REKLAMA

Czym jest pierwsza grupa krakowska?

Andymateria
Data emisji:
2019-11-07 14:40
Audycja:
Czas trwania:
13:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria pani Magdo to jest pierwsza grupa Krakowska, że tak zadaje przecieki to była ta grupa, w której wyewoluowało trwała druga grupa dziękuję tak właśnie podejrzewa, iż druga Krakowska mocy wspólnego z pierwszą grupą krakowską pytanie skierował oczywiście do Andy Rottenberg naszej ekspertki od sztuki to znak niechybny, że to jest Andy materia w radiu TOK FM, czyli programu sztuce, który pojawia się na naszej antenie w czwartki po czternastej 40, więc wracając do Rozwiń » pierwszej grupy krakowskiej, której kontynuacją była druga grupa Krakowska to jesteśmy trochę wcześniej przed wojną pytani nie byłoby nas pierwsza grupa, gdyby nie było drugi druga został były to było tworzenie powojnie powojnie przez członków pierwszej żyjących kilkorga członków pierwszej grupy krakowskiej na tego eksperymentu jak gdyby do, którego pierwsza grupa Krakowska zmierzała, który realizowała to było bardzo ciekawy to była bardzo ciekawa formacja, ponieważ ona nie była tak radykalne jak brak prezesie czyli, czyli Awangarda łódzka warszawska, ale może bardziej radykalne społecznie, ale też, gdzie indziej wykiełkował w oczy w innym zaborze autor bloga może Reagan mimo, że to były lata już trzydziesty nota dwudziestego wieku, więc jesteśmy nie podlegli tym niemniej ta niepodległość kosztuje bardzo dużo i pod każdym względem w związku z tym na osi Lwów Kraków, który zresztą rywalizowały ze sobą tak wtedy tak wtedy jeszcze rywalizowały dzisiaj zapomniano o tych organizacjach pewnego punktu widzenia, że z punktu widzenia, a rewolucyjne gości Lwów był bardziej radykalny niż Kraków, ale zespół artystów właściwie to byli ludzie, którzy zaprzyjaźnili łączyła ich osoby, które stamtąd w Galicji wschodniej udały się do Krakowa tacy jak Maria Jarema, który postawi dzisiaj jest znowu bardzo popularne m.in. dzięki jej biogram biografii niedawno wydanej czy Jonasz Stern na Jana ten biedny, który no był jest taką karimaty do tej grupy przeprowadził on Jarem Janka i Marian Marczyński przeprowadzili właściwie te grupy do czasów powojennych natomiast może przejdźmy do wystawy, bo to jest ważne ważne, że ona funkcjonuje, bo ta wystawa, a wystawa powiedzmy idzie młodość idzie mu też muzeum narodowe w Krakowie, bo tego jeszcze nie powiedzonek w kamienicy Szołayskich, gdzie jest dosyć ciasno przez te salki bardzo trudno było urządzić, a została zrealizowana w morzu Narodowym we Wrocławiu tam pokazana w ubiegłym roku też w innych no w innych salach zwiększą ilością powietrza został też wydany katalog, który państwu polecam, bo to jest katalog firmie bardzo zawarta duża wiedza wszystkim napisane przez panią ich kosz dla tej dziękujemy, ale Krakowska część została uzupełniona przez odkryte już po otwarciu wystawy wrocławskiej obiekty, ponieważ prace trwały i to bardzo ciekawe ja oglądam wystawę w kamienicy Szołayskich i byłem pod wrażeniem tego ile jeszcze udało się wydobyć z tapczanów piwnic strychów i szaf potomków artystów grupy krakowskiej pierwszej bardzo duża okazuje się, że nie należy ustawać w poszukiwania mówię to dlatego, że kiedy była dyrektorką zachęty mieliśmy wystawę grupy krakowskiej w połowie lat dziewięćdziesiątych pierwszej drugiej pierwszej i w zupełnie nie zapomniałem, bo się nie myśli na co dzień prawda o tych artystach, ale widocznie przyszła pora to było dawno temu, bo obie połowy lat dziewięćdziesiątych nawet poprosiłam koleżanki zachęty, żeby poszukały dokumentacji może, by była sesja też, która nie wiem czy zostały spisane wypowiedzi nieżyjących już krytyków takich jak Janusz Bogucki czy Maciej Gutowski, ale na tamtej wystawy nie było połowy tych obiektów, które są na tej się również można obejrzeć raka na papierze Szymańskich tak prac na papierze bardzo ciekawych i znowu jest także 3 wystawy właściwie są otwarte, na których które dzielą ze sobą dzieła armia Anki wice chińskiego, a mianowicie również są na wystawie scenografii są muzeum sztuki w Łodzi są w kamienicy Szołayskich, a satyra i krytyka i jakby propagandowe pracę antyfaszystowskie z kolei są eksponowane w muzeum nad Wisłą w Warszawie i w kamienicy Szołayskich, że państwa nagle przypominamy sobie o lewicujących, a antyfaszystowskich artystach, którzy nie tylko tworzyli dzieła nacechowane nacechowane buntem przeciwko narastającemu wówczas twarzy nowy, ale które okazuje się dzisiaj są bardzo aktualne i też zaangażowane społecznie wróćmy do tej młodości do tego buntu właśnie czegoś, czego dokładnie ten bunt dotyczył dodajmy tylko, że część artystów z pierwszej grupy krakowskiej został wyrzucony z Akademii krakowskiej, bo oni jeszcze jako studenci działali w taki i jakieś nieprawomyślne dzieła tworzyli złość, bo na złość swoim profesorom no tam były 2 aspekty po pierwsze, się zbuntowali estetycznie i przeszli na pozycji brutali styczne uproszczenia formy umownie mówiąc brzydota, czyli man epatować brzydotą sceny ich światłocieniem uproszczono właśnie brutalną formą no i treścią, która krytykowała istniejące status ku to zawsze jest powód do tego, żeby kogoś kogo wyrzucić byli blisko ulicy lub portretowe żebraków z okolic najbliższych krytykować mieszczańskiej styl życia i uczestniczyli w manifestacjach proszę spojrzeć to były lata trzydzieste, a powody udziału w manifestacji były podobne jak ich to jest wstrząsające, że 80 lat i niewiele się zmienia czasami tylko przysypia wtedy zapominamy o tych artystach, a potem się budzimy i nagle okazuje się, że to co oni wykrzykiwali na tych ulicach to czy były wypełnionych ich dzieła, a jest dzisiaj nadal aktualne co dzisiaj artyści z Ceseną troszkę inne formy nie ma, niemniej to jest bardzo ważne, żebyśmy sobie od tych artystach dzisiaj przypomnieli i kiedy będziecie państwo Krakowie o Krakowie będę też mówić w następnym w następnych tygodniach to obejrzycie set wystawione łatwo dostępna kamienicę Szołayskich jest na trakcie zwiedzania Krakowa przy placu Szczepańskim i naprawdę warto spokojnie po Smoleńsku obejść mówiło się tej pierwszej grupie, że to ostatnio Polska przedwojenna Awangarda mnie ciekawi ile z tej młodości z tego buntu przetrwało wojny, zwłaszcza w przypadku tych ludzi, którzy ocaleli tylko jak Jonasz Stern, który w celu, który ocalał to wbrew wszystkiemu absolutnie dramatycznych okolicznościach się znajdował podczas wojny to jest cud że, że rząd przeżył natomiast co druga grupa Krakowska po doświadczeniu drugiej wojny światowej po tej hekatombie, jakiego rodzaju kontynuacja artystyczna występowała pomiędzy pierwszą drugą grupą krakowską, pomijając osoby autorów oczywiście druga grupa Krakowska odeszła od buntu społecznego, ponieważ w Polsce został narzucony komunizm i jej bunt bunt drugiej grupy krakowskiej wyrażał się w konsekwencji stosowania awangardowej formy podczas socrealizmu, czyli to też był ból tylko inaczej wyrażony i właściwie cała grupa Krakowska ona potem pozyskała takich dodatkowo twórców jak Jerzy Nowosielski Jerzy Bereś czy czy Elder Rosenstein, bo Marczyński jak wiadomo radomianka dopóki żyła, a oni kontynuowali swoją swój sposób malowanie też koszt ten przeszedł troszeczkę na inne formy, bo on jednak o 60 tych latach już przestał wypiera twoje doświadczenie wojenne zaczął przekładać na na twórczość na te kosteczki m.in. też maty, a Otóż oni się nie zgodzili na centrali i ta buntownicza część nie wyrażała się krytyce społeczeństwa namalowanej czyny demonstracjach tylko na niezgodzie na powrót do formy, które ich zdaniem była przebrzmiała, więc to jest bardzo ciekawe z tego punktu widzenia też warto spojrzeć na drugą grupę krakowską, ale jeśli chodzi o pierwszą to ja chcę powiedzieć, że bardzo żałuje, że nie został wydany doktorat, a Małgorzata Sobieraj napisany w latach siedemdziesiątych, a w drugiej grupie pierwszej grupie krakowskiej właśnie gdzieś leży prawdopodobnie archiwum Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk, a ona tam po odkrywał różne rzeczy m.in. związek z takie zapatrzenie w to co robiła Ameryka wokół tego średnią Federal, a projekt, czyli no i pracy publicznych oni zmierzali do tego samego nie chcieli też uczestniczyć i postulowali artyści mają być zaangażowani roboty publiczne dostrzegła i to opisała Małgorzata Sobieraj polecę badaczom przyszłości w przyszłym w przeszłości badaczom grupy krakowskiej pierwszej zawężenie do archiwum Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk i przeczytanie doktoratu Małgorzaty Sobieraj i zapraszamy oczywiście do Krakowa muzeum narodowe w Krakowie kamienica Szołayskich idzie młodość pierwsza grupa Krakowska to pocieszające, że bunt sztuki zawsze gdzieś przecież nie przez narzuconą rzeczywistość i zostawia widzialne ślady, których z radością wieszamy tylko to jest jednak źródło nadziei ja tylko dla porządku dodam, że autorką kuratorką tej tej wystawy czy tej wersji wystawy jest Anna Bud dały bardzo trudną aranżacje tej wystawy stworzyła Louis Zabel tak proszę państwa bardzo trudno było zrobić w tych ciasnych przestrzeniach wystawy radę się przyglądać tym obiektom w spokoju zwolnić tempo zwiedzania Krakowa przeznaczyć na to minimum 1,5 godzin, a kilkanaście minut zapraszamy za tydzień w czwartek jak zwykle antymaterii spotkamy się 1440 Andy Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik antymateria Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA