REKLAMA

„Piotr Pogonowski, szef ABW, był przed laty doradcą Mariana Banasia.” Jak to mozłiwe, że kontrolowany zna się z kontrolującym?

Analizy
Data emisji:
2019-11-06 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
20:53 min.
Udostępnij:

Piotr Niemczyk, były zastępca dyrektora Zarządu Wywiadu Urzędu Ochrony Państwa, specjalista ds bezpieczeństwa wyjaśnia, ocenia, że ABW nie przeprowadziła prawidłowo kontroli Mariana Baniasia. Wyjaśnia, jak wygląda procedura nadania dostępu do informacji niejawnych. Tłumaczy, że Piotr Pogonowski mógł się wyłączyć z kontroli Mariana Banasia, a tak doszło do sytuacji, że kontrolował swojego znajomego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studio Piotr Niemczyk dawniej wiceszef UOP-u obecnie specjalista ds. bezpieczeństwa, którego za zapraszamy do Radia TOK FM za każdym razem, gdy znów nic nie rozumiemy działania służb lub braku działania służb dzisiaj kontekstu naszej rozmowy dzień dobry dobry byłem szefem protokołu dyrektor biura analiz informacji, bo rząd wycofał z niżej tak słyszałem też nie będzie pani awansowała to za pospolitą jedno służby to Rozwiń » wina jest Izabeli Kacprzak Grażyny Zawadki, który też na pana się tutaj powołują, ale rzeczywiście Piotr Niemczyk były zastępca dyrektora zarządu wywiadu urzędu ochrony państwa dla tych z nas, którzy jeszcze się na samo nazwisko już nie, w którym stanowiska nie wystarczy Rzeczpospolita dzisiaj na pierwszej stronie pisze służby zawiodły za to zapłacą chodzi o Mariana Banasia i o to, że ABW nie uniemożliwiło wyboru Banasia mogło ponoć, ale tego nie zrobiło i teraz zdaniem wspomnianych już Izabeli Kacprzak Grażyny Zawadki ich informatorów ukarany ma być wcale nie Marian Banaś tylko Piotr Pogonowski szef ABW jak chociażby dzisiejsze przyjrzeli temu tym doniesieniom Rzeczpospolitej, ale może też udałem się chwilę o szerzej samych służbach porozmawiać czy może też mimo tego oto jest postać Marian Banaś, który Mazur ma być kandydatem na prezesa Najwyższej Izby Kontroli zgodnie z procedurami takimi ścisłymi, których ABW nie wychodzi przed szereg, ale też niczego nie omija to co powinno się wydarzyć wobec niego czy zacznijmy od tego że, że to nie jest przepis prawny, który decyduje wprost o tym, że takie postępowanie sprawdzające się zaczyna, ale to jest pewna kultura prawna kultura polityczna, ale też ustawowe obowiązki Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego czy innych służb odpowiadających za no to co nazywamy bezpieczeństwem państwa równał, chociaż często są przesadzone kryteria, ale nawet nominowanie kandydata na stanowisko ministra wiceministra w szczególności wrażliwe reform w resorcie, jakim jest minister finansów szczególnie nas w takim, któremu podlegają de facto służby specjalne, chociaż wywiad skarbowy oficjalnie nie jest służbą specjalną przybyło rozwiązany, ale wywiad skarbowy jest de facto takie same uprawnienia służb specjalnych w związku z tym taki człowiek całą pewnością nie tylko powinien przejść procedurę poświadczenia bezpieczeństwa, czyli dopuszczenia do informacji o klauzuli tam ściśle tajne tajne, ale również wcześniej służby są zwykle pytane czy ten człowiek nie ma czegoś na sumieniu czy nie jest w kontaktach z jakimś nietypowym środowiskiem co nie wiem nie ma wysokich długów co nie jest od czegoś uzależniony, żeby nie było po prostu takiej politycznej poród, kiedy się ujawni, że taki kandydat ma coś tam zapadła się żadną wiarygodną, ale mówi pan to wynika nie bezpośrednio z przepisu tylko, że kultury i rozumienia Zang służb, ale tutaj od razu pytanie czy ta to co takie otoczenie dotyczy tych, którzy są kandydatami na ministrów czy również np. kandydata na szefa NIK-u mówi Marian Banaś przeżyte karierę był szefem kas i szefem w Ameryce może jakąkolwiek dyskusję również w wyniku, nawet jeżeli to jest kandydatura, której zależna od marszałka Sejmu jak to słusznie wskazują, że Barcikowski w tym artykule zwróci pani powołuje to to jednak mimo wszystko jest pewna formacja polityczna rekomenduje tego kandydata jako własnego też powinna mieć pełną świadomość, że ten ciek nie ma nic specjalnego na sumieniu w związku z Gorzowa 2 rzeczach widział pan jest procedura poszłyby bez poświadczenia czy może dostać taki certyfikat dostępu do informacji niejawnych i druga procedura sprawdzenia kandydata generalnie czy na czytam czegoś w przyszłości jego waliło i powiedział pan, o ile ktoś zapyta czy rzeczywiście jest tak, że tutaj ABW nieproszony w tym przypadku przez marszałka Sejmu po prostu miał związane ręce nie mogą oczywiście nie miał żadnych rozwiązanych nie musi znaczy nie ma życia za swój obowiązek przekazywać informacje o zagrożeniu dla bezpieczeństwa państwa w związku z tym, jeżeli alergen funkcjonariusz ABW szef ABW wie o tym, że jest człowiek planowane na powołanie na wysokie stanowisko państwowe, a skądinąd wie, że jakieś służby czy jemu podległe czy inne, bo jest jakaś wymiana informacji między słowami prowadzą sprawę, w której ta osoba przechodzi tak w szczególności w kontekście takim wysoce podejrzana to ma obowiązek interweniować służby mają dostarczyć ustawowy obowiązek informacji dotyczących bezpieczeństwa zagrożenia w miastach powołanie faceta związanego z mafią ważne stanowisko państwowe to informacje o tym jest informacją o zagrożeniu bezpieczeństwa państwa nigdzie tego się nie da wykluczyć, że tak od zobowiązań nie dając słuchaczom szansę takie oczekiwanie na na tym na ten ostateczny wniosek, ale jeszcze na życie wstrzymajmy z uznaniem, że służby tutaj kompletnie zawiodły, bo prawda jest taka, że tak jak mówi Marian Banaś rozwija swoją karierę wcześniej jako szef służb skarbowych później Ministerstwo Finansów i tu tu miał dostęp do informacji niejawnych miał ten certyfikat bezpieczeństwa na dany to wszystko wskazuje zresztą tutaj Rzeczpospolita wydarzyło się jeszcze za poprzedniego szefa ABW Krzysztofa Bondaryka czy zatem można uznać, że Piotr Pogonowski niejako odziedziczył pewne zaufanie do Mariana ba do osoby Mariana Banasia i i nie nie nie no nie podejrzewał nie uznawał, że możliwe jest, żeby nagle Marian Banaś stał się osobą, a oni no o wątpliwej reputacji znaczy to jest sytuacja, gdyby on uznał, że ten człowiek ma poświadczenie bezpieczeństwa od kilku lat tak czy kilku takich rotacji to też złamał ustawę, bo ja przechodziłem te procedury poświadczenia bezpieczeństwa wielokrotnie kilka czy nawet może kilkanaście razy bronił pan Jarek, ale momencik za każdym razem na ostrzejszą takie też może być 4 lata temu nie sprawdza liście to po diabła macie teraz nie dodatkowe osoby pytać albo gdzieś tam grzebać w moim życiorysie z tych ostatnich 4 lat chociażby ale gdzie było odwrotnie były one coraz bardziej dociekliwe coraz bardziej zresztą zwracano tam do mojej przyszłości tam oficer miał wątpliwości co tam moim życiorysie było co co dla niego było niejasne, więc nie nie to jasno z przepisów wynika, że za każdym razem to postępowanie ma być oczywiście wystarczająco rzetelne i ma tu nie ma być powtórzenie tego z poprzednich 4 lat oczywiście wiadomo, że urzędniczą niestety część tych funkcjonariuszy ABW tak naprawdę są urzędnicy to tylko sprawdzają rubryki są prawdą wypełnione, ale to jest bardzo zła szkoła bardzo zła praktyka goszczą tt to powinno być całkowicie zdalne nawet ja nie jestem pewien czy te ustalenia Rzeczpospolitej, które w tej sprawie są bardzo ścisłe dlatego ja nie bardzo wiem co Marianowi Banasia owi pomiędzy 2005201520072000 było poświadczenie bezpieczeństwa dla mnie nie jest całkowicie jasne czy on miał tak czy te służby rzeczywiście mu przez służby rzeczywiście udały to bez poświadczenia bezpieczeństwa jak nie znam na tyle dobrze jego życiu oraz żeby, żeby pamiętać, że on rzeczywiście pełnił stanowisko, które wymagało dostępu do informacji niejawnych rządowe żadnego stanowiska nie pełnił tak wyglądzie, ale był związany ze skarbowych apotem miejsce wcześniej wcześniej 2005 roku jak chciał być 1 rzecz znaczy, dlaczego tak bardzo denerwuje taka próba obrony pana gen. Pogonowskiego jakiś płk. Pogonowskiego, dlatego że pan, że ktoś próbuje bronić no trochę Barcikowskiego broni tutaj dobrze Grecy natomiast w tym artykule natomiast natomiast trzeba pamiętać, że pan Piotr Pogonowski był doradcą pana Banasia wtedy, kiedy był pierwszym razem wiceministrem finansów szefem służby celnej tak i nawet jest taka plotka że, ponieważ były wątpliwości co do możliwości powołania panował nasiona na szefa służby celnej po nie miał odpowiedniego doświadczenia zawodowego co oznacza, że przesądziła pewna analiza prawna i znowu ja nie jestem tego pewien być może, więc przegramy przed sądem, ale powiem trudno jest taka plotka, że autorem tej ekspertyzy był pan Piotr Pogonowski tam, gdzie no powiedziałbym określenie wandala waloryzacja prawa byłoby bardzo takie pejoratywne skądinąd byłoby być może nie wystarczają też kolejne kluczowe pytania tego nie wiadomo dopiero po informacjach o te u połączenia te oto jak to możliwe, że kontrolowany nasze kontrolującym Piotr Niemczyk studiu zaraz po informacjach wracamy będziemy dalej przyglądać doniesieniom Rzeczpospolitej audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie w studiu Piotr Niemczyk specjalista ds. bezpieczeństwa, w którym dyskutujemy na temat tego, o czym napisała Rzeczpospolita też okazuje się rozmawiamy o tym, czego nie napisała chodzi o Mariana Banasia i odpowiedzialność ABW za niesprawdzenie jego biznesów jego powiązań przed uznaniem go za kandydata właściwego kandydata na na urząd prezesa najwyższej do kontroli to z informacjami nasz gość mówił o tym, że Piotr Pogonowski główny bohater tekstu dzisiejszej Rzeczpospolitej szef ABW, który miałby być ukarany za to, że nie sprawdzili Banasia był przed laty doradcą Mariana Banasia, czyli panowie nie tylko się znali, ale współpracowali to od razu oczywiście moje pytanie takie jak to jest możliwa, że ten świat jest tak mały, że oto kontrolowany z naszych kontrolującym i na ile możemy ufać decyzje np. nie sprawdzeniu różnego rodzaju finansowych czy nie tylko finansowych powiązań Mariana Banasia czy szef ABW mógł oficjalnie wyłączyć się z tej sprawy uznać, że np. jego zastępcą będzie podejmował wszelkie decyzje dotyczące Mariana Banasia tak, aby nie padł cień podejrzenia, że sprawa jest jako ustawiona pani zadała pani pytanie, które jest niezwykle ważne dla całej istoty służb, bo czy ktoś z nas kontrolowanym czy to ma większe znaczenie chodzi o to, żeby uczeń, który przeprowadza postępowanie sprawdzające zrobił rzetelnie uczciwie i rzekłem prawidłowo analizował zagrożenie akurat ja to opowieść o swoim przypadku poniedziałek dyrektorem biura analiz informacji urząd ochrony państwa, które zostały przekształcone Departament ochrony informacji niejawnych i właśnie 100% kadry dawnego biura analiz informacji to byli oficerowie, którzy później proces prowadzi postępowanie sprawdzające wiedzę kilkakrotnie rozmawiałem spraw w swojej sprawie poświadczenia bezpieczeństwa oficerami, którzy podlegali 10 lat pana na liście ich znałem ją nimi pytali o prywatne rzeczy w ogóle różne rzeczy akurat prawdę mówiąc prywatne rzeczy też powinny interesować Boże opowiada ile razy szwagier jeździ za granicę i w ogóle co robi jego żona no to siłą rzeczy chodzi będą używane, ale rzeczywiście z nim chodziłem wręcz prywatne rozmowy tylko nigdy nie miałem poczucia, że to, że z nimi rozmawiam prywatnie będzie miało jakikolwiek wpływ na to, jakie dostanę poświadczenie bezpieczeństwa czy dostanę czy nie da się oni będą mieli wątpliwości czy nie, dlaczego to jest takie ważne, dlaczego ja uważam, że to robić rzetelnie, bo oni oprócz tego, że byli moimi podwładnymi tak naprawdę nic nie zawdzięczali oni to, że pełni mieli stopnie oficerskie popełnili pewne funkcje zawdzięczali wyłącznie swoim kwalifikacjom zawodowym swojemu zaangażowaniu anonim nigdy nie byli w żaden sposób promować, ale wierzy pan jak, ale nie chodzi o pana samopoczucie i wiem, ale właśnie chodzi o to czy pan czuje do dobrze oceniony przez oficerów sprawdzających chodzi o to czym jak opinia publiczna możemy ufać, że owi oficerowie przez pana wymienieni czy właśnie np. pan minister Pogonowski realnie dobrze pracują, czyli czy rzeczywiście można uznać, że tutaj to kto to jest te powiązania nie mają wpływu, a możemy uznać tylko wtedy tak, gdy tak jak w przypadku sędziów momencie jeśli następuje pewna wątpliwość to taka osoba się wyłącza i to publicznie wskazuje znam się z tym z tą osobą w tym momencie wycofuje się nieźle, ale w sądach to jest możliwe, a służba znaczenie też służba jest możliwe dlatego, że jeżeli oficer mówi mam powody osobiste, dla których nie powinien takiej sprawy prowadzić to pewnie się włączyć taki przełożony powinien wyłączyć oznaczania o tyle trudno za prawie wszystkich pokoleń rodzina nie każdego zadania odpowiada solidarnie także była sytuacja idealna był dobry szef dobrzy uczciwi podwładni dobrze pracującej wszystko się świetnie świetnie działa o tym, że państwo tworzy bezpieczniki nie ma sytuacji idealnych tylko dla wszystkich pozostałych, kiedy nagle mamy Pogonowskiego, który był doradcą, bo nasze nogi ci 2 panowie mają nawzajem się kontrola chciał być tak, bo może to nie jest takie ważne czy się znają czynie, choć oczywiście lepiej było, żeby nie znaczy, że jeżeli to są nie wiem co sam to ludzie, którzy ratują różnych stanowiskach dobrze to jest jest wiele ważne jest, żeby nikt nikomu nic nie zawdzięcza w 2, więc na to no jest to jest idealne sytuacje, które nic, jeżeli przyjąć, jeżeli ktoś kolej zamierza przyjmujemy do służby na zasadzie tylko dlatego zionie z takim zaufanym politycznie tak, bo był tam jakiś sposób po polityczne rodziny powiązany to ten człowiek wiedząc, że tak naprawdę obejmuje stanowisko, które wymaga samodzielnej decyzji, ale bez wystarczających kwalifikacji to on wie, że jego być w tej służbie zależy od tego czy on będzie znakiem podejmował właściwe decyzje we wzroście ruchu było wziąć się na Białorusi natomiast prawda jest też taka, że nawet ludzie kompetentni w momencie, gdy ktoś Time to przysłowiową szansę zatrudni pozwoli im się rozwinąć wykazać mogą odczuwać wdzięczność wobec tego który, których zatrudnił, w którym wskazał, że mogą zatrudnić nawet wtedy, gdy są kompetencje są na tym polega zatem mówimy ryzyko nie tylko kompetencjach, ale również doświadczenie tak znaczy, jeżeli funkcjonariusz służb ma podejmować samodzielne decyzje my oczekujemy od niego, żeby on był doświadczony to jest nie tylko doświadczony dlatego rząd przeprowadził też postępowań sprawdzą chodzących jak on przeżył różnych szefów takich, którzy również różnymi wobec niego oczekiwania i siłą rzeczy nauczył się być asertywny już, że nie nauczył być asertywny, jeżeli wie, że ma wierną podań patrzeć w oczy szefa domyśla się, czego od niego oczekuje on nigdy nie będzie dobrą 4 także rozważaliśmy służby, które nie mielibyśmy kłopotów np. prokuratorami, którzy lata pracowali uczciwie, a teraz nagle zmiękną, ale zło, ale niech pani zobaczy osią, ale też te życiorysy tych tych prokuratorów, którzy wielokrotnie tam przychodzili różne konkursy o to, żeby awansować odpadali, czyli przychodni Rejonowej Okręgowej Okręgowej ryciny i pokazał, że byli uchwalanie tak teraz awansowani tak to trudno wyobrazić większy bardziej oczywisty przykład na to, że oni po prostu z wdzięczności muszą się tak powiem politycznie tak ustawia dobrze teraz chwilę rozmawiamy o tym co też pada w samej Rzeczypospolitej pan mówi o tym, że są sądzi, że mamy do czynienia z parasolem ochronnym, bo urzędnicy z bliskiego otoczenia Banasia pojawiali się w sprawach prowadzonych przez służby, o co chodzi to znaczy parasol ochronny, bo dokładnie to co to co co to znaczy kolokwialnie, czyli jeży się na chwilę zastanowimy, jaką procedurę może przejść kandydat na wysokie stanowisko powiedziane wojsko państwo wie, zanim się w ogóle ruszy w tym postępy leczenia bezpieczeństwa to, że wrzuca go na tzw. będę tak czyli, czyli jest co znaczy jest specjalne zapytanie do wszystkich możliwych służb czy one tego pana gdzieś nie nie nie zarejestrowały taki, że on nie przechodzi w jakiej sprawie czy nigdy nie był podejrzany czy nawet przez rząd czy wykroczeń drogowych zadłużenie popełnia to jest także wraca tego tak oni nie zawsze jest dyskredytujące tak po prostu może tam panie z sąsiadem kogoś, kto tam popełnił przestępstwa albo w mieszkaniu po sąsiednim popełniono przestępstwo nie przesłuchiwany, więc oczywiście część tych informacji całkowicie nie nic nieznacząca obojętna natomiast jednak są takie no, więc jeżeli, jeżeli np. trafiło zapytanie co trochę Centralnego Biura Śledczego nie umiem sobie wyobrazić, że Centralne Biuro Śledcze wiedząc, że jest większa agencja towarzyska na teren Krystian o tam dalej tłumaczy informator niwelowane myślę, że to myślę, że oni wiedzieli o tym, tak i jeżeli rozpracowywali grupę mają znaczenie prawdopodobnie organizm grupą przestępczą na pewno się przyglądali bili go różnym takim, że tak, więc jeżeliby tam wychodził syn kandydata na wiceministra, a być może nawet wiceminister może nie bezpośrednio, ale pośrednio to powinno o tym, zasygnalizować ja myślę też, że tam w służbach Straż Graniczna mogła się teraz Straż Graniczna interesuje tak powiem prostytucją, odkąd handlu ludźmi tak to pamiętajmy, że niestety małoletnie Ukrainki, które pracują w tych agencjach to zyski są często posunie rolnicy ta żony podlegają normalnemu handlowi i znam oficerów Straży Granicznej, którzy tak denerwują, a potem opowiadają, że moim zdaniem nie odpuszczają, tak więc taka informacja poszła gdzieś wyżej że, że tu może być problem tak i i to, że nie nadano jej dalszego biegu także nikt ani nie wykorzystał senatorzy ani też nie to właśnie tą nazwą parasolem ochronnym tak czy ktoś jest to 4 rok, kto mówi w tym momencie stop chłopak dziękuję panu tak dalej wzajem decyzja na poziomie szefa służby ewentualnie ministra koordynatora, bo inaczej tego nie umiem wyobrazić, a tutaj właśnie, a propos ministra koordynatora kolejny wątek, który podnosi Rzeczpospolita okazuje się, że mamy pomysł dojść do przebudowania służb w związku z tym jak donosi Rzeczpospolita nie tylko Piotr Pogonowski ma stracić stanowisko ABW, ale również szef służby wywiadu wojskowego czy pan wie może na jakiego rodzaju przebudowie, bo umowa to mówiło się w mediach, że jakiś Super resort ma powstać także ma powstać ministerstwo bezpieczeństwa państwa o podobną aż tak nie nazywać, bo akurat ta nazwa ma najgorszy możliwy skażenia jeszcze czasu tam od lat czterdziestych pięćdziesiątych, więc pewnie, ale aż sami o sobie znać ministerstwo spokoju obywatel np. tak tak moment może, aby ta nazwa była prawdziwa w sensie spokoju nie niedouczeni obywatelom i że to ma być jakaś taka omni oni służba rzeczywiście łącząca wszystkie możliwe uprawnienia do to to jest taka plotka, choć to jest takie ukoronowanie ambicji Mariusza Kamińskiego, który zawsze chciał być chcę się szefem jakiś Super służby no jest już de facto jest jednocześnie minister spraw wewnętrznych jemu podlegają jemu podlegają wszystkie służby policyjne Straż Graniczna policja nawet straż pożarna, która też tam jakieś do dochodzenia śledczy uprawnienia oczywiście też służby ochrony państwa, które też jest de facto służbą specjalną, chociaż na listę specjalnych nie jest związana, a z drugiej strony jak minister koordynator koordynuje w czynszu specjalnych zadane co także trzeba do tego wielu lecznic nic no być może trzeba mu jeszcze do tego nie wiem złotą płytę, którą będzie mógł nosić na na pierwszy, że jest zima to naprawdę często państwo resort już istnieje sobie twarze realizuje już de facto istnieje no to groźne to groźne, dlatego że zawsze jest taka opinia, że jednak służby powinny się trochę patrzeć na ręce tak i w państwach demokracji było kiedyś w Polsce nawet służba bezpieczeństwa SACH w czasach komunizmu zwano pan polityczne nie to nie znaczy dla należały niedojrzały służby bezpieczeństwa i np. wojskowa służba wewnętrzna realizowała również zadania, które byłyby służby wzywa, dlatego że no dobrze, ale tzw. wolnej Polsce nie oczywiście, że tzw. opowiada się ani w Polsce jest nadmiar służby do 11 służb nawet jeśli 12 uprawnień do czynności operacyjno-rozpoznawcze moim zdaniem to ile tych służb bez znaczenia czy na pewno lepiej, żeby było więcej niż 2 albo 3 dlatego właśnie że, że to nie jest do końca żony zawsze są rywalizują zaś jest dobre mechanizmy koordynacyjne one umieją dobrze są pracować w stanach Zjednoczonych jest bodajże 63 służby uprawnienia do czynności operacyjno-rozpoznawczych stany Zjednoczone nie są bardzo bezpiecznym kraju, ale też nie są bardzo niebezpieczne my też znaczenie ma długą i załamania, jakkolwiek więc, więc mamy badania dotyczącymi mówię też nie mówią ja też nie mówią natomiast, tak więc moim zdaniem możliwość kontrolowania małej służby, które jest wąsko zadań one do określonego problemu wbrew pozorom łatwiejsze niż kontrolowanie komórki organizacyjnej dłuży dużej służby trochę to o co chodzi nie chodzi o koordynowanie zgromadzeń Ano właśnie prawda, więc moim zdaniem centrala używanie tych służb niespecjalnie ma sens inny niż to, żeby czyjeś ego i czyjeś monstrualna ambicje tak, by uzupełniać budować uzasadnia 3 odsyłam państwa do dzisiejszej Rzeczpospolitej Izabela Kacprzak Grażyna Zawadka znów o Marianie Banasiuk i tych, którzy Mariana Banasia nie skontrolowali, a my kończymy Piotr Niemczyk był taki mają goście dziękuję obronie za rozmowę czas na informacj Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA