REKLAMA

Gdzie jest "mózg" państwa?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-11-04 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
36:00 min.
Udostępnij:

Gdzie jest ośrodek analityczny w Polsce? Kto wspomaga merytorycznie decyzje polityków? Jakie błędy popełniają, myśląc o strategii? Jakie cechy powinna mieć strategia z prawdziwego zdarzenia?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM witają się z państwa Karolina Lewicka Małgorzata Łuczyńska i Daniel Kowalewski i zapraszamy na poniedziałkowy wieczór w radiu TOK FM będziemy razem przez kolejne 3 godziny i oto ich harmonogram po dwudziestej pierwszej, gdzie jest mózg państwa, gdzie jest ośrodek analityczny i strategiczne miejsce, w którym tęgie głowy zastanawiają się jak może wyglądać przyszłość i co ze sobą przyniesie, jakie wyzwania ryzyka zagrożenia szansę miejsce, którego Rozwiń » istnienie mogłyby wyrwać polską politykę z pułapki kadencyjności oraz idiotycznego przekonania, że świat rozpoczyna się na nowo każdy powyborczy poniedziałek z tego popychanie państwa oraz w lewo oraz wprawo raz na ukos bez chwili do tyłu, bo jesteśmy państwem dziwnych kroków 1 ekipa coś wprowadza kolejne likwiduje pierwszy zakładają drudzy zamykają AWS powołuje kasy chorych SLD likwiduje tworzy NFZ po chce budować elektrownię atomową PiS niby też, ale ani jedni ani drudzy nie budują w gimnazjum pojawia się znika te przykłady można mnożyć w nieskończoność tak jakby nad Wisłą ruchy wszystkim, a celnik czym trudno za mózg państwa uznać centrum analiz strategicznych stworzone przez PiS w ubiegłym roku, bo tom, bo to ma się ono zajmować przede wszystkim to analiza społeczeństwa pod kątem utrzymania władzy jak długo się da dopóki tak się środek strategiczny z prawdziwego zdarzenia nie powstanie trudno spodziewać korekt systemowych, a nie tylko zarządzania na bieżąco i doraźnie, a tym wszystkim porozmawiamy prof. Andrzejem sypało po dwudziestej drugiej wsiadamy do pociągu w Przemyślu i jedziemy aż do Lwowa właśnie tego dnia, tyle że 158 lat temu otwarto kolejny odcinek kolei galicyjskiej to wydarzenie będzie dla nas pretekstem, by prześledzić niesamowitą historię kolei żelaznych, czyli pierwszego efektywnego środka masowego transportu lądowego, a zrobimy to z Jerzym Lemańskim zaś po dwudziestej trzeciej jesień średniowiecza czy aby na pewno wieki średnie wciąż pozostają okresy silnie zideologizowane postrzeganym jako wstecznej zabobony przynoszący regres rozumu i zapomnienie działom antyku wciśniętym między renesans oświecenie epoki światła od czasów Greków Rzymian nie wydarzyło się nic ciekawego żartował osiemnastym wieku rewolucjonista sam czysty o tym, aż 1000 leciu w dziejach ludzkości, a zatem wieki ciemne czy tylko nieznane na to pytanie odpowie nam prof. Jerzy Pysiak zapraszamy do północy wieczór Radia TOK FM to jest poniedziałkowy wieczór w radiu TOK FM Kamila Lewicka raz jeszcze dobry wieczór państwu nasz pierwszy gość prof. Andrzej Zybała ekspert ds. polityki publicznej szkoła główna handlowa dobry wieczór pani profesor był wieczór pani dobry wieczór państwu do dwudziestej drugiej będziemy w poszukiwaniu strategii polityka panie profesorze rozpościera się między takimi 2 biegunami z 1 strony jest idea albo idee, a z drugiej strony jest interes jak mamy te szlachetne idee wartości, a z drugiej strony PAK partykularne interesy to dziś pomiędzy jest cała sfera takiego realnego rządzenia tak sobie wypisałam recepty na konkretne problemy plan działania w obliczu kryzysu, czyli takich doraźnych wydarzeń doktryny reformy czy takie kompleksowe zmiany systemu albo instytucji i jaki jest c z całą tą przestrzenią między ideą, a interesem w Polsce w języku angielskim mamy 2 słowa polityk z właśnie rządzenie zdobywanie utrzymywanie władzy i polisy, czyli programowanie działań programowanie celów, które chce osiągnąć dopasowywanie środków i ocena tego co osiągnęliśmy w tych działaniach, czyli tam w język angielski po co pozwala nam pozwala im w kwocie 2 zwyczajna różni tak jak 2 wymiary, że podobna jest walka nagą władzę także, że chodzi też o to, żeby wytworzyć organizm państwa, który będzie w stanie programować implementować działania, które przynoszą nam rezultaty w postaci dobrej służby zdrowia w znakomitej edukacji znakomitych za znakomitej polityki gospodarczej itd. tak dalej, jakby cała ta sfera dopasowania się do problemu do wyzwań, które pojawiają się za to daje zasiadają w Bolesławiu tak sobie myślę anty pasja bo kiedy obserwuje działania właściwie na razie tylko on działania retoryczne polskich polityków dotyczące zmian klimatycznych to ma wrażenie, że o zmianach klimatu i o ryzykach szansach zagrożeniach z tym związanych polscy politycy dowiedzieli się z gazetą nad Acta też kwestia diagnozowania prawda próbujemy świat zrozumieć wszak otrzyma warunkową także nadzieje, jakie dziś zachowują jak inni percepcją problemy i ich i budujemy pewną diagnozę w jakim świecie żyjemy no to się pierwszy bardzo duże wyzwanie prawne można zapytać się jak klasa polityczna nasza sobie z tym radzić na nie bardzo, ale to nie tylko w sadzie klasa polityczna, bo to nie także politycy są znikąd oni też są oni są wyłaniani przez nasze społeczeństwo jest kwestia my jako społeczeństwa tworzymy ramy do tego, żeby diagnozować problemy prawda na ile sami jesteśmy skłonni do analizowania w sposób rzetelny rzeczowy problemów publicznych często protest tak, którzy w obronie tych polityków, jakkolwiek to nie jest bardzo przyjemne, ale oni pozwalają sobie na to na co my pozwalamy daje jako społeczeństwo nie tworzymy klimatu takiego stymulującego intelektualnie no to on im w to graj, bo oni, bo muszą nie muszą myślenie jest czymś najbardziej katorżnicze co co można sobie w ogóle wyobrazić czeka pewna ucieka od myślenia, ponieważ to boli no, więc oni uciekają my pozwalamy i jest taka konsekwencja, że ostatecznie nie rozumiemy jednak świecie żyjemy, a jak skoro nie rozumiem, że jesteśmy w stanie osią miało się to co powiedzieć powie powiedziała Maria Konopnicka o Chłopach pańszczyźnianych nie nie są przyzwyczajeni do myślenia jak zaczynają myśleć to zaczynają sobie szkodzić sobie szkodzić innym szkodzić tak można powiedzieć, że jest częsta z pewną częścią najmniejszej klasy politycznej nie myślą oni mają skłonności do myślenia jak myślą to sobie szkodzą, a przed wszystkim nam szkodzą to jest ten dramat, w którym żyjemy krótka historia polskiej myśli strategicznej, jeżeli chodzi o instytucje było takie rządowe centrum studiów strategicznych rozwiązane w 2006 roku przez rząd Kazimierza Marcinkiewicza nikt nie jest szczególnie nie płakał, bo nie spełniała ona swojej funkcji potem był zespół doradców strategicznych za pierwszego rządu Platformy Obywatelskiej kierował tym zespołem Michał Boni stworzył taki raport Polska 2030 trafił do szuflady w szufladzie pewnie dziś zapomniane leży raportów stworzył tak, a ten był najbardziej taki znany prezentowany publicznie w 2011 roku premier Donald Tusk zapowiada powołanie centrum studiów strategicznych nie powstało no i 2018 roku PiS stworzył centrum analiz strategicznych, który wg opisu ma przewidywać trendy zjawiska przygotowywać reakcję rządu na nadchodzące procesy społeczne wydarzenia, ale mam nieodparte wrażenie, że to centrum zajmuje się przede wszystkim analizowaniem społeczeństwa pod kątem tego jak utrzymać władzę, jakie projekty trafiłyby do społeczeństwa byłyby skuteczne, jeżeli chodzi o utrzymanie władz tak dla mamy mieliśmy dużo instytucji zajmującej się strategią i w zasadzie strategii mieliśmy bardzo dużo licząca 9 od dziewięćdziesiątego roku pamiętam analizę z 2006 roku naliczono wówczas bodajże 403 strategie 2009 roku SK rodzaju natak tak naliczono ponad 200 strategii też był moment 20000910. duży moment, kiedy zaczęto się zastanowić nad strategią na strategiami no i uważano, że ten przesyt znaczy tyle strategii w zasadzie nie ma żadnej strategii, ponieważ jakieś cele strategii to znaczy, że nikt nie ma projektów strategicznych niż w stanie nad tym zapanować zmieniono proces programowania strategicznego w państwie próbowano wytworzyć właśnie jest strategiczny strategiczne strategie to co robił Michał Boni to właśnie jego zadaniem było wytworzenie długoterminowej strategii cały czas powtarza pewne taka struktura czy architektura właśnie strategia długoterminowa średnioterminowa takie tzw. strategie horyzontalne dobrze wyglądało to dobrze wyglądało, ale to była niefunkcjonalne, ponieważ problemem jest nie tylko to, że nie potrafimy zrobić dobrej strategii, ale przede wszystkim problemy jest to, żeby nie potrafimy później w działaniu i wykorzystać o strategiach mówi to są płk Kiki czy też dzieci nie są filmy wpada akta właśnie wysoko gdzieś się sam położone i urzędnicy w swoich codziennych działaniach nie sięgają, bo te zawstydzające musieliby czytać 200 stron i później stara się dopasowywać swoje codzienne działanie do strategicznych celów państwa skarżą się do 30 lat powiedział, że żądano no to jest szał tego nie można było zrobić ale, ale tu jest podwójny problem czy ze strategii były fatalnie przygotowywane znacie to były bardzo obszerne dokumenty w zasadzie mówiące o diagnozie, jakie są problemy, jaka struktura i tak dal natomiast Góreccy nie było recepty natomiast w tradycji anglosaskiej właśnie strategia to jest 2030 stron dzisiaj pisze, jaką mamy kasę, jaką mamy kasę co chcemy osiągnąć i no jakoś pewną adekwatność prawda i literalnie napisane czynności i sposób później oceny co wynika z tego podjętego działania, a u nas 200 stron właśnie tak będzie diagnoza mnóstwo tekstu różnych danych współczynników nic nie jest w stanie w tym połapać, a chodzi o KO konkret to tyle, co kot napłakał, więc statek, jakby administracji nie są bardzo atrakcyjny i nie dziwię się urzędnikom, bo to jest po prostu krótko sławne to był chłam i w zasadzie, gdyby nikt też nie zmuszał do tych strategii w ogóle, by nie było, a która służy właśnie ktoś zmuszał bezczelna Unia nas zmuszała do tworzenia strategii, bo dają kasę prawda w tych siedmioletnich okresach chcą wiedzieć na co na nowo Lazio nie chcą widzieć na co my chcemy wydać chcą, żeby też objąć takim sosem prawda, że my rozumiemy wszystko, jakie otoczenie, jakie problemy są, jaka jest natura jak będziemy świetnie i rozwiązywali dlatego powstały te wszystkie strategie te, o których wspomniałem natomiast takie też już wspomniałem zupełnie nieczytelne niefunkcjonalne i no żadnej roli nie nie mogły odgrywać także skoro, ale tych strategii jest za dużo albo ich niemal, bo są niefunkcjonalne politycy i urzędnicy codziennie podejmują mnóstwo decyzji to jak rozumiem podejmowanie tych decyzji odbywa się w sposób intuicyjny wynika to z bieżącej gry interesu w oczy się opłaca się nie opłaca wyborczo, a czasem są to decyzje po prostu przypadkowa tak tak może być cały proces decyzyjny jest fragmentaryczny one w całości nie tworzą czegoś spójnego wiele czynników prawda to, że bieżące interesy tak jak pani wspomniała niezdolność konfigurowania tego, jaką mamy, jaki mamy pieniądz co zatem, jaką wartość dodaną za ten pieniądz może możemy uzyskać w jakiej sekwencji powiedzmy sobie kilku kroków działanie to się intelektualnie nie do przetworzenia największy problem jest priorytet wyzwaniem prawda jak mamy pewną kasę to mniej rozwiążemy wszystkich problemów na świecie prawda trzeba sobie powiedzieć, że w ciągu nie wiem 5 lat 3 problemy zasadnicze rozwiążemy taki sposób bardzo poważny, ale to czy tak jak powiedziałem ta te priorytety w tym przypomina taka jest taki przykład niezdolności do tworzenia priorytetów, ale strategia sensem i 7 strategii jest zdolność do protezowania wiemy co najważniejsze i żelazną determinację wiemy też, dlaczego najważniejsze, dlaczego na tych diagnozy przez ministra kogoś wyprzedzić, ale na ten przykład znakomity przykład odzwierciedlający umysłowości pewne ograniczenia naszej umysłowości Elżbieta Bieńkowska kandydatka na komisarza Unii Europejskiej w poprzedniej kończącej się obecnej kadencji prawda to było 5 lat temu przesłuchiwano ją w parlamencie europejskim na wypadek, gdyby właśnie miała być tym komisarzem, którym się chaos nie była tak no i ci europosłowie pytają o jej strategię przepraszam moje priorytety, które jest na stolcu prawdę nam rozwiązywać problemy, jakie priorytety, bo sobie zdają sprawę, że nie wszystko można rozwiązać problem tak jak powiedzieliśmy no, więc okazuje się, że ona mówi przez bardzo długi okres bardzo długi czas namówi priorytetach 2030 priorytetów i to zachodni dziennikarze zobaczyli i to skomentowali ona ma tyle priorytetów to znaczy, że ona nie potrafi priorytety Zobacz można, by powiedziała 34 rzeczach i czapki, a ona nas mijała nawija działa popiera duża mgławice tak i to jest nieprawda to nie jest problem, który dotyczy tylko pani Bieńkowskiej to jest problem w ogóle rządzących administracji często w naszym myśleniu też indywidualnym to jest, że nie widzimy jasności, a pomroczność Jasną aktualnie także to jest dla edukacji olbrzymie wyzwanie, kiedy określamy takie priorytety takie długofalowe albo średniookresowej strategii to on zwykle to wykracza poza horyzont wyborczy to się nie mieści w czteroletniej kadencji pracy parlamentu rządu, więc siłą rzeczy takie strategie wymuszają polityczne ponadpartyjne społeczne porozumienia uznajemy np. że budowa elektrowni atomowej jest ważna dla zmiany naszego miksu energetycznego jest zgoda i budujemy i zaczyna budować partię i sale partię i grę, która przychodzi to nie zasypuje tych wykopanych już elementów tylko prowadzi budowę dalej zakończy ją przecina wstęgę jakaś jeszcze kolejna partia ma wrażenie, że w naszym państwie jest niemożliwe, bo u nas jest także kończy się świat w niedzielę wyborczą od poniedziałku zaczyna się od nowa tak to jest dramat Narodowy to jest nasza tragedia poziom konfrontacyjną ości Międzynami jest tak duży, że w zasadzie misji my siebie niszczymy myśli myśli niszczymy nasze państwo im i niszczymy naszą przyszłość przy takim modelu naszego życia my jesteśmy w stanie wytworzyć się niczego trwałego i poprawić jakoś znacząco naszego nasz poziom życia za jesteśmy w stanie utopić gigantyczne pieniądze tam miotając się jednak rozwiązania do drugiego, zakładając gimnazja potem likwidująca, kto to jest zresztą to to tak to właśnie dobry przykład po prostu to jest także ponad polityką jako walką musi być pewna zdolność do konsensusu prawda zobaczenia, że ponad grą interesów politycznych jest pewien interes wspólny ras Lanuf to się nazywa raz jest to, że tak tak no u nas to się historycznie bardzo późno pojawiło pojęcie racji stanu jesteśmy IT w pewnym niedoczasie historycznym pod tym względem naj w ogóle to jak rozwijała się mentalność nasza to spowodowało, że my nie mamy tej zdolności do koncyliacji wzajemny razem mamy problemy intelektualne, żeby projekt realizować pewne, czyli stworzyć strategię z drugiej strony, żeby wytworzyć konsensusu ponad interesami ponad polityką, żeby zrealizować coś nie przypominam Finlandię ich reformy edukacyjne, których wyniosły rozwojową i wyniosły ich też po poziomie edukacji bardzo wysoki przez kilkanaście lat pracowali wspólnie ponad podziałami partyjnymi, żeby wypracować strukturę edukacji i treść edukacji w taki sposób optymalny to się udały się dzisiaj 15 lat dziadkowie fińscy prawda w tych rankingach międzynarodowych sam zupełnie na czele no to to był właśnie efekt tego konsensusu w ogóle kulturach zachodnich ten konsensus udaje się uzyskiwać ale gdzie ze względu na bardziej zaawansowaną kulturę mentalną umysłową i 0 i ze względu na większy poziom jak samodyscypliny i większy poziom racjonalności w polityce prawda nas polityka to są emocje to są emocje tak rozum to gdzieś tam śpi zazwyczaj jeśli w ogóle istnieje także w takim modelu nie nie dajemy sobie szans, a jak długo można funkcjonować przy braku rozwiązań systemowych przy doraźnych działań przy gaszeniu pożarów doskonały tras jest przykład służba zdrowia, która chyba chyba już przekroczyła taki moment krytyczny w ostatnich latach rzeczywiście zaczyna trzeszczeć już tak, chociaż trzeszczała tak, że lekarze co można zrobić prawda i teraz można odnieść wrażenie, że już zbliża się ten moment, że w końcu też służba zdrowia rozpadnie się na 1000 kawałków jak długo można funkcjonować w państwie, kiedy są podejmowane tylko doraźne działania czy można to państwo funkcjonuje jakoś się głównie funkcjonuje dzięki temu, że otoczenie międzynarodowe jest dosyć pokojowe prawda coby było, gdyby wystąpiły napięcia międzynarodowe, gdy było zagrożenie, jakim konfliktem na Boże zbrojnymi tak dalej to jak nasze państwo, by uległoby jakiś konsolidacji przed mamy dwudziestolecie międzywojenne i to co się stało prawda wojna, że w ciągu 7 dni potrafiono polskie państwo najechać zniszczyć tak dalej także dzisiaj cieszymy się głównie z tego, że jest pod dobrej koniunktury na tak ma bardzo dobrą koniunkturę międzynarodową i to, że Polska jest wydrukowana w system międzynarodowy gospodarczy i w zasadzie instytucjonalne prawne my funkcjonujemy w dużej mierze takie jako światło odbite troszeczkę zjawisk międzynarodowych, więc możemy się to bawić ośmieszać wzajemnie tymi naszymi sporami jest jakaś miejska, ale i będzie się lało prawda, bo jej ostatnie wiedziałam, że kula sianie Hull, ale też Hula ostatecznie, bo oba no no wiadomo, że mógł być znacznie lepiej, ale to jakoś działa, bo tak nie oszacujemy liczbę pielęgniarek i lekarzy, które potrzebujemy to zaciągniemy dziś z Ukrainy dziś w Bangladeszu itd. prawda dobrze, ale jakoś mnie produkt, ale u siebie to będziemy importować ale kiedy system emerytalny, który jest na sznurek za jakiś czas będzie generował tak wielką dziurę nie sposób będzie do tej dziury dosypywanie, by ją zasypywać znacznie się, że jeśli chodzi o finanse to to państwo wybrani z takiego głupiego powodu, że po prostu politycy też mają portfele i też potrafią policzyć przy jakim systemie emerytalnym oni stracą czy zyskają zresztą, ale chodzi głównie interesuje co będzie za 20 lat nie interesuje tak, żeby przychodzą kolejne generacje i i poprzez takie były egoizm indywidualny oni i jakość te parametry finansowe państwa pozostawia na takim poziomie, żeby to nie walnęło krótko mówiąc natomiast boję się taką bardziej miękką sferę to znaczy jak funkcjonują takie miękkie systemy jak usługi publiczne naprzód dla seniorów prawda zaczęła osób zagrożonych marginalizacją społeczną biedą itd. prawda, że to ci ludzie w najwyższym stopniu ponoszą koszty tego fatalnego stanu spraw państwa itd. natomiast zarząd też jesteśmy w szponach tuż po tak brzydko ramowego systemu unijnego są czerwone światełka prawdę przekroczymy pewien pewne niebezpieczne poziomy zadłużenia publicznego czy 3 stanu budżetu państwa to to światełko zaczyna palić zaczynają palić i i jest jakaś refleksja dopasowanie się do systemu zewnętrznego i także w tym sensie, że nie był, ale to będzie takie państwo moim zdaniem takiego ciągłego regresu i państwa żyjące światłem odbitym ani nim niemające takiego potencjału do tego, żeby nas wyrwać czy poprawić naszą naszą pozycję gospodarczą jako rozwojową międzynarodową w zakresie zdolności do produkowania, czego zaawansowanego eksportowania czegoś ciekawego z tego kraju na rynki światowe itd. dr Stanisław gasi specjalista ds. zarządzania 3października pisał tak Rzeczypospolitej rządy najbardziej rozwiniętych krajów już dawno wypracowały własne metody zarządzania projektami np. w stanach Zjednoczonych sześćdziesiątym siódmym roku, a więc Polska 2017 przekroczyła 50 lat opóźnienia w zakresie zarządzania projektami w Polskiej administracji rządowej pojawiają się wysepki zainteresowania sprawnym zarządzaniem projektami, ale należy uważać raczej za inicjatywę entuzjastów ani za przejaw systematycznego działania rządu stany Zjednoczone sprawnego zarządzania projektami nie zrealizował wylotu na Księżyc ani nie wygrałby zimnej wojny Polski rząd nie jest w stanie zrealizować o wiele prostszych jedno tak też to jest prawda nie mamy odpowiedniego poziomu to co można nazwać sterowności jesteśmy nie sterowników procesy dzieją się siłą wasze entuzjastów, którzy potrafią dziś niszową coś naprawić na rozmowę ta, która siłą rozpędu jakiegoś idealizmu romantyzmu natomiast nie tworzymy systemów organizacyjnych logistycznych, które w sposób celowy racjonalny krok po kroku osiągały cele, które uważamy za ważne istotne rozwojowe itd. no i ta sytuacja pozostanie natomiast właśnie też nie w nie nie jesteśmy w stanie wytworzyć tego co się nazywa public Garden, czyli takiego się systemu rządzenia prawda jak Francuzi no wiadomo, że mają swój etatyzm takie statystyczne system prawda z dużą przewagą procesów decyzyjnych na szczeblu centralnym i Niemcy mają system korporacje etyczne, czyli prawda rząd bardzo silnie dogaduje się z partnerami korporacyjnymi w sensie związki zawodowe pracodawcy i tutaj jakby rozgrywają piłkę to samo w takich krajach jak Holandia czy Austria tam jest określony system wiadomo jak to państwo funkcjonuje od strony struktury zarządzania jego natomiast u nas trudno powiedzieć zawsze może być też system hybrydowy prawda jest jestem czynników pomieszane ze sobą na koniec jest to, że mamy to co mamy natomiast idealizmem byłoby szukanie czy też budowanie w sobie nadzieję, że my tworzymy jakiś spójny system no to to jest brakuje nam tego, o czym mówiliśmy wcześniej badacze dyscypliny intelektualnej dyscypliny w zasadzie też moralnej takiej dyscypliny w postaci racjonalności więcej, bo bazowania na rozumie nart na analizie, a nie na na jakich w skokach fantazjach marzeniach idealizm romantyzm itd. niszczy nas po prostu romantyzm moim zdaniem i nadmierny idealizm, który nie jest skonfrontowany ze zdolnością do działania do realizowania celów cząstkowych prawda wyskakuje z jakimś coraz bardziej jakiś czas, kiedy odbieranych od komunikacji właśnie taktach, a nikt nie pokazał liczb prawdami Mierzeja prawda, bo w ruskim nie będzie miała czas stanu słyszeli słyszałem ostatnio Michała Dworczyka, jeżeli ktoś mówi, żeby nie kopać to jest przeciwko poznać jak nadać takim czekiem prawda dla jej się przechodzi do dyskusji powołuje się na taki symboliczny sam też dobre dla pory 3 czynniki, dlaczego dobra jeszcze, jakiej porze jest przekonanie prawda, że jak pani Ewy prom ma być jak racjonalne argumenty na to by panią obraził itd. dane to jest niezdolności do konsolidacji, a tkanka instytucjonalna z instytucjami, bo też mamy problem chyba instytucje są, jeżeli chodzi o priorytety strategii dość istotne ta pamięć instytucjonalna pamięć instytucję na lata, czyli zdolność państwa do działania w dłuższym okresie czasu ja pamiętam robiłem takie badanie w Ministerstwie Zdrowia dzwoniłem do pewnych departamentów i pewnie i pytałem o projekt, który oni realizowali no i często w tych departamentach nie było człowieka, który pamięta co Departament robił 23 lata 3 lata temu była czystka tak, by była czystka kadrowa właśnie dlaczego, dlaczego nie zbudowano Ministerstwa Zdrowia jako silnego organizmu i instytucji, która odpowiada przecież żadne nasze zdrowie wydatkuje no teraz się ponad niema, ale pieniądze teorie o olbrzymie prawne okazało się bardzo bardzo głupi tak powiem powód, który bez spowodował, że nie ma tych pracowni mat pamięci instytucjonalnej prawda nie ma kim gadać jeśli coś co robi 23 lata temu okazało się, że struktura płac płace w ministerstwie są niższe niż płace w różnych około minister realnych agencjach zimą rzeczy przepis jest od minister do tych agent tak tak powinno być inaczej prawda zdobywa doświadczenie w jakiś agent dopiero wtedy trafia do resortu do resortu, który ma charakter strategiczny właśnie w Polsce nie zaszło to co na taką skalę jak to co zaszło na Zachodzie to znaczy rząd centralny to jest w zasadzie 1 wielka strategia też chciało strategiczne natomiast funkcje takie wykonawcze Executive wydziela w różnego typu strukturę agencji natomiast u nas właśnie te instytucje są niesprawne, ponieważ są takie taką mieszaniną są ludzie, którzy rzeczywiście mają potencjał strategiczny, ale jednocześnie jest mnóstwo takich tradycyjnych urzędników w rękawkach, którzy psują krew, bo oni nie rozumieją większych spraw tylko swoje codzienne jakieś takie rachunek kim malutkie i jak przyjął kulturę organizacyjną instytucji urzędu itd. poproszę też mamy niespójność nie jak w pojęciu czym jest rząd czym są ministerstwa, jaką pełnią funkcję wobec innego typu instytucji państwowych tym tanki panie profesorze w całej Unii Europejskiej jest ich ponad 1500 nieco mniej niż w Ameryce, gdzie się rodziły najwięcej w wielkiej Brytanii Niemczech Francji, dlaczego nie tonie dziwi, ale my też mamy mnóstwo think-tanku u nas przyrost tych tego typu instytucji myślenia jest bardzo dużo jedzenia, więc gromadzenia wiedzy tak przetwarzania tworzenia rekomendacji do działania dla rządzących oraz więcej, ale co wpada w czarną dziura jest coraz więcej i mamy przyrost wiedzy takiej wiedzy analitycznej nie tylko takiej wiedzy, która powstaje we w uczelniach, ale wiedzy analitycznej, czyli praktycznej takiej technicznej do wykorzystania w procesie rządzenia mamy i coraz więcej w zasadzie od 2007, kiedy rozchodziły się na dobre fundusze unijne w kolejnych latach był nawet może być zatrzęsienie różnego typu przedsięwzięć badawczych analitycznych w wyniku, których powstawały raporty itd. tylko 2 wyłonił się inny problem, który nie wiem być może wcześniej nie był dobrze uświadomiony to znaczy uczymy się tworzyć wiedzę analityczną czy taką do rządzenia przydatną, ale ani nauczyliśmy się jej wykorzystywać doszliśmy do ściany w tym sensie, że okazało się, że klasa polityczna nie jest w stanie absorbować tego w razie nie kumają zwyczajnie nie kumają, a druga rzecz to jest to, że interesy polityczne prawda tak jak system nomenklatury w dostępie do stanowisk w spółkach skarbu państwa na jakiś agencjach rządowych prawda nosi się zatrudnia tu Manu krótko mówiąc prawda wiernych miernych no to z takim, jakie nie pogadamy prawda przyniesie mu jakiś opracowania analiza rekomendacji człowieku to tam się to, ale też tuman często do krótko mówiąc prawdę on musi być lojalny wobec swojego przełożonego, który jeszcze swojego politycznego przełożonemu, który przełożonego który, któremu ma jakieś stanowiska pracy dla jego początków krewnych itd. na mamy system rządzenia, który nie przyjmuje ja nie przyjmuj wiedzy nie absorbuje nie jest wiedzą jest chłonny być może tak można będzie niezwykle chłonny nie jest w stanie tego przekuć na praktykę polityczną nie jest wiedza jest traktowana jako raczej zagrożenie coś niewygodnego przeszkadza ta książka, bo jeśli chodzi o interesy na pewne sprawy są jasne pełne Wacka trzeba dziś obsadzić prawda Czeszka itd. wiedzieć, gdzie dzieje są przepływy pieniądze są kont dalej zdania są konfitury tak jak z innymi mówi pewny o efektywności prawda o jakimś nie wiem proporcji między inwestycją wartością dodaną no to pewne weźmy np. jak to się nas nazywa KNF prawda komisja nazw komisja nadzoru komisja nadzoru finansowego właśnie jak ona była Unii i jaką strukturę i zarządzania na, że miała taką ma taką, że prezes jest w stanie prowadzić osobiście negocjacje prawda to znaczy, że to jest właścicielem czy też fanów folwark też jego folwark prawda instytucja nie ma obiektywnej strój struktury, gdzie funkcje są jakoś fragmentaryzacja one podzielone i to od tworzy jakąś całość, a prezes jest no, jakby takim koordynatorem całości mamy u nas prezes jest właścicielem lub on z bankierem będzie negocjowane negocjował prawda, bo on wie nie dopuści urzędnika w wykwalifikowanego wydrukowanego, bo wierzę w tych relacjach jest kasa nano i i i takim krzykiem nie pogadamy prawda jak KNF usprawnić jak go uczynić wie, że chłonnym, żeby był w stanie lepiej diagnozować zagrożenia dla systemu finansowego da, bo wie, że nie puści Lewic zieleńców ręki, bo straci finansowo i koledzy nie zarobią też na koniec panie profesorze brak zaplecza intelektualnego partii politycznych można odnieść wrażenie, że partie polityczne polskie w przeciwieństwie np. niemieckich czy brytyjskich nie są zainteresowane tym, żeby mieć swój think-tanku swój ośrodek myśli analizę no tak formalnie mają tę możliwość, ponieważ część dotacji jest przeznaczana tak jest przeznaczona na lata NATO skończy się potem na sondaż zrazy z no tak natomiast patrząc na strony internetowe partii politycznych czy ich fundacji widzę, że sam sam opracowania, że są jakieś analizy, że w taki czy inny analityk dr profesor coś wytworzyło, ale to to to niema charakteru jak elementu czy bazy urządzenia to są wszystko przypadkowe rzeczy, które mają swój walor nie intelektualne analityczne itd. ale oni tego nie wykorzystują do tego, żeby budować programy takie w kategoriach polisy prawda takie programy działania poszczególnych sektorach czy czy zdrowie prawda czy czeka na mnie itd. tylko jest też taka zabawa intelektualna, bo to politycy niewiele wiedzą, że urząd wydać ale, ale on nie ma czasu prawda on chyba witam codzienną grą rozrywką wie, że musi zachować jak jakiś tam status to jest straszliwe czasochłonne być politykę z punktu widzenia pojedynczego człowieka jest to, że tak trenująca jego umysłu, ale też czas dał dziwne gierki 13%, bo zaraz wysadzą siodła na Onet, by chciał poczytać troszeczkę się pomęczyć dróg drukiem, ale nie czyta powalczy o przetrwanie tak zwalczane przyszła polityka panie profesorze wszędzie taka sama wszędzie chcą się wysadzić osiadła w Paryżu lokalnie tak nie Rzymie w badaniu to nie widać jednak więcej stabilności w partiach to znaczy jeśli przychodzi kadencja do wyborów to zazwyczaj przywództwo jest obdarzenie tyle zaufaniem, że daje tę szansę dać działacze wierzymy was nie próbujemy wysadzić w trakcie gry, bo wszyscy na tym tracimy przychodzi kryterium prawdy wybory wynik wyborczy i wówczas wnosi jest zły wynik zazwyczaj przez przywódcę odchodzi u nas tego nie ma też też ciekawe prawda nie ma tego mechanizmu ZUS-u te walki polityczne frakcyjne wewnątrz są stale codziennie w nocy publikacji gdziekolwiek prawda taki przeciętny polityk nie ma szans wzbogacić umysłowo w trakcie ich w swej kadencji wpolityce trafi ktoś tak powiedział, że jeśli idzie do polityki niezbyt mądry widzieli głupszy znacznie jeszcze i no i kosztuje normalnie centra moim zdaniem działa na czystą parę osób, które wydaje mi się, że raczej nie zyskało umysłowo ona na polityce w takim wydaniu parlamentarnym prof. Andrzej Zybała ekspert ds. polityki publicznej szkoła główna handlowa dziękuję pani profesor dziękuję bardzo państwa zapraszam na informacja po informacjach rzecz jasna wracam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA