Radia TOK FM grudniową już porą, kiedy wiecz ór zapad a wczesnym popo łudniem mi ło spotkać z pa ństwa w poniedzia łkowym w ieczorze Radia TOK FM stałej porz e Karolina Lewicka Małgorzata Łuczyńska Daniel Kowalewski i Szymon Kuliś k łaniamy się państwu, a ja ju ż prezentuj e zagadn ienia na najbliższe 3 godziny po dwudz iestej pierwszej zielony ład dl a Europy, czyl i now a komisja Europejska, kt óra w łaśnie dziś rozpoczyn a swoją pi ęcioletnią misj ę ambicję
Rozwiń »
by ć forpocztą zm ian na plus i dla kl imatu i dl a środowiska t o nas z pr iorytet zapowiedzia ła ju ż Urszula online chcę, ab y zielony ład sta ł si ę znak iem rozpoznawczy m Europy jeg o istot ą jes t nasza ambicja, ab y Europa sta ła się pierwszym kontynente m neutralny m dl a klimatu jes t t o r ównież kon ieczne d ługoterminowych wzgl ędów gospodarczyc h mo żliwości wynikaj ące z transformacj i ekolog icznej przynios ą największe korzy ści ty m, którzy dzia łają najwcze śniej i najszybciej chc ę, ab y Europa była w pierwszym szereg u chc ę, ab y t o z Europy pochodzi ły najlepsze technologie w iedza i praktyczn e wzorc e prac ę ma koordynowa ć w iceszef komisji Frans Timmermans czy założone cel e d a się osiągnąć prz y tak du żym konfl ikcie interes ów państw cz łonkowskich o to zapytam y naszyc h go ści będą z nam i Izabela Zygmunt i Paweł w iejski po dwudz iestej drugiej prze ślemy do ameryka ńskiego Kongresu prezydenckie or ędzie, które przejdzie do h istorii jak o doktryn a m ądrą to pi ąty z kole i prezydent Stanów zjednoczonyc h dokładnie 196 lat tem u poinformuje Europę, że od te j chwili kontynen t amerykański nie może by ć obiektem kolonizacji z e stron y mocars tw europejsk ich, bo t o Waszyngton zacz ął sobie ro ścić praw o do decydowania o losac h reg ionu i prz y okazji jedn o stronie zadeklarował rozm iar swoje j stref y wp ływów obejmuj ącej obie Ameryki po raz p ierwszy w h istorii stan y Zjednoczone zadeklarowały także, że s ą gotow e walczy ć o niepodleg łość innego państwa, al e i też interweniowa ć zbrojnie tam, gdz ie zachodzi łaby z punktu w idzenia interes ów Stanów zjednoczonych tak a pal ąca potrzeb a Europa potraktowa ła t e plan y lekcewa żąco pa ństwa latynoamerykańskie w zasadz ie ich n ie zauwa żyły du ży b łąd, bo doktryn a mądrą nazwan a tak dopiero 30 lat po ogłoszeniu oka że si ę nadzwycza j trwa łą, o czym opow ie nam dr Marcin Petelski, a po dwudz iestej trzeciej spotkanie z prof . Marcinem Piątkowskim autore m ksi ążki Europejski l ider wzrostu Polska drog a od ekonom icznych peryfer ii do gospodark i sukces u b ędzie troch ę obrazoburcze o ty m, że Rzeczpospolita szlachecka by ła na w łasne życzenie pa ństwem gospodarcz o i politycznie upad łem na długo przed zaborami o tym, że to właśnie zaborc y stworzyl i na z iemiach polsk ich wi ększość nowoczesnych instytucji, dzi ęki kt óremu 19 stuleciu zacz ęliśmy po raz p ierwszy wieku szesnasteg o doganiać zachód, b y tuż po odzyskaniu niepodleg łości po w ielkiej wojn ie zatracić si ę w odtwarzaniu z łych feudalnyc h struktu r przyszłości będzie te ż o ty m, że komun izm był pora żką pod ka żdym wzgl ędem, al e jednocze śnie odblokowa ł potencja ł wzrost u w Polsce i Europy środkowo-wschodniej, bo jakkolwiek, b y to n ie zabrzmiało stworzy ł podwal iny pod spo łeczeństwo egal itarne, gdy te w ko ńcu dosz ło do g łosu wzi ęło sprawy swoj e ręce otrzymali śmy wted y prawdziwą złotą epok ę w dz iejach naszeg o umęczonego narod u c o dalej prognozy przewiduj ą, że Polska powinna rozwija ć w stałym temp ie i dogania ć zach ód przynajmniej 2030 roku no, chyb a że co ś p ójdzie źle c o może o tym w ostatn iej godz inie naszeg o spotkania zapraszam y do p ółnocy wieczór Radia TOK FM poniedziałkowy wieczór w radiu TOK FM karne Lewicka raz jeszcz e dobr y wieczór państwu został nasi p ierwsi go ście Izabela Zygmunt Polska Zielona sie ć wieczór banku czy Network i Paweł whisky anal ityk ds. europejskich polityka USA co w dobr y wiecz ór państwu tak że auto r raportu z ielony ład dl a Europy uwarunkowan ia narz ędzia perspektyw y raport u stworzoneg o dl a Instytutu spr aw publ icznych o zielonym ładzie dla Europy m ówić b ędziemy do dwudz iestej drugiej Green deal niczym New dea l, czyl i program odbudow y amerykańskiej gospodark i po wielkim kryzys ie w latac h trzydziestych dwudz iestego wieku autorstw a Franklina Delano Roosevelta właściwie powsta ły po te j burzy m ózgów, kt órą zapocz ątkował ameryka ński prezydent mam y drug ą dekadę 2001 . w ieku bardz o powa żne wyzwan ia klimatyczne i now ą komisj ę Europejską, która p ierwszego dn ia prac y ruszy ła z kopyt a ruszy ła z kopyt a do całkiem przyjemne j w przyjętym k ierunku do Madrytu t o p ierwsza w izyta nowe j przewodnicz ącej komisji Europejskiej ju ż Ursuli von de r Leyen w środki pieni ężne w łaśnie szczy t klimatyczny, czyl i w Madrycie w n o ta m cele m było zaprezentowan ie jakiś w izji tak iej tak iego przyw ództwa Unii Europejskiej je śli chodz i o kwestii kl imatycznej tym sposobe m na zaprezentowan ie przyw ództwa jes t w łaśnie nowy z ielony ład oczywi ście komisja Europejska zdolna te ż zacz ęła pracę no wczora j w zasadzie z miesięcznym później miesi ęczne op óźnienie Mano z 1 listopad a rozpocznie prac e si ę wszystko przed łużyło tak nowy produkt, bo wiele prze z parlamen t Europejski odrzucił k ilku kom isarzy i państwo cz łonkowskie mus i musiał przedstawi ć nowyc h, al e w końcu uda ło si ę i jest szansa, że mo że na pocz ątku te j konferencji światowy konferencji medyczne j w Madrycie komisji komisja Europejska nie mogła przedstawi ć w iele poza oczywi ście ambicj ą i wielkimi słowami, ale jest szans a, że pod koniec już ud a si ę coś zaprezentować cz y z ielony ład t o jes t sensown a strategia na kolejn e lata to jes t zbi ór pobo żnych życzeń przede wszystk im n ie znam y jeszcz e dokładnie tre ści tyc h tyc h wszystkich dokumentów zielony ład jes t zest aw hase ł na raz ie hase ł i plan ów dotyczących bardzo w ielu dz iedzin un ijnej pol ityki i szczeg ółowe zapisy co wypełnić tre ścią te n og ólny plan dopiero poznam y, więc o d teg o na ile dobrz e będą przygotowan e poszczeg ólne inicjatywy b ędzie zale żało czy czynność iść cz y n ie, ale my ślę, że ze wzgl ędu na sytuacj ę w jakiej jeste śmy w Europie na cora z wi ększą presję spo łeczną na polityk ów na młodych ludzi domagaj ących si ę radykalnyc h dzia łań n a rzecz kl imatu tutaj nie b ędzie za bardzo mo żliwości, żeby po prostu poprzesta ć na hasłach t o będzie myślę, że dla tej nowe j komisji naprawd ę du że zadanie, które b ędzie musia ło zosta ć zreal izowane powa żniej odpowiedzialnie czy t o presja społeczna zdan iem pa ństwa b ędzie wzrasta ł ja wzrastaj ąca cz y cz y może te ż tak zdarzyć b ędzie jaka ś przejściowa mod a na byc ie ekolog icznym nie n ie sądzę, dlateg o że my po prostu cora z bardziej odczuwam y skutk i zm ian kl imatu dopóki to o t o by ła jakaś perspektyw a, której m ówili naukowcy z perspektyw y stuletn iej albo 200 latach tata ca ły czas horyzon t to kon iec obecnego w ieku, kiedy te będziemy t e progi oc ieplenia będą tak ie lu b inne dopóki można by ło o ty m, rozmawiać o takiej wysokiej atrakcyjne j perspektywie mo żna już by ło sądzić, że te naciski z nie by ło ich tak naprawdę n ie było n ie było tak iego dużego tak iej du żej mobilizacji spo łecznej w obron ie kl imatu tera z t o dotyczy n ie tylk o pa ństw wysp iarskich cz y państw rozwijaj ących się, kt órych zm iany klimatu zachodzące innego co ju ż bardzo mocn o dotykaj ą dotycz y na s s ą europejsk ie miasta, które late m zmaga ły si ę 50 stopniowym upa łami tak tak to s ą zupe łnie nie be z precedensow e sytuacj e zwi ększona częstotliwość huragan ów susz e, kt óre 2 lata z rzędu gn ębią polskie rolnictwo nie tylko p o polskiej jest proble m ca łej Europy, wi ęc t e rzeczy ich do do świadczonych na własnej skórze to nie jes t c o mo żna zignorowa ć i zacząć myśleć o czym ś innym, bo po prost u nie pozwal a o sobie zapomnie ć 2 główne cele, o kt órych ju ż wiemy t o zobowi ązanie do neutralności kl imatycznej ca łej Unii Europejskiej 2050 roku, czyli sumowane b ilans em isji gazów c ieplarnianych wszystk ich cz łonków Unii ma w ówczas wynosi ć 0 i s ą też cel e w kr ótszej perspektyw ie, czyli zaostrzen ie cel ów redukcji em isji do 2030 roku z obecnych 40 % do 50 może nawet 55 może zaczn iemy tego weźmy d ługoterminowego celu, bo chyb a warto powiedzie ć, że ten ten pogrze b opozycj a, żeby wyzerowa ć em isje Unii Europejskiej w perspektywie do po łowy w ieku jes t niesamowita, że świat pomy śli jak bardz o w ty m momenc ie nasz a gospodarka zresztą nie tylko nasz a jes t zależna o d spalan ia pal iw kopalnyc h o d produkcj i energ ii prze z przemys ł po transport c o teraz mus imy wyobrazić, że do po łowy wieku każda z tyc h dziedzin w zasadzie zostanie ma zosta ć ca łkowicie zdezorganizowane mam y pozby ć si ę po prost u zmienić kompletn ie naszą gospodark ę w ci ągu k ilku deka d na je j oczywi ście, kiedy te n cel zostan ie przyjęty prze z Unię Europejską no t o b ędzie w w ielki problem się tylko pytan ie w jaki spos ób do n iego doszło wszystko wskazuj e na t o, że wg model i cz y wg stanow iska ekspert ów im wcze śniej zaczn iemy ty m mniejszy kosz t będzie p óźniej tak si ę, je żeli zostaw imy wszystko na ostatni moment nie ma szan s, żeby w ci ągu dekady całkowicie zmieni ć gospodark ę i w iele właśnie tam r óżne inne tory prowadz ą 3 dekady np. naj tuta j przechodz imy do cel ów na 2013 rok, które jes t już w zasadz ie zapasem n o i tuta j t e cel e Unii un ijnej pol ityki klimatycznej spotykają si ę z tak ą bardz o przyziemn ą polityk ą państw cz łonkowskich i taką polityk ą r ównież w ca łej Unii, dlatego że w zeszłym rok u czy ta k w zasadzie ro k tem u komisja Europejska zwr óciła się państwo kask i z tak im pomys łem mamy obecn ie cel, że zredukujemy emisj ę do 40 % wprowadzili śmy okre ślone pol ityki, żeby do teg o celu doj ść wg naszyc h obliczeń przekrocz ą te n cel 2030 roku zredukujem y emisj ę do 45 % c o na t o, żebyśmy zwiększyli ce l do 45 %, żeby ogłosić sukce s m óc jak co ś przedstawi ć na dzi ś poprzeczka i pa ństw cz łonkowskich dzia łanie, więc dlateg o ten ce l ta amb icja komisji Europejskiej nowe j komisji Europejskiej, żeby podnie ść poprzeczkę jeszcze 50 lub na 55 % b ędzie bardz o trudna to ju ż wida ć deklaracji państw natowsk ich, że niektóre pa ństwa tak ja k np. Polska n ie chce w og óle ruszać teg o celu na 2003 rok tylk o chcą n o i upewnić się rz ąd zostan ie osi ągnięty, a mo że znow u jesteśmy postaw ieni naprzec iwko tego problemu, kt órym pan i przed chwil ą m ówiła pani Izabela Zygmunt rze k odleglejsz e perspektyw a t o oczywiście można się na pewn e rzeczy zgodzić mogą si ę na ni ą zgodzi ć obecn e rz ądy, ponieważ może n ie trzeb a podejmowa ć dzia łań już w ty m roku alb o za 2 lata skoro t o jes t za 30 lat, k iedy m ówimy o perspektywie 2030 roku czy rzeczywiście ca łkiem nieodległej, czyli za 10 lat, kiedy trzeba by łoby tera z podjąć jakie ś działania no t o chętnych nie ma t o n ie pokazuj e, że to f iasko neutralno ści klimatycznej 2050 roku też si ę wydarzy tylk o, że p óźniej i powiedz ą nie kolejn e rządy, kt óre są b ędą mia ły do teg o cel u dekadę no t o troch ę t o ryzyk o zmniejszają szczeg ółowe plany zaprezentowan e w dni zaprezentowane tuta j nale ży wyciągnięty dokumen t ale, ale też planuj e komisja, bo to n ie jes t tylk o postaw ienie celu, al e również stworzen ie ca łego zestawu przepis ów leg islacji dyrektyw rozporz ądzeń wok ół teg o, które do dobr o do realizacji teg o celu będą mia ły doprowadzić mam y n p . przyj ęty całkiem n iedawno, bo w łaściwie w zesz łym rok u pak iet zupe łnie nowyc h regulacj i energetycznyc h Unii Europejskiej cz y tzw. pakiet czysta energia dl a wszystk ich Europejczyków to jes t spora zmiana w stosunk u do tego c o było wcze śniej do pak ietu energetyczneg o medycznego, a w ty m plan ie na Europejski zielony ład jes t już mowa o tym, że t e przep isy będą rewidowa ć na s i zm ieniane o to, żeby on e skuteczn iej wymusza ły na pa ństwach cz łonkowskich dzia łania w kierunku w łaśnie szybszego ogran iczenia em isji mam y mam y całą procedur ę krajowyc h plan ów energetycznyc h klimatycznych to s ą dokument y takie krajow e plany dziesi ęcioletnie dotyczące dzia łań w obszarz e w łaśnie energetyk i kl imatu wszystkie pa ństwa Unii maj ą do końca teg o rok u z łożyć ostateczne wersje swo ich plan ów i n o i jakb y tego co w iemy na raz ie tam, o ile ce l emisyjny n ie wygląda tak źle n p . ce l dotycz ące efektywności energetyczne j, czyl i zmn iejszenia zapotrzebowan ia na energię ju ż wygląda dużo gorze j, wi ęc kom isja na pewn o w tych wypracuje pracuj ąc na d konkretnym i na d konkretnym i aktam i prawnym i w ramach Europejskiego z ielonego ładu b ędzie stara ła si ę wprowadzić jakie ś przep isy np. być mo że w obszarz e budynków cz y w obszarz e proces ów przemysłowych czy jaki ś innych szczeg ółowych jeg o obszarac h regulacj i po t o, żeby przyspieszy ć wymusi ć przyspieszenie wprowadzan ia rozwi ązań, które t e większe oszczędności energ ii ta m jako ś przynios ą, wi ęc to to n ie jest po prost u cel i czekam y aż się z li ści trudno t o jest w zachowaniu pewnych dzia łań wymuszenie ca ły cała całe to un ijne aparatur a przepisów różna w celu okre ślonego ładu tak tak dok ładnie wygląda jak zielony ład odnajduj e się Polska z e swo im węglem dz isiaj premier Mateusz Morawiecki by ł w Madrycie i m ówił tak jes t jasne dla wszystkich, że Polska ma swoje cel e do osi ągnięcia, że kosz t transformacji mus i być sprawiedliwie roz łożone nasz e postulaty musz ą r ównież być wypełnione, żebyśmy mogl i m ówić o kolejnyc h redukcjach je śli chodzi o em isji dwutlenk u w ęgla mamy sw ój bardz o trudny charakterystyczn y tylko dl a Polski ze wzgl ędu na naszą zależność o d węgla punk t startu i te n punk t startu mus i by ć uwzględnione t o s ą 2 kwestie po p ierwsze, Niezgoda Polska n ie tylk o Polski w czerwcu teg o rok u na neutralno ść klimatyczn ą, którą zaproponowan o my śmy t o zablokowal i, a drug a rzecz no t o jes t oczywi ście domagan ie się ze stron y polskiego rz ądu, b y koszt y transformacj i energetyczne j by ł najlep iej w ca łości finansowany prze z Unię Europejską, ale ta sztuka si ę chyba n ie ud a tak w wydaj e si ę, że mo że tuta j wzbudz a kontrowersje, al e teg o sam a ta wypowied ź prem iera rady Morawieckiego n ie jes t z n ieprawdziwa rzeczywi ście jesteśmy dosyć wyj ątkowej sytuacj i jeste śmy prawie całkowicie uzale żnieni od w ęgla m iks energetyczny 80 % energ ii zw ęgla ta k na jej trzeb a przyzna ć, że nasza nasza sytuacj a jes t trudn a i też n ie jest n iczym dz iwnym, że Polska wysuw a jakieś ta m swoj e żądania w zamian za t o, żeby się zadeklarowa ć, że t e neutralno ść klimatyczną osi ągniemy do po łowy wieku proble m poleg a na ty m, że ta k jak w ka żdych negocjacjach n ie mo żna przeholować żądaniami, dlatego że w przec iwnym wypadk u drug a stron a mo że po prostu spróbować jakoś inaczej osi ągnąć te n cel n o tuta j te n akurat ce l neutralno ść medycznej świetnym sk ładem, dlatego że ju ż ra z w czerwcu zablokowali śmy konkluzj e rady celem neutralno ści kl imatycznej czy m troch ę denerwowali śmy naszyc h partner ów w Europie, dlateg o że Unia Europejska szczy t kl imatyczny poprzedn i we wrze śniu Nowym Jorku musiała pojechać z pustym i r ękoma, wi ęc te n, bo n o pow iedzmy, że w wzbudzić jakie ś ta m niepok ój naszych partner ów, al e HOKEJ teraz jes t kolejn a rad a w grudn iu za tydzie ń jest spory zna k zapytan ia cz y Polska zawieszona by ła Polska Węgry Czechy Estonia Estonia ju ż zapowiedziała, że poprz e ce l neutralno ści 3 pytania czy ty m raze m poprzemy ten cel czy te ż dale j będziemy blokowa ć i przesuwać ewentualn ie dyskusj ę na marzec c o ciekawe znam y w sens ie pol ityka Insights dotar ła do l isty postulatów, kt óre wykonali śmy wobe c wobe c naszyc h un ijnych partnerów n o niekt óre rzeczywi ście ta k jak pani redakto r mówiła przed e wszystkim są kwest ie finansowe, czyli że chcem y, żeby Unia zadeklarowa ła, że sf inansuje znaczne j cz ęści naszą transformacj ę energetyczną jak znaczne j w iemy t o ta m był przed e wszystkim t o jes t w liczbach to jes t Niemiec 1215 miliardów eur o roczn ie tyc h transferów t o jes t jakb y t o obejmuj e zar ówno transformację energetyczn ą jak ten te kwest ie związane z Funduszem w chw ili transformacji ma by ć w za łożeniu znaczn ie skromn iejszy z naszych ogrania na nie ma być stworzony tylko dl a naszych potrze b tak ten fundus z prawdz iwej transformacj i ten ma by ć właśnie ta ta marchewk a, kt óra ma nas przekona ć do tego, żeby poprzez neutralno ść medyczn ą zostan ie zaprezentowan y projek t prawdopodobnie jesteś ju ż na pewno 11 grudni a, czyli dzie ń prze d radą Europejską na jej wiadomo, że nie b ędzie to nie będzie t o tyl e ile ile by śmy chcieli n o jeszcz e s ą tak ie kwest ie rozmaite kwest ie techniczne, czyl i c o Unia Europejska w stanie zaakceptować jak o drog a do tej neutralno ści klimatycznej tuta j np. pojawia si ę postulat, żeby Unia Europejska w wi ększym stopn iu finansowa ła inwestycje energi ę j ądrową, żeby przyspieszy ć certyfikację nowyc h reaktorów, czyli tyc h tyc h małych reaktor ów nad kt órymi obecn ie trwaj ą prac e, żeby złagodzić zasad y zwi ązane z pomoc ą publiczn ą na jej również pojawią si ę takie klasy dosyć kontrowersyjn e jak f inansowanie inwestycji wod ór i technologie zwi ązane z wodorem tutaj odg órnie jedni n ie chc ę tutaj wchodzi ć inżynier, bo nie jeste m żadnym wypadk u specjalist ą, al e mo żna wodę wytwarza ć spos ób weźmy zielony i wtedy po prost u do wytwarzania wodor u potrzebn e energia energi ę mo żna można wykorzystywać odnawialne źródła energii, żeby wytwarza ć wodór alb o można po prost u spal a paliwa kopaln e i w ten w te n sposób uzyskiwa ć wodór, kt óry p óźniej można wykorzystywa ć n p . w samochodach cz y w instalacji przemysłowych n o i Polska nac iska, żeby zarówno te n wodór z ielony, jak i czarn y były f inanse może tak w sensie, że urząd by ła jaka ś cz ęść, bo inwestycje mog ły i ść również te n wod ór tzw. czarny atak w ogóle t o, skąd to wszystko pieni ądze, b o now a komisja Europejska m ówi o ogromnyc h inwestycjach w ekolog ii kl imat w przemian ę nasze j energetyki to s ą kwot y, kt óre przekraczaj ą mo żliwości bud żetowe Unii Europejskiej tak, al e trzeb a pamiętać po p ierwsze, jeszcz e, nawi ązując do poprzedn iej wypow iedzi, że nie mo żna m ówić, że czy zakładać, że to w łaśnie fundusz prawdz iwej transformacji mia łby ca łą polską transformacj ę sfinansowa ć, bo tak naprawd ę jes t jedynie n iewielka w sum ie cz ęść ca łego un ijnego bud żetu, a ta m w iele innych funduszy i instrument ów, kt óre r ównież zostają w te j chw ili przek ierowane na f inansowanie transformacj i energetycznej p ierwszy z brzegu przyk ład, że Europejski ban k inwestycyjny ma zosta ć częściowo przekszta łcony w ban k kl imatyczny i zajmowa ć wy łącznie w łaśnie f inansowaniem transformacj i energetyczne j swymi bankowym i instrumentami, czyli po życzkami gwarancjam i bankowym i cz y em isjami obligacji, więc t o jest jedno jedn o du że źródło, kt óre zupełnie obo k środków czy to fundusz u spraw iedliwej transformacji nawe t ca łej pol ityki spójności druga, że są tak ie programy ja k np. horyzon t 22020 czy jeg o następca to s ą un ijne pieni ądze na finansowanie innowacji i bada ń naukowyc h i w ty m projekcie, który maj ą przed sobą jest mowa o ty m, że ponad 13 tych pieniędzy mia ły by ć skierowana w łaśnie na f inansowanie opracowywania nowyc h technolog ii innowacji s łużących transformacj i energetyczne j, więc i tak b ędzie można to samo pow ie, że praktyczn ie ka żdym elemenc ie un ijnego bud żetu łącznie z z bud żetem wsp ólnej polityki rolne j, kt óre r ównież ma zostać ogromne j części w łaśnie skalibrowany w ten sposób, żeby s łużył celom celom kl imatycznym, więc tyc h źródeł źródeł pieni ędzy na transformacj i jest w ca łym budżecie unijnym dużo wi ęcej niż tylk o fundusz prawdz iwej transformacj i i to jest 1 rzecz, kt órej trzeb a pami ętać druga t o t o, że n ie mo żna również zak ładać całą transformacj ę finansuj ą środki publiczne inwestycje prywatn e tak r ównież inwestycje prywatn e tutaj w iadomo, że inwestowanie w pewn e nowe technolog ie pozwala tworzy ć rynki, kt óre później przyci ągają kapita ł prywatn y taki kapitał mo żna r ównież przyci ągać działaniami regulacyjnymi tuta j bardzo prost y przyk ład 2015 roku w Polsce bardz o szybk o si łami prywatnyc h inwestor ów rozwijała energetyk a w iatrowa na lądzie t o by ło f inansowanie transformacj i prywatnym i środkami, które 1 regulacyjnym ruche m zostało zablokowane w te j chwili t e pieni ądze prywatn e nie p łyną do tego sektor a n ie rozwijają g o wystarczy łoby zmieni ć ustawa odleg łościowa, która właściwie de facto zabran ia stawiania paraliżuje na teren ie ca łego kraj u tak i te środki znowu b y pop łynęły, więc trzeb a my śleć o tym, szerzej o f inansach i wtedy n ie wygl ąda to a ż tak dramatycznie t e wielkości, które tuta j m ówimy jest wydaje się do wyobrażenia i jeżeli mogę jeszcze 1 rzecz to też trzeba pami ętać, że m y, nawe t je żeli chcielibyśmy w og óle w tej transformacj i n ie brać udziału to n ie jest tak, że nie b ędzie nas n ic kosztowało, dlateg o że nawet ta nasz a Flota elektrowni w ęglowych one r ównież wymag a inwestycji nawet je ślibyśmy dale j korzysta ć z węgla jak o paliwa podstawoweg o w energetyce mimo i tak musimy inwestowa ć modern izacji s ieci przesyłowej do zdecydowanyc h podaż już k iepsko trzyma bardzo i tak musimy inwestowa ć w modernizację tych bloków wymian ę tyc h blok ów i mn óstwo innych rzeczy jes t jes t k ilka tak ich pow iedzmy raportów z modelowania i tam on e pokazują systematyczn ie, że tak różnica koszt ów między tak im scenariuszem b iznes zużyło, k iedy zostajemy prz y tym c o jes t scenariuszem transformacyjnym ona n ie jest a ż tak ogromn a to również, pozostając prz y węglu idąc ty m naszym torem i tak pon iesiemy du że koszty n o i trzeba pamiętać o tym, że nie mo żna jak my śli o kosztach polityki klimatycznej n ie można zapomina ć o tym jak b ędą koszty, jeżeli n ic nie zrob imy dok ładną test tes t kluczowy elemen t programu w ty m momenc ie, je żeli po prostu pop łyniemy z pr ądem i pozwol imy, żeby b ędziemy na minusie no b ędziemy na minusie t o tak im cywilizacyjnym minusie w sens ie to test te ż egzystencjalne zagrożenie to n ie jes t kwestia tylk o wyłącznie rachunk u strat, a z drugiej strony wr ócą do publ ikacji, którą pan napisał dl a Instytutu spr aw publicznych ko ńczy j ą pa n szacowan iem prawdopodobie ństwa real izacji poszczeg ólnych cel ów i ta m nie wszystk o na zielono n o tak te dostaj ą te n też zarzut, że mo że nadm iernie pesym istyczne, jakby wspominałem ju ż w tych celac h na 2030 roku, które b ędą bardzo trudn e do uzgodn ienia w jak wydaj e mi się, że jeśli chodz i o samo neutralnyc h klimatyczn ą jak o ce l długoterminowy to przez to, że to jes t tak odległa perspektyw a to uda si ę uchwali ć ta m ca łkiem spor o innych rzeczy powiedzia ł, że praktyczn ie si ę uda zrobi ć teraz mam y odrobin ę więcej szczeg ółów chodzi o kwest ie strategii gospodarki obiegu zamkniętym, kt óra te ż może i w jak i spos ób pomóc osi ągnąć te n cel neutralność kl imatycznej r ównież kwest ie rolnictwa myślę, że spor o rzeczy ud a si ę osiągnąć spor o rzeczy ju ż jes t c iekawy przyk ład tego un ijnego system u handl u emisjami to jest tak i taki elemen t w grz e jeszcze k ilka lat temu wydawa ło się, że tes t akura t tak a tak i obszar pol ityki klimatycznej Unii, które troch ę n ie wypalił, dlatego że wprowadzon o kilkanaście lat temu prze z w iele la t ceny pozwole ń na em isje były były marg inalne, a większość pozwole ń na em isji by ły by ło rozdawanyc h za darmo i tak tymczasem w ciągu n o w zasadz ie ostatn iego rok u czy 1 , 5 dCi wzrosły o takie poziomu, że zacz ęły by ć realnym bod źcem dl a przedsiębiorstw, żeby inwestowa ć bardz iej zielone technolog ie i te ż t e przedsiębiorstwa, które no przedsi ębiorca ponosi ju ż realn e koszty polityki kl imatycznej Unii i myślę, że tak będzie ca łkiem sporą liczb ą innych propozycji, które s ą obecn ie negocjowan e n p . t o, żeby obj ąć programe m handl u em isjami r ównież sektory budown ictwa transportu t o wszystko idzie w tak im k ierunku powolneg o dokr ęcania śruby i myślę, że też bior ąc pod uwag ę, że nie ma bardzo szan s na t o, żeby presj a spo łeczna zmala ła, bo te ż konsekwencja zmian klimatu będą cora z bardz iej widoczne n o to myślę, że tes t test mars z w 1 kierunku i całkiem mo żliwe, że t o co wydawało na m si ę niemo żliwe pol itycznie do wyobra żenia w ciągu k ilku lat stanie si ę zupe łnie normalna t o jeszcze struktur a chcia łbym państwa zapytać by ło t o now a komisja Europejska jes t stworzona w te n spos ób, że mo żna by ło łatwo realizowa ć zielony ład dl a Europy otrzymam y Fransa Timmermansa, który jes t w iceszefem nowe j komisji Europejskiej wykonawczym jes t jednocze śnie kom isarzem d s . kl imatu b ędzie kontrolowa ł kluczow ą dyrekcję generaln ą ds. klimatu i nadzorowa ł tyc h kom isarzy, których tak ie s ą powiązane tak że z ielony ładem n p . Janusza Wojciechowskiego, kt óry jes t kom isarzem rolnictwa, ale te ż np. energ ia transpor t zdrow ie natomiast spójrzmy na Polskę tuta j też na m się strukturaln ie pozmienia ło n iema ju ż Ministerstwa Środowiska b ędzie ministerstwo zasobów naturalnyc h kt órym, których kt órymi ma zarz ądzać Michał Woś dz isiaj s łyszałam pana ministra mówił, że tym m inistrem zostan ie pewn ie na pocz ątku przyszłego rok u chodz i o zmian ę ustawy o dzia łach adm inistracji trzeb a po prost u t o ministerstwo wydzielić mam y ministerstwo kl imatu na czel e z Michałem Kurtyką tera z w Madrycie jako pe łnomocnik rz ądu ds. poprzedn iego o kod 24 zlikwidowano ministerstwo energii no i t e spółki energetyczne trafi ły do ministerstwa aktywów pa ństwowych i ta struktura się pa ństwo wydaj e przejrzysta kompletna do tego, żeby tak ie zmiany przeprowadzać cz y mo że wręcz przec iwnie rozproszen ie kompetencj i chaos ta struktur a na nie wydaj e si ę specjalnie korzystn e z punktu w idzenia tych teg o, o czym tuta j dzisiaj mówimy, dlateg o że m inister Kurtyka właśnie by ło nawe t mówią wpros t w k iedy, jaki by ł powoływany na to stanowisko, że jego zadan iem będzie przed e wszystk im reprezentowan ie polsk ich un ijnych negocjacjac h natomiast t o wszystk o c o co wcześniej by ło w r ękach ministerstwa energii teraz znalaz ły si ę w r ękach m inistra aktywów pa ństwowych i ca łe zarz ądzanie energetyk ą jego pozosta ło w ty m miejscu, gdz ie jest minister Kurtyka przynajmn iej na raz ie nie ma nie m a na to w ielkiego będzie zarz ądzał Jacek Sasin tak będzie zarz ądzał Jacek Sasin i i t o jes t mojeg o punktu w idzenia tak i ruc h, kt óre Polska pol ityka energetyczna zawsz e była duża jes t du żym stopn iu podporz ądkowana interesom tyc h dużych pa ństwowych sp ółek energetycznyc h, a teraz z tą zmian ą nazw y tak naprawd ę w strukturz e ministerstwa właściwie w te j chwili na raz ie nic jeszcz e n ie zmieni ło wysokie pow iedzmy ju ż of icjalne, że pol ityka energetyczna jes t robiona dla dl a tyc h państwowych sp ółek nie dla dl a gospodark i jak o całości, wi ęc jeżeli t o s ą moj e obawy c o do struktur y noweg o rządu, gdyby te obaw y miały si ę m ścić to na t o nie my ślę, że n ie będzie w Polsce łatwo dostosować swoj e pol ityki energetycznej d o do tyc h zm ian, o kt órych rozmawiali śmy i jest ryzyk o, że b ędziemy pr óbowali dale j p łynąć trochę pod prąd tylk o ten pr ąd b ędzie du żo s ilniejszy wczora j w kinie widziałem reklam y 1 ze sp ółek energetycznyc h Polski, kt óra do p iosenki z ielono mi przekonywa ła odbiorc ów, że jeste śmy l iderem, je żeli chodz i o zieloną energi ę i by ły tak i las wiatrak ów w grunc ie rzeczy dzi ękuję patrz ąc na po p ierwsze, struktur y emisji w Polsce, czyli że wi ększość em isji w Polsce podobnie jak w zasadz ie wsz ędzie na świecie odpow iada energetyka i t o, że właśnie s ą du że spółki państwowe, które podlegaj ą jakie ś kontrol i politycznej to wydawałoby si ę, że 3 jesteśmy tak dobrej sytuacj i, że chcieliby śmy zaprowadzi ć rewolucyjn ą zmian ę w naszej w ty m w tym sposobie, jak i produkuj e energię tylk o, że wydaje się, że to dzia ła w drugą stronę w sens ie, że bardz iej ni ż państwo rz ądzi nad sp ółkami to właśnie t e spółki rządzą państwem i w te ż s ą elementem tyc h wszystk ich Gierek partyjnyc h i wewnątrz PiS - u i r ównież między PiS -e m koalicjantami n ie jes t t o najlepszy najlepsz e środowisko, żeby w n im prowadzi ć polityk ę klimatyczn ą i na pewn o też no jest b ędzie t o trudno jes t w takim w takim środowisku myśleć d ługofalowo tak w łaśnie, je żeli mus imy z zaspokoić żądania naszeg o koalicjanta, tote ż trudno jes t nam myśleć b ędziemy rob ili za za 40 lat w jaki sposób będziemy produkowa ć energię i w jak i spos ób do teg o dojść Ursula von de r Leyen tw ierdzi, że chc e, ab y Europa by ła taką forpoczt ą wr ęcz wzorce m dl a pozosta łej cz ęści świata czy świat b ędzie chciał ogl ądać na Europę będzie robi ł po swojem u trudn o powiedzieć, al e t e role for poczt y jes t w przypadk u Unii Europejskiej w łaściwie nie n ie do uniknięcia dlateg o, że t o w negocjacjac h klimatycznych o d pocz ątku panuj e logika mówiąca o ty m, że pa ństwo rozwini ęte ponosz ą największą odpowiedzialno ść za h istoryczne emisje i to na n ich w związku z ty m spoczyw a najwi ększa odpowiedzialno ść za nadawa ć odwracanie tego proce s tak dokładnie odwr ócenie teg o proces u za ponoszenie pow iedzmy wysiłku, jak i potrzebny czy t o, je żeli chodzi o inwestycje badania czy te ż rozwi ązania pol ityczne żeby, żeby t e emisje obni żać i stan y Zjednoczone w tej chwili jeśli chodzi o przyw ództwo pol ityczne na szczebl u krajowym trochę się z tej rol i wycofa ły, więc na placu boj u pozostaj e Unia Europejska je żeliby Unia również wstydziła, że n ie chce odgrywać rol i lidera negocjacj i klimatycznych teg o tego organ izmu, który pokazuje k ierunek i zach ęca wszystk ich innych bardz iej wzmożonych wysiłków t o ta m zostan ie pr óżnia bo, żeby łamać te j zasady wynikaj ącej z h istorycznie odpowiedzialno ści państwa rozwijaj ące się nawet t e, kt óre by łyby w stan ie tuta j pewnie ju ż spor o zrobić n p . Chiny one n ie będą chcia ły tego tego te j roli przejąć zreszt ą by ło wida ć na szczycie ONZ w nowy m Jorku, k iedy Chiny wcze śniej s łyszeliśmy jakie ś pogłoski, że Chińczycy przyjmą jakim ś c iekawym c iekawymi propozycjami zobowi ązaniami tymczase m oni właściwie n ie pokazal i n ic ja t o interpretuje w ten spos ób, że nie chc ieli wyskakiwa ć przed szereg sytuacji, gdy Unia Europejska r ównież przychode m z pustymi r ękami w łaśnie ta reputacja un ijna mi ędzynarodowe jes t bardz o wa żna, bo sam i nie nie mam y się oczywi ście historycznie Europa odpow iada za największą cz ęść emisji i emisji zostaj ą w atmosferze, wi ęc to ta odpowiedzialność też n ie jest tylko frazese m, al e po prost u praktyczną jest poprze z elemen t rzeczywisto ści, ale bardz iej niż ze rol a l ider l idera, którą m a Unia jest taką odpowiedzialno ść, je żeli tego nie będziemy dale j ciągnąć po prostu wszystk o si ę zatrzyma, ale dl a mnie c iekawym w ątkiem jes t jes t kwest ia handlu i tego w jak i spos ób pol ityka handlow a Unii Europejskiej pokazują, że n ie mamy czas u na rozwini ęcie tego w ątku w ka żdym raz ie polecam patrze ć n a na światowy handel jak nie b ędzie n im grała w najbliższych latach i Izabela Zygmunt Polska Zielona sie ć wa ły w iejskiej polityka i Scythe i z ielony ład Europy, czyl i te n raport dost ępny ju ż na stronac h Instytutu spr aw publicznych, więc ka żdy, kto za interesowany może do niego zerkn ąć bardz o pa ństwu dziękuję dziękuję Sień cz y pa ństwa zaprasza m na informację o informacj ę wracam
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA LEWICKA
-
45:51 W studio: dr Marcin Piątkowski
-
50:17 W studio: dr Marcin Fatalski
-
34:58 W studio: Iza Zygmunt, Paweł Wiejski
-
46:59
-
47:34 W studio: prof. Jerzy Pysiak
POPULARNE
-
29.01.2018 21:20 Wieczór Radia TOK FM31:40 W studio: dr hab. Krzysztof Korzeniowski
-
22.01.2018 23:00 Wieczór Radia TOK FM42:06 W studio: dr Piotr Podemski
-
22.01.2018 22:00 Wieczór Radia TOK FM49:24 W studio: Wojciech Kalwat
-
02.10.2017 22:00 Wieczór Radia TOK FM44:36 W studio: dr Karol Mazur
-
02.01.2017 22:00 Wieczór Radia TOK FM48:50 W studio: Konstanty Gebert
DOSTĘP PREMIUM
40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL