REKLAMA

Kim są "przyjaciele polityki spójności"?

Połączenie
Data emisji:
2019-11-07 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Anna Słojewska z Rzeczpospolitej dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiać tzw. wieloletnich ramach finansowych Unii Europejskiej, czyli tak bardziej konkretnie mówiąc co szczycie 17 krajów, który można nazwać roboczo grupą przyjaciół polityki spójności, który odbył się we wtorek w Pradze to jest grupa Wyszehradzka kraje bałtyckie w także Bułgaria Rumunia Chorwacja Cypr Malta Włochy Grecja Portugalia Hiszpania, Rozwiń » czyli w zasadzie można, by sobie zadać pytanie czy ta grupa jest na tyle silna czy ten szczyt jest w stanie rzeczywiście wymóc na nielicznych, ale znacząco bogactw pozostałych członkach Unii Europejskiej zmianę tych wieloletnich perspektyw finansowych przede wszystkim redukcję budżetu Unii Europejskiej NATO musimy się zastanowić, jakie są główne postulaty tej grupy, dlatego że głównym postulatem tej grupie, żeby było więcej pieniędzy na politykę spójności polityka spójności jest 1 element budżetu matematycznie, przyglądając się sprawie są 2 możliwości bowiem tych pieniędzy albo będzie w ogóle więcej pieniędzy w całym unijnym planowanym budżecie nowym wieloletnim lata 2227 wtedy też automatycznie będzie więcej pieniędzy na wspólność albo też budżet pozostanie bez zmian może zostanie zmniejszony, ale w jego ramach zabierzemy pieniądze innych z innych przegródek i dążymy do polityki spójności na nic na razie wydaje się, że raczej to druga opcja jest możliwa mamy na stole propozycje komisji Europejskiej, żeby budżet w latach 2227 wyniósł 1,11% dochodu Narodowego brutto nic to jest coś co już po powoduje, że Polska wynika tak takiej propozycji dostaje znacznie mniej pieniędzy niż dostanie znacznie mniej pieniędzy ma teraz, ale nawet ten poziom jest bardzo kontestowane przez kilka państw, które są największymi płatnikami netto netto, czyli odejmujemy od tego co wpłacają to co dostają te kilka państw takich jak jak Niemcy jak Szwecja Holandia dania Austria niż ten budżet się bardzo nie podoba przypomnę gorszy dla Polski obecny budżet może, więc będą znacznie mniej co powinno być około 1% dochodu Narodowego brutto to do 1% w ciągu 7 lat z ponad 100 miliardów euro mniej interesują to negocjacje były takie ambitne plany, żeby te negocjacje skończyły się w tym roku no ale myślę, że z 2 powodów wcześniej skończą w tym roku popisu, dlatego że ich dużo innych ważnych spraw wszystkim Brexit, który zajmuje wszystkich od miesięcy, a po drugie, tradycyjnie w negocjacjach budżetowym tak naprawdę do porozumienia można dojść tylko wtedy, kiedy jest naprawdę poczucie niezwykłej pilności to poczucie niezwykłej pilności pojawia się z reguły w ostatnim miesiącu przed upływem starych ram finansowych, czyli będzie grudzień 2020 roku jeżeliby się zastanowić nad tym, jakiego rodzaju możliwości manewrem, a grupa przyjaciół polityki spójności toczone rzeczywiście cały czas nie stanowi jak ta siła przetargowa tych krajów, które są w tej konkretnej grupie są to jednak kraju ogarnięta rozmaitymi kłopotami nawet kryzysami nawet tak można powiedzieć, że jeżeli chodzi o kraje południa czy zmiana wydaje się że, że jest jakaś znacząca siła tej grupy mówimy o 17 krajach oznak biorąc pod uwagę to, że oczywiście unijny budżet musi sprzęt jednomyślnie to jednak fakt, że jakiś zdanie wygłasza 1737, bo na razie nie, licząc Wielkiej Brytanii w tym w tym towarzystwie z krajów Unii no to jednak ma znaczenie taka grupa przyjaciół spójności przypomnę pojawi się przy każdych negocjacjach budżetowych to samo było 7 lat temu Pottera finansowe są co co 7 lat negocjowane z i oczywiście one jakąś jakąś siłę przetargową ma na to na pewno nie taką, żeby 17 krajów zgłosiło resztę Unii, żeby ta reszta nie zapłaciła więcej, bo on przecież muszą to zresztą już na to zgodzić natomiast myślę, że jest taka możliwość, żeby właśnie przesunięć w ramach budżetu, czyli nic to z reguły tak jest, że w budżecie, mówi że jest wiele nowych ambitnych pomysłów takich jak wydatki na badania rozwój na cyfryzację nowoczesne różne dziedziny koniec końców to co najbardziej lubią państwo członkowskie rolnictwo polityka spójności, bo to są te dziedziny, które bardzo wyraźnie widać i można z góry powiedzieć obywatelom w tym wyborcom ile pieniędzy dany kraj dostanie podczas gdy np. wypadku wydatków na emigrację ręczną z na działania Unii Europejski na scenie międzynarodowej czy na właśnie gospodarkę cyfrową czy badanie rozwój jesteśmy w stanie z góry powiedzieć, że Polska dostanie tyle Niemcy dostaną tyle, więc z znacznie trudniej bronić tych wydatków prawdopodobnie tak stanie się także teraz, że gdzieś tam trochę mniejsze wydatki na te polisy nowocześniejsze bardziej ambitne cele unijnych polityk, a być może trochę się dołoży w polityce spójności nie jest to Polsce bardzo pomoże, bo są 2 opcje albo się trochę dołożyć Polska dostanie trochę więcej niż to co planowane albo tak naprawdę się zmniejszy budżet poznańskim co zaproponował komisja sądzę, że tak się właśnie stanie ale, żeby uspokoić kraje są tak jak Polska to trochę w ramach tego mniejszego budżetu się przesunie właśnie pieniędzy, żeby więcej na politykę spójności, ale koniec końców i tak tych pieniędzy będzie będzie mniej niż dziś jest w tej chwili taka jest po prostu logika w tej chwili on, a jeżeliby się zastanowić nad tym, by mnie ciekawi w jaki sposób odlane są w Brukseli w kręgach zbliżonych do komisji takie np. takie materiały jak niedawne śledztwo New York Timesa dotyczące tego w jaki sposób na Węgrzech właściwie odtwarza się czy powstają oligarchia finansowane właśnie ze środków unijnych to znaczy chodzi tutaj głównie dopłaty bezpośrednie do rolnictwa no to była duża bardzo duży materiał, który być może na nie wiem czy akurat dla nas był tak bardzo wstrząsające, ale bardzo mocno akcentował właśnie to w pewnym sensie sprzeniewierzenie środków unijnych do jakiego dochodziło na Węgrzech no tak oto śledztwo pokazało, że tak naprawdę są budowane takie struktury właśnie okazji mafijne niektórych państw Europy wschodniej tu głównie właściwe grali też nam się wspominało Słowacji Bułgarii z, czyli za pieniądze innego podatnika są i Czechach wykorzystywane tak są wykorzystywane tak tam zarzuty wobec premiera są wykorzystywane na finansowanie tych tych nowych elit dodajmy elit zresztą często eurosceptycznych no to oczywiście jakby, pomijając najlepiej wiarygodne są informacje sądzę jednak większości są wiarygodne to nie wydaje uważam, że jedyne jedyne jedyny skutek może mieć to właśnie znów argument dla tych, którzy chcą mniejszego unijnego budżetu pod hasłem zobaczcie przecież trudno żebyście, żebyśmy nam naszym naszym obywatelom niemiecka w Holandii czy w Niemczech, mówi że mają wydawać więcej na 1EURpejczyków wschodnia skoro tam wcale nie wydaje nam na tych biedaków tylko na jakiś ulokowanych we władzach mafiosów z, ale nie sądzę, żeby wnuczka wpłynęło na zmniejszenie polityki rolnej wydatków na politykę rolną czy też jakąś reformę tej polityki właśnie kierunku, żeby te wydatki były lepiej kontrolowane, dlatego że polityka rolna to po prostu interes tak wielu tak wielu grup interesów Unii Europejskiej i politycznych branżowych, że po prostu to nie jest tak suczką Węgrom czy Czechom zależy na tym, żeby te zasady niejasnej, żeby można było korzystać to na tym korzysta wiele grup interesów Unii i ja nie mówię do takich sytuacjach budowaniu jakiś, jaki struktur mafijnych, ale po prostu na tym, że to są poważne pieniądze, które szerokim strumieniem płyną do rolników i też jak swoje cele polityczne spełniają też państwa członkowskie nie mogę, kiedy komisja Europejska bardzo dokładnie mówi na co na co nas każde euro mają wydać, więc sądzę, że tutaj takiego skutku czy to w postaci zmniejszenia pieniędzy na politykę rolną czy też postać uszczelnione dnia i Polski na pewno nie będzie może być natomiast taki generalny skutek o proszę bardzo oto kolejny argument, że ktoś te unijne pieniądze marnuje w takim razie tych unijnych pieniędzy powinna być mniej skoro tak wielki opór na ograniczanie polityki rolnej i ograniczanie polityki spójności, o czym właśnie mówimy to kto może paść ofiarą to znaczy, jakiego rodzaju fundusze i projekty mogą tutaj zostać ograniczone najbardziej tutaj wielkiego pola manewru nie ma dlatego rzeczywiście najwięcej najwięcej oszczędności, by się poczyniło na zmniejszaniu polityki rolnej i spójności, bo to są największe część budżetu, ale jednak są też inne wydatki to jest co wspomniane wydatki na badania i rozwój ten nowy projekt ten wiek nowego letniego budżetom zwiększa środki na badania rozwój to jest uważane za 1 z najbardziej wartościowych nowoczesnych i takich państw z potencjałem polityk unijnych, bo mówimy o wszelkiego rodzaju projektach naukowo-badawczych, które są ponadgraniczne, czyli akurat to jest taka dziedzina, w której Unia Europejska ktoś mówi ma wyjątkowo dużo wartości dodanej bo gdyby tej polityki nie było takiego właśnie programu, który Rosja 2 oraz 2020 z no to takich projektów po prostu nie było byłyby projekty czy to tylko niemieckie czy tylko holenderskie czy to tylko Polski latte ta polityka, jakby łączy najlepszych z najlepszych z różnych krajów dzięki temu powstają najlepsze w nauce badaniach rezultaty, które potem mogą mieć zastosowanie praktyczne zastosowanie gospodarcze nie tylko ale, ale też mogą mieć oczywiście tutaj jak mówię to jest coś takiego czego, czego bronią oczywiście naukowcy ludzie tego broni oraz poszczególne rządy tego nie bronią, bo to nie są pieniądze, których dochód budżetu rządowego prawda to znaczy ogłasza konkurs mówi się taki takie pieniądze są w takiej takiej dziedzinie do wygrania zgłaszają się ośrodki badawcze z różnych krajów na pieniądze wygrywają dostają tyle prawda oczywiście skutki pozytywne dla dla dla Unii są bardzo duża, ale żaden rząd specjalnie tym nigdy nie identyfikuje z podejrzewam, że tutaj te pieniądze będą zmniejszone drugi też oczywiście działalność Unii na arenie międzynarodowej wszystko co się dzieje poza Unią cała pomoc rozwojowa jakaś pomoc kryzysowa itd. czy w Toszku, gdzie Unia, jakby buduje swój wizerunek na świecie, ale też co bardzo ważne w czasach kryzysu migracyjnego często się mówi o tym, że lepiej wydać pieniądze poza granicami Unii niż potem ona na radzenie sobie z imigrantami wewnątrz Unii to są pieniądze wydawane czy to właśnie na porozumienia z krajami trzecimi na jakąś tam zarządzanie tymi strumieniami uchodźców czy na pomoc tym krajom żeby, żeby tych uchodźców imigrantów było mniej więcej taka prawdopodobnie druga dziedzina, w której w, których te oszczędności mogą być dokonane dziękuję bardzo Anna Słojewska z Rzeczpospolitej państwa i moim gościem trzynasta 54 za chwilę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!