REKLAMA

Pierwszy polski film fabularny z 1902 roku znów na ekranie

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2019-10-13 13:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
10:53 min.
Udostępnij:

O krótkim filmie, ale długich przygotowaniach do jego nakręcenia mówi dr hab. Rafał Syska - dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej, wykładowca w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, historyk filmu i specjalista od kina współczesnego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
136 w niedzielę magazyn Radia TOK FM pozwolą państwo, że połączymy się teraz panem dr. hab. Rafałem czystką dyrektorem Narodowego centrum kultury filmowej wykładowcą w Instytucie sztuk audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry kłaniam się będziemy proponować nowe państwo dotarła do nas informacja pierwszy Polski film fabularny z 1902 roku znów na ekranie proszę powiedzieć jak wielka to jest sprawa dla polskiej kinematografii tak to pełna prawda ten film, Rozwiń » który jest pierwszym polskim nakręcone na ziemiach polskich 1500 drugi roku i który zaginął niestety w czasie drugiej wojny światowej jego jedyna kopia został przez nas zrekonstruowany nie tylko jako firma także jako urządzenie, na którym ten film nakręcony, więc ten rzeczywiście do nas wrócił możemy oglądać pełnej krasie proszę powiedzieć, jaki jest jego tytuł i w skrócie przynajmniej nakręcić nakreślić trzeba podkreślić nakreślić jego fabuły to był 1500 drugi rokiem to aktualny powrót liczba ta nakręcony został przez Kazimierza Rosińskiego to w ogóle bardzo ciekawa postać proszę może jedno zdanie o nim to był przede wszystkim na lata stosunkowo młody człowiek wtedy mniej więcej dwudziestokilkuletni, który po pobycie na Europie zachodniej wrócił do Polski zaczął konstruować urządzenia, które było urządzenie pozwalające na realizacji potem odtwarzanie ruchu Kobra to koniec dziewiętnastego wieku 3 minuty wtedy, kiedy bracia nie stworzyli swój Kinematograf, a sąd nie Boga i Prószyński i tworzył swoje własne urządzenie, które nazwał najpier w LOK rafę, a potem unowocześnione nazwał biologa czasem to urządzenia absolutnie niezwykłe unikatowe bardzo takie oryginalne w stosunku do tych, które zostały stworzone równolegle razem z nim i tak nowoczesne technologicznie, że mówiono nawet, że jest urządzeniem o wiele lepszym i bardziej technologicznie zaawansowany niż te, które wówczas zaczęły być coraz popularniejsze i tym urządzeniem Kazimierz Prószyński i 1500 drugim roku nakręcił w Warszawie powrót bił Panta film nie jest zbyt długi to trwała kilkanaście sekund tylko tyle się mieściło taśmy do biografów, a generalną opowiada o dosyć bogatym młodym człowieku ubrany w pięknej frak, który wraca po jakimś całonocnej prawdopodobnie zabawie do swojego domu ledwo co wy wysiada dorożki skłania się na nogach i Stróż pomaga mu wejść do domu i to wszystko jest polskim od razu alkoholizmu wśród pan przyznać, że ta fabuła, która jest opowieścią po pijanym mężczyźnie, który wraca do domu raczej nie jest to nie byłby to kandydat na Oscara tak się SW, a trudno powiedzieć czasami lubimy opowiadać o naszych przywarach i te przykłady są chętnie przez innych zagranicznych widzów krytyków udawane da to typowe całkiem nawet poprawnie akceptowane, kto wie może byśmy tego Oscara dostali, gdyby te Oscary była jeszcze skoro nie było i jest króciutki czas nie sposób jednak nakręci ten film w przyszłą wielką gwiazdą kina główną rolę zagrał w filmie Kazimierz Junosza Stępowski, więc od razu obóz w gwiazdorskiej u nas wnosi rekonstrukcji zagrał Jakub Gierszał wiem też gwiazdorski i my kontrowaliśmy ten silny przede wszystkim rekonstruując wcześniej urządzenie, bo to jest jakby stały fenomen pustym nie był nakręcony jakoś tak jak na jakiś kamerze, która była wówczas standardowa usługa jakiekolwiek standardowe kamery wtedy istniały tylko Kazimierz Prószyński i tworzą swoje własne bardzo skomplikowane urządzenie to urządzenie niestety było na tyle skomplikowane i takie trudne do wykorzystywania w masowej produkcji, że w zasadzie powstał tylko ten 1 egzemplarz i krośnieński nie miał zdolności do tego, żeby przekształcić to przemysł w związku z tym że, gdy wybuchła druga wojna światowa to i to urządzenie zostało zniszczone i pozostało po tym, urządzeniu zaledwie kilka fotografii jakieś patenty zupełnie pojedyncze rysunki i tych rysunków trzeba było odtworzyć to urządzenie my postanowiliśmy użyć tylko i wyłącznie materiałów, które są materiałami z epoki, czyli sprzed przełomu dziewiętnastego dwudziestego wieku tak, żeby ta rekonstrukcja była nie udawana tyka była naprawdę całkowicie podporządkowana tej wizji, którą Rosiński sobie przyjął to trwało to grubo ponad rok czasu, zanim urządzenie tylko co walczyć o to, żeby dekorować taśmy filmowe monet to koniec trzydziestka piątka zwykła tylko o wiele szersza taśma o tym, żeby to nakręcić, a potem wezwała pytaliśmy, czyli były z tym ogromne przeboju, ale się udało proszę powiedzieć teraz już zupełnie inaczej bardzo poważnie nie to co zrobiliście ma wpływ na kinematografię w ogóle to prekursor ska udana próba dziś pchnie innych filmowców, żeby robić to samo ja myślę, że po pierwsze, one nasza próba była rzeczywiście unikatowa tym tej skali, że myśmy zrekonstruowali też urządzenie, którego nie ma natomiast pamiętam 1000 pięćdziesiąty piąty roku, czyli obchodzenie stulecie kinematografii, gdy bracia nie to wcześniej zaprezentowali kinematografii wtedy bardzo wielu reżyserów godziła się w rządzie w takim projekcie, w którym używali tego urządzenia bracia i raczej mierna kręcili swoje filmy w tym urządzeniem, więc tego rodzaju próby były wcześniej przeprowadzany natomiast w naszym wypadku to była próba, która miała też ten charakter, że opierała się na technologii, której które, w której którego już nie ma dla mnie to jest szczególnie cenne, że często zapominamy o tym, że ta ścieżka rozwoju kina, którą obserwowaliśmy przez kolejne po 20 lat była 1 z możliwości niebyła jedyną możliwą przecież można było sobie zupełnie inaczej wyobrazić i taśmę filmową i urządzenia tak naprawdę tam są medium filmowe i wtedy na świecie dlatego dwudziestego wieku zdecydowano się na taką unijną formę opowiadania im taką daniną formy też technologiczną, ale były też inne, które możliwe były do podjęcia niektórzy twierdzą, że kiedy proszę im więcej szczęścia miał za sobą przemysłu, jaką mieli bracia premier to być może nie mielibyśmy do czynienia z kinematografią tylko program się tak nazwał swoje urządzenie książki mam do pana pytanie, bo szuka poszukuje analogi generalnie postęp cywilizacyjny niesie za sobą rozwój także w branży artystycznej nie wiem muzyka film coraz nowocześniejsze metody za pomocą, których powstają kolejne kolejne dzieła, ale też da się wyczuć nie wiem w branży audio fińskiej np. powrót do korzeni, czyli korzystanie z urządzeń, jakie jakich używało się lata temu myśli pan, że w ogóle od żyje taki nurt w kinematografii, gdzie artyści będą sięgać po te narzędzia znane przed wiekiem n p . ale on dawno odbył w różnych przedsięwzięciach galeryjnych przedsięwzięciach locha mamy tego rodzaju technologie używane, bo nie chce chodzić na co dzień, ale przez artystów wizualnych bardzo chętnie w ogóle jest taka wielka Nisko tak na poważnie mówimy taka wielka tęsknota do powrotu, zwłaszcza do technologii analogowych, bo odczucie manipulacji odczucie tego, że żyjemy w świecie zdominowanym przez technologię cyfrową, która w zasadzie odciąga ona od rzeczywistości ściągana od pewnej fizyczność materialną świata jest coraz głębszą tęsknotą do Moniek wypowiedź górnolotnie prawda w każdym razie do takiego doświadczenia rzeczywistości po będzie ona namacalna pasmo analogowej techniki analogowe, która ma swoją niedoskonałość, które nie ukrywają swojego istnienia też jakaś wypowiedź artystyczna uczta intelektualna artyści wizualnie ni filozofowie bardzo często do tego się odwołują myślę, że my dajemy jedno narzędzie jedno jedno możliwości użycia tego rodzaju technologii, a pamiętajmy, że Pruszyński to nie jest tylko ten program Warty stała biografia człowieka, który potem jeszcze przez kolejne dekady wymyślał kolejne urządzenia i każda z tych urządzeń akurat wypadku Pruszyńskiego to było żądań, które pchało kinematografii do przodu człowiek, który wymyślił pierwszą kamerę ręczną reporterską zrobiła wielką karierę w czasie pierwszej wojny światowej w zasadzie wiele z tych obrazów, które jeszcze możemy oglądać walk frontowych w czasie pierwszej wojny światowej to nakręcony działa panoram Rosińskiego Prószyński wymyślił urządzenie, które spowodowało, że taśma film nie nie był nimi drgań w czasie realizacji potem projekt to niesłychanie ważne, bo dzięki temu mamy pełnometrażowy, bo po 5 minutach tego wczesnego okresu kina ludzie byli tak zmęczeni oglądaniem odrażającego obrazu, że po prostu musieli wyjście z kina natomiast Pruszyński tworzy urządzenie, które spowodowało, że obraz nie Energę i dzięki temu narodziło się na pełnometrażowe mamy do czynienia z człowiekiem, który w kinematografie tworzył w sposób niesłychanie intensywne i no doprowadził do tego, dlaczego dzisiaj tym jesteśmy dzisiaj no na co dzień świadkami dziękuję panu bardzo za to rozmowy dr hab. Rafał Syska dyrektor Narodowego centrum kultury filmowej wykładowca w Instytucie sztuk audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego był moim państwa goszczą kłania się pan dziękuję bardzo państwa zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM po informacjach o godzinie trzynastej 20 moim i państwa gościem w uprzedzam państwa dziś tak w duchu sportowym będzie utrzymywał się nasze magazyny cudownych latach będzie 1 z najbardziej znanych dziennikarzy Andrzej Person człowiek, który widział mecz znałem wlej nie w telewizorze tylko na żywo widział też niestety w tragiczne sceny zamachu terrorystycznego podczas igrzysk olimpijskich w Monachium 1972 roku polecam państwu teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA