REKLAMA

Piesi kontra kierowcy - "Musimy się szanować i współpracować"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2019-12-03 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:15 min.
Udostępnij:

O zmianie przepisów w sprawie pierwszeństwa pieszych przed przejściami dyskutowali Janusz Popiel, Krzysztof Woźniak i Przemysław Iwańczyk

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
popołudniowy program Radia TOK FM, ponieważ minęła godzina 125 czy absolwenci kończą się w imieniu swoim także Maciej rząd, który z wydawcą tego programu chciałbym przywitać naszych gości są pan Janusz Popiel Stowarzyszenie pomocy poszkodowanym wypadkach kolizjach drogowych alter ego dzień dobry dzień dobry planu dzień dobry państwu redaktor Krzysztof Woźniak autor audycji skołowani zmotoryzowani w radiu TOK FM dzień dobry imają się podczas naszych 2 wejść Rozwiń » najbliższych wracać będziemy do exposé premiera Mateusza Morawieckiego, który zapowiedział wprowadzenie pierwszeństwa dla pieszych jeszcze przed wejściem na na przejście, dlaczego do tego wracamy Otóż w mediach ukazało się kilka informacji o tym jak inne kraje sobie z tym radzą w jaki sposób wpłynęło to na bezpieczeństwo chociażby na Litwie tam wprowadzono takie pierwszeństwo dla pieszych jeszcze przed wejściem na pasy wypadków jest mniej to 40% mniej zabitych na przejściu dla pieszych to to jest dla nas wiarygodne źródło potwierdzenie tego, że ta zapowiedź premiera miałaby sens ja myślę, że przede wszystkim boi się przyjrzeć się wszystkim rozwiązania na Litwie, które wprowadzono nie tylko na karb tego, że pierwszy PIT pierwszeństwo mają piesi nie, zbliżając się do przejścia, że to zmniejszyło liczbę potrąceń na przejściach dla pieszych tam rzeczywiście wprowadzą się pan co m.in. że zakaz używania telefonów komórkowych przez pierwsze karany grzywną między 2040, więc nie wybierajmy przy okazji też przykładów 1 kraju popatrzmy jak to jest rozwiązywane w innych krajach, gdzie ta liczba pieszych potrąconych na przejściach jest znaczniejsze, bo generalnie mu zapominamy jeszcze 1, że de facto poza liczbą potrąconych na przejściach, jeżeli chodzi o statystyki policyjne to mamy pieszych potrąconych na skrzyżowaniach, czyli też w miejscach, gdzie mogę się bardziej mogą się pojawić przekraczają czy jest mamy też na chodnikach potrącony pieszy, ale mówimy w tej chwili o przechodzeniu przez media sprawę tej interwencji był lew rozwieszając wypadek czy jasna definicja mówiło mogę tylko się odnieść do wynoszą kilka tak dosłownie jak długo o tym, dyskutować o nazwie mnie przykład Litwy jest o tyle ważne rząd dzieje się tu i teraz jesteśmy świadkami ile te wszystkie przepisy drogowe odnośnie wchodzenia pierwszych na przejście dla pieszych w innych krajach były kiedyś lata lata temu rozwiązywane wprowadzane i żołnierz tak wtedy nie interesowaliśmy wszyscy właśnie tym aspektem Noto Litwa jest przykładem tu i teraz możemy sprawdzać to jest jasne, że tam wprowadzono różne rozwiązania trzeba zaznaczyć to, że jeżeli chodzi o śmiertelne wypadki spowodowane niebędący na przejście dla pieszych to trochę im tam urosło prawda przy okazji wprowadzania tego parkietu, a pieszym jednak zmalało już niema żadnego związku dziedziną, że ma związane z rożnych formach wszystko może jest sposób wprowadzony przepis może skutkować tym, że więcej wypadł Marian zalesianie na przejście, gdzie indziej tam, gdzie indziej może być nie mam pojęcia trzeba było zrobić analizę na razie trzeba do tego brakuje u nas to jest kwestia, że nie znamy pełnego obrazu co się dzieje na Litwie takiego pełnego pełny jak edukacja komunikacyjna zagląda na Litwie np. jak się zachowują piesi, którzy zbliżają się do przejścia dla pieszych prawda, więc to całe teraz to należy wspomina złoty edukacji i w exposé premier ja nie zauważył elementu edukacji kominka z końca to tylko organizował przepraszam skali tylko z końca z Litwą, że fakt jest taki, że jakoś tam oddziałowa na tych przejściach dla pieszych teraz w dłuższym okresie trzeba poczekać sprawdzić czy to dalej będzie działać, bo może być także te 9 miesięcy, które zostały przeliczone to jakiegoś powodu innego ten spadek nastąpił za chwilę po 3 miesiącach następny będzie wzrost liczebności zabitych na przejściach dla pieszych, więc mamy zajęte troszeczkę krótki okres, żeby wyciągnąć takie stuprocentowe wnioski, ale nie brał też właśnie tego elementu wprowadzenie jako nieistotnego, bo jest to istotna zmiana w przepisach więc, że tę zaletę wobec tego panu inaczej kraj ten populacje nie to nie jest ona zmierza dokładnie natomiast z drugiej strony autorzy tego raportu twierdzą, że jesteśmy kulturowo dziś lisy tamtejsi kierowcy temperamentem sposobem zachowania na drodze i piesi również nie bardzo różnią się no właśnie chciałem tylko jeszcze 1 rzecz co ma znaczenie co jest najważniejsze moim zdaniem co pokazało przykład Litwy to, że jeśli gremialnie zaczęli rzucać po wprowadzeniu tego pierwszeństwa na przejścia i nie zaczęli wymuszać tego swojego pierwszeństwa w taki sposób jak to się bardzo często nas w debacie przez rząd, ale to jest, ale w razie bardzo źle, ale przeznacza na momencie za miasto bardzo istotne, ponieważ zaraz po exposé premiera najczęściej podnoszonym argumentem przeciwko wprowadzeniu tego typu rozwiązanie to, że piesi będą mogli bezkarnie będą wymuszać swoje pytanie właśnie tu Litwa pokazała, że jednak tak nie jest no no bo spadło, a nie urosło prawda, więc można wyciągać jakieś tam wnioski, że właśnie w ten sposób to poskutkowało i że ludzie, jeżeli jesteśmy podobni kulturowo nie zaczęli chodzić nie zaczęli wymuszać tego pierwszeństwa tu można się pokusić o taką analiza czy najbardziej pan sceptykiem było wrażenie dotarł w panie redaktorze ja uczestniczy w postępowaniach karnych od 20 lat wiele wypadków z udziałem pieszych przechodzących przez jezdnię generalnie sprowadza się do ustalenia czy kierowca dysponował wystarczającym czasem na to, żeby podjąć decyzje o manewrze obronnym i zatrzymać pojazd bądź, zmniejszając prędkość przepuścić tego pierwszego i teraz przepis taki niewiele zmieni ani nie jest zwolennikiem tego, że piszę to samobójczy i rzucają się pod pojazd natomiast jest taki przekaz medialny, że pierwszy na przejściu dla pieszych ma się czuć bezpieczny, a tak naprawdę bezpieczeństwo danej osoby pierwszej zależy od osoby przede wszystkim, jeżeli ona popatrzy w lewo popatrzy prawo jeszcze rozlewu popatrzy prawidłowo ocenić sytuację da kierowcy czas na podjęcie decyzji chociażby o zatrzymaniu pojazdu prawda taki czas reakcji też przyjmowanych w opiniach Kosek, gdy to wtedy ona bezpiecznie przejść, ale dalej nie może się czuć bezpieczna na przejściu dla pieszych, bo mogą być przypadki takie indywidualne 99% kierowców będzie przestrzegał przepisów będzie ten 1%, który przepis nie będzie przestrzegał będzie dochodziło do wypadku, więc przede wszystkim sami piesi powinni zadbać o własne ubezpieczenia, ale dba, ale przepis jeśli konie mają taką armią ma się zmienić oni mają wciąż będą mu za 6 lat, ale jak mówią lekarze wie pan nikt nie czyta przepisów ostatnia to jest promują się korytarzy życia jeździe na suwak ale jakby ktoś przeczytał ustawę, którą wprowadzono to by Musze włos zjeżył na głowie jak mądry inaczej można być, pisząc ustawę, więc diabeł tkwi szczegółach kiedyś jeszcze jak Beata Bublewicz przygotowała ten zapis to tam pieszy miał zatrzymać się i ustali czy kierujący zamierza mu ustąpić pierwszeństwa czy być to kończyło zawsze można byłoby stwierdzić, że winę ponosi pieszy, który nieprawidłowo ustalił, że dany kierujący zamierza ustąpić mu pierwszej i tam było kilka projektów, ale mówi o tym, ustawa z materii, który stara się regularnie przez koalicję Obywatelską dokładnie ten sam projekt nie ten sam nie ma już, że pieszy ma ustalić, kierując zamierza udzielić pierwszeństwa są fajne kampanie edukacyjne w Szwajcarii taka kampania, którą byłem zauroczony mówi o tym, żeby przed wejściem na przejściu dla pieszych ten pierwszy nawiązał kontakt wzrokowy kierującym jakaś wieś, żeby się na Jeża wtedy można również wyczuć co zamierza zrobić ten, bo bez co z tego że, aby miał pierwszeństwo na przejściu dla pieszych jak wyląduje w szpitalu ja mam dalej być ostrożny i generalnie to ode mnie zależy przy orzekaniu o winie oczywiście może mieć to znaczenie tylko też będzie problem, bo jeżeli przepis w tym w tym projekcie jest, że pieszy ma się zatrzymać nie będzie świadków kierujący będzie mówi nie zatrzymał się i co wtedy takim fantem zrobić ta ustalić odległość czy dysponował, kierując czy wystarczającym odległością, żeby podjąć walne obronnych nie wiem, że zatrzymać pojazd będzie miał pierwszeństwo prawda, jakiej odległości od przejścia dla pieszych pytanie, które nie rozmawialiśmy wcześniej Okaj zbliżająca się do przejścia dla pieszych, ale teraz tak czy wzdłuż chodnika i nagle pod kątem 90 stopni, skręcając czy na przejście dla pieszych czy też idąc czy równolegle do tego przejścia dla pieszych działki w szczegółach, bo też jak kierowca ma powinność informację, że ten pierwszy zamierza kończyć na przejście, jeżeli on idzie wzdłuż chodnika włączyć się zasady ograniczonego zaufania w zasadę ograniczonego zaufania mówi o tym, że mamy mieć zaufanie dopóki wskazał, że Leśniewska, jeżeli pan się, że pierwszy idzie wzdłuż, jeżeli będą chodzić tak zdążyli radni to to ma obowiązywać różne ograniczenia zrzeszania się bardzo pijany pieszy tak, bo wtedy obowiązuje grupka dzieci grupka dzieci też obowiązuje zasada ograniczonego zaufania, bo ja bardzo często służy, a zasada ograniczonego zaufania i ci, którzy to o tym, mówią myślą tak ma mieć ograniczone zaufanie do wszystkich uczestników ruchu drogi nie, ale udatnie określonych sytuacjach oczywiście, jeżeli zachowanie wskazuje na to, że zachowa się niezgodnie wierzę, że pisarz-li nie wskazują, że może się zachować możliwość, jeżeli wprowadzimy zapis taki, że trzeba będzie ustępować pieszym, którzy zamierzają wejść na przejściu dla pieszych to już to będzie świadectwo, iż pierwsze zbliża do przejścia dla pieszych można już wyłącznie znaczenie też takie rozwiązanie, że pierwszy wkraczający na przejście ma już jak też tak uważam tego jest jednak kwestia my debatujemy o czymś co de facto jeszcze nie zaistniało i nie wiemy jak będzie miało w tym momencie będzie liczyć się tylko 1 projekt skoro premier zapowiedział wprowadzenie zmiany w przepisach odnośnie tej ochrony pieszych znajdujących się tak wiem, że kończymy kopałem będzie się liczyć tylko projekt rządowy i wszystkie inne projekty możemy sobie debatować omawia czy słusznie czy nie słusznie podpowiadać, ale liczyć będzie ten, który będzie przedstawiony, więc warto poczekać na ten projekt tak, ale pytanie czy ten projekt nie budować to z zapisami, o których panowie mówicie jak brzmiałby w sposób idealny to powiem po informację nie przypuszczałem, że rozpala tak dyskusja w naszym studio właściwy zrobią to nasi goście z Jawora Stowarzyszenie pomocy prześladowanym wypadkach kolizjach drogowych alter ego Krzysztof Woźniak autor audycji skołowani zmotoryzowani w radiu TOK FM wyszliśmy od przypadku z Litwy mianowicie tam wprowadzenie zapisu, który mówi Mateusz Morawiecki premier podczas swojego exposé spowodowało spadek zabitych na przejściach dla wielu wiemy czy spowodowało nie mówmy, że spowodowałoby nieznane przez nią rozwiązań mogło z pomocą zostało może przyczynić do zostały wprowadzone pewnym pakiecie panowie nie wiem moja konkluzja z tej pierwszej części rozmowy jest taka zapis tak, ale obwarowane pewnymi warunkami pytanie, gdzie jest ten okres, którego nie wolno przekraczać, czyli warunki, które przestaną być zrozumiałe dla uczestników ruchu drogowego na pierwszy dla dla kierujących pojazdami ile tych warunków można wreszcie dodać do tego, by poprawić bezpieczeństwo błotną chodzi także wtedy należy jesteście czy generalnie bez końca lat było rozwiązanie normy mówimy dzisiaj w oko czy rolkach wszystkiemu ogólnie są 3 filary takie znane lubiane i powtarzane wszędzie, które mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa to jest infrastruktura prawo jego egzekwowanie oraz edukacja edukacja jest bazą w ogóle tak z tego wychodzi poza tym np. infrastrukturą można też edukować prawem też można edukować prawda, jeżeli kampania wakacyjnymi tak dalej zmianach prawa bardzo mamy się tam bardzo wykreślony czynie właśnie tak dobrze czytam oraz rewizyjnej w danym krajem jest lepsza od tej, którą nowość to ja byłem za 3 lata temu w Wilnie widziałem, że oni tam dość mocno coś robili wokół przejść dla pieszych i próbowali zrobić dokładnie nie wiem co tam siedziało, bo byłem zbyt krótko, żeby od początku remontu, który widziałem do końca wytrwać, ale coś tam robili wokół tych przejść dla pieszych jasne jest to, że infrastruktura możemy zdziałać cuda wszyscy doskonale o tym, wiedzą, którzy się ojciec ołtarze w bezpieczeństwie uważa, że margines rzeczna infrastruktura to bardzo często nie znaczy to co niektórym osobom może się wydawać byle ruch drogowy to jest 1 wielki paradoks, jeżeli nam się wydaje, że wybudujemy szeroką infrastruktura, która będzie miała po kilka pasów ruchu to, jeżeli chodzi o przejście dla pieszych nie będzie bezpieczna infrastruktura wręcz przeciwnie oczywiście mówimy o tych przejściach dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej tam, gdzie niema żadnego zabezpieczenia w postaci fizycznego ograniczenia ruchu jak np. progi zwalniające to co zrobiono teraz nas utratę stateczności siła spokoju będzie bezpieczna trasa być może odwołam się do utopii, ale mogę zaistnieć w przypadkach co sądzicie panowie np. tych przejściach dla pieszych, które nagle znów wracają barykadą dla dla kierowcy, chroniąc pierwsze ważne rozwiązanie można inaczej mniej kontrowersyjnie, ale robi dziś w niektórych miejscach pewnie by się przydało, ale należy, ale budowa przecież kim przebudowa skrzyżowań na ronda tak we Francji nawet malutkie ronda na środku jest okrąg na tym samym poziomie, że miło próbę przejazdu pośredniczy np. 1,5m, ale już zasady ruchu okrężnym obowiązek już automatycznie kierujące zwalniać zwalniają prawda wynoszenie przejść dla pieszych bardzo często całych skrzyżowań nie ma wtedy zderzeń bocznych tytuł znany zabieg ze stref tempo 30 dokładnie i pewne rzeczy muszą być zrealizowane w ten sposób, że ograniczona zostanie w pewnym stopniu ta przepustowość, ale coś za co się wypadki drogowe Niemcy szacują zdarzy koszt zdarzeń drogowych rocznie na 45 miliardów euro rocznie tonaż do 501 000 080 była tam bliżej ja robiłem kiedyś takie taki Warszawsko zjawi z kolei Kraków ze zdarzeń drogowych to dziś także ubezpieczenia konieczne, czego są koszty związane z utraconym PKB także, że była ofiara nie wymiotuje wypracuje jest beneficjentem, a nie płatnikiem chociażby ZUS-u prawdę szeroko to jest metoda d-link tutaj ja tylko ja tylko powiem, że ministerstwo infrastruktury ma gotowy raport odnośnie najnowszych kosztów wypadków zdane są za 2018 rok mogą już od sierpnia, ale poprzednie błędy koszt ofiary śmiertelnej był niższy niż ciężko rannego, kiedy OECD szacuje koszt ofiary śmiertelnej w Polsce na ponad 1,51 000 000EUR, a koszt ciężko rannego na 176 000EUR, więc tam, by jak ja rozmawiałem z osobą, która ruszała z panią doktor tak ona błędy merytoryczne tam zrobiła to niech mi się wydaje, że to jest akurat trochę logiczne, bo więcej państwo płaci jednak na osobę, która przeżyła, ale jest bardzo poważnie ranna, bo to są właśnie koszty związane z rehabilitacją i dłużej jest właśnie tym beneficjentem ani, ale to od 1 będą pośrednio ani utracone PKB w bardzo często osoby zgodnie z zarządzeniem komendanta głównego ciężko ranny testem, który ma złamaną nogę prawda normalne i rozliczona wrócili do Meritum do pierwszych którzy, którzy stają przed przejściem dla pieszych pytanie dobra, trzymając w ustawie prawo prawo przywilej, żeby czuli się tam bez krat mających za światowymi jak moim zdaniem to powinno wyglądać oddaję panu Januszowi też głosuję uważam, że powinna być zmiana w przepisach, że jak sobie wyobrazić taką wyobrażam sobie tak jak jest zapisane w konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym, jeżeli trzeba kierujący pojazdem dojeżdżając do przejścia dla pieszych musi zachować szczególną ostrożność la oraz ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych bądź wchodzącemu nań, tyle że urządzających określone w lokalu to jest słowo tak i teraz dogadujemy się przez całą kampanię edukacyjną co znaczy właśnie wkraczać np. trzeba to co pan Janusz powiedział złapać kontakt wzrokowy z kierującym upewnić się przy okazji pierwszy dalej będzie musiał zachować szczególną ostrożność, czyli od tak nie będzie mógł sobie wejść dać czas kierującemu na zatrzymanie pojazdu na czas Litwie, który to przykład panowie delikatnie podważać też jeszcze wciąż powtarzali bowiem obowiązek aktora można było, bo to jest kolejna rzecz, która u nas została troszeczkę źle zrobiona w całej dyskusji u nas jak się pojawiły te pomysły, żeby dać większą ochronę pierwszych to pojawią się takie stwierdzenia bezwzględne pierwszeństwo pieszego nie ma czegoś tak prawa fizyki nisza, ale należeć w przepisach na przepisy nikomu nie dają bezwzględnego pierwszeństwa wbijemy sobie teraz dobrze do głowy nie ma czegoś takiego bezwzględne pierwszeństwo żaden pierwszy za żaden kierujący żaden rowerzysta nawet osoby kierujące pojazdami uprzywilejowanymi nigdzie nie mają bezwzględnego pierwszeństwa całość ustawy i wszystkich przepisów drogowych wyklucza coś takiego, więc wracając zmiana w przepisach odnośnie tego pierwszeństwa pieszych fale długie vacatio legis bardzo długie uważam, że przy nawet przynajmniej 2 lata w tym czasie właśnie odpowiednie kampanie społeczne przez cały czas ministerstwa krajowa rada to instytucja będąca może będzie nam miejmy nadzieję będą to ciągle przypominać i kolejna rzecz, której mówię premier Morawiecki zapowiedział też utworzenie nowego funduszu na poprawę infrastruktury drogowej całość z tego funduszu można albo przynajmniej 80 większość z tego funduszu przeznaczyć na zmianę infrastruktury dokonanie boi się pan, że będzie tak jak z funduszu dla niepełnosprawnych czy Funduszem boję się wrażliwość rozumiesz, bo jeśli dla tego, że nawet w tej kadencji nic nie drugi, bo to też bardzo możliwe, żeby CK i na tym się szkolne trzeba tak, ale trzeba tego pilnować padła deklaracja ZUS samego premiera podczas 1 z najważniejszych przemówień jego jak jest, czyli exposé mamy podstawę do tego, żeby wymagać od całego rządu działania w tym zakresie wcześniej tak czegoś takiego nie było jeszcze odwołam się do badań sondażowych ponad 53% Polaków mniemam, że wśród nich są nie tylko piesi, ale także kierowcy są za wprowadzeniem tego pierwszeństwa dla PiS, ale diabeł tkwi zawsze o szczegółach zobaczymy jak będzie brzmiał zapis przepis u nas się na nasze lubują, projektując ustawy do regulować wszystko uszczegółowić tego się nie da zapis każda sprawa indywidualna tak w postępowaniach sądowych też zapis ma być taki, że np. pierwszy wkraczający ma pierwszeństwo, a później będzie będę bb będzie trzeba edukować tych i pieszych i kierujących pieszych przede wszystkim, że pełne bezpieczeństwo są w stanie zapewnić tylko sobie sami, bo naprawdę są sytuacje, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć wystarczy żeby, kierując czy zaszło np. prawda współpraca musi być za musi być cały czas współpraca i musimy zacząć się szanować jako uczestnicy ruchu drogowego nie może przy okazji być grupy, która wyłączona jest z przestrzegania przepisów, a w Polsce generalnie taką grupą rowerzyści po wypadku na moście Poniatowskiego dziewczyna się przewróciła mnie pytano co zrobimy co postawić policjanta panie zgodnie z przepisami pomoście po chodniku na moście Poniatowskiego również nie ma prawa jechać, ale ja bym tam się nie odważy zjechać na rowerze, ale można przechować chodzi rower prawda to co wybrać no to tylko kawałek dobrze, ale inaczej niż kiedyś nie chciał, bo mamy mamy mamy tam niechronionych uczestników zrobić nowe, jeżeli chodzi o gospodarkę można zrobić podobnie jak zrobiono z mostem Łazienkowskim zrobić tam infrastruktura dla rowerzystów i tyle, ale drogi nie ma infrastruktury egzekucja serwisowe nie chciałbym w sposób zaściankowy spoglądać tylko na zachód mówić implementują, bo tam jest na pewno dobrze idealnie nie jest nigdzie nie wszędzie dobrze, z którego kraju i który szczegółowy przepis ma pan wyjął, żeby chronić pieszych dywan i ja jestem zauroczony może, dlatego że dostaję raporty Ministerstwa Transportu Wielkiej Brytanii, gdzie połączy wypadek naruszeniami przepisów rozwiązaniami brytyjskimi tam nacisk jest położone na edukację tam pieszy nie ma bezwzględnego pierwszeństwa dzień natomiast dokładnie nawet pierwszeństwa natomiast edukuje się na stronach na stronie Ministerstwa Transportu jest ich rodzaju instrukcji przekazu prawda, gdzie się mówi przede wszystkim patrz ocenia sytuację daje czas kierującemu na to, żeby ci ustąpił tego pierwszeństwa, jeżeli nie da czasu to dojdzie do wypadku i co z tego, że będzie to wina kierującego nawet w Polsce w obchodzeniu przepisów, ale skutki odczuje ten pierwszy tak, tak więc pytanie czy czy właśnie tutaj znowu jest dyskusja czy wprowadzenie takiego przepisu, gdzie to zawsze, a przy tym w większości przypadków kierujący będzie nie spowoduje tego, że kierujący przed przejściem dla pieszych zaczną zwalniać samego już tego, że będą wiedzieć, że mogą być ukarani niezależnie od tego czy ten pierwszy dał im czas czy nie, jeżeli zwolnią to znaczy, że nawet jak dojdzie do wypadku to skutki będą mniejsza należy też pytanie czy nie warto by było jednak zaryzykować, żeby tych śmiertelnych wypadków było mniej też dyskusyjny problem, ale w 1 wtedy trzeba było, by ograniczyć prędkość do 20km/h na drogach oczywiście tam, gdzie natężenie ruchu pieszych trzeba robić, ale warto też systemowo rozwiązać rozmawialiśmy przed audycją, że wprowadzono progi powalająca na Sokratesa, ale część ruchu przeniosła się przeniosła się na inne ulice wyjadą obserwuje prawda Bano się tam będą zatory drogowe powstawały nie powstają, ale dużo mniejsza liczba samochodów jeździ coraz na koniec proszę się to jeszcze nie panuje też jestem za tym, że systemowo trzeba rozwiązywać dlatego jestem, żeby jednocześnie zmienia to co mówiłem te 3 filary prawo jego egzekwowanie infrastruktury edukacji wtedy będziemy mieć pełen sukces dopiero gdy sprawę stawia pan na głowie pożar piramida wygląda tak edukacja tutaj istotne w infrastrukturze infrastruktura można je edukować wymuszać, ale oczywiście, ale nawet na taką dyskusją prawda te 4 lata temu jak pro przygotowano też zmiany dotyczące pierwszeństwa pieszym, że część dyskusja jak widzę, że coraz więcej więcej kierujących zatrzymuje się przed przejściem dla pieszych pieszy wchodząc i korzystając z tego, że ten się zatrzymał niech patrzy dalej czy na drugim pasie, dopóki nie mamy wyłączonego 1 pasa jest możliwe omijanie samochodu, który zaczął czy na drugim pasie nie ma innego pojazdu, w który nie uszanuje tego przepisu pytałeś ciekawe rozwiązania ja jestem zwolennikiem skandynawskich, bo to jest najlepsze rozwiązania i to właśnie realistycznie do tego podeszli przejścia dla pieszych wjeżdża do miejscowości, gdzie przejście dla pieszych przy szkole jest nie jest tak po obu stronach zwężona, że nie można się wyminąć pojazdy jadące naprzeciw ich 30, ale oczywiście, że tam wszędzie sprawy jestem dokładniej niż liczyli, że większy i smok nie jest większa jakość, a wręcz przeciwnie mniejsze i się w pojazdy muszą 1 zatrzymuje drugi dzień naprzemiennie jest bezpieczne przejście dla pieszych we Francji przy szkołach jest coś takiego co nas spotykamy czasami przy przejściu przez torowisko, czyli wymusza się na pieszym nie ma wtargnięcie dzieci na jezdnię wymusza się na pierwszym po patrzenie w lewo najpierw potem na środku jest wysepka na wyższe znowu wymusza się, że w prawo też zrobione z bali drewnianych, czyli nie jest to kosztowne nie ma wtargnięcie dzieciaków biegając ze szkoły dziecko się uczy patrzeć w lewo przechodzę i jeszcze 1 rzecz nauczenie pieszych albo zmiana przepisów, że jeżeli mamy 2 jezdnie rozdzielone wyspą to mamy 2 odrębne przejście dla pieszych, bo piesi chodzą myślę, że to jest cały czas jedno przejście dla pieszych, ale we Francji tylko bowiem odpowiedzialność cywilna zawsze jest na kierującym to jest być może to na co powinniśmy spoglądać dzielą nas o działalności one związali życie, bo umysł poszkodowanych wypadkach kolizjach drogowych alter ego dziękuję dziękuję bardzo Woźniak autor audycji skołowani zmotoryzowani kłaniam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA