REKLAMA

Jakub Skrzywanek: Dla mnie najważniejsza była sama osoba Kaspara Hausera

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-12-03 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
21:10 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są Jakub Skrzywanek- reżyser teatralny, Alex Freiheit- odtwórczyli roli głównej i autorka muzyki i Tomasz Armada- projektant, autor kostiumów. Rozwiń »

Rozmowa dotyczy pracy nad spektaklem "Kaspar Hauser", którego premiera 8 grudnia w Teatrze Współczesnym w Szczecinie.

Jakub Skrzywanek: "Chcę się dowiedzieć, gdzie są te pierwsze źródła przemocy. Chcę się dowiedzieć, kiedy coś złego wydarza się między nami.

Alex Freiheit: "Wydaje mi się, że milczenie też jest jakąś strategią, którą tutaj przyjmujemy, w tym spektaklu."

Tomasz Armada: "W tym spektaklu kostiumowo jest dwójka bohaterów, to społeczeństwo mieszczan i jest ten Kaspar, który jest totalnie na kontrze do tej szarości. Okazuje się, że znaleźliśmy ponad sto odcieni szarości." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska już 8grudnia w najbliższą niedzielę na dużej scenie teatru współczesnego w Szczecinie Kaspar Hauser twórcy spektaklu są dzisiaj gośćmi kultury osobistej reżyser Jakub Skrzywanek witam serdecznie dobry dzień dobry Alex Wright z duetu Chick SA, która jest nie tylko współautorką muzyki, ale również wciela się razem z Piotrem Boratyński z Six oczywiście główną rolę Witaj część i Tomasz Armada Rozwiń » artysta wszechstronny, ale przede wszystkim autor niezwykłych kostiumów także do tego przedstawienia tylko państwu powiem, że my łączymy na łączach warszawską szczecińskich moi bohaterowie moi goście są studia w Szczecinie jestem w Warszawie, ale mam nadzieję, że to nie przeszkodzi w niczym w naszej rozmowie, która właśnie wokół Kaspara Hausera będzie się kręcić Kaspar Hauser dziecko, które pojawiło się znikąd na ulicach Norymbergi postać autentyczna, która rozpala naszą wyobraźnię już od 200 lat, która inspiruje artystów reżyserów malarzy pisarzy poetów kompozytorów wasz spektakl powstał na podstawie biografii autorstwa Jakuba Hermana Kaspar Hauser, czyli dziecię Europy przekonało was to co napisał Wassermann znaczy dla mnie najważniejsze rzeczywiście tak jak było w podjęciu tematu była sama figura osoba Kaspara Hausera to on dla nas był od samego początku najistotniejszy i to nie było także to powieść Wassermanna jakoś nas porwała i to my to powieść wystawiamy na scenie teatru współczesnego w Szczecinie właśnie osoba Kaspara Hausera była tym pierwszym impulsem rzeczywiście w toku pracy w toku jakiegoś poszukiwania konfrontowanie się z tymi no bardzo wieloma działami, które powstały na temat Kaspara Hausera wspólnie z Grzegorza Niziołka dramaturgiem stwierdziliśmy, że właśnie powiedział Hermana to też ważne niemieckiego Żyda jest tym co chyba dla nas najlepiej obrazuje to co chcielibyśmy zawrzeć w naszym spektaklu nam się wydało z Grzegorzem, że zapowiedzi Hermana jest o tyle ciekawe, że ona nie po przedstawia Hausera w takim romantycznym jakiś micie cudownego chłopca, ale bardziej skupi na tym wszystkim co właśnie społeczność w Norymberdze zrobiła Kasprowi wzorowi prawda na początku, opiekując się nim, a później, dokonując wobec niego kolejnych aktów zawłaszczenia czy potem aktów przemocy i tak co by troszkę nazywamy ten spektakl ten spektakl jest atlasy przemocy tego co można zrobić drugiemu człowiekowi właśnie na podstawie historii tego co zrobiono Kasprowi wzorowi i ten Wassermann do tego wydawało nam się najbardziej wskazane jeśli chodzi o ten temat nie przyglądamy się w kas może to, że w tej opowieści trochę tak jak w lustrze każdy trochę coś na tej postaci projektu każde kolejne pokolenie każde kolejne społeczeństwo tak się zastanawiam co opowiadać historię dziś i po co w jakim celu Kaspar Hauser zawitał do szczecińskiego teatru nie myślę, że dla mnie bardzo ważne było to mówił o sporze chodzę, że dzieci Europy, ale też bardzo często zwany szrot Europy i takie poczucie chyba nie jest to odosobniony wśród moich współtwórców, że to jest temat, który bardzo nas dotyka i to dotyka na poziomie takim bardzo osobistym takiego co ja czuję, ale myślę, że też patrzy na Tomka i Alex ich też takiego nie wiem, które wypowiedział Kaspar Hauser które, kiedy był znalezione na placu w Norymberdze to Niewiem jako jedyne też my bardzo mocno czujemy dziś jako twórcy dzisiejszej rzeczywistości oczywiście nie wiemy jak mówić jak się komunikować odbiorcom jak sprzeciwiać się temu co jest wokół nas właśnie to co wokół nas jest bardzo mocno dla mnie historia Kaspara Hausera my wprost też zapowiedzi spektaklu piszemy o tym, że dla nas historia Kaspara Hausera trochę zapowiedź tego wszystkiego co dwudziestym wieku zostało rozprzestrzenione na szerszą skalę mówi o takiej skali przemocy wobec innego wobec tych innych grup innych właśnie to jest ważne grupy nie tylko jednostek i tak naprawdę myśli o tym, dwudziestym wieku i oczywiście z tym punktem kulminacyjnym, który był chociażby Holokaust drugiej wojnie światowej, ale właśnie, gdy myślimy nawet dzisiaj o tym jak znowu potrzebujemy tego innego konstruujemy tę figurę innego w naszym dzisiejszym społeczeństwie polskim oczywiście od razu mogą przyjść na myśli środowiska bez państw grupy bezpaństwowców środowiska LGBT jacyś wszyscy inni wykluczani dzisiaj przez ten główny główną narrację to dla nas jest to właśnie historia bardzo potrzebna do powiedzenia to właśnie, opisując trochę te historie ja po Mańka dla mnie Kaspar Hauser jest bardzo mocno kontynuacją Mainka w teatrze powszechnym staram się teraz zadać sobie pytanie w tym spektaklu i w tym tekście, skąd bierze się przemoc, gdzie są pierwsze źródła pierwsze oznaki, gdzie właśnie jesteśmy w stanie rozpoznać te pierwsze przekroczenia, na które pozwala sobie grupa większość społeczeństwo wobec innego na te wszystkie pytania staramy się, by właśnie tutaj wspólnie w Szczecinie odpowiedzieć właśnie tak się też zastanawiałam, kto tak naprawdę jest głównym bohaterem waszego spektaklu spektaklu, którego jeszcze nie widziałam, ale w tej historii przecież o tym, trochę Kuba mówiłeś no także to właśnie nietolerancyjne społeczeństwo ten bezduszny system wywierający presję na jednostce odgrywają bardzo ważną rolę to jest historia być może przede wszystkim o tym, że właśnie to społeczeństwo też jest tym bohaterem, ale oczywiście negatywnym bohaterem tak absolutnie to jest to jest absolutnie to na czym to się skupiamy oczywiście nie jest także u nas ten czas będzie istotny będzie bardzo istotne to od niego oczywiście te wszystkie ten cały świat musi się z nim zmierzyć i od niego odbić, ale to jest dla mnie właśnie dokładnie historia od tej społeczności, ale też dzisiejszej społeczności dla mnie jest bardzo ważne też, że tak i ta społeczeństw jest też dość konkretnymi współczesnym społeczeństwem, bo Kaspara Hausera chciało się zajmować ówczesny system mieszczaństwo, które miały bardzo europejskie, który miał o sobie bardzo wysokie mniemanie też na poziomie pewnej żadnego wykształcenia pewnych kodów kulturowych i tak u nas również wpisaliśmy sobie tę historię trochę poza czasem, ale też jest dla mnie bardzo aktualne od bardzo współcześnie i i wyciągnęliśmy w tej historii waśnie takie figury, które absolutnie można dzisiaj rozpoznawać w naszym, jakby charakterystyce społecznej, który ma też jesteśmy właśnie o tym jak to społeczeństwo próbuje sobie poradzić z tym innym, jakie decyzje wobec niego podejmuje, a dalej, jaki przemocy dopuszcza się wobec tego innego to jest właśnie dla mnie o tym, o tym spektakl o tym co co co co my możemy zrobić drugiemu człowiekowi jak też z drugiej strony nie potrafimy się temu przeciwstawić zdecydowaliście się opowiadać historię Kaspara Hausera od końca dlaczego, skąd taka dramaturgiczna wywrotkę to właśnie dla mnie bardzo mocny był związany z tymi 2 konceptami początku po pierwsze, właśnie chce się dowiedzieć, gdzie są te pierwsze źródła przemocy tych pierwszych przekroczeń, których dokonujemy i skoro chcemy się tego dowiedzieć to właśnie musimy odwracać czas musimy szukać powodów tych pierwszych pewien sposób znaków, kiedy coś złego wydarzy się między nami stąd też właśnie decyzję od tego że, że te historie odwracamy myślę, że też jakoś ta powiedziała Herman też tak nami w jaki sposób kierowałam się po prostu też z Grzegorzem mieli poczucie, że wszystko co najgorsze tak naprawdę zrobiono Kasperowicz zrobiono mu już na samym początku, czyli zamknięcie go po prostu celi więziennej przez pierwsze miesiące dokonywanie na nim eksperymentów bardzo różnych biologicznych edukacyjnych jak taka przemoc symboliczna, kiedy próbowano go nauczyć ten koncept Boga zmuszać do jedzenia mięsa to wszystko wydarzyło się na początku jego jego historii, kiedy został odnaleziony, więc też dlatego stwierdziliśmy, że musimy tę historię odwrócić, bo pod największe zbrodnie tak można, że na pewno można tak to nazwać popełniono sporo już na samym początku też pewnie małą świadomością tego co się robi tej drugiej osobie proszę państwa rozmawiamy o spektaklu Kaspar Hauser jego premiera już 8grudnia na dużej scenie teatru współczesnego w Szczecinie ze mną na łączach warszawską szczecińskiej są twórcy spektaklu za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informację w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska 8grudnia w najbliższą niedziele na scenie teatru współczesnego w Szczecinie na dużej scenie Kaspar Hauser, czyli spektakle na podstawie biografii autorstwa Jakuba Bermana Kaspar Hauser, czyli dziecię Europy ze mną twórcy spektaklu reżyser Jakub Skrzywanek Alex Friday z duetu osik SA i Tomasz Armada autor kostiumów do spektaklu jako zaproszenie ich do spektaklu było podyktowane przede wszystkim czym myślę, że takie 2 powody znaczy już Alex spotkaliśmy się przy okazji współtworzenia spektaklu Kordian w teatrze polskim w Poznaniu i od tego czasu myślę, że łączy nas bardzo jakoś tak bliska więź nie tylko artystyczna ja pozwolę to nawet powiedzieć jakoś przyjacielska dla mnie Aleksy Piotr są absolutnie nieprzeciętnymi artystami, którzy jak mało, kto rozumieją potrafią opisać rzeczywistość w treści dzisiaj znajdujemy i ja po prostu poczułem wielu naszych rozmów, które prowadziliśmy jeszcze zanim zdecydowałem się, aby zająć Kaspara Hausera, że jesteśmy bardzo podobnym miejscu jako artyści myślę, że też tak samo mogę powiedzieć o Tomku i to Niewiem kas parowe, które w, które wypowiadał właśnie w tym pierwszym momencie, kiedy go spotkano jest chyba tym Niewiem, które bardzo też czułem, że i Alex i Tomek ja bardzo mocno w sobie nosimy chińskie podjął decyzję właśnie zajmuje się tym Kacprem chorym od razu miałem poczucie, że Alex musi w tym spektaklu wziąć udział, ale też już tym razem z Piotrem Otóż nie można tego rozdzielać bardzo chciałem, żeby oni wspólnie w tym spektaklu wystąpili Alex napisać piękne teksty dotyczące twojego udziału w spektaklu Kaspar Hauser tak się zastanawiający siebie łączy oprócz tego nie wiem, a może to przede wszystkim właśnie to z Caspara Hausera w ogóle dzieli te role to trzeba wyjaśnić słuchaczom z drugą połową lipca, czyli twoim partnerem Piotrem Budzyńskim i każdy z was jest jak rozumiem jakąś cząstką Kaspara Hausera ty, jaką Piotr, jaką tak, więc przede wszystkim to spotkanie, które mamy teraz okazję odbyć właśnie z Kubą innymi współtwórcami tego spektaklu dla mnie bardzo ważne są też z tego powodu, że tak jak przed chwilą Kuba mówił jesteśmy takim etapie jakiś naszej twórczości dla mnie wejście w taki projekt nie jest domkiem ani też kolejną pracą, którą wykonuje tylko po prostu jest pewien proces, który ja przechodzę i wchodzimy też jego twórcy i dlatego tutaj też jesteśmy w tym spektaklu rzeczywiście było na początku także Tymka parę miał być Piotr, ponieważ to on zawsze w naszym duecie bardziej milczy boja się posługuje słowem natomiast nie jest do końca także milczy, bo jego kompozycje muzyczne są zawsze jakby najpierw napisane dopiero do nich później układa teksty czy robimy na bieżąco i wydaje mi się, że to też polega na tym, że jesteśmy tej dwójkę po prostu na wysokim zaufaniu i jakiś innej relacji niż tylko relacja artysty z artystą tylko po prostu kumpel z kumplem bardziej łączne skórą jakiś kraj relacje przyjacielskie dlatego zaufaliśmy mu wiedzieliśmy, że będziemy mogli tutaj coś powiedzieć, a przede wszystkim będziemy mogli zaproponować muzykę, na którą zdecydowaliśmy, którą będziemy robić robimy z Konstantym Łysenko ta muzyka jest też językiem Caspara i ta muzyka jest na pierwszym planie jeszcze przed tekstem tym właśnie w jak wy jako bohaterowie wypowiadać jakieś słowa jako Kaspar Hauser czy porozumiewać się tylko łącznie muzyką widzom porozumiewamy się z widzem muzyką, ale też wypowiadamy słowa znaczy 1 z Caspara i wypowiada jesteśmy rozdzielenie na 2 sporów przede wszystkim, dlatego że jesteśmy takim 1 Kaspar ma podzielonym na 2 osoby tak jak pisałem w tym tekście Bury jest tym bardziej milczącym, a ja tym który, który być może też tym co mówił kilka lat tworzenia właśnie kiksy skrzywdził też w jaki sposób ludzi i dlatego ja w tym spektaklu bardziej jestem tylko parę, który jednak dokonuje również jakiś aktów przemocy natomiast Piotr wydaje mi, że nie dlatego też jesteśmy razem w tym spektaklu, ponieważ ja swoich poprzednich materiałach jakich swoich słowach mówiłam, że ja po prostu nie wiem jak reagować na cudzą krzywdę nie wiem jak dalej mówić o przemocy i dlatego aspektach jest dla nas taki ważny w swoim obecnym materiale mówimy o tym, jesteśmy dosyć zmęczeni tym że, że mówiliśmy przez wiele lat można tak powiedzieć przez wiele lat jak i przemocy opresji najpierw społeczeństwa później i polityki później oprawcy, że w tym momencie po prostu nie jestem w stanie o tym, mówić i mówi o tym, materiale x, jeżeli nie chce już o tym, mówić nie chce już o tym, krzyczeć, bo wydaje mi się, że ten krzyk niewiele dało i dlatego ten spektakl z takim naturalnym przedłużeniem naszego aktualnego materiału, który gramy na koncertach rzeczywiście możemy sprawdzić czy to zamknięcie nie jest przypadki jakąś lepszą strategią, bo tak jak wspomniała, że to społeczeństwo samo o sobie też dużo opowiada my właściwie jesteśmy tylko jakimś 1 z powodów, dla których po prostu, przy którym społeczeństwo mówi samo o sobie my nie musimy w tej temu społeczeństwu wytykać, że słucha swoich Bach to robi źle dał emerytowi źle, a w ogóle to ten ten hołd był taki taki przemoc owe nie my tutaj tego nie robimy robiliśmy to wcześniej jak też nie chce ludziom wytykać takich rzeczy po prostu wydaje, że milczenie też jakoś strategią, którą tutaj przyjmujemy w tym spektaklu tak jak powiedziałem spektaklu głównym jednak językiem Kaspara Hausera jest muzyka, którą zrobiliście razem z Konstantym ósemką i jak ten proces wygląda tworzenie muzyki do tego spektaklu spotkaliśmy się w takim okresie prób w teatrze współczesnym w Szczecinie i rzeczywiście było także mieliśmy dużo rozmów ze wszystkimi twórcami tego spektaklu, więc jakiś pierwsze rozmowy pierwsze próby pierwszą oglądania różne inspiracje i właściwie krótko po tym, wybraliśmy się do Konstantego do Berlina i tam nagrywaliśmy ten materiał, bo czuliśmy bardzo mocno, że chcemy, jeżeli jakość za ingerować w przestrzeń to właśnie w ten sposób, że tworzymy płyty po prostu tworzymy muzykę, z którą przyjeżdżamy i liczymy na to, że po prostu Kuba to zrozumie i wszyscy twórcy i i w ten sposób ta muzyka tworzona, że rzeczywiście już wcześniej przygotowaliśmy ona była nagrywana tak klasycznie w studiu tylko lokale były nagrywane w garażu Konstantego rejestrator dźwięku wiele matek z materiału zostało nagranych na setkę to różnego rodzaju improwizację muzyka składa się z basu tutaj są kompozycje wszystkie kompozycje wymyślił Piotr Boratyński i później tego dogrywał coś Konstanty ja byłam w świat się takim producentem tego wszystkiego i krzyczałam tylko, że więcej odgłosów się więcej głosów owadów, bo bardzo chciałam, żeby muzyka była w jaki sposób też zwierzęca nie tylko bowiem 2 słowa, że dla mnie to było absolutnie wyjątkowe też czy też nie ukrywam bardzo trudne, bo pierwszy w życiu dostałem już po 2 tygodniach prób godzinną tak jak Alex mówi płytę z podzielonymi utworami generalnie właśnie został umieszczony jest muzyka do tego spektaklu poziom 1 ja siedziałem na cenę i że tak mam sobie sprawę rzuca, a czy samo, ale to szybko powiedzieć, że to jest absolutnie fascynujące, bo to nas też absolutnie wciągnęło w niektóre strony to było absolutnie to inspirujące dla mnie dla reżysera że, że to tutaj pójść za intuicja mi pewnych scen, które w ogóle nie było za to muzyką Piotra Alex Konstantego ważne muzyka bardzo ważna scenografia o tym, państwo przekonają się idąc oczywiście na spektakl do teatru współczesnego w Szczecinie, ale ogromnie ważna też rola kostiumu w tym spektaklu także las spadną z list Tomasza Armada Tomku kim dla siebie przede wszystkim jest współczesny Kaspar Hauser w jaki sposób to twoje podejście do tej postaci do tej historii objawiło się w kostiumach, które śmiem przypuszczać są fantastyczne zresztą wiem jesteś bardzo skromnym człowiekiem, ale na Instagramie widziałam, że chwaliły się że, że to coś niesamowitego wyszło czy właśnie dla mnie tak jak tutaj wcześniej rozmawialiśmy ważniejsza od figury Kaspra było tak naprawdę to ten bohater zbiorowy, czyli to społeczeństwo Norymbergi próbowaliśmy wypracować taką jak próbować znaleźć jakiś taki właśnie język odzieżowy odpowiedni dla tej społeczności, bo to bardzo konkretna społeczność mieszczańska, która tak jak Kuba wcześniej wspominał właśnie afiszuje się ze swoimi jakiś tam ze swoim bogactwem ze swoim znajomością kodów kulturowych i nie różnego rodzaju zwyczajami bardzo to część, która w jakiś sposób bardzo mocno jest w skodyfikowanych nie wiem zwyczajami właśnie do 3 chcemy narzucić temu społeczeństwu jakąś taką modę czy też unifikację i dlatego tam kostiumy i wybrały kolor szary tak wybrać kolor szary i właśnie ten w tym na czym tak naprawdę w tej szarości szukam kolorów tak naprawdę dzisiaj Alex powiedziała, że znalazłem ten czy w szarości po prostu tam okazuje się, że znaliśmy łącznie ponad to odcieni szarości tam czy to podszewkę czy to w tkaninach najbardziej inspirował mnie właśnie ten ubiór dziewiętnastowiecznej próbowałem ich obecność jakieś takie przełożenie, jakby mógł ten kostium dziewiętnastowieczny się odnaleźć właśnie w takim nowo Bogacki mieszczańskim społeczeństwie, ale to jest także właśnie mówiłeś o tym, że te stroje te kostiumy właściwie jeśli mieliśmy, że takie współczesne mieszczuchy mogą wynosić na Kaspar Hauser właśnie wg w tym przedstawieniu kostiumową są dwójka bohaterów jest społeczeństwo mieszczan jestem Kaspar Hauser jest tutaj nie na kontrze do tej szarości Tomasz armata, który można powiedzieć zrobił społeczeństwo na szaro spektaklu w teatrze współczesnym w Szczecinie spektakl ma swoją premierę już 8grudnia teatr współczesny Kaspar Hauser reżyser Jakub Skrzywanek Alex kraj hejt duetu sikha i Tomasz Armada autor kostiumów byli gośćmi kultury osobistej rozmawialiśmy na łączach warszawską szczecińskich bardzo chciałabym zobaczyć, ale mam nadzieję, że latem do zobaczenia szczególnie droga Warszawie dzięki dzięki bardzo bardzo dziękuję bardzo za to spotkanie teraz czas Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!