REKLAMA

Dysleksja a nauka języków obcych

Data emisji:
2019-10-13 12:40
Audycja:
Jak z dzieckiem
Prowadzący:
Czas trwania:
16:20 min.
Udostępnij:

O tym, jak uczyć języków obcych dzieci z dysleksją, dysgrafią czy zaburzeniami lateralizacji, mówi Bożena Janiszewska – psycholog współpracująca z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności i Nidzicką Fundacją Rozwoju NIDA, gdzie szkoli nauczycieli w ramach programu English Teaching.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

jak z czeskim w niedzielę magazynie Radia TOK FM jest 1241 kłaniam się państwo ponownie niezwykle miło powitać panią żony Jani szewską dzień dobry dzień dobry psycholożka z, która ma bardzo bogate doświadczenie bardzo długi staż psychologiczny ponad 55 lat jest tam, tym bardziej miło gościć panią fachowca w dziedzinie właśnie za kilka o tym, powiemy, jakie dysleksja dysgrafia zaburzenia lateralizacji nauka języków obcych praca z uczniami specjalnych potrzebach Rozwiń » edukacyjnych to jest legł temat, który chciałbym, żebyśmy poruszyli proszę być jak wiele dzieciaków w Polsce jeśli były takie badania ma problemy, których wstępne badania były i przeciętnie jest to 15 % populacji w danym wieku to jest dosyć duża w tym, że są obszary, gdzie jest więcej tych dysfunkcji zaburzeń to są te obszary, gdzie jest bardziej zatrute środowisko głównie chemicznie poza tym są to dzieci, które się urodził jako wcześniaki albo była jakaś patologia ciąży albo jakieś inne kłopoty, bo wiem wszystkie te dysfunkcje to są większe lub mniejsze uszkodzenia centralnego układu nerwowego uszkodzenia móżdżku IT dysfunkcje, które właśnie pan pyta to jest lekcja wzrokowa słuchowe dysortografia dyskach kuli, czyli kłopoty z matematyką specyficzne bardzo różne na i latte realizacja, czyli przewaga czynnościowe 1 połowy ciała na drugą spod dna dominacją półkul mózgowych, a czy to nie jest w myśl o tym ostatnim rzecz naturalna każdy ma przeważającą część, ale po 1 podróży są wreszcie ludzi dominuje lewa półkula, która steruje prawą połową ciała jest część ludzi niewiele, którzy mają dominującą prawą półkulę to są ludzie zdecydowanie lewostronny, ale najwięcej tych dzieci ludzie z kłopotami to są dzieci, gdzie pewne ośrodki ruchowe dominują 1 półkuli inne drugiej półkuli są to ruchy gałek ocznych ruchy rąk ruchy nóg i kierowanie głowy w lewo lub prawa, czyli ucha zależności właśnie od dominacji ośrodków słucha skomplikowane nieskomplikowane tylko teraz zrozumiałem, dlaczego nie potrafi rozmawiać przez telefon, trzymając słuchawkę prawym uchu tyle tylko lewe ucho nie wiem tak, a słuch ma chyba dobry, a to nie zależy od słów chodzi właśnie od ruchu, czyli głowa w kierunku lewej strony i nastawianie lewego ucha nastawianie ruchowe w kierunku źródła dźwięków zaniepokoiła mnie pani czemu mówiąc o powodach tych zaburzeń wskazała pani jako 1 z przyczyn środowisko w jakim wychowuje się dziecko, jeżeli krótko mówiąc od tego stanu tego co nas otacza zależy też członków po godzinie, ale głównie te zależności czy teza wtedy funkcję powstaje w okresie płodowym wczesna płodowym, jeżeli ciężarne kobiety żyją w takim środowisku to prawdopodobieństwo, że nie będzie to mikro uszkodzenie układu nerwowego jest większa także to ta walka o klimat, żeby był klimat prawidłowy bardziej dla człowieka przy uciekłem w tej chwili słucha przyjazny to jest walka także o to, żeby nasze dzieci miały lepsze funkcjonowanie mogły lepiej funkcjonować w przedszkolu szkole i dalej w życiu proszę panią zapytać pewną rzecz, bo bardzo często spotykam się z opinią, że wtedy funkcje, których pani mówi to wymysł naszych czasów też chodząc do szkoły w latach osiemdziesiątych nie słyszałem, by któryś z moich kolegów bądź też, które z moich koleżanek miała kłopoty, bo dyslektyk dyslektykiem te pojęcia były nieznane czy też dni nie chciał na nie zwracać uwagi definiować jako swój dawno temu, by nieznane, bo n p . takim człowiekiem o zaburzonej dla realizacji i trochę lekcji był Leonardo da Vinci cały szereg swoich notatek wykonywał pismem lustrzanym dla niego to było normalne dla nas nie prawda, jeżeli chodzi już bardzo wyraźnie dysleksję to przecież nieszczęśliwym, gdyż elektrykiem był nasz znaczy słynny bajkopisarz tu akt, którego podejrzewano upośledzenie umysłowe dorobił tyle Andersen, bo robił tyle błędów, że nie mógł się nauczyć jak walk pod Wiedniem w czasie pisania czytania i stąd m. in . takie niektóre jego baśnie są smutne przecież był wielkim człowiekiem dyslektyk jemy także był niż ten oprócz tego, że mieliście inne zaburzenia wielu sławnych ludzi, kiedy jeszcze nie nazwano wtedy to zaburzenie lekcją, a to zaburza nazwę wmieście w ogóle okulista dziecko nie mogło nauczyć się różnicowanie liter podobnych do siebie tam, gdzie będzie były 2 elementy, ale te między tymi elementami były różne zależności przestrzennego rady prawo lewo mniejsze większe i t d . i nazwał to ślepotą liter, gdyż lekcja te dzieci także mają duże kłopoty z czytaniem tak właściwie nazwa pochodzi od kłopotów czytanie teraz tak, jeżeli mówimy o tych zaburzeniach to te zaburzenia występują w języku ojczystym w szkole, ale jeszcze wcześniej duże zaburzenia w okresie środkowym te dzieci zwykle zaczynają później mówić mają wady wymowy jak mówią to często przedstawiają sylaby wyrazie miałam takiego pacjenta inteligentnego chłopca, który w wieku 4 lat miał wadę wymowy, ale to jeszcze miał do tego prawo co robiłeś kochanie uczyłem się wielu języka, jakiego kotku powiesz no jest taki był niegrzeczny szkoccy machał ogonem stuki jajko w izbie to jajko dziecko czteroletnie bardzo ładnie opowiedział treść, ale ani 1 rymu ani 1 rytmu już wiedziałam potem go badałem dokładnie, że to będzie duże Delekty i rzeczywiście wtedy lekcja u niego była bardzo silne przyczyna była po prostu zatrucie ciążowe pod koniec ciąży, więc lekarze stwierdzili, że tak to było proszę powiedzieć czy dysfunkcji, o których dziś mówimy to przypadłość, którą należy się pogodzić tak z perspektywy dziecka i perspektywy rodzica czy czy istnieją możliwości istnieją drogi, które po pozwolą poprawić element poprawić, a może wyeliminować w ogóle wtedy spółdzielnie tego się nie wyeliminuje, ponieważ jest to kwestia nie tyle funkcjonowania mózgu, ale nieco innej budowy ośrodków wniosku, jeżeli jest to dolnych wzrokowe to ośrodki wzrokowych płatach potem licznych te czwarta pięcia się 6 urzędowe, które odpowiadają za bardzo precyzyjne spostrzega nieźle funkcjonują i o ile się postrzega pewne elementy jako całość to zależności między tymi elementami się nie spostrzega w związku z tym dzieci jak się uczą pisać to mylą wszystkie te litery, które mają kółeczka na teczkę nie pytają zależności prawa lewa Góra dół mniejsze większe mylą inny los też litery, gdzie jest kilka miasteczek, czyli i NN ME Rz bardzo podobne PLO nie mogą różnicować te bardzo wyraźnie kwestia chorowanie uczenia się TK teraz do tego jeszcze wrócę, jeżeli chodzi o dysleksji typu słuchowego ta sprawa jest bardziej skomplikowana, ponieważ odbierane wszystkie dźwięki obu słusznie wszystkie oprócz dźwięków mowy istnieje słuchowe ośrodek mowy zlokalizowanej tu mamy odniesienie do lata realizacji, że płat skroniowy półkuli dominującej, jeżeli są nie jest, jeżeli jest niejednorodna latte realizacja to ten ośrodek walnie nieco się kształtuje on odpowiada po pierwsze za różnicowanie dźwięków mowy, czyli włoski, więc bezpieczne, a i on UN i t d . odpowiada za różnicowanie kolejności dźwięków w wyrazach i w związku z tym za rozumienie tego co się mówi, jeżeli się mówi szybko to wszystko się z lewa 1 był układ i małe dziecko w ogóle nie rozumiał czym mówimy i tutaj mamy wiele wspólnego z nauką języków obcych, bo to nie tylko w języku polskim, ale w języku obcym ta też występuje, ponieważ wreszcie w szkołach dzieci się uczą wszystkie jakich języków obcych, więc problem tej Dyrekcji jest dodatkowo ważniejszy, bo te dzieci często nie mogą opanować języka i tutaj w ramach myśli czy robi się szkolenia dla nauczycieli przygotowuje się pewne materiały, żeby pomóc tym dzieciom taka ciekawostka jest przygotowywana książka przez 1 z koleżanek jak dialektyka nauczyć języka wymyśliła cały szereg świetnych sposobów na, ale wracając do właśnie tutaj pani zaintrygowała po raz kolejny pracuje pani polsko amerykańską fundację wolności Gdańską fundację rozwoju tak szkoli pani nauczycieli w ramach programu English Teaching na czym ta metoda nauczania polega po pierwsze, mówimy o przyczynach lekcji mówimy o rodzajach tej dysleksji i mówimy jak pomóc dzieciom, więc są bardzo różne bardzo różne sposoby, jeżeli się i tak w języku polskim także się stosuje pewne elementy, jeżeli dziecko ma dysleksję typu wzrokowego, czyli nie różnicuje podobnych do siebie liter to n p . te litery albo pogrubia albo się używa innego koloru, żeby dodatkowo mózg miał inną informację jeszcze więcej informacji to troszeczkę Tomek po poza tym dzieci się uczelnią o tych liter przez ruch przedszkolaki z plasteliny lepią takie duże litery albo malują te litery są gady banki cały szereg tutaj metod typu zabawowego, żeby łącznie ze skupieniem uwagi zmobilizować układ nerwowy dla lepszego funkcjonowania natomiast, jeżeli chodzi o dysleksji typu słuchowego to tutaj w zależności od od uczące go o się języka uczącego się przez dziecko języka mamy większe lub mniejsze kłopoty np. dziecko, które ma słuch muzyczny łatwiej chwyta języki melodyjne, czyli angielski właśnie francuski rosyjski fatalnie chwyta język niemiecki, który jest czwarty i ma bardzo długie układy literze bytowska przeczytać także z dziećmi uczącymi się niemieckiego nieco inaczej się pracuje z dzieckiem uczącym się angielskiego nieco inaczej się pracuje są różne metody ty pół jest wyraz krótki dwu literowy dobiera się też żadną specjaliści takie wyrazy angielskie które, których znaczenie się zmienia, jeżeli postawimy przed 2 literowym jakąś literę potem na końcu inną literę wszystko to ma sens, ale trzeba ten znaleźć te wyrazy tak, żeby dziecko mogło sobie skojarzyć to jest zakrywanie odkrywanie TESKO warte jest wielkość też ruch ten śpiew to jest zabawa, jeżeli chodzi o małe dzieci mam nadzieję, że ta książeczka się ukaże jest już napisana i będzie to wielka pomoc dla uczących się uczący się dzieci chcę dodać jeszcze 1 rzecz, jeżeli chodzi o dysleksji typu słuchowego to wszystkie dzieci mające trudność w nauce języka polskiego rosyjskiego wszystkich innych języków mogą być przez psychologa po określeniu zaburzenia skierowane na badanie przetwarzania słuchowego wtedy się stwierdza, jakie naczyń, które dźwięki o charakterystyce fizycznej zbliżony do dźwięków głosek są źle odbierane dla tych dzieci do przygotowuje się bessie specjalną płytkę do słuchania, które stymuluje wszystkie ośrodki słuchowe i jednocześnie troszeczkę poprawia funkcjonowanie tego duchowego ośrodka mowy i tutaj w przypadku dysleksji słuchowe są znacznie lepsze efekty, bo to nie tylko kłopoty wpisaniu czytaniu, ale przed lekcją słuchowej zaburzone mocno pamięć słuchowe szczególnie niemała zrozumiały wyrazów dziecko zapomina tabliczkę mnożenia po polsku mieszka w Czersku, bo to jest pewien ciąg zapomina cały szereg trudnych pojęć tak to wygląda, więc jeżeli wiemy o tym, to możemy szukać pomocy poradni psychologicznych właśnie w tych fundacjach, które także dysponuje specjalistami po to, żeby nie było dzieci wyrzucanych poza nawie w dziękuję pani bardzo tym przesłaniem będziemy kończyć naszą rozmowę pani Bożena Janiszewska psycholog o ponad 50 letnim stażu doświadczeniu w pracy z dziećmi współpracuje pani także Polska Gdańską fundację wolności niską fundacją rozwoju szkoli pani nauczycieli w ramach English Teaching myślę, że rozjaśnić nieco kwestię tych z tych dysfunkcji, ale też daliśmy nadzieję, że można pracować nad tak dziękuję bardzo dziękuję bardzo państwa zapraszamy na informacje Radia TOK FM, ale wcześniej przewodnik wyborcy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA