REKLAMA

Marcin Rychcik o książce "Kręcone siekierą. 9 seansów Smarzowskiego"

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-12-06 19:00
Audycja:
Czas trwania:
20:13 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Marcin Rychcik, aktor, muzyk, autor książki "Kręcone siekierą. 9 seansów Smarzowskiego" Rozwiń »

Marcin Rychcik: "Wojtek jest pewnego rodzaju tajemnicą, dlatego nie chciał książki, ponieważ tajemnica ma pozostać zakryta, a to co nazwane tak naprawdę nie istnieje" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Marcin Rychcik muzyk i aktor dziś jest częścią kultury osobistej zewnętrznie piszący muzyk i aktor autor biografii Romana Wilhelmiego, a teraz autor kolejnej książki tym razem jest to książka o kinie Wojciecha Smarzowskiego kręcone siekierą 9 sensów Smarzowskiego książkę wydało wydawnictwo akcji Mondi książka to przede wszystkim wspomnienia z planów filmowych historii i Wojciech Smarzowski Rozwiń » opowiedziane przez jego aktorów współpracowników muzyków operatorów wydaje się Marcinie chcieli dużo chętnie o reżyserze opowiadać o pracy z nim i mówią najczęściej z zachwytem takim dużym zaangażowaniem jako niezwykle ważnej postaci ich życiu i mówią szczerze tak mi się wydaje mówią dużo, bo też to są duże firmy są duże produkcje ciekawe takie gęste nie są błahe historie, więc ci ludzie, chcąc nie, chcąc wchodzą w ten świat oczywiście nie bez znaczenia jest osobowość reżysera, który dopiero takich współpracowników, którzy podążą, zanim i, którzy są właśnie do konkretnego tematu, który sobie Wojtek Smarzowski bierze na warsztat, którzy się nadają do tego, którzy prawdziwie opowiedzą historie, a skoro tak to zostawią tam na planie cząstkę siebie moja rola polega ona na tym, żeby po latach czy kilkunastu czy kilku czy wręcz na świeżo po leży zechcieli zemną porozmawiać o tym co co jakiś sposób powstaje film taki to był to był pierwszy pytanie, który postawiłem taki był początek tej mojej przygody, ponieważ miałem okazję tam być obserwowałem ludzi w tej w tej gorączce roboty ten ten ten teatr marionetek, bo w u Wojtka jest także ci sami ludzie grają w w następnych projektach i oni sami o tym, mówią w ten sposób właśnie że, odkrywając z wojskiem, odkrywając ten świat razem ze Smarzowski oni też odgrywają pewne role, które są powtarzalne jak w życiu trochę to zafascynowały postanowiłem ich bardzo bardzo konkretnie przepytać na okoliczność każdego z filmów dotyka też jesteś osobą, która opracowała Wojciech Smarzowski, bo zagrałeś w filmie Claire to był twój debiut filmowy to był mój to prawda to to był mój debiut w fabule, ale spotkaliśmy się z Wojtkiem Marczewskim 20 lat wcześniej w teatrze teatr tak Arek Jakubik, który reżyserował spektakl o Doors zaprosił też Wojtka Wojtek wykonał takie króciutkie filmy kilkudziesięciu sekundowe filmiki Judy, które miały nawiązywać do etiud, które tworzy Morrison w latach sześćdziesiątych, ponieważ Morrison też interesował się filmem prawda one miały sprawić wrażenie taki zagubiony teledysków czy filmów właśnie Morrisona inne braliśmy w tym udział cała obsada Wojtek był już po małżowiny, ale nie był znanym twórcą pamiętam, że chodziliśmy po teatrze po takich miejscach mniej oczywistych pamiętam, że dziś Morrison chodził z pochodnią po podziemiach teatru Wojtek jakoś Węgier też operator kamery i reżyser filmu w 1 osobie chodził za kulisami rejestrował to te filmy przez 18 lat były pokazywane w trakcie spektaklu jeździec burzy w teatrze rampa aktorzy się trochę już pozmieniali przez tych wiele lat, ale w inny filmiki zatrzymały ten czas, kiedy byliśmy jeszcze bardzo młodzi tak jak tak jak Jim Morrison szukaliśmy ze swojej drogi Arek Jakubik szuka swojej drogi Jaś swej drogi Wojtek Smarzowski była też szuka swojej drogi to było nasze pierwsze spotkanie, ale wtedy Wojtek zaprosił mnie na plan kuracji swojego teatru telewizji 2001 tak jest i tam zagram bardzo bardzo bardzo małą rólkę jednak chorych do szpitala psychiatrycznego zresztą to wspaniały spektakl może trochę trochę niedoceniony, chociaż dostał wspaniałe nagrody w Katowicach na interpretacjach już tam zobaczyłem ten świat, który mnie wtedy już zaintrygował, ale nie miał wtedy takiej śmiałości, żeby mocniej się tym zainteresować poza tym śledziłem oczywiście przez te lata jak wszyscy drogę Wojtka, który w każdym filmie prawda zostawiał szarady zagadki te przeklęte problemy jakby, jakbyśmy powiedzieli, które nie dawały spokoju i dlatego powstała książka prześledziła rzeczywiście bardzo dokładnie tę drogę Wojtka Smarzowskiego, ale powiedz mi, bo opowiedział wtedy mnie już ten świat zaintrygował co takiego było w tym świecie wtedy Wojciecha Smarzowskiego życie zaintrygował sposób forma w jakiej powstają jego i jego jego dzieła, czyli jak powstaje każda najdrobniejsza najdrobniejszy element dzieła filmowego, czyli cena prawda jak pieczołowicie ona jest przygotowywane ci z państwa, którzy nie byli na planie filmowym mogą to oczywiście w obrażać i pewnie pewnie tak jest, ale bycie tam tu tu i teraz na miejscu Instytutu na scenę i oglądanie tego jest jest przeżyciem wielkim, ponieważ stan bardzo wielu ludzi każdy z nich jest odpowiedzialny za jakiś malutki odcinek rzeczywistości my tego w ogóle nie widzimy oglądając spektakl czy film prawda przygotowania do sceny trwają bardzo długo ci wszyscy ludzie, którzy są pochłonięci właśnie w, którzy są w ten świat zanurzeni, którzy pracują nad 1 scenę, która czasami trwa przecież przygotowania trwają kilka godzin Senat dosłownie kilkanaście sekund i to wszystko później jest właśnie montaż to jest skrajne kolejny dział sztuki filmowej którymi tak zaintrygował, bo polityk robi np. pisze bardzo długi scenariusze one mają, bo to 200 kilkanaście scen bardzo ich trzyma czy jest miejsce na improwizację Arkadiusz Jakubik w książce, mówi że jednak się pojawia dla Jakubik może są już na pewne rzeczy pozwolić, ale Wojtek się jednak trzyma scenariusza to co jest zapisane jest może nie świętością, ale jest na pewno czymś przemyślanym one są bardzo precyzyjnie napisane jednak myślę, że głównymi postaciami Wojtek Smarzowski rozmawia bardzo długo przed przed rozpoczęciem zdjęć, bo ratusz nie ma nie ma czasu na planie prawda być może tam są takie nawet na pewno opowiadali mi o tym jest jest jeszcze czas na to żeby, żeby sprawdzić ten język te słowa leżą w gębie mówiąc kolokwialnie ktoś bardzo dlatego bardzo ważne są próby czytane tak jak w teatrze prawdę czy ten tekst siedzi krótko mówiąc wtedy jest jest jeszcze możliwość NATO, żeby ingerować tekst bardzo pięknie o tym w książce opowiada Kinga Preis, która wraz z Marianem Dziędziel Arkadiusz Jakubik wiem i wojskiem oczywiście przygotowała tę część jesienną czy pierwszy wątek filmu dom zły i tam bardzo ważne żeby, żeby te realia były takie bólu autentyczne ważne było żeby, żeby te postacie liczba Sowie rodzina prawda małżeństwo, które mieszka gdzieś na końcu świata w górskim domku, które pewnego wieczoru odwiedza Freeman Edward Środoń w tej roli Arek Jakubik, żeby ta rozmowa między nimi była jak najbardziej, żeby była prawdziwa, żeby nie było tam nic sztucznego i oni oni godzinami siedzieli i ten tekst wał Kowalik zmieniali szyk zdania układali go tak jakby to, żeby jak najbardziej jak najwierniej w życie do rzeczywistości wiem, że to jest najbardziej taki spektakularny przykład, ale tak się dzieje przy każdym filmie Wojtka Smarzowskiego dlatego wychodząc z kina mamy takie poczucie, że nie oglądać aktorów widzieliśmy świat naprawdę bezkompromisowe Wojciech Smarzowski jeśli chodzi o scenariusz jeśli chodzi o montaż jeśli chodzi o obsadę o obsadzie u Wojciecha Smarzowskiego i o tym, których aktorów kocha jeszcze porozmawiamy teraz czas na informacje w radiu TOK FM moim gościem jest Marcin Rychcik wracamy po informacjach przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dobry wieczór raz jeszcze kręcone siekierą 9 sensów Smarzowskiego książka, którą wydało wydawnictwo akcji Mondi o tej książce z jej autorem aktorem i muzykiem Marcinem technikiem rozmawiamy dzisiaj w kulturze osobistej witam serdecznie raz jeszcze bardzo przyjemnie książka podzielona jest na rozdziały, ale nie zaczniemy od tytułu kręcone siekierą jakże dużo już ten tytuł sugeruje daje dużo domyślenia siekiera, czyli w pewnym sensie symbol kina Wojciecha Smarzowskiego no ja ja sobie tak tak to tak to wymyśliłem, że długo myślę o tytule rozmaite koncepcje przychodzimy do głowy, ale uznałem, że w tytule jednak ten emblemat ten ten symbol China Wojtka Smarzowskiego musi się znaleźć siekiera, która występuje niemal w każdym jego firmie oczywiście są najczęściej siekier buta Orski prawdę ci wykonane z takiej nie stałej materii, ponieważ wiadomo siekiera no jest takim dosyć ciężkim przyrządem, który mógłby na planie kogoś skrzywdzić najczęściej w filmach może niepotrzebnie zdradza teraz, ale w Alco jak jakiś szczególny stawiamy uszu, ale bardzo dziwi w te się kiedy, które grają jednak są autorskie, czyli troszkę atrapami są nadal, ale też kiedy, które kolekcjonuje Wojciech masowe raz w ważnej książce są prawdziwe widziała z kolekcji nie wzięty kolekcji, ale Wojtek 1 dnia opowiadał o nich sam nie wie, skąd się te kieruje go znalazły jest ich ponad 150 najgroźniejszego formatu i pochodzenia nie mogę opowiadać o nich, bo Wojtek od razu, bo Wojtek najlepiej opowie o nich sam wiem tylko, że jest kolekcjonerem zna się na nich potrafi zajmująco opowiadać, a w filmie, bo one mogą oczywiście posłużyć jako wzór jako jako oryginał wtedy buta morskie są, jakby dokonywane na podstawie tych właśnie oryginalnych, ale są jednak bardziej symbol one są fizycznie są siekiery w jego filmach, ale tak na dobrą sprawę no właśnie kręcony siekierą badanie kamerą, a siekierą Wojtkowi warszawskiemu od już od czasu wesela zarzuca się, że ten świat jego jest od humanizmu vany, że jest nie do zniesienia życie takie nie jest, że za mało w nim tam światła kolorów no tak jak myślę trochę jest także rzeczywiście bywa zabawnie, ale opowieścią Wojciecha Smarzowskiego zawsze bliżej do podmiotów piekła niż do śmiechu anegdot to był właściwie Wojtek pewnie powiedziałby, że jego filmy idą wg pewnego schematu czy pierwsza część taka dosyć zabawna, chociaż każdy film opowiada wiemy, że będzie opowiadał trudną historię dotyka trudnego problemu zawsze na początku chociażby pod mocnym aniołem prawda same Gagi pijakach i wspaniale śmiejemy się, ale to czemuś służy prawda lub część środkowa jest już pewnego rodzaju namysłem ostatnia no to wiadomo deska gwoździem w tył głowy i jak zamiera no właśnie walczą w nim 2, bo okrucieństwa i piękna jak mówi w swojej książce Marcin Dorociński właśnie czy posiadłość przy przy pracy nad tą książką dzięki rozmowom z twórcami kina Smarzowskiego i dzięki też swojemu doświadczeniu pracy z nim klucz do zrozumienia tej walki między okrucieństwem i piękne Czechow powiedział, że to jest temat na odrębne opowiadanie jeśli ktoś, otwierając kręcone siekierą 9 sensu Smarzowskiego spodziewa się biografii Wojtka Smarzowskiego może być zawiedziony nie jest to jakaś wiwisekcja ciemnych zakamarków duszy reżysera tam są anegdoty jest dużo mroku, ale ja oddaje głos jego współpracownikom, którzy bardzo dociekliwie humorem pasją rekonstruują powstanie wszystkich tych jego filmów, ale mówiąc o filmach siłą rzeczy może się opowieści odkrywają tajemnice stylu pracy Smarzowskiego ja się tam to wszystko jest nawet czasem schowany za liniami, a czasem powiedziane wprost, bo wypowiadają się nie tylko aktorzy jak Arek Jakubik Marian Dziędziel Bartłomiej Topa Robert Więckiewicz ci wszyscy, którzy Lech Dyblik, którzy stwarzają go świat powinien prezes wymienił kilka wspaniałych aktorek Kinga Preis Agata Kulesza Julia Kijowska, ale także ludzie, których nie widzimy na ekranie prawdę, czyli autorzy zdjęć Święty Jerzy scenografowie twórcy kostiumów oni wszyscy są Super ważni oni wszyscy dokładają swoją cegiełkę myślę wspaniale wspaniałym świetnie działającym zespołem i błędem ma być bezlitosna, ale właśnie o nich zapomniały to w takim razie niech posłuży teraz Marcin Świetlicki, bo on też jest jednak swoich rozmówców nie wiem czy to tętno posłuży, ale w każdym razie chciałbym przytoczyć to co on mówił o Smarzowskiego to bardzo ciekawe grał w małżowinie Wojciecha Smarzowskiego jako 1 chyba niewielu tak wprost powiedział podejrzewam, że reżyser Wojciech Smarzowski głęboko traumatyczne vany no właśnie jest płyn, który jednak nie będzie, bo mówimy o tym, czym jest książka czy nie jest na pewno nie jest taką wiwisekcję nie jest próbą dotarcia do jądra ciemności Wojtek Smarzowski bo, ponieważ to jest jeśli jest wykonalne to nie dzisiaj nie teraz Wojtek Smarzowski nie chciał nie chciał tej książki niż o tym, rozmawiać natomiast mój upór spowodował, że rozmawiali ze mną ci wszyscy, którzy bardzo dużo o nim wiedzą i Niechciał książki, ale ma do siebie pretensje, że książka napisałeś to być oczywiście zapytać Wojtka myślę, że pretensji nie ma przeczytał tak Wojtek przeczytał i powiem powiedz mu się spodobał tytuł musi podawał chodziarzy trafiony spodobał się ostatni rozdział, w którym którym opowiadam o Klarze i swoich przeżyciach z planu, bo może to jest istotne, że przez 8 rozdziałów towarzyszy, jakby zza kadru podglądając twórców filmu ten jest ten ostatni film miałem miałem okazję wielki wielki zaszczyt przyjemność oglądać od środka Wojtek zaprosimy na plan da mi rolę jestem sekretarzem arcybiskupa Radovicia, którego grał Janusz Gajos to było moje wielkie marzenie myślę, że Wojtek Wojtek w ogóle lubi spełniać marzenia ludzi to zauważył też właśnie Marcin świetlicy, ale nigdy wbrew sobie no na pewno nie jak też uważam, że Wojtek dostrzegłem takie cechy, które dziś tamten sekretarz arcybiskupa powinien mieć co niekoniecznie musi być komplementem, ale było wspaniałe asumptem do tego żebym, żebym zagrał w jego filmie i od środka mogłem zobaczyć ten świat co co posłużyło mi dało mi 1 000 000 pomysłów do rozpisania tej książki na nowo do przemyślenia jej i tak to jest rzecz druga tura, która się spodobała reżyserowi, czyli mój mój prywatny osobisty wgląd i moje emocje to co może to będzie puentą w najważniejszych filmach Wojtka Smarzowskiego tam zaprowadziła ta moja droga są emocje nie jeszcze do płyty kilka minut nam zostało ja już chciałam spytać jak myślisz, bo w ogóle to trochę tak jest rozmawiamy trochę o Wojciech Smarzowski im jeszcze podpytuje czy tak jak Marcin Świetlicki, mówi że strome cytowany to jest być może mylny trop patrzeć na twórcę przez pryzmat jego dzieła, ale to jest zawsze to jest to jest to jest bardzo interesujący prawda co siedzi w człowieku tak przemiłym człowieku skromnym przyjaźnie nastawionym do świata, bo taki jest właśnie Smarzowski co siedzi takiego, że tak mocno przyciemnia barwy świata, bo właściwie od od debiutanckiej małżowiny tam się nie tylko siekiera boje pojawiła, ale tak jego bohater małżowiny chcę napisać książkę co w nim zawrze śmierć spermę trupy krew rzuć wszystko to co jest tą ciemną stroną prawda myśli, że przecierania po prostu nie rozjaśnia może to jest to jest dobre pytanie trudno trudno odpowiedzieć sobie na nich w kilku zdaniach temu posłużyły też moje moje badania czy tony nie dostrzegamy tego świata, który jest zaburzony, który zagubił dziś to my zakupiliśmy system wartości czy my nie chcemy tego dostrzegać czy rzeczywiście świat nie jest taki jak widzi go Wojtek Smarzowski to jest to jest pytanie na długą rozmowę nie jest w stanie rozstrzygnąć tylko w dni musimy teraz rozstrzygać mi przypomniał mi się cytat Arkadiusza Jakubika swoje książki, który cytuje Michaela Hanekego i wydaje mi to bardzo trafnym zdaniem Michaela Haneke powiedział kiedyś mówi Arkadiusz Jakubik z firm nie jest po to, by dawać pocieszenie od tego mamy po kulturę no Smarzowski nas nie pociesza to prawda nieprzypadkowo ta wypowiedź Arka Jakubika znalazło się na końcu ja staram się w trakcie każdej z tych rozmów z tymi z tymi wspaniałymi ludźmi chciał, żeby każda z tych rozmów dziś nas zaprowadziła i te płyty znajdziecie państwo w książce, bo oczywiście każdy każdy z twórców także zachodzi głowy oni dobrze znają Wojtka, ale Wojtek tak naprawdę się nie odkrywa polityki poza finalny tak, by nie powiedzieli moi współ rozmówcy Wojtek jest pewnego rodzaju tajemnicą dlatego nie chciał książki, ponieważ tajemnica ma pozostać ma pozostać zakryte, a to co nazwane tak naprawdę istnieje pytanie, które się tylko czy pogłowie po przeczytaniu tej książki to jest ono tam pada gdzieś tam w różnych wypowiedziach tak różne domysły na ten temat czy Wojciech Smarzowski kręci filmy dla siebie dla publiczności zdecydowanie dla publiczności, dlatego że Robert Więckiewicz twierdzi coś im jak będzie się upierał, że zdecydowanie to nawet więcej to jest zaproszenie widza do tego, żeby poukładał sobie ten świat w głowie dziś tam sklepu po swojemu dowodem moim przykładem dowodem jednocześnie jest ostatnia scena, której jak taką filozoficzną płytą jego kina prawdę ci ten odjazd z kranu z tego wysokiego podnośnika odjazd kamery przez cały film oglądamy niczym robaczki terrarium tych tych ludzi, których się czasem śmiejemy czasem się gorszym tak dobre naprawdę my jesteśmy prawda oglądam ich z bliska kamera w filmach Wojtka jest zawsze wysokości rozmówcy podkreślali w rozmowach bankierzy ci operatorzy kamer, ale w ostatniej scenie kamera odjeżdża z góry, kto patrzy z góry nie wiemy reżyserem tego nie powie wprost może to jest reżyser może to sport może pan Bóg, a może po prostu to widz, który odkleja się tego świata wraca powoli do siebie, dlatego że powieść kina ten świat sobie po swojemu rozmienić jak mówią młodzi w i to była piękna puenta Marcin niestety musimy kończyć naszą rozmowę ja muszę państwa odesłać koniecznie do książki Marcina Rychcika kręcone siekierą 9 seansów Smarzowskiego książkę wydało akcji mówi Marcin napisał moim zdaniem nie tylko przenikliwą książkę o Wojciech Smarzowski, ale napisał również wspaniałą książkę o kinie o postrzeganiu filmowego języka jego percepcji kinie zza kamery sprzed kamery, ale także tak mi się wydaje w pewnym sensie też z naszego fotela z fotela widzę bardzo dziękuję bardzo dziękuję za zaproszenie spotkanie z Marcinem rysikiem w najbliższy wtorek o dziewiętnastej 30 w kinie Atlantic Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA