REKLAMA

Maciej Dominiak: Cinemaforum to globalny przegląd najlepszych krótkich metraży ze świata

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-11-06 19:00
Audycja:
Czas trwania:
22:22 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej są Maciej Dominiak, producent Cinemaforum i Janusz Zaorski- reżyser i przewodniczący Jury 18. Międzynarodowego Forum Krótkometrażowych Filmów Fabularnych (6 - 11 listopada w Kinotece w Warszawie) Rozwiń »

Maciej Dominiak: "Chcemy pokazać, że ci wielcy mistrzowie także zaczynali od krótkiego metrażu." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska już dzisiaj w Warszawie rozpoczyna się osiemnasta edycja Cinema forum, czyli Międzynarodowego forum krótkometrażowych filmów fabularnych moimi gośćmi w kulturze osobistej są dzisiaj reżyser Janusz Zaorski przewodniczący żyli Międzynarodowego konkursu krótkometrażowych filmów fabularnych i producent festiwalu Maciej Dominiak witam serdecznie to dzień dobry IR Cinema forum, czyli co wylęgarnia polskich artystów tak Rozwiń » naprawdę opolskich jak polskich myślę, że tak naprawdę to też już w jakim sensie światowych, bo założenie intencją konkursu filmów krótkometrażowych rzecz się prezentacja perspektywy taki globalny jeśli chodzi o krótkich i na to krótki kino na świecie zajmuje naprawdę bardzo istotne miejsce to jest nie tylko taka wylęgarnia przyszłych talentów, które możemy zatem dostrzec potem już na dużym ekranie, realizując filmy krótkometrażowe, żeby pełnometrażowe, ale też tak naprawdę myślę, że taka absolutnie samowystarczalne forma filmowa tak jak w literaturze mamy nowelę i powiesz tak myślę, że krótki metraż jest tutaj też absolutnie, jakby autonomicznym gatunkiem, który funkcjonuje zupełnie samodzielnie i niekoniecznie zawsze musi być tylko przygotowaniem także tak będzie jakiś większej formy, zwłaszcza że tym właśnie reżyserem jest o tyle łatwiej, że studiując różnych szkołach filmowych na świecie musi przejść przez etiudę 51020 półgodzinną i czasami skok na pełny metraż no jest zabójczy, bo to, że skacze do przerębli niestety zapalenie płuc od razu gotowe w związku z tym fakt możliwość, a ja mówię nie z powodu o tym, bo miałem taką szansę moje pokolenie miało taką szansę, bo w końcu lat sześćdziesiątych pojawiła się w telewizji polskiej możliwość realizacji półgodzinnych filmów potem od tego odstąpiono potężnie wypełniało całego wieczoru, więc zaczęto sztucznie niektóre pół godziny rozgrywać do godzinnych czy pełnometrażowych, ale tak przecież Zanussi debiutowała Żebrowski Marczewski Krauze moja skromna osoba, więc to zostało, a poza tym pół godzinie to trzeba wszystko zabrać to musi być taki zegarek szwajcarski, gdzie w pełnym metrażu jakiś pasaż jakiś oddech może czasami powinien mieć miejsce natomiast tutaj wszystko powinno być istotne dwudziesto pięciominutowy film proszę panie Januszu, ale czy pamięta pan, w jakich okolicznościach powstawał pana pierwszy krótki metraż na dobranoc to był rok 70 tak byłem szczęściarzem przez 1,5 roku byłem asystentem Janusza Morgensterna przy serialu Kolumbowie pan nie poznała ją poznają między czasie napisałem scenariusz z bratem aktorem Andrzejem i z Grigorijem 4 pancernych, czyli z Włodzimierzem PSM była taka Groteska, która jednak mówiła dość poważnych sprawach, czyli o tym jak uniformizacji nam grozi, że właściwie w tych blokowiska to tak jak sardynki czy Procki w pudełku mieszkamy myśli podobnej sny nawet już nam się upodobniają, czyli wyobrażenia marzenia i sami bajka, więc pan złożyłem to miałem szczęście, że ten cel został zaakceptowany przez ówczesne władze telewizji i z tą samą ekipą, dla której najpierw byłem asystentem stałem się reżyserem czy to były cieplarniane warunki, bo oni wiedzieli ja wiedziałem kogo na co stać to dużo mówi mało robi itd. tak dalej się wszystko bardzo ładnie sprzęgło pokazałem na festiwalu w Krakowie spodobała się wyróżnienie w Grenoble i to pozwoliło już starać się pełny metraż no właśnie szybko pojawił się ten pełne długi metraż oraz życiu po na dobre szybko, bo dokładnie rok później dzięki Tadeuszowi Konwicki Emu, który obejrzał na dobranoc go poprosiłem na pokaz i powiedział pan tu jest pokłosie jakiegoś konkursu oczywiście jakieś gnioty nagrodzili natomiast jest szereg fajnych tekstów może pan sobie jakiś przeczyta czy wybierze wręcz tak się stało wybrałem autorem tego tekstu Zygmuntem Lechem co ciekawe później reżyserię filmową skończył realizował tutaj filmy wyemigrował do innych krajów, więc jak po płatkach róży bez kolców wszystko mieć w przyszłym na dobranoc to to taka trochę satyry lata siedemdziesiąte szare blokowisko, gdzie panują szaleńcze również mordercze sny o życiu na blokowisku lat dwutysięcznych opowiada 1 z filmu, który bierze udział w tegorocznym międzynarodowym konkursie krótkometrażowych filmów fabularnych nas na forum którego, jeżeli jest pan przewodniczącym nagrodzone na festiwalu młodzi i filmy w Koszalinie film Huberta Baranowskiego nie zmieniać tematu, czyli dobre chłopaki przeciwko upadkowi zasad no tak ten film to także zwycięzca konkursu filmów krótkometrażowych festiwal polskich filmów fabularnych w Gdyni coś sugerują przewodem Allianza na razie zupełnie obiektywnie dyskutujemy o repertuarze repertuar oczywiście bardzo bogaty, bo z 1 strony nie zmieni tematu rzeczywiście laureat naszych największych festiwali filmowych z drugiej strony takie filmy jak Iran czy czy było to mają już to w tym pierwszym przypadku mówimy o filmie, który uczestniczył selekcji festiwalu filmowego w Cannes w tym drugim przypadku filmie nominowanym europejskich nagród filmowych to są laureaci festiwalu Sundance to jest tak naprawdę globalny przegląd tego co dzieje się w krótkim kin na całym świecie mało tego chcemy uzupełnić co macie mówił, że jeszcze w miarę łatwo w telewizjach różnych nie tylko polskich czy polskojęzycznych trafić na europejskie filmy prawda tam Canal plus czasami przypomina inne stacje natomiast jesteśmy odcięci od tych filmów innych kontynentów tutaj będzie szansa na 2 filmy brazylijski film z Chin na film z Persji, czyli z Iranu to myślę jest jakieś dodatkowe wisienka na tym torcie też warto wspomnieć o greckim filmie tak tak to generalnie ewidencja czasem rzeczywiście z 1 strony to co najbardziej mnie taka egzotyka tych tych propozycji innych kontynentów, ale z drugiej strony spojrzymy sobie na taką tak powiem przestrzeni kinematograficznych rynek filmowy Europejski to bardzo często brakuje nam takiej regulacji nawet w obrębie Europy często nie mamy okazji do zapoznania się z repertuarem kinowym naszych sąsiadów taki tutaj też bardzo nam na tym zależy nie w przypadku konkursowi towarzyszy też seria wydarzeń branżowych taki cykl, który nazwał Inter FIM dla to są spotkania młodych producentów dystrybutorów filmowych nie rozmawiają na temat tego jak jak to intensywność cyrkulacji filmowej obiegu filmowego w obrębie Europy też wzmocnić, bo jesteśmy zdominowani przez rynek amerykański oczywiście to jest jakaś część tego rynku istotna ale, ale myślę, że to fajne wartościowe dobre kino też powinno intensywniej, na którym tylko lobbować w obrębie Europy być dystrybuowane sprzedawane dotyczy to także krótkich metraży, bo w wielu krajach naprawdę opracowano bardzo ciekawy model rozpowszechniania tego typu kina i o tym, też będziemy w trakcie Cinema forum w tym roku rozmach a jakie tendencje w krótkim metrażu światowym europejskim polskim dzisiaj da się wyróżnić to firmy skupiające się przede wszystkim osobista historia jednak pokazujące szerzej dzisiaj znowu może 2 takie tendencje po pierwsze, pierwsza rzecz jest taka, że krótki metraż może być odważniejszy, bo jest mniej obciążony zależnościami producenckim jest mniej, gdyby wkomponowany w pewnej takiej strategii już typowo producencki kosztowny mniej kosztowne, a przez to mniej uzależnione od rynku od czynników komercyjnych bardziej, gdyby bardziej odpowiadające pewnym wizją twórcze artystów tak w związku z tym myślę, że w tym kinie plan panuje większa swoboda wolność twórcza taktyce, gdy pierwsza rzecz, a druga, że jeśli się tak przyjrzeć temu kinu od strony nie wiem gatunkowej tak dalej to to jednak stanowi absolutne odzwierciedleniem kina pełnometrażowego także tu tak samo mamy do czynienia z kinem psychologicznym mam do czynienia z takim typowym kinem gatunkowym, czyli zabawę konwencją na poziomie min kina grozy jakiś, jeżeli filmów ocierających się wręcz kina akcji np. taki i tak naprawdę wbrew pozorom nie jest takie kino bardzo trudne w odbiorze niszowe przeznaczone dla wykwalifikowanego odbiorcą jest absolutnie adresowany do szerokiego widza, który szuka dobrych rzeczy w kinie jeśli mogę w to wejść to problemy poruszane przez młodych ludzi są problemy bliskie ich otoczenia stąd ta współczesność jest bardzo mocnym atutem prawie każdego filmu i dla nas, którzy przyglądają się temu już od wielu lat jest bardzo fajnym dodatkowym obowiązkiem typowanie tych, którzy zrobią krok dalszy również z pozytywnym efektem czyli, którzy zadebiutują i Ola Karpińska prawda najlepsze fajerwerki RR no to jest film, który przeszedł po prostu Huraganem przez wszystkie festiwale na świecie, bo każdy jakieś zagrożenie czuję, bo to jest coś więcej niż tylko realizm nie daj Boże mały realizm, ale mówimy o przykładach polskich pozytywnych Paweł Domalewski za film obcy dostał pierwszą nagrodę czy Paweł Maślona zamach my obaj zadebiutowali kontaktowali mam Domalewski wręcz zdobył złote Lwy grand prix to się rzadko debiutantów zdarza maślana atak paniki też sukces komercyjny, więc to wszystko dowodzi, że warto pomagać przy tych pierwszych krokach to jest jakaś naturalna selekcja taki festiwal jak nasz pomysł się porównać, gdzie my jesteśmy, gdzie jest zachód, gdzie inne kontynenty itd. to jest ciekawe i o wiele smaczniejsze niż pójście na Służewiec typowania, który końcowego mówił to reżyser Janusz Zaorski przewodniczący jury Międzynarodowego konkursu krótkometrażowych filmów fabularnych na Cinema forum, którego osiemnasta edycja właśnie rozpoczyna z nami również producent festiwalu Maciej Dominiak za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informację w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska dzisiaj rozpoczyna się w Warszawie osiemnasta edycja Cinema form, czyli Międzynarodowego forum krótkometrażowych filmów fabularnych ze mną w kulturze osobistej goście reżyser Janusz Zaorski przewodniczący żyli Międzynarodowego konkursu krótkometrażowych filmów fabularnych na innych form i producent festiwalu Maciej Dominiak rozmawialiśmy o filmach krótkometrażowych i o filmach krótkometrażowych jeszcze porozmawiajmy nas na forum także okazja do zobaczenia tych krótkich metraży wielkich Mistrzów takich jak Kieślowski czy za ile warto do nich wracać przede wszystkim dlaczego, żeby zobaczyć jak wyglądały początki po to, żeby chociażby zrozumieć te ich późniejszą twórczość na pewno ja przypominam sobie film byłem też na planie Krzysia Kieślowskiego przejście podziemne on wpadł wtedy na karkołomne z punktu widzenia produkcyjnego pomysł, żeby pierwszego dnia miał robić prób z aktorami tylko na Bródno nakręcić cały dwudziesto pięciominutowy film rodzaj brulion rodzaj notatnika tak, żeby oswoić się z tym przejściem podziemnym Andrzej Seweryn gra Teresa Budzisz Krzyżanowska, a potem już mieli pozostałe 5 dni, żeby ten film po 5 minut dziennie rejestrować no tak, ale trochę i twórca wpadł we własne sieci po pewne rzeczy tego brulionu się podobały to było powiedziane kamerą z ręki tak bardziej reportażowe paradokumentalny i wtedy na tym etapie Kieślowski był, więc bardzo te niby takie strzępy zgrzyty to wszystko szło na koszt tego filmu jego denerwowało, że to wszystko potem jest taki już wypolerowane, że to jest takie składne, że to jest wykreowane i zaczął łączyć jedno z drogi dlatego w pewnym sensie to ja ten film zapamiętałem, bo to była nauczka, że nie można robić eksperymentów na żywym organizmie, bo trzeba sobie powiedzieć o imponderabilia co jest najważniejsze, o czym mówimy jeśli wiemy dokładnie, o czym to jak samo przychodzi często nie trzeba wymyślać prawą ręką zalewy ruchu ale kiedy mamy eksperymentować jak już oderwiemy do pełnych metraży to przecież ryzyko jest tak duże, że producenci po łapach ma zbijał, żeby czegokolwiek już nie próbować inaczej, więc studia i pierwsze filmy właśnie od tego są, a jurorzy decydenci są od tego, żeby dostrzec jak wybrał Zygmunta samo szuka wybitnego operatora Andrzej Wajda zastanawiał się, kto mógłby zrobić Brzezina piękny plastycznie prawda oparty na malarstwie Jacka Malczewskiego m.in. i poszedł jakiś film do kina kiedyś szła Kronika filmowa pani była telewizja tak rozwinięta i NATO przejęła te newsy i był jakiś okropny materiału jakaś narada wicie rozumiecie tam karafka woda coś tam odfajkować Ano nagle w 1 ujęciu widać, że za oknem pada śnieg i co jest następnie bliski plan przez szybę, a potem on wyszedł nagle na tych, który pana, które wzrosły, bo to był kwiecień zarejestrował to wszystko Hajda parze ja chcę tego człowieka zrezygnował, bo poszedł za lepszym tak się zaczęła kariera, więc od tego jesteśmy my jurorzy decydenci, żeby łapać takich samych środków i dawać możliwość tworzenia i w tej sekcji, której mówimy, czyli krótkich metraży wielkich Mistrzów koncert życzeń Krzysztofa Kieślowskiego m.in. ale także film Agnieszki Smoczyński aria diva przepisowych Harrego też film na razie opowiadania Olgi Tokarczuk, więc tutaj, a to absolutnie na topie historia ale gdy rzeczywiście mamy, gdy chcemy spojrzeć na temat krótkiego kina bardzo różnych perspektyw z 1 strony tak jak wspominałem patrzymy na to z perspektywy dystrybucyjnej rynkowej z drugiej strony oczywiście przede wszystkim pokazuje bieżący repertuar, ale trzeciej strony chcemy też osadzić tak naprawdę krótki w kontekście historycznym chce pokazać, że tak naprawdę wielcy mistrzowie kina też realizowali krótkie formy też realizowali krótkometrażowe filmy fabularne i tu rzeczywiście to tegoroczna retrospektywa obejmuje tylko wyłącznie dokonań polskich twórców, ale też pokazujemy na pierwsze filmy Wernera Herzoga w związku z tym, że absolutnie unikalne i czasami wręcz odkurzone z jakich płyt DVD, które dziś ktoś jeszcze dziś zdigitalizowane tak dalej myśmy doprowadzili do takiej formy emisyjnej wyposażyli w Polskiej napisy i rzeczywiście to unikatowa pierwsza możliwość tak naprawdę obejrzenia filmów no w Polskiej wersji językowej na polskim ekranie kinowym specjalna sekcja nas na forum w najbliższą niedzielę o dwunastej jak co roku nas na forum pokazuje się także filmy nominowane do nagrody imienia Jana Machulskiego to już piętnasta edycja tych prestiżowych wyróżnień przyznawanych najlepszym polskim filmom niezależnym sporo takich właśnie filmu w Polsce powstaje przy myślę, że generalnie ta niezależność jest przede wszystkim niezależność twórczą, bo od strony takiej organizacji producenckiej krótkie kino na przestrzeni ostatnich 15 lat dosyć mocno się sprawy z profesjonalizm wału tak to myślę, że już tak naprawdę mamy pewien margines stanowią rzeczy, które są taką twórczością na pół amatorską wątek to jednak to każdy myśli raczej o karierze profesjonalnej w kontekście krótkich form filmowych również, ale nagrody imienia Jana Machulskiego rzeczywiście są taką okazją do tego, żeby sobie takiej re roczny przegląd tego wszystkiego co z kolei w Polskim kinie krótkim powstało przez ostatni rok rzeczywiście zrobić, bo w 1 miejscu w 1 czasie pokazujemy filmy, które uzyskały nominacje podczas tak naprawdę 8 najważniejszych naj naj naj najdłużej funkcjonujących w przestrzeni filmowej festiwali krótkiego kina niezależnego okresie w całej Polsce odbywają w Jeleniej góry aż po Olsztyn po Gdańsk i to rzeczywiście taki przegląd najlepszych spośród najlepszych należy to właśnie taki etap 3 poziom owego filtrowania filmów przez przez poszczególne składy jurorskie poszczególnych festiwali potem te filmy rzeczywiście przyzna jak nominacje przyznawane są poszczególne kategorie branżowe w związku z tym rzeczywiście jest okazja obejrzeć coś jest takim przeglądem w kontekście nie film, który miał najciekawsze zdjęcia najciekawsze role aktorskie najciekawszy scenariusz bardzo bardzo bardzo bardzo ważne Maciek mówi, bo to jest jakby totalna analiza filmu w różnych kategoriach nie tylko najlepszy film, ale reżyseria scenariusz rola męska żeńska Manta muzyka prawda człowiek się zastanowić jak te elementy współgrają ja prywatnie powiem, że jak ja słyszę muzykę w filmie to nie jest dobrze dla filmów, jakie mam czas zastanawia się, że tam w ogóle muzyka jest pamiętam kiedyś ptaki Hitchcocka zobaczyłem patrz napisy końcowe muzyka w ogóle nie słyszała muzyki Bacha, bo to zrobił perwersji finansową on po prostu nagrał muzycznie takich, które atakują ludzi mnie się wydawało, że są efekty synchroniczne tak taki po prostu się zachowuję to wszystko było uwerturą do późniejszej kaskady dźwięków muzycznych udających, tak więc to są wszystko obszary, o których warto mówić warto nagradzać Cinema forum to jest nagle impreza branżowa tak można powiedzieć w tym sensie, że w trakcie festiwalu odbywa się także europejskie spotkanie młodych profesjonalistów filmowych Inter Filip 30 tak naprawdę już się odbywa, bo zaraz ucięła rozwiązanie już powiedziałem tak potrwa do 10listopada, czyli wiedza na temat rynku filmowego w pigułce tak naprawdę tak to wydaje się troszeczkę być może bardziej hermetyczne tak niższe niż pokazy filmowe ale, ale również ważne dlatego mnie nie bez przypadku w przypadku kina forum unikamy nazwy się festiwal na rzecz nazwy forum, bo bon, bo mam wrażenie troszkę bardziej oddaje formuła imprezy to jest okazja, żeby nie tylko obejrzeć film, ale spotkać z autorami spotkać z filmowcami porozmawiać uczestniczyć w dyskusjach debatach bardzo różne tematy chociażby dotyczące przyszłości kina takie technologie w wiarę chociażby, ale też rzeczywiście taka przestrzeń do spotkań związanych z myśleniem dystrybucji sprzedaży krótkiego kina, bo to, bo gra się ukryć to jest bardzo istotne aspekty których, który potem pozwala widowni z tym z tym repertuarem na bieżąco mieć okazję, żeby się zapoznać nie tylko w trakcie pokazów festiwalowych, które są światowym wydarzeniami corocznymi incydentalnymi w pewnym sensie wyznaczającym, owszem, owszem dziś trendy kierunki ale, ale jednak no o pewnym ograniczonym zasięgu tak i tak naprawdę dystrybucja krótkiego kina i możliwości wejścia z tego typu repertuarem zupełnie inne kanały już nie mówi o dystrybucji kinowej standardowej, ale też kanałach takich jak telewizja kanał takich jak Jordi różnych innych wydawałoby się czasami nawet egzotycznych formach, bo w dyskusjach pojawi się w taki wątek sprzedawania krótkich metraży do repertuaru emitowanego przez linie lotnicze w trakcie długodystansowych rejsu tak w związku z tym, gdy możliwości wokalne linie na pewno przez przestrzenie kanały są tutaj bardzo szerokie myślę, że rozwój technologii internetowych też bardzo sprzyja nam tak naprawdę o tym o tym rozmawiamy gościem specjalnym tej sekcji w tym roku Larsen gaz, czyli dyrektor festiwalu filmowego w Oberhausen tak naprawdę najstarszego festiwalu krótkiego kina na świecie, które sporo namieszał też ten festiwal no, jaki europejskim niemiecki atak tak tak tak manifest Oberhausen właśnie przeszedł do historii kina myślę to jest bezdyskusyjnie 1 z najważniejszych tego typu imprez na świecie i bardzo nas cieszy, że pan dyrektor przybył do nas w tym roku inspiruje się obrazem, ale do myślę, że że, jakby trudno było ten festiwal zajmują się krótkim kinem pomijać tak generalnie myśląca o pewnych kierunkach programowych o 3 czy nawet tak naprawdę sięgają z repertuaru tego festiwalu, bo to jest taka impreza której, której nie można pominąć tak tak jak w globalnym przemyśle filmowym nie można ignorować Oskarów 7 jak nie można proszę państwa pominąć Cinema forum, czyli Międzynarodowego forum krótkometrażowych filmów fabularnych pani mówi od dziś do 10listopada moimi gośćmi byli reżyser Janusz Zaorski przewodniczący, jeżeli powtórzy to raz jeszcze Międzynarodowego konkursu krótkometrażowych filmów fabularnych i producent festiwalu Maciej Dominiak jeszcze przypomnę, że wstępna projekcje na spotkania z twórcami jest bezpłatne pokazy odbywają się w kinie Kinoteka w Pałacu kultury nauki w Warszawie bardzo dziękuję za to spotkanie dziękujemy również zapraszam państwa agencji forum teraz czas na informacje w radiu TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA