REKLAMA

Powojenny szaber rzeczy "niczyich"

OFF Czarek
Data emisji:
2019-11-07 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:14 min.
Udostępnij:

O książce "Życie rzeczy w powojennej Polsce" z dr Agatą Zborowską Rozwiń »

Więcej: https://www.wuw.pl/product-pol-10830-Zycie-rzeczy-w-powojennej-Polsce.html Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj państwa moim gościem jest dr Agata Borowska z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry, która popełniła m.in. książkę zatytułowaną życie rzeczy w powojennej Polsce wydanej przez wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego serii komunikatory tak zrobił tak rozszerzona czytam trochę zmodyfikowana wersja pani rozprawy doktorskiej tak tak jak najbardziej bardzo jest to ciekawe i właściwie tak zastanawiałem się, które wątki wybrać, bo to Rozwiń » też prawie 400 stron rzeczywiście dużo działo się po wojnie w związku z przedmiotami rozumianymi dosyć szeroko, chociaż zajmuje się tutaj takimi, które się raczej poruszają i które są w cyrkulacji powojennej zarówno handlowe jak i mniej oficjalnej wtedy, kiedy pisze np. różnych praktykach związanych z szablę z poszukiwaniem skarbów ruina mam wrażenie, że ten okres powojenny można nazwać w ogóle takim czasem debat o przedmiotach, ponieważ skala przemian własnościowych po wojnie pokazuje w jaki sposób zmieniają się nasze rozumienie tego co prywatne tego co publiczne tego co moje tego co wspólne w takt tego co znalezione tego co gościnne to tych wątków powrócimy w dalszą część naszej rozmowy, ale miał takie wrażenie pewnej czas po polsku synchronizacji także w najnowszym wydaniu kwartalnika czas kultury jest kilka trujących wątków czy artykułów dotyczących polskiego kolonializmu czy po kolonializmu i także sposobu wiek objawia w literaturze czy to Ogniemi mieczem czy to jakiś powojenne filmy dotyczące bank tzw. Band UPA pani ten wątek też powroty po pojawia, czyli przestrzeń zwana ziemiami zachodnimi ziemiami odzyskanymi cała narracja, która się tą która, gdyby miała przekonać społeczeństwo, że wracamy także nie to nie jest inwazja, a mówimy o społeczeństwie, które właśnie cierpiało pod butem 1 imperium potem drugiego czy też równolegle nagle właśnie uzyskaniu niepodległości mówi Noto teraz też zabawimy takie mini imperium kieszonkowe ale, żebyśmy się czuli dobrze sami ze sobą to stwórzmy narrację o powrocie na swoje na to co utraciliśmy na te, ale też to co jest, gdyby od dawien dawna nasza to prawda myślę, że po pierwsze, ta taka narracja związana z kolonializmem studiami postkolonialnym mi pojawia się zarówno w literaturze, jaki właśnie studia kulturowych im też młodsi naukowcy naukowcy nie próbują się zmierzyć z tym tematem ja przede wszystkim skupiam się rzeczywiście na ziemiach odzyskanych czyli jakby tym co co co było nazywane po wojnie ziemiami odzyskanymi i wywłaszczeniem Niemców przede wszystkim myślałam tutaj o o z 1 strony retoryce państwa czy nowych władz powojennych, które rzeczywiście mówiły po pierwsze o nazywały ten ten również obszary koloniami mówiły o Polakach jako Kolonia lista, ale jedno, ale z drugiej strony właśnie bardzo silnie budowały taki wizerunek ziem odzyskanych również w sensie materialnym jako czegoś, czego wracamy ten materialny sensy ziem odzyskanych jako czegoś co było nasze objawia się właśnie w tym, że wystarczy trochę podrapać to tak właściwie metafora występująca nawet właśnie dokładnie w tamtym okresie wystarczy trochę podrapać trochę odkopać okazuje się, że właściwie wszystko to zatem jest jest jest polskie czy czym możemy odnaleźć tę polskość nawet w takim archeologicznych w sensie geologicznym to oczywiście bardzo miła schowany przez różne praktyki społeczne i to co możemy np. znaleźć powojennych pamiętnikach dotyczących tego w jaki sposób polscy osadnicy przyjeżdżali na te ziemie jako buntowali się bardzo szybko, że to co zostają nie jest do końca polskie mówili o tym, że jest to wręcz właśnie przesiąknięte niemieckością i próbowali sobie różne sposoby radzić z takim właściwie problemem tego w jaki sposób władza próbuje motywować ludzi do powrotu właśnie na te ziemie, a z drugiej strony tym co 8 doświadcza w naszym codziennym życiu i co właściwie znajduje się tam dużym stopniu właśnie te przedmioty niemieckie opierały się takiej narracji kolonialnej w ogóle opierały się opierał się takiej wyobraźni o tym, że to jest polskie, ale jednocześnie były wpisane wydaje się dosyć mocno w tamtym okresie w taką bardzo intensywną retoryka państwa no padło słowo szaber myślę, że gdzieś tam pewnie dla części to kojarzy z latami powojennymi, ale to jest taki termin, który bardzo pojemny i też jest nienowy powiedziałabym, ponieważ pochodzi na pewno pojawia się przed wojną i i jest w takim słowniku złodziejskim pojawia się w czasie wojny jest również w ten sposób używane również do opisywania tego w jaki sposób mienie żydowskie jest rozkradane i on wtedy funkcjonuje w czasie wojny właśnie z różnymi innymi przymiotnikami które, które próbują i czasownikami, które próbują opisać to co się dzieje z przedmiotami po wojnie wydaje mi się, że dzieje się coś trzeba bardzo ciekawego zarówno ze słowem, jaki samą praktyką po pierwsze, szaber pojawia się najpierw w kontekście warszawskim kiedy, kiedy po eks dusze Warszawskiego warszawiaków pojawia się problem właśnie z szablą na dużą skalę później pojawia się właśnie zaczyna funkcjonować przede wszystkim w kontekście ziem odzyskanych, ale on organizuje bardzo wiele wydają się praktyk związanych z tym w jaki sposób przedmioty nazywane są jako Niczyje i w jaki sposób sza browar nie dotyczyło właściwie całego polskiego społeczeństwa to ich być wydają się, że ciekawe jest to w jaki sposób w ogóle w tamtym okresie o tym o tym rozmawiano albo właściwie już ktoś z Szarowa albo się planuje szaber albo będzie to robił w przyszłości, więc właściwie tak mówią np. o tym, dziennikarz Dziennika powszechnego mówiąc o tym jak bardzo jest to powszechna praktyka jak właściwie nie można opisać, kto dokładnie się tym zajmuje właściciel polskie społeczeństwo jest zaangażowane w przejmowaniu przedmiotów, które właśnie określa są jako Niczyje określane jako znajdowane i w ten sposób na różne w różnych praktykach usuwani są ich poprzedni właściciele myślę, że to jest bardzo bardzo ciekawy proces pokazywania w jaki sposób na na różne sposoby właśnie właściciele znikają, ale są rzeczy Niczyje rzecznik ich nie ma w ogóle własność Niemców wysiedlonych staje się albo mieniem państwowym albo tych Polaków, którzy po nich obejmą mieszkania brudząc je okradać tak po prostu okradać tych co jak ja przyjechali tu pracować zrozum, że one są cudze wytłumacz innym milicjantom niech nie wmawiają siebie i innych biuro rzeczy bezpańskie, bo takich w ogóle nie ma też bardzo ciekawe cytat również, dlatego że pokazuje jak bardzo szybko po wojnie trzeba te pod wiązać przedmioty pozostawione np. po Niemcach pozostawione po Żydach, ale też innych Polakach przecież jak bardzo trzeba szybko pod wiązać się pod innych właścicieli to znaczy, że trzeba je schować np. przed Rosjanami, którzy mogą zabrać wywieźć przed Niemcami, którzy mogą wrócić i sądzę, żeby odzyskać swoje przedmioty, ale też innymi Polakami, którzy jakoś nie porzucili jako się pozostawili wydają się właśnie bardzo ciekawe również w kontekście prawnym jest jest dekret o przedmiotach pozostawionych po porzuconych przepraszam opuszczonych to jest takie czy czterdziestym piątym roku zostaje wprowadzony również później ustawą pokazujący w jaki sposób przedmioty właśnie pozostawione przez Polaków czy opuszczone przez Polaków są nazywane na nowo i porzucone przez Niemców nie można do nich wrócić to znaczy to są też ustawa, która tworzy nowe pojęcia na przedmioty jakoś pozostawione, ale jednocześnie również określa ich status to znaczy można je zabrać bez prawnych konsekwencji czy prawne konsekwencje są takie, że można po prostu łatwy sposób wejść w ich posiadanie i własność wrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informację o godzinie 1120 już za kilka minut dr Agata Borowska z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego z państwa moim gościem rozmawiamy o książce zatytułowanej życie rzeczy w powojennej Polsce książka wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego informację, że 4 minuty jedenasty 20 ale państwa moim gościem jest dr Agata Zborowska z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o książce pani doktor zatytułowanej życie rzeczy w powojennej Polsce wydanej przez wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego przed informacjami myśmy sza lżejsza w Rudnikach cytuje pani artykuł Beaty Maciejewskiej dotyczący sza Brew i w tym tekście pojawia się pojawiają się 5 po 5 kategorii dłużnika, więc z szabrownikami Bush ten bardziej szkodliwy taki właśnie, który wywozi majątek poniemiecki wagonami ciężarówkami handluje potem wraca po raz kolejny szabrowników pospolity to troszeczkę mniejszy taki raczej, który okradał mieszkania wyrwała się byle czym jest czystsza Bownik poczciwi jedz, czyli Nędza wniesiony przez wojnę, który osiadł na ziemiach odzyskanych miesiącami urządzał sobie dom, prowadząc graty często, ratując przed szabrownikami pospolitymi szabrownicy patriotyzm może wszystko co z tą rabuje wywiezie ratuje dla ojczyzny, bo tak długo nie posiedzimy dlatego radio Zet ośrodki w Krakowie maszyna kryształy do Łodzi 2 do babci w Tarnowie, bo jak przyjdzie uciekać to wszystkiego naraz nie da się wywieźć nasza broń kulturalny zbierać kolekcjoner, który nie kradnie tylko dobra kulturalne głównie obrazy porcelanę ratuje przed zniszczeniem u siebie rzeczywistych ten ten cytat posłużył mi, by pokazać z skale zaangażowania polskiego społeczeństwa różnych również klas różnych interesów, które związane były Czyżby związany był z praktyką szablą to znaczy, że nie mamy tutaj do czynienia tylko z jakimi wykluczonymi właśnie ze społeczeństwa na marginesie społeczeństwa osobami, ale mamy również do czynienia z intelektualistami, którzy tłumaczą swoją praktykę właśnie w sposób, nazywając nawet szablę intelektualnym mówiąc, wymieniając się w ten sposób swoimi doświadczeniami mówiąc o ratowaniu książek, które przecież zginął, które niszczeją i ratowaniu sztuki i innych przedmiotów, które przynajmniej przy tradycyjnym szarże rzadko się pojawiają to znaczy takim tradycyjnym, kiedy mówimy o 8, że ubrań szaf pościeli i innych codziennych przedmiotów, więc wielu materiałów powojenne pokazuje czy właśnie trochę niuansów 1 obraz równika, którym byłoby nam jakoś przyjemnie cieszylibyśmy się komfortowo to znaczy, że są to się bardzo określone osoby, które łatwo zaznaczyć powiedzieć to są ci inni nie wiele pamiętników również znanych osób literatów dziennikarzy opisuje swoje doświadczenia np. z wyjazdu do Gliwic i opisuje w jaki sposób polskie społeczeństwo skrzętnie jak mrówki w mrowisku organizuje wszystkie pozostawione przedmioty nie polskie jednocześnie mówiące o takim dosyć czułym głosem, że jest to praktyka związana z pewnymi fantazjami znalezienia czegoś, czego się do końca nie szuka albo czeka nie spodziewa znalezienia skarbu uzależnia czegoś co da nam jakąś taką dziecinną przyjemność odnajdywania jakiś szufladach czegoś bardzo niespodziewanego właśnie jakiegoś skarbu, iż niespodzianek prezentów wręcz pozostawionych przez inne osoby, ale jednocześnie ten Etnograficzny taki język opisywania społeczności jest finansowany przez obecność właśnie takich osób, jakie dziennikarze, którzy sami opisują w jaki sposób wchodzą w szabel w jaki sposób to pragnienie czy fantazja która, która po wojnie jest dosyć mocno rozprzestrzenia na staje się również ich udziałem to znaczy jak nie mogą się oprzeć jak w końcu wyjeżdżają nad osławione ziemie odzyskane, by coś również dla siebie znaleźć ciekawego, ale ten język właśnie związanie z 1 strony z poszukiwaniem jakiś ciekawych czy upragnionych przedmiotów, których się marzyło często uruchamiane są również takie pragnienia związane zawsze chciałem mieć coś zawsze chciałem mieć motorówkę zawsze chciałem zbierać znaczki i teraz w końcu wpadły mi rękę taki pan mi rękę taki przedmiot, który jakoś realizuje moje fantazje o tym, kim chciałem być co chciałem robić, więc bardzo łatwo wchodzi się taką rolę osoby, która może nawet uchronić te przedmioty, bo przecież jeśli nie ja to zabierze ktoś inny to jest jednak bardzo uniwersalnych takich powojennych strategii tłumaczenia sobie tego, dlaczego ja zabieram, a ani nie zostawia tego co są gościnne przedmioty gościnny przedmioty to bardzo ważna część mojej książki, która tak figura, która pozwoliła mi do pomyślenia o o tym w jaki sposób część społeczeństwa przyjmowała właśnie przedmioty przede wszystkim związane z właśnie niemieckim przedmiotami zostawione po wojnie są takie przedmioty, które w pamiętnikach osadników ziem odzyskanych pojawiają się jako te, które potrzebują opieki one czekają czekają wyczekują chcą zostać zabrane chcą nowego właściciela nowego właściciela ten nowy właściciel potrzebuje ich, więc to są system adopcyjny trochę zdecydowanie taki system, który pozwala również uchronić się przed tymi złymi czarownicami, którzy mogą wykraść mogą je sprzedać, a my się nimi opiekujemy weźmiemy je do swoich domów i one znajdą swoje miejsce znowu wszedł społecznej oczyszcza cenowych praktyk naszych praktyk powojennych one zostaną właśnie włączone w jakby z moją rodzinę i zostaną często podarowane np. innym wtedy, kiedy nie mamy pomysłu na prezent np. i zostaną one jakby jakiś włączone różne takie praktyki sąsiedzkie waśnie czyli, ale również, że to też byłyby przywołuje pani różnego rodzaju artykuły prasowe dotyczące właśnie ziem, które czekają osadników nie wiemy domostw, które czekają na nowych gospodarzy nie wynika, że każda grupa społeczna ma jakieś swoje właśnie odbicie w przestrzeniach przedmiotach, które oczekują teraz państwo staje się tym pośrednikiem takim dramacie markerem, który albo takim agentem adopcji psów proszę bardzo robimy coś pozytywnego, bo oto no właśnie doprowadzamy do spotkania tych czekających przedmiotów z osobami, które nimi zaopiekują tak to był bardzo szeroki krąg, jeżeli pomyślimy sobie o kronikach filmowych obrazach kronik filmowych, które pokazywały ziemie odzyskane właśnie jako na wyczerpujące na swoich osadników na polskich osadników i innych materiałach czy to prasowych czy tak jak wspomniałem w pamiętnikach mamy tę figurę czy czekającego, ale czekające są zarówno ziemie zarówno dom zarówno najdrobniejsze przedmioty rzeczywiście państwo tutaj jak bardzo ważnym podmiotem w próbie organizacji na nowo właśnie przejęcia przedmiotów w ogromnej liczby przedmiotów przecież, ale jednocześnie wydaje mi się, że tutaj siła państwa się kończy to znaczy buduje państwo buduje nowa władza buduje obraz ziem odzyskanych jako czekających właśnie po to, by rękami Polaków jakoś zagospodarować te przedmioty to znaczy same państwo nie jest w stanie objąć wszystkich ziem na nowo się własnymi rękami nie jest w stanie wysłać tak wielu urzędników na te ziemie, ale dzięki polskiemu społeczeństwu i osobom, które trafiają na te ziemie dzięki różnym obrazą właśnie przedmiotów i że czekających pozwalają zmobilizować społeczeństwo, żeby to ono one własnymi rękami przejęło te przedmioty te ziemie wydają się też bardzo by ważne to znaczy zaznaczenie, że jednak ogromnego sprawstwa polskiego społeczeństwa po wojnie nie tylko w sensie negatywnym, bo wiele osób, które trafiało tam również ze z ze wschodniej części Polski było bardzo świadoma tego co się dzieje tu nie było także państwo w jaki sposób wpływało i organizowało życie z życia osób, ale również Polacy widzieli co się dzieje czy zostaję tutaj, by w takim w takim języku trochę żargonu naukowego, by upodmiotowienie to znaczy oni zdawali sobie dokładnie sprawy, dlaczego też przyjmują te przedmioty i pod wieloma względami wiązało się to o ogromnym awansem społecznym oczywiście przywołuje pani, a propos ingerencji państwa obecności państwa, by przywołuje pani także zaraz po upadku powstania Warszawskiego sytuację, w której tak, by agendy państwowe właśnie teraz jeśli muzyka użyć, żeby opisać przywłaszczał sobie może wchodziły w posiadanie pozostawionych przez mieszkańców własności po sobie przez mieszkańców Warszawy po to, żeby ją później rozdzielić wśród potrzebujących tak to już trzeci ciekawy epizod epizod, kiedy rada opiekuńcza miała taki pomysł, by pozostawione prywatne oczywiście przedmioty w często bardzo w piwnicach znoszone do piwnic przez warszawiaków nie zostały w jaki sposób użyte dla dobra wspólnego to znaczy dla wszystkich tych, którzy będą jakoś wracać, ale albo albo są poza Warszawą, ale potrzebują pomocy materialnej, więc był to pomysł w gruncie rzeczy dosyć pozytywnej i związane, jakby pewnym sympatycznym podejściem do do tego co się dzieje w stolicy to znaczy, jeżeli nie możemy do końca nikt pewności, że przedmioty, które tam pozostaną zostaną schowane, bo nie wiemy co się tak naprawdę wydarzy to znaczy one przetrwają zdecydowanie lepiej wydostać z piwnic i prywatnych domów i spróbować pomóc wszystkim osobom, które w tej chwili dokładnie potrzebują pomocy wydają się za tym stała, by bardzo słuszna idea do pewnego stopnia, jeżeli myślimy o tych, którzy ją wymyślali jednocześnie na spotkała się ogromnym niezadowoleniem właśnie protestem warszawiaków, którzy zaczęli postrzegać do pewnego stopnia państwo czy instytucje państwowe władze jako szabrowników w ten sposób często też nasz nazywało to znaczy, dlaczego ktoś wchodzi do mojej prywatnej piwnicy wnosi moje prywatne sprzęt odzież tak dalej czasem mogę kupić na bazarach to było bardzo ciekawe, że często warszawiacy poszukiwali tych przedmiotów to znaczy wiedzieli o tym, że coś dzieje się z ich przedmiotami, które pozostawili w Warszawie nie mogli do nich wrócić obserwowali w jaki sposób poza Warszawą czy na obrzeżach Warszawy wywozi się te ich ciuchy choćby nawet ich przedmioty często udawali się na takie targi, jeżeli możemy powiedzieć to znaczy miejsca handlu takimi przedmiotami często oczywiście podczas wywożenia tych przedmiotów Warszawy uczestniczyły w tym również osoby, które później handlowały tę to był rzeczywiście dosyć duży problem dla władz jak jak to zorganizować, by pomóc, a jednocześnie przyczynia się do do do różnych szabrownicy praktyk i te osoby będącej poza Warszawą wyczekiwał również takich ciężarówek, które przyjeżdżały z przedmiotami Warszawy, próbując znaleźć również czy wypatrzyć swoje swoje przedmioty albo zdarzały się również przypadki tego, że swój sweter widywał na innych osobach i to było rzeczywiście bardzo bardzo trudne doświadczenie takiego pomysłu rozparcelowanie czegoś dla dobra wspólnego jednocześnie obserwowania tego w jaki sposób moje prywatne przedmioty zaczynają krążyć trafić do osób, które być może nie są najbardziej potrzebująca tak właśnie się wszystkich wódkę pierwsze motyw własności tak, czyli jakby, kto na jakich warunkach jest właścicielem oczywiście wydaje się, że świecie, który jest światem nie w sytuacji ekstra na rynek reguły są znane wszystkim, ale co się właśnie dzieje w takich wyjątkowych sytuacjach tragicznych sytuacjach, kiedy świat się zawala, kiedy właśnie nie ma reguł, kiedy jest często wolnej Amerykanki teraz kto kiedy przestaje być przed właścicielem, kto zaczyna być właścicielem jak trwały to jest można powrócić z bardzo interesujące wątki, ale może do nich także powrócimy po informacjach Radia TOK FM, które już SA kilka minut o godzinie jedenastej 40 dr Agata Zborowska z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego jest państwem moim gościem rozmawiamy o książce życie rzeczy w powojennej Polsce wydanej przez wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego informacje o 1140 informacja wracamy które w studio dr Agata Borowska z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego rozmawia o książce życie rzeczy w powojennej Polsce wydanej przez wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego pan Radosław napisał najlepiej odwiedzić jednostki tymczasem państwo polskie kradło ziem odzyskanych ile wlezie kradło, bo musiał zorganizować powojenną powojenną Polskę tak się przynajmniej zazwyczaj tłumaczy, ale kradł tak jak powiedziałam rękami obywateli przede wszystkim moim moim zdaniem kradł oczywiście również w kradł oczywiście ten pierwszy problematyczny po dramatycznym samo słowo czy ono kradło czy czy ci nie kradł ustanawiając, jakby nowe relacje między przedmiotami osobami pod wieloma względami nie była to relacje kradzieży do końca to znaczy przejmowania na jako dobro wspólne na wspólną użytek na użytek społeczny takich, dzięki któremu właśnie te przedmioty mogły zyskać nowe życie to znaczy trafić znowu do krwi krwi obiegu jak się często mówią po wojnie na nowo uzyskać zyskać miejsce w FF w innych domach pisze pani także przedmiotach nowych przedmioty nowe były bardzo wydaje mi się istotne przede wszystkim te przychodzące z zewnątrz do Polski Nora Ungera, która najczęściej jest osłabiana w Polsce ze Stanami Zjednoczonymi, ale przedmioty z URE pochodziły z bardzo wielu krajów jak Kanada czy Szwecja, ale rzeczywiście stany tutaj odgrywały ważną rolę też ciocia aura, która właśnie ją reprezentować to wyobrażenia o bogatych Stanach Zjednoczonych pojawi się jako ważna figurować we wszystkich materiałach powojennych, ale oczywiście z tymi przedmiotami były duże duże problemy z tymi, które przyjeżdżały do Polski zresztą to była ogromna liczba przedmiotów, bo czterdziestym szóstym roku były to ponad 54 000 ton towarów, które przyjechały do Polski tylko tego roku co stanowiło ogromną część dochodu Narodowego Polski po czterdziestym szóstym było to 22% oraz prawie 11% wszystkich dóbr i usług dostępnych ówcześnie w kraju, więc proszę sobie wyobrazić, jaka część przedmiotów krążących to była poza jednocześnie to był też taki moment kiedy właśnie przedmiot staje się też jakimś aktorem relacji międzyludzkich tak, bo ktoś komuś coś daje albo ktoś komuś coś sprzedaje albo ktoś sobie coś bierze teraz wszystkie działania ma pewne konsekwencje czy konsekwencje prawne czy zwyczajowe albo konsekwencje wyimaginowane znaczy czy, jeżeli został obdarowany to powinienem także obdarować w jaki sposób czy ten czy ten przedmiot powinien czy zaciągnąć dług wdzięczności rzeczywiście w ogóle dar powojenne jest tutaj bardzo istotną praktykom, które się przejawia zarówno we w takim sensie związanym z tym co przesyłany jest jako dar z zewnątrz np. ze Stanów zjednoczonych, ale przecież darują sobie również miasta w Polsce darują sobie różne grupy społeczne zawodowe rzeczywiście pewnym takim teoretycznym sensie zawsze pozostaje jak dług po tym, udarze, który nie został zwrócony chociaż, jeżeli chodzi o dary zagraniczne to chyba wydają się bardzo mało znany jest taki epizod darów, które nie spełniają oczekiwań Polaków to znaczy są to dary, które najczęściej zbierane są w ramach różnych zbiórek, a także kultury nauki jazdy Stalina wiadomo na najważniejsze DART się takim również symbolicznym prawda i tak dary, które przyjeżdżają do Warszawy i Warszawa atak, którą dzięki, której się odbuduje również cały kraj oczywiście mówimy to na takim poziomie pewnego symbolu odbudowy Polski jest ona jest bardzo widoczne i jest bardzo istotny po wojnie dziś do do dzisiaj się okazuje, ale to co właśnie chciałam dodać, choć zaczął mówić to to te dary, które właśnie spełniają oczekiwań, więc w pewnym sensie nie są traktowane jako dary, za które trzeba jakoś się odwdzięczyć dary, które są zbierane w ramach różnych zbiórek odzieży używanej np. w stanach Zjednoczonych przypływają do Polski i okazuje się, że są tak zużyte, że często Polacy nie chcą ich w ogóle dotykać to znaczy nie są to nie tylko narracja, która przez wiele lat czy na dziesięciolecie nam towarzyszyła to znaczy, że u nas oczywiście była taką pomocą bardzo przez Polaków, lecz uważaną za bardzo istotną również związane z kimś takimi dobrami luksusowymi tych dóbr luksusowych przypływały do Polski bardzo wiele używanych przedmiotów, które dla zbyt wielu Polaków Polek pokazywały, że być może po pierwsze, stany nie są aż tak bogate, a dla innych pokazywały, że jeżeli są bogate to stanowczo się pozbyć swoich używanych przedmiotowych niezdatny do końca do użytku, więc przypływają one do Polski jako właśnie taki trochę barwy brakowało takich które, które już się nie sprawdza w normalnych warunkach, ale Polacy jak jakość mogą z niego skorzystać przy czym związał się do ogromnym rozczarowaniem ze strony polskiego społeczeństwa no taki trend wspomniany przez panią najważniejszy dar pałac kultury nauki, który właśnie stał się takim darem, który do trochę niemożna odmówić, a jednocześnie takim darem, którego właśnie przyjęcie też zobowiązuje zdecydowanie obowiązuje podwójna względami politycznymi niemożna odmówić również w taki sposób pewnego gestu politycznego przede wszystkim więc, więc się staje także takim darem przymusowym jednocześnie nie wiadomo do końca co za nim stoi to znaczy co będzie trzeba dać w pewnym sensie w zamian to znaczy co się w jaki sposób ten dług spłacić powojenny oczywiście był materialnie spłacane pod wieloma względami po wojnie więc, jakby tutaj tych materiałów jest sporo, by pokazać, jaki rzeczywiście również ekonomiczny sens miało podarowanie takiego dużego przedmiotu, jeżeli architekt wręcz budynek w ten sposób traktujemy na torze co z tymi przedmiotami co z nich ciekawego co panią najbardziej w tym wszystkim zaś zafascynował wydaje się ono pokazuje jak pan powiedział przede wszystkim relacje nie tylko międzyludzkie ale w jaki sposób relacje pomiędzy podmiotami przedmiotami wpływają na nas na nadbudowę nowego społeczeństwa po wojnie i w jaki sposób sobie wyobrażamy, bo moja praca pod wieloma względami mówi również wyobrażony przedmiotach ta, która nie do końca istnieją, ale które, o których jakoś fantazjuje Emmy i w jaki sposób kultura materialna po wojnie pozwala owa po pozwalała w ogóle odbudować myślenia, jaki takie wspólnotowe, które za każdym razem się trochę rozpada wtedy, kiedy szczególnie myślimy o przedmiotach, które nie wiążą relacji społecznych tak, które jakoś właśnie zwracają uwagę być może nawiązanie na przywiązywanie się do przedmiotów niekoniecznie na przywiązywanie się do osób, do których one należały i wydaje mi się, że ten negocjowanie różnych relacji z przedmiotami pokazuje jak jak trudne były relacje między między podmiotami, więc również możemy podjęła względami analizować współczesne rozumienie własności, ale rozumienie również właśnie takich kategorii jak jak jak kto co publiczne to są wspólne prawda z tym często się komentatorzy uważają, że mam jakiś problem w Polsce być może mamy do jakiego stopnia te problemy są dobrze widoczne po wojnie tak mi się wydaje to znaczy, że sposób krążenia przedmiotów i sposób ich nabywania sposób budowania różnych relacji wobec nich relacji, które są dosyć trudne do zbudowania między kimś, kto jest daleko jak np. Niemcami, którzy dużo uciekli zostali zepchnięci ze swoich domów z kraju, ale o wiele łatwiej np. za pomocą tych przedmiotów budować relacje sąsiedzkie budować relacji na mniejszą skalę, więc wydaje mi się, że tutaj sposób organizacji materialnej powojennego społeczeństwa jest przede wszystkim istotne teraz te przedmioty pozostawione stanie się też w pewnym sensie jakąś formą zadośćuczynienia dla czym myśmy tyle wycierpieli, że oczywiście nic nie stanie, jakby tego tej straty tej pustki wypełnić no ale chociaż jakąś formą zadośćuczynienia będą te przedmioty zmian jako ziemia domy i przedmioty użytku codziennego zdecydowanie bardzo często Polacy nie idą zgodnie z taką ogólną interpretację ziem odzyskanych jako tego do czego wracamy tylko tłumaczą sobie to właśnie w sposób, jakiego zadośćuczynienia to znaczy tyle straciliśmy, więc teraz odzyskujemy coś coś dla siebie to znaczy nie jest także roku dokładnie przejmujemy to co nasze, ale przyjmujemy coś trochę na zastępstwo i te przedmioty funkcjonują bardzo często jako bardzo dobre zastępstwo jako jakościowe dobre zastępstwo jako takie, które do tej pory przecież mamy w swoich domach czy ta narracja o tym, że wsi, żeby powiedzieli, że mam szafę, która jest Niemiec oznaczało dobrej jakości drewnianą, która przetrwała wiele lat itd. jakby tt to nadal uruchamiane we współczesnej wspomnieniach i to, ale właśnie wydaje się, że te przedmioty dosyć dobrze zostało jak właśnie przyjęte to znaczy moim zdaniem już pod wieloma względami nie są teraz problematyczne dla wielu wielu osób oznaczone są po prostu właśnie dobrej jakości przedmiotami i to co i emocje, które były związane z nimi po wojnie tragizm wyparowała zmieniły się to znaczy wynosi rzucone zostały użyczone przez propagandę tak właśnie to, że to były ziemie odzyskane, że to, jakby jest pewien powrót do do stanu posiadania znaczy, że byty tymczasowo nie byliśmy rezydentami, ale tak naprawdę to nam się przynależy z racji historii mówi pani o tym w kreowaniu sił po w poszukiwaniu jakiś śladów Piastowskiej kultury, nawet jeżeli śladów nie ma chociażby takich fiasko Piastowskich krajobrazu tak to znaczy widzimy drzewo i słońce łan zboża i on to zboże tak faluje jak jak u nas tak już może być wolne miejsca tak faluje u nas to znaczy to już znasz kiedyś tam byliśmy ten Piast Kołodziej razem z ze świętym Józefem czy to tam reprodukowania tych obrazów rzeczywiście powojnie było na ogromną skalę czy tego, że właśnie wszystko nam może przypominać Polskę czy polskość i związać się jakąś nostalgię za za utratą, ale właśnie nabywaniem znowu z powrotem właśnie do tych miejsc, ale jednocześnie ta ta ta interpretacja nawet po wojnie bardzo mocno funkcjonuje, jakby dużą świadomością polskiego społeczeństwa o tym o tym co się dzieje w jaki sposób władza używa i próbuje właśnie jakoś wpływać na oczy łagodzić te problemy z przejmowaniem wydaje się, że również na poziomie takich narracji czy opowieści jednostkowych to każda z z tych osób tworzyła sobie własne na własny użytek to znaczy te gościnne przedmioty wydają się właśnie funkcjonowały jako jako tako łagodząca opowieść o tym co robimy w jaki sposób robimy to znaczy, że jednak przyjmujemy i nawet jeżeli nie do końca nasze to przynajmniej, o co lamy bardzo pani dziękuję za wizytę dr Agata Borowska z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego państwa moim gościem rozmawialiśmy o książce pani doktor zatytułowanej życie rzeczy w powojennej Polsce wydanej przez wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego wariuje dziękuję za rozmowę informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy przygotował Paweł Ziętara nad jakością czuwał Krzysztof Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA