REKLAMA

Od Staszica do Kim Kardashian

Data emisji:
2019-10-15 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
35:30 min.
Udostępnij:

Kto był pierwszym celebrytą? O historiografii celebrytyzmu z Adrianem Wesołowskim Rozwiń »

Więcej: https://kulturapopularna-online.pl/resources/html/article/details?id=190023&language=pl Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

państwa mają właśnie z panem Adrian Wesołowski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie na premię to być pan zajmuje się w ciekawą rzeczą jak wielu gości programu Owczarek, ale na początku, aby inaczej Szubski, kiedy po raz pierwszy usłyszałem o tym, że to można badać to jest zaskoczony, żeby nie trzymać naszych słuchaczy niepewności pan zajmuje się badaniem celebrytów albo w ogóle celebry kości po 1 z pierwszych naukowców Rozwiń » badaczy efektu, że pisali o celebrytów był prof. Wiesław Godzic zresztą da się, że to do tego definicja wciąż najbardziej popularna, że ludzie, którzy są zdani z tego, że są znani jako takie tak taki dobry opis tego zjawiska i myślę, że wielu osobom w dzisiejszym świecie wydaje się, że celebryckich czy bycie celebrytą to jest coś co przynależy być może do końcówki wieku dwudziestego, a na pewno do wieku 2001 . tymczasem okazuje się, że to jest zjawisko dużo dużo starsze niż się tym wydaje osobom, a jednocześnie właśnie tu pojawia się pierwsze pytanie czy pierwsza zagadka dlaczegóż to miałby być coś co należy badać nad czym należałoby się pochylić nad czym poważnie jak nie mamy naukowcy mieliby poświęcać temu swój czas tak dziękuję bardzo od razu pozwolę sobie nawet prostować powiedział kilka sprostowań trzeba będzie dodać tak jest po pierwsze, dlatego, że jeżeli pan prof. Wiesław godzić się bez wątpienia prekursorem tej tematyki na gruncie polskim w ogóle definicja, którą pan ponoć nie do końca należą do niego była tworzona od lat sześćdziesiątych przez amerykańskiego badacza Daniela Bursztyna, które nazwał właśnie celebrytów jak osoby znane z tego są znane i bursztyn prezentował pewien punkt widzenia bardzo charakterystyczne dla powojennej rzeczywistości, który widział współczesności i generalnie biorąc wszechobecność mediów jako zjawisko bardzo negatywne, a pisał pseudo wydarzeniach wg niego celebryci czy znane osobowości były właśnie takimi ludzkimi pseudo wydarzeniami i o bardzo jest właśnie winą za upadek obyczajów nowoczesności rozwiąże to pseudo miałby z sygnalizować symbolizować jakąś przestrzeń, która jest nie zapracowała na taki klimat rozumiem, że gdzieś podświadomie też czasie pewien model postrzegania wartości drugiego człowieka tak, czyli ktoś, kto jest wartościowe czy ktoś, kto zasługuje na naszą uwagę albo zasługuje na wyjątkowe na wielką wdzięczność to jest ktoś, kto dokonał czegoś wyjątkowego mało tego nie to nie budzi w przypadku tylko to było zapracowane dotykamy tutaj absolutnie sedna problemu i w tym w przeciwną w swoich projektach ze stanowego w tym miejscu warto się właśnie cofnąć do korzeni pojęcia cele prędkości czy celebryty mu podczas w Polsce ten termin znany przede wszystkim w 20 wieków później dwudziestym wieku na początku tego pierwszego wieku prof. Wiesław Godzic właśnie zrobił coś nowego w ogóle mówiąc o zjawisku to na Zachodzie szczególnie we Francji Anglii ten termin wiele wiele starszych sięga korzeniami osiemnastego wieku tam pojawiło się z celebryty albo lekko bite, które było odpowiedzią na pewne zmiany funkcjonowania mediów funkcjonowania sławnych osób w tamtej sfery publicznej, kiedy zrobili pojawiło się zachodniej Europie to pojawiło się one natychmiast opozycji do starszej Formuły związanej ze sławą, a z tą formułą, którą można nazwać za francuskim historykiem Antonem wielkim, a chwałą lua war ich Jaguar to jest ponad 1000 letni koncert, który odnosi się do sławy, która jest nagrodą za wybitne czyny wszystkim czy militarne wybitne dzieła niezwykłe osiągnięcia to jest sława, która przychodzi pośmiertnie i Wiesława, które nagrodzona przez prawie, którą nagradzają wybitne jednostki potomności kulturowe instytucja ludzie dobrego smaku ludzie wykształceni rozumie się, gdyby leży pułapka tego rodzaju sławy no bo oczywiście w któż z nas nie chciałby być sławny po śmierci, ale pewniejsze więcej osób chciał być sławnymi przed śmiercią, bo z tego z tego było Grucha nie da się czerpać jeszcze za życia tak jest dlatego właśnie w osiemnastym wieku niezwykle dynamicznie rozwija się rynek książki rynek druku rynek czasopism oraz magazynów zaczyna się pojawiać postaci, które są interesujące dla ludzi już teraz i odpowiedzi na jedno ten nowy rodzaj sławy trzeba było już nowy koncept i wtedy pojawiło się Selvita, której konceptem na nawiązującym do sławy za życia sprawy kierowane nie podziwem tylko ciekawością sławy, która jest przyznawana przez publikę przez suwerena w sensie lud i sławy, która jest, która kieruje się raczej stronę osobowości sławnej osoby niż wielkiego czynu to jest podstawowe rozróżnienie, które się pojawia pod koniec osiemnastego dziewiętnastego wieku rozumiem, że ten rynek książki czasopism magazynów tego i t d. czyli też jakaś forma szybkiego docierania z informacją do dużej części ludzi tak ta poprzednia wersja on musiał się w ten pomysł się rozprzestrzeniać w sposób naturalny organiczny tak, czyli jak zgromadzenie ludowe przemowy odczytywania i potem informacja przekazywana z ust do ust ze wszystkimi tego konsekwencjami tak, więc jeżeli to są czyny bohaterskie oczywiście po drodze pojawiają się dodane nowe informacje przymiot właściwości takiej osoby, więc pewnie dużo łatwiej byłoby zostać post factum jakąś właśnie postać trochę bólu ulepione z ludzkich cech ludzkich oczekiwań ludzkich lęków zamienionych właśnie na na anty lęki w postaci tego bohatera tutaj jak rozumiem możemy tego człowieka dotknąć już za życia dzisiaj tak, bo już dzisiaj czytamy wymieniamy się informacjami o jego lub jej wyjątkowych przymiotach dokładnie tak jest i to zainteresowanie zamykasz prace wszystko jest zrozumiałe cieszy się bardzo z tego powodu temat jest trochę bardziej skomplikowany na razie streszcza go o to, żeby potem niespodziewanie zadać cios być może jednak takich, którzy różnic również trapezu siebie 113 wieku jest to, że to tradycyjna chwała Błach chwałą ludzi dobrego urodzenia to znaczy trzeba było mieć kre w się być faktycznie sławnym nic dziwnego też ceny błękitną sensie błękitną kre w czyny monarchów wielkich bohaterów wojennych to są czyny przede wszystkim ludzi Balic na rozmiar rozmowy, które szefujący miał miejsce, a tymczasem ta nowa sława Sławno demokratyczna również sławą, która może przyjść do każdego bardzo często dotyka postaci, które w osiemnastym wieku wydają się być głęboko zasługujące na to takiej postaci aktorów śpiewaków kryminalistów czasami filozofów czy wiadomo, które są stylistycznie również co jest kolejnym dowodem na ich brak moralności i szeregu innych postaci również takich, które miejsce zajmuje właśnie to przy okazji warto tutaj wprowadzić korektę taką powiedziałbym historyczno akty Europy słynny Kuba Rozpruwacz Chuck to nie jest Kuba Dudziak to jest zdrobnienie imienia John te tak czy właściwie Janek rozprowadza się już Jasik Rozpruwacz, ale żaden Kuba, a więc państwo nie Kuba Rozpruwacz tylko ja się rozprowadza albo Janek Rozpruwacz, a informacje zbliżają się nieuchronnie o godzinie jedenastej 20 po informacjach wrócimy do naszej rozmowy z państwa mają gości jest pan Adrian Wesołowski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego być może po informacjach uda nam się ustalić, kto był pierwszym celebrytą informacje już kilka minut 1120 informacja wraca wczoraj państwa, bo gościmy pan Adrian Wesołowski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, kto pierwszy celebrytom można, by rzec albo gdzie mamy ślady takiego pierwszego pierwszej celebry gości czy pieszy celebrytów tak jak rozumiem definiowanych jako niezasłużona sława niezasłużona Gloria nie zapracowana ma pan taki talent do uderzania w takim razie najbardziej czułe czułe miejsca całej teorii celebryty mu szkoda czasu ja osobiście o sumę 15 stron jego wywodów tego dokładnie pytania przede wszystkim dlatego, żeby kupić trochę uwagi czytelnika, żebyście się wydaje, że nie możemy domyślić, kto pierwszym celebrytą głównie, dlatego że celebrytka nie jest tak często nam się może wydawać kimś osobnym esencją analny innym rodzajem sławy istnieją różne formy bycia sławnym, które zależy od mediów różnej mierze zależą publiczności, które się pojawia na świecie istnieją różne właśnie znaczenia przepisywane osobom sławnym, jeżeli chodzi o zesta w takich różnych czynników to musi myśleć bardzo powolną i cząstkową ewolucję tego zjawiska nie będziemy w stanie wskazać tego na początku dwudziestego wieku czy dziewiętnastym osiemnastym aktorzy teatralni siedemnastowieczny są faktycznie początkiem zjawiska jednak, jeżeli mówimy o różnicy pomiędzy sławą za życia, które jest zasłużone składam po śmierci, która przechodzi zasłużony sposób te korzenie tej dyskusji leżą bardzo bardzo dawno temu starożytności nawet pozornie Platona Sokrates jest osobą, która próbuje odpowiedzieć na to pytanie wymienia różne zalety wady 1 drugiego rozwiązania, dochodząc w końcu kiedyś definitywnego rozwiązania sporo miejsca poświęcił pan też postaci myślę znanej mam nadzieję naszym czytelnikom, a jednakowoż takiej, której pogrzeb był takim wyda wydarzeniem celebryckie im Stanisława wrzenie Staszic tak dokładnie sensowna, czyli 1 z postaci, których na, których centruje się całe moje badania mój doktorat poświęcony jest temu w jaki sposób można było stać się sławny filantropem na przełomie osiemnastego dziewiętnastego wieku i pośród różnych przykładów z Polski biorą właśnie Staszica niewiele osób o tym, wie, ponieważ ze Staszica w sposób przede wszystkim taki, jaki był zapamiętane po śmierci właśnie co w końcu duch jestem, o czym tutaj rozmawiamy ze w trakcie swojego życia szczególnie pod jego koniec w latach 10088 nasi później w odrodzonym w królestwie Kongresowym Staszic coraz częściej jest odnosi się do niego jako filantropa i to wybucha takim ogromnym medialnym wydarzeniem podczas jego pogrzebu medialne wydarzenie, które zwykle przez historyków marginalizowane, ponieważ media są widziane jako rodzaj źródeł, które fałszują obraz rzeczywistości nie są do końca wiarygodne jednak, jeżeli patrzymy na historię kreowania wizerunku osób publicznych ich publicznego odbioru to są media źródła absolutnie kluczowe i po pogrzebie Staszica już po jego śmierci wybucha taka dyskusja w prasie polskiej, która będzie trwać przez dobry miesiąc, a ślady liczone będą przez kolejne 3 miesiące od stycznia do marca 1826, jeżeli ktoś bywa w Warszawie, bo mieszka w Warszawie to można się wybrać na Bielany do kościoła Niepokalanego poczęcia Najświętszej Marii pan i tam odwiedzić Stanisława Staszica w jego pogrzebie uczestniczy kilkanaście tysięcy osób rozumiem tak to jesteście pewni do tego do końca tak tak donoszą różne źródła i mówią o tym, że różne grupy prześcigały się w tym, żeby nieść trumnę ze zwłokami taka to przedstawiciele aktorów to przedstawiciele takiej to inne, że właściwie zaszczytem było też wyróżnieniem było tam dopchać się do do ciała i też ponieść na własnym imieniu jednak kontrowersji, które właśnie towarzyszy pogrzebowi polegała właśnie na tym, że podobno podczas procesji pogrzebowej nastąpiła wielka kłótnia pomiędzy studentami warszawskimi między kupcami przede wszystkim temat tego, kto mężnie przyjęli pierwszy nieść trumnę Staszica całego g, ale cały pogrzeb był wydarzeniem prawdę o niezwykłym również pod względem tego, że ta ogromna liczba osób sława przyjmiemy od od kilku do być może nawet 30  000 ludzi w tym momencie to najwyższa izba stanowiłaby co czwartego mieszkańca Warszawy przeszli całą drogę właśnie spod kościoła do krzyża pod Staszica do Bielan w mrozie, który ku wszystkich po rękach i ludzie spontanicznie dołączali się do pochodu mamy taki wspaniały fragment pamiętnika Lipińskiego z tego okresu, który mówi, że chciał tylko spojrzeć na to wszystko, ale duch całego wydarzenia pociągnął go tak bardzo, że musiał dołączyć do do pochodu i faktycznie współtworzą go w jakimś czasie to co jest szczególnie interesujące dla mnie to to jest atrakcja medialna, która nastąpiła potem podzieli Staszica pojawił się pojawia się seria wierszy poświęconych osobie i te osoby przede wszystkim autorstwa właśnie młodych romantyków, którzy chcieli konkurować pod względem formy z klasycystycznymi sposobami pisania poezji, ale pod kątem treści umowy i Staszica właśnie jako filantropa co nie było dość typowe dla publiki warszawskiej tego okresu 14 lat wcześniej umiera Kołłątaj nic nic to jest pytanie Kołłątaj ma niewielki także tak samo jest kostka Poniatowskim pogrzeb, który jest opisywany skoczek Potocki Polski wzrosła ma po ma pogrzeb tu jest opisywany jako huczne z 1000 osób sama elita, która skupia się gdzieś tam czy Wilanowskich granice Warszawy, a sensu straszyć jakimś cudem wydaje 2 tysięcy ludzi od warszawskich tak właśnie to jest jakaś taka manifestacja narodowa niemalże to jest interpretacja, która próbowała być stosowana wobec tego wydarzenia, ale ona jest dość leniwą pytajmy się wydaje łatwo powiedzieć, że ludzie podniósł się patriotyczny duch zaszyli mówi największe najbardziej gorące mowy na pogrzebie, gdy przyjrzymy się właśnie temu filantropijne mu znaczenie co znamy sprawozdań jest coś więcej odciąga uwagę od samego patriotyzmu nie, porzucając go w żadnym wypadku musiały też ma wspólną wspólnego z tym taki sposób naszych uznane za życia, jeżeli mogę zdradzić fragmentów straty nie może zdarzać to nadzieję, że recenzenci ani promotor nie słucha i okay ja też taką nadzieję w takim razie nie będą tak tak zdradza zbyt wiele mogę powiedzieć, że wystąpienia Staszica na jego umowa przez całe życie, które były gęsto drukowane i bardzo popularne kreowały pewną specyficzną postać Staszic był znany wszystkim mieszkańcom Warszawy już do życia budzą kontrowersje, ponieważ towarzyszyła mu coś w rodzaju takiego sprzętu jak coś mówi sprzężenia zwrotnego tak jednoznacznego dysonansu to był minister osoba na niezwykle wysokim stanowisku, która wychodzi do ludzi na bardzo oficjalnymi teatralnie urządzanych zebraniach publicznych zresztą Towarzystwa przyjaciół nauk we wznoszonym płaszczu ubrany praktycznie cały na czarno bez żadnych wyróżników i mówi najbardziej gorącymi patriotycznymi słowa nie jest to szlachcic często osoby, które zwykle kojarzona z bardziej Zorro, a w FM powiedział o tym w ten sposób mieszczanin i to coś uderza ludzi w tym momencie, ponieważ intelektualnym życiem związana przede wszystkim Szlachta to nie naj uboższa Szlachta zawsze w tym momencie nawet wnioski, które prezentuje coś odwrotnego, że nie tylko reprezentuje to całego tożsamość opiera się na tym, że mieszczanina, który wybija się z tych ograniczeń w reakcji społecznej mam wrażenie, że ten dysonans poznawczy bardzo mocno skupiony na Staszicu domaga się wyjaśnienia i wyjaśnienie znajduje się właśnie w tym nowym modelu w tym wzorze filantropa i filantrop czy filtrów znaczy to samo onegdaj co oznacza dzisiaj nie na pewno nie świat szybko, że przede wszystkim z postaciami ludzi bogatych, którzy jakąś część swojego majątku oddają często bardzo pokazało, żeby zyskać właśnie pozytywną reputację, czyli przed samym organizują dobroczynną kolację, którą wydają miliony po to, żeby z dobroczynnej kolacji zebrać 100  000 na zbożny cel dokładnie czasem w wieku 18 wieku dziewiętnastym filantrop jest lato można być będąc biednym między sobą, a inna postać się zajmuje rząd chadeka Bellę to jest pastorów malutkiej dostać, ale że w we francuskiej Alzacji, gdzie trzeba również jest odbierana publicznie jako filantrop mimo tego, że bardzo daleko właśnie, dlatego że poświęca całe swoje siły na rzecz takiego ośrodka turystycznego poświęcenia i przepisuje się zaraz potem szereg cech takich jak skromność takich jak rycerskość takich jak osobowość i tragedie życiowe, które są bardzo interesujące dla wszystkich Czytelników stąd właśnie moje zainteresowanie filantropią, którą łączy się z celebryty warto no właśnie, ale tutaj tutaj dochodzimy do pewnego zgrzytu, bo jeżeli ta działalność tych osób, nawet jeżeli trochę przesadzone tak, nawet jeżeli trochę na nadmuchany powiedziałbym to wciąż jest oceniany jako jakąś działalność pozytywną w stosunku do do tych, którym się nie powiodło, więc sława czy też popularność, która się rodzi jest w pewnym sensie popularnością zasłużoną coby troszeczkę się nie zgadzało z z taką definicją celebry kości, która mówi, że jest to sława nie zapracowana niezasłużone proszę nie przywiązywał się bardzo mocno do tej definicji dlatego zaznaczyłem, że nie wydaje się, że istnieje coś takiego jak esencją realny inny rodzaj sławy, które jest celebryty wydaje się, że są znaczenia przypisywane do ludzi są mechanizmy za pomocą, których ludzie działają moim jutro powie bardzo wyraźnie ZUS ustali na takich 1 nogą tu 1 nogą tam to było typowe dla postaci pomiędzy wiekiem osiemnastym dziewiętnastym okres przejściowy, jeżeli chodzi o historii sława nie skorzystali zarówno mechanizmów medialne, które są typowe dla jakiegoś typu idealnego serwilizmu, ale jednak cały czas zachowywali to noty to była aluzja do teoretycznie osiągnięć obok aluzji do osobowość czy dostrzega pan np. właśnie Staszica jakąś grę z ze środkami masowego przekazu czy Cionek, by robić swoje, a przy okazji jest widziany obserwowany komentowany 360 z gry intencjonalne są 2 rzeczy, które można wspomnieć po pierwsze, zupełnie szczerze muszę powiedzieć, żeby być filantropem, żeby sprzedać jego filantrop przekonaniom to trzeba pokazywać raczej swój ignorować głęboko wszystko to co się dzieje wszystkie pochwały wszyscy całe medialne zainteresowanie i ignorowanie tego jest elementem gry z mediami skromność pokazowa jeszcze inna procedura zajmuje John Hałat zdobył angielski informator, który trzynastego wieku miał propozycję zbudowania pomnika za życia częściej to było dość nietypowe znowu, bo pomnik jest rodzajem mediacji bardziej charakterystycznym dla chwały, ale słowa to odbywać z życia, więc to z kolei na nietypowe dla chwały zrobiono taki był za granicą nie mógł wypowiedzieć jakiś czas i w prasie brytyjskiej wybucha wtedy znowu ogromna debata na temat tego jak budować pomniki to zrobić trzeba zrobić tak szybko, żeby nie był w stanie tego uniemożliwić nie dało się hałas wraca i uniemożliwia budowę pomnika 2 listach, które są znowu publikowane w całym świecie polskiej prasy to jest z jego strony udana gra z mediami zaś podobnego robi staż jest drugi rozgryźć, ale tutaj zawieszamy suspens tworzymy i co robi Staszica o tym, dość tego dowiemy się po informacjach czy też o tym, rozmawiam po informacjach pan Adrian Wesołowski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego państwa i moim gościem informacje o 1140 po informacje wracamy wczoraj państwo mają gości jest pan Adrian Wesołowski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego celebry ci pierwsi celebryci cofamy się nie wiadomo właściwie, dokąd na bardzo, że nie ma takiego precyzyjnego punktu, że oto taki taki taki był pierwszym celebrytą celebrytą, a taka taka była pierwszą celebrytką również bardziej chodzi o z obserwowaniem pewnego kontekstu, który by przypominał kontekst dzisiejszej celebry kości pełna powolna ewolucja historii sławy aktor więcej ciała, a osoby, które zajmują badaniem celebry kości celebrytów są świecia Akademii postrzegani trochę jako partia musi, bo to pan powiedział, a inaczej trochę inaczej może taki sposób z pewnością mogę powiedzieć, że są, więc widzieć jako prekursorzy z całym pozytywnym negatywnym ładunkiem, który można przypisać temu słowu Akademia jest konserwatywna w tym sensie, że lubi rzeczy, których już wie, niemniej widać zmiany tak największą zmianę widać po tym, że od kiedy te studia na celebrę wezmę rozpoczęły się w latach sześćdziesiątych i teraz mają własne bardzo prestiżowe czasopismo celebryci stoisz tysiące dziesiątego roku na gruncie historycznym w Anglii teraz stale gości na wszystkich największych kongresach panel poświęcony celebryty zmowy przynajmniej 1 to co tam studia znajdują pewien poklask w Polsce jest nowy temat w Polsce to prywatyzacja tego tematu tej tematyki, której obecna też na Zachodzie wiele bardzo silna posłowanie było bez jak mówi są powstało w osiemnastym wieku, żeby odnieść się do pewnego nowego przez nowych obecności ludzi żyjących ich twarzy wszędzie wokół, a w Polsce dopiero pojawił się pod koniec wieku dwudziestego i przyczyn tego z pewnością należy szukać również w tym, że rozwój technologiczny ziem polskich był niejako zacofanej osady 19 stosunku do Zachodu Europy czy są jakieś ruchy, żeby dostać się do naukowych czasopism o celebryta w, żeby dostać się czas no tak, jeżeli w nowo pewnie tak tak powiedziałby największą największym celebryty byłoby być, żeby pisano o mnie naukowych czasopismach celebracji, więc takim celebrytą wiedzy o celebryta ach, będzie za naukowe czasopisma jest tego rodzaju mediami gwarant jak niezwykłą swe wiele bardziej dzisiaj np. mikro celebrytek, którzy funkcjonują one platformach internetowych taki, jaki mam tego, że zawężona publika wciąż może być wielomilionowa można mówić celebry kości, ponieważ np. interesujące inną cechą jest to, że tematowi celebrytów trzynastym wieku towarzyszyło pojawienie się też wiele różnych mechanizmów, ale bez kości być może nowa informacja dla wielu będzie to, że wśród takich mechanizmów, a był fan van Damme van, czyli słowo pochodzące z osób fanatyk obsesyjny zwolennik wielbicielek i sławne osoby, które 13 wieku zaczyna zasypywać to sławne osoby listami zaczyna śledzić wizerunek wszędzie zaczyna próbować dostać się do jego domu naruszyć jego prywatność przede wszystkim zaczyna mieć wyobrażenie o pewnej para społecznych relacji wrażenie, że w związku ze sławną osobą mimo tego, że ta osoba może nawet mówili o istnieniu to jest 1 z takich zjawisk i ktoś bada oddzielnie to fanów czy zawsze w połączeniu z celebrytami to jest w ogrodzie zna metody podchodzenia do studiów nad celebryty historycznie być może ciekawym rozróżnienie będzie podzielenie właśnie całego procesu na perspektywę sławnej osoby perspektywa publiczności perspektywy przemysłu medialnego przemysłu kulturowego wasz i każda z tych perspekty w daje nam trochę inne pytania badawcze, które mogą nam pomóc odtworzyć coś, dlatego że stoi nad teatrem był początkiem dla historii samemu też mu najwięcej badań poświęconych jest właśnie tej perspektywie sławnej osoby i doświadczeniu bycia sławnym uznawano Amelki, do którego czasu świat doniosłe ma taką ulubioną postać to zalążek Rousseau który, którego ucieczki właśnie z wielkich miast do samotni pod Paryżem albo w ogóle daleko prowincje Francji inspirowane były nie po prostu niechęcią do Miejskiego życia, ale również ucieczką przed okiem publicznym jak sam mówił, że postać, którą znają jego fani to inny rząd Jacques, a sam nie chciał być publicznymi bezustannie zmagał się z kłopotami, które przynosiło po kolejnym takim wielkim mechanizmem 13 wiecznym będzie publiczna fascynacja prywatnym życiem sławnych osób tutaj mogę podać może bardziej zabawną ciekawostkę, że znany wszystkim na pewno filozof Walter w pewnym momencie wynajął do przedstawionego na wizerunkach znanego grafika Jeana Hitlera i że chyba chodził z Walterem zdrowo na rasowego w różnych pozach, ale najciekawszą grafikę, którą udało się wyprodukować była tzw. lewe aktywa TFI, czyli moment, w którym Wolter wstaje z łóżka zakłada spodnie okazał się być grafiką, która zyskała, a ogólnie rzecz biorąc ogólnie ogromne powodzenie przyniosą również finansowe korzyści liderowi, a oczywiście ku utrapieniu autora, który cały czas próbował przesunąć tę popularność życia stronę tej pośmiertne poprawności zrobić z siebie też zasługujące na pośmiertne uwielbienie no tak rozumiem, że w teraz osoba, która trochę miała, by uchwycić Woltera zażycia relacja z taką osobą trochę ryzykowna, że nigdy nie zostawiamy przestrzeni czy kreacji po przestrzeni pośmiertnej po śmierci też, jeżeli zajmujemy już kreacją pośmiertną życia trochę niebezpieczeństwo istnieje, że ta pojawi się celebryta kość zamiast właśnie to jest tej po świetnych chwały nie łatwo burz przez pewnością pokusie tego, żeby przedstawionym już jako wybitna osoba za życia wiele osób np. cieszyła Reynolds trybu słynnym niezwykle słynnym artystą w osiemnastym wieku w Anglii namalował, więc nie wejdziesz w 7 swoich portretów autoportretów dlatego właśnie, że przedstawi się bardzo różnych kontekstach raz jako generał raz jako rycerz średniowieczny, a czasami również w swoim codziennym właśnie wizerunku, więc to nie jest tak, że ktokolwiek chciał koniecznie rezygnować z korzyści, które przynosi 1 i drugi sposób sławy te 2 sposoby są były pewnymi modelami, do których były one się tu i tam a kto w przeszłości to historycznie dobrze sobie dawał rady właśnie, gdyby wykorzystaniem tych narzędzi, które dają nam się raczej takie dwudziesto wieczne czy czy jeszcze bliższe na, by Ron mające zagwarantować, ponieważ jednak większych prac na dwu na temat historii celebryty mu, że ona była Bayernowi taki historyk literatury z Edynburga toną napisał dużą pracę na temat zabrać gości, by Rona, który sformułował całą wielką tezę na temat tego jak celebryty, który wg niego był aparatem kulturowym tak to nazwał taką interakcją pomiędzy tymi 3 częściami przed 3 aktorami sławną osobą publicznością i przemysłem z kultury celebryckie ograniczone do wielkich miast toczą się rozwijać na cały na całe narody im, by rondu wg niego klasycznym przykładem takiego celebryty, który bardzo udany sposób korzysta z tych technik i na specyficzne to dostrzegał mą to było to, że wraz z natłokiem liczby publikacji osiemnastym 19 wieku coraz trudniej było wiedzieć kogo należy czytać jak jest kanon, a nie tylko było coraz trudniej szkody oraz pan zostać właśnie kogo, jakie nazwisko jest warte wyróżnienia i odpowiedzi na to Baron uważa, że celebryty zoom zapewniał właśnie to dawał jakiś prezent jakiś rodzaj rozpoznawalności osobom, które warto było oznaczyć czytać, a drugi problem, który mąż widzi to jest to, że w związku z tym pierwszym następuje pełna alienacja pomiędzy autorem prac artystą i pomiędzy czytelnikiem rok wcześniej oni mieli jakiś rodzaj sieci powiązań między sobą teraz też ograniczyło jedynie do reakcji konsumenckiej czytelnik kupuje czyta aktor czasem artysta pisze na potrzebę rynku i MON uważa, że celebrytom wykształcił coś co nazywało się ferment tylko intymności czy sposobu interpretacji wierszy i prac literackich, który teoretycznie w tym torcie, czyli czytelnik interpretował przeżycia postaci, a tak naprawdę wiedział, że są przeżycia autora i w ten sposób właśnie baronowi czy połączenie podmiotu lirycznego z autorem dokładnie w ten sposób baronowi udawało się cały czas utrzymywać popularność wokół niego używa pewnego brandingu miał bardzo charakterystyczne uczesanie i przedstawiany był w ten sposób na portretach umieszczanych w książkach, a oprócz tego wszystkiego Czytelnicy zdawali sprawę, że prawdziwa tragedia to nie jest tragedia żadnej postaci pana Jacka właśnie tragedia, by naprawdę tragedię jego życia prawdziwe piekło rozgrywa się w jego sercu coś w tym goście dokładnie, a które pana ulubiony ulubionym celebrytom zastanawiają się właśnie z radami pan pytania wymienione nie zada pan zawsze może przyznanych w dwójnasób jeśli jest dla nas pierwsze bardzo lubię postaci którymi się zajmuje bowiem oni tworzą zdaje sprawę najmniejszy szczegół tego zrobili, a po drugie, uważam, że znakomitą celebrytka kim Kardashian przed wszystkim, dlatego że patrząc na nią jesteśmy w stanie dostrzec nie tylko mechanizmy współczesnego celebryty rozwinięte do granic perfekcji, ale również znaczenie ludzkości po kilka da się, który jest na co dzień uważana za bardzo poważną postać ogromny wpły w na to chociażby jak kreują się co noszą jak wyglądają jak u kreują przed samą kobietę ideał kobiety model dziewczyna, a zamachów na politykę więcej od Staszica do kim Kardashian historię polskiej myśli politycznej będzie tylko dziś audycji możemy tak to wiedzieć, że tak powiedzieć dobrze to może zakończymy, zanim poszli za zadanie zbyt daleko tak ten Starzec z sobą ze Staszica zostać w głowie ale, ale im paść kilka da się też zajmuje czy są inne zdanie, ale też ze zwyżek po prostu takim przykładem osoby, które do perfekcji doprowadziło do doprowadziła wykorzystanie narzędzi tak jest dokładnie takiej współczesne wcielenie Staszica w tym wiedział o tym w ten sposób ziarno wątpliwości rzecznika waszego jako amerykańskiej Staszic uwaga, bo teraz mamy podważone reputacja zupełnie c, bo ja też nie uważam, że Staś był celebrytą w dzisiejszym sensie tego słowa, ale Staszic korzysta z pewnych mechanizmów medialnych i pewnych zachowań reakcji publiczności, która wykształciła w sobie pewne oczekiwania wobec osób publicznych świadomie lub nieświadomie stają się sławnym przed podczas jego pogrzebu pan Adrian Wesołowski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego był państwa moim gościem bardzo dziękuję informację, że kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!