REKLAMA

Rośnie znaczenie Bałtyku, Woźny o resorcie energii i smogu

Gościnnie w TOK FM: Polityka Insight podcast. Energia do zmiany
Data emisji:
2019-11-05 16:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
36:34 min.
Udostępnij:

W pierwszej części rozmawiamy o energetycznym, obronnym i geopolitycznym krajobrazie Morza Bałtyckiego. W ostatnich latach znaczenie Bałtyku wzrosło, ponieważ swoją obecność zwiększają globalni gracze, czyli Stany Zjednoczone i Rosja, zacieśnia się też współpraca między państwami regionu. Realizowane są olbrzymie inwestycje obronne (baza obrony antyrakietowej w Redzikowie), energetyczne (nowe gazociągi i linie energetyczne) oraz infrastrukturalne. To wszystko oznacza, że Bałtyk staje się polem, na którym rozegra się konflikt między supermocarstwami; z drugiej strony może wzrosnąć geopolityczne znaczenie Polski. Rozwiń »



W drugiej części Piotr Woźny, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, mówi, jak powinien wyglądać nadzór nad polską energetyką i jak podzielić kompetencje między ministerstwa. Zapowiada też, kiedy Polska uwolni się od smogu i jak zmieni się program “Czyste powietrze”.

Zapraszamy do słuchania. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry, choć państwo nowego podcast polityki Instal energia do zmiany w naszej audycji opowiadamy o najważniejszych wiadomościach sektora energetycznego omawiamy zmiany regulacyjne i najnowsze trendy technologiczne z naszymi gośćmi dyskutujemy o konwencjonalnych i odnawialnych źródłach energii oraz polityce polskiej w Europejskiej możemy też tematem zmian klimatu i tego w jaki sposób wpłynie na nasze życie nazywam się Robert Tomaszewski i zapraszam na dzisiejszą audycję Rozwiń » jest wtorek 5 listopada dziś Marek Świerczyński dyskutuje ze mną i Dominikiem Życkim rosnącej geopolitycznej roli Bałtyku i konsekwencjach, jakie zwrot ku morzu będzie miał dla polskiej polityki energetycznej i obronnej w drugiej części rozmawiam z Piotrem woźnym prezesem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o tym jak poukładać ministerstwo energii jego politycznych planach i o tym kiedy w Polsce nie będzie mogła dzień dobry nazywam się Marek Świerczyński witam tym razem w podcaście energetycznym polityki USA jego autorzy Robert Tomaszewski i Dominik Brodacki zaprosili mnie dziś rozmowy o strategicznym znaczeniu morza Bałtyckiego dla energetyki transportu bezpieczeństwa i układu sił na mapie Europy świata moment do tej rozmowy jest szczególny dania właśnie zgodziła się na budowę na kontrolowanych przez siebie wodach rurociągu Nord Stream 2, likwidując zdaje się ostatnią przeszkodę dla powstania tej niezwykle kontrowersyjnej i niezwykle istotnej inwestycji jak zmieni się po tej decyzji Bałtycki krajobraz i co z tego wynika o tym, właśnie za chwilę rozmawiamy powiedzieć, że Bałtyk był ważny jest ważne pozostanie ważny to truizm, ale żyjemy właśnie w czasie, kiedy na nowo się o tym, przekonujemy właśnie za sprawą takich inwestycji jak Nord Stream 2 przekonujemy się, dlatego że ta inwestycja pokazuje pewne przesunięcia geopolityczne mają miejsce na Bałtyku to znaczy zmianę układu sił nagle okazało się, że takie niewielkie państwo jak dania stało się głównym rozgrywającym na tym Bałtyckim rynku gazu, ponieważ warto przypomnieć, że oprócz Nord Streamu zaledwie tydzień wcześniej dania zgodziła się na poprowadzenie przez wojewodę gazociągu Baltic Pipe z Norwegii do Polski także okazuje się, że dania jest tutaj kluczowym miejscem na Bałtyckiej mapie naj oczywiście ta decyzja oznacza, że gazociąg Nord 2 powstanie też pytanie jak naprawdę kiedyś to wydasz tak się złożyło oczywiście, że dania akurat w 1 czasie podejmowała 2 istotne decyzje decyzje, które tak naprawdę leżą w interesie może nie tyle 2 przeciwstawnych graczy co 2 konkurujących ze sobą obozów strategicznych prawda po 1 stronie mamy to konsorcjum rosyjsko zachodnioeuropejskie budujące Nord Stream 2 po drugiej stronie można powiedzieć, że tych, którzy się właśnie tego konsorcjum obawiają jest także wszyscy się trochę spodziewali tego, że ta inwestycja prędzej czy później będzie jakoś tam finalizowana tak jak powiedział Dominik cały czas nie wiemy, kiedy się wydarzy to znaczy zgoda duńska Kopenhagi w sprawie Marsylia zapada jesienią, kiedy na Bałtyku panują sztormy te warunki budowy rurociągu są znacznie utrudnione niektóre szacunki wskazują, że oznaczać to będzie, że ta rura zostanie oddana do użytku nawet w połowie 2020 roku z perspektywy Polski jest to o tyle kluczowe, że nasz Baltic Pipe będzie musiał się przeciąć Nord Stream 1 i Nord Stream 2 co oznacza, że Gaz-system, który jest spółką, która będzie odpowiedzialna za jego budowa będzie musiał się w jaki sposób dogadać z Gazpromem, a konkretnie z tym konsorcjum Nord 2 AG, które stawia ten rurociąg w jaki sposób to poprowadzić już sobie możemy wyobrazić wszystko możliwe komplikacje tego typu uzgodnień ta sytuacja pokazuje, że morze bałtyckie czy też dno morza Bałtyckiego stało się po prostu planszą tej wielkiej światowej Europejskiej gry mocarstw z 1 strony mamy do czynienia z sytuacją, w której Amerykanie coraz mocniej wchodzą na Europejski rynek gazu, dostarczając coraz więcej skroplonego LNG szczególnie Europy środkowo-wschodniej Bałtyk staje się dla nich taką bramą, przez którą załatwiają swoje ekonomiczne, ale i geopolityczne interesy krzyżują się jednocześnie z wpływami rosyjskimi Moskwa próbuje na wszystkie możliwe sposoby ograniczyć tranzyt swojego gazu poprzez Ukrainę i przerzucić go na to pół nocną drogę, ale też na południową, bo warto też przypomnieć, że pod koniec 2019 roku uruchamiane będzie to Ekstrim, czyli dniowe Strumień, którym dostarczany będzie gaz do Turcji, ale drugą nitką również do Europy Południowej zostanie przy dotyku tutaj Amerykanie wchodzą ze swoim LNG na rynek Polski rynek regionalny poprzez te polskie instalacje wchodzą na rynek litewski również próbują z niego udostępniać ten gaz innym klientom, czyli można powiedzieć, że od sytuacji na Bałtyku zależy w pewnym stopniu rozwój tej strategicznej rywalizacji między Stanami Zjednoczonymi Rosją Bałtyk dla Stanów zjednoczonych jest dzisiaj nie odpowiedział taką bramą do Europy, ale jednocześnie więcej Stanów zjednoczonych na Bałtyku tym mniejsze pole manewru ma tam Rosja, ponieważ oprócz oczywiście ułożenia gazociągu Nord Stream 2 na to tak naprawdę Rosja traci gazowe rynki w regionie warto powiedzieć, że to co obserwujemy też taki proces upodmiotowienia się czy uzyskiwanie niezależności chociażby przez kraje bałtyckie, które już stopniowo są coraz bliżej tego, żeby odciąć od gazu z Rosji przed pozyskiwać tak jak Estonia z Finlandii do końca roku ma być uruchomiony gazociąg estońską fiński czy jak Litwa, która zainwestowała w terminal LNG będzie budować gazociąg z polską, więc mamy tutaj do czynienia z włączaniem tych krajów w ten zachodnioeuropejski krwiobieg to dotyczy nie tylko gazu, ale także chociażby elektroenergetyki właśnie, bo Bałtyk pod względem energetycznym to nie tylko gaz i to nie tylko ropa dostarczana tankowcami to jest przede wszystkim front, ponieważ obecnie jest także kraje bałtyckie mówi Litwa Łotwa Estonia są podłączone do systemu elektroenergetycznego Rosji Białorusi są też podłączone do systemu skandynawskiego, ale nie ma jeszcze połączenia z systemem zachodnioeuropejskim Kontynentalnym to oczywiście poprowadzenie kabli na dnie morza i aby to zmienić czyli aby umożliwić tym kraju odcięcie od prądu z Rosji jest w planach budowa kabla podmorskiego z Władysławowa do Kłajpedy kabla Harmony link, które ma powstać 2005. roku oprócz tego już istnieją połączenia tak powiedziałem między Litwą Szwecją i dzięki temu dookoła Bałtyku powstanie tzw. Baltic ring, czyli pierścień elektroenergetyczne, który będzie takim na mikro unijnym rynkiem energii swego rodzaju umożliwi co import eksport energii elektrycznej w zależności od potrzeb konkretnych klientów tak jak to się dzieje np. między polską, a Niemcami przepływa wszystkich tak naprawdę stronę Bałtyk będzie takim obszarem integracji tych rynków energii i Skandynawii i Europy Środkowej i Bałtów będzie miało to masę konsekwencji to znaczy będziemy coraz bardziej teczkę zależnie od tego co się będzie działo w Skandynawii do tej pory przykładowo Norwegia była taką wielką Europejską baterią, która zasilała Europę kontynentalną sytuacji, w której np. w sieciach brakowało energii dzięki temu, że ma bardzo dużą hydroelektrowni ale, zmieniając klimat sprawia, że tej wody, która zasila turbiny norweskie latem np. jest coraz mniej co oddziały wuj na całą resztę Europy my mamy kabel łączący Polskę ze stacją, który jest bardzo mocno eksploatowany czy do nas bardzo dużo płynie tej energii ze Skandynawii, kiedy susza latem np. Norwegii to my odczuwamy widzimy np. w polskich cenach energii elektrycznej w hurcie i ten proces integracji, który następuje poprzez rozbudowę interkonektor rów pomiędzy poszczególnymi państwami będzie się pogłębiał na to wpłynie jeszcze oczywiście to co będzie siedział na samym Bałtyku, czyli powstawanie morskich farm wiatrowych to to jest ten kolejny filar strategicznego znaczenia Bałtyku w energetyce bezpośrednio połączone z tym tylko aktorami, ponieważ najprawdopodobniej te farmy wiatrowe, które będą powstawały na Bałtyku na wkład Polski będą łączone z tymi, które będą działały w Schwedt jest ze szwedzkim systemem elektroenergetycznym tak samo jak w Bałtyckim czy duńskim itd. co oznacza, że będziemy mogli wspólnie jako państwa, które mają dostęp do Bałtyku korzystać z tego zasobu, ale też oznacza że, gdy w Szwecji np. będzie bardzo wiało to my też będziemy to odczuwać naszej giełdzie energii Bałtyk to również taka tradycyjna droga morska, którą do Polski docierają innego rodzaju surowce energetyczne niż ropa gaz, czyli ten węgiel prawda sprowadzany również drogą morską kolejny filar strategicznego znaczenia tego może jest także nasze kopalnie produkują coraz mniej węgla, więc siłą rzeczy Polska będzie zmuszona importować coraz więcej surowca albo ze Wschodu albo właśnie poprzez Bałtyk takich państw jak Republika Południowej Afryki Kolumbia Australia itd. więc potrzeba ochrony Bałtyku tej infrastruktury krytycznej, która tam się już znajduje będzie rozbudowywana to terminal LNG czy porty, które będą odbierać surowca czy rozbudowywane sieci elektroenergetyczne, które będą ściągać energię z Bałtyku będzie coraz większa będzie miało bardzo duże implikacje dla naszego położenia geopolitycznego dla samej gospodarki jak właśnie rozwijają się też bałtyckie porty, bo staje się, że w ostatnich latach w Polsce dyskusja toczyła się wokół portu, który nie całkiem nad Bałtykiem leży to znaczy wokół Elbląga pewnego czasu natomiast to co obserwujemy w danych NATO jest znaczący wzrost wykorzystania portów tylko w zeszłym roku prawie 18%owy wzrost przeładunków polskich portach 5 pół procentowy wzrost przeładunków unijnych portach nad Bałtyk to pokazuje, że ta infrastruktura ma kluczowe znaczenie dla państw bałtyckich oczywiście nawiązać do wczoraj do morskich farm wiatrowych, bo to co obserwujemy z punktu widzenia geopolitycznego to jest rosnące zainteresowanie zachodnioeuropejskich i nie tylko także amerykańskich firm inwestycjami budowę morskich wiatraków na Bałtyku zaradzi w ostatnich tygodniach zainteresowanie współpracą z polskimi firmami przy budowie morskich wiatraków wyraziły takie firmy jak duński Orsted największy na świecie potentat w sektorze offshore amerykańskie GE niemieckie RWE czy tutaj mamy rywalizacji oczywiście na gruncie technologicznym, ale także geopolitycznym jako walkę o pewną strefę wpływów w tej electro energetyce na teren właśnie przechodzimy do takiego pytania dosyć otwartego, a jak my zabezpieczamy te nasze interesy, na które w tej chwili już sięgają nie tylko w głąb morza, ale po prostu poprzez morze czy do innych krajów czy nawet na inne kontynenty jeśli chodzi o szlaki handlowe szlaki komunikacyjne tutaj trzeba powiedzieć, bo to pytanie w zasadzie zadałem sobie sam, że nie jest dobrze, ponieważ ślad za rozbudową naszej zależności od Bałtyku nie rosną nasze możliwości oddziaływania na Bałtyku też nad Bałtykiem takiego, które pozwalałoby zabezpieczyć te nasze interesy mamy to już jest truizm bardzo słabą marynarkę wojenną praktycznie nie inwestujemy w takie zdolności lotnicze, które umożliwiałyby nam kontrolę powietrza w tej przestrzeni nad Bałtykiem i co gorsza nie widać w zapowiedziach ministerstwa obrony czy też generalnie rządu, żebyśmy mieli zmienić nasze podejście, a to znaczy, że będziemy polegać praktycznie na naszych przyjaciołach sojusznikach z basenu morza Bałtyckiego i tutaj rysuje się wiele kolejnych pytań, bo przecież widzimy, że chociażby nasz sąsiad zachodni właśnie uczestniczy w kreowaniu tych strategicznych interesów naszego rywala na Wschodzie i tutaj można dojść do wniosku, że dopóki sami nie będziemy w stanie zabezpieczyć własnych interesów na morzu Bałtyckim albo zbudować takiej koalicji, która będzie w stanie zabezpieczyć kolektywnie, ale myśląc tak samo no, dopóty nie będziemy mogli być stuprocentowo pewni, że wszyscy właśnie będą skłonne nam pomóc markom z ust polskich polityków z sektora obronnego słyszymy, że Bałtyk jest oczkiem w głowie NATO rozwijamy tę wschodnią flankę czy punktu widzenia NATO jest dokładnie takie samo podejście to jest prawda co, mówi że znaczenie Bałtyku wzrosło ono nigdy nie spadło prawda, ale w związku z tym jak 5 lat temu zachowała się federacja rosyjska znaczenie Bałtyku takie stricte wojskowe operacyjne wzrosły niepomiernie, bo nagle wszyscy się zorientowali nagle wojskowi planiści, jeżeli to praktycznie od zawsze, ale nikt nie rozważa taki scenariusz politycznie całkiem poważnie że, żeby dojść lądem z terytorium Europejskiego NATO do tego półwyspu państw bałtyckich to trzeba pokonać bardzo wąski tzw. przesmyk suwalski szerokości 65 km, przez który przebiega 1 linia kolejowa 1 porządna droga druga mniej porządne to jest wielki problem dla wojska, bo z 1 strony ma wyspę obwodu kaliningradzkiego obszar niezwykle nasycony rosyjskim uzbrojeniem i wiadomo, że spełniający istotną rolę jakichkolwiek operacji zbrojnej z drugiej strony ma Białoruś, która zasadniczo tworzy z federacją rosyjską 1 przestrzeń wojskową w związku z tym morze bałtyckie tak naprawdę jest niezwykle istotnym korytarzem dostępowym dla jakichkolwiek operacji obronnej w rejonie państw bałtyckich innymi słowy bez panowania na morzu Bałtyckim niemożliwe jest obrona Estonii Łotwy Litwy, a także mówiąc całkiem szczerze Polski, ale powiedziałem, że potrzebne pewna koalicja państw bałtyckich, które same zadbają o swoje bezpieczeństwo wspólnie nad w takim razie, kto ma potencjał najsilniejsze stworzenia takiej koalicji czy Polska mogła być liderem oczywiście taką koalicją pod względem wojskowym obronnym jest Sojusz Północnoatlantycki tak, dla którego morze bałtyckie jest 1 z tych mórz prawie wewnętrznym prawda, bo 2 kraje Finlandia Szwecja co prawda nie należą do NATO, ale są jego partnerami natomiast no praktycznie cała reszta z wyjątkiem bardzo wąskiego paska przy zatoce fińskiej to są kraje należące do NATO dania oczywiście jest to stosunkowo niewielki kraj, ale bardzo solidnie spełniający swoje obowiązki obronne największym potencjałem oczywiście dysponują Niemcy, chociaż jest to potencjał do trzeba powiedzieć mocno osłabiony w ostatnich latach niedoinwestowane po prostu na papierze mają chociażby 6 okrętów podwodnych bardzo dobrze, że nie mają, bo dysponują największą flotą podwodną na Bałtyku należy ich operacyjnym wykorzystaniem są kłopoty Polska na tym tle, mimo że jest krajem relatywnie dużym relatywnie silny jeśli chodzi o potencjał militarny NATO właśnie tę sferę morską wyraźnie przez ostatnie 3 będzie kilkadziesiąt lat zaniedbała i nie widać niestety właśnie potencjał do odbudowy jeśli chodzi o tę koalicję, którą ty pytałeś NATO Polska prowadzi dialog obronny ze Szwecją Finlandią z krajami bałtyckimi z Estonią Łotwą i Litwą wiele z tych inicjatyw dzieje się oczywiście pod auspicjami NATO, ale są również inicjatywy dwustronne ważne jest to, że NATO prowadzi od kilku lat wzmożoną aktywność na Bałtyku nad Bałtykiem chociażby ostatnio misji amerykańskich bombowców regularnie powtarzane tutaj w naszym regionie sięgające i Bałtyku i morza czarnego coroczne ćwiczenia natowskie BALTOPS, które w tej chwili naprawdę przybierają ogromny rozmach wiadomo, że w przyszłym roku odbędzie się bardzo duże ćwiczenia amerykański Fender 20, które również obejmie morze bałtyckie Brytyjczycy prowadzą niezwykle ciekawej operacji właśnie, nazywając ich nawet ćwiczeniami tylko operacjami wojskowymi właśnie w tej chwili przemieścili kolejne rotacje swojego natowskiego kontyngentu do Estonii, wykorzystując i morze bałtyckie i nawet terytorium Polski, więc widać, że to się dzieje natomiast oczywiście istnieje różnica potencjałów, bo nasz wschodni rywali sąsiad dysponuje zachodnim okręgu wojskowym potencjałem lądowym powietrznym, a także i pod pewnymi względami morskim w postaci Floty Bałtyckiej przewyższającym te lokalnie dostępne siły natowskie sojusznicze w tym również Polski Arką jak twoim zdaniem jakby, widząc tam skalę wyzwań, jeżeli chodzi o rozwój infrastruktury krytycznej związani z energetyką na Bałtyku jak powinna wyglądać modernizacja polskiej marynarki wojennej tak, żeby ona spełniła te nowe zadania na czym będziemy mieli do czynienia z sytuacją, w której będzie coraz więcej morskich farm wiatrowych na polskim Bałtyku będą powstawały strategiczne gazociągi jak powinno się zmienić marynarka, żeby odpowiedź na to wyzwanie jest oczywiście dosyć skomplikowane pytanie, bo Polska oprócz tego, że posiada swoje interesy na Bałtyku to jeszcze posiada swoje zobowiązania sojusznicze i one do pewnego stopnia może nie są sprzeczne, ale nakazywałyby odmienne priorytety inwestycji, ale jeżeli mówić o tych rozwijających się w inwestycjach obszarowych prawda farmy wiatrowe linie przesyłowe czy to podmorskie kable czy to rurociągi to przede wszystkim wydaje się, że powinniśmy mieć rozbudowany system dozoru i rozpoznania świadomości sytuacyjnej po prostu widzieć wiedzieć co się dzieje co kto tam robi, kto tam przebywa, w jakich intencjach do tego oczywiście służą rozmaite Platformy rozpoznawczej i powietrzne i morskiej niekoniecznie od razu załogowe samoloty można sobie wyobrazić takie rozwiązania załogowe zresztą pod auspicjami Unii Europejskiej rozwija się program 8 konwencji inwencji, który jest poświęcony właśnie temu, żeby zbudować tak naprawdę na razie demonstrator technologii jeśli chodzi o zdolności rozpoznawczych na morzu jego symulacja na morzu Śródziemnym już się odbyła na Bałtyku nastąpi niedługo co ciekawe w tym projekcie uczestniczy włoski potentat Leonardo, który w Polsce ma swoją fabrykę, której wyroby będą w tym projekcie uczestniczyć także widać, że też struktury międzynarodowe mają świadomość tego, że obszary morskie są niezwykle istotne trzeba umieć kontrolować sposób adekwatny sprawne technologicznie zaawansowany stwarzający właśnie tę świadomość sytuacyjną no cóż, jeżeli już dojdzie do jakiegoś rodzaju konfrontacji, które niekoniecznie musi prowadzić do konfliktu tak, ale chociażby taki, że trzeba będzie wysłać gdzieś okręty nawodne czy podwodne to trzeba po prostu mieć natomiast jeśli chodzi o stan polskiej marynarki wojennej NATO jest w tej chwili taki, że posiadamy 2 okręty zdolne do operacji wykraczających poza Bałtyk to są 2 stare fregaty, których nowy dom ze służby za kilka lat nie widać w tej chwili zamysłu, żeby je zastępować tej samej klasy okrętami kończą nam się również okręty podwodne w tej chwili mamy całkiem sprawny okręt klasy kilo i który właśnie trafił do remontu okrętów Kobben, więc służbie pozostaje tylko 1 Kobe, który notabene ma około 50 lat na karku w związku z tym potrzeba wymiany tej Floty zarówno podwodnej nawodnej jest po prostu niezwykle pilna ten wymiar obronny bardzo ciekawie przecina właśnie w sektorze surowy, bo teraz Ministerstwo Gospodarki morskiej trwają ostatnie szlify można powiedzieć prac nad planem zagospodarowania może Bałtyckiego, który ma określić, gdzie te morskie farmy wiatrowe będą stawiane i 1 z głównych interesariuszy przygotowanie tego planu ministerstwo obrony, które bardzo mocno zabiega o to, żeby wydzielić jak największy obszar Bałtyku po poligony co niekoniecznie podoba się firmom energetycznym, który chciałby przeznaczyć jak największa ilość terenu morza pod budowę morskich farm wiatrowych na Robercie dobrze wspominać od interakcji pomiędzy resortami zdaje się właśnie sprawy może to są takie sprawy, w których przydałoby się, żeby resorty bardziej się porozumiewał, żeby te polityki resortowe bardziej się przenikały być może nawet, żebyśmy doczekali jakiegoś spójnego podejścia państwowego strategicznego ds. morza, bo z punktu widzenia np. resortu obrony praw chodzi o poligon z punktu widzenia wojska to w zasadzie dla operacji obronnej od zawsze w Polsce pokutuje takie przekonanie, że nasze będzie toczyć na lądzie ewentualnie w powietrzu natomiast raczej bitew morskich prowadzić nie będziemy, ale właśnie przez ostatnich kilkanaście minut prowadziliśmy taką rozmowę, która nam obrazuje, że Bałtyk tak naprawdę dostarczy nam w przyszłości tego co jest najbardziej potrzebne Energi w związku z tym po prostu nie mamy wyjścia musimy ten Bałtyk chronić bronić w razie potrzeby rządzi PiS trwa wyborcza debata o tym jak ułożyć kompetencji poszczególnych ministrów ich resorty moim gościem jest Piotr Woźny prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a także pełnomocnik premiera ds. programu czyste powietrze panie prezesie, kto powinien zająć się zarządzaniem spółkami energetycznymi, gdzie powinny znaleźć departamenty odpowiedzialne regulacje to oczywiście są decyzje polityczne dotyczące tego, jaki będzie kształt przyszłych resortowi to kwestia ustaleń liderów zjednoczonej prawicy jak oni sobie to łożą ja, zanim zaczął swoją przygodę z walką ze smogiem to przez lata zajmowałem się Telekomunikacją i takim świętym graalem sektora telekomunikacyjnego było to, że należy oddzielić kwestie kontroli własnościowej od uprawnień regulacyjnych i że te resorty, które kontrolują własnościową dane spółki, które są w domenie publicznej domenie państwa nie powinny mieć uprawnień regulacyjnych, bo to negatywnie wpływa na chociażby konkurencję w obszarze tych usług na rynku, więc miał osobiście jako prawnik, który kwestiami regulacyjnymi przez lata zajmował zawsze jednak byłem za tym, żeby inny resort wykonywał uprawnienia właścicielskie inny resort miał kompetencje regulacyjne, czyli rozbiór ministerstwo energii w obecnym kształcie tak, ale pytanie, gdzie te regulacje przesunąć bardziej potrzebujemy takiego kadłub nowego ministerstwa, które będzie się zajmowało prawem polityką energetyczną czy może skleić jest departamentami klimatycznymi Ministerstwa Środowiska, bo pakiet zimowy, bo neutralności medyczna potrzebujemy też tego faktora unijnego oczywiście jakieś inne konfiguracje to są wszystko to tak jak mówię jeszcze raz to zastrzeżenie, że to są decyzje liderów partii koalicyjnych patrząc na to co dzieje się w unii Europejskiej patrząc na politykę klimatyczną energetyczną Unii Europejskiej, bo ona się tak nieprzypadkowo nazywa, płacąc należne na torze w programie operacyjnym infrastruktura środowisko mamy ość energia mamy o środowisko widać, że trudno się prowadzi w tej chwili chociażby w relacjach z Europą działania nie mają zintegrowanych tych kompetencji energetycznych klimatycznych energetycznych środowiskowych niezwykle ważny dokument, który na pewno będzie jeszcze szczególnie w Europie pod przewodnictwem franka Timmermansa, który się tym zajmuje, czyli plan działań na rzecz energii klimatu to też jest plan, który pokazuje, jaki jest związek między tymi 2 kwestiami między tymi 2 dziedzinami, więc myślę, że one no na pewno powinny być zintegrowane i na pewno będą korzystać na tym, że będzie zintegrowane podejście do załatwienia tych spraw kwestii, a co zrobić ze smogiem walką z brudnym powietrzem od strony instytucjonalnej jest pan od marca 2017 roku, jeżeli dobrze pamiętam na syna osiemnastego roku pełnomocnikiem premiera ds. programu czyste powietrze jak kwestia smogu powinny zostać załatwiona w nowym rządzie ja zostałem pełnomocnikiem co w ogóle ta instytucja ta powołana po to, żeby próbować sklejać aktywności poszczególnych resortów i żeby pojawił się ktoś, kto tak jakoś parasolowy patrzy na te wszystkie inicjatywy, które w rządzie realizowane, że w ogóle czytam taki stary materiał stary sprzed 3 lat polskiego alarmu smogowego 14listopada 216, kiedy dzień czystego powietrza i tam było 5 postulatów co, do których polskiej własnego domu żona nie zostały zrealizowane wszystkie po 3 latach zostały zrealizowane, więc na pewno od strony regulacyjnej wydarzyło się bardzo dużo przez te lata ja myślę, że to jest także my też w tej historii dotyczącej czystego powietrza to wielu rzeczy się nauczyliśmy staliśmy się dużo bardziej precyzyjni nauczyliśmy się myśleć o takich wydzielonych segmentach rzeczywistości czymś innym jest niska emisja z domów jednorodzinnych czymś innym jest emisja komunikacyjna i walka ze smogiem doprowadziła nas do kwestii pt. poprawa efektywności energetycznej domów jednorodzinnych tak 40% energii pewnie zużywanych jest do potrzeb ogrzewania naszych domów, więc jeżeli chcemy mieć zyski dotyczące czy to redukcję emisji co 2 to zmniejszenia w ogóle wydatków na energię cieplną energię elektryczną za te polskie domy jednorodzinne stały się nagle takim miejscem interwencji, która też w ogóle świetnie wpisuje się to wszystko co się mediacji w następnych latach w Europie tak naprawdę nasz program czyste powietrze, które po to, żeby oczyścić powietrze w Polsce okazuje się, że świetnie wpisuje się agendy Unii Europejskiej dotyczącą poprawy efektywności energetycznej między czasie rok temu to wszystkim mówi 1,5 roku temu kompletnie nie doceniałem znaczenia domowych odnawialnych źródeł energii dla poprawy jakości powietrza w Polsce, kiedy patrzę na tę rewolucję konsumencką na to co się dzieje, kiedy widzę jak zaczynałem jak grzyby po deszczu też wyrastać firmy, które myślą o tym w jaki sposób produkować elektryczne urządzenia do ogrzewania mieszkań to myślę, że być może czeka nas za chwilę powrót do dyskusji, którą myśmy 2 lata temu na temat taryf energetycznych na temat tego, że warto skonfigurować specjalną taryfę, która będzie służyła Polakom, którzy wybierają energię elektryczną jako źródło ciepła, więc myślę, że nikt nie wie co nas czeka w tej podróży ja myślę, że najważniejsze jest to co się udało zrobić przez 2 lata mamy pobłogosławiony uzgodniony z komisją Europejską z bankiem światowym Polski plan walki z niską emisją i on polega na tym, że równocześnie ocieplamy nasze domy i poprawiamy efektywność energetyczną i wymieniamy przestarzałe kotły i powinniśmy się tego trzymać ich być konsekwentne stanowisko pełnomocnika rządu ds. smogu warto jest chyba zachować prawdę się, żeby było dalej taka osoba na pytanie czy pan chciałby dalej pracować jako pełnomocnik ds. smogu w Polsce tę funkcję oczywiście na dzień dzisiejszy piastuje widzę potrzebę takiej funkcji, dlatego że myślę, że przez 4 lata ten rząd dużo zrobił dla potrzeb przezwyciężenia losowości funkcjonowania administracji natomiast ten temat walki z niską emisją to nie jest, tak więc kwestia tutaj trzeba bardzo wyraźnie wyważać pomiędzy kijami marchewkami tam równo dystrybuować czasami jest także niektóre resorty mają do zaoferowania w tej sprawie marchewki są takie resorty, które mają do zaoferowania jej wcale nie są takie chętne, żeby tego typu regulacje przygotowywać, więc na pewno ktoś, kto patrzy na to, jaką zestaw działań, które powinny być zrobione podchodzi do tego tak trochę portfelową jest potrzebne ja póki co tę funkcję pełnie dla mnie ważne jest to, że 1,5 roku temu, kiedy ta przygoda się zaczynała nie było jeszcze w administracji Państwowej w ogóle jakiś takich departamentów, które zajmowały się koordynacją tego typu działań udało się minister przedsiębiorczości technologii stworzyć Departament gospodarki niskoemisyjnej to jest w tej chwili miejsce, gdzie rzeczywiście dochodzi do takiego parasol owego patrzenia na rządowej inicjatywy zresztą Polski alarm smogowy nie odpuści rządowi w tej sprawie nie pozwoli na to, żeby taka koordynacja na poziomie rządowym została zaniechana panie prezesie ponad rok temu ruszył program czyste powietrze mający wspierać Polaków i samorządów w termomodernizacji budynków i walce ze smogiem wiele to zostało zmarnowane na opisanie różnych problemów związanych z realizacją tego programu coś w ostatnim czasie zaczęło przyspieszać dzisiejsze dane Ministerstwa Środowiska pokazują, że mamy 90 000złożonych wniosków, ale i tak jest cały czas kropla w morzu potrzeb 90 000 na blisko 4 000 000 domów, w których cały czas pali się węglem chciałby pan zapytać jak pan jako prezes Narodowego funduszu ochrony środowiska może poprawić ten program tak rzeczywiście przez ostatnie 2 lata to oprócz takiej ofensywy regulacyjnej i wprowadzenia tych tak jak mówił patrząc na to co 3 lata alarm smogowy pisał to można powiedzieć, że każdemu będzie sobie w Polsce należy, że tego typu skuteczności, jeżeli chodzi o wciśnięcie rządzących na realizację postulatów, bo te 5 postulatów, które zgłaszali się temu zostały od strony regulacyjnej realizowane teraz, jeżeli chodzi o systemie wsparcia dla polskich gospodarstw domowych NATO mamy 3, które mamy jakoś tak ze sobą powiedziałbym pograją 1 ten program czyste powietrze realizowany przez NFOŚ i wojewódzki fundusz ochrony środowiska drugi termo modernizacyjna ulga podatkowa powtarzam to moim przyjaciołom z polskiego alarmu smogowego, żeby starali się być sprawiedliwi w tej ocenie rezultatów tego co dzieje się w 2019 roku, bo 30kwietnia będziemy wiedzieli ile pieniędzy z ulgi termomodernizacyjnej zostało wydane na to, żeby właśnie powymieniać przestarzałe kotły ocieplić polskie domy to będzie też miał realny wpływ na poprawę jakości powietrza w Polsce najczęściej program jest taki program stop smog, który został wymyślony po to, żeby zrobić takiego wielką skalę owego pilota w całej Polsce pójść do tych miejscowości najbardziej zanieczyszczonych tam zajęcia ubogimi energetycznie, czyli tymi, którzy ze nic nie biegną albo sami pieczenie za bardzo potrafią zrobić termomodernizację wymienić sobie kocioł, bo to cel nie jest taka prosta 4 inwestycja, a po drugie, też nie mają wystarczających własnych środków potrzeba ich po prostu otoczyć opieką w tym również finansową, żeby zrealizować najemy się, że to jest tak żadną siłą rzeczy po roku działania tych wszystkich instrumentów przychodzi czas na jakieś ewaluację opatrzenia tego co działa co nie działa ja przyszedłem tu bardzo konkretnym zadaniem, czyli doprowadzić do tego, żeby poprawić jakość obsługi klienta wojewódzki fundusz ochrony środowiska, żeby dobudować do tego dodatkowe kanały dystrybucyjne czyli, żeby ściągnąć do współpracy sektor bankowy i samorządy terytorialne, żeby doprowadzić do tego, że droga od domu do miejsca, gdzie można ten wniosek złożyć bankructwa na tym się w tej chwili koncentruję panie prezesie tych programów, o których pan wspomina czy to walki ze smogiem czy wspierania termomodernizacji wymiany pieców już całkiem sporo jak pan wymienił je dorzuca mój prąd, czyli dotacje, które mają wspierać prosumentów instalacji domowych paneli fotowoltaicznych tak zrobiło się bardzo duże także nawet osoby, które się zawodowo tym zajmują gubią się trochę w tych programach czy może nie ma w rządzie czy w samym coś takiego myślenia, żeby jakoś zacząć integrować te programy tak, żeby odbiorca zgłaszał się do 1 symbolicznego okienka i pobierać dotację na panel czy na ocieplenie domu tak to dobre pytanie rzeczywiście dokładnie w tej chwili się tym zajmujemy, dlatego że po pierwsze jest silna społeczna potrzeba uproszczenia programu czyste powietrze, żeby ten wniosek był przyjazny, żeby to był wybór bombonierka z 1213 czekoladkami, a niekoniecznie spędzony wieczór na tym, żeby spróbować taki wniosek wypełnić złożyć i siłą rzeczy, kiedy o tym rozmawiamy to myślimy o tym jak to wszystko po integrować no tak co się stanie na uproszczenie tego programu na uproszczenie reguł przyznawania tych dotacji mocno ciśnie na sektor bankowy, który mówi, że on może się zaangażować we współpracy z nami, ale pod warunkiem, że zasady przyznawania tych świadczeń zasady dostępu do nich będą jasne proste, bo banki mogą się angażować w udzielanie finansowania pomostowego na realizację takiej inwestycji, ale pod warunkiem, że będą znały przejrzystą prostą ścieżkę otrzymania dofinansowania przez gospodarstwo domowe i ile łatwo bankom jest wyliczyć to ile Kowalski będzie mógł sobie odpisać ulgi podatkowej, bo to jest rzeczywiście wyliczenia tego jest banalne bez albo 18, bo 32% kwot, które zostały zainwestowane o tyle rzeczywiście historia z obliczeniem wysokości tego co będzie można dostać dotacji nie jest taka prosta, więc ja myślę, że to jest kwestia miesiąca 1,5 miesiąca, kiedy my pokażemy jakąś taką zintegrowaną architekturę tych wszystkich systemów dotacyjnych będziemy chcieli dokonać jakiegoś takiego oczywiście, czyli przed świętami po zdaniu na pewno na pewno przed świętami Bożego Narodzenia na pewno to będzie prezent klęsk życzymy sobie takiego prezentu panie prezesie na koniec chciałbym pana zapytać czy 4 latach rządów prawa i sprawiedliwości powietrza w Polsce jest czystsza Res także jak zawsze w takich sytuacjach, mówi że pierwszy raport Najwyższej Izby Kontroli na temat złej jakości powietrza w Polsce pojawił się w 2000 roku i ja naprawdę głęboko jestem przekonany wierzę w to, że 1011 lat, jeżeli nie będziemy zbaczać z wyznaczonego kursu, jeżeli nie rozpamiętujemy tych przepisów, które zostały wprowadzone przez ostatnie 2 lata, jeżeli będziemy konsekwentnie zajmować to problem smogu w Polsce zniknie jak powiedział, że między 215219 taką fundamentalną różnicę widzę jak właśnie to, że wszystkie postulaty regulacyjne co do tego, jakie przepisy prawa trzeba wprowadzić, by jakość powietrza nie pogarszała one zostały zrealizowane i prawda jest taka, że jeżeli zablokujemy wpływ na rynek złej jakości kotłów, jeżeli ograniczymy sprzedaż złej jakości jakieś nie wiem paliw, które nawet niewiele mają wspólnego z węglem tylko za jakimiś mieszaninami jakiś odpadów produkcyjnych, jeżeli stworzyliśmy reguły dotyczące tego, że pojawiły się programy wsparcia finansowego dla gospodarstw domowych zrobiliśmy co można poprawić konsumencki energetyki no trudno porównywać rok do roku natomiast głęboko przekonany, że od strony regulacyjnej to 2019 rok to jest po prostu kopernikański przewrót w stosunku do tego jak to wygląda w 2015, kiedy smogu w Polsce nie będzie może podać pan wydać realistyczną taką łyżką media konsekwentnie twierdzę, że w 2020 ósmy 2029 roku wtedy, kiedy program czyste powietrze w Polsce ma się skończyć to rzeczywiście to oznacza wyrzucenie powietrza w Polsce taki, że będziemy mieli w pełni zgodne z europejskim porządkiem normy jakości powietrza uważam, że skokową poprawę jakości powietrza będziemy mieli w 2021 roku, bo to będzie ten moment, kiedy pierwszy po tym sezonie mogą w tym będą obowiązywały podkręcone normy jakości węgla to będzie po 2 latach wpuszczania na rynek środków publicznych czy to poprzez dotacje czy to poprzez ulgę podatkową i to też będzie w sytuacje, które już na rynku nie będzie dostępny tych poza klasowych kotłów i no tak myślę, że 2021 to jest ten moment będziemy mieli już taką wyraźnie zauważalną poprawę jakości powietrza, ale proces całe do zakończenia przejechanie przez 3 000 000 domów po to, żeby wymienić przestarzałe kotły na to pewnie z tym jak się uporamy do 20282029 roku to myślę zresztą taki realistyczny scenariusz, czyli jeszcze dekadę będziemy mogli odetchnąć pełną piersią mam nadzieję, że będziemy odbijać kolejne połacie kraju i ci, którzy będą mogli się też z zielonymi kropkami będą stanowili motywacja dla tych, których miejscowościach jeszcze będą czerwone kropki oni będą cisnąć rząd i samorządy lokalne po to, żeby się wszystko szybciej stał panie prezesie bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję również teraz czym jeszcze żyje sektor energetyczny USA oficjalnie poinformowały ONZ, że wypowiadają porozumienie paryskie, które ma ograniczyć emisję gazów cieplarnianych Donald Tramp uważa, że umowa z 2015 roku jest szkodliwa dla amerykańskiej gospodarki, a globalne ocieplenie to wymysł Chińczyków formalnie stany Zjednoczone przestaną być stroną umowy 4listopada 2020 roku, ale amerykańscy dyplomaci będą brali udział w negocjacjach klimatycznych w tym w zaplanowanym na grudzień szczycie kot 25 sam szczyt zorganizuje Hiszpania, a nie Chile, które boryka się obecnie z masowymi protestami dzięki Hiszpanom konferencja rozpocznie się w terminie, czyli 2grudnia mimo zmiany miejsca prezydentem kod zostanie Chylińska minister środowiska Carolina Schmidt, która przejmie obowiązki od Michała Kurtyki rynek kapitałowy surowcowy czeka intensywna końcówka roku władze Arabii Saudyjskiej zatwierdziły ofertę publiczną Saudi ramką, czyli największego naftowego koncernu na świecie spółka ma debiutować w grudniu na giełdzie w Rijadzie nie wiadomo jeszcze, jaka część akcji koncernu trafi do inwestorów wg szacunków analityków wycena Saudi Jaremko wyniesie 1,5 biliona dolarów, czyli 125× więcej niż obecna kapitalizacja Orlenu i to wszystko dzisiejszym odcinku Energi do zmiany na kolejny zapraszam w przyszłym tygodniu na Spodka znajdziecie państwo następstwa, gdzie Spotify i walki z zapraszam do słuchania obserwowania i komentowania usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: POLITYKA INSIGHT PODCAST. ENERGIA DO ZMIANY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA