REKLAMA

Elektryki lubią ciepło... Samochody na prąd i ich specjalne, zimowe potrzeby

Przygotuj auto do zimy
Data emisji:
2019-11-05 17:30
Prowadzący:
Czas trwania:
20:08 min.
Udostępnij:

Czy samochody elektryczne do zimy przygotowujemy tak samo, jak wszystkie inne? Czy "samochód to po prostu samochód"? Jak mróz znoszą akumulatory? Czy elektrykom grozi rdza? Rozwiń »
O to wszystko Krzysztof Woźniak pyta Artura Włodarskiego, dziennikarza motoryzacyjnego.
Partnerem podcastu jest Hankook. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
warunków drogowych każdej porze życzy sponsor producent opon klasy premium Kang tai dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem to jest specjalna audycja na temat przygotowywania samochodów przed sezonem zimowym zapowiadałem w poprzednich częściach, aby już 3 takie części, że porozmawiamy również o przygotowaniu samochodów elektrycznych, bo coraz więcej tych pojazdów na naszych drogach coraz częściej się nimi przemieszczamy, więc to też istotny temat państwa i moim Rozwiń » gościem Artur Włodarski dziennikarz motoryzacyjny Moto PL miesięcznik logo bardzo bardzo wiele czasopism obsługuje dzisiejszy gość dzień dobry dzień dobra znawca samochodów elektrycznych, bo od jakiegoś czasu bardzo bardzo mocno opisuje ten temat czy faktycznie jest także samochody na tyle się różnią, żebyśmy ci, którzy mają oczywiście elektryki jakoś inaczej się przygotowywali do tego się sezonu zimowego czy może jednak samochód samochód i aż tak bardzo się różni się diametralnie się różnią, dlatego że no wiadomo persa samochodach elektrycznych nie ma silnika spalinowego skoro nie ma silnika spalinowego tej nie ma mnóstwa cieczy, które są potrzebne do obsługi tego silnika, a m.in. oleju, bo tutaj jest największa sprzeczne z silników spalinowych taka, że one muszą sobie rozgrzać ten olej, żeby spełniał swoją funkcję marną i teraz przepisy jedno a jakby żywotność silnika drugi Otóż jeśli załóż mamy -20 stopni to naj szybszym sposobem do zużycia silnika będą zimne starty wchodzenie na obroty i manipulacje skrzynią biegów w ogóle to jest to jest o tyle ważne np. bardzo wielu samochodach można wywołać ilość odpalenia silnika od momentu zakupu samochodu to się nazywa krytykowanie i można odpowiednią sekwencją ruchów stacyjki plus tam przycisków zobaczyć ile razy ten samochód był odpalony, dlaczego dlatego, że też przekłada na żywotność silnika i jak to jest ważne w silnikach spalinowych to tutaj taka, jakby anegdotka to jest coś co co naprawdę miał miejsce mianowicie mój znajomy kupował samochód, który użytkował starszy pan i cechą charakterystyczną był idealny stan zewnętrzny plus bardzo niewielki przebieg ten pan mieszkał na wsi i jeździł 4km do kościoła z powrotem do sklepu z powrotem, ale to może raz na tydzień efekt był taki, że mimo przebiegu 20 chyba 8000 km ten samochód brał olej dlatego żony jeździł cały czas zimny silnik po prostu nie miał, kiedy na bardzo krótkich dystansach na doznane stosuje silniki spalinowe to dobrze wiemy myślę, że każdy każdy już, który się interesuje tą sprawą, gdzie znaleźć informacje, bo to dość popularne, żeby nie żałować silników, które są zimne spokojnie jeździć w czasie rozgrzewanie silnika no i oczywiście te krótkie dystanse też są w pewien sposób niebezpieczne elektryczne właśnie i teraz tutaj jest pełno, jakby nieporozumień mitów, które biorą się z tego, że my np. wysnuł mamy naszą wiedzę ekstra polujemy to co żeśmy się spotkali np. obsługując nie wiem co latarki telefony, które w bardzo nam siadają jak są silne mrozy natomiast samochody elektryczne to jest inna bajka Otóż tak w samochodzie elektrycznym mamy 2 akumulatory 1 to jest ten zasadniczy czy będą tak moglibyśmy Narodowy na on obsługuje silnik Komperda kompresor klimatyzacji odpowiada za grzanie kabiny oraz za rozgrzewanie baterii i drugi to jest taki tradycyjny akumulator 12 Volt, który odpowiada za np. za komputer pokładowy za radio za takie po prostu drobniejsze odbiorniki prądu regulacji lusterek regulacja foteli tak za klimatyzację za klimatyzację odpowiada w zasadzie nie odpowiada to jest właśnie to jest to jest ciekawe, że wszystkie takie cięższe zadania to spełnia ten duży akumulator, czyli ten akumulator tradycyjne w samochodzie elektrycznym mam dużo mniejsze zadanie do spełnienia, bo nie jest obciążane nie ma czegoś takiego jak w samochodzie spalinowym, że musi się on musi rozruszać Tłoki w zimnym silniku, przełamując opór gęstego oleju, żeby wprawić to ruch tamtego nie ma ten akumulator jest w zasadzie cały czas doładowywania przez z dużej baterii dużego akumulatora przez konwerter dyspozycji, czyli tak, jakby alternator no i czyli mamy mamy mamy 2 akumulatory i teraz tak ten akumulator 1 drugi z wyniku tego, że taka jest natura prądu najlepiej się czują w takiej temperaturze jak człowiek to znaczy do 1530 stopni, a ja umieram jak jest już powyżej 26, ale to ja akurat 26 stopni to jest jak się okazało temperatura absolutnie optymalną dla samochodów elektrycznych oznaczone wtedy mają największy zasięg jeśli obniżymy to o do -25 to z reguły zasięg jest o połowę niższy aż o połowę aż połowę niż te 50 stopni różnicy natomiast z to się też nawet u nas dosyć rzadko zdarza może to jest parę dni w roku i to nie jest też nie na obszarze całej Polski, żeby temperatura spadła poniżej 25 stopni tak generalnie przyjmuje się, że zimą zasięg samochodów elektrycznych to jest 20 do 30% mniej mniejszy tak ale, toteż trzeba to rozróżnić oczywiście wniosła w miastach w ogóle jest cieplej wraca ruchu całego wszystkiego czym jest miasto, więc tamten zasięg też będzie mniejszy, ale jakiś możemy potwierdzić, że zawsze będzie mniejszy znaczy tak jeśli jeśli to są temperatury zbliżone do zera lub niższa nota należy się liczyć z tym, że zasięg ale dlaczego ten zasięg jest wtedy mnie żyć no właśnie Otóż to wynika z 2 rzeczy po pierwsze, akumulatory, mijając mają, czyli to moje nowe mają dużo sobie elektrolit w tym elektoracie krążą sobie jony jeśli ten elektrolit jest gęsty te rejony krążą wolniej na wydajność generalnie takiego akumulatora jest niższa druga rzecz to jest taka, że ten akumulator musi być podgrzewany do temperatury, bo jest takie bardzo silne ograniczenie, ale praca akumulator jest następujące akumulator zimne nie może być ładowany jeśli dojdzie do takiej sytuacji, że akumulator ma np. 0 stopni i będzie ładowany to jego żywotność 3 do 5× się skróci podobnie z silnikiem, jeżeli jest zimno to niemożna go żałować tak tutaj jest to, więc po to, żeby nie dochodziło do takich sytuacji to jest tzw. BMS trzeba też będę mecz będzie system, czyli taki układ logiczny, który dba o to, żeby ten akumulator miał komfort cieplny jest on robi Otóż jak jest zimno to po prostu podgrzewa ten akumulator niezależnie od tego czy samochód jedzie czysto i czy czy jest jakby ktoś w środku, czego nie ma takiego, że ogrzewanie postojowe dla także ogrzewanie postojowe i właśnie samochody spalinowe muszą mieć tzw. jeśli miałyby mieć podobny podobną funkcję to to musiałby być to realizować wypas to jest drogim dodatki buty kosztuje od 4 do nawet 8000 natomiast wszystkie samochody elektryczne mają, jakby z definicji Basta w sobie mianowicie mają duży akumulator, który działa na zasadzie może działać na zasadzie pompy ciepła i nagrzewać się nam kabinę wtedy, kiedy nas nie ma jeszcze dla ułatwienia możemy to robić zdalnie za pomocą aplikacji w telefonie, żeby załączyć ogrzewanie po prostu starannie powiedzmy pół godziny przed rozpoczęciem jazdy tak także taka komfortowa sytuacja dla użytkownika samochodu elektrycznego jest następująca mam samochód podpięty pod Wall Box nie pod gniazdko 230 Volt w ogóle są, jakby 3 poziomy ładowania samochodu elektrycznego tutaj w kontekście zimy to warto o tym, wspomnieć mianowicie to jest takie zwykłe gniazdko, do którego mam podłączeniem telewizor suszarkę itd. 230 Volt mamy Łoś boks to jest tam powiedzmy od 72kW do 22 kilo VAT-u to są ładowarki, które na ulicach możemy spotkać się one są naście naścienne tak ma bardziej na stacjach benzynowych to to jest jeszcze co innego droga kupuje samochód i bardzo często producent oferuje ci za dopłatą takiego albo okres, dlatego że większość elektryków ma jednak niskiej mocy ładowarki pokładowy to jest tam rzędu 7 KW, żeby to się ładowała szybciej to znaczy, żebyśmy przed przyjechał wyładowany samochodem wieczorem rano miał 780% to najlepiej mieć UE Box który, jakby skróci ten czas ładowania, bo zwiększy moc prądu no i teraz i ten Łoś boks on już wystarcza do tego, że sam nie dojrzy się ładuje akumulator to jeszcze się nagrzewa wnętrze i np. może się nagrzać wnętrze fotele kierownica także rano jak odpala samochód, który jest podłączony do boksu to nie dość, że maszyna budowaną bateria jest ważne w zimie, żeby jednak ona była naładowana, bo tak jak mówiliśmy ten zasięg skraca to jeszcze mamy komfortowe ciepłe wnętrza na nagrzewanie akumulatora jest też o tyle istotne, że jeśli wybierzemy się w drogę, gdyby nie, gdyby inaczej, gdyby regulator był zimny nie byłoby operacji nie działa rekuperacja zimnem akumulatorze także nie ma zysku prąd zresztą nie ma zysku prądu też wtedy na marginesie, kiedy naładuje dostęp do 100% także to jest ważne, więc bardzo dobrze jeśli użytkownik samochodu elektrycznego mieszka w domu też sytuacja idealna najlepiej też jak ma jak ma fotowoltaika na dachu jak ma albo na ścianie i matek z ciepłym garażu jeszcze samochód taki czy nawet jak jak jak garaż jest nie podgrzewany to już jest wystarczająca, a tak, bo boi wszystko co trzeba się w samochodzie elektrycznym nagrzeje samo także do tego co jest dużo mniej płynów jest jakby wypas to w montowanej już w samochód także wychodzi nam na to, że taki samochód elektryczny jest lepiej nawet przygotowany do zimy niż samochód spalin od warunkiem, że dobrze go użytkujemy i właśnie robimy to co wszystkim mówiliśmy, czyli mamy albo mamy odpowiednie ciągłe ładowanie akumulatorów nie poniżej stopnia tak nazwijmy to obiegową rezerwy tam około rezerwę no właśnie jest to ciągłe pod podgrzewania i skąd jeszcze bierze się to niższe niż zasięg z tego, że częściej używamy chociażby samego ogrzewania prawda podczas jazdy, bo wiadomo temperatury są niższe klimatyzację przecież jak najbardziej możemy włączać no ale ona musi pracować mocniej tak mi się wydaje przynajmniej sami przy przez pierwsze okres jazdy tak, aczkolwiek tutaj też przewaga samochodu elektrycznego paradoksalna taka, że szybciej się nagrzewa wnętrz po prostu ta pompa ciepła jest ta nie musi być normalnym samochodzie spalinowym musi być najpierw musi także silnik apotem się, jakby dopiero w drugiej kolejności także wewnętrzne jeśli zrobimy także od razu włączymy nagrzewanie mocno przy zimnym silniku to skrócimy sobie żywotność tego silnika jeśli założymy będzie mieli często takie takiej sytuacji tutaj nie ma czegoś takiego tutaj silnik nie musi się obracać nawet nie wiem 1 obrót robić na minutę, a już wszystko działa jak trzeba także wchodzimy do, gdybyś mógł powiedzieć, od którego momentu już powinniśmy myśleć o naładowaniu akumulatora właśnie przyjeżdżam do domu po całym dniu sprawdzamy, jaki jest stan to to gdzie jestem graniczna graniczny moment, żeby podładować samochód, żeby mieć pewność, że następny dzień normalnie będzie działać i nie będziemy niebezpieczeństwa, że nie dojedziemy w zimie oczywiście, bo tym okresie mówimy to bardzo zależy od tego ile mamy zamiar ile jeździmy czy też np. jest 30 km dziennie to jest 200 km i jaki planujemy następny dzień, jakby przebiegł natomiast ja myślę, że dobrze, by było najlepiej to by było zrobić robić tak, że w dni, które nie są Niewiem, kiedy samochód nie stoi na mrozie ładować go 230 akcyzy, kiedy wiadomo, że jest zima i nie ma za dużo czasu naładowanie przyjeżdżamy rozładowane samochodem pod 5 z powodu UE boks no a jak to nie starczy, bo nie ma nie było czasu i tak daje to wiadomo musimy skorzystać szybkich ładowarek, ale trzeba mieć świadomość, że jednak odbija się to ona żywotność baterii ta jest ważne musimy też powiedzieć o technice jazdy proszę pamiętać, że w momencie, kiedy naciskamy pedał gazu tzw. bardzo mocnego wciśniemy to cała energia idzie do silnika i jest zrywny ten samochód, a to może sprawić trudności, zwłaszcza też w zimie na oblodzonych drogach czy też nie do końca zadbanych przez zarządców dróg no tak natomiast tutaj elektronika jednak czuwa na szczęście wszystkie samochody muszą mieć system kontroli trakcji, żeby nie zerwać tej przyczepności, bo moment, który trafia na koła samochodu elektrycznego jest z ryk zwykle dużo większy niż w samochodach spalinowych na szczęście też większy odsetek samochodów elektrycznych, bo około połowy ma napęd na 4 kozy wszystkie droższe samochody mają napęd na 4 koła mają co najmniej 2 silniki jeszcze, ponieważ samochody elektryczne są cięższe NATO konstruktorzy, żeby ten, że ciężar zmniejszyć często uciekają się do aluminiowych nadwozi osi aluminiowe nadwozie mają tę zaletę, że nie rdzewieje są trudniejsze w naprawie, ale nie wzywają, więc są bardziej, jakby niewrażliwe na posypywanie dróg solą, więc tutaj mamy jakby kolejną korzyść samochodu elektrycznego versus spalinowego, że tam nie ma za bardzo co dziewiczy też Lach jak się okazuje najwięcej problemów sprawiają śruby Magdy nagrzewnicy przednich drążków, dlatego że wiadomo śruby są stalowe i one po prostu zdarzają się zdarza się, że użytkowane w takich właśnie krajach jak tu jednak soli drogi to potrafią być trudne potem do odkręcenia natomiast całe nadwozie całej, a jeszcze samochody elektryczne mają dużo prostsze podwozie jak się spojrzy to one odpady wyglądają tak jak takim Box 1 tam jest po prostu między osiami wciśnięta bateria, która po prostu ma gładką też powierzchnia tutaj chodzi o jak najniższy CIT, który samochody, zwłaszcza elektryczne są bardzo wrażliwe żeby, żeby ten opór był mały to podwozie musi być gładki, a więc mniej zakon zakamarków, gdzie ta susza może w zasadzie jedynym takim miejscem, gdzie może się tam osadzać to jest to są nadkola, ale one też są aluminiowe w zasadzie nie ma problemu nie trzeba nie trzeba już całkiem na koniec kwestia opon, ponieważ jak wiemy te samochody też są bardziej zrywny lepszej jakości powinny być opony tak przynajmniej wydaje na logikę niż zwykłych samochodach spalinowych ich chyba przez to, że spada tam możliwości jazdy dystans, który może przejechać lepsze opory tłuczenia powinny być ta ten ten właśnie poziom lepszego, chociaż dzisiaj dotrzeć etat no tak są same są to są, jakby 2 kategorie samochody elektryczne, bo są takie samochody elektryczne, które mają specjalne opony Eko np. odmiany volkswagena polo czy golfa, ale mają specjalne opony tak bardzo często w tych planach jest wyższe ciśnienie powietrza to akurat ułatwia jazdę w nie nie we wszystkich, ale generalnie w warunkach zimowych teraz tak wszystkie samochody elektryczne mają większą masę jak mają większą masę to się zużywają nieco szybciej się zużywają opony oponach zimowych bardzo ważny jest nie tylko głębokość bieżnika, ale także ostrość krawędzi tylko bieżnika i np. moje obserwacje są takie, że w pierwszym sezonie wszystkie w zasadzie opony zimowe niezależnie od tego jakie firmy one bardzo dobrze się sprawują, dlatego że mają ostry bieżnik, który się bardzo nam łatwo się wgryza śnieg czy czy jakąś tam oblodzoną lekko droga, chociaż na lód to i tak nie ma mocnych natomiast jeśli takim taką oponę użytkujemy ileś tam razem jeździmy dosyć agresywnie ileś sezonów to nawet jak jestem bieżnik jeszcze w miarę głęboki to one się zaokrągla ją i ta kostka bieżnika zaokrągla IT opony już tak nie trzymają tutaj elektrycznych samochodach mamy dużą masę większą masę, więc większą bezwładność także to musimy mieć na zawsze tyle głowy, że jednak elektrycznym samochodzie troszkę bardziej trzeba dbać o opony Artur Włodarski dziennikarz motoryzacyjny bardzo dziękuję za tę opowieść o przygotowaniu samochodów elektrycznych przez przed sezonem zimowym to by było na tyle, jeżeli chodzi o specjalne wydania audycji w radiu TOK FM serdecznie dziękuję za rozmow Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZYGOTUJ AUTO DO ZIMY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA