REKLAMA

Jak uczy się lekarzy rozmawiać z pacjentami? "Wśród symulowanych pacjentów są także zawodowi aktorzy"

OFF Czarek
Data emisji:
2019-11-07 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie niedawno w programie Owczarek 22października gościem była pani dr Joanna Różyńska centrum bioetyki i prawa Uniwersytetu Warszawskiego rozmawialiśmy trochę o etyce o emocjach także w zawodzie lekarza i pani dr Joanna Różyńska sugerował, że dobrze, by było, gdyby personel medyczny lekarze także pielęgniarki trochę więcej czasu spędza na szkoleniach także Rozwiń » szkolenia właśnie dotyczących interakcji na szkoleniach, dzięki którym być może te emocje szczególnie negatywne nie pojawiałyby się tak często po tej audycji czy w czasie tej audycji napisała to programu Owczarek przypomina adres czarek ma atak kropkę FM nasza słuchaczka pani Joanna Warszawy, która mówi, ale jak to w ogóle, o co chodzi, czego tutaj trzeba uczyć przecież takie zajęcia już są prowadzone od wielu lat i takimi zajęciami zajmuje się m.in. mój dzisiejszy gość dr Antonina Doroszewski kierownik studium komunikacji medycznej Warszawskiego Uniwersytetu medycznego pełniąca obowiązki dyrektora centrum doskonalenia edukacji medycznej Warszawskiego Uniwersytetu medycznego dzień dobry dzień dobry strasznie dużo, ale rozumie, że to nie da się tego krócej opowiedzieć się tytułu Fin na różnych departamentów, czyli to co postulował dr Joanna Różyńska już istnieje funkcjonuje myślę, że w dużej mierze tak to istnieje od zeszłego roku działa na warszawski Uniwersytet medyczny studium komunikacji medycznej ogólno uczelniana jednostka, której zadaniem jest tworzenie i realizowanie programu kształcenia i zajęć dla studentów różnych kierunków Uniwersytetu właśnie z zakresu komunikacji mamy zajęcia dla studentów kierunku lekarskiego dla pielęgniarstwa położnictwa dla dietetyki dla ratownictwa medycznego, tak więc ci studenci, którzy za kilka lat rozpoczną swoją praktykę zawodową to będzie miejsce Polski też też tam się może dzięki temu lepiej odnajdą lepiej będą odpowiadali na potrzeby które, które są dobrze rozumiane na tamtym rynku pracy w każdym razie oni już ten program kształcenia jest realizowane myślę, że to jest trochę tam zajęcia obowiązkowe dla przesądza już można przez 60 obowiązkowe wszyscy muszą przez to przejść to są zajęcia, które trwają kilka kilkanaście godzin kilkadziesiąt godzin przez kilka lat studiów zajęcia, które na pierw w pierwszym etapie są zajęciami, które mają wprowadzać tak teoretycznie komunikację z umiejętnością jest umiejętnością rozmowy z drugim człowiekiem, ale są z pewnością każdy każdą umiejętność łatwiej się ją realizuje, jeżeli się na pewne zasady pewne teorie przed przede wszystkim pewne zasady, które co związane z tym jak ludzie reagują, dlaczego ludzie w różnych sytuacjach reagują tak jak inny sposób, dlaczego my w różnych sytuacjach reagujemy tak nie taka niewinny sposób to jest ten pierwszy etap takiej teoretycznej przekazania teoretycznej wiedzy, która pozwoli zrozumieć pewne zachowania pewne mechanizmy jest też praktyczną jak najbardziej to jest myślę, że nie było na kształcenie nie, bo nie byłoby warto tak mówić o wykształceniu, gdyby nie było tej drugiej części, czyli tej praktycznej części, czyli ćwiczeń NATO w czasie, których studenci uczą się rozmawiają rozmawiają ze sobą, ale przede wszystkim rozmawiając z symulowanym pacjentami, czyli osobami, które są specjalnie przygotowane przez nas do do tej roli i przygotowujecie to jest długi proces każdy przygotowany starszy mógł spróbować mówi lekarza dla listy tak, ale pamiętajmy z symulowania pacjenci to nie muszą być pacyfistą mogą być bardzo różne osoby w rolę za granicą, gdzie ta instytucja symulowanego pacjenta funkcjonuje od wielu wielu lat te doświadczenia pokazują, że różne osoby mogą być kumulowane z pacjentami jest bardzo ważny jest, żeby to była osoba odpowiednio do tego przygotowana, bo to jest osoba, która funkcjonuje w edukacji realizuje bardzo ważne zadanie dydaktyczne, które ma przynieść określone efekty też takiej rozmowy w związku z tym musi być osoba, która nie tylko jest pacjentem ma swoje doświadczenia może nie ma swoich doświadczeń musi rozumieć swoją rolę rozumieć znaczenie takich zajęć takiego kształcenia i musi umieć wejść w rolę związku oznacza czy osobowość różnych typów pacjent tak oczywiście to jest także malowanie pacjenci pracują na bazie scenariuszy, które przygotowujemy bardzo szczegółowych rozwiązań jest tak samo symulowane procentują takim symulowanie grała agentem ostatnio grałam ostatnio grałam córkę, której właśnie w czasie właśnie zmarł ojciec natomiast my też rozdzielamy role to, czego szukać lekarza szukałam lekarzy, czego szukałam takiego lekarza to był lekarz na SOR-ze to był nagły przypadek ten mój ojciec wtedy, którego grałam zmarł na skutek nieudanej reanimacji reanimację, która później dowiedziałam w czasie tej rozmowy też może dobrze się dowiedziałam nie miała szans powodzenia dobrze o tym, dowiedziałam otrzymają pierwszą reakcją była próba obwiniania lekarzy taka, że przecież tata jeszcze dzisiaj rano zjadł ze mną śniadanie i dobrze się czuł, a teraz pani mówi żołnierzy jedno to jest niemożliwe, ale dowiedziałam się, dlaczego tak się stało dowiedziałam się dostałam czas na to, żeby usłyszeć tę wiadomość przyjąć tę wiadomość na ile można ją przyjąć taki zdaje tak na pierwszym w pierwszym momencie i dostałam czas na pytania wszystkie pytania wątpliwości, które w tym czasie miałam ten czas nie był głupi, bo to często się też nauczaniem komunikacji wiąże obawa też studentów i praktyków, którzy przychodzą na szkolenia z komunikacji, że to jest bardzo piękna i bardzo fajnie mówić o tych zasadach mini mamy czasu na taką komunikat i tu od razu chciał powiedzieć, że nie mogę się z tym zgodzić, tyle że dobra komunikacja ona dobre umiejętności komunikacyjne usprawniające komunikację powodują, że w tym krótkim czasie, w którym lekarz ma na rozmowę z pacjentem może ten czas wykorzystać jak najlepiej pacjenci często zresztą potrzebują poczucia, że lekarz właśnie ma czas na to pytanie jedno drugie trzecie my potrzebują poczucia, że lekarz skupiony na nim tu i teraz jest gotów wysłuchać i ten czas wcale tak naprawdę ostatecznie nie jest długi, bo często potem potrzebują porozmawiać z kimś bliskim wygadać się gdzieś już jakimś poza poza gabinetem natomiast, jeżeli otrzymają tę taką perspektywę, że się z kimś, kto jest na nim skupiony, kto chce go słuchać, kto daje przestrzeń na pytania po pierwsze, zadają najważniejsze pytania te najważniejsze, które później dziś mogą tkwić w ich głowach wracać z wątpliwości pojawiać się po drugie uspokajają się też tym samym i ta rozmowa często też zresztą na naszych zajęciach w czasie otwartych rozmów z wymalowanymi pacjentami zwykle patrzę patrzę na zegarek, której rozmowę zaczyna, które się kończy często zadaje potem studentom pytanie jak państwo myślą, o ile rozmowa trwała niejednokrotnie studenci odpowiadają jak bardzo długo to władza rozmarza tam tyle było ten pacjent tyle powiedział lekarz tyle przekazał tyle czasu milczeli, bo rozmowa wymagała trochę ciszy spokoju tyle jeszcze było wątpliwości pytań nie to musiała trwać 20 minut przecież my nie mamy na to czasu my się okazuje takie rozmowy często bardzo dobre rozmowy trwają 8 minut 10 minut to jest bardzo długa rozmowa z takich tych rozmów, które przeprowadzamy na zajęciach, a one są odzwierciedleniem takich rozmów, które się noga w gabinetach, bo te scenariusze, które przygotowujemy to są scenariusze życia wzięte, nawet jeżeli nie dosłownie i natomiast to są sytuacje, które na pewno się naszym studentom w życiu przydadzą sprzedażą i z którymi mogą się spotkać ćwiczymy takie umiejętności komunikacyjne, z którymi na pewno warto, żebyście zapoznali w czasie tego kształcenia, żeby później w różnych sytuacjach mogli z nich skorzystać, kiedy te pierwsze roczniki, które są po tym szkoleniu dotrą do gabinetów w pierwsze co drugi moment wytrzymać pierwsze pierwsze zajęcia takie przeprowadziliśmy w 2018 roku to był szósty rok, ale to tak naprawdę był taki zastrzyk trudno powiedzieć, żeby studenci, którzy na szóstym roku spotkali się z nami tak naprawdę jednorazowo jeszcze mieli może to to tak naprawdę takie było pokazaniem jakich umiejętności, jakie umiejętności warto, żeby zwrócić uwagę taka raczej zachęta do tego, żeby jak najszybciej poszukać przestrzeni na ćwiczenie ci, którzy w tej chwili już ten program realizują to są osoby, które za 3 lata skończą studia co jeszcze kilka zajęć dotowanych z gabinetu, bo myślę sobie z takim nie jakie są doświadczenia naszych słuchaczy np. czy pani, ale takim standardowym powitaniem to jest głowa lekarza lekarki pochylona nad papierami, na których coś tam kreśli tak i już wiem, że jest coś ważniejszego ode mnie w tym momencie jakiś papier być może pozostałe z poprzedniej wizyty, więc jeszcze jesteśmy w tamtej wizycie AJA już, że to już czas dla mnie co zapewnia, że czuje intruzem tak często jest to jest jednak pierwsza rzecz, którą uczymy, której uczymy studentów jak nawiązać kontakt, dlaczego takie drobne gesty są ważne pokazuje nawiązać chociażby świat lekarz lekarka wstał pod przywitał mnie dzień dobry proszę takich też dodać, że nie mogę za dużo nie myślę, że nie my też tego wymaga od naszych studentów muszę powiedzieć, że w tych naszych rozmowach symulacja, które prowadzimy na zajęciach to nasi studenci szczerze mówiąc zwykle sami siebie już to robią, czyli po tych pierwszych dyskusjach, których ustawione na godzinę no to taki, że pani zamiast siłowni można tak na to spojrzeć każdy może mieć silną motywację do tego to, że wrócimy do naszej rozmowy o tym jak powinny wyglądać relacje jak wyglądają też może być kilka praktycznych uwag i obserwacji wrócił do po informacjach Radia TOK FM informacje o dziesiątej 20 już za kilka minut państwa mają gorsze pani dr Antonina Doroszewski kierownik studium komunikacji medycznej Warszawskiego Uniwersytetu medycznego pełniąca obowiązki dyrektora centrum doskonalenia edukacji medycznej Warszawskiego Uniwersytetu medycznego informacje o dziś od 20 informacja wracamy studio pani dr Antonina Doroszewski kierownik studium komunikacji medycznej Warszawskiego Uniwersytetu medycznego pełniąca obowiązki dyrektora centrum doskonalenia edukacji medycznej też tejże samej uczelni rozmawia o tym jak nauczyć przyszłych lekarzy uznaje pacjentami oczywiście w tym momencie się, gdyby się rodzi taka potrzeba, żeby też sprawdzać albo weryfikować co się później dzieje z tymi osobami, bo czujemy, że jest cała masa rzeczy, których uczymy się w szkole podstawowej w liceum gimnazjum na studiach, a potem jakoś znika bezpowrotnie różne kursy do szkolenia jako doskonale zawodowego przypominają albo jeszcze szlifują różne umiejętności i myślę, że dobrze, by było, gdyby też w przyszłości albo może jak najszybciej też wyrywać lekarzy mówi dobrze nie oczywiście się to sprawdzimy damy wam narzędzia, a ja oczywiście no to sprawdzimy czy coś zostało przypomnijmy podamy nowe narzędzie jak najbardziej inaczej uczyni komunikacji powinno się zaczynać na pierwszych latach studiów trwać systematycznie przez kolejne lata i nie powinno powinno być to umiejętności doskonalone w ramach kształcenia podyplomowego i przez cały czas myślę trwania pracy zawodowej dlatego jak pan powiedział, bo taki można pewne rzeczy zapomnieć, dlatego że świat się zmienia zmieniają się pacjenci zmieniają w związku z tym też nastawienie pacjentów mogą się zmieniać sytuacje, które zachodzą w gabinetach szpitalach mogą może być też także w trakcie prac lekarza czy przedstawiciela innego zawodu medycznego spotykam się sytuacjami, których nie było czasu przećwiczyć których, które nie są zaskakujące myślę, że niezwykle istotne było, gdyby takie kształcenie było jeszcze takim kształceniem przez całe życie zagrażające stwarzające możliwości ćwiczenia tych umiejętności czy przed przedyskutować ja tych sumień tych sytuacji, które są szczególnie trudne myślę że, toteż zmienia tak jak zmienia kształcenie w przed dyplomowy i ta komunikacja programy kształcenia bardzo intensywnie na większości uczelni medycznych w Polsce nie jest prowadzona tak takie kursy też są realizowane zarówno w ramach kształcenia podyplomowego coraz częściej na różnych bardzo dużych konferencjach naukowych takich specjalistycznych jest też sesja poświęcona komunikacji SA Warszawa wielka albo warsztaty poświęcone właśnie często jest cesja taka bardziej teoretyczne jak to zrobić warsztaty no bo unikam mamy jakieś głupie gry w rolę teraz już zostali za poważny lato to jest to jest ważne, żeby mogły dłużej pan mówi o kwestie te zmiany myślę myślenia o tym, jaki sposób tej komunikacji uczyć ja mam taką nadzieję, że studenci, którzy w tej chwili przechodzą przez takie zajęcia, którzy od pierwszych lat są uczestniczą w symulacjach rozmów z symulowanym pacjentami będą rozumieli też za kilka lat czy za kilkanaście lat, że to jest ta metoda, której najlepiej jest doskonali swoje umiejętności, że nie będzie dla nich takie boje, jakie to dziwne, gdzie tu teraz będę jestem teraz panem doktorem mam 10 lat stażu ja nie będę wchodzić w rolę tylko oszustwie to dało dużo wtedy to ja teraz też to zrobię żeby, żeby przećwiczyć sytuacje które, które są dla mnie trudne i znaleźć narzędzia, bo to jest kwestia też tego, że dni myślę, że to co ty działania, które też podejmujemy zarówno na warszawskim Uniwersytecie medycznym, ale też całe środowisko osób, które komunikację medyczną w Polsce się zajmują to jest też takie uświadamianie i studentów, ale przede wszystkim praktyków to są pewne narzędzia którymi się lekarze pielęgniarki położne dietetycy ratownicy posługują na co dzień non stop muszą w związku z tym jest znać dobrze wiedzieć, które narzędzie w jakiej sytuacji, bo musi rozważyć są zawody, które w, których jak, gdyby funkcjonowanie wpisane są różnego rodzaju test miał też sprawności fizycznej pewnie dla policjantów w jakiej strzelania tak dalej tak dalej każdy rozumie, że jeżeli chce być aktywnym policjantem musi od czasu czasu przechodzić testy to czemuż, by częścią przechodzenia takich testów to nie tylko zdobywanie dyplomów, ale też, gdy tylko właśnie aktywne kształtowanie czy potwierdzanie swoich umiejętności, ale na razie takie myślenie życzeniowe życzeniowe mam nadzieję, że kiedyś jednak się z słowo stanie się ciałem należy się tyle staje ciała, bo w tej chwili w Ministerstwie Zdrowia trwają konsultacje społeczne kwalifikacji komunikacji zadania te nadgodziny nie na to jest bardzo dużo rodzin to, że to jest rząd to jest kilku Nacho no miesiąc trwają konsultacje to wysłane rzeczywiście wielu różnych środowisk uczelni medycznych i innych środowisk, które zajmują się praktyką zawodową natomiast kwalifikacjach kwalifikacji która, jeżeli zostanie pozytywnie przez zaopiniowany w kwalifikacjach będzie wprowadzona do zintegrowanego systemu kwalifikacji będzie właśnie takim formalną ścieżką dla potwierdzenia umiejętności, które posiada personel medyczny właśnie w zakresie komunikacji, więc może być też także oczywiście pytanie w jaki sposób czy to będzie atrakcyjne dla personelu medycznego czy to będzie wykorzystywane przez pracodawców czy czy to będzie wymagane przez pracodawców czy być może też w ramach kształcenia podyplomowego w którymś momencie dojdzie dojdą do wniosku, że warto, żeby każdy, kto jak pytanie czy to będzie też przez kogoś wymagane pewnie dobre odpowiedzi należałoby szukać w miejscu co pracodawca będzie z tego miał tak, więc jeżeli będzie także powiedzmy pracodawca będzie miał większą liczbę pacjentów dlatego będą wybierali nie wiem tych lekarzy czytaj jednostki ze względu na właśnie inny sposób komunikacji personelu to będzie z tego miał wyraźną korzyść dziś tak wymierną ekonomiczną ze Skrą po prostu na razie niestety żyjemy w takiej rzeczywistości, że nie ma lekarzy nie ma pielęgniarek brakuje, więc właśnie można dowolnego lekarza dowolną pielęgniarka z dowolnymi narzędziami komunikacyjnymi lub ich brakiem wrzucić do dowolnej placówki i tak ustawić kolejka tak, ale do tych, którzy komunikują się lepiej ustawiają się dłuższe kolejki poza tym ja myślę zbyt długie zbyt długi to też często prawda natomiast to jest myślę, że też zwrócenie uwagi na tę komunikacji stworzenie przestrzeni do uczenia się komunikację myślę, że też ważną i trochę odpowiedzią na takie poczucie bezradności, którą mają studenci i też później lekarze po to, zwykle są ludzie, którzy przychodzą na studiach naprawdę motywacją nazywał się w czasie prac tracą ją, ale nie wiem czy trafną motywację, żeby pomagać ludziom mają być może w czasie praktyk uświadamiają sobie, że to może być nie takie proste jak myśleli nie takie piękne jak myśleli, ale znowuż, jeżeli my damy im te między te umiejętności komunikacyjne, ale w ogóle jakieś szeroko pojęte kompetencje psychospołeczne być może będzie też łatwiej funkcjonować w tym być może też poza tym będziemy jeździć wprowadzamy to jako obowiązkowe element kształcenia, toteż staje się standardem to też jest także myślę, że jesteśmy takim ważnym momencie, w którym pewne rzeczy jeszcze są z dawnych czasów i jest przyzwolenie na pewne zachowania czy pewne postawy pewne relacje sposób rozmowy z pacjentem który, który nikogo nie dziwił kilka kilkanaście lat temu, ale równocześnie dzieje się naprawdę myślę bardzo dużo w zakresie właśnie kształcenia i przed klubowego i podyplomowego takiej profesjonalizacji instytucjonalizacji komunikacji medycznej jako właśnie tej dyscypliny naukowej z takim bardzo mocnym praktycznym aspektem i to też zmienia świadomość, iż standardy świadomość i władz uczelni myślę pracodawców samych lekarzy i też oczywiście pacjentów, chociaż myślę, że świadomość pacjentów tutaj jest akurat największa i częściowo zmiany być może też wynikają z tego, że pacjenci coraz głośniej mają prawo dyskutować postulować, że chcą być tak jak inny sposób traktowani, a jednocześnie też mają sukces lekarza bardzo często zależy od tego czy pan jak będzie pacjent postępował groch chorób w tej chwili rozpoznawanych leczonych to są choroby przewlekłe ten sukces i leczenia terapii zależy od tego czy pacjent po wyjściu z gabinetu będzie przestrzegał zaleceń czy zmieni styl życia to pacjent zrobi i w zależności od tego w dużej mierze w jaki sposób lekarz z nim porozmawiać, czego do tego przekona rozgląda się dokoła wydaje się, że niewielu pacjentów wprowadza zalecenia lekarza życie nie to prawda i tak badania pokazują, że niewielu tylko można uznać lekarze nie wprowadzają własnych zaleceń za każdym razem też jak często łazi, ale np. co roku chodzę się szczepić przeciwko grypie zawsze tak, bo teraz nie może od zaszczepić się trzeba najpierw zobaczyć zakazał, żeby sprawdzić czy nie jest chory czy coś, a pan się szczepi, a wie pan kiedyś zaszczyt piłem, ale tak słabo czułem to już nie szczypie ty widzisz nie zmienisz no po prostu dla mnie to jakby nieszczepione lekarz to jak z tymi dziećmi żłobkach musi być postów wywołani z placówek nie jest szczepiony nie może tu pracować tak myślę, że jak to w każdym środowisku są osoby, które jest to nie są czarne owce to nie są już spora część środowiska to jest część ją przyznającego otwarcie już mieli przynajmniej tyle nie jakieś celności, żeby pominąć ten temat albo powiedzieć tak szczepi się, chociaż nie szczepią, ale jakoś szczególnie wstydzić to szczepienia ochronne kurde, lekarz takie rzeczy odpowiada no bo to też myślę, że tak jak w przypadku komunikacji tak w przypadku szczepień jesteśmy na etapie, w którym ta świadomość bardzo mocno zmienia i tak jak kiedyś kilka lat temu tych szczepień takich zalecanych nie było tak w tej chwili są coraz bardziej powszechne, ale myślę ja bym nie wyróżniała w sposób szczególny środowiska lekarskiego nauczycieli trzeba lekarze muszą mieć po można stawiać wymagania z racji zawodu, które w, które wykonują ale, ale też założyłabym, że to też środowisko, które potrzebuje czasu na to, żeby pewne zmiany w nim za z nastąpiły no tak, ale nie jesteśmy w średniowieczu to nie jest tak się zastanawiamy nad życie każdy zdaje sobie sprawę myślę po bardzo trudnych studiach medycznych i praktyce także, że przychodzą ludzie, którzy trochę dlatego lekarza człowiek na Boga tak bo, bo on nagle mata im łączono maja znają tajemnice jak ze mnie chorego zrobić zdrowego tak język lekarz mówi się przeciwko grypie np. nie szczepię, bo nie szkodzi to co właśnie usłyszałem, że ten autorytet, do którego przede ma takie zdanie rozumie pani teraz uczy się co pani ja wszystko ulegnie leży w gruzach, bo po takiej indywidualnej rozmowy, ale mamy inne znają rozmawiamy to jest tematu, a takie różne moje, ale wrócimy do tematu sporu po informacjach, jeżeli pani pozwoli bardzo chętnie dr Antonina Doroszewski kierownik studium komunikacji medyczne Warszawskiego Uniwersytetu medycznego z państwa mają gościem informację, że 4 minut dziesiąty 40 po informacjach wracamy wcale studio dr Antonina Doroszewski kierownik studium komunikacji medycznej Warszawskiego Uniwersytetu medycznego mająca obowiązki dyrektora centrum doskonalenia edukacji medycznej Warszawskiego Uniwersytetu medycznego pan Piotr nasz słuchacz pyta czy lekarze są uczeni witania się z pacjentem przez podanie ręki przedstawienie zmienia z bliska jak najbardziej tak i tak jak mówią nasi studenci to robią na zajęciach i tak jak jeszcze kilka lat temu jak realizowane zajęcia fakultatywne budziło duże wątpliwości dyskusję pojawiały się podawać rękę czy przedstawić przecież pacjent wie kogo przychodzi tak w tej chwili ten to pytanie to wątpliwości nie pojawia stają wychodzą zapraszają pacjenta przedstawiają się podają rękę wciągu ostatnich krzyczą następne nie nie zresztą my też mówimy to jest to usprawnia pracę to, jeżeli pacjent pacjenci przed gabinetem będą widzieli, że lekarz zaprosi do gabinetu to nie będą co chwila zaglądać pytać czy już mogę nie będą zaglądać pytać mnie pani przyjmie tylko będą wiedzieć lekarz jak skończy rozmawiać o tym, pacjentem wyjdzie będzie ten moment to, żeby to pytanie zadać i zostanie zaproszony w związku z tym to też, jeżeli kogoś nie przekonuje kwestia takich relacji interpersonalnych, że to po prostu wypada się z drugim członkiem przywitać może złożyć serdeczne to może różni są tak samo takiego jak wszędzie ludzie są różni to zawsze mamy jeszcze argument taki po prostu związane z efektywnością i sprawności funkcjonowania placówki w jaki sposób są tworzone te programy symulacyjne w jaki sposób przygotowuje się te osoby do symulacji osoby, które są murowanymi pacjentami to są osoby tak jak mówiłem mogą drogą nie ma wstępnych wymogów kwalifikacji to nie jest także wobec sektora mógłby pan o potencjalnie może pan zostać zapraszamy lekarzowi zapraszam lokal wraz z tablic, ale musimy najpierw najpierw tych kilku stopniowa najpierw rekrutacja w pierwszej kolejności prosimy naszych symulowanych pacjentów wypełnienie ankiety, w której pytamy o to dlaczego uważają, że są to byłyby dobrymi symulowany pacjentami pytamy o to dlaczego chcą być tymi symulowany pacjentami o mieszanym lekarz, który przejdzie przez spotkania ze mną może być tylko lepszym lekarze wspaniale to dobrze, że to nie taka motywacja negatywna to znaczy, że jemu pokaże jak może być ciężko z pacjentami już dlatego zresztą uczymy się korzystamy z doświadczeń innych uczelni który, które jednoznacznie pokazują, że takie motywacje, w których potencjalni symulowanie pacjenci chcą pokazać lekarzowi i ja ich teraz w aucie nie są motywacje, które później na zajęciach ze studentami, których naprawdę chcemy coś nauczyć przynoszą coś dobrego potem mamy potem jest rozmowa w czasie, której wstępnie po prostu rozmawiamy z człowiekiem poznajemy się prosimy o krótkie odegranie roli, żeby zobaczyć czy to nie jest ktoś kto, jeżeli ma w wejściu buty innego człowieka zupełnie się peszy nie potrafi zupełnie w tej roli odegrały odnaleźć przy 3 udzielać rolę będzie panu dziękujemy króciutko tak informację proszę przygotować się do pani zadała informator proszę przygotować się do przekazania informacji ma pan zajmie Jacek ma pan 46 lat wizja i proszę choćby w niezgodzie rozstał się jest pan kierowcą autobusu i w ostatnim czasie ma pan odczuwa pan co jakiś czas zawroty głowy bardzo pana niepokoi z racji tego, jaką pracę pan wykonuje na pracy to się jeszcze nie zdarzyło, ale tak po południu dr odbywa pruje ostatnio w Warszawie do Gdańska to by się mogło tak zaczynać wracając do tego do tych murowanych pacjentów po tym, po takiej rozmowie przechodzą przez przywodzą na szkolenie na tym szkoleniu mówimy o tym, kim jest symulowany pacjent edukacji medycznej, jaką rolę mają odkrywać, dlaczego ich zapraszamy na zajęcia podkreślamy to, że symulowane pacjent ma pomóc pokazać ma pokazać studentom jak, jakiej sytuacji mój mąż będą się zdarzać w gabinecie i współpracować z tym studentem to z pełną konsekwencją tego co znaczy to znaczy, że jest tak będzie podejmował działania efektywne komunikator ma odpowiadać zmianie w sposób adekwatny, jeżeli był jak być na siłę, jeżeli będzie nie nie może być na siłę się upierać, jeżeli dopiero przekonać, że do do tego do siebie do tego co mówi skarg podkreślamy, że symulowany pacjent powinien adekwatnie odpowiadać to ma być realne natomiast to znaczy teścia i czasem tak na zajęciach dzieje, że student robi takie rzeczy, że symulowanie pacjenci się wściekają osiągają uchwałę, że chowają walą pięścią w stół wychodzą, trzaskając drzwiami mówiąc żonie więcej do lekarza nie przyjęto takie sytuacje też zdarzają to mówimy na szkoleniu, jeżeli studenci w taki sposób będzie zachowywał to znowu adekwatnie proszę na to reagować symulowanie pacjenci się bardzo dokładnie dowiadują, jakie są scenariusze znają te scenariusze wcześniej z wyprzedzeniem w tych scenach scenariusze są bardzo szczegółowo opisane to znaczy mają pełną informację dotyczącą sytuacji sytuacji medycznej, ale też mają wpisaną dokładnie sytuację taką życiową kontekst społeczny rodziny zawodowe mają wpisaną rolę, którą mają wejść również też mają wpisane informacje, które jak postępować w zależności od metody Stanisławskiego czy jak aktów jak postępować w sytuacji, w której jak zależność tego jak i jak się zachowam jak się zachowa pan jak się zachowa student i wśród naszych symulowanych pacjentów są zarówno aktorzy zawodowi, którzy nie tylko seriale zarabiają nie tylko test na uczelniach medycznych to są to są osoby, które można spotkać jakiś związek z nazwisk nie mamy, ale myślę, że przynajmniej 1 z naszych symulowanych pacjentów, których jest aktorem być może jego nazwisko za swoje nie, bo rzeczywiście jako symulowany pacjent może mówić jest samowolą, ale do Oscara ekonomii oraz absolutny, jeżeli byłyby Oscary dla symulowanych akcji może wprowadzimy sałatę świetny pomysł na bramie ale, toteż on dlatego też jest doskonały, że jest Abd doskonale rozumie właśnie swoją rolę i doskonale i jest dla niego po prostu myślę bardzo ważny jako takie działanie na rzecz poprawy jakości leczenia relacji, więc też myślę bardzo duże poczucie bardzo duże poczucie misji firma farmaceutyczna było to za sponsorować na moje głębokie kieszenie to już będziemy na ten temat może innym razem rozmawiali, ale myślę, że myślę, że też za zadania symulowanych pacjentów też powoli specjalizują się profesjonalizuje w Polsce wiele uczelni też zatrudnia, więc myślę, że tutaj też będzie dużo będzie lepiej zacząć proszę pani tylko gram kobiety po przejściach w sumie to pani daje jego kierownicą to i tak zachowa rola nie dla mnie to jest ta trudność którą, którą symulowanych pacjentów, że muszą być bardzo elastyczni nigdy nie wiedzą, jaka co więcej czasem zdarza, że w ostatniej chwili się coś zmienia i muszą szybko, że przygotować do do czegoś innego czyści staramy się, żeby takie sytuacje się zdarzają nie zdarzały zbyt często, ale wiadomo jak to jak to w życiu bywa, więc muszą umieć grać różne role niż wymagane zmiany funkcji, ale poza tym rzeczywiście różnie nie do tego tego czekania Kuć byliśmy otwarci na szkodę to osoba przychodzi po zmianie płci albo ktoś czuje kobietą w ciele mężczyzny to jest zresztą 1 z takich trudności, na które który się pojawia w uczelniach medycznych postulowanie pacjenci biorąc udział nie tylko w zajęciach z komunikacji, ale też zajęciach w centrach symulacji medycznych, czyli za komunikację też odbywał w centrach symulacji medycznych, ale w czasie takich zajęć, których są kształtowane umiejętności techniczne, czyli badanie, czyli np. mierzenie ciśnienia i tam ta komunikacja jest minimalna zwykle sprowadza do przedstawienia ewentualnie odpowiedzenia jakieś pojedyncze pytania w związku z tym taka umiejętność rzeczywiście bardzo ważna w przypadku zajęć z komunikacji oraz odpowiedniego reagowania i odpowiadania na NATO co powie lekarz jest mniej istotna, ale np. pojawia się problem ingerencji też ciało człowieka wiadomo to jest ingerencje naruszające naruszające skórę ale, toteż symulowanie pacjenci rekrutowani podziękowania dla różnicowania hamulec, ale też muszą być świadomi tego, że czasem muszą często muszą szybko rozebrać, choć kilka godzin z rozwagi i poddawać się kolejnym badaniu dobrze, kiedy kolejna rekrutacja będziemy teraz jesienią jeszcze o zdarza równo moje serce i to na 0306. roku, gdy zna pierwszą, ale na ruskim na drugi na trzecim na szóstym, a pielęgniarki też pielęgniarki też mają na pierwszym roku położne ratownicy i dietetycy przyszli mają na pierwszy na drugim roku a jakie są tak pani obserwacji naj większe wyzwania, jeżeli chodzi czy da się w ogóle w opisać nie 12 najczęstsze błędy czy takie zawsze po często popełniane czy po prostu dzień zdaje sobie wiadomości o lekarzach, jeżeli nie przedstawiają się, że nie słuchają, że są te 2 najważniejsze wyzwania tak myślę z perspektywy studentów co to co oni mówią sygnalizują to bardzo trudną sytuację dla ich przekazywania niepomyślnych informacji i toteż staramy się ćwiczyć to wymaga bardzo często też nasi studenci mają problem, że to są rozmowy, w których często nie ma za dużo miejsca na to przekazanie takich stricte medycznych informacji tylko tak naprawdę to jest rozmowa, która ma wesprzeć pacjenta ma to wzrost to są rozmowy, w trakcie których często cisza trwa bardzo długo cisza bardzo ważnym elementem komunikacji, ale coś trzeba do tego też przełamać i też często po takich rozmowach mają być może takie trochę poczucie niedosytu, że jako lekarze za mało zrobili, bo to był tylko na koniec kilka słów powiedzieć o rozmowę tyle czasu trwało w zasadzie co mieli zrobić, ale ja zawsze powtarzam, że to jest bardzo duże, jeżeli państwo w takiej przy takiej rozmowie państwo właśnie wysłuchają dadzą czas na te zrozumieją te emocje, które pacjentem targają powiedzą o tym, że państwo widzą, że państwo słyszą, że to jest bardzo trudna sytuacja jest bardzo dużo nasi studenci mają poczucie jak mogłem zrobić tylko tyle jaj mówi pan zrobił aż tyle dlatego pacjenta, bo to jest taki moment, w którym człowiek, słysząc informację, że cierpi na nieuleczalną chorobę trudno mu założyć zawala musi wszystko tak to jest bardziej rozmowa o pewnej stracie tak naprawdę ani o tym, właśnie co można zrobić być może kolejne rozmowy już właśnie wyglądają inaczej, ale ta pierwsza rozmowa często ma raczej taki charakter, więc myślę, że dla naszych studentów to jest bardzo ważna rzecz i to na pewno warto ćwiczyć natomiast druga kwestia to jest radzenie sobie z oczekiwaniami pacjentów to znaczy to są różne sytuacje, której w, których pacjent, który pojawiają się silne emocje czy to pacjenta zwykle najpierw pacjenta silne emocje pacjenta zwykle wywołuje silne emocje lekarza poradzenie sobie taką silną emocją najpierw swoją i odpowiednie reagowanie na silne emocje pacjenta jest myśleć już drugim bardzo ważnym wyzwaniem i na pewno zarówno dla studentów, jaki później dla lekarzy w czasie szkoleń już podyplomowych to jest myślę, że to taki element bardzo ważny cudownie bardzo dziękuję za zupełnie aplikacja zapraszamy dziękuję symulatora piekła rodem w pani dr Antonina Grzegorzewska kierownik studium komunikacji medycznej Warszawskiego Uniwersytetu medycznego, pełniąc obowiązki dyrektora centrum doskonalenia edukacji medycznej Warszawskiego także Uniwersytet medycznego państwa mają gościem dziękuję serdecznie dziękuję bardzo informację już za kilka minut po godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czare Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!