REKLAMA

New Yorker - pierwszy Chrysler po II Wojnie Światowej

Zmotoryzowani
Data emisji:
2019-12-06 17:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:35 min.
Udostępnij:

Konserwatywny z zewnątrz, nowoczesny w środku. Historia pierwszego modelu Chryslera po II Wojnie Światowej. Opowiada Jerzy Lemański z Narodowego Muzeum techniki

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem studio oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Jerzy dzień dobry pan dzień dobry państwu skończyliśmy na ogólnej historii kraju zżera po drugiej wojnie światowej oczywiście tak skakaliśmy pomiędzy po drugiej wojnie światowej przed nową historię musieliśmy pewien sposób przypomnieć tego producenta powiedzieliśmy, że łotr kraj, lecz na początku pracował w podziemiu i się przecież w ogóle Rozwiń » wcześniej był maszynie de dym ma trzymasz listą czy pracował na kolei jakoś później przeszedł właśnie bowiem też zrobił karierę teraz zapewnia coś nie musiał nie będzie już widzę chłopa do głowy strzeliło, że zrobił swoją firmę motoryzacyjną również wspomnieliśmy o tym, że z tej wielkiej trójki to prawie mu się udało przeskoczyć forda no ale nie do końca był jednak na trzecim miejscu i o tym, Wielkopolanie sprawne narzędzie wymyślił już mu się w ogóle nie udało podskakiwać wynik, chociaż w czasie wojny jak zaprzestano produkcji liczono się z tym, że kiedy wojna się skończy kiedyś będzie odnowa to wszystko zaczynało się liczono na to jej kraj leży, że oni nie tylko siedzą forda, ale przez GM być może nawet, że będą na szczycie nie udało się właściwie po drugiej wojny światowej i kraju definitywnie spadł na trzecie miejsce i tak już na wiele dziesięcioleci tak został trochę o tym, mówiliśmy, dlaczego w poprzedniej naszej części, ale nie powiedzieliśmy o zdaje się dość istotnym aspekcie mianowicie gdzieś na początku lat czterdziestych WSA w ogóle był wielki strajk robotników jako takich, ale też motoryzacji i to o ile nie odbiło się bardzo na drzemie no bo to oni mieli inną politykę w ogóle trochę na fordzie, ale chyba najbardziej właśnie na kraj leży decydowanie o tym, że to na początku lat jest tylko ten główny strajkował już po drugiej wojny światowej w momencie, kiedy właściwie samochody wchodziły właśnie zaczynała się ekspansja i nagle Krauze spotkał się z tym bardzo nieprzyjemny, bo załoga zaczęła strajkować przez 3 miesiące przez to było bardzo dużą tym, by całym rozliczeniu produkcji samochodów w skali rocznej w zakresie, więc 3 miesiące wszystko zamknięty i to wszystko spadło nagle cała produkcja i tutaj krajów koszmarnym położeniu po zakończeniu strajku nie zdąży się wygrzebać zaczęła się wojna w Korei, bo zaraz jednak po drugim było i kraj tak naprawdę nie ma bardzo mu się podnieść, a jeżeli do tego dodamy jeszcze samo fakt, że dosyć późno ten pierwszy model trailera, bo kraj wychodził z takiego założenia nie w piecu nagle po diable zrobimy spokojnie wszyscy też muszą robić pewno też im się zajmie my musimy zrobić coś przyzwoitego kraj zrobił samochody przyzwoite już od 400 dziesiątego roku samochody były przyzwoite to były starannie wykonane samochody dobrze wykonane samochody przemyślany samochody, ale po pierwsze, one były bez jakiegoś takiego smaczku bez bez jakiegoś takiego czegoś charakterystycznego Amerykanina czekali to było już pokolenie konsumpcyjny oni chcieli mieli pieniądze oni chcieli, żeby było coś ekstra coś poza coś fajniejszego, a kraj dość konserwatywnie do tego podchodzą, ale muszę zapytać o to dlaczego w takim razie najbardziej to na klej kraj leży się odbiło ten start strajk pracowników, bo tak jak my żyjemy to wielka firma to wiadomo Henry Ford np. od samego początku praktycznie nie trafił nie mówiąc już dają jej leczenie musimy się to atak podaży bardzo proszę daj da się tak Henry Ford od samego początku potrafił z pracownikami dogada mówiliśmy o tym nie cierpią związków zawodowych, bo on uważa, że sam poradzi on na tyle, by pracownik i tak to prawdą dba o tych pracowników, że związki zawodowe tras tracą rację bytu dogadywał się po nim dogadywali się następni i dogadywał się w celi dogadywał się Henry Ford wnuk, więc tej Ford nie miał takich problemów ze to zawsze zawsze znany był z tego, że raczej był fair w stosunku do swoich robotników jeździłem też raczej tak, a kraj lider trochę trochę się ja wiem za wysoko nosił głowy może tak to powiem uważam, że są tak doskonałym producentem, że robotnicy i tak będą korzystać za nich pracować, ale anonim, tym bardziej wtedy robiło się coś takiego, że przemysł motoryzacyjny tak się rozwijał, że duża część społeczeństwa amerykańskiego pracowała albo przy produkcji samochodu albo przy pośrednio przy produkcji samochodu i to było takie mobilizujący i kraju uważa, że jeżeli będziemy zatrudnimy w naszej fabryce w fabryce, która jest domina miedzy 3 nominatów na najbardziej rozwiniętych państw na świecie to samo to już jest powodem, że to musi grzecznie u nas pracodawca ma podskakiwać to się zemściło zwyczajnie się zemściło pracownicy powiedzieli, że czegoś takiego nieco pełny strajk jest zaprzestanie jakichkolwiek produkcji no Cry zezwala się pewnie będzie moment na kolana druga rzeczy, o których powiedzieliśmy to, że jednak faktycznie wprowadził jako ostatni z tej wielkiej trójki ten model, a właściwie 2 modele tak naprawdę 1 po drugim, ale to przecież jest wynik właśnie tego strajku można połączyć ze sobą 2 czy te modele były gotowe były troszeczkę wcześniej, ale potem jest jeszcze reklama tych modeli ten sprzedaż kraj nie osiągnie takiego złego wyniku 4 jest dziewiątym roku, dlatego że co do ponad 1 000 000 auta 1 300 000 coś takiego, który jest dziewiątym roku wydał dużo pieniędzy na uruchomienie, bo oni wydali ponad 90 000 000USD to były ogromne sumy na tamte czasy oni przygotowali do tego, ale wiadomo też, że ten 1 i 3 000 061300 000 mil 300 000 aut sprzedanych 400 dziewiąty roku to jest wynik dobry, ale nie do końca asy nie takiej regulacji, bo cała Ameryka czekała na nowe samochody Amerykanie wszystkie marki cokolwiek się pojawiło to kupowali, a potem następne miesiące już zaczynało się i uszkodził 1 taki pierwszy boom i zaczynało się rozdawanie kupić ten samochód kupić tam samochód i nagle kraj zrozumiał, że na samochód decydują się właściwie tylko na samochody trailera decydują się miłośnicy kraju Blaira po prostu nie zdobywa nowych klientów, bo nie ma nic no to jest jednak też fascynujące, że na początku lat pięćdziesiątych już można było podzielić na miłośników kraju Blaira miłośników drzemał w taki jest prawem pan już 2 medale tak znane zarządzenia zgodnie z Leśnicą dlatego prawda to jest dobra uwaga pan powiedział panie Krzysztofie, bo praktycznie jak my patrzymy to co się dzieje w stanach Zjednoczonych jest to będziemy mówili o infrastrukturze osoby podsumowanie stanu Zjednoczonych do tego wrócę, że to co się działo w stanach Zjednoczonych było potem widziany w Europie troszeczkę innej płaszczyźnie, bo pewne jak sam Łazy tej mody na samochody tej motoryzacji całej Europie były już innymi ścieżkami, ale ogólnie te trendy, które były w stanach Zjednoczonych przychodziły też do nas m.in. właśnie zamiłowanie do jakich marki tak jak u nas też, by nie chcę tutaj wymieniać europejskich Marek, ale jeżeli ktoś kocha markę i skończy się ten model marki produkcja jego kupuje następnie te kupy markę i u nas teraz też się dosyć popularne, ale dawniej nie przed wojną absolutnie nie, bo było za mało miłośników samochodów za mało było ku dyskutujących o samochodach pamiętajmy o tym, że podaż samochodów jest, jaka jest popyt samochodów reguluje nie tylko potrzeba kupienia samochodu, ale również obecność samego tematu motoryzacyjnego i atrakcyjność tego tematu przed wojną w Polsce jeżeliby pan znawcą samochodów i pan chciał porozmawiać na temat samochodu to pan tylko najdzie taksówkarza, by rozmawiać tak albo do lustra z taksówkarzami klas towarzysz jak się rozmawiało to przy sobie tak zwyczajnie nie wypadało w ogóle o tym, rozmawiać, a mężczyźni też mało, kto się na tym znał, bo mało, kto jeździł samochodem prawie nikt samochodu nie miał wobec tego to tak jakby się pan chciał znać kombajn powie prawda no i jak pan znał na kompana z kim pan porozmawia z nikim bywa nie porozmawiamy, ale lubił obaj znów wasz i tak na taksówkarza minuta rozmowy na temat zaznaczony samochodem przez wojnę były popularne już wtedy były właśnie te podziały na miłośników także inny ma fascynujące to jest fascynujące, że tak szybko zrobiło dobrze pani, żeby się zagadujemy, o czym to, o czym już teoretycznie rozmawialiśmy myślę, że to te 2 główne czynniki, które wynikają trochę się z siebie i strajk robotników właśnie wprowadzenie tego modelu przyczyniło się zresztą pan tak mówił przyczyniło się do tego, że na trzecim miejscu kraj z RB, ale dobrze wprowadził tak jak powiedziałem to 1 tak naprawdę po drugim tym modelu to był New Yorker jednak tych modeli było więcej wolności Royal Saratoga importu były tak, ale po raz, ale yorka był pierwszy jako ten podstawowy i pierwszy taki z najwyższej półki, bo Imperial ta luksusowe obydwa przecież były wcześniej produkowane jako takich jak oczywiście cena złota nie są nowe, bo to były samochody produkowane dużo wcześniej, ale 49 roku, kiedy wyszły pamiętajmy rok czterdziesty ósmy czterdziesty dziewiąty cała wielka trójka wchodzi z nową gamą modelową, bo wcześniej nie mogliby limity Stali tak dalej nie dało się wcześniej GI GI każdy wchodzi 49 roku 2 modele szlakowy flagowe podstawowe New Yorker i ten bardziej taki ekskluzywny Imperial one, chociaż one z zewnątrz nie nie różniły się specjalnie one były podobne, ale jednak wyposażenie to były 2 różne półki Imperial miał to do siebie, że już wprowadzać nowości yorka właściwie nie był jedyną nowością w New Yorker, że jako taką było to, że można było na zamówienie dostać i były Echa dnia za normalnie były bardziej hamulce tarczowe co było nowością natomiast natomiast tak nie jest to właściwie ja wiem od zabobonu inżynier nie był bardzo poprawny i był bardzo wygodny, ale co do jego zalet wad przede wszystkim wadą był jego silnik to jednak silnik jeszcze no bardzo paliwożerny to fakt faktycznie Amerykanie zwracali bardzo na to uwagę, dlatego że oni na paliwo hotele paliwo było tanie, ale jeszcze orszaki RL i zła L4 Wr 68 i rozwoju chodziły fałsz zachowały się sypało się w założeniu chodziło było popularne już było właściwie no standardem w większości samochodów tamtym okresie już dla pod koniec lat czterdziestych natomiast silnik jedno on duży błąd miał ponad 5l pojemności nie pamiętam dokładnie 5354 miał tylko 135 koni to nawet na tamte czasy było za mało i samochód rozpędza się bardzo długo ponad 20 sekund do setki potem inżynierowi trailera ulepszyć ten silnik tam niewielki i podnieśli minimalnie pojemność, ale zwiększenie mocy stopień sprężania on miał 180 koni to było trochę lepiej, ale nadal było to 16 sekund do setki Stanach Zjednoczonych na początku lat 5016 do setki nie był wniknąć do drzwi do niedostatki do 60677 lata, czyli tam, więc do 10 lat 697 na godzinę, więc nie był jakiś tam rewelacyjny wynik sportowy OKS Lary miały tam by choć dochodziły tam 1011 sekund do setki, ale to były tylko modele sportowe co dalej samochód on wyglądał dosyć fajnie moim zdaniem wygląda fajnie, bo miał przewagę elementów poziomych na pionowym to znaczy te wszystkie listy były bardzo charakterystyczne i wydłużały trochę samochód czasem, choć samochód jako takie wcale nie jak na warunki amerykańskie bardzo, czyli 4,5m tam dochodziło do 5 nie chcę nie chcę skłamać tej chwili zarobi mniej może taki wydawał się może i musiał być wydłużony, bo wydawał się niezbyt długi był wysoki nie zmuszano go kolejny, bo ja o tym, mówiłem, że kraj był nadal produkowany dla samochodów dla panów kapeluszami to było także dawniej klient chodził do salonu sprawdza, jeżeli się kapelusz umieścił on nie chciał tego samochodu on chciałby samochód taki, żeby się kapelusz unijnych i musiał to być samochód niski AKS Lary były jednak dość, a co do kapeluszy mieli problem co do kapeluszy mieli przychodziło od samochodu niski 1 pozuje wysoki dodaje to to kraj kapelusze myślimy to za wysokie jest to 1 z szefów prezydent każdy na tyle on zawsze mówił my budujemy samochody, aby siedzieć ani, aby sikać do tak takie ma złą, chcąc w ten sposób po prostu jak i w jaki sposób się wytłumaczyć, że takie wysokie już projekt Razer zaprojektował je bardzo podobał się półkolisty licznik w kraju rad jest wg 1 z ładniejszych liczników samochodach amerykańskich tamtego okresu desce rozdzielczej to był taki półką listy, a nad nim też półkoliście umieszczone były 4 wskaźniki temperatury wody paliwa Ampera mierz i ciśnienia oleju to tak pani ładnie wkomponowany był jak państwo poszukać w internecie na pewno znajdziecie deskę rozdzielczą od New Yorkera czterdziestego dziewiątego roku absolutnie charakterystyczne, jeżeli tylko jeszcze na chwilę wyjdziemy na zewnątrz pojazdu nie środków to niezwykle długa maska tak, ale krótki bagażnik, ale krótki bagażnik właśnie niezwykle długa maska kabina która, jakby z wielka to niebyła wprost do maski no i niezwykle krótki właśnie gaży to była taka kara, ale to była cecha samochodów dla 30 już, więc tutaj znowu ta ten konserwatyzm trailera i to spowodowało, że chętnie ludzie kupowali za muzyczną bagażnik za telefon głęboki dosyć, ale właśnie dosyć krótki bio kupi umieścił tam się pionowo koło zapasowe, więc musiał być głębokim sensie wysokościową natomiast nie sięgał daleko nie był długi co dalej no jak wszystko samochody amerykańskie kanapa jednorzędowe z przodu 3 osoby to normalne przesłucha, ale wręcz był podstacji, bo stacyjka była po lewej stronie natomiast uprawy pani tam, gdzie pasażer siedział schowek tak jak to w tamtych samochodach dzisiejszy jest ich zegar po prawej stronie był seryjnie montowany zegar na prąd elektryczny zagrali nie elektr elektrolit aha było radio no właśnie chciałem zapytać, bo jesteśmy w radiu krokach trochę trochę internetowym, ale jednak w radiu było radio było była była już właściwie radio stało się standardem w radiu pojawiło się powiedział pod koniec lat dwudziestych tam w niektórych samochodach amerykańskich, ale za dużą dopłatą dla tak nie jest też ono było za dopłatą, a właściwie na samym początku po wojnie stało się standardem radio radio przez ten okres nie produkowania samochodu przez okres wojny radość bardzo rozpowszechniło to były czasy tuż przed telewizją, więc charakter radio było tym okno na świat wobec tego Amerykanie, którzy mieli pieniądze był to naród konsumpcyjny nie wyobrażali sobie samochody już bez Radia sama technologia przekazywania sygnału dźwiękowego się bardzo rozwinęła w czasie drugiej wojny światowej, bo musiała musiał przecież no właśnie tak nie było tam radę silniki tak jak powiedziano nie za bardzo pierwsze tarczowe hamulce to zużycie paliwa proszę państwa on palił około 202512 km wieczorem Amerykanin Nathan to jest ja wiem, ale jednak już też to było trochę jednak troszeczkę to od jedno tak z drugiej strony jak już widzieli, że można robić takie silniki, które palą jednak mniej, więc oszczędność to dlaczego dlaczego z tego korzystać skoro inni konkurencja tzw. robiła, a tu ten model bardzo długo produkowane, dlatego że on dostał jakiś weszli w tym co amerykańskie warunki jest charakterystyczne, że jak powiedziałam, że nawet przed weszli w imię zawsze co roku jest inny wypuszczany model inaczej wyglądają inne zdrowe co roku te modele różnych krajów ze specjalnie tych modeli nie odróżniał dopiero 503 roku zrobiono facelifting i tam w tym potem faceliftingu pojawiła się agenta szyba, bo wcześniej samochody kraj bardzo późno już wcześniej i GM Ford już prowadzili samochody z gen tymi szybami, czyli nie udzielono mi węgla jest dopiero 503 roku zrobił taki klub jeszcze krótszy model troszeczkę, ale niestety nawet prawie tak samo wysoki z tego co pan mówi to strasznie duże podobieństwo wyczuwam w podejściu kraj dilera forda właśnie takiego bardzo bardzo bardzo bardzo jego wpływem się wydać naprawdę daleko i nie to jak mu nie zniósłby tego jako aksjomat mi się tak wydaje ono obraz jest jednak kraj, by pamiętajmy kraj był najmłodszym dotarły do tego, że tej trójki on się wzorowo to środki na nim swoje rzeczy każdy też proszę państwa w krajach np. wprowadził coś co było obowiązywał przez ładnych kilka lat mianowicie pięćdziesiątym siódmy roku kraj zdecydował się jako pierwszy zamieści w samochodzie podwójne światła bardzo łatwo stare amerykańskie samochody rozpoznać jeśli chodzi o ratowanie, jeżeli idzie samochód, który ma podwójne światła tu całą pewnością musi to być samochód wyprodukowany między pięćdziesiątym ósmym rokiem, a sześćdziesiątym czwartym, bo między 50 ósmy rok sześćdziesiąty czwarty wszystkie samochody obowiązkowo musiały mieć podwójny świata tak jak napraw Polony państwo pan trafić na dachach o ponowne natomiast na takie świata podwójny po raz pierwszy zdecydował się kraju, lecz właśnie pięćdziesiątym siódmym roku rok przed konkurencją i to był strzał w dziesiątkę ludziom się podobały dlatego pozostałe firmy natychmiast poszły za ciosem i też to zaczęły robić tam konta końcówka lat pięćdziesiątych to jeszcze przed nami, bo przecież wtedy się pojawia z najpopularniejszych w ogóle modeli Chryslera 300 c dla różnicowania ludzi do dzisiaj tak narażone na czerwono ważne, ale się pojawiała się wtedy dobrze to oni orkę trochę powinniśmy jeszcze ten Imperial, który był prawie bliźniaczo podobne, ale jednak bardziej luksusowe Paluchowski zachował, ale na polowych wynikał jednak wizualnego kształtu z zewnątrz czy jednak w środku miał wiele by jak z zewnątrz niewiele na tle w środku tak kraj zaczął wprowadzać wszystkie nowinki techniczne model imperia i rzecz nowości, które tak postępuje po kolei to ważne między czterdziestym szóstym roku już robić doświadczenia jeszcze przy starych modelach półautomatyczną skrzynią biegów tarczowych hamulcach powiedziałem nawet w zbiórkę wprowadził 49 roku 55 roku już właśnie Imperial wprowadził wspomaganie kierownicy lub wtedy absolutną nowością oraz elektryczne szyby, które zdominowały potem cały rynek amerykański w ogóle się nie dziwię nie ludzie nie wyobrażali sobie, żeby samochód miał elektrycznych szyb dalej no i musimy trochę tutaj Klima dla kraju jako pierwszy model im imperia wprowadził tzw. Artem oni nazwali MP niekoniecznie tylko RTM, skąd się wzięło Otóż ja mówiliśmy o 12 dzięki temu kraj doskonale funkcjonował w aspekcie reklamy Otóż jak oni zbudowali ten swój kraj zrobili, który opowiada Nowym Jorku oni tam chcieli, żeby ten budynek klimatyzowane i okazało się, że wykonawca zażyczył sobie straszne pieniądze za założenie tam klimatyzacji kraj zdecydował się prosi swoich własnych inżynierów o to, żeby opracowali taką klimatyzacji okazało się, że oni pracowali w tańcu ten klimat dla mnie i budynek miał klimatyzację tak powiem własną i inżynierowi potem założyli nawet jakiś takie konsorcjum, które zostały wchłonięte przez przekreśla rocznie po kraju wyraźnie pamiętam, jaką się artykuł w rejsie coś takiego nazywało i te korozji Consortium najpierw zakładało klimatyzację w wagonach kolejowych, ale tak doprowadzili do takich niewielkich rozmiarów zdecydowano się, że samochód do samochodu tak to poszło po pięćdziesiątym trzeci roku do samochodu i tu reklamowano kraju był mistrzem reklamy i właśnie reklamowano, że to jest takie maleństwo, że konstrukcja zajmuje niewiele miejsca w bagażniku, a pod masy, a pod maską to Klima miała część bagażników władzy ponadto, że w bagażniku to niewiele miejsca pod maską to zaledwie 1 zajmuje stopy szerokości Chopina stopę na stopy jest to 6 jedno z Rogoź no 3232 zależy w tak, ale to nie jest jednak mało, ale jednak wtedy uważano, że to jest naprawdę coś niewielkiego dali miał imperia następne jedno radio tranzystorowe za dopłatą to już wcześniej, ale z radio też pojawiał się ze ME to jest ważne, czyli z UKE fakt taki fach dalej coś nieudanego gramofon zrozumie tak gramofon był z możliwością wymiennika 14 płyt działały nie Long play, bo wolą tylko singli z innych państw 14, czyli 28 piosenek tak no to można było słowo nieudany to nie poszło, ale pomysł był później się sprawdził 53 roku Emperia dostaje wtrysk paliwa 1008. roku tempomat potem jeszcze obrotowe przednie fotele, które można na zewnątrz wyjąć nie wiem jak to młody to w reklamie to widziałem, ale ja nie jak tak naprawdę działa dla, żeby ułatwić siadanie nie wiem musiałaby dzielona kanapa z przodu, a jeszcze coś wymyśli albo 60 czwarty roku taka ciekawostka dla państwa Otóż Amerykanie lubili wszystko jest dużo prawda i kabiny miałyby duże, a jeżeli nawet nie były duże to miały sprawia wrażenie dużej ich kraj, że wymyśli coś takiego miało swoją nazwę nie pamięta ktoś nazwał pan angielska koniec nazwali, ale to był pogłos dla tylnego głośnika Samotnia głośniki przednie głośniki z tyłu i te głośniki z tych ubyły z lekkim opóźnieniem 112 sekundy 1 sekundy, ale dawały później dźwięk co powodowało, że był taki pogłos na jak nagi hali roboczej cera rząd tak jechał pan zawody wydawały się panu pan jest w ogromnej przestrzeni, bo ten wynik dźwięk tak jakby odbijał no to tata, gdy tworzyło przestrzeń w samochodzie, ale taki LM Real no tak to się myślę, że im coś nie wyszło po prostu ich widzieli jak to naprawić relacje wychodziły trafia lekarzowi też, bo powiedzieliśmy mu wyszło podwójne światła matka nie wyszło krajowi drewno po bokach samochody amerykańskie kombi wersji tej country miały takie drewniane elementy krajowej próbował wprowadzić elementach samochodu osobowy, który jeździł po miastach to durny pomysł moim zdaniem jedno nic dziwnego ten pomysł wypalił, ale przez pół roku oni produkowali samochody właśnie z elementami wykładziny takiej drewnianej po bokach okropnie wygląda bardzo szybko to kwestia gustu już na pytania jak to się Amerykanom podoba wtedy jak widać mniej niż w innych samochodach konkurencji, czyli fordzie i w General Motors, ale tak z tego co pan mówi to ciekawa rzecz znowu przychodzi do głowy, że jednak konserwatywnie podchodzili do wyglądu samochodu, ale jeżeli chodzi o wnętrza już właśnie nowinki technologiczne takie pionier, a nagrodę dawka klapki w podłodze u nas wymyślił teraz tego nie ma, ale tu bardzo fajna rzecz jak wysiadamy samochodu jakich ciemno na ulicy nowo teraz ulicę mówi to nie jest tak potrzebna jest ciemno to te lampki oświetlały dokładnie jest próg samochodu dlatego ktoś w środku, żeby być albo dla siadają w celu takim takie rzeczy oni wymyślali klimatyzację uwzględniała wielu samochodach było po prostu on albo wolno albo łączona z kraju zrobią swoje samochody land seriale regulacje dla 3 pozycje w tym, że takie ma rację proszę państwa ona zużywa około 60% energii, więc dziś w lesie nikt Amerykanie mogli sobie na to pozwolić już powiedzieliśmy, że co takie silniki, ale miała 1 zaletę jeszcze tego nie ma już skończyły państwa tylko towar klimatyzacje dzisiaj w tym myślimy i na 2 jest znana wprost bije na twarz często musimy ustawić może być natomiast amerykańskich samochodach klimatyzacja na początku była ta trybuna, żeby mały lekki rozprowadzając ją na pół 1 000 000 osób i tam powiecie składało, a potem cyrkulacja powietrza życia płyną, ale ono wchodziło nad tak to było bardzo fajny bardzo fajnie pomyślanej i to miały właśnie amerykańskie samochody do końca nie rozumiem, dlaczego ten kraj, ale jednak na tym trzecim miejscu był od lokat okay rozumiem, że się spóźnił rozumiem ten strajk ale, ale panie Krzysztofie wtedy było społeczeństwo konsumpcyjnej on kupował oczami samochody były kupowane, czyli jednak wygląd wydanie nowego kina przez weźmy np. Chevroleta skrzydła prawda kraju bardzo późniejsze zdecydowane skrzydła te upodobanie do rakiet, ale tak jak ten nie mówiliśmy o tym, antena np. to było miały anten samochodach w latach po pięćdziesiąty roku musiał koniecznie wygląda jak same głosy Sputnika wąsy takie charaktery, ale one tak wyglądały, bo to było to był ten wynik na żadnym przecież kobiety wtedy dochodziły do głosu wcześniej w latach trzydziestych kobiety nie z niespecjalnie interesowaliśmy motoryzacją u nas długo nie, ale stany Zjednoczone kobiety już też kupowały samochody one kupowały oczami ten samochód musiał być poza tym jeszcze 1 weźmy czerwony teraz jeszcze przyszło do głowy przecież te wewnętrzne zmiany konstrukcyjne nie jest tak łatwo zmienić to się robiło i nowe modele co przy Amerykanie zawsze czekał na jeszcze w październiku pojawiały się katalogi nowych modeli można, bo w salonie, bo tylko salon był wtedy informacjom od modelu nie było internetu do salonu można było pójść do salonu były kolejki w październiku jest już nowy katalog na następcę model i nowe modele on nie miały tak dokładnie zmieniony cały założeń konstrukcyjnych, bo to było zbyt trudne, ale zewnętrzny można było zmień i to napędzało rynek napędzało za w stanach Zjednoczonych kolejki były, żeby obejrzeć katalog samochodów, a u nas w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych kolejki za papierem toaletowym były za samochodami w obejmowaniu Itaka taka to była różnica proszę wybaczyć prześmiewczy ton, ale tak jak już powiedzieliśmy, że tam dużo dużo wcześniej z tą autoryzacją wszystko się odbywało to tylko nie chodzi, jeżeli w Polsce, ale w ogóle w całej w całej Europie co do, a tego wyglądu jednak nowoczesnego, a propos właśnie tych płatników zachwytu Amerykanów na temat rakiet no to właśnie ten kraj dar 300 c taki tak właśnie już był, ale raczej dobre, ale tak, ale tak już już prawie, że na początku lat sześćdziesiątych, więc to mieście wszystko przed nami kończymy historię kraju Blaira chwilę po zakończeniu drugiej wojny światowej będzie oczywiście wracać w naszych rozmowach, ale to za jaki z jakich za jakiś czas przed nami jeszcze trochę amerykańskim rynku, ale powiem o rozwoju infrastruktury drogowej rozwoju infrastruktury tzw. serwisowej samochodów powiemy też tak podsumujemy trochę to co się działo od zakończenia drugiej wojny światowej, bo faktycznie dużo się działo warto mieć trochę tak w pigułce Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki bardzo dziękuję panie dziękuję również Krzysztofa nie kłania się Nisko do usłyszenia do następnego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA