REKLAMA

"Ma nie być gorzej niż dziś" czyli nowy plan transportowy Polski

Analizy
Data emisji:
2019-11-04 17:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
analizy Agata Kowalska przy mikrofonie dzisiaj w analizach zastanowimy się, dlaczego tygodnik Podhalański ostro protestuje przeciwko organizacji imprezy sylwestrowej pod wielką Krokwią w Zakopanem ta lokalizacja nie podoba się dziennikarzom tygodnika Podhalańskiego ekologom no właściwie pytanie brzmi komu jeszcze czy komukolwiek jeszcze za jest oczywiście organizator, czyli telewizja publiczna wygląda na to, że sprzeciwu też nie wykazało samo miasto Zakopane pytanie też brzmi, Rozwiń » jaka jest jakaś opinia toruńskiego parku Narodowego, o co chodzi w tej historii i czy w ogóle do tego sylwestra pod wielką Krokwią dojdzie po 1840 z Jerzym Jureckim tygodnika Podhalańskiego będziemy próbowali rozstrzygnąć po osiemnastej porozmawiamy o informacji, które jak się wydaje niektórym z nas w tym państwa wstrząsnęła niektórzy nawet myśleli, że to jest tzw. hejt, czyli w sierpniu, czyli informacja absolutnie nieprawdziwa zmyślona chodzi o to, że dzisiaj marszałek Terlecki ogłosił, że prawo i sprawiedliwość przedstawić 3 kandydatury do Trybunału Konstytucyjnego, w którym aż 3 sędziom kończą się kadencja i tymi kandydatami prawa i sprawiedliwości będą Krystyna Pawłowicz poseł Piotrowicz i pani Elżbieta prof. Elżbieta Chojna-Duch niektórzy nie uwierzyli no my oczywiście analizach tokfm uwierzyliśmy i po tak myśmy tę informację bardzo poważnie co to oznacza dla Trybunału czy cokolwiek to oznacza dla Trybunału, a czy bardziej dla polityki o tym, po osiemnastej z Patrykiem fachowcem analitykiem prawnym Four z centrum analiz dla rozwoju, ale zaczynamy analizę od 30 kartek, a jest to bowiem ponad 100 stronicowy dokument, który niedawno ukazał jest to plan transportowy dla Polski, a ze mną studium osoba, która spróbuje wraz ze mną ten plan recenzować skomentować prześledzić dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej dzień dobry dzień dobry państwu to będzie powiedzmy co to jest w ogóle plan transportowy, kto go przygotowuje w jakim celu tak naprawdę ten dokument ma dość ambitny tytuł, mówi że jest niedziela zwane transportowym dla całego kraju plany ministra jak ma wyglądać transport publiczny w naszym kraju publiczny nie nie infrastruktura, ale już to co po tej infrastruktury porusza natomiast tak blisko, przyglądając się nie stąd w gruncie rzeczy zawężony wyłącznie do międzywojewódzkich połączeń kolejowych, dlatego że mnie zdumiało, bo życie tutaj nie ma mowy o transporcie drogowym dla gór samochody czy samolotowym czy autobusach tylko mowa jest kolej armia ma być to plan transportowy no właśnie tak jest, że można na 2 sposoby podejść do tego, jaka jest kompetencja ministra transportu w Polsce można ponieść opłatę za cały transport, czyli w gruncie rzeczy za każdy sposób przemieszczania włącznie z ruchem pieszym włącznie z transportem w każdej gminie, ale można czytać przepisy tak jak to na najczęściej robią urzędnicy szukają tylko wyłącznie twarde kompetencje, które w tych przepisach jest im nakazana, jeżeli tak zaczniemy czytać to się okaże, że w dziedziny transportu publicznego minister infrastruktury powinniście się zajmować wyłącznie między wojewódzkim wódz między wojewódzkimi połączeniami kolejowymi, czyli mówiąc po ludzku pociągami pospiesznymi i niczym więcej, dlatego że pociągi w sobotę we należą do marszałków PKS nie należy tak naprawdę do nikogo trochę tak wynika z miejskiej kilku dużych miastach na wsiach białe plamy i jeżeli tak zaczniemy to sobie tłumaczyć to przeczytamy, ale to jest bez sensu to znaczy nie można planować transportu dla Polski ignorując, jakie środki transportu czy to z korzyścią dla samochodów czy z korzyścią dla kolei, ponieważ one naturalny sposób się uzupełniają czasem musimy jechać autem nadwozie, a czasem pekaesem z dworca dalej, więc plan transportowy opiera się wyłącznie na pokazanie jak ma wyglądać siatka kolejowa jest plan transportowy tylko planem kolejowym to część siatki kolejowej, bo w tej chwili połączenie regionalnych, czyli w gruncie rzeczy pociągów aglomeracyjnych dojeżdżających gdzieś tam do mniejszych miejscowości są wyłącznie pociągi pospieszne, ale nie jest aż tak źle połowie września ministerstwo infrastruktury i by później rada ministrów przyjęły strategię rozwoju transportu zaktualizowaną strategię rozwoju transportu i tam już jest różnych środkach transportu można nawet doczytać trochę na temat połączeń autobusowych czy no widzi pan ja to lubi się z panem zgadzać, ale chyba nie będzie to dzisiaj w tej audycji strategia rozwoju transportu, jakkolwiek jest przyjemną lekturą jest tylko strategią, czyli nikogo nie obowiązują najbardziej pewną sugestią wytyczną w związku z tym jeśli napiszemy sobie opisaliśmy sobie już w poprzednich latach, że chcemy, żeby transport w Polsce rozwija się w sposób zrównoważony ma brać pod uwagę potrzeby mieszkańców, że ma odchodzić od takiej myśli komercyjnej co się opłaca bardziej opierać na tym co jest ważne społecznie gospodarczo itd. to świetnie, ale to nie przekłada się bezpośrednio na decyzje nie to jest tylko taka wizja, że wszyscy będziemy młodzi piękni zdrowi będziemy znać w komfortowych warunkach poruszać się pod naszym kraju, słuchając przy okazji nokturnów Chopina, ale niestety tak nie jest jak już twardo patrzymy co do tego nie na co są pieniądze i co minister ma zamiar zrobić do czego się jednak w jaki sposób zobowiązuje no to okazuje się, że zobowiąże się do tego, że będą w Polsce jeździły jakieś pociągi pospieszne tak i nawet uwaga zobowiązuje do tego, że zacznie rozpoznawać potrzebę rozrostu przewozów pasażerskich na kolei to jest moim zdaniem bardzo ważne, że w Polsce 2019 roku minister infrastruktury zawiera w swoim planie transportowym taką myśl, że trzeba, a wspierać rozwój przewozów pasażerskich jest też drugi fragment, który istniał spójny z tą myślą jest taki, że należy przeciwdziałać likwidacji kolei i to mnie osobiście też cieszy, że czas było to zapis w planie oczywiście no niby wydaje się to dosyć oczywiste, ale przez ostatnich dobrych kilkanaście lat i oczywiste nie było w ogóle byśmy się zajmować rozwijaniem olej jak odwoływaniem pół, ale na rozwiązania języki wspaniały zachęcą nas do lektury do końca września dostępne publicznie mowa jest o komponencie anty likwidacyjnym komponenty likwidacji nie rozwijamy jeszcze kolej, ale przestajemy ją w sumie takie no dobrze znamy ten plan, który nazywa się pan transportowym jak kropla planem kolejowym tylko połączeń międzywojewódzkich i zaczyna się od tego co mamy i co zrealizowaliśmy, jaki jest jeśli chodzi o realizację dotychczasowych projektów planów no z tych statystyk, które tam są przytoczone na początku właśnie widać ten komponent anty likwidacji zarzut dobrych 3 lat przestaliśmy wozić pasażerów pasażerów przewozach między ich przybywa zaczynają rosnąć powoli prędkości pociągów tutaj minister zapisał, że wtedy w tej średnio pociąg pospieszny jedzie z prędkością 78 km na godzinę co nie jest takim złym wynikiem myślę i ma ambitny plan, żeby te wszystkie duże inwestycje infrastrukturalne spowodowały, że te, żeby te prędkości z roku na rok systematycznie rosła wiemy też to jest chyba jedyny pewnik, który tego planu wynika, że połączenie będzie mniej, ale czy będzie dalej do elit jest to zapisane, że ma ich nie być talerz to decyzja nie wiem jak będzie, ale na papierze jest także my jest nie zbliżać region więcej to jest duży trochę zależne od tego czy się uda to możemy zamiast połączeniach na początku powiedzmy otwartych trasach czy w tym planie zapisano w jakikolwiek rozwój samych torów linii kolejowych nie już nie mówimy o połączeniach, a to pytanie jest bardzo trafne, bo trochę zapisano trochę nie zapisano Otóż wszystko zależy od tego czy będzie w Polsce centralny port komunikacyjny, bo to jest taki byt, który trochę jest trochę ciągnęło pana Jerzego nie będzie to co wtedy, jeżeli nie wyraża mina to niestety ten tt tutaj prognozy sięgają roku 2029 i żadnej nowej linii kolejowej, na której miałyby się połączenia dalekobieżne pokazać nie ma myślę, że najbliżej byłaby tutaj linia Podłęże piekiełko, czyli skrót w połączeniach między Krakowem, a nowym Sączem Zakopanem, ale jak widać na mapce tamtędy pociągi jeszcze nie pojadą natomiast, jeżeli włączymy do całych rozważań centralny port komunikacyjny to i owszem, nagle okazuje, że każdego miasta do każdego miasta przez centralny port komunikacyjny w przypadku można wjechać tam w ciągu kilku godzin trochę śmieje, ale w tym planie też jest tak jak gdyby awaria, że centralny port komunikacyjny się pojawia, żeNa zachód od Warszawy w kierunku Łodzi nie wyższych prędkości i część połączeń z niej korzysta dzięki temu sprawniej dociera do stolicy, ale przesuniemy się na czele z centrum Polski na obrzeża południe północ wschód zachód tam nie pojawiają się żadne nowe tory kolejowe nie pojawią się nowe tory kolejowe, a nawet więcej na istniejących torach, które dzisiaj nie jeżdżą pociągi pospieszne niespecjalnie pojawią się nowe pociągi w takim wariancie, który się nazywa pożądany scenariusz pożądany czy nie będziemy mieli naprawdę dużo pieniędzy w tej w tym momencie rzeczywiście na kilku trasach, na których dziś ruchu pospiesznego nie ma nie wiem np. Warszawy do Torunia przez przez Sierpc pojawiają jakieś pociągi połączenia między Ełkiem, a Suwałkami, który dzisiaj nie ma natomiast generalnie wariant scenariusz podstawowy wariant podstawowy zakłada, że pociąg wynosi tam, gdzie rządzi się, ale nie rozumiem dlaczego, dlaczego ten centralny port komunikacyjny ma stanowić taki cha, który spowoduje, że także tych inwestycji kolejowych jest mnóstwo jeśli go nie jeśli port powstaje tak jak wtedy potrzeby kolejowe Polski znikały wraz z wynikającą z koncepcją portu komunikacyjnego to wydaje się, że jakoś tłumaczeń stworzy centralny port komunikacyjny sobie o nim nie powiedzieć jest wymyślony gdzieś poza koleją tak kolej nie ma pomysłu na rozwój związku z tym jak zostawił ją kolejarzom to oni nie budują żadnych linii kolejowych jak zresztą kolej budować lotnicy może się okaże, że parę linii kolejowych w Polsce potrzebnych, by jednak lotnictwo to dziedzina, która się rozwija otwiera nowe połączenia oraz więcej ludzi lata, czyli jakieś ten gen rozwoju tam jest zawsze w tej dziedzinie na kolei przepisy, o czym rozmawiać z przędzy boju jednak przestaliśmy likwidować, czyli kolejarzy przynajmniej odeszli od tego, że czyli, żeby dziękują gałąź dali się chodzi o to, że jeśli plany kolejowe powstają poza koleją poza kolejarzami np. ministerstwo infrastruktury czy w ogóle w rządzie to ten plan głównie skupia się wokół tej wizji centralnego portu komunikacyjnego natomiast nie ma jakiegoś drugiego planu planu bez planu równie ważnego, który by uzupełniał linię kolejową dla Polski po prostu w różnych województwach zależnie od potrzeb tutaj nikt się tym zajmuje ani kolejarze ani nimi ani ministerstwo niestety niczego takiego nie ma tam są pewne przebłyski pokazujące, że mogłyby się pojawić, ale znów podhasłem centralne go portu koniec komunikacyjnego powie powinny być pewne standardy w Polsce mówiące np. że każdy mieszkaniec Polski może skorzystać z pociągu pospiesznego, który jeździ Niewiem nie rzadziej niż co 2 godziny i jest stacja takiego pociągu w odległości od jego miejsca zamieszkania 40 km jest pewien standard tak, żeby zbadać stwierdzić ilu mieszkań w mieście w tym Sandra jest coś mi uwagę, że poziom pociągi jeżdżą 4 godziny część świata wyrazy w miesiącu coś takiego trochę się zrobić wydaje się, że tego typu plan mówi się w ten sposób pisać tak co my dajemy za standard sposób może raz w tygodniu tylko wakacje w dzień wujka tak pod warunkiem, że będzie to osób, a poza tym to nie powiedzmy uczciwie mieszkańców, a poza tym tonie natomiast, jeżeli robi jakiś plan, który wpisujemy na dobre 10 lat to może moglibyśmy, chociaż jakąś wizję, że za 10 lat nasza kolej w Polsce zacznie przypominać nieco kolej zachodnie Europy zaraz zobaczymy na jakich innych kryteriach niż dostęp pasażera do kolei opiera się ten plan transportowy przygotowany przez ministerstwo infrastruktury w studiu cały czas ekspert dr Jakub Majewski z fundacji ProKolej wraz z planem transportowym kolejowym wracamy po informacjach audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną w studiu dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej, a przed nami przekaz ma swoją kopię plan transportowy no nowy plan transportowy dla Polski przygotowany przez ministerstwo infrastruktury i przyglądamy się wspólnie różnego rodzaju projektom one wszystkie skupiają się na ruchu kolejowym między wojewódzkim, o czym dyskutowaliśmy i dlaczego tak jest, dlaczego to bez sensu w pierwszej części rozmowy na szczęście to nas nie zniechęciło postanowiliśmy zagłębiać się w ten 100 stronicowy dokument dalej i pan panie doktorze przed informacjami mówił o tym, że sensowny plan na najbliższe 10 lat, bo to jest akurat perspektywa 2029 roku powinien opierać na zestawie standardów np. zakładamy, że pasażer będzie miał do najbliższego dworca kolejowego 40 km, a inne nie pociągiem pospiesznym będzie mógł jeździć np. 3× na dobę w danym kierunku i wskazywał pan, że ten plan absolutnie nie opiera się na tego rodzaju standardach, a ja z kolei powiedziałam, że wg mnie się opiera na pewnych kryteriach tylko trzeba je sobie wyszukać i test sprawdź czy mam rację Otóż wg mnie ten plan pokazuje po pierwsze, gdzie są opłacalne przejazdy kolejowe komercyjne czyli gdzie ludzie jeżdżą opłacą się opłaca jeździć kolejarzom, a po drugie, pokazuje, gdzie najwięcej ludzi mieszka i z którego miasta wojewódzkiego do innego wojewódzkiego ludzie przemieszczają się na zasadach codziennych spraw do pracy i z powrotem do domu i na tej podstawie tych 2 kryteriów tworzy się mapa połączeń, które powinno się rozwijać czy powinny być po prostu więcej co pan na to teoretycznie można, by przypuszczać, że tak jest, ale właśnie miała okazję inną teorię mniejsze wydaje, że ten plan to mówi także jak dziś jeżdżą pociągi to tam są pasażerowie, więc tam trzeba jeździć jak dziś pociągi jeżdżą tam pasażerów nie ma, więc nie ma sensu tam uruchamiać łączy i dowód należy zmyślać, bo naprawdę to analogia do składu do dość dokładnie przeanalizować i dowód na na 1 z matek jest oczy Otóż dzisiaj z dziesiąty rak rok trwa modernizacja linii między Krakowem Katowicami równoległe autostrada A4 za korkowe na podaż po prostu droga i wiecznie wiecznie wypełniona samochodami autobusy między Krakowem Katowicami co 1520 minut odjeżdżają pociągu nie ma na pociąg jedzie tam dzisiaj 2 godziny w związku z tym nikt nic takiego pociągu nie korzystam z Katowic do Krakowa pociąg jest w godzinę tak popularna to efekt jest pewnie nikt nie jest nawet mieli pojedynczy zabłąkany pociągi są pociągi rysy Krakowa do Wrocławia jeżdżą przez Częstochowę, bo tamten jest szybciej no jak odpowiada na ten problem ten plan no właśnie w ten sposób, że ktoś dowiedział się, że między Krakowem Katowicami nikt nigdy nie będzie jeździł pociągiem to zaplanował, że przez najbliższe 10 lat tam też niespecjalnie będzie ruch kolejowy dobrze skoro tam dzisiaj nie jest to jaki miałby być powód, żeby zaczęli jeść albo nie wierzą, że skończą modernizacji w ciągu kolejnych 10 lat już na wszelki wypadek założono, że tam ruchu kolejowego nie będzie specjalnie intensywnego albo też właśnie plan zrobiony taką metodą dziś jeździmy to wpływ scenariuszu podstawowym będziemy jeździć tam, gdzie dziś, bo to zdanie wydaje się, że absolutnie kluczowym planie nie będzie gorzej niż dzisiaj jak dziś jest dzisiaj pociąg będzie jeździł w przyszłość natomiast nie ma takiego pomysłu skoro ten przysłowiowy czas jazdy między Krakowem Katowicami skróci się z ponad 2 godzin do mniej niż 1 to nagle tam ruszą pasażerowie nagle tam się każdy tam pociąg płynnie jeździć częściej niż między Warszawą Łodzią, którą tak ogromne aglomeracje prężne ośrodki gospodarcze również przemysłowe, że tak naprawdę pasażerów będzie można ładować pociągów piętrowych wyprawiać pociągi 15 minut tak należałoby myśleć, bo mamy ogromne ośrodki generujące ruch pasażerski mamy nowoczesną linię kolejową z prędkością 110m/h i powinniśmy wykorzystać dla mnie takich elementów w tym planie nie widać nie widać tego, że ta trwająca uciążliwa mozolna modernizacja sieci kolejowej ma przynieść jakieś efekty, że nagle się okaże że, gdzie ludzie jeździli, bo było, bo było ciężko tak jak w Warszawie do Radomia nikt pewnie przy zdrowych zmysłach dzisiaj pociągiem jeździ, ale to są miasta położone w odległości 100km, jeżeli pociąg, by tam jechał 45 minut wszyscy jeździ tamtędy pociągiem myślę, że moglibyśmy sobie zamarzyć, że w ciągu najbliższych 10 lat jednak to się dziś niezgodne pociąg do Radomia Warszawy czy drugą stronę będzie jeździł szybciej jeśli powstanie centralny port komunikacyjny i tak to wygląda na to, że skoro w tej wizji w tej wizji Warszawy do centralnego portu komunikacyjnego będzie jechać pociągiem szybciej niż dzisiaj na Okęciu jedziemy pociągiem stamtąd do każdego miasta dalej położonego w 2 godziny to do Radomia będzie w sumie najszybciej przez centralny port komunikacyjny wiem, że to brzmi absurdalnie, ale oczywiście takie planowanie ile będziemy jechać ani jak będzie prędkość na linii albo nie wie, jakie polscy producenci wy wyprodukują ekstra hiper Lux torpedy, które się rozpędzać do 30 km na godzinę i coś z tego, że one będą na koniec jechały tyle co wiadomo pociągi przed wojną żeby, chociaż tyle niektórzy jeszcze wspominają jak to przed wojną jednak jeździł szybciej niż teraz co państwo na to analizy małpa to kropkę FM, gdzie powinny powstać nowe tory kolejowe i gdzie powinny być po prostu połączenia matka sobie Marze, że taka perspektywa 10 lat sprawi, że pociągi w Polsce przestaną jeździć do godziny siódmej wieczorem, że np. ktoś w przypadku powiedzmy jakaś dziennikarka kończy pracę dziewiętnastej to jeszcze wciąż ma do wyboru kilka pociągów, który mogą pojechać w Polskę no w tym momencie jest trudno już powodów w Polsce kolej zamyka się troszeczkę później niż urzędy i do rana już spokój i cisza, a propos nowych torów, gdyby pan pisał ten plan to, żeby pan nowe tory położył w Polsce nie wydaje właśnie trzeba było zrobić taką bardzo prostą mapkę połączyć prostymi liniami miasta wojewódzkie w Polsce tak następnie sprawdzić czy wzdłuż tych linii biegnie jakaś jakaś linia kolejowa okazałoby się, że np. z Gorzowa Wielkopolskiego Szczecina w żaden sposób nie da się przejechać pociągiem albo takich Kielc do Opola albo takiego Rzeszowa Lublina jeździmy jak misję krętymi regionalnymi liniami, które wybudowano dawno temu w czasie zaborów, kiedy stolica była zupełnie, gdzie indziej, kiedy zupełnie inne miasta były istotne część z nich została za granicami Polski i w ten sposób można, by było dość prosto określić sieć połączeń kolejowych, które by przynajmniej gwarantowała sprawny przewóz między miastami wojewódzkimi, ale jeżeli już byśmy wiedzieli, że między miastami wojewódzkimi da się poruszać to wtedy już byśmy mogli być naszym mieszkańcom dostanie się do stolicy regionu i stamtąd już jedziecie w miarę sprawnie wszędzie tak później zaczęlibyśmy łączy z miastami powiatowymi w rezultacie dostalibyśmy jakąś logiczną sensowną sieć połączeń kolejowych, która gwarantowała z grubsza każdemu mieszkańcowi naszego naszego kraju dostęp do kolei dzisiaj część z nich być może ma dostęp do kolei w Koszalinie kolega prowadził zupełnie nie w tym kierunku oni potrzebują i my próbujemy misternie ułożyć rozkład jazdy na coś co w zasadzie jest łamigłówką niemożliwą do wypełnienia, ponieważ nie da się tych pociągów prowadzi z takimi prędkościami w takich relacjach, jakie są naprawdę potrzebne, a takich jak kiedyś w czasach zaborów Car czy inny kanclerz nam wybudować, a propos prędkości pociągów już wiemy, że powstaje nasza siatka przez pana wymarzona, na którą nakładamy połączenia to co jeszcze trzeba zrobić, żeby pociągi w Polsce jeździły szybciej już powstanie powstaną połączenia te tory one będą już gotowe nie w ciągłym remoncie to co jeszcze musi się wydarzyć, żeby te pociągi nie na obronie stawały środków podróży w polu nie czekały na nie wiadomo na co one mogły jeździć szybciej wydają się, że z 1 strony mamy już dzisiaj prawa pasażerów mówiące o tym jak pociąg spóźni to oddaje oddają kolejarzy część pieniędzy za bilet to jest prawo, które jakoś jednak dopinguje do tego żeby, żeby pilnować tego standardu natomiast budzi pewien można zrobić pewien trik np. w sprawę wy tak ułożyć rozkład jazdy pociąg na każdej stacji pociąg stał pół godziny dzięki temu przestanie się spóźniać to nie będzie bardzo długo, ale w gruncie rzeczy jest dużym prawdopodobieństwem dojedzie do stacji docelowej punktualnie, bo po, bo stacji przed stacją dotrą będziemy półtoragodzinny postój, żeby tak się nie stało to powiedzmy również zdefiniować pociąg ekspresowy 30 km na godzinę średnie prędkości czy jak w Warszawie Poznaniu mamy 300 km to znaczy, że nie może jechać dłużej niż 3 godziny, ale może tak powinien jechać pociąg pospieszny może ekspresowy winien pojechać, ale on km odmiana wolniej nie, dlatego że nie mogą jechać czy ryzyko często jest mowa o tym, że muszą sobie nawzajem ustępować miejsca tak, ale to ktoś, kto projektuje te linie kolejowe jakiś niż nie powinien dostać takie zadanie słuchaj stary cel jest taki 100 km na godzinę i teraz nie wiadomo czy ma jechać bardzo szybko niedługo stać czy ma jechać średnio szybko, ale cały czas nigdzie się nie zatrzymywać mamy pewien standard, do którego dążymy pociąg regionalny i 80 km na godzinę pociąg pospieszny 100, a pociąg ekspresowy 120 handlowej prędkością z przystankami wymijanie odpowie 3 tory budujemy dla każdego z tych pociągów osobne być może tak to zbudujmy czy chory to powiedzmy, że do roku 2029 powinniśmy ich miejsce zbudować 3 tory na pewno nie będzie to tak samo ważna jest absurdalny pomysł nie wydaje się, że nie, jeżeli to zagwarantuje nam pewien standard to tak jak budujemy autostrady trzeci pas, bo 2 już korkują tak samo na intensywnie użytkowanych linii kolejowej powinniśmy budować sieć, która wytłumaczy wszystkim, że teraz będzie wolniej co ciekawe rzeczywiście jak mówimy o samochodach to nikogo nie dziwi to trzeba budować więcej pasów co np. w miastach kompletnie nie sprawdza różne terminy, ale poznałem ciążą drogi każdy rozumie, że powinny to być np. z nawet ze względu na bezpieczeństwo powinny być 2 pasy ruchu każdą stronę nikogo już wina za to wiemy, że czas udać trzeci tor linii kolei Otóż wiadomo, że to wywalenie pieniędzy, bo dobrze mogłyby pociąg jechał 1 za drugi to niech te samochody też od 1 za drugim będzie na pewno niezbyt szybko, ale za to bez tego dopóki to jest tzw. powszechna opinia to mnie to nie martwi gorzej mam wrażenie, że podobnego zdania są kolejarze i kolejni szefowie resortu infrastruktury i posłowie również co jeszcze pan odnalazł w tym planie chciałby zwrócić uwagę, bo tutaj różnych ciekawostek jest dużo, więc oddaje pan jeszcze chwilę tak to powiem 1 pozytywną jednak 1 negatywną, którą znalazł pozytywna jest taka, że gdzieś tam na jeszcze w tej części diagnostycznej oraz takie 2 bardzo ciekawy wykres 1 dotyczy linii Poznań Trójmiasto drugiej linii Warszawa Olsztyn bardzo ładnie pokazuje, że po skróceniu czasu jazdy np. z Poznania do Trójmiasta 20% i dołożeniu pociągów pociągów jeździ powiedzmy 1,5 raza tyle co 4 lata temu pasażerów jest 24× tyle, a jeszcze lepiej wygląda oraz rok przybyło przybyło pasażerów skrócił się czasem odnajdujemy takie proste Warszawę zna 4, ale barda skrócimy czas jazdy o 30% dołożyliśmy pociągów także jeździć 2× tyle ile wcześniej ile pasażerów raz więcej 10× to pokazuje jak ważne jest ile połączeń i czas jazdy to jest takie proste 2× więcej pociągów 10× więcej pasażerów i ten wniosek byłby świetny, gdyby nie przerzucił paru nastu kartek i okazało się, że służy zamierzamy w tym planie od Turzy scenariusz podstawowy będziemy mieli za 10 lat 2× więcej pasażerów 2× więcej pociągów, czyli nie przybywa pasażerów szybciej niż pociągów to nielogiczne w kontekście tego przy najdłuższej przypomnę, którą udało się Żarski to jest wszystko będzie kosztowało 4× więcej i tego już nie rozumie jak dokładamy pociągów to ta efektywność tego systemu powinna rosnąć powinno być tak dokładamy 2× więcej pociągów 2× więcej pieniędzy mamy 4× więcej pociągów i 10× więcej pasażerów to był ambitny plan to był plan, który pokazuje, że ktoś wierzy w kolej w tym planie zapisany na 4× więcej pieniędzy w związku z tym żyć tylko 2× więcej pociągów, czyli statystycznie każdy pociąg 2× droższy i 2× więcej pasażerów, czyli statystycznie w każdym pociągu będzie się działo tyle pasażerów moim zdaniem zdecydowanie zbyt mało ambitnie, jeżeli wieża realistycznie drogo bez sensu i nie będziemy sami w to co robić sami wierzymy w to co robi drastycznie obcięto powiem tutaj pochwała czy 2 dobre, że zna pan w tym raporcie ja jednak wierzę w to że, że te twarde dane, które w tym samym planie są pokazane Warszawa Olsztyn 2× więcej pociągów 10× więcej pasażerów pokazują dosyć jasno, że ludzie często oczekują dużej częstotliwości dobrego czasu jazdy będą jeździć pociągami nie trzeba będzie ich zmuszać siłą, żeby wyciągnąć z tych samochodów oni pojadą tylko jak dostaną naprawdę dobrą ofertę i to powinien być ten stan mamy dla was dobry pomysł może jeszcze nie teraz może nie za 3 lata, ale za 10 naprawdę będziemy dobry standard kolei w Polsce będzie mieć 10× więcej pasażerów i to wcale nie jest dziwne w Polsce dzisiaj statystyczny pasażer statystyczny Polak jeździ 8× pociągiem na dzień ojca 60 tras oraz wzorów tak, jeżeli pomyślimy są tacy, którzy jeżdżą codziennie łatwo pomyśleć łatwo obliczyć mają znajomych, którzy w ogóle nie wsiedli do pociągu od dobrych kilku lat 8× na rok to jest nie zdecyduje też 3× mniej niż średnia unijna no i co ciekawe, zważywszy na to, że zginąć w pociągu jest bardzo trudno natomiast zostać zabitym na drodze bardzo łatwo mimo to Polacy wybierają samochody powodów jest mnóstwo jednostki niż jest to, że kolej jest po prostu nieatrakcyjnym i mało mało efektywny musiały wzbudzić wiele słów po prostu nie dojeżdża, więc trudno oczekiwać, by ludzie tam właśnie po robocie się, że atrakcyjny można sobie siedzieć spokojnie czytać ktoś nas wiezie bardzo to jest wygodne prosimy zatem szanowne ministerstwo infrastruktury o bardziej ambitne plany, bo chcemy, żeby było wygodnie prosiłam ja i dr Jakub Majewski z fundacji ProKolej bardzo dziękuję za spotkanie dziękuję pani czas na informacje o nich wracamy i przyjrzymy się nowym kandydatom na sędziów Trybunału Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA