REKLAMA

68. Potęga racjonalizacji. Dimitrova i Stawiszyński o rozumie i emocjach

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2019-11-06 19:00
Czas trwania:
35:59 min.
Udostępnij:

Racjonalizacja to jeden z najpowszechniejszych mechanizmów obronnych, polegający na tym, że dla rozmaitych swoich nieprzemyślanych działań albo porażek wymyślamy na pozór logicznie brzmiące uzasadnienia. Doskonałym poligonem obserwacyjnym tego rodzaju zjawisk jest oczywiście polska polityka. Dlatego to właśnie od niej zaczyna się dzisiejszy odcinek „Naszych wewnętrznych konfliktów”, a dokładniej rzecz biorąc od osobliwej decyzji, żeby… Krystyna Pawłowicz i Stanisław Piotrowicz zasiedli w Trybunale Konstytucyjnym. Przyznają państwo, że jest to początek z nawiązką spełniający słynną receptę na thriller Alfreda Hitchcocka, który trzymający w napięciu film nakazywał rozpoczynać od trzęsienia ziemi. Kończy się zaś - jak zawsze - na psychoterapii, ale w tak zwanym międzyczasie autorzy podcastu dyskutują także o relacjach między sercem a rozumem i rozemocjonowaniu współczesnej kultury. Jak zawsze, zapraszamy do wysłuchania całości.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry, ale też mitra i Tomasz Stawiszyński dobry wieczór albo dzień dobry o różnych mechanizmach obronnych dzisiaj będziemy rozmawiać głównie racjonalizacji i wrócimy do naszej klasycznej dyskusji umysłu czy emocje albo można tam różne sposoby określać afekt czy rozum serce czy głowa tak takiego wręcz archetyp owo architekt prowadzi też lekko anachroniczne no bez przesady z tym anachronizmem tam się nie Bojana chroni zło ja też nie zaczniemy od Jarosława Rozwiń » Kaczyńskiego, żeby było ciekawie i dobre serce czy rząd naprawia domo oczywiście zaczniemy od Jarosława Kaczyńskiego, a skończymy na polityce w sumie też na psychoterapii noc potrafi to będzie cały czas zapraszam nasze wewnętrzne konflikty podcast psychoterapeutyczno filozoficzny gestem na wskroś diaboliczny wydaje mi się w takim duchu Fiodora Dostojewskiego jest decyzja o wprowadzeniu do Trybunału Konstytucyjnego Stanisława Piotrowicza i Krystyny Pawłowicz 2 postaci właściwie operetkowych w Polskiej polityce w jakim sensie, choć taka mroczna operetka zarazem oczywiście nie mówię tutaj o nich jako osobach prywatnych tylko mówię o tym jakie wizerunki swoje wykreowali przestrzeni publicznej to nie jest atak ad personam to jest ocena sposobu ich funkcjonowania w sferze medialnej w sferze politycznej, czyli w sferze publicznej tam, gdzie wszyscy są na widoku mogą kształtować w jaki sposób to jak się zachowują co mówią no, więc mam te decyzje właśnie dość diaboliczny gest w duchu Dostojewskiego jak powiedziałem tam jest wiele postaci tego genialnego pisarza, która cechuje rodzaj takiej osobliwej przekory destrukcyjnej autodestrukcyjnej zarazem one czasami robią różne rzeczy właściwie tylko o to, żeby zrobić komuś albo sobie także na złość, żeby zrobić właśnie inaczej i mieć z tego jakąś osobliwą satysfakcję później no i zastanawiam się, że to jest właśnie to, bo tak mi się ten gest jawnie czy może raczej zupełnie sobie z tego rodzaju motywacji Jarosław Kaczyński sprawy nie zdaje, a może też i nie ma może jakąś inną, ale ma dorobiono jakąś bardzo racjonalnie brzmiącą opowieści jakieś uzasadnienie logiczne po składane do tej swojej decyzji, żeby właśnie te 2 postacie w Trybunale umieścić no i stąd w zasadzie pomysł, żeby porozmawiać o racjonalizacji o racjonalizacji jako mechanizmy obronne zresztą powszechnie znane lubiane też tak często pojawiającym się w języku potocznym razem np. właśnie wyparcie czy tak jakoś nawet wręcz odbywającym się czasem, ale też bardzo często występującym w naszym życiu ich, bo chętnie do niego sięgamy tutaj też ciekawe jest do jakiego momentu mówimy np. racjonalizację trochę mechanizmach obronnych podobnego typu jak np. intelektualizm rację demoralizację aniżeli wizualizacja od racjonalizacji czym różni ja bym powiedziała, że intelektualizm rację jest jednak pozostawaniem całkowicie sterze takiej takiego teoretyczną intelektualnego wytłumaczenia pewnych działań pewnych np. motywacji, które niekoniecznie mają charakter właśnie taki czysto racjonalne, ale mimo wszystko oddać w intelektualisty rację jest trochę także jest mamy mniejszy dostęp w ogóle czy mam mniejszy dostęp do uczuć, które towarzyszą np. pytanie o uczucie ty lubisz podawać ten przykład jako taki charakterystyczny dla też gabinetu terapeutycznego, ale zapytam zapytanie uczucie mówi co czujemy np. mówimy w danej sytuacji tylko mówimy no musiałem być zły albo oczywiście, że w takiej sytuacji każdy każdy w takiej sytuacji złości albo coś z tego rodzaju, czyli właściwie nie dopuszczamy do siebie przeżywanie realnie emocji z tym związanych z danym wydarzeniem, ale możemy o tym, sprawnie dosyć opowiedzieć w przypadku racjonalizacji trochę inaczej, bo też takim popularnym wyjaśnieniem wytłumaczeniem przykładem działania tego mechanizmu jest to jak sobie różne rzeczy często post factum jako właśnie racjonalizujemy np. nie dostaliśmy jakieś prace, na której nam zależało bo, którą się ubiegaliśmy, po czym sobie piątek jakoś sprawnie argumentację, że obrzuca wcale żeśmy nie chcieli oni wcale nie było tak fajnie, że ludzie nie tacy ciekawi różne rzeczy można sobie powiedzieć zresztą czasem jest nam potrzebna to nie jest także, że powinniśmy tylko trzymać absolutnie wszystkich maski, które nam dewastujących czasem, które nam towarzyszą w takich trudnych sytuacjach, ale to jest takie taki mechanizm, który po, który często sięgamy jak np. nie udało nam się zdobyć czegoś co, o co zabiegaliśmy albo drugą stronę często możemy sobie też tłumaczyć różne negatywne zjawiska albo coś przykrego co nas spotkało nam się przydarzyło to tak naprawdę w jakim celu to znaczy, że sobie dopisujemy do tego jakąś opowieść na temat tego, że na przynajmniej zyskałem nowe doświadczenie albo się czegoś z tego nauczyłem itd. na ziemi oczywiście duża dawka prawdy, więc nie jest także, że racjonalizacja jakimś takim mechanizmem obronnym, który powoduje zależy, jakby od od stopnia jego intensywności posługiwania się nim, ale powoduje takie oddalanie się od kontaktu z rzeczywistością niemniej, więc czasem tak czasem bywa bardzo pomocne, niemniej pozostaje czasem bardzo akceptowanym powszechnie akceptowanym w naszej kulturze sposobem na to, żeby radzić sobie z różnymi trudnymi przeżyciami często o charakterze emocjonalnym tutaj otwiera się pewien paradoks, bo mówimy właśnie w kategoriach bardzo racjonalnych zjawiska które, których nie da się sprowadzić wyłącznie do eksplikacji natury logicznej i rozmowy właśnie, żeby przekazywać różne rzeczy, żeby komunikować albo radzić sobie z różnymi naszymi Stanami czy też motywacjami uczuciami czy impulsami czy pragnieniami w sposób, który wydaje nam się akceptowalne to znaczy, więc zapytał oto różnica między intelektualistami racjonalizację w przypadku racjonalizacji wydaje się, że próbujemy sobie coś uzasadnić, więc względnie dopuszczam jednak musi wydaną emocje i też jest trochę inny charakter, jakby mechanizmu w tym sensie że że, że niekoniecznie tutaj też to pewnie miesza niekoniecznie tutaj już szukamy bardzo czy w przypadku w przypadku racjonalizacji wcale nie chodzi koniecznie oszukani bardzo racjonalnego wyjaśnienia, ale jakąś taką ogólnie swojego postępowania, ale bywa też tak to znaczy, kiedy np. chcemy coś zrobić nie myślimy w kategoriach pragnienia przyjemności tak dalej tylko racjonalizujemy sobie różne nasze potrzeby taki sposób, że przecież np. chcę się bardzo zdrowe, więc dlatego to jemy może kierujemy się czymś zupełnie inny dajmy NATO albo bardzo dbam o swój wygląd figurę tak naprawdę powiedzmy to dużym uproszczeniu za tym stoją też różne jakieś potrzeby związane z wyglądem, żeby nie widzieć różne ością, ale mówimy, że przecież to jest takie zdrowe i dbamy o nasz dobrostan psychofizyczny tak dalej no tego typu przykłady w każdym razie w polityce racjonalizacja jest fantastycznym instrumentem do uzasadnienia wszelkich działań, bo przecież nie uzasadni ich tak jak wypowiedziały na początku jakimiś demonicznej pragnieniami czy chociażby instrukcje czy będą czymś właśnie irracjonalnym nawiasem mówiąc te tendencje autodestrukcyjne Kaczyńskim tego rodzaju on ostatecznie doprowadzą do upadku tego rządu moim zdaniem prędzej czy później, ale to jest na marginesie na marginesie to już nie pierwszy raz też można zracjonalizować np. przegraną ze wsi nie oczywiście najbardziej naturalnie to jest zresztą akurat specjalność w Polskiej polityce wszyscy pięknie racjonalizuje swoją przegraną mają na to mnóstwo wytłumaczeń tylko nie takie, że np. ich oferta polityczna nie była może do końca przemyślana korzystnie skonstruowana i dotyczy to w zasadzie, jakby wszystkich opcji politycznych, ale ja mam wrażenie oczywiście, że coś dużo tu pozytywnego powiedzieliśmy o racjonalizacji w tym sensie, że pochlebne go tylko, wskazując na te przykłady przypadki, kiedy ona rzeczywiście zachodzi taki mechanizm niewątpliwie jest charakterystyczne dla ludzkiego umysłu, że się właśnie rozmaite swoje irracjonalne zachowania decyzje impuls albo właśnie porażki pożądają takie pragnienia niepożądane pragnienia wszystko to co jakoś nie mieści się w tym obrazie, z którym się utożsamiamy się to ust, używając do tego racjonalnych kategorii czy taki właśnie pozornie logicznych struktur jakoś sobie uzasadnia, ale z drugiej strony myślę, że też jest w kulturze terapeutycznej współczesnej takiej przesiąknięte myśleniem terapeutycznym w tych nominacjach zwłaszcza, które nastawione są na akcentowanie właśnie sfery emocjonalnej jako właściwie podstawowe sfery, w której wszystkie procesy psychologiczne którymi terapia się interesuje w ogóle, które człowieka konstytuują, że właśnie tymi w szczególności procesami emocjonalnymi się tutaj tutaj tradycji interesują je akcentują jako jako sfera pierwotną no to w zasadzie już praktycznie wszystko jest racjonalizacja to znaczy w ogóle użycie kategorii intelektualnych czy pewnego rodzaju racjonalne podejście także do własnej sfery emocjonalnej to znaczy postrzeganie własnej sfery emocjonalnej także przez pryzmat racjonalności np. przez pryzmat wiedzy dotyczącej tego jak emocje funkcjonują też często bywa interpretowane jako racę i racjonalizacja to znaczy jak ja mam np. jakiś impuls lękowych naj mówi Okaj, ale znam badania, z których wynika, że w zasadzie może nie boję się zanadto, jakby czerpie z tego impulsu rynkowego, bo impulsy rynkowe mają do siebie, że szybko wygasają no podaje przykład to daje głowę, że usłyszał terapeuty, że pan się odcinał swojego, jakby lęku, że pan właśnie tutaj racjonalizuje, że co pana obchodzi, jakie są badania niech pan się tutaj siebie zagłębi et Cetera to jest też moim zdaniem coś niepokojącego bardzo na pewno można taki sposób zrobić tak do tego podejść, chociaż ja uważam, że to jest bardziej o wiele bardziej finansowa no bo przecież w takiej w takich dym nominacjach, o których rozmawiamy to uznajemy, że mechanizmy obronne w tym racjonalizację, zwłaszcza że jest to mechanizm obronny jak to się mówi wyższego rzędu to nie jest, ale w ogóle mechanizmy obronne też służą czemuś to znaczy to nie jest także one się pojawiają tylko jako jakaś taka zasłona Dymna dla naszego, jakiego rodzaju ukrytego ustaw fakt, że to jest zdefiniowane jako mechanizm obronny jest już inaczej to pozycjonuje czyni to właśnie podrzędnym podrzędną funkcję psychiczną, która przed tym ma chronić to prawdziwe ja, które właśnie przeżywa różne emocje, a tylko na doczepkę, żeby się przed tym chronić ma te wszystkie narzędzia no nie znaczy bardzo często posługujemy się mechanizmami obronnymi, ponieważ dzięki temu jesteśmy w stanie przetrwać rzeczy, które są dewastujące wyznaczyli nawet 2 dotyczy to jest taki przykład już skrajnym to też na co dzień posługujemy się mechanizmami obronnymi nasze istnienie byłoby bez tego niemożliwe tu nie chodzi właśnie o to, że jest jakiś głęboki prawdziwy ja pozbawione mechanizmów obronnych mechanizmy obronne są częściej się nam absolutnie niezbędne do istnienia i do funkcjonowania w świecie społecznym już jako takie one funkcjonowały nawet jakby tych wczesnych takich konceptów Eliza piach psychoanalitycznych, więc oczywiście można temu nadawać taką interpretację tak, ale to jest mi chodzi o to, że definiuje się podmiot jako przede wszystkim pragnienie emocje irracjonalność właśnie tak dalej, a funkcje, o których mówimy intelekt racjonalności i et Cetera pozycjonuje się właśnie wyłącznie jako takie przy legło ości to znaczy jako coś co oczywiście przydaje się, bo jest adaptacyjne natomiast to nie jest w tym samym porządku, jakby umieszczone to to jest pewna antropologia, z którą można się zgadzać albo nie istnieją tacy współcześni też psycholodzy, którzy uważają, że to niedobrze jak Paul Bloom np. które które uważa, że w ogóle tam emocjonalne High nas w co jest zjawiskiem negatywnym, że właśnie wcale tak nie jest człowiek jest przede wszystkim są one kłębowisko emocji negatywnych zależy, jakiej perspektywy zgadzam się, że nie jestem kłębowisko emocji i z kolei nie zgadzam się swoją definicję to znaczy uważam, że ona jest takim wprowadzeniem takiego sztucznego podziału klasycznego zresztą na też charakterystycznego bardzo dla całej tradycji filozoficznej na świat emocjonalne, tudzież zależy, gdyby przyjąć jakiś taki jeszcze dalsze koncept znaczy dawniejsze koncepcję to duchowy i świat rozum racjonalne z tego porządku umysłowego logicznego itd. no i mimo tego, że większość nurtów terapeutycznych naj w ogóle psychoterapia jest zorientowana na rozumienie siebie również przez pryzmat własnych emocji albo mówiąc szerzej głębiej efektów i tym, że mamy właśnie co jest jakąś podstawą naszych też rozmowę, że nie zawsze kierujemy się racjonalnymi przesłankami należy często powodują nami różne siły, które są nam nieznane nie świadom jest dla nas niejawne to wtedy jak naprawdę one, czyli zainteresowanie nimi nie występuje w izolacji od całego aparatu poznawczego naszego, którym dysponujemy tym, że tam jest właśnie jakaś głębsza większe i prawdziwsza prawda doświadczeniu emocjonalnym od tego w jaki sposób my też właśnie posługujemy się rozumem czy np. właśnie bardzo często psychoterapia uczy tak, żeby przetwarzać emocje takie właśnie bardziej powiedzmy w cudzysłowie pierwotne stawy w sposób, który będzie dla nas bardziej konstruktywne, gdybyśmy mieli myśleć o tym w kategoriach wczesnych projekt morskich NATO, by była w ogóle taka no te mechanizmy obronne miałyby bardzo poważne poważne zadanie adaptacyjne polegające na tym, że jesteśmy skazani na życie z innymi ludźmi żyjemy w społeczeństwie w związku z tym nie możemy rzucać się na każdego wyładowywać na nim swoje agresywne impulsy lub impulsy seksualne i robić co nam się żywnie podoba, jakbyśmy byli właśnie od dosyć kruchy psychice niego ukonstytuowany niemowlakami niemającym świadomości istnienia rzeczywistości różnych ograniczeń przy czym nie twierdzę, że niemowlęta tak robi właśnie tutaj też różnych wizji wnętrza ekologiczne tego się nagle no, więc po prostu niemowlęta są wdzięcznym obiektem fantazji Ghana Lee bywają, ale nie mnie nie w tym kierunku szła moja myśl natomiast właśnie tego typu opracowanie intelektualny poznawczy, ale właśnie może niekoniecznie tylko intelektualny w takich kategoriach umiejętności opowiedzenia czegoś, bo to jest zresztą psychoterapii bardzo częste zjawisko, zwłaszcza że dzisiaj mamy dostęp do licznych po prostu opracowanie bardzo rozległej literatury na ten temat wystąpień czy też jak można do tego nad różnie patrzeć, więc możemy właściwie odpowiedzieć sobie całe swoje doświadczenie widzieć bardzo dokładnie z czego wynikają nasze problemy tylko paradoks polega na tym, że to wcale nie wprowadza żadnych zmian w naszym sposobie funkcjonowania i w tym sensie uważam, że oczywiście do tego, żeby opracowywać nasze stany wewnętrzne czy będziemy nazywać mechanizmami obronnymi czy będziemy jak mówić o takim przesunięciu tego aspektu poznawczo intelektualnego do naszych no do sposobu przeżywania czy radzenia sobie z emocjami jest niezwykle ważne właściwie kluczowe znaczy bez tego nie jesteśmy w stanie ja bym powiedziała sprawnie funkcjonować to znaczy jesteśmy, ale na bardzo takim ograniczonym poziomie nie oczywiście ja nie neguje absolutnie jak powiedziałem wcześniej istnienia tego mechanizmu i też nie wyznaje właśnie dualistycznej wizji umysłu, w którym tu są emocje tam są tam jest intelekt właśnie mam wrażenie, że to antropologię czy te koncepcje, o których rozmawiamy często w istocie tego rodzaju dualizm proklamują to znaczy właśnie bardzo twardo rozróżniają pomiędzy pomiędzy tym co pan myśli, a co pan czuje no to jest właśnie wyraz moim zdaniem tego dualizmu raczej nie to co niemożliwa realizm tylko dostępu do tego ze zwyczaj tutaj też jest pewien paradoks z 1 strony wydaje mi się, że we współczesnym świecie trudno powiedzieć, że nie jesteśmy epatowanie na różne sposoby właśnie sposób skrajne takim no emocjami albo widziałbym efektem w takim sensie, że generalnie wszyscy reklamodawcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że to co nas przekona do zakupu jakiegoś produktu to nie jest koniecznie bardzo racjonalne jakiś argument albo pragmatyczny tylko, że to musi jakoś zadziałać nasze głębsze pokłady jakiś odruch właśnie emocjonalne to musi no właśnie uruchomić różne nasze fantazje wyobrażenia pragnienia właśnie sięga się coś co jest na innym poziomie niż takie no bo przecież właściwie w dzisiejszym świecie skala np. nie wiem konsumpcjonizmu sposób definiowania potrzeb itd. jak gdyby spojrzeć na to styki w sposób czysto pragmatyczne nie da się chętnie też się tego uzasadnić znaczy żadnym jakimiś takimi wartościami, bo kalkulacja, że jest bardzo ciekawy, bo właśnie tego typu argumenty z 1 strony, czyli właśnie to wszystko odwołuje się do naszych różnych pragnień pędów, żeby mówić o różnych trudnych aspektów osobowości czy ludzkiej w ogóle jak jako takiego konstrukt, który ma też różne ciemne mroczne obszary właśnie niekoniecznie przez przez nas pożądane, że z 1 strony odwołuje się do tego aspektu z drugiej strony właśnie jest nam też sprzedawane opakowany w bardzo takie racjonalne argumenty klasyczny argument taki neoliberalny powiedzmy to znaczy, jakby jak będą się te osoby, które są wyżej sytuowane czy usytuowana, jakby ekonomicznie jak będą mogły gromadzić bogactwo tak naprawdę dzięki temu wszyscy będziemy tego beneficjentami praktyka od wielu lat pokazuje, że absolutnie tak nie poza tym każdy może przecież no tak to jest pole bez sensu, jaki problem, ale nie chce to tonie, ale jak chcesz no to przecież też może, ale można też powiedzieć tutaj mogę się komuś narażać duży jest to doskonałe uzasadnienie dla różnych dla ruchu można pewnie różnie definiować dla różnych form chciwości naszej niezdolności do samoograniczenia naszej niechęci widzenie rzeczywistości poza sobą samymi tak dalej też nie mówię, że nas nie dotyczy nas tutaj rozmawiających w tym sensie po prostu to jest też nasza ludzka dyspozycja natomiast można to mniej lub bardziej umiejętnie sprzedawać w cudzysłowie, ale bardzo często jednak, jeżeli się wracając do kwestii terapeutycznych bardzo często na terapię trafiamy do także, dlatego że właśnie nie mamy dostępu do armii czy czasem jest tak, że mamy nadmiar emocji wszystko namioty, a czasami także właśnie nie mamy dostępu do naszych powiedzmy, że głębszych motywacji tylko w pewnym sensie jesteśmy odcięci od odczuwania pewnych rzeczy nie wiemy tak naprawdę czym się kierujemy tylko nam się wydaje, że robimy coś co powinniśmy robić albo właściwie zachowujemy się w sposób impulsywny, ale nadajemy temu różne znaczeniem dajmy na to rodzic, który bije dziecko może wypowiedzieć się z takiego w kwestii mechanizmu obronnego realizacji w pewnym sensie wiedzieć, że to jest dla dobra dziecka rząd robi no przecież to pełni funkcję pechowe, bo zupa była zasłona to była taka kampania społeczna, która potem została jakoś przemiana strasznie to znaczy to hasło już takie zaczął funkcjonować zła humorystycznych, ale jak generalnie właśnie o to chodziło to znaczy że, że ważna dla przemocy znaleźć każde ważne uzasadnienie nawet najbardziej idiotyczna tak samo właśnie i tutaj przechodzimy do tego poziomu albo wracamy do kwestii politycznych to znaczy można zrobić w celach utrzymania władzy albo właśnie w walce politycznej sięgnąć po wszelkie środki racjonalnie uzasadnić nie mówiąc o liczby różnych racjonalista ręcznych znowu w cudzysłowie zabiegach propagandy nazistowskiej, które jakby ulokują w 1 w 1 grupie źródło całego zła o stanie, jakby rozpętać taką machinę destrukcji natomiast zupełnie na co dzień bez tak bardzo spektakularnych efektów również, jakby politycy jest to częsty argument do tego, żeby robić rzeczy wykonywać ruchy, które dla takiej czy innej grupy społecznej np. są krzywdzący cel wydają się bardzo uzasadnione z punktu widzenia nie wiem rozwoju UE itd. itd. oczywiście nie da się tego uniknąć w tym świecie drastyczne pełnił różne też zapewne rozsądku punkcję, ale też czasem jest no myślę, że 1 właściwie z głównych narzędzi gospodarowania takim swoim czy system z własną władzę, ale też naszymi preferencjami, czyli tym, że po prostu czymś się można tak też opisywać czynsze identyfikujemy, a do tego dorabiamy sobie w pewnym sensie jak byśmy powiedzieli potocznie ideologię no, więc możemy w ten sposób wyrządzić sobie np. przeciwnika politycznego powiedzieć przecież walczymy z nim, ponieważ jest zarazem i demoralizuje nasze dzieci albo coś innego więc, gdy w obronie patriotyzmu i dobrobytu dobrostanu np. danego społeczeństwa go zwalczany tak tak to działa właśnie tutaj tym mówiło się w Opolu pluje i o tym, że właśnie te różne nasze emocjonalne reakcje niekoniecznie dają leczy stwarzają możliwość przedłużenia się większemu dobru, bo on takich pozycji ud utylitaryzm etycznych występuje żyli właściwie znaczenia argument polega na czym polega argument GROM Blooma noże to jest jakby poboczne argument w całej tej książce poświęconej empatii przeciw empatii nazwa ta książka gestem Patty, gdzie pokazuje, że właśnie pewna funkcja zwana empatii bardzo korzystnie kojarzona dzisiaj współczesnej kulturze, która polega na odczuwanie tych samych emocji, które czuwa ktoś, kto jest w pobliżu nas w istocie działa przeciwko nam samym to znaczy przeciwko pewnemu zespołowi wartości, które uznajemy za ważne istotne, z którym się identyfikujemy w we współczesnej liberalnej demokracji takim między przeciwko takim wartościom m.in. jak różnorodność tolerancja właśnie współistnienie pewnych pewnych grup, które się różnią od siebie rozmaicie Cetera no bo sprzyja plemienną ości sprzyja takim druhom właśnie nacjonalistycznym poprzez to, że empatia zazwyczaj pracuje w odniesieniu do tych, którzy wyglądają tak jak my mają podobne zwyczaje mówią o podobnym języku i jedzą to samo jesteśmy organizmami ukształtowanymi ewolucyjnie w związku z tym te różne funkcje mają też zastosowanie w kontekście ewolucyjnym no i przy okazji tego Blue mówi w ogóle jesteśmy dzisiaj społeczeństwem nadmiernie rozemocjonowany i właśnie emocjonalność definiuje jako co zasadniczo najważniejsze są funkcje psychologiczną jako coś co jest jakoś bardziej prawdziwe właściwsze aniżeli myślenie, że myślenie czy zwodzi na manowce właśnie racjonalizuje swoje różne prawdziwe pragnienia i chęci, a musi posłuchać swego serca i wtedy dotrzeć tam, gdzie trzeba wtedy będzie w zgodzie ze sobą na jej omówienie no właśnie wcale tak nie jest to raczej serca zwodzi jeśli już raczej te wszystkie odruchy emocjonalne są obliczone na funkcjonowanie właśnie małych grupkach podlegają rozmaitym przed sądom i zakrzywienia poznawczym dokonują rozmaitych skrótów mylą nas bardzo często, bo właśnie przewidziane są do funkcjonowania w warunkach zupełnie odmienny od dzisiejszego świata głównie o to, żeby nas ostrzegać przed różnymi rzeczami, więc dokonują pewnego skrótu w naszym postrzeganiu rzeczywistości, a to dopiero myślenie nam umożliwia racjonalne myślenie umożliwia nam obiektywne zobaczenie sytuacji, w której naprawdę jesteśmy ani zaślepiona z takim odruchem i dopiero właśnie w momencie, kiedy jesteśmy w stanie to myślenie uruchomić właśnie się przebić przez warstwę emocjonalną to znaczy przeciwko często swoim emocjonalnym odruchem coś pomyśleć no to okazuje się, że bliżej jesteśmy rzeczywistości i dalszym dalszej kolejności bliżej siebie też nie to jest postawa bliższe takiemu myśleniu filozoficznym mu albo etyczne no bo w praktyce mimo wszystko trzeba było zastosować potężny mechanizm izolacji właśnie, żeby kierować wyłącznie argumentami o takim charakterze natomiast oczywiście rozszerzenie czy nabywanie umiejętności patrzenia w sposób krytyczny czy właśnie rozumienia pewnych argumentów na tego wszystkiego co przedstawiły jako większy kontakt z rzeczywistością jest zasadniczy korzystne i jak najbardziej do aplikowania natomiast wydaje mi się, że ulegali byśmy bardzo dużej iluzji, gdybyśmy uważali, że to jest coś co jest sposób zepsuł absolutny osiągalne co więcej wiele tutaj oczywiście nie chodzi o czyste myślenie no bo on np. empatii tak pojmowanej przeciwstawia coś co nazwa racjonalnym współczuciem to znaczy co co jak synchronizuje w jakim sensie właśnie rzeczywistości sferę emocjonalną to znaczy za pomocą intelektu jesteś w stanie pewne rzeczy zobaczyć na czym oprzeć zobaczyć, że twoja bardzo silna empatyczna reakcja działania, które może za sobą ona pociągnąć wobec nie wiem dziecka np. które boi się szczepionki nie chce być szczepione, bo będzie miał zastrzyki będzie go bolało, więc po prostu sama czujesz ten ból i nie chcę tego bólu dziecku sprawiać ich lęk itd. musimy dobrze nie będę czepiać, że jakby w dalszej perspektywie no to się nie przysłuży mu dziecko zaś nie będzie dla niego dobre w momencie, kiedy umiesz to ocenić racjonalnie, że w szerszym planie to będzie korzystne, chociaż ten ból tutaj się pojawi no trudno no, toteż w tym uczestniczą emocje, bo jak chcesz dobrze dlatego dziecka kochasz ja chcę, żeby było bezpieczne, żeby było zdrowe, ale dopiero jak racjonalna analiza sytuacji umożliwia ci kochanie go w sposób odpowiedzialny no to znaczy takie kochanie, które rzeczywiście mu pomoże, a niektóre tylko jakby zamyka ciebie i to dziecko w jakimś takim bardzo małym małej bańce emocjonalne dlatego właśnie mówiłem o tym, że bardzo często właśnie psychoterapia pełni taką rolę znaczy przetworzenia pewnych informacji pewnych Stanów emocjonalnych bardzo często z tego co zdarza się, że mamy problemy właśnie, dlatego że na tym wczesnym etapie uczenia się radzenia sobie również właśnie z ze Stanami emocjonalnymi nabyliśmy takich umiejętności albo one były ograniczone i jest bardzo ciekawa właśnie jak dziecko uczy się w pewnym sensie rozumieć panować nad swoimi emocjami przy pomocy rodzica, który nie może być absolutnie nieobecny rodzica opiekuna nie empatyczne nie, zwracając uwagi z 1 strony, ale z drugiej jego partia nie polega na takim popadnięcia w 2800, które przeżywa dziecko to znaczy dziecko, które płacze, bo właśnie uderzyło w kolano, jeżeli doświadczy rodzica, który wpadnie w podobny podobną rozpacz tych absolutnie nie rozwinie w sobie w sobie umiejętności, by oswajania też idei, że to doświadczenie jest znośne nam się zgadzamy tutaj oczywiście do i o to właśnie, żeby tak podsumować w dużej mierze również psychoterapii chodzi, ale chodzi też Apropos izolacji racjonalizacji tak dalej dostęp do obu tych Obsza pięknie powiedziane bardzo dziękujemy mamy maila z ten mail brzmi nasze wewnętrzne konflikty opata kropkę sami nasze wewnętrzne konflikty potok kropkę asem zapraszamy do pisania wszelakich właściwie treści, jakie państwo przychodzą do głowy po wysłuchaniu tych rozmów z naj do usłyszenia Bartosz Dąbrowski wydawał audycja podcast psychoterapeutyczno filozoficzny tylko na tokfm PL w naszej aplikacji mobilnej kolejny odcinek w środę po dziewi Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA