mnie Peru jest takim słońcem który, które weszło do Akademii teatralnej i i wielką miotłą próbuje coś co zamiatać ja nie demonizować to nie demonizuje słońce, mówi że jako się jeszcze zanim zaczniemy rzeczy się na dobre się tym w tym babrać to chcę powiedzieć to właśnie Akademia jest inicjatorem tej tej konferencji i Akademią za to płaci i płaci i chce zapłacić i chce o tym, rozmawiać i to się dzieje przy okazji Międzynarodowego festiwalu szkół teatralnych, więc mamy gości rzeczywiście ze świata, iż Polski no Gadaj ja uważam, że tylko rozmową można coś naprawiać i dochodzi do jakiś jakichś efektów no, więc rozmawiamy na konferencji pary jest smutnych głosów parę, w jakich Note, ale też takich, które jakąś nadzieję dają ranną czy co tu po co tu powiedzieć ten model mistrz uczeń, kiedy studiujemy sam na sam właściwie ze studentami tak nauczyciele ze studentami praktycznie są na sam sam na sam mają im opowiedzieć o guście opowiedzieć o emocjach mają ich rozemocjonowani tak mówię to są studentach ma my my nauczyciele do maksimum poszerzyć granice możliwości właśnie emocjonalnych intelektualnych naszych studentów i czasem metody którymi się posługujemy no mówię za wszystkich nauczycieli, chociaż ja tego nie stosuje są czasem właśnie takie że, że jest przemoc panie profesorze, choć to jest tak strasznie trudno wyznaczyć tak modnym inaczej się nie da jak prowokować studenta czy studentkę do wysiłku, jakim upokorzyć panie profesorze nie właśnie poczekajmy musimy naciskać tak, bo ktoś opiera się z różnych względów to się boi się wstydzi okazywać emocje mówi tylko o tym, teraz, tak więc naciskamy, bo wiemy widzimy jesteśmy doświadczeni wiemy, że tam jest potencjał, że to jest możliwe wybraliśmy 20 osób z 1000 panie profesorze to już wiecie, że jest możliwa no tak nawet otrzymane przez teraz przez 5 lat się dzieci patrzeć jak, że kogoś wybraliśmy mamy z nim pracować warunki do tego dodajemy właśnie odchodzi to teraz wasze zmierzam do tego naciskać musimy musimy rozszerzyć czystek z giętkim kawałkiem wikliny tak sprawdzamy, gdzie i jest wytrzymałość chodzi tylko metody jak to robić czy to jest takie odkształcenie tego tego bandy la, które polega na właśnie na czułości na na ciągłej obserwacji tego czy nie przekraczamy granicy czy też łamiemy po prostu kręgosłup i tego nie wolno zrobić tak źle kręgosłupów Akademii teatralnej zostało połamanych profesorem tego nie wiem jak wszystko żeby, żeby przestać łamać tak, czyli były możliwe były, ale były wszędzie taki ktoś studiuje prawo prawdopodobnie też jest łamany na razie nie ma co porównywać wszystko jedno no jakoś jakoś 100 jakoś studenci są zmuszani do tego na każdym kierunku jestem przekonany przez nauczycieli, żeby wykonali wysiłek student jak każdy człowiek jest leniwy tak tak samo jak profesor jest leniwy i teraz chodzi o jak w ogóle człowiek jest leniwy więc, żeby dojść do czegoś przez nie przesiedzieć tych 5 lat w szkole trzeba pracować, czyli do ponieść koszty Sęk tylko tym, jakie i, jakie ponosimy koszty jak one są wywoływane studenci czy student do 22016 roku jest pan wykładowcą pan profesorem łódzkiej szkole filmowej od 2016 roku jest pan rektorem Akademii teatralnej chciałbym widzieć co się takiego dzieje przychodzą studenci do pana i mówią panie profesorze panie rektorze 1 z profesorów, że się zachowuje wobec nas 1 z profesorów molestuje studentki reżyserii 1 z profesorów przychodzi pijany na zajęcia i co pan łapie za głowę i mówi działamy robimy coś czy, przy którym wolno nie łapie się za głowę tylko zaczynam działać to nie jest wszystko takie proste, bo najlepiej byłoby takiego człowieka wziąć zbić go pułapach tak i wyrzucić z roboty przeciwności jest sporo, a to człowiek jest profesorem tak, czyli ważne czy ważne czy ma tytuł nadany mu przez prezydenta, bo tak się odbywa i taki człowiek jest bardzo chronione, a to człowiek jest przed emeryturą przykład i jest w okresie ochronnym, a to człowiek jest profesorem mianowanym co oznacza, że w ogóle jest właśnie do zwolnienia takie mówienie o tym, konkretnym przypadku mówi o tym co co się dzieje co ma rektor na biurku tak naprawdę jeśli jest sprawa i t d. tak dalej tech tych okoliczności jest sporo przychodzą studenci myślą, że to będzie tak wyglądało żali się poskarżą już na drugi dzień będzie tego na kogoś skarżą się poskarżyli, a potem ten profesor został wybrany do Senatu uczelni panuje tak to możliwą tak studenci wymyślili, a i to kolportowali i potem musi się z tego wycofać, więc to nie jest prawda, że będę prostował tak lektor robi co może tak naprawdę ten, o którym teraz mówi bowiem siedzę w jego skórze to rzeczywiście nie wygląda także z dnia na dzień się takiego członka wyrzuca po drugie nie zawsze musi być prawda tak może profesor wymaga się być zbyt wymagające w odwecie może przyjść student studentka i powiedzieć, że zrobił jej coś złego tak noc musimy dać prawo do do obrony do wytłumaczenia się tak dalej tak dalej w związku z tym rektor ma takie narzędzia odsyła zbada wszy sam sprawę z taki kłopot do komisji dyscyplinarnej do rzecznika dyscyplinarnego są takie osoby są takie instytucje w szkole, które się tym zajmują i prowadzą śledztwo, a potem w razie czego rozprawę sądową w czasie, której się odbywa to co się odbywa zwykle w sądzie, kiedy coś ktoś przez krowie tak panie profesorze, ale przyzna to trochę było jak w kościele w tych uczelniach artystycznych, że to jak zamknięty świat różne metody dozwolone niech się tego nie wtrąca jesteśmy wybrańcami losu no przecież było nas 1000, a jest tylko 20, a potem 1618 na roku, więc jesteśmy w stanie wszystko znieść, żeby tylko tu być, żeby stać się artystami aktorami no być może dlatego właśnie tak się działo przez wiele lat, a teraz już może mniej, że ludzie się godzili NATO tak właśnie mieli taki rodzaj myślenia pan musiał na to godzić panie profesorze, kiedy był pan studentem na co tak na to, że właśnie w tym, że nie spotkało mnie nic złego jeśli chodzi o dotyk tak tylko o taką presję psychiczną artysta w moim pojęciu wyciekiem wolnym z nie o ograniczoną wyobraźnią indywidualistą tak czekiem, który przychodzi ze swoim światem w swoją osobowością swoim spojrzeniem na świat, a ja byłem zmuszany do tego, żeby patrzeć na świat oczami 2 moich profesorów tak, którzy mówili teraz powieść to i tak było urodził się we mnie czasem buntu, bo myślałem, że można to coś powiedzieć inaczej, a byłem zmuszany do tego, żeby powtórzyć co do milimetra to co po powiedział profesor jako jedyny nieomylny, ale tym się nie chciałem zgodzić, bo to był profesor, który był ma sfrustrowanym profesorem czy profesorem, które zrobił karierę filmową panów posłów proszę sobie wyobrazić, że byli tacy tacy potrafią reguł nie potrafią mnie zmuszać do czegoś wybitny reżyser i im człowiek sukcesu w tym zawodzie i frustrat, któremu się w ogóle nie powodziło nie ma reguły wtedy nikt nie drogową to był zaczyn opon studiowanie profesorze w czasie stanu wojennego tak, że w tym drugim po osiemdziesiątym drugim roku kończy pan po osiemdziesiątym szóstym głęboka komuna no głęboko głęboka komuna chyba jednak tak bieda naokoło wychwyci liście pana Boga za nogi w szkole filmowej w Łodzi tak im się prawa głosu z faktu no ale właśnie Otóż nie nie wiem nic ma wiedziałbym o tym, że, przed którą z moich koleżanek spotyka coś złego ja jestem przekonany, że chyba, że to aż tak było głęboko ukryte przez moje koleżanki czy kolegów, że nikt o tym nie rozmawiał na moim roku nie było przemocy seksualnej była ta presja wywierana, który też byśmy tego też nie rozumieli byśmy byli z ludźmi, którym 3 część z nas właśnie wszyscy z mojego roku byli w małych miasteczek, którzy o teatrze wiedzieli tyle co nic, bo my to Malajkat Mrągowo oraz teatr z Olsztyna z ponurą są przyjechał do Mrągowa nagrodzono występ Piotr Polk z Kalet Cezary Pazura z Niewiadowa Zbigniew Zamachowski Brzezie Brzezie myśmy myśleli, że tak się powinno uczyć zawodu tak myśleliśmy po prostu i a ponieważ to nigdy nie przekroczyło granicy żadnej, więc nie było powodu skarżyć po prostu tak myśleliśmy przecież ja uczy też wg tego modelu do dzisiaj nie masz mistrzem i są uczniowie tak tylko no, a ponieważ jakoś to osoby przefiltrowane wiedziałem co co mi nie pasowało i są co mnie kosztowało bardzo dużo staram się tego nie robić teraz z tymi moimi nowymi młodymi przyjaciółmi po prostu no, więc nic nie skarżyliśmy się, a nie dochodziło jestem przekonany czy nikt się na przeżycie byliśmy zgranym rokiem wiedzielibyśmy planu, chyba że ktoś komuś coś złego robi przyjąć, że barwioną trzebińską 1 z piękniejszych aktorek w polskim kinie polskim w Polskim teatrze w ogóle chce piękności z panem porozmawiać z wodą szkół teatralnych do szkoły filmowej trafią trochę inni ludzie niż średnia krajowa zwykle bardzo ładni bardzo przystoi NATO doszli przecież zwraca uwagę pan też zwraca uwagę na to jak wygląda ma wyglądać przyszłe przyszły aktor to są pokusy nie pytam co w kontekście pana tylko w kontekście w ogóle nadużywania władzy przez przez profesorów w stosunku do tych pięknych ludzi no no tak no tak tak chcę tylko jeszcze uzupełnić, że przyjmujemy też pięknych duchem, żeby nie było rzeczy niektórzy są piękni duchem pięknie ciałem, więc no tak też bywa tylko pan to zawsze nie zawsze to często wychodzi po lata może się ludzie 30 lat 35 zbierają do tego, że tak, że powiedzieć co się wydarzyło w jej życiu wiem, że tak bywa i jak rozumiem ból i cierpienie rodzi się pytanie, dlaczego tak długo się z tym ukrywali tak czy, dlaczego tak długo dochowali sobie oczywiście każdy pewnie przypadek jest innej polega na czym innym ja nie mam żalu do nich ani ich nie Maciejem głęboko współczuję no ale tak jak tuż przed chwilą powiedziałem, ale będziemy mu i to też mówię moim studentom, ale będziemy mówili o tym, wtedy będę mógł coś z tym zrobić albo jak nie powiecie no to będziecie musieli mieć tylko żal do siebie i za 30 lat to do niewielkiego nie da się ów myślę teraz w tym świecie współcześnie, żyjąc albo nie powinno się nie mówić myślę, że to co się dzieje teraz konferencjami czuwa w Ameryce w ogóle świadomość taki i to, że występujemy w obronie tych ludzi, którym się dzieje krzywda powoduje to, że oni no ważne o tym, mówią poza tym system przy sprawa wstydliwa strasznie tak krępująca nie tylko mówienia o przemocy seksualnej tylko przemocy o każdej tak tak to, bo słabszy, bo się poddały, bo tak no trzeba przyznać do tego, że na coś pozwoliły tak no tak to jest problem na co się pozwalało w szkole aktorskiej panie profesorze na co było przyzwolenie, gdzie ta granica w jak mocno przesunięta, więc ja no będę powtarzał teraz ja nie miałem żadnego problemu z tym, żeby coś kategorycznie nie pozwolić jako student jako student, a później oko wykładowca nie mówię o relacji pana ze studentami tylko co się mówiło jak się mówiło, że profesor stoki tamto profesor jest taka sfrustrowana, więc mówić albo, że sfrustrowany i leczy kompleksy tak tak się, więc do pana dzień muszą nie mogą tak powiedzieć chwała Bogu w związku z tym wyżywa się tak użyjmy tego tego słowa na studentach swoją frustrację wyładowuje i no odbiera od życia to, czego nie dało albo mówi się o takim, że nie nie potrafi poradzić sobie sam z swoim nadmiernym temperamentem powiedzmy tak i co wali w pysk, ale potrafi popchnąć albo potrafi tak zmanipulować studenta czy studentkę, że się go boją po prostu to też jest od słowa dosyć też istotna sprawa ludzie dlatego nie rozumiem, ale w lubią jak się ich inni ludzie boją stąd też jakiś taki głód czegoś takiego beznadziejnie głupiego, ale władza to powoduje profesorze no no tak no tak nikt nie będzie bał którymi kogoś od kogo nic nie zależy tak no i to jest pokusa to jest pokusa mamy władzę, więc niech się nas boją mamy władzę, więc mogę ją dotknąć Mag mamy władzę, więc mogę nim manipulować mam władzę, więc udowodni mu swoją wyższość nad to są takie mechanizmy tyle pana koledzy pana przyjaciele ludzie spala go z pana pokolenia to są wykładowcy również rozmawiać o tym, swoich prywatnych rozmowach rozmawiać o przemocy w kształceniu rozmawiacie o tym co się działo co się dzieje teraz szkoła ja mam szczęście, bo moi przyjaciele i koledzy, którzy uczą nie mają w sobie tych mechanizmów, które przed chwilą powiedziałem, więc oczywiście rozmawiamy, ale no i mogą spokojnie mówić o kimś nie on nas samych i zwierzać sobie już sobie, iż nawzajem dziś problemy ze sobą i szukanie z tego wejścia no ale w tak nowych widzów wiemy państwo taki rektor, który pozwala mówić studentom jest natychmiast też izolowany izolowany przez koleżeństwo wykładowców nie jest izolowany przez tych, którzy go otaczają, żeby mu wszystkiego nie powiedzieć n p . skoro się zdecydowałem na to, żeby w paru sprawach interweniować teraz wiem, że już przez strach, żeby znowu nie włożył rąk tam, gdzie nie trzeba pewne rzeczy mi się już nie mówi, więc muszę dokonać wysiłku, ale studenci mówią panie profesorze niepowiązany no i koledzy no tak ta to ci, którzy mają coś na sumieniu, czyli pan też w pewnym sensie budzi strach no taki strach policjanta może raczej dobrego, a policjant, który pani musi czasem różnicą pomachać pałką pan proces, gdyby nie studenci, gdyby nie nie sprawa wykładowcy wydziału reżyserii nie możemy mówić jego nazwisko, choć w mediach się to nazwisko bardzo częstą reakcją pojawiało, gdyby nie studenci ale gdyby nie byli studenci pod tym listem przeciwko temu wykładowcy podpisała się też przecież wybitną reżyserką Agnieszką Glińską, która doświadczyła takich zachowań mówi lat temu też dorosła dorosła kobieta więc, gdyby nie oni nie byłoby tego ruchu szkół artystycznych tego ruchu przeciwko przemocy nie tylko przeciwko molestowaniu seksualnemu wy sami by się nie oczyścili otrzymuje prawdopodobnie tak no ale zawsze tak jest wreszcie ktoś coś powie i zaczyna się wokół tej sprawy coś robić wiemy, dlaczego prawdopodobnie nic by się nie wydarzyło bo kiedy sprawa wyszła na ja w, o której ja mówię dowiedziałem się od studentów zasięgnąłem języka u ludzi, którzy uczyli w tej szkole i oni mi powiedzieli że, owszem, zawsze się mówiło, że tam dochodzi do pewnej manipulacji nazwijmy to tak do pewnego właśnie przekraczania granic, ale ja dowiedziałem się 2 lata po tym, jak zostałem rektorem o tym czy przez 2 lata wszyscy wiedzieli nie mówił nikt tak to jest właśnie tym mówi o tym, pewnym izolowania rektora od problemów życia rzut życia jakiegoś takiego, który któryś, w którym siedzi tak naprawdę w samym środku wizja przez 2 lata nie wiedziałem nic pytam potem dla części nie powiedzieli nie studentów tylko tych moich kolegów współpracowników tak no i wasze już wolałbym, żeby to oni teraz tu coś powiedzą, czyli nawet nie tylko powiedzieć dlaczego, bo ja po prostu nie rozumiem no czemu nie powiedzieli przecież to jest bardzo małe środowisko panie profesorze szkoła teatralna to jest budynek przy Miodowej już niewielu wykładał ruchliwy zdarzyć, że tak mała społeczność, a ja przez 2 lata nie wiedziałem albo nie widzieli w tym problemu albo to było ciche przyzwolenie na to w ja mam czyste ręce taka mnie inni się martwią ja nie wiem czy to słowo daję do dzisiaj nie wie, dlaczego nie mówili wprowadził taki system szkoleń panie profesorze, czego wolno było co wolno wykładowcy mamy w ogóle od tego roku akademickiego rzeczniczkę praw studentów to, czyli człowieka, który będzie no sam się próbował w razie czego mam nadzieję, że już pozamiatane na, tyle że już rzecznik będzie tylko siedział machał nogą tym zajmował mediowa tak sprawdzał i a potem przyjdzie do mnie w końcu powie musimy jakoś załatwić, ale mam nadzieję, że umie w szkole jest pozamiatane mieliśmy szkolenia mieliśmy, na które zresztą bardzo ludzie poszli powiedzieć chętnie no ale z głodem pewnym i dowiedzenia się jak radzić być może poszli też, żeby posłuchać czy komuś innemu podobno coś podobnego się też przytrafiło mogą takie poczucie, że było pan zmiany we wszystkich szkołach nie chcę powiedzieć ty stycznych nie ma pan położonego na Akademii sztuk pięknych czy na jakieś inne szkoły artystyczne, ale w Krakowie rektora jest pani Dorota Segda też wybitna aktorka po pana pokolenia jak współpracuje się rozmawiać na temat co robi, ale do tego nie dopuszcza tak rozmawiamy o tym, m. in. jest podróż po to, ta konferencja, która właśnie dopuszcza się na tę konferencję zjeść, żeby rozmawiać o przemocy są bardzo cieszy najbardziej cieszy, że to u nas bardzo się cieszę, że to właściwie, jakby został ode mnie wyszło to wszystko chce wyraźnie pokazać że, że ta szkoła dopóki będę tam gdzieś za sterem siedział nie będzie pozwalała ma, że żadne przekroczenia Żak to szkoła dla studentów często słyszałem anegdotycznie, ale gdzieś tam na dnie czaiła się też prawda w tym że, gdyby nie studenci tutaj szkoła byłaby Super w taki, który profesor rodzą się myślenia panie profesorze, ponieważ nie jest obcy, ale i nie wyobrażam sobie, że to co mogłoby tak funkcjonować dopóki tu jestem i tak będę normuje miał coś wpływ to do tej pory na pewno będzie szkoła dla studentów i dla IT dla artystów oczy dla ludzi wolnych uśmiechniętych, którzy potrafią fruwać czy relacji przenosił się później na relacje w teatrze to też jest bardzo specyficznym środowisku bardzo Speed specyficzne relacje też jest pełno Mistrzów i pełno tych, którzy dopiero zaczynają no nie mogę powiedzieć, żeby nie słyszał nie widział nawet czasem nie były wywierane próby nawet na mnie tego modelu w teatrze to znaczy, że jest 1 jedyny nieomylny pan Bóg reżyser i aktorzy, którzy są członkami śrubka tak takimi trybikami którym, które uruchomią te wizje reżysera i oczywiście taki takie przedstawienie, które powstaje w taki sposób powinno powstać tylko nie powinno w nim w czasie pracy i procesu dochodzenia do efektu nie powinno dochodzić do przekroczenia rannych nie powinny, więc tak jak ja na to się nie zgadza nie zgadzałem się stąd parę razy musiałem o odmówić współpracy tak oddać egzemplarz koniecznie godziłem się na na taki rodzaj czas użytkowania na mnie na moim mojej wrażliwości na mojej wyobraźni na moim temperamencie na mnie, ale po sobie pan na to pozwolić pani profesor rozrzut już było w dorosłym unikną chyba dobrym dobrego służy sławnym życiu potem coś takiego, kiedy byłem na pierwszym roku studiów w łódzkiej szkole filmowej doszło do właśnie przekroczenia takiego psychicznego panu tak ja od połowy semestru nie chodziłem na zajęcia przestałem nie chodzi tylko stać nie było na to nie miałem wstępu czekiem kimś takim poparciem na pierwszym roku, kiedy wszyscy się boją, kiedy się też bałem panicznie przestałem chodzić zapewnia to przekraczało moją moje siły przygotowałem się sam do tego egzaminu w przeddzień zazwyczaj egzaminu jest coś takiego jak przegląd i każdego przeglądu dowiedziałem się od profesora, który właśnie wywierał na mnie praca presję powiedział dość dowiedział się, że to co przygotowanymi na dwóję, więc ja nie spałem całą noc wiedząc, że wyleciał następnego dnia szkoły no bo nie współpracowałem z nim i nie zrobi tego tak jak on toby przygotował, a 1 z moich kolegów z spał snem kamiennym, ponieważ był świetnie przygotowany przez pana profesora nazajutrz ja dostałem czwórkę, a ten mój kolega dostał dwóję ja oceniłem życie on też szczęście do dzisiaj jest świetnym aktorem miał poprawkę ale o czym chcę powiedzieć Otóż o tym, że już na pierwszym roku co źle nie było takiego, że jednak nie było przyzwolenia na to, że ktoś jeździł po Łysej Kobyle członek honorowy panie profesorze na czym po to, przekroczenie psychiczną ciężko wytłumaczyć również na lepsze mówił mi, że mam śpiewać tak naprawdę nie mówić to co czuje tylko powtarzać po nim intonację, tak więc n p . gdy gdy miał teraz coś zaimprowizować być może byłoby tak najważniejsze nagrody finał konkursu na wystawienie polskiej sztuki to ja się być może skupił na słowie najważniejsze nagrody, a on kazał mi śpiewać mówić najważniejsze nagrody to był, ale to ten teraz wydaje się delikatnie banalnie tak jakoś tak właściwie nie obsesyjnie, ale metoda, którą on powtarza powtarza nierozważny powtarzaj to było również to była manipulacja to wchodzi wtedy zakres uruchamianie wyobraźni on mi opowiadał jak i rzeczach, których już teraz nie przytoczy było aż wstyd wkraczał w intymność ponoć tym tak, ale też opowiada ślad wtedy tak opowiadał też swoich doświadczeniach, które mnie krępowały ja byłem po prostu jest przemoc seksualną panie profesorze to jest właśnie przemoc psychiczna tak jak ważną no tak no ale jak widać miałem odwagę, żeby powiedzieć dość nie stop i tyle no i być może się tego trzeba o tym, mówić, żeby ludzie umieli mówić nie koniec życia otyłość pana studenci mówią o tym, głośno pana absolwenci też mówią nie mówi mówią o tym, głośno na świecie nie wie jak w Rosji trudno bowiem, że te są są profesorze i studenci z Rosji ta tamten system artystyczne jest ciągle bardzo, ale to bardzo skostniała i bardzo przemocą tam dopiero przemocy tam dopiero ta ta hierarchia mistrz uczeń to dopiero jest z tą strach tam ludzie popełniają samobójstwa, ale chcę powiedzieć, że ten medal ma 2 strony stąd zawsze dużą ostrożność, żeby nie reagować gwałtownie, bo czasem skarżą, że biorę to pod uwagę moja wyobraźnia mitu podpowiada, że trzeba ten włos na pewno dzielić na czworo, bo czasem to może być zemsta może mieć to jest szansa, że się zdarza czasem to może być pomówienie czasem tu nagle powiemy, że pan panie profesorze wkładał mam ręce w majtki takie także, że jak pan będzie tyle od nas wymagał tak jak pan będzie tak naciska pan dlatego trzeba no to dlatego też nie jest takie jest zero-jedynkowy tak wszystko powstał film jak odnoszącą szkole filmowej o studentach, których ruchomą nie nazywa studentami tylko artystami po prostu, że to są oddzielna oddzielne byty artystyczne, które już przeszły tę i teraz użytego słowa, o którym za chwilę porozmawiamy też selekcję egzaminacyjną i twierdzą, że szkoła to wielka trauma to uciekanie alkohol to to szarganie ich tożsamości to wpływanie na ich tożsamość to upokarzanie to są te negatywne wymienia też pozytywne rzeczy, ale te 5, które teraz wymieniłam to są poważne oskarżenia pani profesor młodych ludzi tak jak my czasem z tym do czynienia, więc jak powiedział o tym, słońcu nie Peru w słońcu, które wstąpiły do Akademii teatralnej panie profesorze to słyszę tak Malajkat likwiduje selekcję szkole aktorskiej w szkole w Akademii teatralnej Malajkat od tego roku zniósł tzw . Fuks słówka dla państwa, którzy nie wiedzą czym jest słówko panie profesorze 22 osoby tak na pierwszym łuku w tym roku, ale tam przy łóżku dr 2424 ile klubów chętnych 10021200, więc ile procent na letnich do Formuły 122 proc i teraz, gdyby było tak jak było jak niektórzy chcieliby, żeby było to ci ludzie teraz przez kilka miesięcy byliby poniewierani przez swoich starszych kolegów profesorów Akademii ta profesor równie rozszerzy się on jest przyzwolenie na to tak jak w samo dno było przez wiele lat no tak faksów Katy istnieniem państwo wiedząc, jaki rodzaj zabawy, kiedy właśnie no fala w wojsku w zabawa to jest naprawdę eufemizm no właśnie dlatego już z ZUS odwołaliśmy też obawy jak chwalą wojsku, czyli co zrobiono krzyczano na nich nie dawano im spać zmuszano ich do wykonywania jakichś idiotycznych poleceń do stwarzania na scenie różnych mało pomysłowych etiud najgorsze jest to, że to studenci najbardziej bronili faksów skoro sami przeszli chcieli się życia Ilony to podobnie ten mechanizm tak działa, ale proszę wyobrazić taki argument, który padał z ich ust klient nie rozumiem to nas tak zintegrował to ta to cierpienie wspólne ten ból ich tak integruje oni potem są wspaniałą paczką ja nie rozumiem, dlaczego nie ma ich zintegrować wspaniała praca radosna pełna wolności i fruwające wszędzie wyobraźni czemu oni chcą być poniewierani upokarzani czemu chcą być manipulowani, żeby się żyć integrować nie wiem z pierwszego roku to może nie są właśnie nie wiedzą co czeka właśnie mniejsze lokalne waśnie być może nikt z nimi tak nie pracował, że i integrował ich przez radość nie przez cierpienie, ale no to zwołaliśmy cierpienie protesty były tak, ale były procesje w ogóle studentów do mnie, żebym tego nie robił z groźbami włącznie, że to zejdzie do podziemia, że będą to robić poza szkołą i był i gdyż w piwnicach czy znęcać się proces bandy delikatnych dyplomatycznych słów, żeby to znęcanie się bowiem od studentów, że to jest znęcanie się pan profesora musimy oddać sprawiedliwość byli tacy wśród studentów, którzy nie znęcali się, ale lata, w których władza zawsze tak jest dlatego odwołałem tę zabawę, żeby już nie kusiło nikogo, żeby w tym procencie ludzi, którzy świetnie się potrafili bawić i właśnie radością i jakimś właśnie no cudownym wspaniałym temperamentem pomysłem to się odbywało to, żeby ten procent tych sfrustrowanych nie miał w ogóle prawa głosu odwołań całą zabawę selekcja też panu odwołuję panie profesorze musimy wyjaśnić czy SLD, ale powiedzmy, że słowo selekcja jest beznadziejnym, jakim się kojarzy się jednoznacznie właśnie dlatego to nie jest selekcja to jest czas czasem i to też muszę powiedzieć jasno czasem jest ratowanie życia komuś kogo przyjęliśmy i potem okazuje się, że on się zupełnie do tego nie nadaje to jest możliwe takie rzeczy się zdarzają, żeby uratować życie, żeby nie wyprodukować straszne słowo sfrustrowanego sfrustrowanej aktorki, która potem nie będzie miała pracy nie będzie z czego żyć będziesz miała żal do wszystkich, że jej właśnie nie ułatwiono, określając ją czy jego listy studentów po 3 po prostu takiego określenia trzeba dokonać, żeby uratować komuś życie, ale i ja tu ratowanie przesuwam i w czasie nie nie będziemy tego robić na pewno na pierwszym roku, czyli 24 zaczną to 24 mamy nadzieję kończąc chcemy, żeby tak było po tośmy przyjęli często mówię moim studentom, że nie przychodzę na zajęcia po to, żeby udowodnić, że nic nie umieją ich przyłapać ich na błędach taki rodzaj takie podejście jest moim zdaniem fatalne najgorsze z możliwych ja przychodzę po to, żeby udowodnić, że umieją, a nawet jeśli coś słabł je to, żeby to wzmocnić, żeby to było już, że się nie chwiało tak moim zdaniem bardzo dużo zależy od tego się jeśli nauczyciele będą tak pracowali, że będą chcieli udowodnić swoją drużyną może nie umieją potrafią i nadają się to zniknie cała przemoc zniknie problem jednak dawno rozmawiałam z Agnieszką przed polską aktorką, która tylko pierwszy rok w Akademii teatralnej skończyła to i to chyba nie do końca, bo w ramach tej kolekcji została 20 lat temu pani wciągał selekcja wyrzuć wyrzucono i nauczył się rosyjskiego do tego stopnia, że skończyła Akademię teatralną studia aktorskie w Rosji trasy świetnie radził mu gra główną rolę w Warszawie tutaj też nie, bo ciężko naprawdę oskarżać kogokolwiek ja się tutaj już byłbym ostrożny być może był taki moment, kiedy pani Agnieszce zabrakło siły wytrwałości desperacji wręcz i być może coś poszło nie tak no i została pomyślana, aby potem znalazła w sobie siły znalazła taki kanał, którym poszła i udało jej się oby nikt tak się dzieje czasem tak się dzieje trudno takie życie chciałbym mieć nadzieję, że skoro wybiera się 24 osoby z 1000 ponad 200 osób, że to są te normy też chcemy też diament dzięki zasadzie Ruta panie profesorze biletów na Stowarzyszenie umarłych poetów jak nie było tak nie ma w Och-teatrze mnie się udało ten spektakl zobaczyć i z prezentacją mówią o innych spektaklach, których pan gra, bo ten ten spektakl to ta sztuka łączy się z tym, o czym dziś rozmawiał pan gra nauczyciela reformatora rewolucjonista w brytyjskiej strasznej konserwatywnej szkole pamiętamy wszyscy film zwolnią sam mogę państwu powiedzieć Malajkat w roli nauczyciela naprawdę doprowadza do US momentami do śmiechu również korzystał pan swoich doświadczeń edukacyjnych, przygotowując pracując, nad którą zresztą studenci pan w tym spektaklu grają tak czasem tak, by waży czytamy coś wiemy, że to jest napisane dla nas, że to zresztą ona strumienia tak i tak było tym razem, więc jedności nie ma tu dodać tu ten trakt nauczyciel nawet jeśli nie był tak do końca napisane jak bym chciał, żeby był to jak tam tak dopisałem co zabrzmi fatalnie teraz, ale jestem takim nauczycielem takim, który wchodzi każe wyrywać ta kartki książki o teorii poezji tak myśleć myśleć tak uruchamiać wyobraźnię, a szczególnie artysta powinien ćwiczyć wyobraźnię powinien właśnie on powinien ją doprowadzać na skraj ekstremalnie wykorzystywać artysta powinien ze swoją wyobraźnią przebić to po to jest właśnie szkoła w moim pojęciu i dlatego czasem trzeba do takiego wysiłku zmusić studenta sił pani profesor na zmusić, bo nie mam innego słona do zmusić już prowokuje do tego, żeby myśleć, że to odbywa siłownię nie oczywiście, że nie nie siłą, ale często ja sam przecież nie wiedziałem, że na coś nie stać praca z Jerzym Grzegorzewskim, którego uwielbiałem i będę czcił do końca życia, którego był pan aktorem przez całe lato o to chodzi polega właśnie na tym rząd przychodził miał swój świat na swoją wrażliwość, którą pokochałem i chciałem być przymuszony do tego, żeby zrozumieć, żeby z niej skorzystać, żeby on był zadowolony ja chciałem musi podobać, czyli ja chciałem ja chciałem, żeby on mnie lepiej chciałem, żeby to ze mną robił tylko właśnie robił to z taką troskliwością lista, jaką cudowną radością i noc w tym wszystkim co co powinno towarzyszyć właśnie procesowi twórczemu opowiedzieć nie wiem prawda no tak co z tego zaczynał nie wiem jak to zrobić, ale pani, że są aktorzy, którzy nie wytrzymywali z nim wiem jak mówił nie wiem to oni tracili grunt pod nogi, bo nie znaleziono właśnie no no to no takich mamy też szkole nie wiemy trzeba coś powiedzieć i zaczyna się pewien rodzaj przymuszania tak przekierowywać Ania jeśli on nie jest siłowy, który Super, ale przekierowywać sprawdzać zaglądać tam, gdzie się nie zaglądało zawsze powoduje koszty jak jakiś wysiłek wysiłek trzeba ponieść szkole, bo pan poniósł w szkole, a pan w wieku 23 lat został on latem panie profesorze wczoraj oglądał fragmenty tego Hamleta posłanki zarejestrowane są takie pana wypowiedzi z tego z tego czasu prawie się pan nie zmienił zresztą pan przed pan się do redakcji to zamyka chłopak może palić i no i pan trafił tak jak pan powiedział w ręce mistrza zaraz pana lepiej niż siłowo tak to jest miałem szczęście naprawdę wielki no tak elementy szczęście do nauczycieli w szkole ma też tak tak w szkole łódzkiej mówi o tych woni najwięcej właśnie ze mną zrobili tak w szkole łódzkiej spotkałem takich właśnie, którzy tak pracowali ze mną poza tym 1 przypadkiem, którym mówiłem oznaczającym no tak manipulatorem to tłumem fantastycznych nauczycieli pana żona nauczycielką panie profesorze tak jest czy wy jesteście górskim nauczycielskim rodem z pan też chciał być nauczycielem Radia właśnie nie chciałem być aktorem aż tu nagle to jest także no to się szef może co może przecież może trwało też nie pomaga trochę w życiu, że to nie to, żeby być aktorem nie było nigdy za wszelką cenę nie było łapanie pana Boga za nogi, mimo że uczy się złapałem go, ale to nie było, a wywieraniem presji na samym sobie nawet tak nie budziłem się zlany potem muszę być aktorem nie wręcz przeciwnie chcę być zupełnie kimś innym na szczęście w tym zostawałem naprawdę, a potem miasta 4 godziny po wejściówki na wnioskowanie panie profesorze to taki jest takim takim aktorem pan został teatr studio lata dziewięćdziesiąte tak dobrze mówię no tak, a ten nie wiedziałem, że pani ma taką przeszłością mam stanie po wejściówki jak wielu osób, bo to to był wielki czas pozwala na przedstawienie to właśnie z panem i to Grzegorzewski, którym pan pan zawsze wzdycha jak słyszę jak o nim myśleć mówi, dlatego że donos szkoda, że nie pani rozszerzono na koniec z tą chciałabym żeby, żebyśmy wszyscy wynieśli z tej zmiany konferencyjne na razie na konferencja to początek początek wielkiej zmiany, bo w tytule jest zmiana teraz teraz wykrzyknikiem, że już dłużej nikt nie wytrzyma ani przemocy ani mobbingu, bo to słowa ani razu nie padło podczas podczas naszej rozmowy no ale toteż jest jest akt, które się przewija w waszych relacjach ze początek czemuś dobremu JATO uważam, że nie jest pozamiatane w szkole, że poczucie siły tych tak czy ci, którzy coś robili złego ponieśli konsekwencje albo ponoszą, a ci, którzy być może przeszło przez myśl, że coś takiego mogłoby im się przytrafić będą teraz dużo bardziej uważać nadzieję, a w ogóle mam nadzieję, że nie mam takich pośród moich nauczycieli, którzy wychodzi chodzą takie myśli po głowie w po szkole potem szatana winnych szkołach mówi o szkołach aktorskich teatralne to muszą Mirek przecież znacie się wszyscy niech pan nie ucieka oznacza, że wszyscy z jesteście z tych samych pokoleń jest bardzo małe środowisko aktorzy prawda aktorzy też, że oba tworzy bardzo bardzo mała małe tak to niech inni rektorzy powiedzą to niech no to pan z tą flagą uprawniona nie nikt tak powiedział nigdy nie zgłaszają się liderem noc to samo już, niemniej samo to słono pana zaczęło już dnia zobaczymy jak będzie można tak jest ze filmy i fragmenty konferencji śledzić w internecie konferencja jest w teatrze ochoty w Warszawie Wojciech Malajkat dyrektor Akademii teatralnej rewolucjonista chciałbym powiedzieć w pewnym kontekście, bo dzisiaj naszym gościem dziękuję Magdalena Rigamonti grożą do słuchania dziękuję bardzo ludzie znani od nieznanej strony ludzie nieznani, których trzeba poznać Rigamonti + 1 zaprasza Magdalena Rigamonti w poniedziałek wieczorem na tokfm
Zwiń «