REKLAMA

Szekspira zmagania z tłumem

OFF Czarek
Data emisji:
2019-12-04 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:14 min.
Udostępnij:

Z prof. Jerzym Limonem o przyszłorocznym Festiwalu Szekspirowskim oraz trwającym Tygodniu Austriackim w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Rozwiń »

Więcej: https://teatrszekspirowski.pl/aktualnosci/tydzien-austriacki/ Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa mają gości jest pan prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu, w którym trwa właśnie jesteśmy w połowie tak tydzień austriacka tak bardzo bardzo wspaniała impreza, którą zorganizowaliśmy razem z Instytutem austriackich z ministerstwem kultury Austrii nasze ministerstwo też wsparło finansowo macie własne ministerstwo w latach nie chciałbym traw mówiąc ale, ale ministerstwo mówi o on naszym Rozwiń » polskim od lat wspiera zarówno zarówno festiwal Szekspirowski, jaki ten nasz cykl teatry Europy, którego częścią jest tydzień austriacki dzisiaj bardzo się w ogóle codziennie jakieś interesujące wydarzenia dzisiaj stanowiący ta dzisiaj mamy niezwykle poruszające przedstawienie pięknie zrobione wyreżyserowanej zagrane przez aktorów muzyków jest to Lech nic, gdzie tekst napisała też laureatka nagrody Nobla lider linek i jest to poruszające jest to historia dotyczy okrutnego zdarzenia z końca wojny, kiedy baronowa austriacka robi przyjęcie dla okolicznych esesmanów ci jak sobie popili postanowili się zabawić, więc urządzają rodzaj polowania na robotników żydowskich, którzy jeszcze tam tam byli i zabijają ich około 201 udało się uciec ten 1 powojnie wzywany jako świadek w rozprawach sądowych, które przyciągnęły zostaje na ulicy w Wiedniu zastrzelony na taka dla Jelinek był to pretekst do nie tylko do mówienia o o okrucieństwach wojny czy Czech czy o losie Żydów podczas wojny ale, ale również o tym, do czy czymś czy, w czym jest człowiek tak, dlaczego zdolny jest człowiek w jaki sposób te tygodnie tematyczne, bo to się z dwudziesty, który się pani tu 14140 nas w jaki sposób tygodnie tematyczne powstającą musi się wydarzyć, a przede wszystkim musi być zapewnione finansowanie od tego zaczynamy zasada jest taka, że strona zapraszana kraj zapraszane pokrywa przynajmniej połowę kosztów, a to nie jest proste, bo to inni nie wystarczy, by nawiązać kontakt z jakimś teatr teatr takich pieniędzy nie będzie chciał dać, zwłaszcza na przedstawienia z innych teatrów, a więc musimy zacząć od instytucji wspierających promocję kultury danego kraju za granicą odpowiednich szukamy odpowiedników naszego Instytutu Adama Mickiewicza nie we wszystkich krajach takie instytuty istnieją, więc niekiedy bezpośrednio z ministerstwa z ministerstwem kultury musimy negocjować i i to albo ministerstwo albo odpowiednik Instytut Adama ludzki to fascynujące panie profesorze, bo nie ma pan wie, ale ja czytam pana felietony tak nie chciały pana felietony i kiedy pan przed chwilą mówił o tych wszystkich ważnych instytucjach wspierających kulturę, które dotują tego rodzaju prezent pomyśl sobie pan przed ostatnim ostatnim felietonie dotyczącym pochodzenia teatru w latach felietonie pisze pan, że tata pochodzi z takich przestrzeni raczej Jeża podejrzaną Żaneta prostytutki margines tak tak, a tymczasem upłynął ileś tam lat, a właściwie striptiz chyba zdaje się gdzieś tam legł u podstaw pierwszego tak aktor tak rzeczywiście było z teatrem japońskim z kolei w teatrze europejskim, aczkolwiek już pomijam tradycję grecką antyczną takie drugie narodziny teatru jest dziesiąty wieki to są światy mniejszości chrześcijańskiej w kościołach powstaje teatr dramat liturgiczny, który jednak po 2 wiekach zaczyna przeszkadzać drugi dygnitarza kościelnym i wyrzucają teatr ze świątyń i teatr wtedy rozwija się, jakby własnym nurtem niezależnym od antyku i niezależnym od od kościoła i dopiero w renesansie ten nurt antyczne włącza się do niezależnego niezależnie istniejącego nurtu teatru Europejskiego i powstaje coś co dzisiaj nazywamy teatrem, ale od początku był był podejrzany aktorów podejrzewano o zboczenia był zdania było zdanie seksualne w o fundusze nie na scenie to zawsze był dyrektorów, a dyrektorów to tylko w niektórych miastach, zwłaszcza tych bogobojnych sercowe oskarża się różne jest niecne działania wobec kobiet, ale za Szekspira teatr wyrzucono z miasta nie wolno było wnieść publicznych teatrów wprowadzić i one były poza murami ówczesnego Londynu na południowym brzegu było kilka teatrów i tam właśnie Szekspir występuje tam był ten teatr glob, ale na północ od Londynu też były teatry i tutaj ciekawostkę powiem archeologiczną to jest naprawdę nowe nowe odkryte są nowe odkrycia archeologów z ostatnich 2 lat wszystkie teatry na północ od Londynu miały kształt nieznacznego prostokąta, czyli tak taki jak nasz teatr ten Szekspirowski w Gdańsku natomiast na południowym brzegu Tamizy wszystkie były wielo, bo karmi się prawdopodobnie 16 boczne były, dlaczego tak było trudno powiedzieć archeolodzy sądzą, że mogło to mieć związek z funkcją szermierczą szkół szermierczych czy tak jak nasza nasz teatr renesansowym Gdańsku był szkoły fechtunku taki te londyńskie na północ od miasta też też tam prowadzono ćwiczenia szermierczej pokazy szermiercze tutaj rej wodzili Włosi włoska szermierka była bardzo wysokim poziomie Francuzi Hiszpanie Austriacy, ale oczywiście oprócz tej technice tej dzisiejszej dzisiejszego spektaklu to inny austriacki dramaturg pisarz no tak nowe Very Heart jest główną postacią w i tutaj perwersja pani profesor bazę bo, ale też no to są prowokujących pisarzy, ale pan dlaczego, bo teatr Gdański teatr Szekspirowski myślę, że jeżeli chodzi o dotację w znacznej części w jakiej części też polega na elitach czy Gdańska czy czy Polski oraz wystawienie Bernharda to jest takie trochę pokazanie środkowego palca elitom są to teksty bardzo trudna i lekturze, a na scenie chyba jeszcze bardziej, bo czytając książkę można się zatrzymać można zastanowić przeczytać zdanie czy akapit raz jeszcze czy wrócić do poprzedniego fragmentu natomiast teatrze nie można ani zatrzymać ani ani powtórzyć ani wrócić do poprzednich sceny te teksty są trudne w odbiorze także to nie jest nie są teksty elitarne i one są anty elitarna Bernhard po prostu przejrzeć nota taką on przez IAI obraża widzów i na gry się z mieszczaństwa, ale proszę pamiętać o tym, o tym kontekście on jednak działa głównie w Wiedniu który, który nie w mieście, które jest ostoją mieszczaństwa tej tradycji ale, ale też z drugiej strony Wiedeń ten spot mieszczański spokój sztampa prowokują artystów wcześniej zapominają że, że akcja części wiedeńscy to właśnie stamtąd się wywodzą i oni nadali stworzyli nowy nurt w sztuce z od nich pochodzić sztuka ciała i wszystkie czy może nie wszystkie, ale bardzo wiele nurtów dzisiejszej sztuki dzisiaj też uprawiana przez władze Strzegomia sztuka ciała też dla gości występach w niemieckich galeriach teatrach tak rzeczywiście bardzo się ja myślę, że to nowi nowi polscy legioniści rezygnuje, więc ja sam widziałem galerii tej zasady dane prześcieradło, więc może to jest jakieś artystyczne twórcze nawiązanie do do do sztuki współczesnej, a może odważna krytyka tej sztuki, że każdy tak potrafi wrócić panie profesorze do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o 1120 już za kilka minut prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego państwa moim gościem w teatrze gdańskim i Szekspirowski trwa tydzień austriacki wcale państwa i moim gościem jest pan prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego, który trwa tydzień austriacki i nasz słuchacz pan Jarosław Warszawy pyta czy przed dzisiejszym spektaklem można w teatrze wypowiedzieć słowo Makbet aha rzeczywiście jest taki przesąd w teatrach anglosaskich to obejmuje nasz teatr niestety że, że na scenie poza sytuacją, kiedy grany jest Makbet dni nie wolno wypowiedzieć tego imienia, bo zaraz jakieś nieszczęście padnie myśmy padli ofiarą klanu winę Tuska oczywiście, że tak tutaj na otwarciu nasz były premier wygłaszał przemówienie dwukrotnie użył tego imienia, mówiąc że życie w polityce oznacza sytuację znacznie gorsze niż te będą opisane w Makbecie Noise i wszystko przestało działać nagłośnienie przestały działać projekcje zaczęły nadawać, a w dodatku ochrona znalazła teczkę bez właściciela w związku z tym dokonano ewakuacji podczas otwarcia teatru wielka uroczystość, a tu ewakuacja najpierw premiera wyprowadzili Kuźnic całą resztę 2 pół godziny spędziliśmy nadwozie jedynym plusem było to, że wszystkie stacje telewizyjne zjechały natychmiast zainteresowały się o wiele bardziej niż niż samym Łotwa będzie powtórka dzisiaj nie powinno być powtórki ale, ale wtedy okazało się że, że teczka teczkę pozostawił tłumacz, który nie słyszał już szeptem zadawanego przez ochronę pytania, czyja to teczka bo, ponieważ miał słuchawki na uszach na zrozumiał to takie pytania egzystencjalne ja teczka atak przypominamy tym, którzy jednakowoż dziś na scenie chcieliby domagać się powiedzieć, że można użyć terminu do kwoty play albo Balazs play tak jest tak jest szkocka sztuka trzeba mówić ani Makbet na mamy jeszcze jeszcze piękny teatr tańca w sobotę chyba chyba taki 1 z najlepszych austriackich zespołów bardzo bardzo w cudowne przedstawienie to oglądałem w Wiedniu kilka miesięcy temu także cieszę się, że udało nam się stworzyć taki bogaty program łącznie z wieczorem poetyckim koncertem czasowym ze spotkaniami z twórcami tłumaczami twórcami teatralnymi wieczór poezji austriacki mamy jutro w Sopocie także dużo się dzieje i naprawdę jest ciekawy tak co jest Austriacy oczywiście są Austriacy np. w Austrii Bernharda nie kupią to w na pewno Amazon nie można dach zamówi Niemiec sprowadzają zdaje się do o 2059 roku jak i zastrzegł Sary zakazał zakazał wystawiania swoich sztuk w Austrii, ale to nie jest przestrzegana nie przestrzega natomiast samo dekrety wracając do do anglojęzycznego teatru zastrzegł sobie wiele rzeczy w testamencie i tego strzeże może nie armia, ale grupa wykonawców jego woli obserwują wszystkie teatry na świecie dziś wystawia kata niewolno żadnych zmian wprowadzać nie można też adaptować np. sztuki scenicznej na słuchowisko radiowe i odwrotnie w itd. tak, czyli to trwa, a w międzyczasie rozumiem, że trwają przygotowania do przyszłorocznego festiwalu Szekspirowskiego tak tak tak właśnie właśnie jadę niebawem do Kijowa oglądać Koriolan na sztukę rzadko na wygraną, a bardzo ciekawą, gdzie ruch również komponent polityczny zmagania też władzy tłumem są są bardzo dogłębnie przez Szekspira zanalizowane przedstawia się znowu mamy coś aktualnego w sensie właśnie zmagania władzy tłumem ta, bo tam tłum on może po różnych sprawach występować po różnych stronach to nie przestawało Szekspira fascynować przerażać właśnie jak łatwo tłumem jest manipulować jak łatwo populizm znajduje posłuch w tłumie, który w okamgnieniu może zmienić zdanie i z 2 i o osoby, które chcą wznosić pomniki zaczynają go traktować jak przestępca to się zaczyna to już długa historia tutaj wszystkiego nie nie jestem w stanie w 1 w 1 audycji opowiedzieć się spróbować, a dla, ale to zaczyna się już w sztuce u nas nieznane, bo jeszcze nie granej ona nosi angielski tytuł Bóg w o Tomasz mu i i tam Szekspir był współautorem zresztą zachowała się stronicach tego tekstu z, która jest uznawane uznawana za jedyny zachowany autograf Szekspira i to dotyczy wydarzeń historycznych czasów Henryka ósmego kiedy, kiedy to tłum londyńczyków podburzony przez katolickiego księdza rusza z uzbrojony w, a w pałki i rozmaite drogi dzidy itd. rusza do dzielnicy imigrantów, żeby im wymierzyć sprawiedliwość i na drodze stoi jej staje im wyższy urzędnik dworski zaufany Tomasz moll, czyli czyli, czyli Morus po łacinie autor utopi później ścięty, ponieważ Niechciał Niechciał przyjąć nowej religii w każdym razie tłum maszeruje, żeby wielotysięczny tłum maszeruje, żeby wymierzyć sprawiedliwość imigrantom Morus staje po drodze i wygłasza przemowy i ta przemowa w sztuce jest jest bardzo przejmująca mówi jak pan mnie wstyd jak nie wstyd jak wy byście się czuli będąc imigrantami emigrantami dziś za granicą czy to we Francji czy dni w landach, gdyby was tak potraktowano, jakby tych ludzi traktujecie no i udaje mu się ten tłum zawrócić to tu wbrew wbrew faktom historycznym gdzie, gdzie jednak dochodzi do samosądów do linczu do interwencji wojsk Królewskich do masowych aresztowań winowajców później skazujących wyroków najbardziej chyba znaną sztuką, w której Szekspir Szekspir pokazuje manipulacje na tłumy mieszka jest Juliusz Cezar Juliusz Cezar, gdzie jest słynna mowa Antoni sza nad zwłokami Cezara w obecności Brutusa innych spiskowców i już przy użyciu wielu figur retorycznych Antoniusz Antoni owi udaje się podburzyć tłum przed chwilą Brutusa wychwalano chciano mu pomnik stawiać chciano go obwołać Cezarem, a po przemowie przemówi Antoni sza tłum rusza miasto, żeby wymierzyć sprawiedliwość spiskowcom, żeby palić ich domy, żeby ich zabić no i wybucha wojna domowa nawet Bogu ducha winnego poetę zatrzymują na ulicy, ponieważ zbieżność nazwisk jest 1 spiskowcy wraz z poetą to go zabijają a gdy mówi że, że przecież nie ma z tym nic wspólnego to mówią i tak jesteś wart zabicia za to, że złe pierwsze piszesz no i tłum jest bezlitosny bezrozumnie i tak to Szekspira najbardziej wstrząsającą historię jednak pokazuje w drugiej części Henryka szóstego sztuka też u nas praktycznie nie grana i tam jest ukazana powstanie konflikt klasowy i psychologia tłumu tak tak tak tak konflikt klasowy późnego średniowiecza powstanie Jacka Ka ida, który to na czele kilkunastu tysięcznej armii właściwie złożonej z rzemieślników chłopów rusza na Londyn i po drodze obwieszcza reformy, jakie chce w kraju przeprowadzić, bo on nie tylko chce zdobyć obalić istniejący władze nie tylko zdobyć władzę, ale chce gruntownie zreformować kraj zaczyna od reformy finansów wprowadza ceny urzędowe wprowadza obietnice, że wszyscy przejdą na utrzymanie jego jak tylko on będzie zostanie królem najpóźniej bierze się za prawników i pada hasło trzeba zabić wszystkich prawników, bo są nie nie posłuszni i tworzył prawo, którego lud nie rozumie walut w dodatku nie umie czytać pisać, więc w zasadzie wszystkiemu winni są ci, którzy umieją czytać pisać, więc w ramach rewolucji oświatowej edukacji kształcenia nowych elit należy zabić wszystkich, którzy umieją czytać pisać tam przypadkowo taki nauczyciel jakich Bakałarz napatoczył, którego schwytano na gorącym uczynku, ponieważ książką zmierzał w kierunku szkoły i chciał nauczać dziatwę, więc go natychmiast, więc jego jego przestępczą naturę natychmiast ujawniono i zostaje powieszony razem ze swoją księgą później inny następuje szereg reform oczywiście opozycja zostaje obalona ścięta nawet nawet taką zabawę ludową się urządza 200 te głowy opozycjonistów każe im całować nie wiem czy to jest ukryta jakaś aluzja do orientacji seksualnej tak to trudno stwierdzić na każdym razie kategorycznie drastycznie rozprawia się z opozycją a kiedy pytają go oprą prawa czy będzie sprawiedliwość oczywiście, że będzie sprawiedliwość wypowiada tak Keith znamienne słowa mówi moje usta będą parlamentem tego kraju uważam, że to jest bardzo piękne zdanie moje usta będą parlamentem tego kraju no ale jak to bywa z takimi z tłumem tłum podburzony przez retorykę ów przebiegłych wykształciuchów jakiś zmienia natychmiast zdanie i i dziś przywódcy staje się zabronionym biednym człowiekiem w końcu zginie złapany w jakim zagon kapusty wrócimy do naszej rozmowy Wulffa na co pan kiedyś w ręce wpadła mi taka książka chyba się pod koniec lat osiemdziesiątych ukazała po niemiecku, a po angielsku niedawno kraj ten rumor Szekspir nie będzie można natomiast jest zwrócimy się rozmowy o informacjach informacje o 1140 już za kilka minut prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego państwa moim gościem informacja o czary państwa i moim gościem jest pan prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego w Gdańsku także Szekspirowski trwa tydzień austriacki, a my rozmawiamy o tłumie tak o tym z sytuacją władze celem takiej o mechanizmach tłumu psychologii tłumu o sznureczku ach, które kierują sterują tak to tu Szekspira rzeczywiście kopalnia jest już podałem kilka przykładów, ale zwrócę jeszcze uwagę na Nat na sprawę sprawy militarne ten absurdalność wojny nie jest ujawniana w dialogach czy jakiś przemowa monologach na ten temat tylko w Hamlecie wojsko idzie norweskie maszeruje przeciwko Polsce, gdzie Polacy mają bronić skrawka ziemi nie wartego dukata tak tylko honor jest na sali i i to w toż Szekspira wierzył głęboko właśnie absurdalność decyzji że, że wojsko jest wysyłane tam, że dochodzi do do ZUS, że tysiące młodych ludzi ginie z przyczyn błahych albo żadnych jakaś walka dynastycznych walka o władzę walka o wpływy to wszystko wszystko dla niego było 1 wielkim absurdem i tych 20 000 jak jak mówią, że żołnierz maszeruje na śmierć po co po nic no to to seks to to głębokie głębokie było przekonanie zresztą, a propos władzy to w Hamlecie też jest obdarzony sam nieporadność niejako niejaka Hamleta, który nie wie nawet, jakie to wojsko maszeruje, a w tamtych czasach przemarsz wojska przez, zwłaszcza obcego, ale każdego wojska ze swojego też było katastrofą, bo Czyż to wojsko po drodze musiało się wyżywić i okradali rabowali okoliczne wioski miasteczka, przechodząc nie mówiąc o gwałtach i no i przemocy stosowanej także to tym przemarsz wojsk inaczej wówczas wyglądał dlatego Klaudiusz Hamlecie musi się zgodzić na ten na ten przemarsz to tak to jako ciekawostkę też podam że, że wojsko, maszerując zwiększało swoją siłę, ponieważ wykorzystywano sytuacji i na siłę włączono do armii młodych chłopaków ze wsi i w miarę postępu ta armia rosła czy jak śledzić szwedzki potop nastał w Polsce to ta armia świecka była stosunkowo nieliczna i później stała się bardzo duża dzięki polskim chłopom, który na siłę włączone świeckie szereg tak było w czasie w tym szesnastym 17 wieku w czasie wojny trzydziestoletniej to samo także to to to inaczej trzeba sporo w każdym razie u Szekspira mamy też pewne zrozumienie dla dla racji tłumu, zwłaszcza biednego i wygłodzone go to właśnie Koriolan nie mamy gdzie tłum cierpi z powodu braku żywności to to to też było nagminne w czasach Szekspira, że w wypadku nieurodzaju konsekwencją natychmiast dotykającą szeroką społeczność był był brak żywności albo wywindowane ceny podstawowych produktów żywnościowych i po prostu wielu nie było na to stać była też było też zjawisko spekulacji tych ci, którzy tu, w których stać było na to kupowali zapasy ziarna, licząc na to że, że jeśli się okaże, że jest nieurodzaju wszystko na to wskazuje to ceny pójdą w górę i chowali to do wiosny, żeby sprzedawać po zawyżonych cenach uważa się zresztą że, że Szekspir też maczał w tych spekulacjach palce już jako osiadł w Stratford, gdzie to to zachował się pewne rachunki wskazujące na to że, że parał się również czymś takim on 3 pierwszych mają sporo za uszami staje się zatem jego udziały wygląda też, jakie były machinacje kogoś tam tak się wyrażę zaszantażować to ja dokładnie tej sprawie nie znam ale, ale udziały się kupowało i przychody mogły być znaczne, choć wiązało się też z ryzykiem teatry np. zamykano podczas zaraz to były wyraźne przepisy, że jeśli tygodniowo umiera z powodu zarazy powiedzmy więcej niż 20 osób to wtedy ogłasza się kwarantanny zamyka wszystkie miejsca publiczne, a biednych chorych zamykano w domach, uniemożliwiając wychodzeniu do miasta, ale to to było coś potwornego nam trudno sobie wyobrazić, że połowa miasta umiera na zarazę, ale wracając do kory ona to tam mamy właśnie taką sytuację, że tłum oskarża władzę o to, że że, że trzyma w magazynach ziarno w celach spekulacyjnych no i z tego powodu wybucha bunt, ale dzięki dzięki retoryce ponownie ta retoryka wpływa na rzecz na rzecz władców tłum się uspokaja i czekana na lepsze czy jakiś jakiś stosowne decyzje władzy tam Mariola znowu kolejny tekst, który aktualne no jest aktualny może być aktualny niezadowolenie tłumu wobec władz dzielnicy i obietnica, a jednocześnie niechęć władzy do ustępstw Koriolan Marze zrobić rzecz prostą on ma obnażyć się do pasa przed tłumem, żeby pokazać blizny po ranach, jakie odniósł, walcząc za ojczyznę on uważa, że to uwłacza jego godności, że jest to poniżające rząd przed prosta kami ma się obnażać cokolwiek po pokazywać, że o nim na słowo nie wierzą tak nie znają jego dokonań musi to pokazać jeszcze także Night w rezultacie dołącza do wrogów ojczyzny i walczy przeciwko swoim także u polityka Szekspira on wszędzie się znajdzie dziś seks jest wykorzystywany jako tekst polityczny, chociaż bardzo niewielkim stopniu w krajach anglosaskich to jest właśnie dziwne ja oglądałem przecież przedstawienia i rosyjski ukraiński niemieckie hiszpańskie różne bardzo ormiańskiej ormiańskiej z chińskiej japońskiej na całego świata i bardzo często teksty szekspirowskie są dostosowane do sytuacji politycznej w danym kraju są komentarzem też tej sytuacji często bardzo trafnym często, a czasem takim po po prostu powierzchowną krytyką stanu przedstawienia stanowią powierzchowną krytykę zła no i a w krajach anglosaskich tego tego nie ma oni jakby nie umieją nie mają nawyku czytania pomiędzy licznikami u nas w latach komuny to było nagminne, że rzeczy stało się tekst zawsze jakiś podtekst był polityczny zawsze jakaś iluzja aktor aktor wystarczyło, że aktor wypowiada uczy czy imitował fonetykę jakiegoś przywódcy od razu był śmiech na sali od razu było wiadomo, że to jest satyra na maksa, czyli Greka w nie mówiąc już o tym jak jak aktor aktorka w stanie wojennym wychodziła z kajdanami na na dach na rękach i takie też kiczowate z ceny oczywiste sceny dosłowne były z entuzjazmem euforycznie wprost przejmowane przez przez widzów, ale wtedy wszyscy wszyscy szukaliśmy pocieszenia w sztuce sztuka teatru wówczas również stał okoniem i nie dawał się o oficjalnej propagandzie bardzo niewielu twórców łamało zakaz występowania w telewizji a, a jeśli to robili to później byli wykaz kiwanie na scenie tutaj przeniesienie się do innego teatru też nim nic nie dawało, bo te oklaski za za aktorem szły pamiętam przypadek takiego Warszawskiego aktora, którego wynalazki Ano za to, że się pokazał w telewizji czy na jakiś Akademii pro komunistycznej później przeniósł się do Elbląga i te oklaski, zanim poszły w Elblągu targowy Class Iwana które, które dramaty Szekspira pan skreślił w ogóle jako nienadające się już nuda nudna Chudy po prostu kocha ja myślę, że te wspomniane historyczne Drama dramat zwane zwane kronikami to tylko przy znacznym skrócie mogły mogą mogą zaistnieć zaistnieć w naszych teatrach i upraw praktycznie nie grane to tak jak jak polskie dramaty Wyspiańskiego 3 czy inne dotyczące królów naszych z przeszłości nie podbiją scen światowych, chyba że mamy do czynienia z genialnym reżyserem, który to po swojemu zrobi dzisiaj żyjemy w czasach kiedy, kiedy mamy do czynienia z teatrem reżysera tekst Szekspirowski czy innego autora nie jest już tak nabożnie traktowany wręcz przeciwnie teksty się skraca czasem drastycznie czasem bez sensu kilka sztuk łączy się 1 tekst niekiedy dodaje się teksty innych autorów nawet dzisiejszych niekiedy dopisuje się to dopisywanie chyba jest najgorsze, bo u nas jednak robią to często ludzie nieprzygotowani do do tego poziomu poziomu pisarstwa często to są takie pół amatorskie gry mały jakiś dawna, ale ale taki TEN-T dzisiejszy się zrazi rozumie mówi pan Czesiek Spiró nie nie nasz Szekspira jest jest bardzo bardzo starannie dobierane i tam mamy bardzo ciekawe działania artystyczne na wjazd mówi o tej codzienności czy traktowaniu klasyki w teatrach dzisiejszych w Polsce które, gdzie kult to co kiedyś nazywano kulturą literacką no jak, jakby zza nich żyło swój dawny poziom Unię co ów dramaturg w teatrze jest zawodowym pisarzem on ma niezależną najczęściej niezależną karierę pisarską i to się sprawca sam oglądałem przedstawienia luka Percevala, gdzie spora część tekstu jest opisana tu świetnie wychodzi bardzo panu dziękuję państwu moim gościem był pan prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego, który trwa tydzień austriacki informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut, którego gościem będzie Adam redaktor Adam Michnik dzisiejszy program przygotował Paweł wzi Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!