dobry wieczór państwu to jest wywiad pogłębiony dziś nieco inaczej niż zwykle, bo tylu osób naraz jeszcze w wywiadzie pogłębionym nie było przedstawię gości w kolejności alfabetycznej Mikołaj Iwański filozof ekonomista Kolegium sztuk wizualnych Akademii sztuki w Szczecinie dobry wieczór wżyciu Magdalena Lankosz scenarzystka Gildia reżyserów polskich dobry wieczór wieczór Anda Rottenberg kuratorka wystaw historyczka sztuki Artur plener muzykolog Narodowy Instytut Fryderyka
Rozwiń »
Chopina dobry wieczór dobry wieczór mecz i Anny Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM w roli moderator słowo wprowadzenia do dzisiejszego programu należy naszym słuchaczom tematem audycji będzie projekt ustawy o statusie artysty zawodowego, który miałby rozwiązywać podstawowe problemy bytowe socjalne artystów osób zajmujących się działalnością artystyczną twórczą pracowników szeroko pojętej sztuki tej kultury twórczej warstwy obywateli tak to ujmując oględnie, ale ze względu na zawarte w nim rozwiązania wywołujący sporo kontrowersji również przez różne środowiska silnie krytykowany mówiłyśmy rozwiązania tego projektu czas temu jakiś w programie antymateria będą Rottenberg co spotkało się z protestem twórców tego projektu stąd nasze dzisiejsze spotkanie 4 części twórców projektu stąd też nasze dzisiejsze spotkanie w studiu i kontynuacja tematu w szerszym gronie tak się składa, że państwo Magdalena Lankosz Artur szklane są w zespole ekspertów ogólnopolskiej konferencji kultury zaangażowanych w projekt może zacznijmy naszą rozmowę z takiej prostej odpowiedzi na proste pytanie czy zgadzamy się wszyscy co do tego, że status socjalny artystów jest ogromnym problemem, a jeśli mogę to zaraz miałam już tak tak przede wszystkim ogromnym problemem są ubezpieczenia społeczne dla artystów jest taka rezolucja wynikające z prawa unijnego 2007 siódmego roku jeszcze, która nakazywała państwom członkowskim zająć się jakoś tymi ubezpiecza ubezpieczeniami artystów zrozumieć specyfikę ich pracy, która nie jest pracą etatową, która też nie jest działalnością gospodarczą prawda, choć tak dzisiaj część artystów w Polsce funkcjonuje i te nawoływania do różnych ministrów kultury trwają od bardzo wielu lat artyści, a ja sama na sam bez kilka takich listów od ministra Zdrojewskiego poczynając, przedstawiając mu jak to funkcjonuje w Niemczech, dlaczego ten artysta może mieć rodzaj preferencyjnego ubezpieczenia społecznego może trochę inaczej obliczać podatki akurat w naszym projekcie tego nie ma i w końcu 1,5 roku temu dowiedział się takie prace zaczęły się dziać w Polsce, więc natychmiast się tam na ochotnika pytał tak ja chcę to obserwować chcę zobaczyć, czego one dążą, ponieważ za chwilę będziemy mieli wysyp artystów, którzy zaczął się starzeć chorować, którzy nigdy nie pracowali etatowo to jest całe średnie pokolenia i trzeba coś z tym zrobić, bo koszty społeczne takiej sytuacji będą ogromne tak chcieli powiedzieć, że strajk artystów, który miał miejsce 2012 roku był właśnie pierwszym takim krzykiem domagającym się objęcia artystów ubezpieczeniami społecznymi no my od tego 2012 roku jako obywatelskie forum sztuki współczesnej cały czas tak naprawdę krzyczymy o tym, dobijamy się piszemy opracowaliśmy ten temat jeszcze poprzedni rząd chciałem przypomnieć, że w ministerstwie pracy wydarzył się cud był dosyć kompetentny wiceminister pan Radosław mleczko historyk sztuki notabene jest też bardzo ciekawe, które prowadziliśmy przez bardzo długi czas takie bardzo szerokie konsultacje rozmowy udało się wypracować podstawy tego projektu zdobyliśmy bardzo dużo dokumentu właśnie ta rezolucja, której pani mówi też dosyć zabawna sprawa, bo wielu polskich europosłów głosowało tą rezolucją, ale dopiero od nas dowiedzieli, że taka jest już istnieje to było 2007 wcześniej była rewolucja w 2000 bodajże trzeciego roku były 2 rewolucyjne, skąd ten problem on jest tak naprawdę bardzo nabrzmiały ministerstwa sam temat to jest co najmniej początek rolnictwa i 82 jeśli chodzi o próbę normatywnego uregulowania tego po zmianach po transformacji ustrojowej, kiedy różne rozwiązania zostały zlikwidowane z kolei tak jedno zlikwidowano inne wprowadzono to jest temat na osobną bardzo długą kolejkę za czasów przepraszam tylko takie wyjaśnienie dla słuchaczy, którzy może nie znają natomiast faktycznie byśmy bardzo zaskoczeni, że obecna władza podjęła ten temat podjęła go dosyć dosyć solidnie to znaczy faktycznie zostało zorganizowane to ogólnopolska konferencja kultury tylko, że problem polega na tym, że dyskusje rozmowy były zawsze dosyć selektywnym jako obywatelskie forum ochrony zostaliśmy zaproszeni do tych pierwszych konferencji, gdzie czytano nasze teksty tak naprawdę posługiwano się nimi no i konsultacje i sam projekt, który finalnie powstały budzi nasze bardzo duże powiedziałbym w tym momencie zdziwienie potem to postaram się rozwinąć może jeszcze zanim przejdziemy do szczegółów to chciałbym jednak zwrócić uwagę, zwłaszcza argumentuje wobec niektórych komentarzy osób nie do końca znający środowisko artystów i warunki pracy artystów w Polsce przecież mamy do czynienia z bardzo dużą grupą ludzi to jest około 6565 000 osób, które już plener, które są zatrudnione w tych w tych zawodach artystycznych wiemy to, dlatego że w ramach projektu ogólnopolskiej konferencji też m.in. przeprowadzoną przez niezależny zespół ekspertów z uniwersytetu SWPS pierwsze, o ile pamiętam tak kompleksowe badania właśnie tego tego tego sektora można powiedzieć pracy no i efekty tych badań są dosyć zatrważające, że po pierwsze, wiemy dobrze i to chyba z tym się wszyscy zgadzamy, że nie ma systemu, który czy system obecny ubezpieczeń w Polsce system podatkowy w żaden sposób nie przystaje do specyfiki tej pracy, więc poniżej 10% osób pracujących w zawodach takich jak muzyk artysta plastyk czy rzeźbiarstwo artystów jedynie zatrudnionych na tzw etacie, czyli w stosunku pracy reszta pracuje na tzw. umowach śmieciowych i teraz tak jak pani Magdalena powiedziała przed chwilą pani prezes obowiązują te osoby nawet bardziej rygorystyczne przepisy w przypadku działalności gospodarczej, więc mamy do czynienia z 22 przykładami zupełnie odmiennych z punktu widzenia systemową typu działalności gospodarczej jest nastawiona na zysk artystycznej znany ze nastawione na tworzenie czegoś co jak rozumiem jako społeczeństwo jest dla nas ważne w naszym systemie społecznym jest ważna mamy olbrzymią olbrzymi sektor edukacji artystycznej, który bardzo dobrze zbudowane, który błyszczy, jeżeli chodzi o zarząd kwestię organizacji jak i finansów które, które są przez przeznaczane na ten sektor i teraz zupełnie niekonsekwentnie mamy również bardzo dobre zapisy ustawy zasadniczej które, które gwarantują wolność działalności artystycznej, które gwarantują dostęp do dóbr kultury jednakowoż tak jak ten jakby zapomniano o 1 z podstawowych elementów, czyli w momencie, kiedy artysta zaczyna działać tak naprawdę znika systemu przede wszystkim systemu ubezpieczeń społecznych i teraz tak po osiemdziesiątym dziewiątym roku tak jak państwo powiedzieli rozmontowano pewnie słusznie pewne pewne rozwiązania które, która wcześniej funkcjonowały, ale ten proces demontażu właściwie trwały jeszcze do do partii z końca pierwszej dekady 2001. wieku, gdzie m.in. reforma systemu emerytalnego wyrzuciła zupełnie artystów z tego systemu co m.in. spowodowało to, że np. tancerze, którzy marzą mogą pracować więcej do 3005. roku życia aktywnie niektórzy nawet mając kilka miesięcy do emerytury w Stali się de facto bezrobotnymi na 20 parę lat i nie mogą liczyć na to co na co mogą liczyć np. policjanci, którzy też przechodzą na emeryturę w wieku 35 lat tak policjanci mają zdecydować zdecydowanie łatwiej natomiast chce zaoszczędzić można prawda to rozumiem, że nie konkludując, pytanie nie nie jest takie czy tylko jak i Anda Rottenberg na ja mam zasadnicze problemy, ponieważ się zajmowałem historia ministerstwa kultury napisałem dużo dysertacji na ten temat przestudiowałem różne modele przedwojenne powojenne wiemy jak to wyglądało, kiedy były związki w zasadzie zawodowe odziedziczone po powojnie, które znalazły się w centralnej radzie związków zawodowych, a potem minister Sokorski jestem ten wyjął zrobiły z nich związki twórcza potem podporządkował swojej ideologii i w gruncie rzeczy doprowadziły do tego, że poszczególne związki twórcze wówczas już typu związek plastyków muzyków literatów miały swoje zjazdy, na których deklarował realizm socjalistyczny krótko mówiąc Sokolskiej zmonopolizował sposób funkcjonowania artystów w Polsce ludowej zmonopolizował i ta demo pan monopolizacja właściwie trwała do zmiany systemu, kiedy no były różne etapy wyzwalanie się artystów z tego twórców różnego rodzaju tego monopolu władzy, ale nigdy to nie zostało przeprowadzone do końca i np. jak ktoś nie był członkiem ZPAP to nie mógł nie miał dostępu do reglamentowanych materiałów artystycznych nie miał dostępu do rozmaitego rodzaju konkursów wystaw i tak daleko, o czym wylano dziecka z kąpielą rzeczywiście po osiemdziesiątym dziewiątym roku, kiedy zwolniono, a sposób funkcjonowania twórców różnych dziedzinach zwolniono ich o, ale nie załatwiono im rzeczywiście sprawy najważniejszej, czyli sprawy podatkowo ubezpieczeniowej i teraz problem polega dla mnie na tym tu w preambule tego dokumentu, który państwo podpisaliście z napisem obowiązkiem władzy publicznej jest zapewnienie odpowiednich warunków dla wolności twórczości artystycznej auto nam społeczność artystów i upowszechnienia kultury to jest wszystko ustawy zasadniczej nie ma powodu z tego z powodu przegłosowywać tworzyć nowej ustawy z tego powodu, więc to nie o to chodzi tu nie jest napisane na dzień dobry, że chodzi tak naprawdę o wysokość ubezpieczeń i że chodzi o sposoby płacenia podatków tylko jest idea euro związane z wolnością twórczą podczas gdy nagle okazuje się, że w pierwszym w pierwszym paragrafie od razu się pisze, że artykuł ustawy określa ustrój i organizacji polskiej Izby artystów, czyli tworzy się nad organizacje na organizację ogólnopolską monopolizuje sądzą absolutnie całą twórczość w Polsce tutaj nie poprą ją rozważam to ja teraz może w końcu, kto nie jest członkiem polskiej Izby artystów nie podlega tym ulgom, które państwo walczyć Artur szklanych chce się odnieść jeśli chodzi o preambuła jest oczywiście dokument czy fragment dokumentu, który można można zmienić to jest rodzaj uzasadnienia i plan władz złożenia nie wnosi regulacji prawnych także tutaj może jeszcze zacząłbym od bardziej generalnej uwagi jesteśmy jeszcze przed rozpoczęciem oficjalnego procesu legislacyjnego ten rozmawiamy o projekcie, który jeszcze nie był też tak bardzo szeroko konsultowany ten projekt chyba jak żaden inny przynajmniej jeśli chodzi o środowisko kultury został tak przygotowane od samego początku, iż de facto jest budowane oddolnie w sposób absolutnie pluralistyczne czy to, o czym mówimy, że nazwaliśmy roboczo ogólnopolską konferencję kultury to jest proces debaty środowisk artystycznych, który jest koordynowany został zaś z zainicjowany przez ministerstwo kultury dziedzictwa Narodowego jest koordynowany przez Instytut Fryderyka Chopina, który jest instytucją publiczną natomiast w tej debacie bierze udział w sumie biorą udział przedstawiciele 230 różnego rodzaju typu podmiotów to są przede wszystkim stowarzyszenia to są różnego rodzaju niezależne podmioty są przedstawiciele również urzędów, ale np. też władz samorządowych i teraz już przychodząc do do samego dokumentu, który jak mówi jeszcze nawet nie został poddany konsultacjom społecznym zatem tutaj zmiany są możliwe to widzę, że od samego początku mamy do czynienia z szeregiem nieporozumień pierwsza sprawa to jest sam sama definicja owego statusu artysty ten status samej definicji nie jest obowiązkowy to jest chyba podstawowe nieporozumienie, które się pojawia tłumaczy on nie jest wymagany po to, żeby działalność artystyczną prowadzić, ale czy jest wymagany po to, żeby powiedzmy wielka ulga referencyjne zasady czy w ogóle jakiekolwiek np. to, że artysta dostaje wynagrodzenie za pracę, nawet jeżeli jeszcze dzieła leasingowane lub dyrektorowi weźmy słowo nie on jest dobrowolnym rodzajem ubezpieczenia na zasadach preferencyjnych reszta będzie jak ubezpieczamy tak jak do tej pory mogą wśród ubezpieczeń nadal nie ma zakazu prowadzenia działalności ocenia chodzi o zakaz blisko uwolnienie od ogólnie zmierzyć przepraszam proszę, ale mówili Anka nie skończą działalność równocześnie tak chciałby dokończyć zdanie i ono brzmi tak, jeżeli np. mamy bardzo dobrze zarabiającego artysta, który świetnie sobie radzi na rynku jego prace się bardzo podobają są wynagradzane nie ma żadnego powodu, żeby ten artysta miał jakiś dopłaty do ubezpieczeniowego stać na to ubezpieczenie jak każdy preferencyjny system musimy udowodnić, że do tego systemu należy, jeżeli chce świadczenie socjalne na siebie nie wiem powiedzmy jako samotna matka to muszę złożyć deklarację jestem samotną matką jest to dokładnie o to chodzi natomiast nikt nie zabroni działalności gospodarczej i dobrze zarabia, bo ona z kolei posiada podatek liniowy, który może być dla mnie w danym momencie korzystniejszy i wtedy sobie stać mnie też na zapłacenie tego ZUS-u dla dla przedsiębiorcy jeśli cieszy bardzo, że pani Anda Rottenberg przywołała te preambuła, bo ona dla mnie jest kluczowa, bo to jest też ustawa bardzo złe czasy dla artystów, jeżeli ja dzisiaj jako scenarzystka dostaje z polskiego Instytutu sztuki filmowej recenzje producenta związanego z partią rządzącą, którym pisze, że musi uprawia pedagogikę wstydu i takie filmy jak państwo Lankosz chcę robić zrobimy za IKS lat, kiedy zrobimy wszystkie filmy narodowe czy mogę podejrzeń, że sytuacja finansowa może się pogorszyć tak, ponieważ nie będę mogła dostawać dotacji państwowych na swoim taką decyzję mam naprawdę jest to recenzji autorstwa Macieja Pawlickiego i to sobie myślę Boże być może czeka mnie bardzo chude czasy, chociaż chcę wiedzieć, że mi cegła spadnie na głowę to będę mogła ubezpieczyć wtedy naprzeciw wychodzi taki system dobrze dzisiaj bardzo mało zarabiam mogę się ubezpieczyć w tej polskiej izbie artystów prawda bo, bo uprawia działalność artysty Mikołaj chińskich uczelni względem wszystkich kwestii jak jest całkowita zgoda co do tego, że artyści powinni być wynagradzani powinni być ubezpieczeni za z tytułu swojej pracy tutaj nie ma wątpliwości nie ma wątpliwości pojawiają się jak wchodzimy głębiej centra projekt, ponieważ dostęp do ubezpieczenia możliwe tylko poprzez izbę, a dostęp do członkostwa w izbie możliwy poprzez stowarzyszenia twórcze to nie wchodzi jakiś mały stowarzyszenia rozjadą tylko ten projekt bardzo mocno preferuje OZZ, czyli te duże stowarzyszenia typu ZAiKS typu dosyć bogate ZPAP typu, jakby generacyjna starsze, które ostatnio miał pewien problem liczebności liczebności dopuszczalnej liczebności członków do dary do przedstawicielstwa decyduje minister kultury będzie, jeżeli ktoś stworzy Stowarzyszenie liczące 20 osób minister zawsze może powiedzieć za mało takie państwa ustawione chodzi o to że ten projekt czynnikiem wydaliśmy 2015 roku czarną księgę polskich artystów na okładce uczone księgi było zdjęcie Zbigniewa Libery, który trzymał kartkę z napisem jestem artystą więc, ale nie pracuje za darmo to znak, że pracuje do zatwierdzania takich i ten projekt, jakby nie zdaje testu Liber, czyli Zbigniew bada się w tym mieści im nie jest przepraszam chcę dokończyć my w związku z tym nie jesteśmy w stanie być pełnym entuzjazmem do tego odnieść, dlaczego ponieważ, dlaczego się nie mieści, ponieważ Zbigniew Libera nigdy nie pójdzie do ZPAP deklaracją i ze swoim portfolio pytać czy 3 czy może niczego wybór proszę pani, ale to nie jest nie jest nawet z tego biznes ogrywa zmonopolizowania hak pewnych spraw proszę to zrozumieć czym innym jest to bo gdyby było także artysta tu państwo macie taki algorytm i gdyby Zakład Ubezpieczeń Społecznych przed atakiem z państwem albo minister pracy i powiedział ten, kto żyje z twórczości artystycznej i udowodni nam, że jego przychody wynikają w tej twórczości ma prawo do określonej stawki ubezpieczeń porządki, ale jeżeli jest system drogą do tego jest karta szczyt zawodowego to jest dzielenie środowiska i monopolizacji, że te stowarzyszenia wcale nie muszą być takie jakich państwo mówią, bo np. ja reprezentuję Gildii reżyserów, do której nie należy, bo jestem reżyserką scenarzystką, ale jestem dyrektorem instytucji i my zrzeszamy artystów reżyserów filmu fabularnego możemy być pani Magdo, a już nie mówić na przykładzie własnym tylko spojrzeć NATO jako na pewien mechanizm już turniej do SFP, które należy je dalej starego typu stawianie państwo, ale chodzi o to, że artysta w tym momencie ma przymus Zrzeszenia się nie ma nie ma żyli mogę to jednak naprawdę bym to pewne ktoś wyjaśnił pierwsza sprawa izba nie jest stowarzyszeniem izba jest tylko morze operatorem, a my dajemy tak ale, ale jestem co ważne panie proszą rząd banalny pana, bo to jest bardzo dobry przykład Zbigniewa Libery czy mógłby pan może wyjaśnić w takim razie jak będzie wyglądała sytuacja Zbigniewa Libery, jeżeli nie rozumiemy zależnego MR pan Zbigniew, czego tak drogo twórczość bardzo lubimy szanujemy ich być nie musi poza tym to jest oczywiste, że on jest artystą to Stowarzyszenie nie weryfikuje go żaden sposób, ale jeżeli może chciał, ale na tym co dało związana jest Alior co dalej, gdzie i tryb tej możliwości niestety nie wszyscy nawet, że informatycznym jak podlega kontroli, ale ta jest obowiązkiem jest posiadanie kart, ale także muszę należy i teraz właśnie żyli znaleziono się władze legalne jawne Hannę dlatego, żeby te karty uzyskał on może ona powiedziała po listy swoich prac lub czysta, choć osobom, które oceni ZPAP nie rani musi ją przyjąć nie chodzi już dłużej albo nie cieszą się ja przepraszam nic państwu powiem, skąd wzięły stowarzyszenia chodziło o to, żeby nie nie powstały takie błędy np. wyrok sądu, który uznał, że aktor nie jest artystą niż mówi cudzy tekst chodziło o to, żeby to nie był urzędnik, który kompletnie nic nie dlatego działalność ustawa o działalności kulturalnej dobrze, jakby ten temat i poprawią wszystkim cały stawanie po nie przeszkadza, że Sąd Najwyższy twierdzi, że próba na orkiestrze nie jest działalnością twórczą Żenia, ale nie to zmieńcie państwo zapisy prawa związanego ze sposobem funkcjonowania artystów, ale nie zmusi dajcie twórców do tego, żeby pozyskiwali karty karty ale dlaczego nie jak naprawdę chciałbym tutaj pewne nieporozumienia wyjaśnić zacząłem od tego, że izba nie jest stowarzyszeniem druga sprawa żadne członkostwo żadnym Stowarzyszenie nie jest potrzebne stowarzyszeniu, żeby uzyskać karta turysty trzecia sprawa podstawowym kryterium, ale rocznego planu wojennego to może pani pani Anna może pani ma stary starą wersję, dlatego że od roku pracujemy nad 11 września 219 są wersje czyta no, więc w wersji września 2019 roku wyraźnie napisane, że pierwszym kryterium jest kryterium dochodowe artysty zatem artysta swoją deklaracją wskazuje, iż w ciągu ostatnich 3 lat miał przychody dochody z działalności artystycznej na poziomie minimalnym to są państwa środowiska artystycznego między PiS państwa państwa stowarzyszenia byliśmy wykluczeni z fundacji, ale postulaty to są postulaty państwa mieszkań zostały uwzględnione dopiero wtedy, jeżeli artysta nie może się wykazać tego typu przychodami, a takie rzeczy się zdarzają to m.in. właśnie artyści plastycy zwraca uwagę, że można być genialnym artystą, który jednak nie do końca w stanie sprzedawać swoje działa i wtedy dopiero jest tą drugą furtką wskazanie swojej twórczości stowarzyszeniu które, która to oceni i znowu nie oceni czy jest się twórczość dobra czy jawne trzeba ze stowarzyszenia nie to jest dopiero wtedy, jeżeli nie ma przychodów to dopiero wtedy jest to jest drugie rozwiązanie nie natomiast, jakie to są stowarzyszenia czy ten element oceny jednak występują ocena to jest złe słowa w ustawie polega nasze jest zastosowane słowo potwierdzenie chodzi o to, żeby odróżnić twórczość artystyczną po prostu od czegoś co twórczością artystyczną jest teraz jeszcze bardzo ważna kwestia tych stowarzyszeń, a rada owej i dlaczego mówię, że izba nie jest stowarzyszeniem rzeczkę wie, że nie jest narzędziem w ręku ministra dlatego też bardzo ciekawa koncepcja izba z punktu widzenia strukturalnego jest de facto podmiotem publicznym traktowane jak instytucja sektora finansów publicznych jak instytucja kultury, ale z ciałem, które de facto decyduje o wszystkim w tym izbie jest rada izb i ta rada m.in. powołuje dyrektora i ta rada, a w swoim zakresie obowiązków ma również decyzja właśnie w potwierdzaniu potwierdzaniu statusu artystów skoro się ona składa 7 przedstawicieli tzw. dużych stowarzyszeń artystycznych i 7 przedstawicieli tzw. małych stowarzyszeń artystycznych bardzo szybko wytłumaczy na czym jednak polega różnica pomiędzy jednymi drugim szczegółem jest też tzw. to jest bardzo są bardzo ważny szczegół dlatego, że to co państwo przez przetrwał powiedzieli to jest obraz po prostu nieprawdziwy wynikający nie boi się tego powiedzieć niezrozumienia założeń jak dotąd wszystko reprezentatywność reprezentacja przez organizację ponad 10% artystów zawodowych działających w danym zawodzie artystycznym to jest propozycja w zakres ustawy, ale mamy do czynienia, ale mamy badania co, do których metodologii mamy bardzo duże, jakby wątpliwości, bo badania był generalnie nierzetelne ilości artystów tam są bardzo duże błędy popełnione urządzenia mamy wątpliwości, że będziemy w takim gronie, gdzie państwo reprezentujecie sztuki wizualne, które są sztukami, ale rozmawiałam ja rozmawiam z artystką estradową, która powiedziała jak ta ustawa wejdzie w życie to ja nie będę mogła śpiewać koniec, ale odpowiedzialnie teraz musiało jak uzasadniła w wydziale zrobiła, jeżeli chodzi o pracy teraz odpowie na to pytanie, że to pozwoli ruchem można, a ta wystawa ta ustawa tak zapisana jest bardzo dobrym dobrą trampoliną, która będzie następnie generować postępowanie wszystkich osób od, których zależy wszystko inne to znaczy, że jeżeli moja znajoma, a które śpiewa nie będzie członkiem związku i nie będzie miała karty artystce zawodowego to za chwilę, więc Stowarzyszenie czy niemym instytucja związek reprezentująca publiczne estrady powie proszę pani pani nie jest artystką pytanie nie ma tej karty pani nie pozwolimy na to, że pani mogła występować albo zacznie się to co było w wykonywaniu publicznym rozmaitych kabaretów i utworów muzycznych zacznie się gradacji ja dochodów pierwsza kategoria, a ja mówię o tym co ta ustawa ze sobą za chwilę może już pewien rodzaj i jedno jazda po zwycięstwo czy uważa błagam nie rozmawiajmy na poziomie wróż Janusz no, jakby użycie pozostanie twórców tej mienia nie nie ma nie ma znam takie przykłady, ponieważ za chwilę urzędnicy od różnych spraw dom kultury w Pcimiu dolnym będzie miał oczywistą łatwość, że on na liczy przede wszystkim jest w koszty uzyskania przychodu, które idą za tym, że za chwilę się okaże, że koszty uzyskania przychodu może nigdy też ktoś, kto ma te karty jak nie ma karty koszt uzyskania przychodu dotyczą podatków natomiast ustawa mówi wyłącznie ubezpieczenia szkodzi szkodzi mieszkańcom słyszę, że rząd rządzi prawo ustawa nie mówię wyłącznie ubezpieczeń ustawa mówi o powołaniu Izby dar dla artysty jest teraz to Enter, jeżeli ma należeć do żadnego stowarzyszenia, ale wyszła proszę państwa na Słowianach jak na razie żadnego z NATO ani przez państwa zastanówmy się co by ten projekt straciłby stamtąd usunąć stowarzyszenia my się wydaje, że to Stowarzyszenie kultury tak tak oni, że dorośli państwa jeszcze rozważa wszyscy artyści plastycy, którzy twierdzą, że nie mają odpowiednich przychodów nie mogliby tak naprawdę wejść do systemu to jest postawy ale dlaczego nie, dlatego że że w jakiej podstawie definiować byśmy artysty, jeżeli on ma żonę, ale od początku mówiliśmy pan pozwoli to wyjaśnić to wytłumaczyć po prostu jeśli ktoś z większą część swojej aktywności zawodowej proporcjonalnie większą poświęca na pracę twórczą to w tym momencie mówimy, że jest artystą prawda, więc jeśli ktoś przyniesie swoje umowy z ostatnich 2 lat do jakich małe komórki ZUS-u powołany dla artystów położyli na stole urzędnik beznamiętnie podliczy sprawdzi wpuszcza go do systemu też stowarzyszenia tam są potrzebne tylko raz od samego początku mieliśmy takie wrażenie, że pomysł tego, żeby te stowarzyszenia były tam umieszczone wyszedł od prezesa ZPAP, który mówił o tym na ogólnopolskiej konwencji kultury, które z kolei senator podpatrzył w systemie francuskim, który kompletnie generalnie inne stowarzyszenia bardzo potrzebują takiego wzmocnienia instytucjonalnego zastrzyku finansowego, ponieważ większość z nich po prostu generacyjna już postów wyludnia pomału, a młodzi artyści nie znam nikogo poniżej pięćdziesiątki to z własnej woli chciał być lepsi do ZPAP to jest taka kilku dekad nowa po prostu luka generacyjna i stowarzyszenia nie są reprezentatywne jak, jakbyśmy się nie starali moglibyśmy plastyków inne stowarzyszenia działają inaczej oczywiście, że to działa różnie w różnych branżach generalnie pisarzy też jest taka luka są stowarzyszenia, które prezentują starszych pisarzy 60 plus i są jeszcze pisarza młodsi, którzy np. teraz o wiele lepiej, jakby mocą bardziej widoczni tak dalej od kolei oni gadali no szarż jakież stowarzyszenia razem z tłumaczami występują w tej 1 głosem podobnie młody Stowarzyszenie Fillona występują w tym oraz najwyraźniej lekarzem, gdybyśmy stowarzyszenia usunęli z projektu mielibyśmy po prostu malutką komórkę w ZUS-ie, gdzie przenosi umowy na podstawie tych suchych liczb artyści albo wchodzą w to albo nie wchodzą byłby zupełny spokój to wniosek o gloryfikowanie bardzo jak rewolucyjna wyraźnie dramat troszeczkę w kuchni obrad tych ekspert jest społeczny hotele mogą, więc chodzi o to kto za pasem ruchu mocnych 8 pań rośliny same rozziew nie skutek tego, że prace przebiegały dość ciekawie mi wiele wiele spraw do winniśmy wiele wspólnych stanowisk to we wszystkich dziedzinach sztuki te stowarzyszenia stare nowe najmłodsze po prostu jeszcze nie formalne się dogadały poza sztukami wizualnymi ich chyba wypadałoby w takim razie zrobić także powołamy jakąś oddzielną kasę plastyka zawodowego po wszystko, ale teraz mocno ironizuje natomiast nasz przykład polega na tym, że będzie w tym temacie 2012 roku i rzeczy, które państwo odkrywaliśmy podczas tych prac my naprawdę znaliśmy wcześniej np. kwestia opłaty reprograficznej finansowania opłatą reprograficzną, a ja na zimowe trwające kilka prawda i ten pomysł oczywiście został wzięty został użyty w taki sposób nie sposób kompletnie wykonalny i szczerze mówi biały jak wieść o tym, zatrzymał, ponieważ ustawa o prawie autorskim obecnie nakłada 3%ową opłatę reprograficzną, której nieściągalność ściągane może zrobić 3% akcje 2830 000 000 najmniej Unii Europejskiej kompletnego, że i, gdyby tam opłaty poprawnie ściągać to faktycznie ona byłaby w stanie sfinansować ten system natomiast w ramach konsultacji np. nie spotkałem, gdyby tam przedstawiciele ZAIKS-u byli natomiast pan dyrektor prawdopodobnie z nimi ustalił, że ta opłata będzie wynosić 6% najwięcej w całej Europie poziom kompletnie nieściągalne żaden polityk największe samobójca nie podpisze się po 6%ową opłatą reprograficzną jak się podpisze to Trybunał w Strasburgu to dług nie po prostu 1 dnia, ale pan wie, że w Niemczech 6%owe opłat reprograficznych Ujazd jest już na zimowe jest dyrektywa, jeżeli osoba we włoszech jest 50% są dla właśnie na takie systemy jak nasz chciałem powiedzieć co wiem jest dyrektywa UE z naturalnych pierwszego roku o harmonizacji niektórych aspektów prawa autorskiego, gdzie kwestie dokładnie wyjaśniona w polskich warunkach jest to nieściągalne jest to nie do utrzymania po prostu na poziomie europejskim od opłat oczywiście jest zróżnicowana bardzo mocno tam jest natomiast naliczanie kwotowe, którego nie można tak przeliczyć jak pan teraz przeliczą, bo musi wchodzić takie szczegóły życia nie zrozumie, więc musi my rozmawiamy jak nierealnym założeniu finansowych mam prośbę np. taką prostą rzecz jak wyjaśnienie słuchaczom, którzy być może nie są z branży przepraszam zagrożenia od co to jest opłata opłata od czystych nośników lustra wprowadzono w 2000 na początku lat dwutysięcznych ona ściągana do dzisiaj jedynie z papieru ksero kaset magnetofonowych kaset wideo, ponieważ wszyscy ministrowie od początku lat dwutysięcznych panicznie boją się to opłatę, jakby uaktualnić ich włożyć tam rzeczy związane z nową elektroniką nadal decydują się też wielkich koncernów, które są producentami przełożyć na ryzyko słuchacze nie niezrealizowane chodzi o to, że kupują dyskutujemy różne urządzenia domowego Rymania czy ich dzieł to jest opłata doliczona do ceny tego ona musi zawierać myślenie i Ciech producent musi przekazać tutaj się twórcę twórcom i tutaj wszyscy zgadzamy z tym że, że to te regulacje w Polsce są zupełnie nie wydajne nieskutecznej anarchiczna, a w przerwach anachroniczna i różni się znowu tylko w szczegółach dotyczących myślę, że dojścia raczej do celu dróg dojścia do celu cel jest taki żeby, a przede wszystkim z uzupełni ekspert urzędu urządzeń, a po drugie, doprowadzić do tego, że ta kwota zostanie podzielona, a czy z 1 strony zostanie przekazana do organizacji zbiorowego zarządu, czyli do tych artystów, którzy wytworzy wytwarzają działa, zwłaszcza z dnia połowa na ubezpieczenia, a częściowo, żeby poszła właśnie na ten sąd ubezpieczeń także tutaj się zgadzamy jedynie myślę, że kontrowersja dotyczy państw strategii dojścia do tego celu myślę, że to jest duże kontrowersje, które tutaj się ujawniły też w tej pierwszej części rozmowy dotyczą właśnie tej powiem to nieszczęsnej weryfikacji związanych z tym różnego rodzaju oporów w tym wynikających z jakiej wiedzy historycznej z przykładów, które obserwowaliśmy różnych systemach na własne oczy chciałam zapytać się pani Magdaleny Lankosz pani powiedział o tym, że to preambuła jest dla pani taką gwarancją niezależności chciał zapytać czy jest możliwe, żeby Ania złych czasach tak, czyli nie zaciąga się za wzór sensie właśnie czym, jeżeli nadzór nad Izbą ma sprawować minister rok mamy szansę stwierdzać to mamy szansę na na ten efekt, który pani chodzi też wymioty przełożyć na konkretne przypadki, ale jak rada im na to, która jest absolwentką uczelni artystycznej w tej chwili posłanką przestaje być posłanką dajmy NATO w następnej kadencji próbuje zapisać się, by do związku czy też do Izby, bo chce zarabiać jako artystkę zrezygnował wszyscy z kariery politycznej czy tak wyobraża pani potencjalnie taką sytuację, że minister interweniuje jedynie nie absolutnie jako nadzór nad Izbą wykonuje zmienił jednak wszystkim wielka nie były protokołowane, więc mam nadzieję, że można do nich zajrzeć i my podobnie jak to nowe Stowarzyszenie literackie, z którego ramienia zasiadał w w naszej grupie Zygmunt Miłoszewski od początku mieliśmy system jest totalnie przejrzysty i liczbowe kończy uczelnię artystyczną co nie w każdym zawodzie artystycznym prawda ma miejsce tak np. scenarzysta pisarz nie kończy żadnej uczelni specjalnej, ale jeżeli kończą uczelni jestem muzykiem na 3 lata natychmiast zostaje taki pomost tak nie idę od razu pracować do reklamy tylko być może ma ochotę usiąść w domu i tylko suchy chleb mieć przeżycia duchowe żeby, żeby coś zrobić, ale w tym czasie jeszcze raz mówię złamie sobie palec i za tą minimalną kwotę nie jak przedsiębiorca 12001300zł jestem ubezpieczony, bo uczelnia Państwowa nie wykształciły też jakaś okropna utrata pieniędzy państwowych na wykształcenie artystów, żeby natychmiast poszli robić coś komercyjnego nie mając 3 lata, żeby spróbować na rynku odnaleźć po 3 latach Zabrze ale, żeby dostać karty automat dobrał tak automat studia państwowe modyfikacja potrzeba weryfikacji, jeżeli państwo pozwolą ja zacytuję jednak czy art. 30 dni tak bardzo się na przykładach tak bardzo się dogadam weryfikacja statusu artysty polega na sprawdzeniu czy artysta uzyska w ciągu ostatnich 3 lat określony przychód z działalności artystycznej działalności twórczej, jeżeli pani redaktor państwo twierdzą, że minister może wpłynąć na taki zapis na interpretację takiego zapisu to ja się poddaje tak wiele do rozłamu milionową pytanie motorem rozwoju jak mocno dotacja może być stanął na czele, ale już dzisiaj minister może wszystko prawda, ale działam na gitarze nie, dlatego że mamy dowiedzieć do końca tego konkretnego ministra do uznania, za którą pani przywołała przez te przez tę kadencję Sejmu jest posłanką nie prowadzi swoje działanie mówi o tej w przypadku kart mówi przestałam jeść dajmy NATO w następnych wynosi postęp przychodzi i okazuje się, że ona nie ma żadnych przez 4 lata nie miała żadnych dochodów z działalności artystycznej zatem karta nie przysługuje przez 3 lata może, ale wytwarzany może coś mnie, że wykluczenie nie wyklucza to on też zacznie projekt kraj przez 3 lata wbija zęby ściany płaci wysoki ZUS, ponieważ musi wykazać jak żyła ze swojej działalności twórczej przez ostatnie 3 lata musi sobie tego na wiele czar przez lat walczy np. zakończył posłanką i pokaże umowy, że np. mama ma kolejną rzecz to zrobi, ale na razie nie, bo myśmy uwzględnili też np. umowy na przyszły inna scenariusz to to przy LO było przedmiotem dzisiejszej walce z posłanką i jutro łamie nogę no tak, ale są dlatego są te 2 ścieżki zarówno jeśli chodzi o uzyskanie 130, jakie potem potwierdzenie statusu artysty po Artur względem powtórzmy na momencie, jeżeli ktoś kończy szkołę publiczną status na 3 lata dni rocznie artystyczną artystyczną na 3 lata automatycznie przysługuje, ale jeżeli ktoś nie kończy tej szkoły ktoś jest samorządnym talentem to w jaki sposób musimy znowu wykazać, że on takie umiejętności ma do tej pory nikt nie kwestionował tzw egzaminu za polskiego, czyli egzaminu akt nie nie państwowe oddział przez stowarzyszenia prowadzącego w tej chwili wiem nie ma legitymacji prawnej zaś do dalszego prowadzenia tych egzaminów i zawiesił właśnie zawiesił zarząd tutaj tylko wiem, że nasze ślady się kończy różnicami ma wiedzieć, że to bardzo ciekawe, bo myśmy poparli te stowarzyszenia, ponieważ uznaliśmy, że wolimy, żeby branża nie blokowała tych branż będzie lepiej wiedział, kto rzeczywiście tak bardzo wie jak jak na razie śladowa baliśmy się np. wpuszczenia osób, które są liderami powiedział, że są reżyserami tak czy performer ami ja rozumiem każdy, kto się zużywają ogromne rozległe, zachowując się, że Alone fantastycznych youtuberów, którzy robili filmy artysty, ale art ochoczo się trenerami być na razie doszło w takim razie swoje produkcje pokazać rzeczywiście stowarzyszenia albo była żoną nie, ale nie śmiech Ależ ja mogę nie nie, bo ja przeczytam był minister właściwy ds. kultury nie rzadziej niż w roku bada, które organizacje lub związki zawodowe spełniają kryteria reprezentatywności, ale przecież w ustawie mowa na zdrowiu wjadą tutaj niestety nie żyć zgodnie z drugą częścią stołu, bo mam zapisane na dzisiejszej dali rady jak dla naszej towarzyszyło temu analitycy z 28 import numerki program zje naraz organizacja reprezentatywna potwierdza dorobek artystyczny, bo twierdza, czyli może też zaprzeczyć i na podstawie czego potwierdzenie nie jest powiedziane powiedział, że potwierdza, czyli w gruncie rzeczy jest ma do pełną dowolność tego, że prezes ten kolega dla nas nie jest formą dotyczy rozmawialiście już wypili co zrobiłem jak ktoś chce wytworzyć jakości rozwiązania, czyli metody wykonania tego metoda wykonania musimy w rozporządzeniu, ale można było bardzo prosto ominąć, bo tutaj no no i Compensa Libery Zbigniew Libera, który nie ma skończonych studiów podobnie chociażby jak Janek Simon będą musieli zanieść swoje prace i czekać aż panowie ZPAP stwierdzą czy są oka i czy nie odnieść także wykazał, że mają przychody, że każdy z nie mają myślę, że każdy z regionu Żurka oczywiście wydziału oraz należyte, a nie zagraża Szanowni państwo nie będzie, dlatego że jest nie znacie państwo proszenie naraz, bo nic nie rozwiązuje zmierza ilości mogą podsumowania chciałem powiedzieć, że stworzono system, który faktycznie załatwia kilka rzeczy załatwia bardzo dobrze chroni interesy dużych organizacji zarządzających prawami autorskimi, ponieważ opłaty reprograficzne ten Strumień pieniędzy dla nich jest niezagrożony 50 nie muszą dzielić, chociaż generalnie powinni się podzielić, bo ten system demograficzny mały wiele wad chroni się bardzo mocno interesy dużych stowarzyszeń, które mają problem reprezentatywności, które są w naturalny sposób blisko władzy, bo one są politycznie ono prezes ZPAP ciągle się po ewentualnych różnic metodyka APo przepraszam szefie to jest przypadek skrajny, ale dosyć dobrze pokazuje on na samym końcu na samym końcu dopiero pojawia się kwestia artystów, gdzie jest szereg wątpliwości co faktycznie na tym skorzystają, czyli po prostu pieczemy jakąś pieczeń, gdzie znajdzie się kilka osób ci artyści są jednak na samym końcu i ewidentnie mam takie wrażenie, że ta ustawa w tą stronę idzie oczywiście można było napisać inaczej można było faktycznie zbadać skonsultować ją z artystami, by sprawdzić różne modele, ale tam prostu zbyt duzi gracze siedzieli przy tym stoliku, żeby ona mogła wyglądać może poproszę może być zadowolony, że marże Jana Jana napisałam złożyła oficjalnie w biurze podawczym ministerstwa taki, że właściwie dzieje się jakieś Kaka, a my jesteśmy widział rezerw dobre jest bardzo nowa organizacja istnieje 6 lat zrzesza wyłącznie reżyser fabularnych czy też spełni wojenka reżyser filmowcy zawsze na wolne od ciąży widmo nie od niej ojciec prosił już wywołała roześlemy zaproszenia, żeby odwołać proszę o odwołaniu zimą straż nie państwo nie zawsze mieli jakiś taki ma władzę naprawdę w Maroku można dziś rzeźbiarza nie mówiono także pani ani tak zawsze chciałem kręcić Smoleńsk proszę panie macie jakąś taką łatwo jakby nie napisałem po prostu tu się coś dzieje co jest ona AJA nie życzy sobie nie pozwala na to, żeby w tym kraju było coś u nas bez nas i rozwoju państwo samo zrobi milowy zrobił Polski Miłoszewski genealogów napisali nic ona zbędna na można pójść do biura Podawczego, bo to jest minister, który dla nas nie znaczy to jednak aby decyzję lub nie mam wrażenie, że one dla mnie ale jakby każda władza jest dla nas taki świat nadal także zapowiada nowe rozmiary szukają uwagi na to z panią różnica pokoleniowa, bo Wegnera będzie rządził będę uważała, że ma obowiązek służyć bywalcami mówiłam o specyficznym kontekście wiary wierzę mocno się rozmawiam z kolegami, którzy próbowali uprawiać twórczość, a w minionym słusznie systemie i oni jak się dowiedzieć od tej ustawy też złapali za głowę opowiedzieli nowe wraca i to jest dokładnie to, czego Jaś Jerzy uderzyła w takim razie nie byli naszym rada może pani Maria Mellin chodzi o g co nie chodzi o 0 Ukraińcom najwyższe operatorzy montażyści wszystkie zawody związane Magdalenie wpuszczenie żonie ona o wymagały realizowaliśmy wykluczeni z jasnych Pragi, a nawet szczególna forma leczenia osób ma szansę uczestniczyć będą stać na to, żeby się rozwali pani nagrodzona zostawią państwa proszę pana panie marszałku proszę, abyśmy nie mówili naraz jedni nie chciały odróżnić oraz obywatelskie forum zostało rok temu wykluczone z prawnymi może pan dziś to już do mnie ja nie wiem, dlaczego tak się pan odpowiedział przed chwilą, dlatego że mieliśmy po prostu zgłaszaliśmy zbyt wiele uwag i był z tym problemu stowarzyszenia, które miały tak dobrze zbadane do tego tematu na wiele rzeczy się zgadzały się też kierowano się takim zwykłym, jakby optymizmem pewno łatwo biernością, jakby tych stowarzyszeń i faktycznie w ten sposób się udało napisać natomiast proszę mówić to były szerokie konsultacje, ponieważ my byliśmy wykluczonych z naruszeniem ich mocy prawa wiążą władze, mimo że służą rzekomo mieli jakikolwiek temu mówiłem, że w naturalny sposób od tej władzy ciążą, dlaczego lepsza nie da się obyć bez dużych publicznych pieniędzy oraz znaczki wydają one chciałam zauważyć, że tutaj się zgadzam z drugą stroną stołów w proteście przeciwko stwierdzeniu, iż filmowcy zawsze dążyli do władzy co muszę powiedzieć z całym szacunkiem mówi Mikołajowi Iwańskiemu też nie zgadzam się z tym stwierdzeniem jak to różnie bywało, że tak powiem oględnie natomiast by ten spór jest najgorętszą właśnie w miejscu, w którym oddajemy komuś w pewnym sensie rząd dusz nad tą twórczością w dobrej wierze boju, słuchając pani Magdalena Lankosz mam wrażenie, że słucham aktywistki, słuchając zależy, żeby one wrota kariery mam wrażenie, że słucha realistką i i osoby, która już dużo widziała, że tak powiem natomiast zastanawiam się czy jest możliwe skonstruowanie takiego projektu, który faktycznie przyniesie ciężar tej nieszczęsnej weryfikacji, która budzi tyle emocji w jakiś prosty przy czym cały czas mówimy EUR rozwiązaniami o wyborze między złymi rozwiązaniami tak naprawdę w np. w kierunku właśnie tej weryfikacji po prostu ZUS-owskie i dokładania kolejnych ciał, które będą ryzyko fundusze się im Unii literackiej postulowali system komputerowy, którym się nadal wydaje najlepszym rozwiązaniem to znaczy, jakby system, który w komputery też nie są niezawodne czy czy zależy także ten program tak natomiast zysk składamy tyle tyle robi wydaje cokolwiek będą jestem artystą prezydent jest napisane, że takie oświadczenie podobnie jak w oświadczeniu o podatkach składa się pod groźbą kary i to i to co cała reszta właśnie to jest, dlatego że nie zawsze są obiektywne finansowe kryteria to są naprawdę postulaty państwa od 7 nie są postulaty ministerstwu bardzo zaraz, że to nam dostawy dalej i tutaj nowe Stowarzyszenie ciążą ku temu, żeby spróbować jak najbardziej automatyzować można, by np. właśnie w pierwszym rzędzie zacząć od tego czym np. mówi pani Magdalena Lankosz podpiąć pod ten ZUS, żeby właśnie przypadek Zbigniewa Libery nie nie poniesiemy zamawiali usługi związanej z nią już nie do powołania jak dalej pracować nad tym jak rozwiązać kolejne problemy, bo w tej chwili udałoby się być może takimi prostymi zabiegami przy oczywiście wsparciu tych, którzy o tym, decydują, czyli ustawodawcy uzyskać ten podstawowy efekt, żeby ci artyści właśnie starsze urządzenia, którzy w trybunałach emeryturach tak mu życie regionów, która dopłaci, bo Rosji ostrzegł, uczestnicząc w społeczeństwie to niewiele, ale myśmy kilka kilka miesięcy prowadzi rozmowy z ustawy ustawa między projekt związany z tą polega zysk powiedział jak minister kultury na tym no pewnie tak bo dlaczego Mości zdania nie można zapraszamy przekonacie się umawialiśmy chodzi o to, że między nimi argumentem ze strony kierownictwa ZUS było to, że koszty modyfikacji systemu rzeszowskiego są tak gigantyczne, że jest to co ekonomicznej nie bardzo uzasadnione, jeżeli chodzi, więc ustala się ten projekt, jeżeli chodzi o postulatach ja grzecznie się mniej no, jeżeli chodzi o postulat państwa, aby kryteria finansowe były najważniejsze, czyli najbardziej obiektywne to taki jest kryterium Stowarzyszenie, jakie jak kimkolwiek w łączeniu stowarzyszeń artystycznych jest wtedy, kiedy właśnie owe argumenty finansowe nie wystarczają i chcę powiedzieć naprawdę to jest bardzo ważne tam nie ma tylko miejsca dla dużych stowarzyszeń jest dokładnie tyle samo głosów w radzie Izby, czyli w tej w tym ciele, które decyduje de facto wszystkim dla małych stowarzyszeń jak są definiowane stowarzyszenia osób bardzo obiektywne ilościowe wystarczy zebrać 10% osób, które działają w danym towarzyszy w dawnym zawodzie i stworzyć nowe Stowarzyszenie automatycznie uzyskuje reprezentatywność Szanowni państwo duże stowarzyszenia to są takie definicje, które zrzeszają osoby z różnych zawodów, czyli np. tak jak ZPAP czy za sposób stały się bardzo duże dużej historii, ale matematyka pod podpowiada, że przynajmniej 10 można stworzyć ze 100% populacji w danym zawodzie niezależnych zupełnie nowych stowarzyszeń, które będą, które my nawet nazywamy roboczo w obradach zespołu ekspertów oka AK wysoce profesjonalnym dlatego, że to często stowarzyszenia kilkudziesięciu osób, które zrzeszają najbardziej aktywny w danym zawodzie pasze, gdzie jest reżyserami to może się też tacy sami ratownikami może się stać jakąkolwiek inną innym zawodem proszę apeluję o to, żeby tę ustawę naprawdę przeczytać nieco bardziej wnikliwie, dlatego że jestem przekonany, że większość państwa obaw wynika trochę może konstrukcji samej ustawy, dlatego że że legislatorzy prawnicy bynajmniej nie politycy twierdzą, iż tak ona powinna zostać zbudowana, że najpierw definiuje pewne procesy pewne działa dopiero potem się używa natomiast intencje są takie i tutaj nikt nie ingerował naprawdę to są intencje wynikające z z postulatu środowisk artystycznych od tego zaczęliśmy instytucję intencje to zgoda jest między jako ludzkość chciała mu będzie bardzo się państwo armia liny dla każdej buduje mogę ja tylko mógł się rozwiąże tego co pan plener przed chwilą powiedział wynika jednak istnieje konieczność przynależności do stowarzyszenia to ogranicza wolność artysty nigdy tego nie powiedziałem nie jest mi, że z chwilą pan powiedział nie trzeba być członkiem stowarzyszenia można sobie wybrać dowolne Stowarzyszenie reprezentatywne, ale trzeba sobie wybrać, ale oceniło w momencie, jeżeli się nie spełnia kryteriów finansowych, jeżeli spełnia tonie czarnego coraz częstsze niż w innych mówiąc tak czy można ją traci moc zwróć się, że wybrać Stowarzyszenie, do którego przeniosła swoje boskie i ono miastami proszę kończyć Collinsa gdzieś agresja świadka to określić to jest coś co się nadal dzieje nawet dzisiaj mamy jakieś posiedzenie tej komisji ekspertów wciąż dyskutujemy wciąż wielu spraw się zgadzamy wciąż coś tam dopisujemy zmieniamy jak mówił mnie najbardziej odpowiadają najbardziej obiektywny system czy rzeczywiście rejestracja komputerowa rozumiem, że te stowarzyszenia są, więc w określonych przypadkach, gdzie znają problem jakiegoś artysty nie wiem starszego itd. to to w takich momentach jest bardzo przydatne uważam, że rzeczywiście branże najlepiej znają swoje swoich twórców trochę oczywiście władze mogłyby Makowskiego wybitnego twórcy, na którym nie było ani 1 członka ZPP nie mówiąc jego szef pasję system komputerowy jak najbardziej bazą całego tutaj tego mechanizmu jest to jest to włączone to jedynie taka różnica wobec państwa postulatów, że nie jest jego operatorem Jezus tylko jest inny podmiot publiczny to jest ten próg ten właśnie pod publiczność zaś, zwłaszcza proszę państwa, ponieważ czas się nam kończy czy Mikołaj Iwański też ma jeszcze swoją minutę, a zakończenie do końca nie chciał już tak zupełnie, podsumowując powiedzieć, że generalnie jest to krok do przodu krok w bok krok do tyłu i tak trochę się kręci równocześnie tak, bo zgodne tango coś takiego argentyńskim taki ten drugi to klub nie mówią tak dawno czy po prostu proszę panie generale generalnie można było napisać o wiele lepiej można było zająć się faktycznie prawami artystów i mieć na uwadze to, żeby jak najwięcej artystów ubezpieczyć, bo my czasami mamy takie myślenie, że nie daj Boże, żeby ktoś niepowołany się w zamknął do tego systemu zamiast po prostu myślę, że może lepiej czasami ubezpieczyć 1 za dużo niż nie wiem tu za mało, że są takie dziedziny artystyczne, gdzie bardzo ciężko po prostu wejść twardymi kryteriami warto czasami dać jakiś kredyt zauważył przed tak, że jednak pewne zresztą artyści artyści jako całość wytwarzają pewną wartość, z której korzystamy wszyscy, dzięki której elektronika tak badani czują się sprzedaje te pieniądze, które powinny trafić do artystów od prawie 20 lat zostają w kieszeniach po prostu potężnych korporacji i finalnie artyści finansują jakieś nie wiem kolejne odrzutowce i prezesa to nie zostało, jakby do końca załatwione nie ma wpisanego obowiązku tego, że opłatę reprograficzną ma być aktualizowana np. co 2 lata i tutaj muszę przerwać swoje Mikołajowi systemu, ponieważ czas się marnie ubranych przyszło bardzo dużo konsultacji społecznych testem prawdy pierwszy maleńki kroczek ten projekt raju na przełom przypomnę stąd ponowny wpis konstytutywny co stwarza się bardzo mocny z Narodowym można złożyć pan powinien wypełnić ten kwit Magdalena róż po to, słowo proszę państwa żegnamy się znacznie słuchać siebie żegnamy się z naszymi słuchaczami Artur plener muzykolog Narodowy Instytut Fryderyka Chopina bardzo dziękuję bardzo Rottenberg kuratorka wystaw historyczka sztuki Magdalena Lankosz scenarzystka Gildia reżyserów polskich czuję życzliwość państwo wolności artystycznej bezpieczeństwa finansowego i społecznego dobra wszystkim Mikołaj Iwański filozof ekonomista Kolegium sztuk wizualnych Akademii sztuki w Szczecinie rozmawialiśmy o projekcie ustawy o statusie artysty zawodowego zapewne nie pierwszy ostatni raz na antenie Radia TOK FM będziemy wraz z automatu Anna Wacławik-Orpik zaproszono następny wywiad pogłębiony za tydzień po dwudziesty wywiad pogłębiony
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY
-
52:10 W studio: Irena Makower , dr Maria Ciesielska , Tomasz Urzykowski
-
50:07 W studio: Dominika Lasota , prof. Szymon Malinowski
-
48:47 W studio: dr Magdalena Rowicka
-
50:07
-
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
23.09.2023 07:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend08:45 W studio: Agnieszka Holland
-
-
23.09.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend18:11 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
23.09.2023 08:59 Tak rośnie jedzenie01:08:20 TYLKO W INTERNECIE
-
23.09.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend12:44 W studio: prof. Aleksandra Rogowska
-
23.09.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend10:38 W studio: prof. Michał Bilewicz
-
-
-
23.09.2023 08:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend14:10 W studio: dr Paula Wiśniewska
-
23.09.2023 08:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend15:42 W studio: Dominik Kuc , Patrycja Krzesińska
-
23.09.2023 11:00 Godzina Filozofów44:06 W studio: Michał Okoński
-
23.09.2023 10:40 Młoda Polska14:55 W studio: prof. Maciej Kisilowski
-
23.09.2023 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński36:18 W studio: Jakub Belina-Brzozowski
-
23.09.2023 10:00 Młoda Polska25:42 W studio: Paulina Hennig-Kloska
-
-
-
23.09.2023 16:10 Kampania w TOKu19:52 W studio: Adam Traczyk , Tomasz Żółciak
-
-
23.09.2023 15:40 Twój Problem - Moja Sprawa15:40 W studio: Joanna Talewicz
-
23.09.2023 16:00 Kampania w TOKu06:07 W studio: Grzegorz Kozieł
-
23.09.2023 15:20 Twój Problem - Moja Sprawa15:18 W studio: dr Tomasz Musiuk
-
-
-
-
23.09.2023 20:00 Między Słowami36:39 W studio: Edyta Chrzanowska , Jacek Chrzanowski
-
23.09.2023 21:00 Weekend Radia TOK FM52:22 W studio: Dorota Metera , Justyna Zwolińska
-
23.09.2023 22:00 Weekend Radia TOK FM52:25 W studio: Monika Stasiak , Sylwia Szczutkowska
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL