REKLAMA

Historia kina, czyli opowieść o "Scence z ogrodu"

Data emisji:
2019-10-14 22:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
47:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

wieczór Radia TOK FM Anglia miasto Leeds willa ogród ich czworo teściowie sen przyjaciółka kogo francuskiego wynalazcy to Chemik fizyk fotograf malarz ile pasma 46 lat, kiedy ustawia na świeżym powietrzu jedno soczewką kamery swojego pomysłu roboty utrwala dwu sekundową rzeczywistość na ruchomym obrazie scenka rodzajowa niewiele się dzieje spacer po ogrodzie kilka kroków, ale dla cywilizacji to kroki milowe to najstarszy lub najstarsze nam znany film forpoczta wielkiej zmiany Rozwiń » jeszcze wojnę secesyjną sprzed raptem 2 dekad bohaterowi filmu znają tylko z rysunków rosyjską rewolucję roku 1905 będą mogli po prostu obejrzeć jak żywą, bo ruchomą odzwierciedla ono wiernie po prostu zarejestrowano uchwycona w kadrze dokładnie tak jak ona wygląda, ale na razie premiera i 9 latek z angielskiego ogrodu jest 14 października 1800 osiemdziesiątego ósmego roku jest już z nami prof. Krzysztof Kornacki filmoznawca katedra filmu i mediów Uniwersytetu gdańskiego dobry wieczór panie profesorze dobry wieczór będziemy rozmawiać o historii filmu ale zanim o filmie to może na początek o fotografii, bo przecież chyba nie wszystko się zaczęło fakt jej odkrycia odnotowała 18003009 . roku francuska Akademia nauk i było to rejestrowanie utrwalanie na światłoczułej kliszy pojedynczych nieruchomych obrazów, a skoro można utrwalić obraz to pewnie natychmiast pojawia się u człowieka tamtych czasów myślę przynajmniej niektórych można utrwalić i ruchomy obrazek no tak rzeczywiście było, gdyby spojrzeć na to szerzej to generalnie przez całą kulturę Europejską przynajmniej od okresu renesansu biegnie taki wektor pragnienia stworzenia sobowtóra pragnienia stworzenia kopii, która byłaby pozbawiona jakiejś ingerencji człowieczej jak w sztukach plastycznych, a jeśli już to ingerencja jest to, żeby ten obraz był jak najwierniejszy rzeczywistości ta i wynalezienie fotografii, jakby 1 z etapów tej tego pragnienia nie stworzenia sobowtóra ktoś czasem mówi tak od tworzenia na taśmie filmowej czy wcześniejsze 3 fotograf i później się pojawiają się jak pani powiedziała takie zakusy i intencje, żeby ten obraz po prostu uruchomić ale zanim uruchomiono obraz uruchomiono obraz fotograficzny to wcześniej uruchamiano oraz animowany czy rysowany tak byśmy powiedzieli no bo kino to nie tylko oczywiście utrwalony na taśmie fotograficznej celuloidowej obraz ruchomy, ale także system projekcji system trud budowania obrazów na ścianę tak byśmy powiedzieli w związku z tym znaleźli się tacy, którzy przez uruchomili obraz, ale niekoniecznie właśnie ten fotograficzny był taki Francuz Emile nauczą się nazywał specjalny teatr w Paryżu skonstruował malował obrazy pokazywał właśnie na na na wielkim płótnie na wielkim na wielkim ekranie to właśnie buźki no tak tylko, że kino animowane, o czym czasem zapomina, że w gruncie rzeczy początki kina to niekoniecznie właśnie obraz fotograficzny, ale początki kina to obraz animowany był nawet taki Polski realizator Józef Antoni, który powiedział, że z braćmi Lumiere, którzy tak się powszechnie uważa wynaleźli kamerę filmową o mieście powiemy pewnie, że wraz z braćmi właśnie kino się skończyło, a nie narodziło, bo wkroczyła po prostu czysta technologia zwykła odbitka rzeczywistości natomiast zniknęła gdzieś inwencja właśnie tych malowanych obrazów to chodziło też zresztą ona na taki niższy poziom, bo np. 1 z zabawek dziewiętnastego wieku bardzo popularnych były też te przeróżne Senat niskiej stopy czasem się lepszy wymawiania tej nazwy to dość trudna nazwa, czyli takie zabawki, które znamy prawdę jako takie jeśli Bóg prawda, że się Puszcza koło i tam na tym kole są adresowane poszczególne fazy ruchu można w ten sposób okazywać ruchomy obraz, więc do ruchu oczywiście przyzwyczajane coraz bardziej, ale był na początek to właśnie ruch bardziej animowany niż ruch obrazu fotograficznego, ale faktycznie szereg różnych prób było podejmowanych i to ciekawe, że my przyjmujemy tak umownie, że tą, że duże, że tym początkiem kina to się podkreślam to umowność początki kina jest to data 28 grudnia 18001005. roku, czyli gier pokaz w Grand Cafe w Paryżu, a tak dobrą sprawę najstarszym zachowanym filmem, czyli rzeczywiście z szeregiem zdjęć momentalnie tych, które później uruchamia, bo tak to wszystko przecież działa to jest film 1800 osiemdziesiątego ósmego roku Augustyna napisał 7 lat wcześniej zachował się do zachował się do dziś, więc tutaj też wskazuje przy okazji właśnie taką pewną umowność tra z tymi z tym początki kina związana, czyli mamy taką tendencję do tego, żeby jakoś naszą wyobraźnie przepisać dodać, bo to łatwiej zapamiętać, ale trzeba powiedzieć, że tych pionierów kinematografii, którzy postanowili uruchomić dagerotyp później fotografie no było zerwanie więcej, gdyby nie nieszczęśliwy zbieg okoliczności wypadków to prawdopodobnie właśnie GUS dla PiS byłby dzisiaj wynalazcą kinematografu ani bracia Lumiere przecież też należy pamiętać, że na drugiej półkuli, czyli w stanach Zjednoczonych Edison pokazał publicznie obrazki 1,5 roku właśnie takie obrazki ruchomy 1 , 5 roku wcześniej żołnierze pod uwagę 1 aspektu to jeszcze dokończy ten wątek mianowicie, że obok obok uruchomienia ruchomych fotografii ważny jest też sposób odbioru tych ruchomych fotograf to znaczy, żeby nie było indywidualny, ale społeczny on natomiast myśli sobie taką machinę, którą kino kino to skok to się nazywało, którą się patrzyło prawda przez takie okulary 1 osoba mogła tylko zrobić w związku z tym takie typowe może być amerykański indywidualizm tylko dla siebie i tym, jakby przegrał bo, bo jednak kino to było takie też mecz, który potrzebował społecznego przyjęcia, które potrzebowało nowej nowej publiczności, która była w większości to byli większość analfabeci, ale akurat kino nie potrzebowało żadnej kompetencji kulturą kulturowymi potrzebowali się już nowego medium, które ich zgromadzi w 1 miejscu no i będzie rzutować oczywiście w tym czy w przestrzeń publiczną gdzieś na ekran albo na ściany w tym sensie można powiedzieć są ten wyścig wynalazków przegrał zatrzymajmy się panie profesorze na chwilę przy tej scence Ogrodowej, czyli przy tym najstarszym na pewno najstarszym zachowanym, bo nie wiemy czy tak przez przypadek nie powstało coś robić ręce i tak tak jest, czyli 1800 osiemdziesiąty ósmy rok powiedział pan o nieszczęśliwym wypadku faktycznie autor tejże scenki trwającej 2 sekundy przed pokazem swojego wynalazku w Ameryce podróżował po Francji pociągiem i zaginął zaginął tak skutecznie, że nigdy nie odnaleziono ani ciała ani bagażu to już aż sama prosi się jakaś spiskowa teoria dziejów podobno wg późniejszych ustaleń gdzieś utoną być może został napadnięty tego tego nie wie, którzy mówią, że to brat zrobił jego zazdrości o sukces może odważnie tak, ale to Stenka ogrodowa 9 latek odtwarzanych z szybkością około 4 klatek na sekundę i widzimy tam 4 osoby to chyba są teściowie autora drużynę przyjaciółka prawda, bo wiemy dokładnie, kiedy powstało, ponieważ 1 z bohaterek tego filmu teściowa zmarła kilka dni po powstaniu tejże scenki jak pan patrzy dzisiaj na ten film co pan myśli co pan czuje co czuje ja czuję przede wszystkim badawcze podniecenie tak jak się, że przez te lata oglądania filmów także tych filmów dawnych no trochę ta wrażliwość na, jakby to powiedzieć mistyczne parametry fotografii nagle tutaj uruchomione już trochę jestem biała prawda, bo mamy takie poczucie, że fotografia to taki czas przeszły teraźniejszy tak trochę też tak samo z firmy prawdę czas przeszły teraźniejszy to znaczy oglądamy kogoś, kto żyje, a jednocześnie wiemy, że już go nie ma jest pięknie o tym, pisał do nas bardzo prawda, że właściwie to jest takie trochę studium śmierci i gdy oglądałem jako młody chłopak takie stare filmy to chyba na tym się przed haskim koncentrowałem to może, by przywilej wieku lat 19 dwudziesty trzecie wtedy się takich egzystencjalnych raczej sferach i wtedy patrzyłem na tych ludzi jako na fantom, który już niemal jak widzę to jest ten fascynujący właśnie taki trochę z patologicznych charakter filmu tak zresztą to ciekawe wielu opisywało ten wynalazek momencie, kiedy się pojawi krzyż jeśli mogę tutaj wtrącić właśnie tą przywołać złotą pierwszą projekcję tracili mierne to ich nie było na tej projekcji był za to ich ojciec August Lumiere i mówi właśnie takim duchu, że to rzeczywiście została powstrzymana teraz, parafrazując dokładnie zacytuję leży to, że to co ten upływ czasu został powstrzymany teraz to daliśmy ludziom do ręki wynalazek, który konserwuje, który gwarantuje nieśmiertelna gwarantuje taką namiastkę nieśmiertelności prawda i część na katolicki na wasze z tym na tym koncentruje pamiętam, że pierwszy raz oglądałem ten film to poczułem dzisiaj czuję raczej zawodowy obowiązek rzeczy tym po prostu pokazać na szczęście nie jest za długi zabierać wiele czasu, a chyba, że zapętlił ledwo co się zacznie też się kończy 28 grudnia 1800 dziewięćdziesiątego piątego roku jak pan profesor mówił potrzebujemy takich symbolicznych momentów i ten moment został uznany za początek za narodziny kina czy ten paryski salon indyjskiej Grand Cafe przy bulwarze kapucynek 10 krótkich filmów braci Lumiere m. in. wyjście robotników Huty RK połów czerwonych rybek kowale te początki były takie, że po prostu zatrzymywano w kadrze rzeczywistość to znaczy stawiano te kamerę byście powiedzmy, że w lutym 1800 dziewięćdziesiątego piątego roku, więc kilka miesięcy przed pierwszym pokazem opatentowali braci Lumiere Kinematograf stawiano kamerę tak pokazywano to co się dzieje przednią dopiero za chwilę będą filmy no powiedzmy umownie fabularne czy mające i opowiedzieć nam jakąś historię nie po prostu zarejestrować jakiś fragment rzeczywistości np. wjazd pociągu albo otwarcie bramy fabryki i wylanie się całej zbiorowości pracowników, którzy tę fabrykę opuszczają tak to prawda, chociaż to toż to pewne uproszczenia jeśli chodzi o początek kina jak pewnym uproszczeniem jest to, że obchodziliśmy stulecie kina w 1000 pięćdziesiątym piątym roku prawda pod tą datą i pewnie znowu będziemy obchodzić kolejne jakiś lecia tak samo jest tą tym charakterem zdjęć i pewną metodą twórczą, którą stosowali bracia Lumiere właściwie kolei Lumiere bo, bo August miał tam oczywiście wcześniej wiemy o ojcu to było tu ani August, ale w sumie niewiele nie da się przyczynił do realizacji do wynalezienia, bo oni tylko proste jak bracia mówili, że każdy będą wynalazek podpisywać razem tak naprawdę to Louis Lumiere wynalazł się wszystko, ale niech tam tak się utarło, że to są bracia bracia linie Air, ale też tak utarło, że ten pierwszy film, czyli to wyjście robotnic fabryki jako pierwszy w ogóle w historii kina później wielokrotnie powtarzany jakiś taki właśnie parę razy w wyrazach Otóż ten, że ten film to to kto miał 1 kopią miał 3 kopie tą, którą oglądamy czy oglądała publiczność w sali właśnie ten w tym Grand Cafe to to była trzecia wersja najlepsza zdaniem Luisa umiera, bo w gruncie rzeczy wracał do motywu chciał go udoskonalać, czyli jak się zachował nie tylko jako ktoś to w sposób mechaniczny stawia kamery i prezentuje ruch na ekranie obojętnie co się nagle byle tylko zachwycić ruchem, ale myślę jak ówczesnymi dobry fotograf, który wie, że ten w, że ten wycinek świata można udoskonalić może mieć jakąś zamkniętą strukturę otwarcie drzwi fabryki zamknięcie fabryki co ostatecznie udało w tym trzecim przy trzeciej wersji, ale starano się mocno trzeciej wersji ci ludzie wychodzący wychodzą dużo bardziej dostojnie z z fabryki nie patrzą się w kamery prawda to wszystko stało, gdyż rzeczy reżyserowane czyli, czyli już na początku ten realizator filmu dokumentalnego wydawałoby się po prostu kawałka rzeczywistości rzuconej na ekranie już reżyserem był kimś, kto myślał kategoriami estetycznymi i to silne przeciwstawianie później też zresztą tutaj pani wspomniała o tym, że najpierw film dokumentalny dopiero później na przyszły na obszar fikcji fabularny z prawdą, ale myślenie takie artystyczne myślenie estetyczny one właśnie obowiązywał już od samego początków w głowie Louisa Lumiere zresztą nie tylko jego supremację w dziedzinie filmu dzierży chyba do momentu wybuchu pierwszej wojnie światowej Francja i to miejsce, gdzie wszystko się zaczęło tak to prawda m. in. wielka wytwórnia Charlesa pata prawda gumą przez pewien czas się także firma firma Georgesa jest, aby szybko bracia linię jednak zrezygnowali natomiast oczywiście w momencie, gdy wybucha wojna no to następuje no i o czym się, kiedy stabilizuje się przemysł filmowy w stanach Zjednoczonych, czyli na na zachodnim Wybrzeżu prawda tam w okolicach Los Angeles, bo najpierw to było jednak wschodniej bardziej nowej orki i inne okolice po okresie stabilizuje stabilizują się właśnie te wytwórni, które dziś wasze znamy ocenę częścią korporacji i wybucha druga moja pierwsza wojna światowa to wtedy górę bierze już Ameryka stany Zjednoczone i zaczyna, jakby globalnie dominować, ale faktycznie tak jest, że do pierwszej wojny światowej to to kinematografia rozwijała się jako fotografia to tam były najważniejsze trendy rozwojowe właśnie w Europie, ale powodzenie panie profesorze było szalone i świat nie tylko Francja poznał się na nie od razu to była niewątpliwie nowinka techniczna, która zachwycała i którą bardzo szybko wszyscy chcieli pokazywać oczywiście sprawdziłam, kiedy były pierwsze pokazy pierwsze projekcje w Polsce znalazł datę warszawską to już jest 18 lipca 1800 dziewięćdziesiątego szóstego roku, czyli pół roku po pokazie tym pierwszym francuskim, którym mówiliśmy w Krakowie w listopadzie 1800 dziewięćdziesiątego szóstego roku w Poznaniu także w listopadzie 1800 dziewięćdziesiątego szóstego roku, więc szybko jak na tamte czasy powiedział przekornie, że wcale nie naprawdę naprawdę, ponieważ Kinematograf pomocniczego wynalezienia IPO po, jakby w wymyślaniu strategii przez przez braci Lumiere będą teraz właśnie rozsyłać swoich operatorów na cały świat zdejmować obrażali się też pokazywać tych miejsc, które będą zajmować swoje własne filmy żona właściwie zaistniała już od początku roku 1000 siedemdziesiątego szóstego i oni wprowadzili w czyn i często pokazywano Kinematograf braci Pierre po pół roku od premiery paryskiej w miastach Ameryki Południowej jest w stanie szybko to raczej pokazuje, że Polska była wtedy peryferii kulturalnym wspomniała pani tutaj m. in. o jedno 1 z tych dat 14 listopada właśnie pokaz kilogram wybaczyli miernotę wcześniej lipcowy to była inna technologia mniej doskonała zobaczyli jak zresztą jest trochę, że znowu, kiedy szukać tych umownych początków to początek kina polskiego niektórzy wyznaczają właśnie tą datą 14 listopada teatr miejski prawda Słowackiego w Krakowie i pokaz Kinematograf braci Lumiere najdoskonalsze kg w tamtym czasie 4 kilo skrzynki, która jednocześnie filmowała kopiowała i robiła projekcji prawdy się do łączyło latarnie magiczną, więc tym sensie 2 jest 10 pół miesiąca od paryskiej premiery trzeba było czekać aż tak nagle trafił na ziemie polskie i to jest raczej dowodem na to, że kulturalnie byliśmy tutaj peryferia ani na to, że to dość szybko było AJA myślałam, że skoro to jest taka nowinka technologiczna w ciągu 10 miesięcy żeśmy to adaptować na swój grunt to wcale nieźle nie muszą nawet na ratowali, bo to, by to było dość proste trzeba po prostu pojechać do jakiego miasta aparatem fotograficznym z tym sprzętem, który do tego był dołączony i pokazywać filmy, więc jeśli uznano, że tak późno to się zdarzy właśnie w Polsce, a w innych regionach świata dużo wcześniej to raczej nie świadczy to dobrze no o sytuacji tam no dobrze pierwsze stałe kino na ziemiach polskich powstaje w 1800 dziewięćdziesiątym dziewiątym roku w Łodzi przy ulicy Piotrkowskiej przez Azję w latach Władysław Antoni Krzemiński zakładają no to kiedy powstały pierwsze stałe kina, gdzie indziej jak rozumiem dużo wcześniej to pani zastrzeliła Bojas służy podział tego tak aż mocno nie Europie, tym bardziej że to tym bardziej że akurat taki na lata ich stałość czy sezonowości czasowo to jest taka trochę sprawa umowna tak, bo np. czy kinem stałym do kina, które działało kilka miesięcy tylko prawda tych letnich miesiącach tak to już może być uznane zostały czy może raczej sezonowe jak i bracia czy miejsca, owszem, otworzyli kino, ale po zaraz za chwilę wcześniej za chwilę przenieśli się już do do do Częstochowy tak później z kolei od 1006900 czwartego roku pielgrzymowali po całej całe imperium rosyjskim tak mało się, zajmując powołanymi założonym przez siebie Chinami, a raczej koncentrują się właśnie tej chwili globtroter z okresu wędrownego na dobrą sprawę stabilizacja przemysłu filmowego w tym stabilizacja kin to jest dopiero taki trzeci okres początków kina około 15000809 . roku dopiero wtedy opłaca się, jakby robić ci na stałe, dlatego że zmienia się system pokazy system zakupu filmów nie kupuje się z taśm filmowych tylko kupuje się prawa licencje do pokazywania konkretnych filmów w związku z tym można zmieniać repertuar na pracę 2 tygodnie, a nie zużywać taśmy filmowe, które kupiło za ciężkie pieniądze najpier w w 1 miejscu, ale skoro już dni skoro publiczność obejrzała filmy to trzeba brać kamery na plecy i chodzić po coraz mniejszych miasteczkach tych tzw. jarmarkach takich przestrzeniach właśnie wędrownych, żeby te filmy się zamortyzowały to, gdyż to, by z przyczyn, dla których rzeczywiście ten okres jarmark czy mieć od połowy od początku dwudziestego wieku do około 30000708 . roku trwał to znaczy, żeby sprzedać też swoje filmy, a bądź, gdy postanowiono, że dziś sprzedać prawa do filmów to jak pojawiły się lokalni dystrybutorzy wydany w dużych miastach albo dzisiaj jechało po te filmy to po prostu wynajmował tylko tak dziś zresztą licencję wtedy sens zakładania i stałych, ponieważ wiadomo było życie i adresuje te firmy dostały publiczności tyle tylko, że zmienia się repertuar wtedy się tak dobrą sprawę pojawiła taka już silna potrzeba uczestniczenia w nowym nowej formy forma w nowym formacie kultury, jakim jest kino nowy pakt społeczny, jakim niski no bo się chodziło do tego samego kina co 2 tygodnie czasem wcześniej po zmianie repertuar w teście zapytam pana profesora jak ci, którzy oglądali reagowali na to co widzieli na ekranie, bo znamy te słynne legendę o tym, że jak pokazywano wjazd pociągu to publiczność w panice bała się, że ten pociąg za chwilę wjedzie publiczności wszystkich rozjedzie po prostu jeśli wierzyć i JURI Juricy Jan Jurij Muchin przeważa nawet inspektor Rożko i zmienić Janowi historykowi kina to on przekonywał, badając prasy także rosyjską, ale nie tylko przekonywał, że rzeczywiście publiczność reagowała no tak bardzo nad aktywnie tak może nie uciekali z kina, ale byli zaskoczeni tym żaden pociąg na stację Lasota i myślę, że jest coś narzeczy, bo oczywiście trudno jest tam dzisiaj zbadać dokładną reakcje publiczności, bo ani nie było wtedy sondaży robionych prawda nie mamy realizm rejestracji, ale na szczęście jest prasa, która da, ale naszym czas miasto powołuje rozmaite pokazy no to jest jednak wydarzenie prawda ataki i rzeczywiście ludzie byli ludzie, bo trudno zrozumieć jak to jest, że jadący po ekranie pociąg, który ludzie wierzyli to też jest sztuczka magiczna na rzecz dwuwymiarowy ekran zamienia się w trójwymiarową rzeczywistość, ale które ludzie wierzyli, bo jechał tak właśnie pięknie pod jak marnej jak pewnie pani wie i słuchaczy także no bracia mieli taką komuś do jak ona właśnie tak komponowania podłamany liczyli tak, żeby ten lubił jak najlepiej widoczne nadejdzie pociąg ją gdzieś znika za kraj zagranym tak najpierw prawie zmiażdżył podzieli się roztapia czekamy, więc to było rzeczy się dość niezwykłe wydarzenie ale jakim mówimy o tym, odbiorze o recepcji kina wczesnego to on też takie swoje fazy, bo początek kina jest ewidentnie kino, które rodzi w takim duchu wynalazków ludzie po pierwsze jest to różnorodna publiczność, ale co ciekawe na początek bardziej nawet burżuazyjne, bo one dostęp do takich kawiarni to ona miała dostęp do teatru Miejskiego Słowackiego prawda i pokazywano film, ale oprócz tego poza pokazywano im lidera, czyli ten kino było pokazanie się w aurze wynalazków czasem zresztą nawet rozróżnia te 2 pojęcia Kinematograf kino Kinematograf to rzeczywiście zwieńczenie pewnej tendencji dziewiętnastowiecznej oto stworzyliśmy nowy wynalazek, które ma ludziom w jaki sposób nową nie wiem ułatwić życie wiadomo dziewiętnasty Victoria wynalazków pozytywizmu takiego papiery mój Święty mówiąc Kinematograf to było zwieńczenie pewnej tendencji, które zresztą wcześniej mówi coś takiego sobowtóra rejestrowania ruchu, a kino to jednak jest zupełnie inne medium kino to jest jednak medium rozrywki, a dopiero później sztuki kino jest medium masowe namiastki NATO Graf przynajmniej w pierwszym okresie właśnie do końca dziewiętnastego wieku był raczej medium adresowanym do burżuazji on się zachwycali właśnie tym, że coś rusza, bo to była nowość prawda ani treścią, a przełamie nie tylko treścią tego co co co było pokazywane i dopiero później na jak zmienia się ten to zainteresowanie bardziej przechodzi rozrywkę często nie wybrać no, a sztuka to dopiero właściwie czas nie wiem dla 20 lat dziesiątych dwudziestego wieku na początku ten sobowtór, którym pan profesor mówi jest niemy, bo obrazowi towarzyszy nagrana ścieżka dźwiękowa czy niema zapisu muzyki, która by ilustrowała ten film nie ma dialogów nie ma efektów dźwiękowych i podobno problemem dla pie pionierów kina było nie tylko właściwe zarejestrowanie dźwięku, ale także odpowiednia synchronizacja dźwięku z obrazem tak rzeczywiście mówi się często, że kolejnym przełomem technologicznym w kinie to 3 pierwsze to jest wynalezienie mogę kilka autografów i pochodnych różnych innych aparatów rejestrujących do zdjęć mentalnych natomiast tym drugim momentem takim ważnym przełomowym często, mówi że właśnie wynalezienie dźwięku czy wprowadzenie dźwięku do kina rzadko się pamięta o tym, że właściwie po pierwsze, dzięki nie był zawsze tylko w kinie bardziej niż w filmie to znaczy, że nigdy nie było sensu Silence tak zawsze były jednak z dźwiękiem proces przegrywa no tak tak jest proszę posłuchać włączyć film w jakikolwiek i słuchać go bez jakiegokolwiek komentarza dźwiękowego tak nie da nie wytrzymamy tego tak zresztą z publicznością tamtego tamtego czasu co zresztą też jest ciekawe, bo proszę zobaczyć teoretycznie wszystkie filmy były takie same, ale już widowiska filmowe właśnie ze względu na to, że nie było dźwięku w filmie na filmie tylko tylko w kinie jako instytucji zupełnie inne bo kto inny grał jak inna aparatura przygrywała na światło mogą być pionowe mogło być Taper, ale mogą być też orkiestra i inni byliby tzw. pyska czy tak się mówiło po polsku i abonament Jerzy czy komentatorzy prawda pensji w Japonii czy ci, którzy mówili coś na ekranie, bo jak pamiętamy te wczesne filmy to były pod taki ciąg krótkich filmów bez napisów między ujęcia owych i wiadomo było tak naprawdę właśnie oglądamy, więc taki komentator były niezbędne na trasach wiele zależało tylko komentatora tego narratora czy był dobry w swoim fachu czy zły tak często wybierano właśnie kina z tego powodu, więc paradoksalnie kino było niemy, ale dźwięk ważył bardzo wiele w tym niemym kinie ponieważ, ponieważ wybieram często właśnie kino z powodów tych dodatków dźwiękowych z powodu tej atrakcji dźwiękowej, więc kino po pierwsze, nigdy się nie byłoby zwiększone, ale i wcześniej właśnie pojawiło się próby, jakby zsynchronizowanie obrazu dźwięku mówi 1 z pierwszych filmów, jaki w ogóle powstał jak zachowa się do naszych czasów to jest ten film zrealizowany przez inżyniera ze stajni zakole Madisona, czyli Dixona który, który widzimy 2 testy przed 1800 to jest koniec 18001005 . roku się dobrze pamiętam i tam widzimy państwa 2 mężczyzn, którzy tańczą i 1 mężczyzna przygrywa im na skrzypcach do tuby i to słyszymy co się zachowało tak jak taki woskowy wałek zachowało, więc w momencie, kiedy kino Agrafka zostaje wynalezione wynaleziono też rejestracji dźwięku tylko, że nie było jeszcze technologicznych możliwości, żeby jak pani słusznie powiedziała synchronizować obrazy dźwięki, bo nawet ci się utrwalą dźwięk na woskowej takiej taśmie czy czy wałku czy na oczy na płycie później to jak synchronizować prawda ten to płyta i odtwarzanie tej płyty ze aparatem fotograficznym wszyscy z projektorem jest to trudne to było bardzo trudne, a drugą próbę drugim problemem, a podejmowane takie próby kilka wielokrotnie problem, bo nagłośnienie sali tak, dopóki nie wkroczyła elektronika w Kruk i nie wróciła elektryka rozwoju rozwiązań zresztą równolegle z rozwojem Radia to można było nagłośnić sali nawet jeśli stawiało się kilka takich tup, a TVN-u to jak nagłośnić dużą salę zresztą jak wtedy zsynchronizować poszczególne obrazy te poszczególne płyty prawda czy wałki z tymi patronami też to było trudne, więc pragnienie, żeby zsynchronizować obrazy dźwięki było się od początku kina ważne ludzie jakoś nie potrzebowali tego w tym znaczeniu, że nie nie raziło to, że kino jest niemy niektórzy wskazują na to, że w momencie, kiedy radio zaczęło tak mocno zdobywać uwagę publiczności to wtedy jak oswoją się także i z wiekiem jako ważnym elementem komunikatu i jakby kulturowo pojawił się ten pojawił się warunki do do do wynalazku dźwięku ma już później poszło nam się pojawił elektryczne możliwość rejestracji dźwięku zsynchronizowania dokładnego dźwięku z obrazem nagłaśniania sal no to już przełom technologiczny nastąpił i umownie znowu się to mówi, że to było, że to był 1000 czterdziesty siódmy roku i i oczywiście także będą, gdzie chyba udźwiękowienie tylko 1 piosenkę prawda kilka naborów do momentu tak naprawdę nie to był taki park to jak to się mówi mówi w tamtym tamtym czasie znamy nazwiska panie profesorze pola Negri Greta Garbo Marlena Dietrich Charlie Chaplin Rudolf Valentino, ale wiem, czego pan pije tak no piję rzecz jasna do fenomenu gwiazd filmowych, kiedy taka instytucja się rodzi, kiedy ten ktoś, kto występuje staje się nie powiem, że celebrytą, bo to osoba znana z tego, że jest znana status tych pierwszych gwiazd filmowych był zupełnie inne taki był boski niemal nie ma Puławski myślę, że czegoś innego pani zmierza, ale to za mieszczącego się odniosę, bo rzeczywiście to już koniec lat dziesiąty, kiedy pojawiają się wielkie gwiazdy tutaj takim taką taką pokorą twarzą, bo przecież życie pani wspomniała o nim te gwiazdy to był tak dobrą sprawę świetny kapitał tak wykreowana po to, żeby publiczność mając poczucie obcowania z puławskim tworem, czyli SEK SA realizowana przekazu, który de facto jest masowy rozrywkowy mogła, jakby znaleźć sobie dodatkową motywację, żeby na te gwiazdy chodzić prawda, żeby oglądać taka dobra sprawy był to bardzo dobry zabieg zabieg ekonomiczny, a wszystko zresztą stany Zjednoczone tam się, że wspólnie pani o tym, że właściwie te gwiazdy popełniła pani m. in . Polę Negri żonę prostu nie dały rady z przełomem dźwiękowym tak, a druga sprawa że, grając kiedyś odezwały to trochę jak w deszczowej piosence prawda okazało się, że król jest nagi nie i że np. jak pola Negri albo ma zły akcent, bo wasze nigdy się dobrze nie uczyła języka angielskiego albo ma taki właśnie chropowaty głos świetnie słucha jako piosenki natomiast koniecznie wypada na ekranie nagle głos jak odrywał się od aktora, z którym widz już był przyzwyczajony jest i okazywało się ten głos kompletnie do niego nie pasuje tak niektórzy przeszli ten, bo mieli taki status gwiazdorski, że jeżeli uda jak Charlie Chaplin, który właśnie po czterdziestego roku Tramp nic w sprawie nie mówił tak do dyktatora i 13 lat ton cena to pozwolić, ale pasterki tom tej tej cezury nie przeszedł n p . jak to wygląda w Polsce, bo znalazłam informację, że pierwsze częściowo dźwiękowy film pochodził z 1930 roku łatwo moralność pani Dulskiej i ścieżka dźwiękowa, która była nagrana na płytach niestety nie zachowała się tak to jest problem czasów całkowicie dźwiękowy film to komedia każdemu wolno kochać to jest rok 3003. ktoś rozwijana polskim gruncie trochę zatrzymaliśmy się na końcówce dziewiętnastego wieku, czyli na tym, że do Polski jako prowincji kraju peryferyjnego dopiero po 10 miesiącach dociera Kinematograf cała ta nowinka technologiczna jak to potem szło, dobrze więc musimy teraz coś Polskę dowartościować, bo w tym pierwszym okresie, o czym się nagle wrócili do tak późno na miasto nie zaczęliśmy przed i wynalazców tak, bo to jest 1 taki pochód wynalazców i wśród nich byli naprawdę ważne, by był naprawdę ważne postaci myśleć o 2 warto wspomnieć tak Kazimierz Prószyński i ktoś, kto wymyślił właściwie kamery w tym samym czasie bracia Lumiere loga co się nazywało fakt, że machina goście ciężka i nie ruchowa ale, ale jednak rejestrująca obrazy i niektórzy uważają się to jest ten moment np. mała w 1 na początki polskiego kina, żeby to tak bardziej lokalnie to to zrobić, ale myślę, że on bardziej znany Kazimierz Prószyński za za kilka technicznych wynalazków, które ułatwiły życie kina np. wynalazł coś się nazwa, która tor taka migawka projektorze filmowym, która powodowała, że drganie obrazu, które było do tych do tych do tego momentu, kiedy Otto wynalazł był naprawdę deprymujące te pisane były krótkie, ale musiały być środki publiczne po prostu liczyła 20 minut przed drganiami musiała no oczy w zawiły musiał jakoś odreagować to ją wyrasta taki system, który upłynie miał pokazywanie obrazu filmowego, więc to był jego n p . wkład wynalazczy pierwszą sprawną kamerę reporterską, a rozkopy napędzaną na na powietrze sprężone, czyli można było chodzić po prostu po polu walki wykorzystywana podczas pierwszej wojny światowej chodzi w polu walki i filmować tylko pompując czasu czasu silniczek, który uruchamiał taśmy, więc Kazimierz Prószyński i naprawdę wielką postacią podobnie zresztą jak Bolesław Matuszewski jak niektórzy mówią pierwszy teoretyk kina tak od 1800 dziesiątym roku napisał swoją teorię kina i tutaj przy okazji wasze znowu ten taki trochę pan tam do tego naszego profesjonalizmu, gdyby robił po polsku napisał opublikował gdzieś tu w Polsce to się nie miałoby to jakiegoś oddźwięku natomiast są to napisał po francusku dla Le Figaro 2 takie nowele i to naprawdę z blisko wału intelektualistów końca piętnastego wieku to co proponował on ciekawe proponował gruncie rzeczy teorię Niki, ale kinematografu, czyli kino służy temu, żeby rejestrować rzeczywiste, żeby być doskonałym źródłem historycznym, żeby edukować ludzi, żeby przechowywać właśnie, żeby stworzyć składnicę kinematografii historycznej czy taka sprawa jest, by był bardziej teoretyk kina naukowego oświatowego patronem tego miasta wiadomo, że później te leki na poszło raczej udowadnianie, że kino jest sztuką jak i takim bytem estetycznym, ale ci 2 są niezwykle ważni w tym firmamencie pierwszych pierwszych pionierów kina, ale też przy torze patrzymy na rozwój polskich filmów nadał on nie powstają tak szybko najpierw czy te dokumenty, jakie aktualności taki pierwszy dłuższy film dłuższy toczy się zabrzmi dziwnie to co powie, jaki jego metraż dwuminutowy film powrót liczba ta nakręcony właśnie przez Kazimierza Pruszyńskiego notabene z Kazimierzem muszą z tym polskim w roli głównej wtedy był nastolatkiem i stał się przez później wielką gwiazdą polskiego kina, ale wtedy jeszcze nie był no to jest film fabularny o tym jak nie wiem przyjeżdża Birma, czyli taki co zamalować za mocno w nocy przyjeżdża do domu i nie może się Sylwia Krawiec musi go Woźnica tam o transportować ciekawe zresztą, że teraz powstał taki projekt odtworzenia tego i Włosi zachował otworzenia tego filmu narodowe centrum kultury filmowej właśnie z zrealizowało właśnie z Jakubem gier szałem ten tę opowieść oto tak naprawdę 1 z pierwszych polskich no nazwijmy to filmów fabularnych fakt trwały 2 minuty, ale jednak to już była cała opowiastka, a czasem się, mówi że taką dłuższą formą no to jest film z przełomu tysiące 0708 . roku pruska kultura zrobiony przez bardzo Mordechaj Tobina film ciekawy, bo film tak dobrą sprawę i zainspirowany 2 wydarzeniami historycznymi, czyli strajkiem we Wrześni dzieci jak napisała wiadomo komisja na podstawie tego roraty rotę i tą sytuacją z wozem Drzymały tak i to jest kamerze pierwszy dłuższy 8 minutowy film tak szczęśliwie odnaleziony możecie państwo zobaczyć w internecie na na na YouTube, że siła znaleziony film przez małżeństwo Rykowski znakomitych polskich historyków, że ten film też dokładnie ten film, który tak, by charakteryzuje polską fotografię, gdy myślimy o polskiej fotografii o tym co co jest specyfiką przez cały rozwój aż do dziś właściwie to myślimy bojowe wojowanie z historią taką złą historię prawda film historyczny test co naznacza na mapie całego świata filmowego Andrzej Wajda prawda no przecież film historyczny i tutaj ten pierwszy dłuższy film właśnie na ten temat tak temat martyrologiczny niepodległościowy zaraz potem pośrednim Antoś pierwszy raz w Warszawie ma już późniejsze szereg coraz dłuższych dłuższych filmów no i powstawały firmy to też ciekawe właśnie powstawał film nic w tym w czasie, kiedy mówi jak mówię wcześniej, gdyż stabilizują China tysiące 0810 . rok to z kin właśnie pierwszych kina siła Mordechaja Tobina czy kina Sfinks Aleksander serca wyraz wyrastają wytwórnie, ponieważ ci ci właściciele kin posiadają kapitał, żeby stworzyć swoje własne firmy, a nie tylko pokazywać nie ta stabilizacja przez siły wtedy następuje także w Polsce i później kino coraz mocniej się rozwija to zróbmy kolejny krok na linii rozwoju kina światowego, czyli technik kolor już nie czarno-białe tylko kolorowe tak technik kolor właściwie można powiedzieć, że też szok estetyczny końca 30, kiedy właściwie zaczyna on wchodzić to do do obiegu, ale myślę, że niezależnie od wszystkiego uczy się kolor był ważny, ale nie był aż tak istotny dla sztuki filmowej albo inaczej nie dokonał tak radykalnego przełomu w sztuce filmowej jak ten przełom dźwiękowy tak czasem może nawet za zapomina o tym, że to co my uważamy za takie ważne my z tą sprawą takie takie kamienie milowe rozwoju technologii on niekoniecznie te były, bo wiadomo, że no to było coś niezwykłego móc obejrzeć film w kolorze, ale przecież w kolorze, który właśnie w technikolorze nie był adekwatny do tego co się zazwyczaj oglądało tak zbyt jaskrawy prawda albo zbyt no i zbyt jednostajne zbyt uproszczony zbyt zbyt intensywne niż w rzeczywistości jest raczej było takie widowisko liczy czy technika wykorzystywana przez wasz film widowiskowych mocno związanych z tematem fantastycznym melodramat tam, a więc sąd matami tak można powiedzieć i to długo przecież wybierało też technikę czarną czarno-białą adresem wskazana na inny moment może się czasem o tym, słabą pamiętaj zapomina, że dla mnie takim istotnym przełomem technologicznym historii kina to była no to była połowa lat pięćdziesiątych tak to były lata pięćdziesiąte, kiedy wprowadzono lepszą taśmę filmową czy bardziej czułą, kiedy wprowadzono w związku z tym także i mobilne kamery, kiedy oświetlenie się też zminimalizował czyli kiedy kino de facto studyjne tak ciężkie i ruchowe mogło wkroczyć rzeczywistość tak mogą wkroczyć rzeczywistość w plenerze może wejść prawda tak być w plener także ci wychodzą wcześniej PN-EN w wypadku kina realistycznego włoskiego, a takie prawdziwe wejście w plener taka prawdziwa elastyczność kamery taka właściwie elastyczność charakterystyczna prawie dla biura prawda, czyli że sobie chce coś napisać to idei PiS nie czekam aż cała ta machina produkcyjna się uruchomi to było właśnie wtedy to wtedy właśnie pojawiło się choćby francuska nowa fala prawda ona pojawiła się w dużym stopniu, dlatego że zminimalizowano koszty produkcji, że zminimalizowano techno technologiczne te obostrzenia, które za tym stały i można było robić kino dużo bardziej kameralne osobiste z własnym charakterem pisma jak patrzy na te przełomy technologiczne w sztuce filmowej, które stworzyły nową i wyraźną nową jakość filmową nowe modele kina to raczej szukałbym tutaj tego kolejnego przełomu niż w tym techniką loże, choć oczywiście za techniką Loren po obradach chwilę później poszedł bardzo szeroki ekran prawda szeroki ekran, czyli jako odpowiedź na ekspansję telewizji, bo mecz, gdy telewizja w latach pięćdziesiątych zaczęła SsangYong coraz mocniej zdobywać teren no to Kinga musiała czymś odpowiedzieć na czymś czym tym, czego nie ma w telewizji, czyli wielkim formatem epickim opowieściami wtedy uczy się kolor jak najbardziej się przydał, ale najważniejsze było to, że można było obejrzeć ogromnej ogromną płachtę ekranu, na której no i setki tysiące statystów aktorów się przemieszcza się wtedy powstały aż do Super giganty amerykański turysta nie przyniosły ci przemysłowi amerykańskiemu wielkiej wielkich przychodów raczej spowodowały, że krótko potem mąż przeżywał nitki na amerykańskim bywało największy kryzys od czasu wynalezienia kina to jeszcze na koniec panie profesorze muszę spytać skoro jesteśmy już w tym miejscu na ziemi o Hollywood taka niewielka wspólnota jeszcze w 1800 siedemdziesiątym później gmina w 1910 już dzielnica Los Angeles i wkrótce po tym, jak do Los Angeles owa gmina została dołączona zaczyna się tam rozwijać ręcznie bardzo przemysł filmowy takie filmowe Zagłębie tak, ale to ciekawe, że ten to holi toczy się, które znamy jako właśnie taki przemysłowy charakter tworzenia filmów, które w końcu zamieniło się właściwie monopol na płatne oligopol, czyli czyli, jakby taką dominację 8 wytwórni tak piątka wielka trójka mniejsza znamy to wszystko prawda nazwa paragon MJN prawda i t d . że to już była to już był drugi rzut ekspansji kina w stanach Zjednoczonych, bo wcześniej był właśnie tzw. tras jeszcze mocno skoligacony z Edisonem właściwie posiadający, o czym wcześniej mówiłem te swoje peryferia raczej na wschodnim czy te swoje lokacje raczej na wschodnie Wybrzeże Stanów zjednoczonych to była w ten sposób ucieczka tak ucieczka przed wszystkim tych niezależnych producentów od wymagań patentowych tra 100, ale także szukanie oczywiście miejsca, które byłoby najbardziej przyjazne dla realizacji filmów wszelkiego rodzaju wszelkiego wszelkich wszystkich gatunków, które wtedy powstawały na tak się akurat złożyło noże tamten teren wokół Sandaless prosto spełniał wszystkie te wymogi, ale dużym stopniu była to po prostu też ucieczka przed konkurencją jak już tam zadomowili no to oczywiście bardzo szybko to kino rozwinęło się właśnie w tym taki przemysłowy charakter dzisiaj właściwie dzisiaj wciąż to jest to ciekawe że, że te o ogromne wytwórni, które wtedy powstały w latach dziesiątek dwudziestego wieku żony, chociaż pozbawionym czasem różnymi konfiguracja ami fuzji z wielkimi korporacjami medialnymi, ale się one mają ciągle prawda w większości trwają, bo są wielką marką sprawdzamy my wiemy, czego możemy się takiej wielkiej marce spodziewać już w latach dwudziestych dwudziestego wieku to przypominało trochę taśmy forda, bo produkowano tam około 800 filmów rocznie, więc masówka tak po prostu produkcja przemysłowa dokładnie tak, ale dzisiaj do koni tak samo prawda, że może być nawet to mocniej Peta dysproporcja czy dotyczy ten taki kontrast pomiędzy kinem powiedzmy europejskim tak na razie zostawmy kilka fotografii dalekiego Wschodu, ale to co dotychczas było dominantą takim myśleniu o kinie ligi Europejskiej między Sony, a na amerykańskiej dziś ta przepaść jeszcze większa ponieważ, ponieważ dzisiaj właściwie obie strony dbają o to, żeby ten modelki grafik został stworzony tzw. globalnego Hollywood, czyli robienia wielkich bohaterów czym droższe tym wielu tym większy przychód, żeby coraz mocniej rozpychać na rynku zewnętrznym dość powiedzieć, że dzisiaj, bo co pisze największy blok ma 423 zarabiają za granicą 13 staną kiedyś było kompletnie odwrotnie tak czy to zglobalizowanej tym samym przekazem całego świata na przeci w władzy zupełnie inny system zupełnie inna narracja, czyli kino artystyczne House owe prawda, które też ma się dobrze tylko, że jakby nie próbuje konkurować w ogóle w rankingu nie publikować finansowo ze Stanami Chinami, bo nie wygra ona konkuruje na kapitał symboliczny tak na festiwale, które są tu w Europie najlepsze na to, że to u nas właśnie w Europie realizatorzy są artystami prawda, na których firmy czeka kurcze kanonizacje daje się prestiż prawda to u nas na festiwale jeździ jak na pielgrzymki prawda troszkę się uczestniczy właśnie takim takim doznaniu to oczywiście generuje też przychody takie namiary właśnie Europejską, bo jak film zdobędzie jakąś nagrodę na festiwalu to wchodzi do dystrybucji Europejskiej jest wspierany przez środki publiczne, a czasem nawet żartuje, że trochę inaczej inaczej patrząc na ten podział to są żartuje lepiej być producentem w Europie producentem Stanach rządzonych, bo tam się właśnie nie bardzo można wcisnąć gaz w Europie każdy może założyć firmę producencką i prawie każdy i korzystać z pieniędzy publicznych, ponieważ w Europie po prostu wydaje się pieniądze na kino publiczne, ponieważ uważa się, że kino to po prostu sztuka i można zmarnować nawet te pieniądze tak jak na nim muzeum czy na jakiś nie ma opery, która też może się zwrócić, ponieważ jest tradycja mecenatu, że u nas się to właśnie wspiera, więc lepiej być producentem n p . w Polsce założyć firmy dostać dofinansowanie z polskiego istotą sztuki filmowej zgromadzić jeszcze brakującą kwotę od producentów już mieć zarobek rada, a jeśli zarobi jeszcze w kinie to Super nie tak dodatkowo dla mnie + 7 trochę takie kwestie producenckie, ale faktem jest dzisiaj te 2 modele kina, czyli art House owe kina europejskie i globalne Hollywood one one one funkcjonują niezależnie od siebie i w gruncie rzeczy kierują się kompletnie odmienną logiką to jeszcze zupełnie na koniec, bo mnie ciekawi, jaki jest pańskie zdanie, bo mówiliśmy przed chwilą o tym, że najpierw kino siedziało w studiu było takie nieruchome statyczne potem wyszło w plener, a potem nastąpił ten okres, kiedy kino zostało wypchnięte do komputera i właściwie nie trzeba było nigdzie wychodzić, bo wszystko można wygenerować w komputerze cały świat może zostać tam stworzone Toma przyszłość czy wahadło znowu się odwróci tę stronę naturalizmu tak to ujmę to powiem tak takim trochę może on dotyczy nie tysiące 1005 . roku wszyscy wieszczyli koniec kina śmierci na tak pamiętamy Stolat kina wtedy wszyscy mówili wasze kino się kończy to się uczy się tam różnych tendencji rzecz się kina przynosiły mniejszy zysk, zwłaszcza w krajach KDL dawnych prawda, gdzie takie były straszne jeszcze Multikina, jaką jakość odbioru nie weszły mówią o mówiło się w kulturze postmodernizm, że kino wyczerpała boju z jakby je w jasny ogon pożera i co ciekawe od tamtej pory zarówno n p . odnosząc się do polskiego przykładowo do polskiego casusu polskie kino rośnie, bo chcą się z roku na rok tak zarówno polskie filmy jak i import z innych krajów, ale i przychody z kina amerykańskiego rosną rok rok tak to są naprawdę gruby grube miliardy to pokazuje, że po krótkiej zadyszce, gdy się pojawiły nowe media pani wspomniała tak, by się pojawiła najpier w kaseta HS później DVD później oczywiście komputer to potem krótkiej zadyszce, kiedy może chodzić mogliśmy obejrzeć film w tych media w tych mediach to co nam chodzić do kina kino otrząsnęły się otrzepał i chłonęła, jaką można sadzić nowe media, bo na czym zarabiają n p . dzisiaj wielkie wytwórnie amerykańskie nie przecież całość kwoty na na dystrybucji kinowej tylko zarabiają na tym, że użytek filmy wędrują tak one obiegł właśnie horyzontalnym integracji horyzontalnej, którzy czasem nazwa film o nazwie wędrują po poszczególnych mediach nowe, które pokazują ten blok Baster, a z racji tego rządu właśnie blok sterem o tym, media chcą im pokazywać, a publiczność co oglądać, więc samo napędzający się układ, który spowodował, że po krótkim zamieszaniu kino wchłonęło nowe media nowe media wchłonęły kino powstałe efekt synergii i myślę, że na razie przyczyna póki co no, chyba że zagrożą Platformy streamingowe temu systemowi, ale na razie póki co ono wygląda to całkiem nieźle tak, chociaż być może niektórzy już widzę jakieś czarne chmury na horyzoncie, ale kino ma naprawdę kim naprawdę ma się dobrze ma się dobrze w Europie jako artystycznych ma się dobrze w Polsce powstaje coraz więcej filmów, a w każdym razie na poziomie 30 kilku rocznie, a przypominam sobie czas początku dziesiąty, gdy po powstawały już 1012 filmów z czego 5 robionych na taśmy magnetycznej telewizyjnej tak publiczność przychodzi do kin przyzwyczaiła się właśnie też do tej praktyki, że już oglądać kino, że chodzi chodzi do kina jako wolnostojącego budynku tylko część wielkiego sprawdzaniem handlowego ustawodawca mówiąc tak tak centrum jesteśmy też bogaci to też ważne, bo przecież na to praktyka społeczna to na ten na ten na taki też sami pieniądze prawda stworzyła taka klasa średnia, która posiada pieniądze może pójść po prostu na wieczorową porą na 57 w niedziele i zapłacić 20 kilka złotych, bo chce przeżyć jakiś doznanie został zmęczona też często oglądanie filmów tylko Włosi właśnie tej nowych mediach telewizji począwszy do komputera i smartfonach skończywszy, więc to ciekawe, że teoretycznie kino powinno stracić na tym, że się pojawiły nowe media nic z tych rzeczy zgodnie z metodą aż takiej energii konwergencji mediów po prostu ma jak glina działa magia kina działa i mam takie wrażenie musi tak mówić, bo jestem filmoznawcą mam takie wrażenie, że nadal będzie działać prof. Krzysztof Kornacki filmoznawca katedra filmu i mediów Uniwersytetu gdańskiego był naszym gościem przed dwudziestą trzecią pracę dziękuję pani profesor się również bardzo dziękuję wieczór Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!