REKLAMA

Marian Banaś nie ustąpi

Połączenie
Data emisji:
2019-12-04 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
cienie trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami Grzegorz ma Makowski z forum idei fundacji Batorego i Collegium Civitas dzień dobry no wreszcie aż będziemy mówić o aferze Banasia okiem specjalisty od korupcji czy twoim jak nie jak mniemam licznych przemyśleń dostarczać cała ta historia łącznie z tym ostatnim zwrotem akcji, czyli z pismem, które już już było gotowe już miał podpisać nagle się piesi powiedział nie zrezygnuje co zrobić o znaczeniu to nawet jest Rozwiń » dalszy ciąg sprawy, bo pismo okazało się niebyły albo niedoszła natomiast spojrzałem przez naszą rozmową do internetu się okazuje, że pan prezes Banaś też wystosował oświadczenie, w którym jest, że wnoszenie podań do myśli będzie trwał, iż i, więc chyba tamta historia z PiS to już mocno nie była jest no oczywiście nie no to jak mówi, że to pismo jeszcze tego, jakkolwiek dotyczy to oświadczenie oczyści zostało wydane dzisiaj parę godzin temu i wszyscy usłyszeliśmy, że Marian Banaś był gotów odejść, ale stał się przedmiotem piątek jakieś rozgrywki politycznej i nie spodobała mu się taka historia taki obrót rzeczy tutaj chodzi też jak rozumiem rodzinnej tą presję na syna ja rozumiem, że to jest właściwie, gdyby tak się zastanowić nad takim układem, czyli nominują mamy swojego nominata stawiamy go na stanowisko potem on się nie słucha no to i IT i ta presja, którą prawo sprawiedliwe próbuje na niego wywrzeć na też jest w pewnym sensie niesmaczna, bo tak spojrzeć na na całokształt tej historii nieznaczna to jest tak bardzo oględne słowo jest po prostu rujnujące dla państwa, zwłaszcza że mamy do czynienia z organem konstytucyjnym natomiast nazwaliśmy ekspertem od korupcji oczywiście jak nietrudno jest pokorą nie poczułem się jak najbardziej w końcu w taki jest, ale właśnie, żeby nawiązać do tej korupcji, bo u nas funkcjonuje takie jest to śmiała się co dziwić, że korupcja to jest przestępstwo tak to jest łapówkę no takie stereotypowe postrzeganie tego fenomenu natomiast na tak, by spojrzeć na taką najprostszą definicję korupcji transparent z internatu, ale zawsze do tego wracam nie moja ulubiona, ale sprostają wydaje się, że wiele rzeczy tłumaczy to tam jest mowa o tym, że korupcja to jest nadużycie powierzonej po angielsku nawet trochę ciekawie brzmi ciasta, czyli takiej zaufanej powierzonej władzy dla osiągania celów, które są prywatne albo w ogóle niezgodne z celami powierzenia tej władzy no i teraz ze rozbierają są definicje na czynniki pierwsze znacie partia Jarosława Kaczyńskiego prawa i sprawiedliwość czasem zadać pytanie czy oni dostali władzę od suwerena wygrali wybory i teraz czy oni podjęli decyzje o wy delegowani pana Mariana Banasia to bardzo ważne stanowisko, kierując się celem, w którym ta władza oni dostali znaczy interesem publicznym interesem społeczeństwa dobra instytucji tak dalej oni po prostu chcieli posadzić tam swojego człowieka, że pilnował ich prywatnych partyjnych partykularnych interesów no, więc jeżeli ta druga opcja jest prawdziwa wiele na to wskazuje na to mamy w takim sensie socjologicznym po prostu do czynienia systemową korupcją czy partia obsadza swojego człowieka po to, żeby kinową ich interesów ani interesów interesu publicznego interesu instytucji dobrostanu państwo, więc powiedział socjologicznie to jest po prostu korupcję natomiast sytuacja cała ja też chciałem to podkreślić jak mam okazję w mediach ona wyłączna wina prawa i sprawiedliwości i wyłączna wina tego, że nie ma totalnie żadnej refleksji na temat standardów powoływania osób na najwyższe stanowiska państwowe i to widzimy jak bowiem nie tylko np. w przypadku pana Banasia, ale wszystkich innych tak czy tam, gdzie jakieś organy państwa prezydent Sejm Senat one powołują takie osoby czy wnuczka sędziowie Trybunału Konstytucyjnego członkowie krajowej rady Radiofonii telewizji czy członkowie KRS, czyli krajowej rady sądownictwa tam wszędzie jest bezrefleksyjne totalna i żeby kontrastować to spójrzmy np. na stany Zjednoczone jak tam są powoływane osoby na tego rodzaju stanowiska, które nie pochodzą z bezpośredniego wyboru tak tam przesłuchania na nie prokuratora generalnego na sędziego Sądu Najwyższego to nic nie trwają 2 godzin czytam 2 miesięcy trwają miesiącami tak oczywiście to nie gwarantuje 100%, że zostanie wybrany najlepszy człowiek chce też człowiek, który tak będzie wolny od partyjnych wpływów w stanach też widać tak, ale jednak raz, że zmniejsza się w ten sposób ryzyko takich sytuacji, jaką mamy do czynienia, bo jednak się kandydaci mówiąc kolokwialnie mogą zostać odstrzeleni z tego procesu, ale 2 cała opinia publiczna ma szansę dowiedzieć kim są dziś ci ludzie i to nie jest tak, że tak dziś tam chowane w jakiś tam aktach nagrywane jakąś marką sejmową tylko oglądamy np. przesłuchania kandydatów na najwyższe stanowiska w CNN oni transmitują na cały świat każdy, kto chce zobaczyć jak to wygląda to to może obejrzeć ludzie w stanach to naprawdę oglądają, tak więc jestem takie publiczna kontrola nad tym wszystkim tutaj tego nie ma no i teraz jeszcze wracając z korupcją czy niema publicznej kontroli nie ma odpowiedzialności no to mamy partyjniactwo i prywatę tak naprawdę no to jest konsumujemy efekty tego wszystkiego to jest oczywiście pytanie o to czym się stanie Najwyższa Izba Kontroli pod kontrolą Mariana Banasia w tej sytuacji prawda pytanie o, aby prestiż tej instytucji autorytet, a autorytet to właśnie wszystko co ma Najwyższa Izba Kontroli moim zdaniem już go nie ma straty, bo kiedyś nawet rozmawialiśmy czy w ogóle przeciętna wiedza wnoszą niestety nasza Obywatelska o tym jakie mamy instytucję niezbyt rozwinięta, kto nas to widać sondaży na temat oceny np. różnych instytucji państwowych, gdzie nie pada pytanie jak pan ocenia nic tam nie pamiętam odsetku, ale jest bardzo duży odsetek od dziś trudno powiedzieć o sporządzenie wiedzą to jest po prostu po nas dzieli się tym nie spotykają do ich mieszkań nie przychodzi kontroler NIK-u nie sprawdzają co mają w lodówce jasność to nie jest jakaś instytucja, która dla przeciętnego obywatela jest bardzo widoczny jak ale, ale wdrożono też dorzucę trochę tutaj koksu mianowicie, że nie wiedzą też Rzecznik Praw Obywatelskich teoretycznie jest instytucja, która powinna bardzo interesował to prawda no w ogóle nie wiemy wielu instytucjach, które mamy tak, ale tutaj ten konkretny przykład jest o tyle jeszcze bardziej porażający właśnie, że wielu ludzi dowiedziało się od instytucji tylko za sprawą sprawy pana Mariana Banasia no to jest ja uważam, że po prostu to jest, iż chodzi o reputację to jest koniec na wiele lat nie mówię, że na zawsze pan wszystko da się odbudować w dłuższej perspektywie, ale dla mnie to już z porażkę reputacyjne dla instytucji prosili mamy właśnie drugą instytucję martwią się sprawą i sprawiedliwość po Trybunale Konstytucyjnym jak mogą, nawet jeżeli np. wziąć taki wariant, czego nazwać optymistycznym, że jakby na przekór tej nagonce, która jest ewidentnie też na pana Mariana Banasia niezależnie od tego czy one uzasadnione nieuzasadniona, nawet jeżeli on np. się wybija na taką niezależność tak będzie w kontrował wszystko to co ta władza, która powołała na to stanowisko teraz jakby na przekór pokaże taką niezależność tak no to w co już jest po herbacie znów jak mówią znowu kolokwialnie, bo nie da się w tym momencie tego właśnie ubrać taką niezależność prawdziwą takie tego człowieka tej instytucji tylko po prostu to już będzie wieczna odwieczny konflikt w wiecznym postrzegania tego w kategoriach konfliktu na, jeżeli on prawda nie będzie bardziej spolegliwy taki sposób nie spuści z tonu może zrezygnujemy to też nie pomoże, bo jednak gra się już stały ją w ciążę o tym, jeśli jeśli mogę 1 rzecz społecznym czy mamy czas mamy właśnie, bo już odczyt jest fatalny dla dla Najwyższej Izby Kontroli co się stało ale jakby to co się dzieje wokół odkryć próby odkręcenia no to jest jeszcze bardziej fatalne znaczy w ogóle sam pomysł całe szczęście nie jest jakoś bardzo eksponowane, ale np. z takiego zachowania opozycji naprawdę zmienimy konstytucję, żeby teraz pana Banasia odwołać no to jest w ogóle sprowadzanie konstytucji do czegoś co znane z PRL-u się nazywało prawa powielaczowego znaczy jak nam szybko chcemy załatwić jakąś sprawę prawda i to ubrać to w piórka prawne to rzut produkujemy jakiś Łukasz czy rozporządzenie i załatwiona tak i co prawa powielaczowego polegała właśnie na tym, że się na powielaczu powielał liczy już tak naprawdę upadek totalny jeśli chodzi o praktykę stanowienia prawa i w ogóle sam pomysł znaczy dla mnie, że coś takiego w ogóle się mogło pojawić w debacie publicznej oburzający po prostu i to mówi np. pani Emilewicz, która mówi, że rzeczy są dysfunkcje konstytucji pani minister Emilewicz i że to jest wina tych ram prawnych, które mamy ustrojowych i że jest to sytuacja z panem, bo nasze to bzdura ona powiedziała w TOK FM nie za 2 dni temu co bzdura to jest po prostu kłamstwo jest oburzający jest z punktu widzenia takie obywatelskiego tak ramy prawne są tak to problem polega na tym że, że prawo i sprawiedliwość ze swoim ego partyjnym w tych ramach się nie mieści nie chce się podporządkować nie chce przeprowadzić procesu wyboru najważniejszych najważniejszej osoby w państwie natomiast to nie jest problem tych ram prawnych tak jesteś tak, by debata wokół tego jak to odkręcić ona zaczyna uderzać naprawdę podstawy państwa na równi z tym co się działo wokół Trybunału Konstytucyjnego na początku poprzedniej kadencji PiS to jest całe cały czas logikę logikę trzeba odwołać, bo przegramy moim zdaniem Ciach jeszcze 1 refleksja naszła przed rozmową, że tam się dyskutuje różnych planach różnych ramach tak może to Bóg zaprosił zaproście jakieś prawnika, żeby się tego od nas, ale ciekawostka polega na tym, że art. 206 konstytucji, mówi że prezes najwyższej Izby Izby kontroli nie może być bez uprzedniej zgody Sejmu pociągnięty do odpowiedzialności karnej one pozbawione wolności tam dalej ten przepis, mówi że zad może być zatrzymany niezwłocznie powiadamia się marszałka, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego, ale nie musi nie musi i ustawy o NIK doprecyzowuje to w art. 18, który mówi także prezes Najwyższej Izby Kontroli nie może być zatrzymany lub aresztowany z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa, jeżeli zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia za zapewnienie prawidłowego toku postępowania, więc sobie tak myślę, że jak zmienić ten art. 18 ustawy o NIK wykreślić to z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przez te państwa ten kawałeczek no to zasadniczo chyba można byłoby zatrzymać tego prezesa Najwyższej Izby Kontroli, bo właśnie dzieli ni, jeżeli PiS jest dla niego tak zawzięte ten to przecież marszałek Sejmu nie nakazu natychmiastowego zwolnienia i prawda już może to być jakiś plan de albo c władzę może wszystko prawda tak tylko właśnie, jakim kosztem to jest pytanie podstawowe, w którym po raz kolejny przychodzi nam się mierzyć dziękuję bardzo Grzegorz Makowski forum idei fundacji Batorego Collegium Civitas 1335 za chwilę informację o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA