REKLAMA

Co Polacy sądzą o plastiku? Zapytała o to sondażownia GfK

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2019-12-05 12:40
Czas trwania:
14:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze jest dwunasta 42 to jest raport gospodarcze Radia TOK FM Aleksandra Dziadykiewicz zapraszamy tradycyjnie najpierw bardzo krótka relacja z rynków zatem za euro teraz płacimy 4zł i 27gr za dolara 3zł i 85gr frank teraz kosztuje 3zł i 89gr, a brytyjski funt 5zł groszy 6 giełda w Warszawie w tej chwili na lekkich plusach WIG 20 zyskuje 62% indeks WIG 4 w górę jeszcze 1 informacja ministerstwa rodziny pracy i polityki społecznej ministerstwo zawsze na początku Rozwiń » miesiąca podaje informacje o tym jak wypadła stopa bezrobocia rejestrowanego Otóż w listopadzie stopa bezrobocia rejestrowanego to 51%, czyli trochę więcej niż było to w październiku, ale to jest umówmy się bardzo niska stopa bezrobocia bardzo niski wynik poza tym to często jest także w listopadzie grudniu po prostu stopa bezrobocia trochę rośnie ze względu np. na ukończenie niektórych prac sezonowych przy czym zawsze, kiedy mówimy o stopie bezrobocia warto też pamiętać, że nie są dane, które pokazują w pełni obraz polskiego rynku pracy czy pełni obraz tych, którzy pracy nie mają, bo nie wszystkie osoby, które realnie nie pracują nie wszystkie osoby widnieją w statystykach w urzędach pracy, ale jest pewna dama, na którą się posługują nie tylko Polacy tylko w ogóle dużo kraju się podobnymi danymi posługuje zatem dlatego warto o tym, też wspominać 51 tyle wyniosło bezrobocie w listopadzie tego roku raport gospodarczy, a my w raporcie gospodarczym dzisiaj będziemy rozmawiać o tym jak my konsumenci jak my klienci widzimy obserwujemy co myślimy o różnych działaniach związanych no właściwie z ochroną środowiska, a tak de facto jeśli chodzi o redukcję plastiku za studia pan Szymon Mordasiewicz dyrektor komercyjny panelu gospodarstw domowych GfK Polonia dzień dobry dzienną to jak to jest z tym plastikiem nowo ta kampania taka ekologiczna bardzo dobrze żona ma coraz większy oddźwięk, że coraz więcej osób no czuję, że coś w tym plastyki jest nie tak dobrze by było się go pozbywać codziennego życia, ale z drugiej strony są też ludzie, którzy mówią, dlaczego to jako zwykły konsument musi martwić o 1 kubeczek po jogurcie skoro jakaś firma produkuje tych jogurtów dziesiątki tysięcy dziesiątki milionów i to ona wprowadza je na rynek właśnie jak to jest w naszych odczuciach opinia chińskich i taki tak w kwietniu maju tego roku przebadaliśmy konsumentów 11 krajów to co kraje, w których działamy jako jako firma właśnie pod kątem sprawdzenia, jakiego rodzaju zjawiska związane albo obawy związane ze środowiskiem dominują wśród konsumentów, bo to też grupa, która nas najbardziej interesowała tych, którzy dokonują zakupów zakupów spożywczych chemicznych i kafeteria to było 16 różnych zagrożeń tam, bo zmiany klimatyczne oczywiście tematy związane z plastikiem tematy związane z wycinką lasów tropikalnych zanieczyszczenie powietrza wody, czyli wszystko to co się składa na kryzys klimatyczny tak naprawdę akta Massu mówimy o tym wiemy tylko fachowcy, ale często w głowie konsumenta są 2 zupełnie różne rzeczy i coś może być częścią innego a, a de facto dla konsumenta to konkretny temat, którego bardziej bardziej interesuje no i okazało się, że jakby, pytając ich, jakie jakaś pierwsza piątka takich tematów, które najbardziej bolą to 70% tych konsumentów z 11 krajów powiedział właśnie tematy związane z plastikiem zarządzaniem plastikiem zarządzeń odpadem plastikowymi z obrotem plastiku plastikiem w ogóle w gospodarce, czyli wychodzi na to, że przynajmniej z tych deklaracji od pytanych konsumentów problem z plastikiem z tymi twa tworzywami sztucznymi wychodzi na większe np. niż smog, a to zależy teraz środka albo rzeczywiście 11 krajach to ma plastikowy budzi największą obawę, ale popatrzymy sobie już na poszczególne kraje to Niemcy ostro plastik, ale Polska rzeczywiście to jest zanieczyszczenie powietrza to jest temat, który budzi największą największe obawy i wątpliwości, bo przecież też trzeba wziąć pod uwagę, że czujemy się pewnie trochę inaczej jako konsumenci w temacie tego co my możemy zrobić ze smogiem, a co możemy zrobić plastikiem, czego możemy oczekiwać w kontekście poradzenia sobie ten temat no tak rzeczywiście ma rację, że kiedy się patrzy na to wszystkie informacje dotyczące szeroko rozumianą ochronę klimatu razem to wychodzi, że jest bardzo duża grupa tematów, które są ze sobą powiązane, chociaż być może my na co dzień tego związku nie widzimy, a rzeczywiście przeciętny człowiek słyszy trochę o tym, trochę tamtym trochę, o czym jeszcze niekoniecznie musi łączyć te wszystkie kropki kryzys klimatyczny, ale coś może pasować, bo nie pasować wróćmy do tego plastiku, bo rzeczywiście jest to temat, którym znowu jest głośno nie chciała pana zapytać czy gdyby Sony jako konsumenci co my jako Polacy sądzimy na leki temat, kto powinien rozwiązać ten problem, kto powinien zająć się rozwiązanie to od plastiku, a do spojrzenia jest też bardzo jasne przejrzyste to wręcz patrząc na liczby to aż przyjemnie było na to patrzy otoczkę są jednoznaczne i praktycznie w każdym z 11 krajów to przebadaliśmy największe oczekiwania wobec tego, kto podejmie konkretne akcje są skierowane do producentów do producenta producent Noela administracji Państwowej tylko do tych, którzy produkują i wpuszczają na rynek dokładnie tak przy czym skoro o tym, pani wspomniała rzeczywiście w Polsce jest też całkiem wysoki odsetek tych, którzy uważam, że administracja Państwowa może chodzić, ale ciekawostka w Rosji oczekiwania są właśnie wobec administracji Państwowej tam mniejsze oczekiwania to zrobią ci, którzy są graczami na rynku czas oczekiwania wobec strefy sfer sfery rządzącej, ale wracam do Polski 95% konsumentów mówi oczekujemy, że tym tematem zarząd producenci, aby może inaczej, że podejmą konkretne działania mające na celu poradzenie sobie z tym problemem i wręczone dokładnie, czego oczekują a czego oczekują, iż chodzi o producentów to są 3 takie rzeczy samych po pierwsze, oczekiwanie takie, że zastąpią plastik jakimś materiałem panią to może się rozmawiać, bo to bardzo ciekawy temat drugi temat jest taki, że jeżeli używają plastiku to będą używali plastiku, który da się zdecydować może to być opakowania kontestowane w każdym razie dążą do czegoś co mogłoby być nazwane nie ich języku, ale już też w języku fachowców gospodarkę obiegu zamkniętego trzeci temat jest też ułatwienie konsumentom zarządzenia swoimi podaniami oczekują, że producenci wprowadzą systemy depozytowe systemu, które pozwolą przyjmować zużyte opakowania no pewnie ze służbami hitem czy albo one najmniej albo przynajmniej nie zastanawiać się nad tym z czego to opakowanie zrobione czy właściwie mam wyrzucić do plastiku może to jest Niewiem papier pokryty folią SA może bez folii to konsument ostatecznie potem staje przed swoją świetnie okiem patrzy na odpady nie jest pewien co z tym zrobić, czyli jak rozumiem ta jasność w pokucie tak, żeby było jak najbardziej ekologiczne drodzy producenci, a dodatkowo pokój tak, żeby jako konsument nie musi stać świeckim 5000 zastanawiać dokładnie tak głodna dobrze, a właśnie to jest to my widzimy nową człowiek tak możemy się dobrze się postaram rzeczywiście nie weszli foliówek w sklepie nie będę kupował jabłek zawinięty w KE w właśnie folią folie tylko pojedyncze sztuki tak dalej itd. ale są takie działania oddolne słusznie, że podejmujemy jako konsumenci no ale właśnie to jest ciągle popełnia kropla w morzu potrzeb, a czy my jako konsumenci zauważamy, że rzeczywiście firm, których oczekujemy coś jednak z tym robią tak przecież, zanim się do tego jeszcze słówko detalista polityczną ważnym elementem gry rynkowe oczywiście Unii tak naprawdę kupujemy ją też odpowiedzialni za całkiem niemałą część pewnie też generowanych odpadów plastikowego w jego wypadku coś co ciekawe co też pewnie powodu inną presję w kontekście oczekiwań konsumentów tylko 6% konsumentów oczekuje, że detaliści podejmą jakąś akcję to tylko albo aż, ale proszę zwrócić na udo uwagę na różnice praktycznie od wszystkich producentów oczekuje się jakiś akcji od większości detalistów i teraz mówiąc o tym co zauważają konsumenci, bo tak, jakbyśmy pogrzebali sobie prasę internet to tak naprawdę znajdziemy wiele różnych tematów związanych z tym co faktycznie są zrobione Artur powiedział to taki postulat detalistów producentów mówi o tym, więcej bo kiedy pytaliśmy się konsumentów polskich czy potrafią wymienić markę konkretnie producencką taką, która rzeczywiście podjęła akcję związane z zarządzeniem odpadami plastikowymi to tylko 7% osób odpowiedziało, że coś takiego zauważyło tylko 7 i to marki tak naprawdę został skazany to była Marka i Rosie Coca-Cola co to co ma duży sens, bo to też taki moment, kiedy głośno było ich cyklom matach to była Marka Organique Niemcy panikują oczywiście, ale Marka do detalisty, więc pokazująca w ogóle też fajne fajne bardzo temat i ostatnia Marka Żywiec Zdrój czyli, czyli producent wody wody źródlane oka, czyli wychodzi na to, że ten, kto jest silnym marketingu ten właściwie jest w stanie dotrzeć do świadomości konsumenta nawet pewnie jak rozumiem nawet wtedy, kiedy te działania uczestniczą, bo to też zawsze problem co z tego co jest komunikowane przez firmę, która mówi, że zajmie się problem styku jest rzeczywistym działaniem podszyty my troską o środowisko co jest tym właśnie to jakoś czemu, czyli my tutaj powiemy, że 5% naszej produkcji już będzie ograniczenie plastiku 95% nadal nie będziemy komunikować tylko tę zmianę, więc rozumiem ten ktoś silniejszy na rynku w ogóle już nie jako Marka i tak szybciej te wiadomości konsumenta tego nie byłbym pewien powiedziałbym raczej, że liczba na tej liście jak wspomniałem nie ma innych wielkich firm, które zrobił bardzo dużo mamy kilka firm w Polsce, których fabryki pracują już jak w ujęciu rok jest do końca nie wie no właśnie po zdobędzie ten marketing to jest problem braku organ właściwy market ami i niekoniecznie tutaj obowiązywał mówimy dzisiaj gościem, bo zostały podjęte faktyczne konkretne działania tylko no właśnie, kto wie no tak no to właśnie to jest ciekawe, bo rzeczywiście może warto tej apel rzeczywiście do firm, że jeżeli już jesteście państwo pewni, że macie ten ten cykl Giro jest albo obieg zamknięty, bo coś w tym stylu u siebie firmy to warto się tym pochwalić, bo to jest coś co może konsumenta przekonać wspominał pan trochę o tym, że konsumenci oczekują, że właśnie ten producent zastąpi plastik innym materiale zastanawiam na ile to jest deklaracja, że my byśmy chcieli jako konsumenci, żeby tak się stało, a potem jak się okaże, że producent jednak zamieni plastik szkło to będzie trochę droższy produkt tego nie będziemy chcieli kupować droższy to może być prawda, choć konsumenci też stwierdzić, że są gotowi zapłacić więcej za produkt będzie zgodny z wartościami w tym wypadku tą wartością jest właśnie troska o środowisko, ale ja tutaj skaza na inny temat i inny problem taki poziom bardziej branża, bo to są pewnie takie pewne takie wyidealizowane oczekiwania konsumenta z skończmy z plastikiem, bo tylko porozmawiamy z producentami porozmawiajmy z uczestnikami rynku zdają się pytanie, jakie faktycznie najbardziej efektywny rodzaj opakowania, które można drogą można korzystać i tutaj zdania są bardzo podzielone technolodzy twierdzą, że to plastik jeśli weźmie się sumę tak naprawdę całego generowanego śladu węglowego czy w jakiś inny sposób zmierzyć jego wpływ na środowisko to w porównaniu do innych opakowań wcale nie jest tak złe, bo wypada efektywnie kosztowo przy transporcie jest lżejsze itd. tak dalej co też po pokazuje, że to oczekiwania konsumenta biorąc pod uwagę, że z dnia na dzień przestawimy się na zupełnie inny model model pracę może trzeba by nimi tak świadomością zarządzić pójść np. w kierunku tego drugiego tematu, jakim jest oferowanie produktów, które są wytworzone krów opakowania są wytworzone z plastiku już uzyskanego wcześniej redukować sumę i kilka firm w Polsce, które za cel sobie postawił redukować nowy plastik mogę od techno to nic nie używamy też tymi problem jest też trochę w tym, że one są krócej do przetworzenia, że takie szkło można właściwie w nieskończoność przetwarzać odnowa robić z tego szkła coś nowego plastik traci przecież każdy, jeżeli już w ogóle jakaś partia zostanie odzyskana traci swoje właściwości w końcu staje się nie do użytku, ale faktycznie warto zawalczyć, chociaż tę część, którą da się ponownie użyć nie daje to właściwie zapraszamy koło wracamy do tego co mówiliśmy na początku, że powinna być jasność, czego ten materiał jest ryba z jakim jest materia, żebyśmy my mogli świadomie tym zarządzić w naszym śmietniku, żeby potem świadomy odbiorca mógł świadomie przetworzyć, czyli tak naprawdę wracamy do tego punktu wyjścia na razie jesteśmy etapie takiego początkowej piątkowej wizyty rewolucji proekologicznej ale, żeby jeszcze masa jesteśmy może, więc sam koniec, kiedy byśmy sobie tych najbardziej zaangażowanych w tematy ekologiczne w Polsce to w Polsce jest 33 proc to znaczy na bardzo zdecydowanie Austria Niemcy to ponad 50% mamy dużo zrobić matek bardzo dziękuję za spotkanie pan Szymon Mordasiewicz dyrektor komercyjny panelu gospodarstw domowych GfK Polonia był moim państwa gościem kończymy teraz raport gospodarczy informację za parę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA