REKLAMA

"Bo nie wiedzą co czynią": wspólny język Kościoła i środowiska LGBT+ jest możliwy?

Światopodgląd
Data emisji:
2019-12-06 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:25 min.
Udostępnij:

Dokument prezentowany w ramach tegorocznego festiwalu Watch Docs, to zapis rozmów reżysera, które przeprowadził z czterema rodzinami, w których religia odgrywa istotną rolę. We wszystkich jedno z dzieci „wyszło z szafy” jako osoba nieheteronormatywna. O fimie Agnieszka Lichnerowicz dyskutowała z socjolożką dr. Elżbietą Korolczuk.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląda Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz dr Elżbieta Korolczuk socjolożka związana z uniwersytetem są dentons w Sztokholmie dzień dobry dobry bardzo dziękuję za przyjęcie zaproszenia też za to, że zgodziła się pani obejrzeć film, który chciałbym, żebyśmy teraz porozmawiały i też może przekonały zachęciły słuchaczy do również obejrzenia tego filmu, który można obejrzeć w ramach rzeczy rozpoczynającego się dzisiaj już dziewiętnastego Rozwiń » Międzynarodowego festiwalu filmowego Watchdog z prawa człowieka w filmie radiu tokfm ma patronat nad tym festiwalem dlatego też być może trochę więcej uwagi, które do niektórych filmów przykładamy, ale można tam wyłapać kilka naprawdę ciekawych filmów i wydaje mi się że, bo nie wiedzą co czynię to jest 1 z nich to bardzo amerykańska opowieść o tym, że z 1 strony w stanach Zjednoczonych coraz popularniejsze coraz powszechniejsze staje się uznanie równych praw albo równych praw małżeństw dla osób hetero normatywnych i osób tej samej płci, ale tak się stało szczególnie po piętnastym roku, kiedy Sąd Najwyższy uznał legalność małżeństw osób tej samej płci, ale z drugiej strony mamy coś co rozłam w klasie albo kontrrewolucją silnie reżyserowany przez organizacje kościelne różnego rodzaju i już oddać głos dr Korolczuk tylko powiem jeszcze, że wydają się o tyle ciekawy ten film źle, o czym dr Korolczuk mówiła tutaj studia kilka tygodni temu, że wbrew pozorem w Polsce kopiujemy nie tylko idee liberalne czy lewicowe, ale prawica, której się wydaje, że się właśnie broni przed tym globalnymi ideami też silnie kopiuje szczególnie wiele idei ze Stanów zjednoczonych dlatego w dużej mierze ten film jest również opowieścią o Polsce albo trochę nawet o przyszłość Polski proszę o pierwsze wrażenia po chwili co było najważniejsze najwyższą jak przede wszystkim bardzo zachęcam do obejrzenia tego filmu trzeba zabrać ze sobą chusteczki się zaliczyć tam płakałam, bo to są historie tak indywidualna opowiadane bardzo takiej perspektywy osobistej jednocześnie bardzo trudna naprawdę takie dramatyczne w niektórych przypadkach wydarzenia są opisywane pokazywane, ale generalnie to jest opowieść, która takiej perspektywy sektora w Polsce bardzo mało się przebija i w ogóle mało się przebija w tych wojnach kulturowych to znaczy to jest opowieść o rodzinach, które są głęboko wierzące rodziny chrześcijańskiej po Chinach wszystkie tak często są bardzo różne odłamy 6 g szaleństwa, ale generalnie od katolicyzmu podróżne po różne wersje protestantyzmu ludzi wierzących, którzy się wzmagają z tym, że członkowi rodziny są nie hetero normatywnie nie heteroseksualni, a i to dotyczy zarówno ta wnuczka czy czy syna, który jest gejem jak i córki, która okazuje się trans seksualna właściwie syna traktuje trans seksualnej staje się kobietą w drugą stronę też historia, czyli chłopca, które dziewczyny przepraszam której, która jednak uznaje, że wewnątrz jest chłopcem itd. tak dalej czy to są takie historie, które opowiadają wersje intymną indywidualną rodzinną tych konfliktów, o których mówimy na poziomie polityka rodzinna, wierząc dokładnie w rodzinach wierzących to taka perspektywa, która bardzo rzadko się pojawia, bo albo o czy właściwie w tych debatach się przewijają w mediach to trzecia taka perspektywa, że albo możemy wybrać opcje tak ateizmu czy porzucenia link, jeżeli chcemy być osobą w pełni liberalny szanować prawa innych albo, jeżeli jesteśmy katolikami chrześcijanami to musimy wybrać ścieżkę bardzo konserwatywną konserwatywną tutaj okazuje się, że po pierwsze, wybranie tej ścieżki jest trudna czasem niemożliwe oznaczałoby odrzucenie swoich bliskich ci ludzie jakoś, bo mocno zmagają z tym, żeby dramatycznymi także Ryana Millara i bliskość z instytucją kościoła i tutaj się przedstawia taką perspektywę, że można być osobą wierzącą, ale np. odrzucić ten odłam chrześcijaństwa, który jest ultra konserwatywny, który jest poniżające dla osób nieheteroseksualnych tak dalej tak dalej to jest taka perspektywa, która rzadko się pojawia w debacie, która jest istotna dla tych ludzi staje się sposobem na połączenie potrzeby wiary potrzeba miłości swoich bliskich, a druga taka perspektywa, która też jest niezwykle istotna to znaczy że, a ta we, że wśród osób, które walczą o prawa osób nieheteroseksualnych są osoby głęboko wierzące też osoby, które są często nie wiem, a torami czy pastor kami czy księżmi, czyli ludzie z wewnątrz kościołów różnych, ale tutaj mówimy głównie chrześcijańskich, którzy mówią my walczymy o świat, który będzie światem tolerancji miłości Solidarności społecznej my robimy wewnątrz kościoła, więc to jest taki głos, który dziś polskim kościele czasami pojawiają się w dużej mierze przytłoczony jednak to sytuację, w której hierarchia kościoła jest babcia bardzo ultra konserwatywna i te 2 perspektywy wydają się niezwykle cenna, bo one pokazują, że po pierwsze nie chodzi tutaj o wiarę religię chodzi o to jak się praktykuje pewne prawdy, które są przed zapisane wyciągali też taki moment, w którym 1 z pastorów mówi te wszystkie to jest dla mnie to właśnie Szcze fantastycznych bardzo ważny fantastyczny moment w tym filmie, bo on mówi te wszystkie fragmenty Biblii, które są używane do tego, żeby potępić krajów szczególnie to tak naprawdę są fragmenty, w których PiS, których zawiera się potępienie przemocy seksualnej ani orientacji seksualnej i ją wymienia poszczególne poszczególne fragmenty i to jest w takiej taka chwila w tym filmie, który okazuje się, że rzeczywiście to jest kwestia interpretacji i że niestety sytuacja w, której jesteśmy w tej chwili to znaczy, że następuje tak silna polaryzacja właściwie brakuje języka wspólnego, które moglibyśmy się posługiwać my w sensie przed strona liberalna z tą częścią osób wierzących, które są w kościele i nie chcą rezygnować ze swojej wiary, a jednocześnie widzą problemy z kościołem jako instytucją, choć oczywiście powiedzmy, że amerykańska rzeczywistość jest bardzo różny od polskiej, bo tam dziś jest ilość kościołów bardzo różnych chrześcijańskich no u nas to jest bardzo by jednoznacznie się też pojawiać w Polsce ale, ale na pewno nie nie w takiej formie nie w takim wymiarze jak w stanach Zjednoczonych ale, ale to być może gdzieś jest taki taki film, który pozwoliłby wielu osobom dziś usytuować, że niekoniecznie na skrajnym spektrum tej polaryzacji tylko zrozumieć, że jesteśmy częścią tej samej przynajmniej dyskusji możemy w niej znajdź wspólny język to co z kolei tak politycznie wydają się ciekawe też oczywiście bardzo podobny proces to znaczy w Polsce też z 1 strony widzimy, że rośnie zrozumienie ca PE, o co w ogóle chodzi też akceptacja z drugiej strony mamy bardzo silny Bakalarz też tak mówi to znaczy dla obecny rząd w kwestii bardzo silnie podnosi, jakby to jest 1 jedno z bali politycznych dlatego ten teren, by nagle właśnie geje lesbijki transseksualiści znaleźli się w ogóle na pierwszej linii i wydają się też niezwykle ważne ciekawe jest właśnie też też taka kontestacja tam wydają się politycznie, której właśnie komentatorzy zwracają uwagę, że te kościoły zrozumiały już, że sprawa właśnie równych praw dla gejów lesbijek w zasadzie już jest z ich perspektywy przegrana z perspektywy praw człowieka wygrana bardzo się koncert trój koncentrują na kwestii gender płci kultura miałem szczęście inaczej to znaczy kwestia równą walkę o równouprawnienie kobiet czy feminizmu takiego miejsca zimowego jest na pewno przegrana w tym sensie, że on się na tyle stałą częścią kultury czy kultury powiedzmy demokracji liberalnej bardzo trudno jest występować czy w Polsce mamy Konfederacja np. więc nie jest niemożliwe, ale bardzo trudno występować z pozycji pt. tak kobiety do garów, jakby nie mógł nie powinniście mieć taki sam takich samych praw, ale wciąż tym, czego można używać, a co z częścią myśli praktyki feministycznej de facto jest podważanie tego, że płacz jest jednak pewną konstrukcję kulturową w związku z Czech i oznacza też jest, bo to jest ach, jakże żałuję Znicza minutę mówiąc krótko tak jesteśmy ciałem duchem w związku z tym co nie oznacza, że nasze nasze ciała nago nie mają znaczenia i że nie wiem hormony nie mają znaczenia itd. tak dalej, ale że nakładamy na to bardzo istotną taką nakładkę kulturowo, że możemy jednak pewnego stopnia poprzez kulturę poprzez prawo poprzez obyczaje poprzez praktykę wpływać na to jak my się zachowujemy jako mężczyźni kobiet tak nie oznacza, że przestajemy być mężczyznami kobietami to oznacza, że jest to znowu kontinuum, a nie tylko 2 pudełka i między nimi żadnego połączenia to jest ten element debaty, które powoduje, że prawica tak bardzo się skupia na kwestii osób osób trans urzędy tak, czyli osób transpłciowych, bo w stanach, a w Polsce też w Polsce nie ma w tym farm bardzo niepokojące statystyki dotyczące przemocy zabójstwo dobra osób dokładnie 300300 kilkadziesiąt osób tylko w tym roku padło ofiarą zabójstw i to jest też w tym filmie ma za bardzo też wyraźnie pokazano, a tą nową taktykę prawicy, która mówi to my jesteśmy to my chrześcijanie to my katolicy to osoby np. nie wiem z kościołów ewangelikalnych jesteśmy jako konserwatyści jesteśmy ofiarami tańczyli, ponieważ inni dostają prawa to nasze prawo do powiedzenia ich nie tolerujemy też powinno krótko mówiąc nie widzimy jest ograniczane w związku z tym to my stajemy się podmiotem walki o równe prawa, które tylko, że przyjrzymy to robią twórcy tego firma przyjrzymy co oznaczały te równe prawa dla ludzi, którzy chcą nie tolerować, czyli de facto dyskryminować osoby heteroseksualne pokazuje to historia 1 z rodzin, której w, której sen myślę, że można opowiedzieć każdej krytyki spojler mini ale, jakbyśmy musieli się one na pewno on po prostu potwornie cierpi, bo jego rodzina najlepszej wierze kochając bardzo wierzy w to jak w Polsce zresztą wiele osób wierzy, że można kogoś nawrócić bycia gejem nabycie samochodu seksualną tylko na konwersję to okazy niebywałe okrucieństwo i on potwornie cierpi tak to pokazuje ten pokazuje, kto tak naprawdę jest relacji prawdziwą ofiarą budynku tak naprawdę stara ta rodzina wierzy, że takiej powiedziano tak takie dane też są wciąż mimo tego, że wiemy, że fałszywe popularyzowane przez organizacje ultra prawicowe, że można człowieka po prostu zamienić tak nie można powiedzieć mu nie jest poddaje się terapii jesteś gejem przestaniesz sporządzać osoby tej samej płci stanie się normalnym człowiekiem, a i gdzieś tutaj jest ta tragedia ta tragedia, która jest tragedią do uniknięcia tragedią do do poradzenia sobie oczy to jest coś co nie musi się zdarzyć i rodzice, którzy po całym doświadczeniu mówią przepłacić akty możliwa czy ja dałam się nabrać na to, że moim synem jest coś złego jak to możliwe, że ja stałam się częścią tę maszynę, która tak zniszczyła to jest chyba już na koniec pan w liście oraz dr Korolczuk ich to uświadomiła chyba najbardziej poruszające, że to jest wewnątrz opowiedziane i że bohaterowie to nie są ludzie dogmatycznie czy to nie zgasi polityka tak czują tak myślą, starając się najlepiej jak potrafią kochają się bardzo dochodzi do takich tragedii a, ale też są ścieżki przynajmniej tym filmie wyjścia tak trochę rozmawiałyśmy na po obejrzeniu zainspirowane filmem, bo nie wiedzą co czynią, który państwo też możecie zobaczyć w ramach festiwalu Watchdog, który dziś się zaczyna i potrwa tydzień i tych filmów jest wiele ciekawych jeszcze dziś państwo światopoglądzie opowiemy dr Elżbieta Korolczuk socjolożka z uniwersytetu w dentons w Sztokholmie państwa bardzo bardzo dziękuję poleca Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA